ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی در دبی

بورسیه تحصیلی در دبی

دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در امارت می توانند با اثبات برتری تحصیلی خود از فرصت برنامه بورسیه تحصیلی در دبی استفاده کنند. برنامه بورسیه فوق در واقع برنامه ای برای پشتیبانی مالی از دانشجویان بین المللی در جهت ساپورت مالی آنها است. اهمیت این برنامه زمانی بیشتر برای شما ملموس می شود که بدانید اولا هزینه تحصیل و زندگی در دبی بسیار بالا است و ثانیا دانشجویان بین المللی از حق کار دانشجویی در این کشور برخوردار نیستند.

  • شرایط بورسیه دبی چیست؟
  • آیا بورسیه دبی به ایرانیان تعلق می گیرد؟
  • آیا هزینه تحصیل و زندگی در دبی خیلی بالا است؟
  • مزایا بورسیه تحصیلی دبی چیست؟
  • بورسیه دانشگاه دبی از کدام دانشگاه ها ارائه می شود؟
  • شرایط بورسیه امارات چیست؟
  • بورسیه دانشگاه دبی چقدر است؟
  • آیا بورسیه امارات به دانشجویان ایرانی تعلق می گیرد؟
  • بهترین بورسیه دانشگاه های دبی کدام است؟
  • آیا دانشجویان ایرانی مقیم دبی حق کار دانشجویی دارند؟
  • بهترین بورسیه های تحصیلی در دبی کدامند؟
  • مزایای تحصیل در دبی چیست؟
  • آیا تحصیل در دبی مقرون به صرفه است؟
  • شرایط اخذ بورس از دانشگاه های دبی چیست؟

علی رغم هزینه های بالای تحصیل و زندگی در دبی اما کالج ها و دانشگاه های معتبر زیادی در این شهر وجود دارد که برنامه های تحصیلی جذابی را در مقاطع مختلف به دانشجویان ارائه می کنند. تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، MBA، حسابداری نمونه ای از رشته های تاپ برای تحصیل در دبی می باشد. دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های دبی نیازمند ارائه مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات مربوطه و نیز مدرک زبان انگلیسی IELTS می باشند. برای اطلاع از جزئیات اخذ ویزای دانشجویی دبی حتما با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس مستقیم باشید.

شرایط تحصیل در دبی برای دانشجویان ایرانی

دبی با جمعیتی تقریبا 3 میلیون نفری خود سالهاست که به عنوان مرکز تجاری خاورمیانه معروف است. اما فقط نقش تجاری دبی نیست که باعث جذب مهاجران خارجی به امارات می گردد. بلکه وجود کالج ها و دانشگاه های برتر در دبی دستمایه ای شده است که ما شاهد حضور دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی نیز در دبی باشیم. در حال حاضر بیش از 65 دانشگاه خصوصی و حدود 5 دانشگاه دولتی در دبی وجود دارد که برنامه های تحصیلی مختلفی را در قالب سه مقطع تحصیلی کارشناسی (حدود 3 الی 4 سال)، کارشناسی ارشد (حدود 2 سال) و دکتری (4 سال) به دانشجویان ارائه می دهند.

جالب است بدانید که علاوه بر دانشگاه های محلی دبی همچنین در این شهر کالج ها و دانشگاه های خارجی نیز وجود دارد که برخی جزء پردیس دانشگاه های کانادا، آمریکا و یا انگلستان محسوب می شود. همین امر باعث شده است که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های دبی مدرک دوبل معتبری اخذ کنند. از معروفترن دانشگاه های دبی در سال 2023 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدرسه بازرگانی بین المللی هالت
  • دانشگاه MODUL دبی
  • مدرسه مدیریت جهانی اس پی جین
  • دانشگاه مردوخ دبی
  • کالج دانشگاهی الدار
  • دانشگاه ولونگونگ
  • کالج بازرگانی و حسابداری بریتانیا
  • دانشگاه هریوت وات پردیس دبی
  • دانشگاه آمریکایی در امارات (AUE)
  • دانشگاه مدیلسکس دبی

هزینه تحصیل در دبی

قبل از بررسی موضوع بورسیه تحصیلی در دبی، متقاضیان بایستی ابتداء از وضعیت هزینه تحصیل در دانشگاه های دبی آشنا شوند. هزینه تحصیل در دبی در حد معقولی قرار دارد و نه بالا و نه پایین بلکه در حد متوسطی قرار دارد. شهریه های سالانه برنامه لیسانس در دبی بین AED37500 الی AED70000 (درهم امارات) متفاوت است. در حالیکه شهریه سالانه برنامه تحصیلات تکمیلی در دبی بین AED55000 تا AED75000 (درهم امارت) متغیر می باشد. اما همانطوریکه در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، میانگین شهریه دانشگاه های دبی به نسبت شهرهایی مثل لندن و نیویورک در حد معقولی قرار دارد:

مقایسه میانگین شهریه دانشگاهی در دبی با شهرهای معروف جهان

هزینه زندگی دانشجویی در دبی 2023

در کل هزینه زندگی در امارات نسبتا بالا است. اما متقاضیان تحصیل در دانشگاه های دبی می بایست در جریان باشند که شهر دبی یک شهر کاملا گرانی است که در آن هزینه زندگی نسبتا بالا است. هزینه زندگی ماهیانه در دبی تقریبا حدود AED4407.54 (درهم امارات) معادل 1200$ (دلار) می باشد که شامل اجاره خانه، هزینه خورد و خوراک، رستوران، حمل و نقل و سایر خرج و مخارج می شود. در یک مقایسه تطبیقی می توان متوجه این نکته مهم گردید که هزینه زندگی در دبی حتی از شهرهای غربی مثل لندن 535$ (دلار)، نیویورک (700$( دلار))، اوتاوا (827$ (دلار)) و سیدنی (940$ (دلار)) نیز گران است. موضوعی که در نمودار زیر نیز به وضوح می توان به این واقعیت اذعان کرد: مقایسه هزینه زندگی در دبی و سایر شهرهای جهان

مقایسه هزینه زندگی در دبی و سایر شهرهای جهان

روش های تامین هزینه تحصیلی در دبی

با توجه به شرایط هزینه ای بالای دانشجویان خارجی در دبی حالا این سوال پیش می آید که دانشجویان برای تامین مخارج خود در شهر دبی به چه ابزارهای مالی مجهز هستند. اصولا بدون پشتوانه مالی در دبی ادامه تحصیل آکادمیک در این شهر گران خاورمیانه امری مشکل است. اما گفته می شود که دانشجویان خارجی در دبی حق کار ندارند و در این مورد آنها به 3 دسته زیر تقسیم می شوند:

  • دانشجویان بین المللی دارنده ویزای دانشجویی امارات که اصلا مجاز به کار نبوده مگر اینکه آنها تحت برنامه های انترنی یا کارورزی مشغول شوند. در این صورت دیگر نیازی به اخذ مجوز از دانشگاه مربوطه نیز وجود ندارد.
  • دانشجویان با ویزای اقامت والدین خود که اینها هم قانونا مجاز به کار در دبی نیستند مگر اینکه با ارائه مدارک لازم مثل پاسپورت و نامه دانشگاهی تحت برنامه انترنی به کار مشغول شوند.
  • دانشجویان محلی که هر موقع و هر کاری که بخواهند می توانند در دبی بدون هیچ محدودیتی انجام دهند. لازم به ذکر است که اغلب دانشجویانی بین المللی حاضر در امارات متحده عربی نیز در دبی حین تحصیل کار هم میکنند. اما باید توجه کنند که در صورت اطلاع مقامات مسئول دانشجو با جریمه روبه رو شده و حتی امکان اخراج دانشجو از دانشگاه دبی نیز فراهم می شود.

با وجود این سخت گیری قانونی در خصوص شرایط کار دانشجویی در دبی، اما گزینه دیگری برای پوشش مخارج تحصیلی در دبی وجود دارد و آن استفاده از فرصت بورس تحصیلی می باشد. در این مورد، کالج ها و دانشگاه ها در دبی (الجامعات فی الدبی) گزینه های مختلفی از برنامه های بورس کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به متقاضیان ارائه می کنند.

انواع بورسیه تحصیلی در دبی

انواع بورسیه تحصیلی در دبی

همانطوری که در مطالب پیشین نیز بیان شد، دانشجویان بین المللی از حق کار دانشجویی در دبی قانونا محروم هستند و برای جبران بخشی از هزینه های تحصیلی خود فقط می توانند از گزینه فرصت بورسیه تحصیلی در دبی بهره گیرند. بورسیه های تحصیلی در دبی معمولا توسط دولت امارات متحده عربی و نیز جامعات (دانشگاه های) دبی در اختیار دانشجویان خارجی قرار می گیرد. اکنون با هم در جدول زیر به بررسی برخی از برنامه های معروف بورسیه تحصیلی در دبی 2020 می پردازیم:

نام بورسیهموسسه اعطاء کنندهشرایط
برنامه بورسیه IRENAموسسه علم و فناوری MASDARتعداد 20 بورسیه در اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد علوم
برنامه بورسیه آکادمی عجمانمدرسه آکادمی عجماناعطایی به دانشجویان دارای برتری تحصیلی جهت پوشش شهریه
برنامه بورسیه و کمک مالی دانشگاه دبیدانشگاه دبیواجدین شرایط شامل متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی با نمره حداقل 70% در امتحانات پایان ترم دوره متوسطه
بورسیه های پیشنهادی کالج دانشگاهی الداردانشگاه الدار دبیبرنامه بورس شامل؛ تخفیف کارکنان دولتی، بورسیه شایستگی دوره متوسطه، بورسیه برتری دانشگاهی و کمک مالی
بورسیه دانشگاه الکترونیکی حمدان بن محمدHBMSUبرنامه بورس مبتنی بر شایستگی تحصیلی برای 20 دانشجوی متقاضی
برنامه شیخ محمد بن زاید برای تحصیلات تکمیلیدانشگاه شیخ زایدامتیازات: درآمد ماهیانه جذاب، پرداخت کلیه شهریه ها، حمایت از حضور در همایش های پژوهشی بین المللی، حمایت از دیدن مراکز تحقیقاتی، تضمین کار پس از تحصیل

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در دبی

درست است که دولت و دانشگاه های دبی به دانشجویان خارجی انواع بورس تحصیلی را اعطاء می کنند اما متقاضیان باید در جریان باشند که اعطای بورس شامل کلیه دانشجویان حاضر در دبی نبوده و برای اخذ آن شرایط و الزاماتی لازم است. معیار و شاخص اصلی برای اخذ بورسیه تحصیلی در دبی همانا نتایج تحصیلی برتر می باشد. دانشجویان برای اثبات این امر نیز نیازمند ارائه کارنامه تحصیلی دوره متوسطه یا دوره کارشناسی خود به دانشگاه مربوطه در دبی هستند.

معمولا معیار دانشگاه های دبی برای اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان متقاضی کسب نمره بالای 70% در امتحانات پایان ترم دوره متوسطه می باشد. ایضا باید به این نکته نیز توجه کرد که برنامه بورس تحصیلی تنها گزینه در دسترس دانشجویان نبوده بلکه دانشجویان بین المللی همچنین می توانند متقاضی اخذ وام تحصیلی نیز باشند و به دنبال اسپانسرهایی برای تامین بودجه مالی تحصیلات خود در دبی باشند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی دارند تا در مورد برنامه اخذ ویزای دانشجویی امارات و شرایط اعزام دانشجو به دبی مشاوره های لازم را به متقاضیان ارائه نمایند.

سوالات متداول در باب بورسیه دبی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی در باب بورسیه دبی می باشیم:

  • شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در دبی چیست؟ معمولا معیار دانشگاه های دبی برای اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان متقاضی کسب نمره بالای 70% در امتحانات پایان ترم دوره متوسطه می باشد. ایضا باید به این نکته نیز توجه کرد که برنامه بورس تحصیلی تنها گزینه در دسترس دانشجویان نبوده بلکه دانشجویان بین المللی همچنین می توانند متقاضی اخذ وام تحصیلی نیز باشند و به دنبال اسپانسرهایی برای تامین بودجه مالی تحصیلات خود در دبی باشند.
  • انواع بورسیه دبی کدام اند؟ برنامه بورسیه IRENA، برنامه بورسیه آکادمی عجمان، برنامه بورسیه و کمک مالی دانشگاه دبی، بورسیه های پیشنهادی کالج دانشگاهی الدار، بورسیه دانشگاه الکترونیکی حمدان بن محمد و برنامه شیخ محمد بن زاید برای تحصیلات تکمیلی
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *