ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در نروژ

مقطع دکتری در نروژ

مقطع دکتری در نروژ از انتخاب هایی است که در سال های اخیر، مورد نظر شمار زیادی از دانشجویان در سراسر دنیا قرار گرفته است. نروژ کشوری در شمال اروپا و یکی از اعضای حوزه اسکاندیناوی است. این کشور گرچه سابقا جایگاه قابل توجهی در دنیا نداشت. خصوصا آن که در منطقه بسیار سرد شمالی واقع گردیده اما امروزه به لطف برنامه ریزی های علمی و پیشرفت های چشمگیری که داشته است، توانسته به موقعیت ارزنده ای در جهان امروز دست یابد.

  • شرایط اخذ پذیرش دکتری چیست؟
  • چرا بسیاری با داشتن حتی فوق لیسانس برای کشور نروژ برای فوق لیسانس مجدد اقدام می کنند؟
  • آیا این درست است که در مقطع دکتری می توان حقوق و فاند دریافت کرد؟ و شرایطش چیست؟
  • اکسپت گرفتن از استاد راهنما در نروژ به چه نحوی است؟

چنانچه شما هم با آگاهی از مزایای مقطع دکتری در نروژ قصد اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارید می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و از کمک آنها برخوردار گردید.

اینفوگرافیک دکتری در نروژ

مزایای مقطع دکتری در نروژ چیست؟

با وجود اندازه کوچک سیستم آموزش عالی خود، نروژ دارای بسیاری از دانشگاه های برتر جهان است که آموزش عالی با کیفیت ارائه می دهند. این کشور حدود 13 برنده جایزه نوبل را به دنیا معرفی کرده است. دلایل فوق العاده ای برای پیدا کردن دکترای خود در نروژ وجود دارد:

  • بدون هزینه تحصیل: در سیستم آموزش عالی نروژ هیچ شهریه ای برای تحصیل در دانشگاه ها وجود ندارد. محققین دوره دکتری به عنوان فرد استخدام شده در نظر گرفته می شوند و حقوق یک نیروی را متخصص در سطح دکتری دریافت می نمایند.
  • انگلیسی زبانان: زبان انگلیسی با کیفیت بالایی بطور گسترده در نروژ صحبت می شود.
  • موقعیت پژوهشی منحصر به فرد: موقعیت متمایز نروژ بین اروپا و قطب شمال به این معنی است که می تواند آموزش های تخصصی را در زمینه هایی مانند تحقیقات دریایی، انرژی و آب و هوا، پزشکی و بهداشت، غذا، فناوری ارتباطات، بیوتکنولوژی، علوم مواد و فناوری نانو ارائه دهد.

جزئیات دوره دکتری در نروژ 2024

یک دوره تمام وقت مقطع دکتری در نروژ بطور نمونه، 3 سال زمان می برد. با این حال، برای یک دکترای ساختار یافته به همراه وظایف سازمانی و تربیت متخصص، تا 4 سال نیز به طول می انجامد. همچون بریتانیا، دانشجویان دكترا يك محقق ارشد به عنوان سوپروایزر دارند. آنها به صورت منظم نظارت و ارزیابی نوشتن پایان نامه، کار تحقیقاتی و پیشرفت پروژه را بر عهده دارند. شما همچنین ممکن است سوپروایزر اضافی با مسئولیت های خاص داشته باشید. اطلاعات بیشتر در باب تحصیل در نروژ را در لینک فوق بخوانید.

تز دکترای شما توسط کمیته ای مرکب از حداقل 3 دانشگاهی ارشد، با حداقل یک ارزیاب خارجی، خوانده خواهد شد. پس از آن که تز مربوطه توسط کمیته فوق مورد تایید و بررسی قرار گرفت، تحقیقات می باید از طریق حداقل 1 دفاع عمومی پیش از 1 کمیته بازنگری، به صورت شفاهی دفاع شود.

اطلاعات اساسی تحصیل مقطع دکتری در نروژ 2024
دانشگاه ها24
جوایز نوبل13
قدیمی ترین دانشگاهدانشگاه اسلو (1811)
دانشجویان بین المللی10.880
طول دوره3-4 سال
هزینهندارد
سال تحصیلیآگوست تا ژوئن

جزئیات دوره دکتری در نروژ

شروط اخذ پذیرش مقطع دکتری در نروژ

متقاضیان دوره دکتری در نروژ باید دارای مدرک کارشناسی ارشد در زمینه موضوعی مرتبط باشند. همچنین ممکن است که داشتن مدرک معادل یا متناظر نیز پذیرفته شود که شما می توانید بدین منظور، مدارک تحصیلی خود را جهت بررسی واجد الشرایط بودن، در آژانس تضمین کیفیت در آموزش و پرورش کشور نروژ (NOKUT) بررسی کنید. علاوه بر این، موسسات متفاوت، الزامات خاص خود را نیز دارند. معمولا از متقاضیان دکتری خواسته می شود که یک پروپوزال تحقیق یا تشریح طرح، به همراه تکمیل فرم های مربوطه داشته باشند.

برخی از سایر مواردی که ممکن است مورد نیاز باشد و از متقاضی خواسته شود، عبارتند از:

  • گواهی تایید شده از مدارک تحصیلی قبلی
  • یک منبع مالی برای تامین دوران تحصیلی
  • معرفی حداقل یک سوپروایزر دانشگاهی
  • گواهی از هر آنچه مورد نیاز باشد و مطالبه شود
  • ارائه مدرک زبان یا توانایی زبان بالا

طول دوره تحصیلی دکتری در کشور نروژ

دوره های آموزشی در کشور نروژ در مقطع دکترا طبق سیستم آموزشی بولونیا است. در طول دوره تحصیلی مقطع دکتری در نروژ آموزش هایی بر مبنای تحقیقات و پژوهش های علمی صورت خواهد گرفت. در نهایت به کمک استاد راهنما می توانید پایان نامه ای قابل قبول ارائه دهید. طول دوره تحصیلی مقطع دکتری در کشور نروژ به طور معمول 3 سال خواهد بود که اگر دانشجو نیازمند تحصیل در دوره های پیشرفته دکتری باشد بایستی به مدت 4 سال به تحصیل ادامه دهد.

فاند تحصیلی دوره دکتری در نروژ

گرچه هزینه تحصیل دکتری به طور معمول رایگان است. اما همچنین هزینه زندگی در نروژ بالا است. بیشتر متقاضیان دکتری از طریق کار حین تحصیل در نروژ و یا از طریق استخدام دانشگاهی می توانند هزینه های خود را تامین نمایند. با این حال، فرصت های مالی محدودی نیز به منظور تامین هزینه های زندگی دانشجویان بین المللی وجود دارد که واجدین شرایط می توانند از آن استفاده کنند. افرادی که رزومه تحصیلی قوی داشته باشند و بتوانند مقالات ارزشمند در زمان پذیرش ارائه دهند، شانس بالاتری برای دریافت فاند خواهند داشت.

اعزام دانشجو به نروژ

چالش های اساسی تحصیل مقطع دکتری در نروژ

تحصیل مقطع دکتری در نروژ در کنار مزایا بی شماری که برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد، دارای چالش های گسترده ای نیز در زمینه های مختلف می باشد. مهمترین چالش های تحصیل مقطع دکتری در نروژ عبارت اند از:

چالش های اساسی تحصیل مقطع دکتری در نروژتوضیحات
آب و هوای نروژآب و هوای نروژ ممکن است برای دانشجویان بین المللی ناخوشایند باشد. زیرا از آنجایی که کشور شمالی محسوب می شود زمستان های این کشور بسیار سخت است.
هزینه تحصیلهزینه تحصیل در نورژ به ویژه در مقطع دکتری بسیار بالا است، به همین جهت اغلب دانشجویان بین المللی توان پرداخت هزینه های تحصیل در این کشور را ندارند.
سیستم پستسیستم پست و تحویل در نروژ بسیرا کند است و نرخ تحویل آن نیز به نسبت تمامی کشورهای اروپایی بسیار زمان بر است.

شرایط بورس تحصیلی دکتری نروژ

در حال حاضر، برنامه بورس تحصیلی دکتری نروژ the Quota Scheme در مجموع 1100 دانشجوی خارجی را ساپورت می کند که از این تعداد 800 دانشجو از کشورهای درحال توسعه در جنوب و 300 دانشجو از کشورهای حوزه بالکان، اروپای شرقی و آسیای مرکزی می باشد. اما از شرایط بورسیه تحصیلی نروژ این است که شما می توانید قبل از اخذ پذیرش و ورود به نروژ، درخواست بورس خود را از کشور خود ارائه دهید. شما همچنین قبل از شروع دوره برنامه ریزی شده تحصیلتان در دانشگاه های نروژی، باید حداقل یک سال در کشورتان باقی بمانید. همچنین از دیگر شرایط اخذ صلاحیت برای درخواست بورس تحصیلی نروژ می توان به یافتن کشور متقاضی در لیست کشورهای موجود اشاره کرد. مدارک لازم برای درخواست بورس تحصیلی دکتری در کشور نروژ عبارتند از:

  • مدارک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی
  • حداقل دو سال تحصیلات عالی از دانشگاه کشور مبدا ویژه متقاضیان لیسانس به بالا
  • ارائه پاسپورت معتبر و مدارک شناسایی متقاضی

انواع مختلف بورسیه برای تحصیل مقطع دکتری در نروژ

دانشجویان بین المللی از نقاط مختلف جهان، که به دنبال تحصیل مقطع دکتری در نروژ را دارند، می توانند از بورسیه های تحصیلی این کشور استفاده کنند. بورسیه های تحصیلی در نروژ برای دانشجویانی که بضاعت مالی کاقی برای تحصیل در این کشور را ندارند طراحی شده است. همچنین اغلب بورسیه های تحصیل در نروژ به ویژه در مقطع دکتری، توسط دولت نروژ و با همکاری دانشگاه های این کشور به دانشجویان کم بضاعت اعطا می شود. از سوی دیگر، اکثر بورسیه های دانشجویی در نروژ بر اساس شایستگی به دانشجویان بین المللی اعطا می شود.

در تصویر زیر می توانید برخی از مهمترین بورسیه های تحصیلی در نروژ را در مقطع دکتری مشاهده فرمایید:

مهمترین بورسیه های تحصیلی در نروژ

معرفی بهترین فاندهای دکتری در نروژ

استفاده از کمک هزینه ها دارای محدودیت ها و پیش نیازهایی است مثلا دانشجو حتما باید رزومه خیلی خوبی داشته باشد. لازم به ذکر است از سوی دولت نروژ، دانشگاه ها، موسسات و اساتید این کشور انواع و اقسام بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی به واجدین شرایط داده می شود. منتهی موارد اصلی این فاندها عبارتند از:

  • کمک مالی EEA /Norwegian؛ به دانشجویان EEA (منطقه اقتصادی اروپا) که در نروژ تحصیل می نمایند ارائه می گردد که به موجب آن ماهانه مبلغ 600€ تا 1200€ (یورو) دریافت خواهند کرد.
  • انجمن انگلیسی-نروژی در لندن؛ دانشجویان بریتانیایی که در کشور نروژ مشغول تحصیل هستند، می توانند کمک هزینه تحصیلی خاصی را دریافت دارند.
  • طرح Erasmus پلاس می تواند کمک هزینه هایی را برای دانشجویانی که در خارج از کشور خود و در منطقه اروپا تحصیل می کنند، ارائه نماید.

شرایط اخذ ویزای همراه در مقطع دکتری در نروژ

از شرایط مطلوب جهت تحصیل در مقطع دکتری در نروژ می توان به اخذ ویزای همراه نروژ اشاره نمود. دانشجو به عنوان متقاضی اصلی می تواند اقدامات مهاجرت همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به صورت همزمان به کشور نروژ فراهم نماید. اجازه کار دانشجویی برای همسر متقاضی و تحصیل برای فرزندان زیر 18 سال امکان پذیر خواهد بود. در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشور نروژ امکان اخذ ویزای همراه وجود دارد اما این فرصت به صورت اخذ ویزای همزمان نخواهد بود.

دانشگاه های مقطع دکتری در نروژ

دانشگاه برگن (uib) که در سال 1946 تأسیس شد، دومین دانشگاه بزرگ و مهم در نروژ است. شواهد تاریخی قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد دانشگاه برگن خود را به عنوان یک مرکز آموزشی پیشرو در حدود سال 1150 تثبیت کرد. اگر قصد تحصیل در این دانشگاه را دارید، به خاطر داشته باشید که هیچ یک از برنامه های کارشناسی آن به زبان انگلیسی ارائه نمی شود. بنابراین، متقاضیان خارج از کشور ملزم به ارائه نمرات خود در آزمون زبان نروژی سطح پیشرفته (Bergenstesten) هستند. این دانشگاه در نروژ دارای میانگین قبولی بالای 25-30% است.

دانشگاه استاوانگر (uis) در سال 2005 تاسیس شد. تمرکز آکادمیک بر تغذیه کارشناسان و متخصصان واجد شرایط به صنعت نفت نروژ است. جای تعجب نیست که برخی از محبوب ترین برنامه ها در این دانشگاه مهندسی نفت (لیسانس، 3 سال) و دو برنامه کارشناسی ارشد در همان رشته به ترتیب به مدت 2 و 3 سال است. دانشکده علوم بهداشت این دانشگاه نیز در میان جوانان نروژی که برای ادامه تحصیل در رشته پرستاری، پیراپزشکی و مامایی به اینجا می آیند بسیار محبوب است. دانشگاه استاوانگر دارای نرخ پذیرش بالای 25% الی 30% است.

ذکر این نکته لازم است که بسیاری که شرایط سخت اخذ پذیرش دکتری در نروژ را ندارند با توجه به اینکه این کشور در زمره بهترین کشورهای دنیا می باشد به سمت اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع فوق لیسانس می روند.

مدارک لازم جهت تحصیل در مقطع دکتری در کشور نروژ

متقاضیان جهت تحصیل در مقطع دکتری در نروژ پیش از اخذ پذیرش رسمی از دانشگاه های معتبر بایستی مدارک لازم را ارائه دهند. نکته مهمی که جهت تحصیل دکتری در نروژ ملزم به دانستن آن می باشید این است که تحصیل بدون ارائه مدرک زبان امکان پذیر نخواهد بود و یکی از 2 مدرک آیلتس یا نروژی بایستی ارائه داده شود.

مدارک ضروری جهت اخذ پذیرش در مقطع دکتری در نروژ بدین ترتیب است:

  • ارائه مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد و نمره قبولی
  • ارتباط با استاد راهنما جهت پیشبرد فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی
  • ارائه رزومه تحصیلی عالی
  • ارائه مقالات تحقیقاتی ISI معتبر
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 7 یا مدرک زبان نروژی

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه در امور مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو آماده اند که شما را در زمینه مهاجرت تحصیلی در نروژ یاری نمایند.

پاسخ به پرسش هایی در خصوص مقطع دکتری در نروژ

مهم ترین سوالاتی که در رابطه با مقطع دکتری در نروژ مطرح می شوند عبارتند از:

  • هزینه مقطع دکتری در نروژ چه مقدار است؟ تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی در نروژ رایگان است.
  • آیا می توان از بورسیه تحصیلی در نروژ استفاده کرد؟ دانشجویان مقطع دکتری شانس خوبی برای دریافت بورسیه در این کشور خواهند داشت.
  • آیا اخذ پذیرش دکتری در نروژ دشوار است؟ با توجه به سیستم طراحی شده در کشور نروژ، می توان اخذ پذیرش در این مقطع تحصیلی را بسیار دشوار قلمداد کرد.
  • آیا امکان استفاده از ویزای همراه در نروژ وجود دارد؟ بله یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در نروژ امکان استفاده از ویزای همراه است.
5/5 - (1 امتیاز)

11 دیدگاه برای “مقطع دکتری در نروژ

  1. ناهید ارجمند گفت:

    سلام
    47 سال سن دارم لیسانس علوم تربیتی و کارشناس ارشد مدیریت تحول از دانشگاه علوم تحقیقات با مدل 18 دارم و همینطور سابقه کار 15 سال در حوزه مدیریت منابع انسانی می خواستم ببینم می تونم برای مقطع دکتری مدیریت منابع انسانی از کشور نروژ پذیرش بگیرم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید رزومه علمی خوبی داشته باشید تا بتونید دکتری پذیرش بگیرید

  2. علیرضا هایل مقدم گفت:

    سلام من در رشته تئاتر در مقطع ارشد از دانشگاه هنر تهران و با رساله پژوهشی منحصر بفرد در دنیا که یک تحقیق بین رشته ای تئاتر و علوم ورزشی بود با معدل تاپ ۱۹/۴ در سال ۹۷ فارغ التحصیل شدم. رشته لیسانسم مهندسی مکانیک از پلی تکنیک بود. سال ۷۲ حدود ۵۱ سال سن دارم و مایلم موضوع ارشد را در اشل گسترده تری (حرکت شناسی تئاتر فیزیکال) در جامعه آماری بازیگران فیزیکال اروپا در قالب پروپوزال فول فاند دکترا ارائه کنم. زبان انگلیسی در حد قابل قبول است ولی مدرک آیلتس ندارم. به دلیل شرایط شغلی مختلف قبلی تسلط نسبی به زبان دارم در حد محاوره و مکالمه و مکاتبه.
    متاهل هستم. آیا موسسه شما میتواند کیس بنده را به صورت ویژه تا اخذ پذیرش فاند دکترا در نروژ پوشش دهد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      لطفا ابتدا مقاله بورس تحصیلی دکترا نروژ رو مطالعه کنید
      سپس برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  3. مهری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من لیسانس معماری و ارشد نقاشی خوندم . میخواستم بپرسم برای دکترای تاریخ هنر در نروژ میتونم اقدام کنم ؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما باید به دنبال استاد راهنما خودتون از دانشگاه های نروژ در این رشته باشید سپس میتونید اقدام کنید ما برای شما مستر مجدد پذیرش می گیریم

  4. وحید گفت:

    سلام.
    35 سال دارم. مدرک کارشناسی و ارشد روانشناسی.
    32 مقاله ISI و اکثرا q1 دارم.
    فقط مدرک زبان ندارم. ایا میتونم واسه فاند مقطع دکتری اقدام کنم؟ ایا در دانشگاهای نروژ شرایطی هست واسه کسانی که مدرک زبان ندارن؟ لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما شرایط شما برای دکترا عالی می باشد اما به دلیل اینکه پذیرش دکترا همراه با استاد راهنما هست در ابتدا شما باید شروع به مکاتبه کردن با دانشگاه های مختلف کنید و ممکن استاد راهنما از شما مدرک زبان نخواد و میتونید بدون مدرک زبان پذیرش و ویزا بگیرید

    2. مریم گفت:

      32 تا IsI رو چطوری نوشتی؟

  5. دارا طاهرپور گفت:

    سلام
    من دارای لیسانس عمران با معدل ۱۷/۳ و فوق لیسانس عمران-سازه از دانشگاه دولتی با معدل ۱۸/۲۶ ومقاله علمی پژوهشی با چاپ در مجله اساس بوده و ۳۶ سال دارم نیز دارای پروانه اشتغال به کار از نظام مهندسی در طراحی ونظارت و اجرا میباشم تافل را با نمره ۸۵ در اسفند ۱۳۹۲ گذرانده ام
    ایا امکان تحصیل در مقطع دکترا در نروژ را دارم
    و آیا شما در این رابطه میتوانید مرا یاری کنید

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما تحصیل دکترا در نروژ و پیدا کردن استاد راهنما کاری بس دشوار هست و اکثرا سوپروایزر پیدا نمیشه بهتره که از طریق مستر مجدد اقدام به پذیرش رایگان نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *