ویترین

بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان

بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان

بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان درخارج از ایران با تغییراتی مواجه شده که مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران می باشد. به طور کلی سرمایه گذاری پس از رفع تحریم ها مزایا و معایب خود را داراست که در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است به اختصار در مورد مقوله سرمایه گذاری، پس از رفع تحریم ها در داخل و خارج از کشور ایران صحبت کردیم و به خطرات و ویژگی های اشاره نموده ایم.

پس تا انتهای همین مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات زیر نیز دست یابید:

  • سرمایه گذاری چیست؟
  • آیا سرمایه گذاری منجر به اخذ اقامت می شود؟
  • آیا سرمایه گذاری منجر به اخذ شهروندی نیز می شود؟
  • شرایط سرمایه گذاری در ایران و جهان به چه صورتی است؟
  • افق های پیش رو برای سرمایه گذاری بعد از رفع تحریم ها چیست؟
  • در حال حاضر بهترین کشورها برای سرمایه گذاری کدامند؟

انواع روش های سرمایه گذاری

قبل از هر موضوعی ابتداء بهتر است با انواع روش های سرمایه گذاری یا Investment آشنا شویم. و بدانیم که آیا با روش سرمایه گذاری نیز می توان اقامت کشور دلخواه مثلا اقامت کانادا را بدست آورد و اگر بله با چه روش هایی می توان به این مهم دست یافت. پاسخ به این سوال مثبت است. افراد از طریق سرمایه گذاری نیز می توانند دست به مهاجرت بزنند. البته مهاجرتی که توام با انتقال ایده کسب و کاری نیز می باشد و این همان چیزی است که اغلب کشورها بدان توجه می کنند.


در طی این پروسه مهاجرتی نیز سرمایه گذار یا Investor به دنبال دسترسی به 3 هدف اصلی اش می باشد:

3 هدف اصلی سرمایه گذاری

اما حال به سراغ پاسخ به این سوال مهم می رویم که انواع روش های سرمایه گذاری کدامند. در دنیای سرمایه گذاری و کارآفرینی روش های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که انتخاب هر یک از آنها به شرایط، علایق، بیزینس پلن، سطح سرمایه، نبوغ، استعداد، سابقه فعالیتی و رشته تخصصی خود سرمایه گذار بستگی دارد.

این روش ها عبارتند از:

  • روش سرمایه گذاری از طریق خرید ملک
  • روش سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت تجاری
  • روش سرمایه گذاری از طریق خرید سهام یک شرکت
  • روش سرمایه گذاری از طریق خرید اوراق قرضه دولتی
  • روش سرمایه گذاری از طریق اثبات تمکن مالی

سرمایه گذاری در ایران

پس از تحریم ها چشم انداز سرمایه گذاران به ایران عوض شده است. زیرا بسیاری از آنها به وجود پتانسیل های عظیم ایران آشنایی دارند و برای سرمایه گذاری عازم ایران می شوند. از طرفی هم درحالی که بسیاری طرفدار عادی شدن روابط با غرب هستند اختلاف نظر دارند در این مورد که چه آینده ای در انتظار اقتصاد ایران است، اما با همه این احوالات، اقتصاد ایران رو به رشد است.

اگر همه چیز خوب پیش برود، ایران رشد چند درصدی خواهد داشت. امروزه برای سرمایه گذاری خارجی در بازار ایران نیز قوانین مطلوبیت بهتری یافته و مقررات سخت و محدود جای خود را به بذل و توجه خاص قوانین سرمایه گذاری به آینده مطلوب داده است بنابراین در این مقاله سعی داریم که سرمایه گذاری در داخل و خارج ایران پس از تحریم را بررسی کرده (مثلاً سرمایه گذاری در کانادا، سرمایه گذاری در نیوزلند، سرمایه گذاری در آلمان و غیره) و ببینیم که چه مزیت هایی برای سرمایه گذاران بعد از تحریم وجود دارد. کشور ایران بعلت موقعیت خاص جغرافیای از لحاظ جابجایی مسافر ترانزیت حمل و نقل در بخش های ریلی، هوایی، زمینی، دریایی از موقعیت خاصی برخوردار است .

ویژگی های بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان

بهترین کشور برای مهاجرت سرمایه گذاری باید ویژگی های متعددی داشته باشد؛ یکی از مهم ترین این ویژگی ها داشتن امنیت اقتصادی و اجتماعی است. نه تنها نرخ تورم در آن کشور باید پایین باشد بلکه کشور مربوطه باید تابع نظام اقتصاد آزاد باشد و قوانینی وضع نموده باشد که بر اساس آن ها از سرمایه گذاری خارجی حمایت کند. به عنوان مثال کشوری همچون سودان جنوبی به عنوان یکی از ناامن ترین کشورهای دنیا که فاسدترین نظام دولتی و اقتصادی در دنیا را نیز دارد به هیچ عنوان برای سرمایه گذاری مناسب نخواهد بود.

در کنار شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور مورد نظر ضروری است آن کشور از طریق سرمایه گذاری برای خارجی ها ویزای اقامتی صادر کند. به عنوان مثال برخی از مجلات اقتصادی و سایت های معتبر دنیا سنگاپور را یکی از بهترین و سودآورترین کشورها برای سرمایه گذاری می دانند منتهی ایرانی ها نمی توانند به این وسیله به اقامت دائم و تابعیت سنگاپور دست پیدا کنند. همچنین کشور سوئیس که از نظر سازمان های بین المللی و مجلات متعددی از جهات مختلف از جمله متوسط درآمد ماهیانه، شاخص توسعه انسانی، توسعه یافتگی، میزان درآمد دولت، نرخ تورم، قدرت خرید مردم و غیره بهترین کشور دنیا برای زندگی شناخته می شود، برای اهدای اقامت و تابعیت از طریق سرمایه گذاری، نیازمند سرمایه بسیار بالایی است.

آشنایی با بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان

با توجه به میزان سرمایه و زمانی که فرد سرمایه گذار می خواهد برای این مسئله اختصاص دهد ممکن است بهترین کشور برای مهاجرت سرمایه گذاری هر شخصی متفاوت از دیگری باشد. به عنوان مثال کسی که 250000€ (یورو) سرمایه داشته باشد می تواند این مبلغ را به بخش “هنر” در کشور پرتغال اهدا کند و بدین وسیله اجازه اقامت پرتغال و در نهایت پس از گذشت چند سال تابعیت این کشور را به دست آورد. همچنین فرد می تواند با اثبات این که حداقل میزان درآمد ماهیانه در پرتغال یعنی 1200€ (یورو) دارد، اقامت بگیرد. کسی که می خواهد در پرتغال زندگی کند از این روش اخیر (تمکن مالی) می تواند اقامت آن را به دست آورد.

منتهی طبق قوانین ضروری است حداقل سالیانه 183 روز در این کشور حضور فیزیکی داشته باشد. همچنین کسی که بخواهد اقامت پرتغال را از طریق اهدای 250000€ (یورو) به هنر این کشور به دست آورد، باید سالیانه تنها 7 روز در پرتغال حضور داشته باشد. البته از میان روش های اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری محبوب ترین روش اصطلاحا برنامه های ویزای طلایی (Golden Visa Program) نامیده می شود که غالبا از طریق خرید املاک غیرمنقول منجر به اخذ اقامت و تابعیت می گردد. به عنون مثال با 350000€ یا 500000€ (یورو) سرمایه، فرد می تواند با خرید ملک در کشور پرتغال اقامت آن را به دست آورد و در صورتی که تنها 7 روز در سال شرط حضور در خاک این کشور را دارد پس از چند سال برای اخذ پاسپورت پرتغالی اقدام نماید.

سرمایه گذاری پس از رفع تحریم ها در خارج

امروزه پس از رفع تحریم ها مشاهده می کنیم که بسیاری از شرکت های غربی با هیاتی بلند پایه جهت افزایش و ارتقاء سطح اقتصادی خود وارد ایران شده و علاقه فراوانی به سرمایه گذاری در ایران دارند. ما هم برای بازسازی صنایع اصلی خود و توسعه روابط مستقیم و توسعه و تجارت و صادرات کالا به کشورهای دیگر درصدد هستیم؛ زیرا دیگر قصد واردات یک جانبه نداشته و به دنبال سرمایه گذاری و همکاری با بخش های مهندسی، صنعت، توسعه و همکاری با کشورهای غربی هستیم.

در مقابل، هیات های اقتصادی تجاری از کشورهای مختلف به ایران آمده و قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند؛ زیرا سرمایه آنها در رکود است و ایران نیز از لحاظ امنیتی برخلاف سایر کشورهای منطقه وضع خوبی دارد با پتانسیل بالا از لحاظ مواد معدنی و نفتی. با توجه به جمعیت ایران و کشورهای اطراف، ایران یک بازار چند صد میلیون نفری برای سرمایه گذاران خارجی محسوب میشود.

لغو تحریم ها نیز درهای اقتصادی ایران را به سوی اقتصادی تازه باز کرده است و رقابت شدیدی بین سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران وجود دارد. اینها همان شرکت هایی هستند که به خوبی از منابع و پتانسیل ایران آگاهند و به علت تشدید تحریم ها خارج شدند و امروزه مجددا برای سرمایه گذاری در ایران پس از تحریم بازگشتند.

سرمایه گذاری پس از رفع تحریم ها در خارج

سرمایه گذاری خارجی در ایران

اما امروزه با برطرف شدن تحریم ها مشارکت عظیمی از سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران شکل گرفته و از طرفی می دانیم سرمایه گذاری خارجی بدون مشارکت سرمایه گذاری داخلی ممکن نیست. یعنی برای جذب سرمایه گذار خارجی باید زمینه سرمایه گذاری داخلی در شاخص های اقتصادی بهبود پیدا کند؛ که استفاده از بخش خصوصی یکی از بهترین راه هاست. بنابراین فعالان اقتصادی از طرف ایران با آغوشی باز در انتظار سرمایه گذاران خارجی هستند؛ زیرا سرمایه گذاران داخلی هم فرصت حضور در بازارهای جهانی را پیدا کرده است.

دولت هم می تواند فضای گسترده تری را برای بخش خصوصی کشور باز کند. از طرفی هم آزادی میلیاردها دلار از دارایی ایران در اثر رفع تحریم ها عامل مثبت روانی بر بازار و سرمایه گذار داشته است، بنابراین در فرصت پیش آمده سرمایه گذاری پس از رفع تحریم ها در داخل و خارج ایران باید افزایش پیدا کند.

فرصت های سرمایه گذاری پس از رفع تحریم ها

رشد ظرفیت شرکت های فعال و ظرفیت های کشور به سایر مجموعه های خارجی، بایستی معرفی شوند؛ چرا که این فرصت ها را در سال هایی که تحریم بودیم از دست داده ایم و شرکت های خارجی که قصد سرمایه گذاری در ایران را داشتند، از این پتانسیل عظیم نفتی، گازی و پتروشیمی ایران بی خبر بودند. بنابراین در درون هم بایستی برای رشد و سرمایه گذاری، ما نیز نیازمند افزایش نیروی انسانی و به روز کردن مجموعه و آماده ورود به بازارهای بزرگ و رقابت های بین المللی شده و دروازه های کشور را به روی صادرات و واردات باز کنیم.

بنابراین پس از تحریم ها اتفاق خوب دیگری که برای سرمایه گذاری داخلی افتاده، جابجایی آسان تر و راحت تر پول، ارز و صادرات محصولات غیر نفتی است که جاذبه های بیشتری در این زمینه ایجاد کرده ایم. سرمایه گذاران در این بخش بدانند که پس از تحریم، ایران تمرکز بیشتری برای ورود به بازارهای بزرگ همسایگان اطراف مثل حوزه خلیج فارس، پاکستان، هند و ترکیه داشته است؛ همچنین خبر مزیت بخش دیگر برای سرمایه گذاران داخلی این است که پس از تحریم ها قرار بر حذف تعرفه های وارداتی است. زیرا یکی از شرایط اقتصاد جهانی قرار بر حذف تعرفه های وارداتی است؛ و این خبر باعث افزایش کیفیت داخلی و رقابت برای سرمایه گذاری می شود.

بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان در خارج از کشور

همان طوری که می دانید سرمایه گذاری از سریعترین و در عین حال گرانترین روش اخذ اقامت خارجی محسوب می شود. از همین رو تعداد متقاضیان این روش مهاجرتی نسبت به دیگر روش ها نسبتا کمتر است. ولی همین دسته از متقاضیان با اتخاذ تمهیداتی می توانند با حداقل سطح سرمایه لازم علاوه بر دریافت سریع اقامت و تابعیت کشور مورد علاقه اشان همچنین با بالاترین سطح بهره نیز دست یابند. و اولین موضوع مهم در اینباره نیز آشنایی با بهترین کشورها جهت سرمایه گذاری می باشد. با کمی تحقیق در اینباره متوجه می شویم که بنا به دلایل زیر 2 کشور ترکیه و مجارستان جزء بهترین کشورها برای مهاجرت سرمایه گذاری می باشد:

جزییات و شرایط سرمایه گذاری

با این توضیح اکنون این سوال مطرح می شود که انواع روش های سرمایه گذاری جذاب برای اخذ اقامت کشورهای مجارستان و ترکیه در سال 2024 کدامند؟ شرایط این روش های جذاب سرمایه گذاری در 2 کشور ترکیه و مجارستان از این قرار است:

  • کشور ترکیه:

شرایط سرمایه گذاری در ترکیه

کشور مجارستان:

شرایط سرمایه گذاری در مجارستان

بنابراین به کسانی که سرمایه کافی دارند و مایل به اخذ شهروندی کشوری هستند توصیه می شود که به خرید ملک در ترکیه متمرکز شوند. و به کسانی که سرمایه کمی داشته ولی از این طریق مایل به اخذ اقامت یک کشور اروپایی هستند توجه به برنامه ثبت شرکت مجارستان توصیه می شود.

مزایا و معایب بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان

سرمایه گذاری برای مهاجرت به کشوری هم دارای یکسری مزایا و امتیازات بالقوه و هم اینکه دارای یکسری معایبی است که بایستی بدان توجه کرد. به هر حال آشنایی با همین مزایا و معایب تسلط سرمایه گذاران و کارآفرینان بر فرآیند مهاجرت سرمایه گذاری را افزایش داده و از صرف هزینه و زمان اضافی نیز پیشگیری می کند. بر این اساس از جمله این مزایا و معایب می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

مزایا و معایب کلی سرمایه گذاری
مزایای سرمایه گذاریاخذ سریع و آسان اقامت دائمی (PR) و شهروندی یک کشور، به همراه بردن اعضاء خانواده، امکان دریافت تسهیلات، معافیت و یا کاهش مالیاتی، آزادی سفر و اقامت در دیگر کشورها، امکان بهره گیری از انواع خدمات عمومی و
معایب سرمایه گذاریدر پی داشتن ریسکهای عملیاتی، شرط نیاز به حداقلی از سرمایه، توجه بیشتر بر روی پول به جای ایده نوآورانه، حفظ سرمایه برای مدت زمان معین، شرط حضور فیزیکی، پیچیدگی های اداری و حقوقی، عدم امکان کار همزمان، نیاز به دانستن سطحی از زبان خارجی

خطرات سرمایه گذاری پس از رفع تحریم ها

با رفع تحریم ها ما نیز از حجم تجارت خارجی با اروپا بهره می بریم؛ زیرا به یکباره در موقعیت ممتازی قرار گرفتیم و با رفع تحریم های اقتصادی، مالی، بانکی و بیمه ای و مهم تر از همه بخش های نفت و گاز، پتروشیمی و کشتیرانی موقعیت اقتصاد ایران با فرصت جدید و ممتازی روبه رو شده است که حتی ایرانیان سرمایه گذار خارج از کشور به عنوان یک فرصت هستند که در انتقال تکنولوژی، مدیریت و سرمایه گذاری ضروری به نظر می رسند.

بنابراین در نظر داشته باشیم اگر در سرمایه گذاری پس از رفع تحریم ها در داخل و خارج سیاست های اجرایی را مدیریت نکنیم، با خطراتی همچون واردات کالاهای مصرفی و ناتوانی از پاسخ دادن به این فرصت های پیش آمده و نابسامانی در پیشبرد توسعه کشور و وجود دلالان مواجه خواهیم شد. در پایان انتظاری که از سیاستگذاران و مسئولان دولتی می رود، عزم جدی آنان برای سرمایه گذاری به سمتی غیر از نفت می باشد تا وابستگی کشور را به این کالای با ارزش کاهش داده و سرمایه گذاری در بخش های توریسم، گردشگری، خدمات، بورس و غیره را افزایش دهند.

فرصت سرمایه گذاری در اتریش، آلمان و سایر کشورهای جهان گزینه ای می باشد که اشخاص نیز می توانند از این طریق مهاجرت نمایند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از موسسات برجسته حقوق بین الملل می باشد که با سابقه ای درخشان در باب اخذ پذیرش و ویزا و مشاوره در باب قوانین مهاجرت مفتخر به راهنمایی متقاضیان نیز می باشد.

سوالات درباب بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان

روش سرمایه گذاری برای انجام یک مهاجرت مطمئن و آسان مورد سوال اغلب سرمایه گذاران و کارآفرینان است. از همین رو نیز ما در این بخش به مرور سوالات مهم در خصوص سرمایه گذاری و انجام مهاجرت می پردازیم:

  • برای سرمایه گذاری چه روش هایی وجود دارد؟ از انواع این روش ها می توان به خرید ملک، ثبت شرکت، خرید اوراق قرضه و سایر اشاره نمود.
  •  آیا از طریق سرمایه گذاری می توان به اقامت و تابعیت یک کشوری دست یافت؟ بله این امر برای سرمایه گذاران کاملا فراهم است.
  • عوامل تاثیرگذار بر جذب سرمایه گذاری پس از تحریم ها چیست؟ حمایت های دولتی، فعالتر شدن بخش خصوصی و نیز آزادی میلیاردها دلار از دارایی ایران در اثر رفع تحریم ها می تواند فضای مثبتی برای سرمایه گذاری ایجاد کند.
  • بهترین بخش های سرمایه گذاری در کشورهای مناسب برای سرمایه گذاری ایرانیان کدامند؟ بخش های مختلفی مثل نفت، گاز و پتروشیمی جزء بخش های کلیدی برای دریافت سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود.
  • در حال حاضر بهترین کشورهای جهان برای اخذ اقامت و تابعیت از طریق سرمایه گذاری کدامند؟ بنا به دلایل مختلفی دو کشور ترکیه و مجارستان جزء بهترین کشورها برای مهاجرت سرمایه گذاری محسوب می شود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *