ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی فرانسه

بورسیه تحصیلی فرانسه

برای بسیاری از دانشجویان علاقه مند به مهاجرت تحصیلی، دریافت بورسیه حائز اهمیت است و بورسیه تحصیلی فرانسه یکی از موضوعات مهم می باشد. از سال 2024 به بعد کشور فرانسه برای موضوع بورسیه ردیف بودجه مشخص کرده است. موضوع بورسیه در میان دانشجویان بسیار مورد توجه قرار گرفته، از این رو موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله ای در این زمینه گردآوری نموده است. پیشنهاد می کنیم مقاله پیش رو را مطالعه فرموده و در صورتی که سوالی در این زمینه پیش آمد با ما تماس حاصل فرمایید.

اما سوالات پر تکراری که در این مقاله به آنها پاسخ داده می شود، عبارتند از:

  • شرایط تحصیل در فرانسه به چه صورتی است؟
  • مدارک لازم برای اخذ پذیرش فرانسه کدام است؟
  • آیا در فرانسه به دانشجویان خارجی بورسیه تحصیلی تعلق می گیرد؟
  • هزینه زندگی در فرانسه برای دانشجویان بین المللی چگونه است؟
  • شرایط بورسیه تحصیلی فرانسه برای تحصیل داروسازی در فرانسه چیست؟

برای مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید:


تحصیل در فرانسه

افراد برای بسیاری از دلایل خوب جهت تحصیل در فرانسه را انتخاب می کنند، مردم فرانسه آموزش عالی خود را جدی می گیرند و این نشان می دهد که دانش اموزان و دانشجویان در سراسر کشور از سیستم آموزشی بسیار خوبی برخوردار خواهند بود و مبالغ هنگفتی برای تحصیل در فرانسه پرداخت نمی شود. شرایط تحصیل در دانشگاه های معتبر فرانسوی در یک نگاه عبارت است از:

آیتمشرح
چهارمین مقصد تحصیلی معروف دنیافرانسه
تعداد دانشگاه و کالج194 مورد
تعداد دانشجوی خارجی325000 دانشجو
تعداد برنامه بورسیه تحصیلی10000 برنامه
سال آکادمیکسپتامبر- ژوئن

مهندسان، رهبران نظامی و بسیاری دیگر از افراد مشهور همگی در سیستم آموزشی فرانسه دوره تحصیلی خود را گذرانده اند. چرا که اکثر موسسات و دانشگاه های این کشور از رتبه های بالایی در رتبه بندی جهانی برخوردارند. دانشگاه های فرانسوی برای همه دانشجویانی که مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده اند برای دوره های کارشناسی ارشد پذیرش می دهند، با این حال اغلب دوره ها در دانشکده های هنر، علوم اجتماعی، علوم و دوره های پزشکی معمولا در دسترس هستند و برای دانش آموزانی که دارای مدرک کارشناسی هستند، اخذ پذیرش آسان تر می باشد.

الزامات واجد شرایط بودن جهت درخواست بورسیه تحصیلی در فرانسه

تمامی اتباع کشورخای خارجی که به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی در فرانسه هستند، باید الزامات واجد شرایط بودن جهت درخواست بورسیه تحصیلی در فرانسه را رعایت کنند. الزامات واجد شرایط بودن جهت درخواست بورسیه تحصیل در فرانسه عبارت اند از:

الزامات واجد شرایط بودن جهت درخواست بورسیه تحصیلی در فرانسهتوضیحات
بورسیه برای تمامی ملیت هابورسیه تحصیلی فرانسه غالبا برای تمامی ملیت ها به جز شهروندان فرانسوی قابل اجرا است.
تکمیل دورهدانشجویان باید 12 سال تحصیلات خود را برای برنامه کارشناسی گذرانده باشند.
ارائه مدارک آموزش عالیمتقاضیان باید مدارک کارشناسی برای برنامه کارشناسی ارشد و دکتری را داشته باشند.
سن متقاضیانسن متقاضیان برای بروسه های دوره دکتری در فرانسه نباید بیشتر از 40 سال باشد. همچنین برای بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نباید بالاتر از 40 سال باشند
ممنوعیت کار تحقیقاتی قبل از درخواستمتقاضیان نباید در 6 ماه اخیر کار تحقیقاتی انجام داده باشند.

البته لازم به ذکر است که برای درخواست بورسیه تحصیل در فرانسه در قدم اول باید به وب سایت رسمی مراجعه کنید. در نهایت اینکه با پر کردن مشخصات لازم فرآیند درخواست بورسیه تحصیلی در فرانسه را تکمیل کنید.

تعریف بورسیه تحصیلی فرانسه

بورسیه تحصیلی در فرانسه بر اساس سطح تحصیلی

یکی از متداول ترین روش ها برای دریافت بورسیه تحصیلی در فرانسه، اخذ بورسیه تحصیلی این کشور بر اساس سطح تحصیلی می باشد. بورسیه تحصیلی بر اساس سطح تحصیلی در فرانسه به این گونه است که، موسسات آموزشی اغلب برنامه های بورسیه و بودجه جداگانه را برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در این کشور اختصت می دهند. علاوه بر این، برنامه های بورسیه بر اساس سطح تکمیلی ممکن است دسته بندی های خاص خود را از کمک هزینه تحصیلی و دتیاز برای متقاضیان داشته باشد. به عنوان مثالريال ممکن است بتوانید با بررسی گزینه های بودجه تحصیلات تکمیلی دانشگاه خود، بورسیه تحصیل کارشناسی ارشد را در ایالات متحده کسب کنید.

در نمودار زیر میتوانید روند اعطای بورسیه تحصیلی در فرانسه بر اساس سطح تکمیلی را مشاهده فرمایید:

روند اعطای بورسیه تحصیلی در فرانسه

کالج های کشور فرانسه

افراد می توانند در کالج های مختلف و دانشگاه های مختلف در کشور فرانسه به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه تحصیل کنند، همچنین در صورت تمایل درحین گذراندن دوره تحصیلی، در دوره های زبان نیز ثبت نام کرده و به یادگیری زبان در حین تحصیل بپردازند. در بین کالج ها و دانشگاه های فرانسوی، 3 دانشگاه در جمع باشگاه صدتایی های جهان هستند. این دانشگاه ها عبارتند از :

نام دانشگاهرنکینگ برترین دانشگاه های جهان (QS) در سال 2024
دانشگاه تحقیقاتی علوم و ادبیات پاریس (PSL)44
دانشگاه سوربن72
اکول پلی تکنیک پاریس49

از آنجا که بسیاری از دانشجویان بین المللی در کالج ها و دانشگاه های فرانسه حضور دارند، متقاضیان به راحتی می توانند دوره های ارائه شده در هر دو زبان را پیدا کنند، بسیاری از کالج ها مانند کالج زبان در فرانسه و دانشگاه ها در این کشور برای مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرند، اصلی ترین مدرک جهت دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی، اصل و ترجمه مدرک دیپلم است. همچنین متقاضی می بایست مدرک زبان نیز داشته باشد.

شروع ترم تحصیلی در کشور فرانسه

معمولا شروع ترم ها در اکثر موسسات این کشور ماه سپتامبر می باشد، ولی بعضا می توان برای ترم ژانویه نیز پذیرش گرفت، بعضی موسسات همچنین ممکن است در طول سال تحصیلی دانشجویان بین المللی را ثبت نام کنند. اگر متقاضی تمایل دارد که در موسسه ای در فرانسه به ادامه تحصیل بپردازد، باید مدارک لازم را قبل از زمان مشخص شده جهت شروع ترم ارائه دهد و نامه پذیرش نهایی را دریافت نماید و حداقل 4 ماه قبل از تاریخ شروع دوره های مورد نظر درخواست خود را جهت کسب ویزای تحصیلی به سفارت این کشور ارائه دهد.

در واقع برای دانشجویان اینترنشنال اخذ پذیرش در دانشگاه های فرانسه رقابتی می شود، اغلب دانشگاه های کشور فرانسه در رشته های دارو، جغرافیا، فارماکولوژی، تاریخ هنر، زبانشناسی، جامعه شناسی، فرهنگ شناسی، فناوری ارتباطات، فناوری اطلاعات، آموزش زبان فرانسوی، مدیریت بازرگانی بین المللی، روابط بین الملل، امور مالی بین المللی، مطالعات ادبی، هنرهای خلاقانه، روانشناسی، اقتصاد بین الملل و سیاست بین الملل دانشجوی بین المللی می پذیرند. به منظور اینکه استراتژی دولت فرانسه به این صورت می باشد که بسیاری از دانشجویان بین المللی را در هزینه های مختلف مانند هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه کمک کند.

هزینه تحصیلی در فرانسه 2024 چگونه است؟

تحصیل در دانشگاه های فرانسه رایگان نیست و دانشجویان بین المللی من جمله دانشجویان ایرانی ملزم به پرداخت شهریه سالانه خود می باشند. اما شهریه های فرانسه در قیاس با شهریه های کشورهای انگلیسی زبان نسبتا منطقی است. این شهریه ها بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی هر دانشجو متفاوت بوده و از این قرار است. همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، اولا تحصیل دانشجویان اروپایی در دانشگاه های فرانسه تقریبا رایگان است و دوما هزینه تحصیلی دانشجویان مقطع فوق لیسانس در فرانسه بیشتر از دانشجویان لیسانس می باشد:

سطوح مختلف شهریه ها در فرانسه

با اینکه هزینه زندگی برای دانشجویان خارجی در فرانسه نسبتا بالا است ولی دانشجویان بایستی این نکته را مدنظر خود قرار دهند که هزینه زندگی در فرانسه غالبا به تصمیم گیری های خود فرد بر می گردد. اینکه آیا پرخرج باشد و یا کم خرج، در پاریس زندگی کند و یا در شهرهای کوچک فرانسه و یا اینکه در خوابگاه زندگی بکند یا در یک آپارتمان خصوصی. به هر ترتیب همه چیز به خود دانشجو بستگی دارد. اما در کل دانشجویان بین المللی بایستی انتظار این را داشته باشند که کل هزینه زندگی آنها در سال جدید از 800€ (یورو) در ماه بالا باشد. در این میان همان طوری که نمودار ما نیز نشان می دهد، هزینه تامین خواروبار در رتبه اول هزینه ها در فرانسه قرار دارد:

نمودار توزیع هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه

بالاخره در قالب نمودار گرافیکی زیر نیز می توان با هزینه برخی از آیتم های زندگی دانشجوئی در فرانسه 2024 آشنا شد:

هزینه برخی از آیتم های زندگی دانشجوئی در فرانسه

مدارک لازم برای تحصیل در فرانسه

به منظور تحصیل در فرانسه متقاضیان باید ابتدائا از یک کالج یا دانشگاه در این کشور پذیرش بگیرند و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. از جمله مهم ترین مدارکی که برای اخذ پذیرش تحصیلی فرانسه در سال 2024 مورد نیاز است می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • CV که باید شامل تمامی موفقیت های تحصیلی و کاری دانشجو باشد.
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در CV به اخذ آن ها اشاره شده از جمله مدرک تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با توجه به رشته و دوره مورد درخواست (پذیرش از کالج زبان نیازی به داشتن مدرک زبان ندارد)
  • توصیه نامه از حداقل دو تن از اساتید پیشین فرد و کارفرما یا کارفرمایان وی
  • تمکن مالی که نشان دهنده توانایی فرد، والدین یا سرپرست وی برای پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه باشد.
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا همان application fee

بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان شرایط پذیرش از دانشگاه های فرانسوی را به صورت زیر خلاصه کرد:

شرایط پذیرش از دانشگاه های فرانسوی

امکان کار دانشجوئی در فرانسه

اصولا یکی از امتیازات مهم و از ابزارهای تامین مالی تحصیل در کشور فرانسه امکان انجام کار نیمه وقت دانشجوئی در فرانسه می باشد. پس دانشجویان بین المللی در فرانسه نیز همانند سایر کشورهای اروپایی از این حق مسلم برخوردارند تا قسمتی از هزینه و خرجی خود را با کار دربیاورند. مطابق قوانین کشور فرانسه دانشجویان خارجی در فرانسه مجاز هستند تا کلا 964 ساعت در طول سال را کار کنند. این یعنی اینکه آنها می توانند تا 60% سال کاری قانونی را در فرانسه کار بکنند. این دانشجویان هم در محیط دانشگاه و هم خارج از دانشگاه حق کار قانونی دارند و از این طریق می توانند تا 10€ (یورو) در ساعت کسب درآمد کنند.

شرایط اقامت پس از تحصیل در فرانسه

دانشجویان غیر اروپایی که در حال فارغ التحصیلی از دانشگاه های فرانسه هستند می توانند در این کشور مانده و به کار و زندگی در فرانسه بپردازند. موضوعی که مخصوصا برای اغلب دانشجویان از کشورهای درحال توسعه بسیار مهم است. چرا که سطح درآمدی، قدرت خرید و نیز کیفیت زندگی در فرانسه بسیار بالاست. بنابراین طبق قوانین کشور فرانسه، دانشجویان غیر اروپایی برای اقامت در فرانسه دو گزینه اخذ مجوز اقامت کاری و نیز اخذ ویزای اقامت پس از تحصیل را در پیش رو خواهند داشت.

آنها برای درخواست مجوز کاری فرانسه بایستی دارای شرایط زیر باشند:

شرایط درخواست مجوز کاری فرانسه

اما گزینه دوم مخصوص فارغ التحصیلانی است که هیچ گونه قرارداد کاری با کارفرمای فرانسوی ندارند و یا اینطور بگوییم که هیچ گونه پیشنهاد کاری (Job Offer) ندارند. آنها می توانند برای اخذ مجوز اقامت موقت موسوم به Autoisation Provisoire de Sejour اقدام کنند. مجوزی که معمولا به مدت 12 ماه در فرانسه اعتبار داشته و فارغ التحصیلان خارجی با داشتن آن می توانند در فرانسه بدنبال کار مناسبی بگردند. منتها برای این کار نیز آنها بایستی دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس معتبر از یکی از دانشگاه های فرانسه باشند یا در حال راه اندازی یک شرکت در این کشور باشند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی فرانسه

بسیاری از دانشجویان مایل به دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه، از موسسه یا دانشگاه مقصد در کشور فرانسه هستند، از آنجا که هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی در این کشور بسیار بالاتر از هزینه های تحصیل دانشجویان شهروند اتحادیه اروپا می باشد، این حق به دانشجویان بین المللی داده شده که از بورسیه های تحصیلی مناسبی بهره مند گردند. بسته به مقطع و رشته تحصیلی دانشجو، بورسیه های مختلفی برای آنها در نظر گرفته می شود، به عنوان مثال، برای دانشجویان رشته های پزشکی و زیر شاخه های آن، بورسیه هایی تا سقف 5000€ (یورو) در سال در نظر گرفته شده که در صورتی که دانشجو از امتیازات ویژه جهت بهره مندی از این بورسیه ها برخوردار باشد می تواند جهت دریافت آنها اقدام نماید.

مبلغ دریافتی از بورسیه تحصیلی فرانسه

بورسیه تحصیلی فرانسه در مقطع کارشناسی: به صورت کلی در اکثر کشورها اخذ بورسیه در مقطع کارشناسی نسبت به دیگر مقاطع محدود می باشد. از نمونه بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی می توان به بورسیه امیل بوتمی و ایفل اشاره کرد. کمک هزینه ها معمولا بین 6000€ تا 10000€ (یورو) است.

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد: اگرچه تقریبا در 90% دانشگاه های دولتی در فرانسه تحصیل به زبان فرانسوی رایگان است اما درخواست بورسیه های تحصیلی دانشگاهی و یا …. به شما در زمینه هزینه های زندگی کمک می کند و حداقل 50% هزینه های دانشجو را پوشش می دهد. از نمونه بورسیه های تحصیلی در مقطع ارشد می توان به بورسیه امیل بوتمی، پاریس ساکلای و بورسیه بین المللی ISU اشاره کرد.

بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا: هزینه تحصیل دکترا در فرانسه بین 300€ تا 400€ ( یورو) بوده و تقریبا رایگان است. از الزامات تحصیل دکترا می توان به مدرک زبان، مقالات ISI، رزومه قوی و پذیرش از استاد اشاره کرد. بورسیه ایفل و بورسیه اکول نورمال از نمونه بورسیه های مقطع دکترا می باشند.

انواع بورسیه تحصیلی در کشور فرانسه

انواع بورسیه تحصیلی در فرانسه عبارتند از:

  • بورسیه عالی ایفل (Eiffel Excellence Scholarships)
  • بورسیه عالی امپر از موسسه ENS لیون (Ampere Scholarships of Excellence)
  • کمک هزینه امیلی بوتمی از دانشگاه (Science Po (Emily Boutmy)
  • بورسیه تحصیلی اکول نرمال سوپریور (École Normale Supérieure)
  • بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه ساکلای پاریس (Université Paris-Saclay International Master’s Scholarships)
  • بورسیه‌ تحصیلی (INSEAD MBA)
  • بورسیه‌ کارشناسی ارشد دانشگاه لیون (Université de Lyon Masters Scholarships)
  • بورسیه تحصیلی بنیاد فناوری گرنوبل (Grenoble Institute of Technology Foundation Scholarships)
  • بورسیه‌ تحصیلی MBA در دانشگاه HEC Paris

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی در فرانسه

به منظور شرکت در برنامه کارشناسی، افراد نیاز دارند که یک مدرک لیسانس یا معادل آن را داشته باشند و قبلا امتحان ورود به دانشگاه را در کشور خود گذرانده باشند اگر متقاضی انتخاب کند که برای ورود به گرایش ها، ملزم به داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن است و فرد بر اساس نتایج امتحانات ورودی که گرفته اند، رتبه بندی می شوند. همچنین چندین چیز دیگر وجود دارد که باید انجام شود تا فرد بتواند در یک کالج پذیرفته شود، برای اخذ پذیرش، اگر متقاضی شهروند غیر اتحادیه اروپا باشد می بایست مدرک زبان را حتما ارائه دهد، در غیر اینصورت نمی تواند موفق به دریافت ویزای تحصیلی شود، دوره های تحصیلات تکمیلی در فرانسه به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • کارشناسی ارشد (MAs ،MScs ،MEng)
  • کارشناسی ارشد (MRes ،MA)
  • دکتری و دکترای تخصصی

تحصیل رایگان به کمک بورسیه تحصیلی فرانسه

مهم ترین نکته تحصیل رایگان در فرانسه، بالا بودن نمره های شخص در امتحانات پایان ترم و برخورداری از دانش زبان مناسب می باشد که پیشنهاد می شود برای آموزش زبان در فرانسه به فراگیری زبان فرانسوی در استراسبورگ بپردازید. به طور کلی برای عزیزانی که قصد ویزای تحصیلی فرانسه را دارند، پیشنهاد می شود حداقل هزینه های یکسال تحصیل و زندگی خود در کشور مقصد را در نظر بگیرند و سپس برای مهاجرت اقدام نمایند.

به این دلیل که معمولا دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه از ایران بسیار مشکل است مگر اینکه شخص بتواند استاد راهنما پیدا کرده و استاد تصمیم به پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی بگیرد. در این حالت گفته می شود اصطلاحا شخص فاند تحصیلی دریافت کرده است، اما در هر صورت، اگر دانشجویی پس از ورود به کشور مقصد و تحصیل در مقطع تحصیلی مورد نظر بتواند نمرات بالایی کسب کرده و دانشجوی نمونه ای باشد از شانس بالایی جهت دریافت بورسیه تحصیلی برخوردار خواهد بود. امیدواریم با مطالعه جزییات این مقاله، اطلاعات و دانش کافی در زمینه بورسیه تحصیلی فرانسه کسب کرده باشید. در صورتی که می خواهید مشاوره در زمینه حقوقی بین الملل و راه های مختلف مهاجرت به فرانسه داشته باشید می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات پرتکرار درباب بورسیه تحصیلی فرانسه

متقاضیان اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور سوالات زیر را مطرح می کنند:

  1. شرایط تحصیل در فرانسه به چه صورت است؟ تحصیل در این کشور برای دانشجویان خارجی در دانشگاه های دولتی رایگان و به زبان فرانسوی است.
  2. میزان بورسیه در فرانسه چقدر است؟ مبلغ بورسیه در این کشور با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است به طور مثال در شاخه پزشکی 5000€ (یورو) در سال است.
  3. اصلی ترین پارامترهای بورسیه در فرانسه چیست؟ قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها و دانش زبان فرانسوی و انگلیسی.
  4. هزینه تحصیل زبان فرانسوی چقدر است؟ میزان هزینه با توجه به مرکز آموزشی به میزان 2000€ الی 6000€ (یورو) است.
  5. آیا در دوره زبان هم بورسیه یا کمک هزینه تعلق می گیرد؟ بله در این دوره سازمانی تحت عنوان سازمان کف به میزان 20% الی 50% هزینه ها را بورسیه می دهد.
  6. سطح مدرک زبان فرانسه برای پذیرش از دانشگاه های فرانسه چیست؟ بسته به دانشگاه مربوطه از سطح B2 تا C1 متفوت است.
  7. هزینه درخواست ویزای تحصیلی فرانسه چقدر است؟ هزینه درخواست این ویزای فرانسه حدود EUR 50 (یورو) می باشد.
  8. ویزای اقامت پسا تحصیل فرانسه چند ماه اعتبار دارد؟ این ویزا تا 1 سال اعتبار داشته و هدف از صدور آن نیز جستجوی کار در کشور فرانسه است.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *