ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی در استرالیا

بورسیه تحصیلی در استرالیا

بورسیه تحصیلی در استرالیا در سال 2023 یکی از مهمترین ابزارهای تامین مالی جهت هزینه های تحصیلی دانشجوئی در این کشور است که دانشجویان بین المللی بر اساس دو معیار اثبات شایستگی تحصیلی و نیاز مالی خود می توانند متقاضی آن باشند. با وجود این واقعیت که هم هزینه تحصیل و هم هزینه زندگی در کشور استرالیا نسبتا بالا است. اما دانشجویان می توانند با در اختیار داشتن فرصت های بورسیه تحصیلی (در کنار کار دانشجوئی) به خوبی از عهده مخارج تحصیلی خود در استرالیا برآیند.

پس اگر شما نیز متقاضی تحصیل در استرالیا به همراه بورس تحصیلی این کشور هستید، توصیه می شود که در کنار مطالعه این مقاله حتما از مشاوره های کارشناسان اعزام دانشجوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

  • شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی در استرالیا چگونه است؟
  • برترین دانشگاه استرالیا برای تحصیل دانشجویان ایرانی چیست؟
  • گرانترین شهر استرالیا برای تحصیل کدام است؟
  • شرایط مدرک زبان انگلیسی در استرالیا 2023 چگونه است؟
  • انواع بورسیه های دانشجوئی استرالیا کدامند؟

تحصیل در استرالیا؛ چرایی و دلایل!

استرالیا سومین مقصد مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین المللی پس از آمریکا و انگلستان است. در واقع این برتری نظام آموزش عالی استرالیا است که برتری خود را به رخ سایر نظام های آموزشی جهان می کشاند. این نظام آموزشی متشکل از دانشگاه های براند بین المللی مثل دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه سیدنی و یا دانشگاه ملبورن است. بنابراین مدارک اعطایی از طرف این دانشگاه ها از اعتبار بالایی در سطح بین المللی برخوردار است. علاوه بر این با وجود گرانی هزینه ها در کشور استرالیا، دانشجویان در این کشور اصلا دغدغه تامین مالی تحصیلی خود را نیز ندارند.


چرا که آنها برای تامین مالی تحصیلات خود به دو گزینه امکان کار دانشجویی 40 ساعت در 2 هفته حین تحصیل و نیز اقامت پسا تحصیلی با ویزای سابکلس 485 مجهز هستند. همچنین دانشجویان این را هم خوب می دانند استرالیا علاوه بر برخورداری از یک نظام اقتصادی باثبات و قوی دارای فرصت های اشتغال بالایی نیز هست. نهایتا یکی از امکانات مالی دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کشور استرالیا وجود فرصت های متعدد بورسیه تحصیلی است. اینها فقط بخشی از دلایلی است که باعث گرایش شدید دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در استرالیا می شود:

دلایل تحصیل در استرالیا

شرایط تحصیلی دانشجویان ایرانی در استرالیا

دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در استرالیا، برنامه های تحصیلی مختلفی در قالب سه مقطع استاندارد آکادمیک یعنی لیسانس (3 سال)، فوق لیسانس (1.5 سال) و دکتری (3 الی 4 سال) در اختیار دارند. همان طوری که ملاحظه کردید، طول برنامه های تحصیلی در استرالیا کمتر از بقیه کشورها است. معمولا اصلی ترین شرط از شرایط پذیرش دانشجویان ایرانی در استرالیا ارائه مدرک زبان انگلیسی است. پس به اطلاع دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های کشور استرالیا در سال تحصیلی 2023- 2022 می رساند که شرایط مدرک زبان انگلیسی جهت پذیرش از این دانشگاه ها عبارت است از:

مدرک زبان انگلیسینمرات
آیلتس آکادمیکحداقل 6.0
تافل اینترنتینمره کل 67
آزمون پیرسون (PTE)نمره کل 50 تا 57

دانشگاه ها و کالج های مختلفی چه دولتی و چه خصوصی در کشور استرالیا و با کیفیات آموزشی متفاوتی وجود دارد. منتها انتخاب این دانشگاه ها به علاقه خود دانشجویان و توجه به رتبه و اعتبار آن دانشگاه بستگی دارد. در کل، سه دانشگاه برتر استرالیا در سال 2023 شامل دانشگاه های ملبورن، سیدنی و دانشگاه موناش استرالیا است که امتیازات جهانی آنها در نمودار زیر هم مشخص است:

دانشگاه های برتر کشور استرالیا

بورسیه و کاهش هزینه های تحصیلی در استرالیا

در اینکه هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان بین الملل در کشور استرالیا بالا است، شکی نیست. چرا که شهریه سالیانه اخذ شده از دانشجویان بین المللی در دانشگاه های استرالیا از حدود 20000$ (دلار استالیا) معادل 13707$ (دلار آمریکا) شروع می شود و به طور متوسط به حدود 30000$ (دلار استرالیا) معادل 20561$ (دلار آمریکا) می رسد. رقمی که در مقایسه با متوسط شهریه دانشگاه های اروپایی رقمی نسبتا بالا است. در کل می توان گفت کشورهای انگلیسی زبان بالاترین هزینه ای تحصیل و زندگی را دارا هستند. جدول زیر نشانگر هزینه های تحصیلی استرالیا در قالب 3 مقطع تحصیلی در سال 2023 است:

مقطع یا درجه تحصیلیهزینه تحصیلی به دلار استرالیا (AU$)
لیسانس$20000 الی 30000$
فوق لیسانس$20000 الی 37000$
دکتری$14000 الی 37000$

مطابق نظر وزارت امور داخله استرالیا، دانشجویان بین المللی برای تامین هزینه های زندگی خود در استرالیا بایستی ثابت کنند که آنها بودجه مالی سالانه حدود 20290$ (دلار استرالیا) معادل 14600$ (دلار آمریکا) را برای تامین مخارج زندگی خود دارند. به تعبیر دقیق تر و بنا بر نتایج مطالعاتی ما، دانشجویان بین المللی برای پوشش خرج و مخارج زندگی خود در استرالیا (مثل اجاره خانه، غذا، فعالیت های فرهنگی و غیره نیازمند بودجه مالی ماهیانه بین 1400$ الی 2500AU$ (دلار استرالیا) هستند. در این میان اطلاع از وضعیت هزینه در شهرهای استرالیا بسیار مهم است. برطبق نمودار زیر گرانترین شهر برای دانشجویان بین المللی شهر سیدنی است:

مقایسه هزینه زندگی در شهرهای مختلف استرالیا

کار دانشجوئی؛ روشی برای تامین مخارج در استرالیا

شاید این سوال نیز جزو دغدغه اصلی شما درباره تحصیل در کشور استرالیا باشد. اینکه با وجود هزینه های بالای تحصیلی در کشور استرالیا، آیا اصولا امکان کار دانشجوئی برای دانشجویان ایرانی در این کشور وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که امکان کار دانشجوئی در استرالیا برای دارندگان ویزای تحصیلی استرالیا فراهم است. بنابراین، دانشجویان ایرانی همانند همقطاران خارجی خود می توانند ضمن تحصیل در استرالیا کار کرده و بخشی از مخارج تحصیلی خود را درآورند. البته لازم به ذکر است که قطعا این درآمد، برای تامین تمامی هزینه های زندگی در این کشور، کافی نیست. بدین ترتیب، شرایط کار دانشجوئی در کشور استرالیا در سال 2023 بدین قرار است که:

شرایط کار دانشجوئی در کشور استرالیا

نکات کلیدی در خصوص درخواست بورسیه تحصیلی در استرالیا

اتباع کشورهای خارجی که به دنبال درخواست بورسیه تحصیلی در آمریکا هستند باید نکات کلیدی در خصوص درخواست بورسیه تحصیلی در استرالیا را رعایت کنند. برخی از این نکات عبارت اند از:

نکات کلیدی در خصوص درخواست بورسیه تحصیلی در استرالیاتوضیحات
اطمینان در خصوص رعایت الزاماتقبل از درخواست برای هر نوع از بورسیه تحصیلی در استرالیا باید مطمئن شوید که شرایط لازم را برای درخواست رعایت کرده اید.
تحقیق در مورد بورسیه های موجود در استرالیابورسیه های متفاوتی در استرالیا با بودجه های مختلف وجود دارد، بنابراین قبل از درخواست به خوبی بررسی کنید.
درخواست اولیه الزامی است.یکی از اصلی ترین چالش ها در روند درخواست بورسیه تحصیلی در استرالیا، درخواست دیر هنگام است.
معرفی نامه معتبرمعرفی نامه باد توسط فردی نگارش شود که متقاضیان را به خوبی می شناسد.

شرایط عمومی لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی در استرالیا

دانشجویان بین المللی کم بضاعت که به دنبال درخواست بورسیه تحصیلی در استرالیا هستند، باید شرایط عمومی برای درخواست بورسیه تحصیلی را رعایت کنند. شرایط لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی در استرالیا به شرح زیر می باشد:

شرایط عمومی لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی در استرالیاتوضیحات
نمرات عالیاکثر بورسیه های تحصیلی ارائه شده در استرالیا بر اساس شایستگی به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد.
شرکت در آزمون مهارت زبانداشتن نمرات عالی در آزمون هایی مانند تافل یا آیلتس شانس خوبی برای انتخاب شدن به متقاضیان می دهد.
فعالیت های فوق برنامههمانطور که می دانید برخی از بورسیه های تحصیل در استرالیا بر اساس مشارکت دانشجویان در فعالیت های فوق برنامه اعطا می شود.

انواع بورسیه تحصیلی در استرالیا

انواع بورسیه تحصیلی در استرالیا 2023

برنامه های بورسیه تحصیلی در استرالیا 2023 نه فقط مخصوص دانشجویان از یک مقطع تحصیلی خاص بلکه این بورسیه ها برای کلیه دانشجویان بین المللی در تمامی مقاطع تحصیلی و از هر ملیتی است. اما بر اساس یک دسته بندی کلی می توان انواع بورسیه تحصیلی در استرالیا را به 3 دسته بورسیه های دولتی، بورسیه های دانشگاهی و سایر بورسیه ها تقسیم بندی کرد که در بخش های زیر به تفصیل در این مورد بحث می شود:

  • بورسیه های دولتی در استرالیا: از انواع این برنامه های بورس می توان به بورسیه های پاداش های استرالیا یا AAS ویژه دانشجویان کشورهای درحال توسعه، پاداش های مقصد استرالیا یا Destination Australia awards با بیش از 1000 بورس به مبلغ سالیانه حدود 15000$ (دلار استرالیا) برای هر دانشجو و نیز برنامه آموزش پژوهشی (RTP) ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • بورسیه های دانشگاهی در استرالیا: این دسته از برنامه های بورسیه تحصیلی در استرالیا از تنوع و کثرت بالایی برخوردار است و دست دانشجویان ایرانی نیز برای درخواست آنها بازتر است. از جمله این برنامه ها می توان به بورسیه های دانشجویان بین المللی دانشگاه کاتولیک استرالیا، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه آدلاید، دانشگاه کورتین، دانشگاه دیکین، دانشگاه موناش، دانشگاه سیدنی، دانشگاه ملبورن، دانشگاه موناش و غیره را اشاره نمود.
  • سایر بورسیه های تحصیلی در استرالیا برای دانشجویان بین المللی که معمولا مخصوص دانشجویان یک کشور خاص می باشد. از جمله این دانشگاه ها می توان به بورسیه های مرکز آب بین المللی برای دانشجویان بین المللی، بورسیه ارشد و دکتری نورس کوت و برنامه بورسیه معروف فول برایت اشاره نمود.

در پایان، یادآور میشود که کارشناسان اعزام دانشجو به استرالیا در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره های تخصصی به شما سروران گرامی هستند.

سوالات متداول درباب بورسیه تحصیلی در استرالیا

اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا با سوالات زیر مواجه می شود:

  • بورسیه تحصیلی استرالیا توسط چه سازمان هایی ارائه می شود؟ سازمان های دولت استرالیا، موسسات آموزشی و سازمان های دولتی و خصوصی.
  • بورسیه تحصیلی اواردز چه شرایطی دارد؟ بورسیه استرالیا اواردز هدف از ارتقاء دانش، ارتباطات آموزشی و روابط پایدار بین استرالیا و همسایگان آن از طریق برنامه های تحصیلی وسیع استرالیا را دارد. برنامه تحصیلی ارائه شده توسط وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش و مرکز تحقیقات کشاورزی بین المللی استرالیا در این بورسیه سهیم هستند.
  • بورسیه مقصد استرالیا Destination Australia دارای چه شرایطی است؟ برنامه مقصد DAP برنامه جدید دولت استرالیا برای دانشجویان داخلی و خارجی است که در استرالیا تحصیل کنند. موسسات عالی رتبه استرالیا قادر خواهند بود برای کمک هزینه تحصیلی تا 15000$ (دلار) برای هر دانش آموز در هر سال اعمال و هزینه کنند.
  • معیارهای واجد شرایط بودن برای بورسیه استرالیا چیست؟ هنگام ارسال درخواست شما باید مطمئن شوید که درخواست شما قبل از مهلت و ددلاین مشخص شده برای آن بورسیه ارسال شده است. تمامی اسناد باید با درخواست شما ضمیمه شده و ارسال شوند و مطمئن شوید که تمامی سوابق کاری که باید به صورت نامه تهیه کرده باشید را نیز ارسال کنید. علاوه بر این، داشتن مدرکی دال بر اثبات اینکه شما دارای مهارت بالا در زبان انگلیسی هستید باید ضمیمه مدارک باشد.
  • چک کردن فرم و مدارک درخواست بورسیه تحصیلی در استرالیا چه شرایطی دارد؟ مهم است که یک درخواست قانع کننده داشته باشید. هیچ خطایی در فرم و درخواست وجود نداشته باشد، بنابراین باید مطمئن شوید که فرم درخواست را به درستی چک کنید تا تمامی خطاها را حذف کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که فرم و مدارک درخواست شما دقیق و مفصل است.
5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *