ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی در ایتالیا

بورسیه تحصیلی در ایتالیا

یکی از جذابیت های تحصیلی ایتالیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا است و متقاضیان در مقاطع تحصیلی می توانند بورسیه دریافت نمایند. در این مقاله شما را با انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا و نحوه دستیابی به این بورس ها آشنا می سازیم. وزارت امور خارجه ایتالیا و همکاری بین المللی هر ساله تعدادی از بورس تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی اختصاص می ­دهد. در کنار بورس تحصیلی شما می توانید کمک هزینه زندگی نیز در این کشور دریافت نمائید. برای دریافت این بورسیه و کمک هزینه تحصیلی شما باید شرایط لازم را احراز نمائید. در این مقاله سعی می ­شود اطلاعاتی را در خصوص شرایط بورسیه تحصیلی در ایتالیا خدمت شما ارائه گردد.

  • دلایل تحصیل در کشور ایتالیا چیست؟
  • آیا تحصیل در ایتالیا رایگان است؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا چقدر است؟
  • ارزانترین دانشگاه های ایتالیا 2024 چیست؟
  • انواع بورس های تحصیلی ایتالیا چیست؟
  • شرایط لازم برای اخذ بورس های ایتالیا چیست؟

یکی از مزایای ویژه بورسیه تحصیلی در کشور ایتالیا آن است که این بورسیه مربوط به یک مقطع تحصیل خاص نمی شود و همه دانشجویان در کشور ایتالیا فرصت استفاده از آن را خواهند داشت. در ایتالیا بورسیه های تحصیلی متنوعی وجود دارد و دریافت هریک از آن ها نیازمند شرایط خاصی است که در این مقاله که به کوشش موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده به بررسی آن ها پرداخته می شود.

در این مطلب میخوانید نمایش

چشم انداز تحصیل در ایتالیا 2024

در این بخش از مقاله به چند نکته در باب تحصیل در ایتالیا نیز اشاره می شود که بدین صورت می باشد:

  • تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • عدم امکان دریافت ویزای همراه
  • اجازه کار حین تحصیل
  • برخورداری از اقامت پس از تحصیل تا 6 ماه
  • امکان سفر به تمامی کشورهای عضو شنگن بدون ویزا

چرا تحصیل در ایتالیا؟

بسیاری از افراد به دنبال کشورهایی هستند که کمک هزینه تحصیل و زندگی ارائه دهند. در این میان کشور ایتالیا به دلیل هزینه پایین تحصیل و ارائه بورسیه تحصیلی ایتالیا معروف به بورس استانی یا DSU موجب تحصیل رایگان خواهد شد. البته دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا بسته به رتبه و نمرات دانشجو در ترم اول خواهد بود زیرا دانشجو موظف هست هزینه ترم اول که حدود 3500€ تا 5000€ (یورو) می باشد، را پرداخت نماید و از ترم دوم درخواست بورس دهد. از طرفی کشور ایتالیا یک سکوی پرتابی برای کشورهای برتر دیگر اروپایی که برای ورود از ایران سختگیرانه می باشند، هست. بنابراین اگر بخواهیم دلایل و امتیازات برای تحصیل در ایتالیا 2023 را برشمریم، ما به دلایل زیر برمی خوریم:

چرا تحصیل در ایتالیا؟

شهریه دانشگاه های ایتالیا

کسانی که موفق به تحصیل در ایتالیا شوند حتی در صورتی که نتوانند بورسیه بگیرند، برای تامین هزینه های تحصیل خود دشواری خاصی نخواهند داشت چرا که شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا بسیار پایین است. شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا در سال 2023 با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی بین 800€ تا 5000€ (یورو) است هرچند دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای اروپایی نیستند، یعنی اصطلاحا non-EU/EEA students بعضا ممکن است در برخی دانشگاه ها شهریه بیشتری بپردازند. ارزان قیمت ترین دانشگاه های ایتالیا عبارت هستند از:

  • Mediterranean University of Reggio Calabria
  • University of Camerino
  • Free University of Bozen-Bolzano
  • University of Pisa

البته دانشگاه های خصوصی ایتالیا از آن جایی که بودجه ای از دولت ایتالیا دریافت نمی کنند، شهریه بیشتری از دانشجویان دریافت می کنند. شهریه سالیانه این قبیل دانشگاه ها در ایتالیا در سال 2024-2023 بین 400€ تا 5000€ (یورو) سالیانه است.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

علاوه بر شهریه های تحصیلی همچنین هزینه زندگی در ایتالیا نیز برای دانشجویان بین المللی مطرح است. هزینه ای که شامل آیتم های مختلفی مثل هزینه اجاره خانه، هزینه خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل، هزینه اشتراک و سایر می باشد و تعیین سطح آن نیز بیش از هر چیزی به سلیقه و نیز سبک زندگی خود دانشجو بستگی دارد. در شرایط فعلی نیز متوسط هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا حدود €783 (یورو) می باشد. و این در صورتی است که دانشجو دارای خوابگاه باشد.

در جدول زیر می توان با برخی از هزینه های دانشجویی در ایتالیا 2023 آشنا شد:

آیتم هاهزینه به یورو
یک وعده غذایی در رستوران ارزان15€
1 عدد نان 500 گرمی1.70€
یک کیلو فیله مرغ9.13€
1 کیلو گوشت گاوی15.23€
آب بطری 1.5 لیتری0.43€
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)1.50€
هزینه حمل و نقل ماهیانه35€
1 لیتر بنزین1.96€
هزینه اشتراک برای آپارتمان 85 متر مربعی181.60€
اجاره آپارتمان تک خوابه وسط شهر654.28€
اجاره آپارتمان تک خوابه حومه شهر509.99€
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهیانه 1 نفر46.64€

همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، بیشترین درصد از بودجه مالی دانشجویان بین المللی در ایتالیا صرف هزینه  خرید از بازار با 31% می شود:

توزیع درصدی هزینه زندگی در ایتالیا

مقایسه سطح هزینه ها در شهرهای دانشجویی ایتالیا

همان طوری که می دانید، کشور ایتالیا دارای شهرهای دانشجویی محبوب زیادی است. شهرهایی که به خاطر وجود تعداد بالای مراکز آموزش عالی و امکانات تحصیلی در کانون توجه دانشجویان بین المللی قرار دارد. از جمله شهرهای دانشجویی معروف و خوش آوازه در این کشور می توان به شهرهای میلان، رم، ناپل، فلورانس و سایر اشاره نمود. شهرهایی که سطح هزینه زندگی در آنها نیز کاملا از همدیگر متفاوت است و دانشجویان هم بایستی بدین امر توجه داشته باشند. همان طوری که در نمودار آماری زیر هم ملاحظه می شود گرانترین شهرهای ایتالیا برای اقامت دانشجویی به ترتیب شهرهای میلان، بلونیا و فلورانس و ارزانترین شهرها نیز شامل ناپلز، پالرمو و نیز شهر کاتالانیا هستند:

مقایسه شهرهای ایتالیا از نظر شاخص هزینه زندگی

شرایط بورسیه تحصیلی در ایتالیا

دولت کشور ایتالیا برای شهروندان خارجی که به این کشور مهاجرت کرده ­اند و قصد ادامه تحصیل دارند، بورس تحصیلی اعطا می­ کند. این بورس ها عبارتند از:

  • بورس تحصیلی برای تعدادی از دوره­ های مقطع فوق لیسانس
  • مقطع دکترا (بورسیه تحصیلی کشوری)
  • دوره ­های تحصیلات عالی در رشته های هنری، موسیقی و نوازندگی
  • پژوهش ­های دانشگاهی و دوره­ های زبان ایتالیایی و فرهنگ ایتالیایی
  • بورسیه زبان ایتالیایی
  • بورسیه استانی در برخی استان ها

بورس تحصیلی شامل کمک هزینه تحصیلی از جمله کاهش شهریه تحصیل هر مقطع، پوشش هزینه بیمه درمانی و همچنین کمک ماهیانه در هزینه­ های شما می­ باشد. دانشجویان بین المللی که فرصت توسعه مهارت های خود را در ایتالیا دارند، عبارتنداز:

  • آذربایجان
  • کلمبیا
  • مصر
  • اتیوپی
  • غنا
  • هند
  • اندونزی
  • ایران
  • قزاقستان
  • مکزیک
  • ترکیه
  • تونس
  • ویتنام

دانشجویان این کشورهای نیز می توانند فرصت برخوداری از این بورس در رشته های مهندسی، فناوری های پیشرفته، معماری، طراحی، اقتصاد و مدیریت در دانشگاه های معتبر ایتالیایی را داشته باشند. به عبارتی دیگر به بهترین دانشجویان بورسیه تحصیلی ارائه می­ شود که توسط حامیان مالی اصلی حمایت می شوند.

انواع بورس تحصیلی در ایتالیا

بورسیه استانی DSU، این بورس توسط اداره بورسیه هر استان در تمامی مقاطع تعلق می گیرد. این نوع از بورس شرایط نسبتا ساده ای را دارد که مشمول هزینه هایی مانند شهریه های دانشگاه، هزینه خوابگاه، غذا و غیره میباشد و نهایت هزینه ای ممکن است دانشجو داشته باشد بین 800€ تا 1200€ (یورو) خواهد بود:

آیتمشرح
در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد€2500 الی 7200€ (یورو) همراه با تخفیف در شهریه و هزینه خوابگاه به همراه سلف سرویس
دانشجویان نخبه کارشناسی ارشد€11000 الی 14000€ (یورو)
دانشجویان نخبه دکترا€14000 الی 20000€ (یورو) شامل کلیه هزینه های زندگی و تحصیل

بورسیه دانشگاهی، عمدتا بورس هایی که از سمت دانشگاه به افراد تعلق میگیرد بر اساس رزومه علمی قوی، نمرات بالای 18، مقاله های بین المللی مانند ISI و دانش شخصی می باشد، این نوع از بورس ها معمولا شامل حال مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهند بود.

مهم ترین کمک هزینه های آموزشی در ایتالیا

سالانه دانشگاه میلان (Politecnico di Milano) چندین بورس تحصیلی مبتنی بر شایستگی را به بهترین نامزدان بین المللی که اجازه تحصیل در ایتالیا را دارند، اعطا می نماید. دانشجویانی که بورس تحصیلی دریافت می نمایند، فقط باید یک هزینه اداری غیر قابل بازگشت را در حدود 160€ (یورو) پرداخت نمایند. به صورت کلی بورسیه تحصیلی ایتالیا به 3 دسته اصلی تقسیم می­شود که در ادامه خدمت شما شرح داده می شود.

بورس تحصیلی پلاتین (PLATINUM) ایتالیا

این نوع بورسیه تحصیلی در ایتالیا ارزشی معادل 10000€ (یورو) ناخالص در سال به همراه پرداخت هزینه تحصیل را شامل می­ شود که این مبلغ بورس تحصیلی هزینه های اقامت در یکی از اقامتگاه دانشجویی Politecnico را پوشش می­ دهد. مبلغ باقیمانده (پس از پرداخت مالیات) به عنوان پول نقد جیبی داده می شود، دانشجو فقط باید هزینه اداری را پرداخت کند.

بورس تحصیلی طلا (GOLD) ایتالیا

این نوع بورسیه تحصیلی ارزشی معادل 5000€ (یورو) در سال به همراه پرداخت هزینه تحصیل را شامل می­ باشد. مبلغ بورس تحصیلی هزینه ­های اقامت در یکی از اقامتگاه دانشجویی Politecnico را پوشش می­دهد، مبلغ باقیمانده (پس از پرداخت مالیات) به عنوان پول نقد جیبی داده می­ شود. دانشجو فقط باید هزینه اداری را پرداخت کند.

بورس تحصیلی نقره (SILVER) ایتالیا

این نوع بورسیه تحصیلی با توجه به هزینه قابل پرداخت دانشجو برای 1 سال تحصیل، مبلغ کل هزینه سال تحصیلی را پوشش می­دهد. دانشجو فقط باید هزینه اداری را پرداخت کند. تعداد اعطای بورس تحصیلی پلاتین، طلا و نقره نسبت به سال تحصیلی متفاوت است، تعداد کمی از بورس تحصیلی Platinum و تعداد بیشتری از بورس تحصیلی طلا و نقره در دسترس است. علاوه بر کمک هزینه تحصیلی پلاتین، طلا و نقره، هر ساله سایر انواع بورس تحصیلی مبتنی بر شایستگی ارائه شده توسط نهادهای خارجی ممکن است برای برنامه های خاص یا کشور مبدا دانشجویان در دسترس باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می نمائیم.

بورسیه تحصیلی DSU در ایتالیا

بسیاری از دانشجویان از جمله دانشجویان خارجی خارج از اتحادیه اروپا در مقطع کارشناسی تمام وقت، مقطع کارشناسی ارشد، مدرک لیسانس تک دوره یا دوره ­های دکترا در یکی از دانشگاه های پیمونت به عنوان مثال Politecnico تورینو، دانشگاه تورینو، دانشگاه شرقی پیمونت می­تواند بورس تحصیلی DSU دریافت کنند. البته اگر آنها بر اساس الزامات اقتصادی آن کشور شرایط لازم را احراز کنند. دانشجویان نیمه وقت می­توانند در صورت ثبت نام در مقطع کارشناسی شرکت کنند. مقدار بورس تحصیلی بسته به شرایط شما متفاوت است و خدمات اقامتی نیز می ­تواند به دانشجویان اعطا شود.

دانشگاه بولونیا کمک ­های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی که شایستگی لازم را دارند ارائه می­دهد که مایل به ثبت نام برای دوره اول (لیسانس)، دوره دوم (کارشناسی ارشد) یا دوره­ های تک دوره ­ای در دانشگاه بولونیا هستند. هر کمک تحصیلی برای یک سال تحصیلی اعطا می­ شود و به مبلغ 11059€ (یورو) می­ باشد و هزینه­ های کامل یک سال تحصیل پرداخت می شود. دانشگاه پاویا به منظور ارتقاء همکاری بین ­المللی با کشورهای در حال توسعه، بورس تحصیلی را برای دانشجویان برجسته کشورهای در حال توسعه ارائه می­دهد تا برنامه تحصیلات فوق لیسانسی را که به زبان انگلیسی در دانشگاه آموزش داده می شود، ارائه دهد. هر بورس تحصیلی حدود 8000€ (یورو) است.

Bocconi Merit و جوایز بین المللی ایتالیا

دانشگاه بوکونی بورسیه تحصیلی در کشور ایتالیا مبتنی بر شایستگی را برای دانشجویان بین المللی در هر برنامه تحصیلی یا برنامه کارشناسی ارشد علوم در بوكوانی فراهم می­ كند. این کمک هزینه تحصیلی شامل پرداخت نیمی از کل هزینه تحصیل به ارزش 12000€ (یورو) در سال برای مقاطع تحصیلی دانشجویان بین المللی Politecnico di Milano می باشد.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا از دانشگاه ها

بورسیه تحصیلی در ایتالیا از دانشگاه ها

بورس تحصیلی بین المللی UCSC یک کاهش هزینه سالانه است که دانشگاه Università Cattolica را ارتقا می­دهد تا دسترسی دانشجویان بین المللی به برنامه های آن را افزایش دهد. تخفیف حدود 30% از کل هزینه را پوشش می­دهد. دانشگاه پاتووا می­تواند برای کمک به دانشجویان کم درآمد ایتالیایی و خارجی که رکورد تحصیلی خوب و مدرک تحصیلی در دانشگاه دارند، ارائه دهد. بورس تحصیلی تقریبا شامل پول و بخشی از خدمات، از قبیل مسکن یا غذا در دانشگاه می باشد.

در سال 2022/2023، دانشگاه Padova همچنین برنامه تحصیلی تعالی بین المللی Padova ارائه می دهد که دانشجویان بالقوه با استعداد بالایی را برای تحصیل در مقطع ابتدایی یا درجه دوم در انگلستان در پاتوا فراهم می­کند. Scuola Normale Superiore 78 نیز بورس تحصیلی کاملا متشکل از دانشجویان خارجی و خارج از ایتالیا را تأمین می­کند. تمام دانشجویان پذیرفته شده در برنامه دکترا از حمایت مالی کامل از جمله تحصیلات، هزینه ها و هزینه تحصیل درسی برخوردار می­ شوند.

بورسیه تحصیلی پزشکی در ایتالیا

تمام دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، می توانند از مزایای تحصیل در این کشور استفاده نمایند. اگر شما قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارید نیز می توانید از مزایای تحصیل رایگان، دریافت بورسیه و کمک هزینه زندگی در این کشور بهره ببرید. برای دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا در رشته پزشکی باید رزومه خوبی داشته باشید. بعضی از دانشگاه ها به شما در حین تحصیل بورسیه می دهند و همچنین کمک هزینه تحصیلی و زندگی را به شما اعطا می کنند. هر دانشگاه برای اعطای بورس شرایط مخصوص به خود را دارد. قبل از ورود به این کشور و انجام اقداماتی در خصوص اخذ پذیرش در رشته پزشکی رتبه دانشگاه مورد نظر و همچنین شرایط اعطای بورس آن را بررسی نمائید.

حمایت مالی دانشجویان بین المللی مقطع لیسانس در کشور ایتالیا

در مقطع لیسانس امکان دریافت بورس به مراتب مشکل تر از مقاطع دیگر است. در این مقطع شما از برخی از بورس های این کشور می توانید استفاده نمائید و امکان دریافت بورسیه کامل مشکل است. بورس DSU یکی از بورس هایی است که در این مقطع می توان از آن استفاده نمود. برای اخذ این بورس و یا بورس های دیگر شما باید اثبات نمائید که از یک کشور جهان سوم اقدام می نمائید و امکان پرداخت هزینه تحصیل خود را ندارید. مقطع لیسانس در این کشور 4 ساله می باشد و شما در حین تحصیل می توانید مجوز کار در حین تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته را دریافت نمائید. اگر به زبان این کشور مسلط باشید امکان کار پیدا کردن و کمک کردن به هزینه های خود برای شما بیشتر فراهم می شود.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا در فوق لیسانس

بهترین مقطع تحصیلی که برای آن می توان بورسیه دریافت نمود مقطع ارشد می باشد. شرایط کامل را برای دریافت بورسیه تحصیلی باید احراز نمائید. همان طور که در این مقاله ذکر گردید از انواع زیادی از بورسیه های تحصیلی می توان استفاده نمود. امکان اخذ بورسیه بستگی به شرایط شما دارد و باید رزومه خوبی را ارائه دهید. مقطع ارشد در کشور ایتالیا 2 ساله می باشد. شما می توانید مجوز کار را نیز در این مقطع دریافت نمائید و بتوانید بخشی از هزینه های خود را جبران نمائید. مجوز کار در این مقطع به شما اجازه می دهد 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوید و دانش زبان ایتالیایی به یافتن کار در این مقطع کمک خواهد کرد.

کمک هزینه مالی مقطع دکترا در ایتالیا

روند اخذ مدرک دکترا در ایتالیا معمولا 3 الی 4 ساله است. در این مقطع شما اجازه کار در حین تحصیل را به مدت 20 ساعت در هفته دارید. در این مقطع شما بیشتر مشغول به انجام کارهای پژوهشی هستید و برای استاد خود کار می نمائید. این دانشگاه در تحقیقات خود در طول تحصیل باید بتوانید یک نتیجه گیری کلی را تحت عنوان پایان نامه ارائه دهید. در این مقطع شما امکان دریافت بورس تحصیلی را دارید. بورس تحصیلی در مقطع دکترا در انواع مختلفی اراه می گردد. دریافت بورسیه بستگی به رزومه شما دارد و هرچه رزومه شما از اعتبار بالاتری برخوردار باشد امکان دریافت بورس و کمک هزینه تحصیلی بیشتری برای شما فراهم می شود.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا 2023

بنابر دلایل زیادی سالیانه متقاضیان زیادی برای مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا و دریافت بورسیه تحصیلی اقدام می نمایند، به همین دلیل امکان دریافت بورسیه تحصیلی در سال جدید نسبت به سال های قبل دشوارتر شده است. برای اخذ بورس تحصیلی در قدم اول شما باید نشان دهید که از یک کشور جهان سوم اقدام می نمائید و توانایی پرداخت شهریه تحصیلی خود را ندارید. به همین منظور مداریک را باید ارائه دهید و یکی از مهم ترین این مدارک ارائه فیش حقوق پدر یا قیم شما می باشد.

شما همچنین باید با رزومه تحصیلی خود نشان دهید که استحقاق دریافت بورسیه تحصیلی را دارید. هرچه سطح نمرات شما بهتر باشد از بورس های بیشتری می توانید استفاده نمائید. قبل از ارائه بورس های تحصیلی انواع آن را بررسی نمائید و مدارک خود را برای دریافت آن بورس ارائه دهید.

شانس دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا

با ارائه مدارک زیر شانس فرد برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا بالا خواهد رفت:

  • اگر والدین شخص در قید حیات نباشند.
  • اگر والدین دانشجو دارای معلولیت باشند.
  • والدین از قشر کارگر بوده و از پس هزینه های تحصیل فرزند بر نیایند.
  • مدارکی که ثابت کند دانشجو دارای خواهر و یا برادر محصل می باشد.
  • در صورتی که والدین متقاضی هر دو شاغل باشند.
  • خواهر و یا برادر زیر 7 سال باشد که نیازمند مراقبت از سوی یکی از والدین در منزل میباشد در کسب موثر خواهد بود.
  • بدون محدودیت سنی

نکته مهم در مورد پذیرش از دانشگاه های ایتالیا: اگر دانشجویی در کشور خودش فارغ التحصیل نشده باشد و مشغول به تحصیل در ترم آخر باشد، امکان پذیرش مشروط از دانشگاه های ایتالیا برای او وجود دارد در صورتی که وی قبل از وقت سفارت فارغ التحصیل شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کمک هزینه تحصیلی در ایتالیا

بسته به نوع بورسی که شما اقدام می نمائید مدارک متفاوتی را باید ارائه دهید. یکی از مواردی که برای دریافت بورس باید احراز نمائید این است که مدارکی را که ارائه می دهید از اعتبار کافی برخوردار باشد. بسته به نوع بورس و شرایط شما مدارکی را که باید ارائه دهید متفاوت است ولی به صورت کلی شامل موارد زیر می باشد:

  • شرح حال کامل همراه با رزومه شخصی
  • انگیزه نامه
  • ترجمه شناسنامه دانشجو و سرپرست دانشجو مانند والدین متقاضی
  • ترجمه فیش حقوقی سرپرست خانواده مانند پدر
  • تکمیل به موقع فرم درخواست بورس در ماه آگوست تا سپتامبر
  • ترجمه محل سکونت فعلی فرد مانند اجاره نامه
  • ترجمه مدارک تحصیلی متقاضی

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

برخی از بهترین دانشگاه های ایتالیا عبارتند از:

  • دانشگاه پادوا : دانشگاه پادوآ که سال 1222 در شهر پادوآ ایتالیا واقع شده است به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان شناخته می شود. در حال حاضر این دانشگاه سالانه پذیرای بیش از 60000 دانشجو است.
  • پلی تکنیک میلان : پلی تکنیک میلان یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور، که در میلان ایتالیا واقع شده است. سال تاسیس این دانشگاه به 1863 بر می گردد و تا به امروز دانشجویان زیادی را در رشته های معماری، طراحی و مهندسی پرورش داده است. پلی تکنیک علاوه بر دانشکده اصلی خود در میلان، دانشکده های دیگری نیز در سراسر کشور احداث کرده است.
  • دانشگاه بولونیا : دانشگاه بولونیا واقع در شمال بولونیای ایتالیا، در سال 1088 تاسیس شده است و در حال حاضر لقب قدیمی ترین دانشگاه جهان را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه از 11 دانشکده، همراه با 85000 دانشجو تشکیل شده است.
  • دانشگاه Lorenzo de Medici : دانشکده اصلی در شهر فلورانس و دیگر دانشکده ها در رم و ونیز واقع شده است. از نکات مثبت این دانشگاه میتوان به همکاری اش با دانشگاه های بین المللی مانند ایلات متحده و سایر دانشگاه های جهان اشاره کرد.

شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا

ارائه بورس بر اساس نتایج آزمون GRE شما ارزیابی خواهند شد اگر گزارش نمره GRE نداشته باشید، نمی­توانید برای این بورس تحصیلی درخواست بدهید. معیارهای انتخاب براساس ارزیابی آموزش قبلی و مطابقت آن با پیش نیازهای کشور است. برای دریافت بورس ها بدیهی است که GPA (درجه امتیاز متوسط) و دستاوردهای علمی (از جمله نمونه کارها در صورت درخواست) اهمیت زیادی دارند. آخرین نامه، انگیزه نامه­ ای است که باید به خوبی نوشته شده باشد، به تصمیم گیری مثبت کمیته اعطای بورس تحصیلی و ویزای تحصیلی ایتالیا کمک زیادی خواهد کرد.

در امور مهاجرت به ایتالیا و دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا در این مقاله مفتخر می­باشیم که توانسته باشیم اطلاعاتی خدمت شما متقاضیان گرامی ارائه دهیم. ممکن است شما قصد ادامه تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا و یا تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ایتالیا را داشته باشید، برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در این رشته ها می توانید به مقالات مربوطه در همین سایت مراجعه نمائید. اطلاعات ذکر شده در این مقاله توسط وکلا و کارشناسان ما برای شما متقاضین گرامی ارائه شده است.

اشکال مختلف بورسیه تحصیلی در ایتالیا بر اساس قابلیت

بورسیه تحصیلی در ایتالیا علاوه بر گونه های مختلفی که دانشگاه های این کشور با همکاری دولت به دانشجویان ارائه می دهد، دارای اشکال مختلفی بر اساس قابلیت دانشجویان می باشد. به طوری که دانشجویانی که دارای توانایی های بالایی در حوزه های مختلف علمی هستند می توانند بورسیه های تحصیلی این کشور را دریافت کنند. به این ترتیب 2 نوع بورسیه تحصیلی در ایتالیا وجود دارد که دانشجویان می توانند براساس قابلیت خود زمینه های مختلف انتخاب کنند. در این بخش از مقاله قصد داریم به تفاوت های موجود در این دو نوع بورسیه تحصیلی در ایتالیا بپردازیم.

برای آشنایی بیشتر با اشکال مختلف بورسیه تحصیلی در ایتالیا بر اساس قابلت متقاضیان به جدول زیر مراجعه فرمایید:

اشکال مختلف بورسیه تحصیلی در ایتالیا بر اساس قابلیتتوضیحات
بورسیه های مبتنی بر شایستگیبورسیه مبتنی بر شایستگی در ایتالیا برای شناسایی و پاداش دادن به دانش آموزانی طراحی شده است که استعداد تحصیلی بالایی دارند. به طور کلی تنها معیار این بورسیه، نمرات متقاضیان می باشد. علاوه بر این، بورسیه های مبتنی بر شایستگی بسیرا رقابتی هستند و تنها به تعداد کمی از متقاضیان اعطا می شود.
بورسیه های مبنی بر نیازبورسیه های مبتنی بر نیاز در ایتالیا به دانشجویانی که از خانواده های کم درآمد هستند ارائه می شود. علاوه بر این، بورسیه های تحصیلی مبتنی بر شایستگی و نیاز راه نجات بسیاری از دانشجویان بین المللی است.

در نمودار زیر می توانید روند اعطای بورسیه تحصیلی در ایتالیا را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند اعطای بورسیه تحصیلی در ایتالیا جهت کسب اطلاعات بیش تر در خصوص بورسیه تحصیلی در ایتالیا و اعزام دانشجو در ایتالیا با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید و از مشاور رایگان تلفنی بهرمند شوید. اطلاعات بیشتر در باب رشته پرتودرمانی در ایتالیا را در لینک فوق بخوانید.

سوالات متداول در خصوص بورسیه تحصیلی در ایتالیا

متقاضیان اخذ بورسیه تحصیلی در ایتالیا موارد زیر را عنوان می نمایند:

  • بورسیه تحصیلی ایتالیا به چه کسانی تعلق می گیرد؟ تمام دانشجویان بین المللی که نشان دهند توانایی مالی کافی برای تحصیل در ایتالیا را ندارند، می توانند از بورسیه تحصیلی این کشور که از آن به عنوان بورسیه تحصیلی استانی یاد می شود استفاده کنند.
  • بورسیه تحصیلی ایتالیا چه مواردی را پوشش می دهد؟ بورسیه تحصیلی ایتالیا، پوشش دهنده شهریه دانشگاه و هزینه های مربوط به خوابگاه دانشجویان است. علاوه بر موارد ذکر شده دانشجویان می توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی نیز دریافت کنند.
  • آیا بورسیه تحصیلی برای گذران زندگی یک دانشجو در ایتالیا کافی است؟ با توجه به میزان دریافتی به صورت نقد و هزینه های زندگی در ایتالیا می توان گفت که به کمک بورسیه تحصیلی، هر فرد در ایتالیا می تواند بدون نیاز به سرمایه اولیه حداکثر تا 6 ماه هزینه زندگی خود را پوشش دهد.
  • آیا بورسیه تحصیلی از روز اول تحصیل در اختیار فرد قرار می گیرد؟ با توجه به اینکه بسیاری از افراد پس از دریافت بورسیه تحصیلی از ادامه تحصیل انصراف می دهند، در بسیاری از موارد دانشجویان در سال اول تحصیل خود امکان استفاده از بورسیه تحصیلی را پیدا نمی کنند و بورسیه تحصیلی سال اول و دوم در دومین سال تحصیل به آن ها پرداخت می شود.
  • آیا دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا تضمین شده است؟ هیچ تضمینی برای دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا وجود ندارد و شرایط اقتصادی افراد در سال اول تحصیل و همچنین تعداد واحدهایی که با موفقیت به پایان رسانده شده اند مهم ترین نقش را در دریافت بورسیه تحصیلی ایفا می کنند.
4.8/5 - (89 امتیاز)

61 دیدگاه برای “بورسیه تحصیلی در ایتالیا

  1. کشایی گفت:

    من 38 سالمه دیپلمه هستم
    ایلیس 6.5 هم دارم
    میخوام در مقطع کارشناسی اقدام کنم .آیا محدودیت سنی برای ویزا نخواهم داشت و یا بورسیه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام برای بورسیه خیر ولی برای ویزای یک مقدار ممکن هست که مشکل باشه ولی در کل اگر ویزا رو هم با مدارک کافی و درست ارائه بدید می شه که به دستش اورد

  2. مهدیزاده گفت:

    سلام
    مدام شماره ایی که برای ارتباط گذاشتین مشغوله و نمیشه ارتباط برقرار کرد من میخوام برای وقت حضوری پیش شما اقدام کنم ولی هیچ وقت تلفن شما پاسخگو نبوده لطفا راهنمایی کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به شماره واتس آپ پیام بدید 09309195303 با شما تماس خواهند گرفت

  3. سپیده گفت:

    ببخشید پلی تکنیک میلان برای “معماری” بهمن امسال پذیرش داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله ولی آزمون ورودی داره

  4. نازنین گفت:

    ببخشید اگر در ترکیه اقامت داشته باشم مدارک (سرپرست پدر در ایران است) رو میتونم با سفارت ایتالیا در ترکیه چک کنیم؟ دیگه نیازی به برگشت من به ایران نیست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر نیازی نیست که شما برگردید

  5. سپیده گفت:

    سلام. ممنون از مطالب خوبتون.
    اگر متاهل باشیم مبلغ بورسیه بیشتر خواهد شد؟
    برای فیش حقوقی وقتی دورکاری و کار بدون بیمه و ثبت نشده انجام میدیم باید چه کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر ارتباطی نداره این مسئله.
      در نظر داشته باشید که ایتالیا ویزای همراه نداره و اگر قصد دارید همراه هم مهاجرت کنید، هر دو نفر باید با استفاده از ویزای تحصیلی مهاجرت کنید

  6. الی گفت:

    سلام من ۲۳سالمه فارغ التحصیل کارشناسی زمین شناسی بامعدل۱۶/۷ هستم‌ قصددارم که رشته پزشکی بخونم ایا از طریق این بورسیه میتونم ارشد زمین شناسی بخونم و بعدش برای رشته پزشکی اقدام کنم؟امکان گرفتن بورسیه فول فاند هستش؟ درصورتی که هم بورسیه و درکنارش کاردانشجویی داشته باشم، بدون پشتوانه مالی میتونم از پس مخارجم بربیام؟ یا اینکه هزینه ای به عنوان تمکن مالی باید ارائه کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید برای مقطع پزشکی از همین حالا اقدام کنید و نیازی به ارشد ندارید.
      از طرفی می تونید برای ارشد هم اقدام کنید.
      اگر بورسیه بشید و کار کنید، به پشتوانه نیاز ندارید

  7. Asal گفت:

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم برای تحصیل در ایتالیا اگه بخوایم بعد از اینکه مدرک دیپلم رو گرفتیم مهاجرت کنیم
    شانس قبولیمون چقدره و آیا بعد از گرفتن دیپلم بهتره مهاجرت کنیم یا با مدارکی مثل لیسانس مهاجرت کنیم
    ممنون میشم پاسخ بدید😊

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شانس پذیرش به معدلتون بستگی داره ولی در ایتالیا شانس بالا هست.
      بهترین زمان برای مهاجرت در همون سن 18 تا 20 سالگی هست که فرد به تازگی دیپلم گرفته

  8. احسان گفت:

    سلام من 39 سالمه ، ولی مدرک کارشناسی ارشد ام رو سال 2019 از آلمان گرفتم، الان دوست دارم داروسازی در ایتالیا بخونم، چقدر شانس برای گرفتن بورس دارم? مبلغ ماهانه این بورسها چقدر هست کفاف زندگی و شهریه دانشگاه رو می ده? معدل دیپلم که زمان زیادی ازش گذشته 18 بوده. ممنون می شم دقیق راهنمایی کنین

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرایط تحصیل در این رشته رو شما خواهید داشت و می تونید در این رشته تحصیل کنید.
      برای تحصیل داروسازی در ایتالیا، به شما یک بورسیه استانی تعلق می گیره که در حدود 5200 یورو اعتبار داره. با این مبلغ می شه حدود 6 ماه از هزینه های زندگی در این کشور رو پوشش داد

  9. الی گفت:

    سلام خسته نباشید
    در صورتی که بتونم بورسیه ی فول فاند برای ارشد از دانشگاه ایتالیا بگیرم(مثلا پالرمو) ایا باز هم نیازه که پولی برای پرداخت تمکن مالی پرداخت بشه؟
    و با کارکردن دانشجویی و نداشتن پشتوانه میتونم از پس خودم بربیام؟
    و اینکه در صورتی که مقاله نوشته باشم ممکنه که شانسم رو برای قبولی بورسیه بالاتر ببره؟
    معدلم ۱۶.۲۸ رشته زمین شناسی دانشگاه پیام نور
    ایلتس ۶
    ببخشید سوالام یکم زیادشد.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تمکن مالی ارتباطی با پرداخت پول نداره. کافیه شما اون پول رو توی حسابتون داشته باشید. در حقیقت پولی نیست که به عنوان هزینه ازش یاد کنید.
      با توجه به شرایط بورسیه در ایتالیا بله با کار دانشجویی به راحتی می تونید هزینه زندگی خودتون رو تامین کنید.

  10. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشین امکان بورسیه شدن برای پزشکی در دانشگاه میلان و یا ساپینزا با معدل ۱۲نهایی و ایلتس ۶به بالا و ایمت با نمره لازم وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      طبیعتا معدل خوبی ندارید متاسفانه اما کماکان یه مقدار این شانس وجود داره اما بهش خیلی امیدوار نباشید

  11. نارین گفت:

    سلام
    لطفاً درباره شرایط گرفتن بورسیه پلاتین یکم توضیح بدید

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در این خصوص با مشاورین ما تماس بگیرید

  12. کیارش آتش روز گفت:

    سلام و خسته نباشید
    آیا داشتن بیماری خاص پدر در گرفتن بورسیه تحصیلی ایتالیا موثر میتونه باشه؟و درآمد پایین؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      وقتی برای تحصیل در ایتالیا اقدام میکنید بورس استانی برای اقشار و جوامع کم درآمده که ایرانیها رو هم دربر می گیره و مدارکی که احتیاج داره متفاوته مثل اجاره نامه و …
      که پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

      1. Pasha گفت:

        سلام
        من آخرین مدرکم دیپلم ریاضیه و از دانشگاه انصراف دادم . ۲۴ سالمه و آیلتس B2 دارم . می خواستم بدونم آیا برای مقطع کارشناسی در رشته های هنری می تونم بورسیه استانی بگیرم؟
        آیا بورسیه استانی اصلا شامل رشته های هنری میشه؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          بله می تونید بورسیه بگیرید. تنها محدودیتی که ممکن هست پیش بیاد برای شما این هست که خیلی از رشته های هنری به زبان ایتالیایی ارائه می شن. حتما با ما تماس بگیرید تا مشاورین ما شما رو راهنمایی کنند

  13. مهدی گفت:

    در صورت دریافت بورس استانی_این بورس ماهیانه پرداخت میشود؟
    واین که تنها شرایط ورود به دانشگاه در مقطه لیسانس _ آزمون آی مت هس ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر این شرایط به صورت ترمیک یا سالیانه پرداخت میشه

  14. محبوبه گفت:

    سلام کشور ایتالیا برای کار در چه زمینه ای مناسب هست واینکه تحصیل دررشته هنری مثل گرافیک و عکلاسی مناسبه؟واینوه بعد از اتمام تحصیلات میتونم توی همون کشور بمونیم و کار کنیم؟!فرصت شغلی دراین زمینه ها دارن؟!

    1. داوری گفت:

      سلام
      به شما فرصت اقامت بعد از تحصیلل میدن اما باید ابتدا بررسیی کنید که شانس ویزای تحصیلی رو دارید یا خیر

  15. محمد گفت:

    برای دریافت بورسیه در رشته داروسازی فوق لیسانس محدودیت سنی وجود دارد ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      کلا برای تحصیل در ایتالیا محدودیت سنی تعریف نشده اما اگر شرایط سنیتون خیلی مناسب نباشه ممکنه شانستون کم بشه
      برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  16. طلایی پور گفت:

    بورسیه تحصیلی به طور مستقیم به دانشجو اعطا خواهد شد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونیم برای بورس هم براتون اقدام کنیم

  17. امیر عباس گفت:

    بابت مطلب جالب و مفیدتون در مورد بورسیه تحصیلی در ایتالیا تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد مهاجرت قاچاقی به ایتالیا هم مطلب بذارید

    1. رهنما گفت:

      عرض احترام
      مقاله پناهندگی در ایتالیا را مطالعه فرمایید، هر چند این روش را به شما توصیه نمیکنیم.

  18. sohrab گفت:

    برای دریافت این بورس ها میشه لیست مدارک مورد نیازش رو از شما مشاوره گرفت و برای سفارت فرستاد؟

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای دریافت مشاوره با خطوط ما ارتباط بگیرید.

      1. سارا گفت:

        سلام.
        با دریافت بورسیه استانی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا نیاز به سرمایه دیگه ای هم هست یا بورس همه ی هزینه زتدگی رو پوشش میده؟
        من میتونم تو imat۲۰۲۱ نمره خوبی کسب کنم اما هزینه ها برام سواله.

        1. داوری گفت:

          سلام
          زمانی که بورس بشید هزینه های زندگی شما رو هم پوشش میده

  19. شمشادی گفت:

    بورس تحصیلی در ایتالیا در ازای چه تعهداتی داده می شود؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      یکسری مدارک نیازه که برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  20. آرتین گفت:

    بورس DSU در ایتالیا چجوریه؟چند درصد هزینه های زندگی رو کاهش میده؟ شرایط چیه؟

    1. محمد گفت:

      برای دریافت بورسیه در رشته داروسازی فوق لیسانس محدودیت سنی وجود دارد ؟

      1. داوری گفت:

        سلام
        خیر محدودیتی نیست

    2. داوری گفت:

      سلام
      بخش زیادی از هزینه های زندگی رو به شما میده
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  21. leilakk گفت:

    سلام. لطفا در مورد بورس تحصیلی طلا بیشتر توضیح بدین. متشکر

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض احترام
      برای راهنمایی بهتر لطف بفرمایید سوال و ابهام خود را عنوان نمایید یا با موسسه ارتباط بگیرید.

  22. فهیمه راد گفت:

    سلام ماهیانه بورس استانی ایتالیا چقدر می باشد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در بهترین حالت 5150 یورو در ماه
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  23. هما ميرباقرى گفت:

    أخذ ويزاى تحصيلى ايتاليا محدوديت سنى هم داره ؟
    آيا ويزاى همراه به والدين نيز داده ميشه ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر محدودیت نداره اما به همراه ویزا داده نمیشه به عنوان والدین

  24. امیرحسین گفت:

    با سلام
    مقاله خیلی خوب و مفدی بود.
    با تشکر

  25. Saba گفت:

    سلام
    یه سوال داشتم
    آیا در هنگام درس خواندن می توانیم کار هم کنیم؟

    ممنون از مطالب مفید و سایت به روزتون

    1. رهنما گفت:

      عرض ارادت
      بله، در صورت کاریابی امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان وجود دارد.

  26. حسین باغی گفت:

    بعد از تحصیل در ایتالیا فرصت کاری در این کشور وجود داره؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و احترام
      بله شانس کار در ایتالیا پس از تحصیل وجود دارد اما متاسفانه فرصت های شغلی در این کشور محدود میباشد.

  27. v!da گفت:

    سلام
    من ٢٥ساله هستم و مهندسي صنايع در دانشگاه دولتي اخذ كردم
    ايا من براي ارشد ميتونم براي بورسيه تحصيلي در ايتاليا اقدام كنم؟
    ممنونم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بلله شرایط سنی خوبی دارید برای تحصیل ارشد در ایتالیا
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  28. قراری گفت:

    سلام. مبلغ بورس تحصیلی ایتالیا مستقیما به دانشجوی خارجی اعطا میشود یا به طور غیر مستقیم با کسر شهریه ها و مخارج تحصیلی. ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      این مبلع به خود فرد اعطا میشه
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *