ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی در چک

بورسیه تحصیلی در چک

یکی از امتیازات خاص برای ادامه تحصیل در کشور چک امکان دریافت بورسیه تحصیلی در چک 2021 می باشد که شرایط و قوانین خاص خود را داراست. برای اطلاع از آخرین شرایط برنامه های بورس تحصیلی در این کشور لازم است حتما با شرایط تحصیلی و نیز وضعیت هزینه های تحصیل دانشجویان بین المللی در این کشور به خوبی آشنا شویم. امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مقاله بتواند برای متقاضیان و علاقه مندان تحصیل در چک مفید واقع شده و به سوالات کثیر آنها پاسخ دهد.

  • چگونه می توان از دانشگاه های چک اپلای گرفت؟
  • آیا تحصیل در کشور چک گران است؟
  • هزنه تحصیل و زندگی دانشجوئی در چک چگونه میباشد؟
  • شرایط دریافت ویزای تحصیلی چک 2021 چگونه است؟
  • نحوه درخواست بورس تحصیلی از دانشگاه های چک چیست؟

شرایط تحصیلی در دانشگاه های چک

سیستم آموزش عالی در چک به لحاظ قدمت تاریخی به ششصد سال پیش بر می گردد زمانیکه امپراطور چارلز دستور تاسیس دانشگاهی را در پراگ صادر کرد که اکنون با نام دانشگاه چارلز معروف بوده و از قدیمی ترین دانشگاه های مرکز اروپا به حساب می آید. نظام آموزش عالی چک از سال 2001 نظام آموزشی 3 سیکلی را به تاسی از استاندارد جامع اروپایی (Bologna Process) برگزیده و مسئول و متولی نظارت بر عملکرد این سیستم نیز وزارت آموزش، جوانان و ورزش چک می باشد. کلا جمهوری چک دارای 18 دانشگاه لیست شده در بین دانشگاه برتر جهان در رنکینگ بین المللی QS می باشد که 3 تا از مهمترین این دانشگاه ها عبارتند از:

دانشگاهرتبه بین المللی
دانشگاه چارلز266
دانشگاه شیمی و فناوری، پراگ373
دانشگاه فنی پراگ403

اما فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های جمهوری چک به این راحتی نیست و متقاضیان ملزم به رعایت شرایط و الزامات پذیرشی هستند. از جمله شرایط مهم جهت پذیرش از دانشگاه های چک قبولی از آزمون کتبی و شفاهی می باشد. در بخش زیر می توان با مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های چک 2021 آشنا شد:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطه
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس 6.0 تا 7.0 یا تافل آی.بی.تی 64)
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • پاسپورت ملی معتبر

نحوه اخذ ویزا جهت تحصیل در چک

دانشجویان پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه چک، اکنون بایستی برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور آماده شوند. اما آنچه که باید درباره ویزای تحصیلی چک بدانید این است که این ویزا بر اساس مدت اقامت و هدف از تحصیل به دو نوع مختلف دسته بندی می شود که عبارتند از:

هدف از تحصیل در چک

بنابراین، متقاضیان بر اساس دوره و مدت تحصیلات خود می توانند یکی از ویزاهای C (کوتاه مدت) یا D (بلند مدت) جمهوری چک را انتخاب بکنند. پس از آن افراد بایستی وقت مصاحبه با سفارت چک را مشخص کرده و در روز مصاحبه مدارک زیر را قبل از انجام مصاحبه بایستی به آفیسر سفارت تحویل دهند:

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی چک
  • تعداد 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید به ابعاد 2×2 .
  • تاییدیه پذیرش از دانشگاه چک (اصل و کپی)
  • بیمه سلامت با سقف پوشش بین المللی کامل حداقل به میزان 30000€ (یورو).
  • نامه تمکن مالی کافی
  • گواهی عدم سابقه کیفری یا جنایی
  • پاسپورت ملی معتبر
  • هزینه درخواست ویزا به مبلغ 2500 CZK (کورونا چک) معادل 100€ (یورو)

تحصیل در دوره کارشناسی در چک

دوره کارشناسی در کشور چک در واقع سیکل اول تحصیلی در موسسات آموزش عالی این کشور محسوب می شود و معمولا هم 3 تا 4 سال به طول می انجامد. از شرایط مهم برای اپلای در این مقطع از دانشگاه های جمهوری چک، قبولی در آزمون ورودی است. دانشجویان عزیز در جریان باشند که برنامه لیسانس در دانشگاه های کشور چک معمولا همراه با آزمون دولتی نهایی به اتمام می رسد و محتوا و مفاد این آزمون نیز معمولا شامل ارائه سمینار و دفاع از پایان نامه می باشد. دانشجویان فارغ التحصیل از این مقطع می توانند وارد بازار کار شده و مشغول به کار شوند و یا در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند. از جمله مهمترین برنامه های تحصیلی در این مقطع می توان به رشته های زیر اشاره کرد:

مهمترین برنامه های تحصیلی در مقطع کارشناسی در چک

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در چک

دوره کارشناسی ارشد یا مستر در دانشگاه های چک به دنبال اتمام دوره کارشناسی بوده و کلا این برنامه هم بین 1 تا 3 سال طول می کشد. تمرکز آموزشی در این مقطع تحصیلی از دانشگاه های جمهوری چک بر روی کسب دانش تئوریکی و رشد استعداد و خلاقیت های شخصی دانشجویان است. دانشجویان ارشد در چک برای اتمام برنامه تحصیلی خود حتما بایستی از پس آزمون نهائی برآمده و از پایان نامه پژوهشی خود نیز دفاع کنند. در این مقطع نیز دانشجویان پس از فارغ التحصیلی دو راه پیش رو دارند یا وارد بازار کار شوند و یا اینکه راه ادامه تحصیل در مقطع دکتری را در پیش بگیرند.

تحصیل در دوره PhD در چک

این مقطع همان سیکل سوم آموزش عالی در دانشگاه های چک می باشد که معمولا به طور نرمال حدود 3 سال طول می کشد. در این دوره، تمرکز آموزشی بیشتر بر روی کار خلاقانه مستقل در امر پژوهش، توسعه یا مهارت هاست. تحصیلات دکتری (PhD) در دانشگاه های چک مثل بقیه کشورها با آزمون جامع، سیمینار عمومی و دفاع از تز دکتری بر مبنای کار اصیل تحقیقاتی به پایان می رسد.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در چک

هزینه تحصیلی دانشجویان در چک

هزینه تحصیل در چک در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی در حد متوسطی قرار دارد. اما در ابتداء باید این نکته را سرلوحه کارتان قرار دهید که سطح شهریه های تحصیلی در دانشگاه های جمهوری چک بسته به برنامه تحصیلی و نوع دانشگاه موردنظر از 0 تا 22350$ (دلار) در سال متفاوت است. مثلا متوسط شهریه سالیانه برنامه های انگلیسی زبان در دانشگاه های دولتی این کشور از 2500 الی 8500$ (دلار) متغیر است. در حالیکه شهریه سالیانه برنامه های پرطرفدار مثل پزشکی به میزان 14000$ (دلار) هم می رسد. برای اطلاع از وضعیت شهریه دانشگاه ها در چک توصیه می شود که جدول زیر را مشاهده کنید:

دانشگاهشهریه سالیانه (دلار)
دانشگاه چارلز100$ تا 14700$
دانشگاه توماس باتا1100$ تا 3000$
دانشگاه فنی لیبرک1200$ الی 5000$
دانشگاه پالاکی اولوموک2200$ الی 6600$
دانشگاه اوستراوا2200$ الی 9400$
دانشگاه ماساریک2250$ الی 14000$
دانشگاه پارادوبیک2750$ الی 3900$

اما در مبحث هزینه زندگی در حمهوری چک باید به اطلاع برسانیم که میانگین هزینه زندگی دانشجویان بین الملل در این کشور اروپایی شامل غذا، منزل، ایاب و ذهاب و تفریح و سرگرمی ماهیانه بین 350€ الی 750€ (یورو) می باشد. برای انجام مقایسه درصدی این هزینه ها، نمودار زیر را ملاحظه کنید:

درصد هزینه های دانشجویی در چک

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در چک

دانشجویان خارجی مایل به تحصیل در دانشگاه های چک گزینه های زیادی برای تامین مالی تحصیلات خود در اختیار دارند. یکی از این گزینه ها استفاده از بورسیه تحصیلی در چک می باشد. معمولا انواع برنامه های بورس تحصیلی در کشور چک به دو صورت دولتی و دانشگاهی به دانشجویان متقاضی ارائه می شود. مبنای اعطای بورس های دانشگاهی در چک معمولا اثبات صلاحیت تحصیلی دانشجو می باشد اما بورسیه های دولتی در این کشور مبنای خاصی نداشته و معمولا به دانشجویان کشورهای درحال توسعه اعطاء می شود. پس بورسیه تحصیلی در چک با توجه به شرایط و الزامات زیر به دانشجویان متقاضی ارائه می شود:

  • بورسیه به خاطر توانایی یا استعداد فوق العاده در عرصه های علمی، پژوهشی، هنری یا ورزشی
  • بورسیه به واسطه فعالیت های تحقیقاتی، توسعه و نوآوری
  • بورسیه در مورد دانشجویی با شرایط اجتماعی- اقتصادی سخت
  • بورسیه در موارد خاص بنا به تشخیص مسئولان ذیربط

انواع بورسیه تحصیلی در چک 2021

در نهایت به بحث پیرامون انواع بورسیه تحصیلی در چک می رسیم. متقاضیان بایستی توجه کنند که آنها برای اخذ این بورسیه ها درخواست خود را حتما قبل از شروع سال تحصیلی و در مهلت مقرر به دانشگاه یا سازمان مربوطه ارسال کنند. با این توضیح، انواع بورسیه تحصیلی در چک 2021 عبارت است از:

عنوان برنامه بورسیهشرایط
بورسیه ها تحت موافقت نامه های دوجانبه یا چندجانبه بین المللیدر این زمینه معمولا وزارت آموزش، جوانان و ورزش جمهوری چک سالیانه بورسیه هایی را به دانشجویان خارجی در قالب برنامه های ارتباط بین دولتی پیشنهاد می کند
بورسیه های صندوق VISEGRADصندوق مذکور یک سازمان بین المللی است که توسط دولت های گروه Visegrad تامین مالی شده و برنامه های کمک مالی مختلفی را به دانشجویان ارائه می کند
بورسیه های south Moravian center جهت تحرک بین المللیبورسیه تامینی توسط یک سازمان غیرانتفاعی که از دانشجویان نخبه حمایت می کند
برنامه فول برایتاین برنامه بورس به همکاری دولت آمریکا و چک دایر بوده و فقط به شهروندان این دو کشور بورس اعطاء می کند.

وکلای ماهر و متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در هر زمانی که اراده کردید می توانند یاریگر شما در گام به گام فرآیند مهاجرتی اتان باشند.

سوالات مکرر درباب بورسیه تحصیلی در چک

اکنون به بخش سوال و جواب درباره شرایط درخواست بورس تحصیلی چک می رسیم که مطمئنا خیلی از هموطنان پیگیر این سوالات هستند:

  • برترین دانشگاه چک 2021 چیست؟ دانشگاه چارلز با رتبه بین المللی 266 در رنکینگ QS بهترین دانشگاه حال حاضر جمهوری چک محسوب می شود.
  • ویزای تحصیلی چک برای تحصیل در دانشگاه های این کشور چیست؟ ویزا برای تحصیلات تمام وقت به مدت اقامت بیش از 90 روز ویزای بلند مدت یا D نامیده می شود.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی چک چقدر است؟ مبلغ هزینه این ویزا امسال حدود 2500 CZK (کورونا چک) معادل 100€ (یورو) می باشد.
  • شهریه سالیانه اخذ شده از دانشجویان در دانشگاه های چک چقدر میباشد؟ متوسط شهریه سالیانه برنامه های انگلیسی زبان در دانشگاه های دولتی این کشور از 2500$ الی 8500$ (دلار) می باشد.
  • انواع بورس تحصیلی در چک 2021 چیست؟ دو نوع بورس دولتی و غیردولتی در چک به متقاضیان تحصیل در این کشور اعطاء می شود.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *