مهاجرت

تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون

تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون

در حال حاضر در لایحه حقوق تحت اصلاحیه چهارم تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون تعریف شده است که برای اخذ تابعیت امریکا در سال 2024 نیز صدق میکند. با این حال پیشنهاد می دهیم از آنجایی که هر نوشته ای تنها خلاصه ها را دربرمی گیرد برای کسب اطلاعات تکمیلی و مشاوره با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید. اما سوالات مهم پیرامون بحث تابعیت آمریکا عبارتند از:

  • روش های اخذ تابعیت و از آن طریق دریافت پاسپورت آمریکایی چیست؟
  • ارزش پاسپورت آمریکا در چیست و با این پاسپورت به چند کشور دنیا می توان به طور آزادانه مسافرت کرد؟
  • آیا می توان از طریق تولد در کشور آمریکا تابعیت این کشور را بدست آورد؟

به منظور درک صحیح تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون بیراه نخواهد بود اگر به تاریخچه اخذ تابعیت در آمریکا بپردازیم. در سال 1868 پس از جنگ داخلی برای تضمین شهروندی تمام آفریقایی های آمریکایی، اعلامیه اولیه آزادی بردگان تصویب شد. این اعلامیه بیان می دارد: “همه افرادی که در ایالات متحده آمریکا متولد شده و یا طبق قانون در اقامت آمریکا را دارند، شهروند آمریکا محسوب می شوند.» این تعریف در اواخر دهه 1890 هنگامی که دیوان عالی ایالات متحده آمریکا دعوای ایالات متحده علیه وانگ کیم آرک را استماع می کرد، تعدیل شد. در این پرونده، دادگاه اعلام کرد که افراد متولد شده در خاک ایالات متحده آمریکایی تلقی می شوند، حتی اگر پدر و مادرشان آمریکایی نبوده باشند. اصلاحیه 14 تمدید شهروندی را شامل آمریکایی های آفریقایی تبار و “همه افرادی که در ایالات متحده آمریکا متولد شده یا کسب تابعیت کرده اند” می داند.

ارزش پاسپورت آمریکا در سال 2024

قانون تابعیت آمریکا اشاره ای است بر قانون همسان اخذ تابعیت ایالات متحده با توجه به قانون مهاجرت و ملیت (مصوب سال 1952) می باشد. از همان قدیم الایام افراد بسیاری از جای جای دنیا سعی داشته اند تا به طریقی تابعیت ارزشمند آمریکا را بدست آورند. چرا که اخذ تابعیت کشور آمریکا به معنای برخورداری از حقوق کامل شهروندی این کشور می باشد. علاوه بر مزایا و امتیازات فراوان در اخذ تابعیت آمریکا، تابعیت این کشور منجر به دریافت یکی از برترین پاسپورت های دنیا می شود که برخی از ویژگی های کلیدی این پاسپورت عبارتند از:

رتبه کشور در جهانکشورامتیاز پاسپورتمعافیت ویزایی
7USA165187 کشور

اما همانطوری که می دانید برای اخذ تابعیت آمریکایی روش های مختلفی هم وجود دارد که عمدتا به شرایط افراد بستگی دارد. روش های ذکر شده در جدول زیر دقیقا همان روش های قانونی اشاره شده در نص قانون شهروندی ایالات متحده آمریکا است:

انواع شیوه های کسب تابعیت آمریکا (سال 2024)
تولد در آمریکافرد در خاک آمریکا متولد شده باشد و یکی از والدین تبعه آمریکا یا مقیم دائم کشور آمریکا باشد.
فرزندخواندگیفرد متولد آمریکا نباشد اما به فرزند خواندگی اتباع آمریکایی درآید.
تابعیت از طریق اقامتفرد دارای 18 سال بوده و از وضعیت اقامت دائم قانونی تا 5 سال در آمریکا برخوردار باشد.
تابعیت از طریق ازدواجفرد با تبعه آمریکایی ازدواج و به مدت حداقل 3 سال در کشور آمریکا زیر یک سقف اقامت داشته باشد.

امکان اخذ تابعیت آمریکا از طریق خاک

فدرالیست ها مانند الکساندر هامیلتون و ضد فدرالیست ها مانند پاتریک هنری در زمان تدوین قانون اساسی آمریکا با یکدیگر توافق نداشتند، اما آنها فهم مشترک و عمیقی از قانون مشترک انگلیسی را که ملت جوان از بریتانیا به ارث برده اند مطرح می کنند. طبق قانون عرفی، شهروندی با استفاده از اصل jus soli تعریف شد، یک واژه لاتین به معنای “حق خلق زمین” یا شهروندی بر اساس خاک. به طور کلی، اگر کسی در خاک بریتانیا متولد شود، پس شهروند بریتانیا خواهد بود. بنیانگذاران آمریکا این اصل را در دولت جدید خود پایه گذاشتند و jus soli به “قانون زمین” برای شهروندی آمریکایی تبدیل شد. البته بریتانیا در حال حاضر دیگر تابع سیستم خاک نیست.

کشورهای تابع سیستم خاک

کشورهایی که به کسانی که در خاکشان متولد شده باشند، صرف نظر از تابعیت پدر یا مادر آن ها، تابعیت می دهند در حال حاضر بسیار محدود هستند. کشورهای اروپایی با توجه به ورود خیل عظیم مهاجران، در حال حاضر از سیستم خون پیروی می کنند و تولد در خاک را معیار اعطای تابعیت نمی دانند. برخی از کشورهای تابع سیستم خاک در سال 2024 عبارت هستند از:

  • کانادا
  • برزیل
  • آرژانتین
  • بولیوی
  • شیلی
  • دومینیکا و غیره

امکان اخذ تابعیت آمریکا از طریق خون

یکی دیگر از مفاهیم jus sanguinis “تابعیت بر اساس خون” همچنین در تعیین اینکه چه کسی یک شهروند ملت جدید باشد، وارد بازی شد. تحت این اصل، شهروندی ارثی بوده و از پدران و مادران به فرزندانشان منتقل می شود. با شروع اتخاذ این رویکرد توسط فرانسه در سال 1804، کشورهای اروپایی از استانداردهای jus sanguinis برای تعریف شهروندی استفاده کردند و یک عملی است که به طور پیوسته تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون

بررسی تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون

این ممکن است به عنوان یک شوک تلقی شود، اما بسیاری از مردم در ایالات متحده تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون را کسب کرده اند بدون اینکه خود بدانند. این افراد معمولا به 3 دسته تقسیم می شوند: افرادی که در ایالات متحده متولد شده اند، اما در خارج از کشور زندگی می کنند. برخی از این افراد به اشتباه معتقدند که ممکن است شهروندی و تابعیت خود را از طریق زندگی در خارج از کشور برای مدت زمان طولانی از دست بدهند، اما این تصور به هیچ عنوان درست نیست.

کسانی که معتقدند شهروند آمریکا نیستند حتی اگر آنها اجدادی داشته باشند که شهروندان ایالات متحده بودند. ممکن است این حقیقت باشد که حتی اگر یک فرد در خارج از ایالات متحده متولد شود، این شخص شهروند آمریکا است اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگشان شهروند آمریکایی باشند. بعضی از بچه های کوچک متولد شده از شهروندان آمریکایی ممکن است به اشتباه تصور کنند که ممکن است شهروندان ایالات متحده نباشند. با این حال، هنگامی که والدین شهروندان طبیعی باشند، فرزندانشان (زیر 18 سال) با گرین کارت نیز شهروندی ایالات متحده را دریافت خواهند کرد.

شهروندی آمریکا با تولد در این کشور

در بیشتر موارد، هر کودکی که در ایالات متحده یا یکی از سرزمین های این کشور متولد می شود، به طور خودکار شهروندی آمریکایی را دریافت می کند این تابعیت آمریکا از طریق خاک به آنها منتقل می شود. این “شهروندی حقوقی ابتدایی” نامیده می شود و توسط اصلاحیه 14 قانون اساسی ایالات متحده حمایت می شود که (در بخش 1) موارد زیر را بیان می کند:

“همه اشخاصی که در ایالات متحده آمریکا متولد شده باشند شهروندان ایالات متحده تلقی می شوند. با این حال، کودکان دیپلمات ها و سایر مقامات دولتی شناخته شده از کشورهای خارجی، اگر در خاک ایالات متحده متولد شوند، شهورند آمریکا تلقی نخواهند شد.” (ماده 8 قانون اساسی ایالات متحده). اگر شما در ایالات متحده متولد شده اید، شهروندی ایالات متحده برای تمام عمر متعلق به شما خواهد بود مگر اینکه شما اقدامات مثبته برای لغو آن را انجام دهید.

قوانین اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد

حال که به مبحث تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون می پردازیم بد نیست کمی در زمینه تابعیت آمریکایی از طریق تولد نیز صحبت کنیم. اگر از والدینی متولد شده اید که حداقل یکی از آنها شهروند ایالات متحده در زمان تولد شما بوده است، در بسیاری از موارد به طور خودکار از طریق فرآیند درخواست شهروندی ایالات متحده را کسب خواهید کرد.

اگر شما در هنگام تولد فرزندتان تابعیت ایالات متحده را داشته باشید، فرزندتان می تواند بدین واسطه شهروندی آمریکا را کسب کند فارغ از اینکه در آمریکا به دنیا آمده باشد یا خیر. قوانین مربوط به شهروندی که از طریق کسب تابعیت به دست می آیند بسیار پیچیده هستند و عوامل متعددی را شامل می شوند مانند شهروندی والدین و اینکه آیا کودک در خارج از آمریکا متولد شده است یا خیر. این پیچیدگی به هیچ وجه کاهش نیافته است زیرا کنگره در طول تاریخ، تغییرات عمده ای در این قوانین ایجاد کرده است. برای تعیین اینکه کدام قانون برای شما یا فرزندتان اعمال می شود، اول باید ببینید کدام دوره تاریخ تولد اتفاق افتاده است.

مزایای اخذ تابعیت آمریکا

اگر فردی دارنده گرین کارت آمریکاست و وضعیت اقامت دائم این کشور را دارد می تواند برای اخذ تابعیت این کشور پیشرفته اقدام نماید. خبر خوش برای این دسته از افراد این است که هزینه درخواست تابعیت آمریکا نسبتا پایین ولی در مقابل امتیازات آن بسیار فراوان است. در جدول زیر می توانید با 10 امتیاز کلیدی حاصل از تابعیت آمریکایی آشنا شوید:

شماره امتیاز بر اساس اولویتامتیازات طلایی تابعیت و پاسپورت آمریکا
1عدم نیاز به تمدید گرین کارت
2ریسک پایین دیپورت (اخراج)
3مسافرت آسان و آزادانه به ایالت های مختلف آمریکا
4عدم از دست دادن وضعیت شهروندی حتی پس از مسافرت طولانی به خارج از کشور
5توانایی درخواست برای مهاجرت اعضای بیشتر خانواده
6توانایی تبدیل گرین کارت فرزندان به تابعیت آمریکایی
7برخورداری از حق رای دهی و استخدام در ادارات دولتی
8توانایی استخدام در کلیه ارگانهای دولتی و خصوصی
9امتیازات برنامه ریزی مالیاتی و املاک
10مسافرت بدون ویزا به اکثر کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا

اگر اعتقاد دارید که توانایی کسب تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون را دارید باید تمام مراحل را تا اخذ گذرنامه آمریکا طی کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام مزایای تابعیت را دریافت خواهید کرد. می توانید برای مهاجرت به آمریکا از سایر مقالات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کمک بگیرید.

سوالات تخصصی در خصوص تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون

در این بخش به مهم ترین سوالات شما در خصوص تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون پاسخ می دهیم:

  • بررسی تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون به چه صورت است؟ این ممکن است به عنوان یک شوک تلقی شود، اما بسیاری از مردم در ایالات متحده تابعیت آمریکا از طریق خاک و خون را کسب کرده اند بدون اینکه خود بدانند. این افراد معمولا به 3 دسته تقسیم می شوند: افرادی که در ایالات متحده متولد شده اند، اما در خارج از کشور زندگی می کنند. برخی از این افراد به اشتباه معتقدند که ممکن است شهروندی و تابعیت خود را از طریق زندگی در خارج از کشور برای مدت زمان طولانی از دست بدهند، اما این تصور به هیچ عنوان درست نیست.
  • امکان اخذ تابعیت آمریکا از طریق خون چگونه است؟ یکی دیگر از مفاهیم jus sanguinis “تابعیت بر اساس خون” همچنین در تعیین اینکه چه کسی یک شهروند ملت جدید باشد، وارد بازی شد. تحت این اصل، شهروندی ارثی بوده و از پدران و مادران به فرزندانشان منتقل می شود. با شروع اتخاذ این رویکرد توسط فرانسه در سال 1804، کشورهای اروپایی از استانداردهای jus sanguinis برای تعریف شهروندی استفاده کردند و یک عملی است که به طور پیوسته تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد.
4.8/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *