ویزای تحصیلی

بورسیه در گرجستان

بورسیه در گرجستان

اخذ بورسیه در گرجستان به منظور تقویت نسل های بعدی و رهبران و آفرینندگان جامعه گرجی در خصوص ارائه به افراد نخبه در نظر گرفته شده است. اخذ بورسیه در گرجستان به منظور ترویج تعهد به جامعه، یادگیری موثر و بشری در سراسر کشور می باشد. اخذ بورس از کشور گرجستان از موارد قابل توجه برای دانشجویان بین المللی یا خارجی می باشد. بورسیه در گرجستان یک منبع مالی عالی در خصوص پوشش هزینه های تحصیل یا زندگی یا هر دو با هم می باشد که نباید از آن چشم پوشی کرد. اخذ ویزای تحصیلی گرجستان به همراه بورسیه در کشور گرجستان آرزوی تعدادی از دانشجویان در خصوص تحصیلات و رسیدن به اقامت می باشد که در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است به اطلاعات جامعی نیز اشاره شده است.

  • چرا تحصیل در گرجستان توصیه می شود؟
  • شرایط اپلای از دانشگاه های گرجستان چیست؟
  • ویزای تحصیلی گرجستان چیست و شرایط اخذ آن چه می باشد؟
  • آیا تحصیل در دانشگاه های گرجستان رایگان است؟
  • مبنای اعطای بورس تحصیلی در گرجستان چیست؟
  • آیا بورسیه های گرجستان از نوع فول فاند میباشد؟
  • معروفترین برنامه های بورس گرجستان 2023 کدامند؟
  • مقادیر بورس تحصیلی گرجستان چقدر است؟

دلایلی مبنی بر تحصیل در گرجستان

گرجستان Georgia کشوری همنام شهر معروف آمریکایی جورجیاست ولی این  کشور فرسنگ ها با ایالات متحده فاصله دارد. کشوری که در منطقه قفقاز بین اروپا و آسیا (اوراسیا) واقع شده و مملو از آداب و سنن جذاب و زیبایی های طبیعی است. جالب است بدانید که این کشور کوچک فقط 3.7 میلیون نفر سکنه دارد. و تا سال 1991 یعنی تا زمان فروپاشی شوروی سابق نیز جزئی از شوروی بود. کشوری که در سال های اخیر و به پیروی از اروپا در ارکان مختلفی مثل نظام آموزش عالی دچار تغییر و تحول کیفی و کمی شده است. به همین خاطر نیز همه ساله دانشجویانی از سراسر جهان به دلایل زیر گرجستان را به عنوان مقصد تحصیلی خودشان انتخاب می کنند:

  • پذیرش دانشگاهی بدون نیاز به مدرک زبان (IELTS و یا TOEFL)
  • تحصیل در 3 سیکل آکادمیک مطابق استانداردهای اروپایی
  • سطح هزینه تحصیل فوق العاده پایین
  • امکان تحصیل به سه زبان روسی، انگلیسی و گرجی
  • کار ضمن تحصیل در گرجستان تا 20 ساعت در هفته
  • امکان اخذ بورس تحصیلی
  • اخذ ویزای تحصیلی و امکان سفر آزادانه به 27 کشور شینگن
  • امکان به همراه آوردن اعضای خانواده به گرجستان

اخذ بورسیه در کشور گرجستان در 2023

کشور گرجستان به دلیل نزدیکی هزینه ها به ایران و هزینه پائین دانشگاه و مدارس شبانه روزی در قیاس با سایر کشورهای اتحادیه اروپا مورد توجه افراد قرار گرفته است. هزینه تحصیل در این کشور بسته به هر شهر و هر مقطع متفاوت است. تفلیس جزء گرانترین شهرها در گرجستان محسوب می شود. در 2023 هزینه تحصیل به طور متوسط سالانه بین 2100€ تا 4500€ (یورو) می باشد.

کشور گرجستان به دلیل نزدیکی هزینه ها به ایران و هزینه پائین دانشگاه و مدارس شبانه روزی در قیاس با سایر کشورهای اتحادیه اروپا مورد توجه افراد قرار گرفته است. هزینه تحصیل در این کشور بسته به هر شهر و هر مقطع متفاوت است. تفلیس جزء گرانترین شهرها در گرجستان محسوب می شود. در 2023 هزینه تحصیل در گرجستان بسته به ملیت، برنامه تحصیلی و نیز زبان آموزشی دانشجویان در کشور گرجستان به صورت زیر می باشد:

هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی و دانشجویان محلی در گرجستان

بر این اساس شهریه دانشجویان بین المللی در گرجستان چند برابر سطح شهریه دانشجویان محلی می باشد. ایضا باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که بودجه دانشجویان بایستی برای زندگی در گرجستان نیز کفایت کند. چرا که آنها برای هزینه زندگی خود در این کشور می بایست ماهیانه در حدود GEL1280 (لاری) برابر با $415 (دلار) را پرداخت کنند. هزینه ای که از آیتم های مختلفی تشکیل شده و همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، بیشترین هزینه هم مربوط به هزینه اسکان دانشجویی در گرجستان است:

آیتم های هزینه زندگی دانشجویی در گرجستان به دلار آمریکا

شرایط تحصیل در دانشگاه های گرجستان

برای اخذ پذیرش (اپلای) از گرجستان فقط داشتن دیپلم متوسطه و کارنامه همراه کافی است. منتها برای اپلای بایستی حتما با دانشگاه های گرجستان در ارتباط بود و فرم درخواست را تکمیل کرد. در دانشگاه های این کشور مقطع کارشناسی 4 ساله، مقطع کارشناسی ارشد 2 ساله و مقطع دکترا معمولا 3 ساله ارائه می شود. آغاز سال تحصیلی به طور معمول در پاییز (سپتامبر/ اکتبر) آغاز می­شود و در اواخر بهار اوایل تابستان(مه/ ژوئن) به اتمام می رسد. مدت زمان دوره های تحصیلی توسط دانشگاه و موسسات تعیین شده است ولی به طور کلی هر سال به دو ترم تقسیم می شود، چارچوب زمانی شروع سال تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش و علوم مشخص می شود. حداقل زمان هر ترم 38 هفته می باشد و حداکثر زمان هر ترم 45 هفته می باشد.

در آخر نیز با توجه به جدول زیر می توان با معروفترین دانشگاه های گرجستان 2023 آشنا شد:

دانشگاه های معروف گرجستان
دانشگاه گرجستان1
دانشگاه اروپایی2
دانشگاه دولتی ایوان جاواخشویلی3
دانشگاه قفقاز4
دانشگاه فنی گرجستان5
دانشگاه ژئومدی6
دانشگاه دولتی ایلیا7

شرایط و نحوه اخذ ویزای تحصیلی گرجستان (D3 Visa)

تمامی دانشجویان خارجی به منظور تحصیل در کشور گرجستان نیازمند درخواست ویزای تحصیلی گرجستان هستند. این ویزا از نوع ویزای بلند مدت گرجستان بوده و با عنوان D3 Visa شناخته می شود. و معمولا نیز به دو صورت الکترونیک و حضوری (از طریث سفارت گرجستان) درخواست می شود. نهایت اعتبار ویزای تحصیلی گرجستان از زمان صدورش نیز تا 90 روز می باشد و دانشجویان دارنده این ویزا به محض ورود به خاک گرجستان حتما بایستی برای اخذ مجوز اقامتی خود اقدام کنند.

شرایط و نحوه اخذ ویزای تحصیلی گرجستان

در ادامه از مدارک ضروری به منظور درخواست این ویزا نیز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پاسپورت ملی معتبر
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی گرجستان
  • عکس پاسپورتی
  • کلیه مدارک تحصیلی و شناسایی
  • رسید پرداخت هزینه ویزای D3 گرجستان به مبلغ $20 (دلار)
  • بیمه مسافرتی
  • مدرک مهارت زبان (اختیاری)
  • رضایت نامه برای متقاضیان زیر 18 سال

ماهیت بورسیه در گرجستان

در حال حاضر در کشور گرجستان تعدادی بورس تحصیلی ارائه می گردد که به منظور پوشش هزینه تحصیلی و در برخی موارد هزینه زندگی می باشد. هر برنامه بورس تحصیلی دارای الزامات خاص و مراحل کاربردی است که باید شرایط دریافت آن را احراز نمود. بورس تحصیلی HOPE یک بورس تحصیلی برای دانشجویان گرجستان و دانشجویان دولتی است که با الزامات GPA و شرایط اقامت مواجه می باشد به این معنی می باشد که افراد باید در گرجستان زندگی کنند تا واجد شرایط جهت دریافت کمک هزینه تحصیلی HOPE باشند. علاوه بر این، بورس تحصیلی HOPE فقط در کالج ها و دانشگاه های خاص در دسترس است.

برخی از بورسیه های تحصیلی کالج گرجستان برای رشته های تحصیلی خاص ارائه می شود به طور مثال برنامه بورسیه تحصیلی برای اشخاصی که در رشته مهندسی تحصیل می نمایند و برای دانش جویانی که علاقه مند به دنبال ادامه تحصیل در رشته مهندسی هستند در دسترس است. دسترسی به بورسیه در گرجستان برای کسانی وجود دارد که اقامت کشور را دریافت نموده باشند و یا شهروند این کشور باشند. برای دریافت بورسیه تحصیلی که در گرجستان ارائه می شود باید در قدم اول به دولت آن کشور ثابت نمایید که اقامت کشور را دارید و در مرحله بعد باید در حین اعلام درخواست خود به موسسه و دانشگاه های گرجستان، مدارک تحصیلی خود را که نشان دهنده سطح نمرات عالی شما می باشد ارائه دهید.

ماهیت بورسیه در گرجستان

شرایط دریافت بورسیه در گرجستان

افرادی که تمایل به اخذ بورسیه دارند باید با در نظر داشتن قوانین بورس تحصیلی و بررسی شرایط دانشگاه ها در این امر اقدام داشته باشند. افراد می توانند با ثبت نام در سایت های تحصیلی گرجستان و بررسی هر مورد در این باب اقدام نمایند. برای اخذ بورسیه ابتدا لازم در نظر گرفتن شرایطی از قبیل مدارک تحصیلی و نمرات عالی و بالا می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، افراد باید اقامت را در کشور گرجستان به دولت در خصوص اعطای بورس اثبات نمایند. هر بورس تحصیلی دانشگاه گرجستان دارای مدت زمان مختلفی است. برخی از بورس های تحصیلی ممکن است دوره های کاربردی سالانه یا فصلی داشته باشند. به هر حال برنامه های بورسیه در گرجستان 2023 غالبا به صورت فول فاند Full-fund بوده و به همه دانشجویان در هر مقطعی تعلق می گیرد.

ضمن شرایط اعطای بورسیه در گرجستان مبتنی بر اثابت شایستگی تحصیلی برطبق دو معیار زیر است:

شرایط دریافت بورسیه در گرجستان

امکان دریافت وام دانشجویی در گرجستان

اخذ وام دانشجویی از سایر سوالات دانشجویان در خصوص پوشش هزینه زندگی و تحصیل در گرجستان می باشد که در صورت عدم اعطای بورسیه در گرجستان به ذهن برمی خورد. به صورت کلی وام های دانشجویی از طریق موسسات مالی (GEL) ارائه می شوند. دانشجویان در صورت واجد شرایط بودن می توانند جهت دریافت وام دانشجویی اقدام نمایند. نکته حائز اهمیت این است که دانشجویان ملزم به پرداخت وام دانشجویی در حین تحصیل نمی باشند و می توانند بعد از اتمام تحصیل طبق موعدی که مشخص شده است بدهی خود را پرداخت نمایند.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که وام تحصیلی اشخاص متقاضی در زمان بازپرداخت طبق نرخ بهره ای که در سال تعیین شده است، محسوب می گردد. البته توجه داشته باشید که هیچ تضمینی وجود ندارد که شما برای دریافت وام واجد شرایط می باشید و این دولت آن کشور است که بنابر شرایطی که وضع نموده است، ممکن است شما را برای دریافت وام دانشجویی واجد شرایط بداند. مهاجرت تحصیلی به گرجستان از موارد قابل ذکر در باب اخذ بورسیه می باشد که در خصوص مهاجرت و اخذ اقامت و تابعیت حائز اهمیت می باشد.

همان طور که مطالعه داشتید اخذ اقامت گرجستان از طریق تحصیل یکی از پارامترهای اصلی اخذ بورسیه در گرجستان می باشد که افراد می بایست در نظر داشته باشند. شما همچنین این امکان را دارید که با همکاران ما که دارای تخصص لازم را در زمینه مهاجرت و اعزام دانشجو و همچنین دریافت بورسیه دارند، در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید و از مشاوره بهره ببرید.

سوالات درباب شرایط بورسیه در گرجستان

یکی از موضوعات مهم در خصوص تحصیل در گرجستان همانا اطلاع از شرایط بورسیه در این کشور می باشد. و به همین سبب نیز برخی سوالات مهم دراینباره مطرح میشود:

  • برای یک دانشجوی خارجی در گرجستان هزینه تحصیلی چقدر است؟ 1000 تا USD 3000 (دلار) برای دانشجوی گرجستانی و نیز 2500 تا USD 5000 (دلار) برای دانشجوی بین المللی
  • میانگین هزینه زندگی در کشور گرجستان چقدر است؟ ماهیانه در حدود GEL 1280 (لاری) برابر با US$ 415 (دلار)
  • شرایط بورسیه در گرجستان چیست؟ برنامه های بورسیه گرجستان غالبا به صورت فول فاند بوده و در اختیار دانشجویان در هر سه مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhD) قرار می گیرد.
  • اصلی ترین شرط برای درخواست بورسیه در گرجستان چیست؟ شرط معدل GPA و ارائه نمره زبان انگلیسی IELTS
  • ویزای تحصیلی گرجستان چه نوع ویزایی میباشد؟ ویزای تایپ D3 که به عنوان یک ویزای بلند مدت محسوب می شود.
  • میزان هزینه درخواست ویزای تحصیلی کشور گرجستان چقدر است؟ در حدود USD 20 (دلار)
  • شرایط کار ضمن تحصیل در گرجستان چیست؟ هر دانشجوی خارجی در گرجستان می تواند تا 29 ساعت در هفته را کار بکند.
5/5 - (13 امتیاز)

17 دیدگاه برای “بورسیه در گرجستان

  1. ترانه گفت:

    آیا اکنون شرایط گرجستان با ایران خوب است؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در حال حاضر بله

  2. سعید گفت:

    فرمودید برای اخذ بورسیه در گرجستان باید اقامت این کشور رو داشت. ممنون میشم اگه در مورد انواع اقامت گرجستان به ویژه اقامت تحصیلی توضیح بدید و اینکه باید این اقامت دایم باشه یا موقت. با تشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مقاله اقامت پس از تحصیل در گرجستان رو مطالعه کنید

  3. amir abbas گفت:

    بابت مطلب به روزتون تشکر میکنم واقعا بورسیه در گرجستان شرایط خوبی داره اگه کشور روسیه هم شرایطش به این صورته در موردش مطلب بذارید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرایط تحصیل در روسیه بسیار بهتر از گرجستان هست.

  4. همایون باقرنیا گفت:

    چه اطلاعات خوبییییییی
    ممنونم

  5. عادل گفت:

    سطح علمی دانشگاه های گرجستان چطوره؟؟؟ با توجه به این نرخ هزینه ها به نظرم از لحاظ مالی به صرفه ولی از لحاظ اغتبار مدرکی نمیدونم…!

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      کیفیت آموزش توی این کشور شرایط چندان مناسبی نداره و به طور کلی توصیه نمیشه

  6. بهراد گفت:

    برای کشور آلمان چطوری میتونم اقدام کنم؟30 سالمه و لیسانس دارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مقاله مهاجرت به آلمان رو مطالعه کنید

  7. diana گفت:

    سلام مدارک لازم برای بورسیه در گرجستان چه چیزهاییو شامل میشه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این مسئله رو باید از طریق سایت دانشگاه مورد نظر خودتون پیگیری کنید

  8. فرزاد کمالی گفت:

    وقتی بورس میشیم هزینه های زندگی رو هم بهمون میدن؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      گرفتن بورسیه توی این کشور قطعی نیست و ممکن هست بورسیه شما شامل این موارد بشود و ممکن هست نشود

  9. مهسا شهسواری گفت:

    با معدل ۱۹ و داشتن ۳ مقاله بین المللی میتونم بورسیه بگیرم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      نمیشه به طور قطع در این رابطه صحبت کرد. چون چیزی به اسم بورسیه قطعی توی این کشور وجود نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *