ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی بلاروس

بورسیه تحصیلی بلاروس

بسیاری از متقاضیان به دلیل هزینه تحصیلی پایین و نیز امکان اخذ بورسیه تحصیلی بلاروس به تحصیل در این کشور فکر می کنند. در واقع در کنار ارزان بودن، دانشجویان بین المللی حتی فرصت تحصیل رایگان در بلاروس را هم دارند. اما چگونه و آیا اصلا این امر عملی است؟ بله، دانشجویان خارجی در بلاروس می توانند از برنامه های بورسیه تحصیلی دانشگاه های این کشور استفاده کرده و تحصیل رایگان در بلاروس را تجربه کنند.

معمولا نیز کلیه دانشجویان خارجی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان اخذ بورسیه های تحصیلی بلاروس را دارند. معمولا نیز این بورسیه ها در بلاروس شایسته محور بوده و به دانشجویان برتر علمی اعطاء می شود. از جمله معروفترین این برنامه های بورسیه در کشور بلاروس برای دانشجویان بین المللی نیز می توان به بورسیه ویزگراد، بورسیه اراسموس، بورسیه تبادل دو جانبه استاد و دانشجو DAAD، سیستم تخفیف گرودنو دانشگاه دولتی یانکا کوپالا، پاداش کمک آموزشی فول برایت اشاره نمود. برای برقراری ارتباط با ما و دریافت مشاوره های تخصصی درباب شرایط اعزام دانشجو به اروپا حتما با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

هزینه ها برای اخذ بورسیه تحصیلی در بلاروس

هزینه ها برای اخذ بورسیه تحصیلی در بلاروس

عزیزان در همین ابتداء مبحث توجه داشته باشند که بلاروس دارای دانشگاه های دولتی و خصوصی مختلفی است که در رشته های مختلف اقدام به جذب دانشجو می کنند. از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه دولتی بلاروس، دانشگاه فنی ملی بلاروس، دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس و غیره اشاره کرد. در کل، 48 دانشگاه در بلاروس وجود دارد که اکثر آنها در مینسک پایتخت بلاروس قرار دارند. ضمنا علاوه بر وجود دانشگاه های عمومی در بلاروس، همچنین دانشگاه های پزشکی تخصص مثل دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس و دانشگاه های فنی مثل دانشگاه فنی ملی بلاروس (BNTU) نیز وجود دارند. در لیست زیر می توان با برترین دانشگا های بلاروس 2021 آشنا شد:

دانشگاهرتبه ملی
دانشگاه دولتی بلاروس1
دانشگاه فنی ملی بلاروس2
دانشگاه دولتی انفورماتیک و رادیوالکترونیک بلاروس3
دانشگاه دولتی یانکا کوپالا گرودنو4

از این گذشته، دانشجویان در بلاروس امکان تحصیل به زبان های مختلف روسی، بلاروسی و انگلیسی را دارند. پس بسته به نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و حتی زبان آموزشی هزینه تحصیل در دانشگاه های بلاروس متفاوت است. طبق آمار سال جاری نیز متوسط این هزینه در دانشگاه های بلاروس بین $2000 الی $3000 (دلار) در سال می باشد. مثلا در نمودار زیر شهریه سالانه برخی از دانشگاه های بلاروس از این قرار است:

شهریه سالانه برخی از دانشگاه های بلاروس

شرایط هزینه های زندگی در بلاروس

علاوه بر بحث هزینه تحصیلی همچنین هزینه زندگی در بلاروس نیز برای دانشجویان بین المللی مطرح است. هزینه ای که خود به انواع هزینه ها مثل هزینه اجاره خانه، خورد و خوراک، پوشاک، حمل و نقل، تفریح و غیره دسته بندی می شود. بر طبق آمار سال 2021، متوسط هزینه زندگی در بلاروس بین $288 تا $504 (دلار) متغیر است. در حقیقت هزینه زندگی در بلاروس حدود 1.9 برابر ارزانتر از متوسط جهانی است و این خبر خوب و خوشحال کننده ای برای متقاضیان تحصیل در این کشور محسوب می شود. شما در جدول زیر می توانید با جزئیات این هزینه ها در کشور بلاروس آشنا شوید:

آیتم هاهزینه ها به دلار
اجار خانه و هزینه اشتراک$216
حمل و نقل$33.4
خورد و خوراک$196
هزینه های متفرقه$58.7

حالا می توان حدس زد که بیشترین بودجه دانشجویان در کشور بلاروس معطوف چه هزینه ای می شود. طبق همین آمار بالاترین درصد هزینه ای با حدود 43% مربوط به هزینه اجاره خانه در بلاروس می باشد که در نمودار زیر هم مشاهده می شود:

توزیع هزینه های زندگی در بلاروس

شرایط اعطای بورسیه تحصیلی بلاروس چیست؟

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، تحصیل در کشور بلاروس اصلا تحصیل گرانی نیست بلکه در حد معقول و منطقی است. حالا با توجه به این شرایط در نظر بگیرید که در همین بلاروس امکان اخذ بورسیه تحصیلی و نیز انجام کار نیمه وقت دانشجویی نیز فراهم است. معمولا بورسیه تحصیلی بلاروس به دو صورت نیاز محور و شایسته محور به متقاضیان اعطاء می شود. اما به سبب رقابتی بودن، اغلب برنامه های بورس با توجه به اصل شایستگی به دانشجویان بین المللی حاضر در بلاروس اعطاء می شود. برای همین نیز متقاضیان جهت اخذ بورسیه تحصیلی بلاروس حتما بایستی مدارک زیر را ضمیمه فرم درخواست خود کرده و به دانشگاه یا سازمان مربوطه ارسال نمایند:

مدارک لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی در بلاروس

در برخی از برنامه های بورسیه تحصیلی بلاروس نیز از دانشجویان مخصوصا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا مدارکی مثل مدارک رتبه های برتر المپیک علمی، مقالات منتشره و نیز پروپوزال پژوهشی می خواهند.

معرفی برنامه های بورسیه تحصیلی بلاروس

پس حالا که با شرایط اخذ بورسیه تحصیلی بلاروس نیز آشنا شدیم بهتر است برخی از معروفترین برنامه های بورسه بلاروس را در اینجا به حضورتان معرفی کنیم:

  • بورسیه ویزگراد: این بورسیه فقط در اختیار دانشجویان ارشد در بلاروس قرار داشته و کل شهریه تحصیلی دانشجویان را به مدت 4 ترم پیاپی پوشش می دهد. بورسیه ای که مختص دانشجویان بین المللی بوده و توسط European quartet تامین مالی می شود. مبنای دریافت بورسیه ویزگراد نیز فقط اثبات شایستگی است!
  • اراسموس+ برنامه تحصیل در خارج: فقط دانشجویان ارشد و دکترا حق درخواست این بورس را در بلاروس دارند و امتیاز آن نیز معاف شدن از پرداخت شهریه به مدت 3 الی 12 ماه است.
  • بورسیه DAAD: این بورسیه نیز فقط مخصوص دانشجویان پست دکترا بلاروس است و هزینه بورس هر ماه بین €2000 الی €2150 (یورو) به مدت 3 ماه می باشد.
  • سیستم تخفیف دانشگاه دولتی یانکا کوپالا: فقط دانشجویان سال اول در حال تحصیل در این دانشگاه حق درخواست آن را داشته و مبلغ آن تخفیف هم $250 الی $450 (دلار) است.
  • پاداش کمک آموزش زبان انگلیسی فول برایت: مخصوص دانشجویان آمریکایی است که قصد آموزش زبان انگلیسی را در بلاروس داشته باشند.

کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را در زمینه اخذ مهاجرت تحصیلی به بلاروس و راهیابی به دانشگاه های این کشور نیز راهنمایی می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *