مهاجرت

تابعیت و اقامت رومانی

تابعیت و اقامت رومانی

تابعیت و اقامت رومانی در سال 2024 مد نظر افرادی است که به سمت رومانی مهاجرت می کنند و هدف آن ها در انتها اخذ اقامت می باشد. کما اینکه این کشور را جهت اخذ اقامت و تابعیت توصیه نمی کنیم اما این کشور جهت ورود به اتحادیه اروپا گزینه خوبی محسوب می گردد. از این رو این مقاله نگارش شده توسط تیم کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شما عزیزان کمک می کند تا با شناخت کشور رومانی بتوانید انتخاب دقیقی از راه مهاجرت برای اخذ اقامت و تابعیت داشته باشید.

  • روشهای مختلف برای اخذ تابعیت و اقامت رومانی چیست؟
  • آیا از طریق ازدواج میتوان موفق به کسب تابعیت و اقامت از رومانی شد/.
  • از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک چطور؟
  • به طور عادی چند سال طول می کشد تا فرد به اقامت دائمی رومانی برسد؟
  • به تابعیت رومانی چطور؟
  • در حال حاضر پاسپورت رومانی در رتبه چندم پاسپورت های جهان قرار دارد؟
  • مزایا و امتیازات اخذ تابعیت و اقامت کشور رومانی چیست؟

زندگی در کشور رومانی

رومانی (به رومانیایی România) کشوری در جنوب شرقی اروپا است. پایتخت آن بخارست می باشد، رومانی از غرب با مجارستان و صربستان از شمال شرقی و شرق با مولداوی و اوکراین و از جنوب با بلغارستان همسایه است. رومانی با داشتن مساحت 238400 کیلومتر مربع نهمین کشور اتحادیه اروپا از نظر مساحت می باشد و همچنین با داشتن 19.94 میلیون جمعیت هفتمین کشور اتحادیه اروپا از نظر جمعیت است.


پایتخت و بزرگترین شهر آن بخارست ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است. رومانی عضوی از اتحادیه اروپا و سازمان ناتو می‌ باشد. زبان رسمی این کشور زبان رومانیایی و واحد پول آن لئو رومانی است. اکثریت مردم رومانی مسیحی هستند که حدود 87% از شاخه ارتدکس تعلق دارند. مردم رومانی از آمیزش قوم بومی داچیا (قومی هندواروپایی مرتبط به تراکیه ای‌ ها) و رومی‌ ها پدید آمده و زبان رومانیایی از ریشه لاتین و هم‌ خانواده با زبان ایتالیایی است. کشوری که نرخ بیکاری آن طبق آخرین آمار موجود در حدود 5.4% بوده است:

بررسی نرخ بیکاری در رومانی

و متوسط درآمد ماهیانه کار در این کشور اروپایی حدود RON8980 (لئو رومانی) معادل €1820 (یورو) می باشد. در حالی که متوسط هزینه ماهیانه در آن نیز در حدود  4118RON (لئو) معادل €834 (یورو) می باشد. از همین رو نیز تعادل کار و زندگی رضایت بخشی در این کشور برقرار است. کارگران از کار و زندگی در رومانی احساس رضایت دارند:

مقایسه دخل و خرج ماهیانه در رومانی (لئو)

تاریخچه کشور رومانی

رومانی در سال 1944 به اشغال ارتش سرخ شوروی درآمد و تا سال 1950 ادامه یافت. در این مدت شوروی با مداخله در امور رومانی موفق شد زمینه‌ های شکل‌ گیری و تسلط دولت کمونیستی را بر رومانی فراهم آورد. از این پس به مدت 40 سال از 1945 تا 1989 دولت کمونیستی بر رومانی فرمان راند. در سال 1989، نیکلای چائوشسکو، دیکتاتور کمونیست کشور در پی شورش مردم رومانی سرنگون و نظام این کشور به یک نظام چند حزبی مبدل شد. با کنار رفتن پرده آهنین، دوره‌گذار رومانی به سوی دموکراسی و اقتصاد بازار سرمایه‌ داری آغاز شد. پس از یک دهه مشکلات اقتصادی بعد از انقلاب و کاهش استانداردهای زندگی، انجام اصلاحات گسترده، بهبود اقتصادی را به دنبال داشت. در سال 2010، رومانی یک کشور با درآمد متوسط رو به بالا با شاخص توسعه انسانی بالا بود.

دلایل و روش های مهاجرت به رومانی

برای مهاجرت به رومانی 2023 هر کسی دلیل/ دلایل خاص خودش را دارد. برخی ها به دلیل کیفت زندگی نسبتا خوب، عده ای برای کار و کسب درآمد، بعض ها نیز بخاطر هزینه زندگی بسیار پایین رومانی را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می کنند. به هر ترتیب قصد و نیت مهاجران روش مهاجرتی آنها به کشور رومانی را تعیین می کند. بر این اساس انواع روش های مهاجرتی به رومانی و در ادامه اخذ تابعیت و اقامت رومانی از قرار زیر است:

  • مهاجرت به رومانی از طریق کار
  • مهاجرت به رومانی از طریق تحصیل
  • مهاجرت به رومانی از طریق الحاق خانواده
  • مهاجرت به رومانی از طریق سرمایه گذاری

از سوی دیگر دولت رومانی ویزاهای این کشور را با توجه به مدت زمان اقامت متقاضیان به 2 دسته کلی به صورت زیر تقسیم بندی کرده است:

بررسی مدت زمان اقامت در رومانی

تنها تفاوت این 2 نوع ویزا در این است که دارندگان ویزای اقامت- طولانی رومانی به محض رسیدن به رومانی می توانند برای تمدید ویزای خود و یا اخذ مجوز اقامتی اقدام کنند. در حال که دارندگان ویزای اقامت کوتاه رومانی از این حق برخوردار نیستند.

شرایط اخذ تابعیت و اقامت رومانی در 2024

در این قسمت به بررسی راه های اخذ تابعیت این کشور در سال 2024 می پردازیم. براساس ماده 4 قانون تابعیت و اقامت در رومانی، تابعیت این کشور ممکن است به یکی از طرق زیر بدست آید. در موارد زیر تابعیت از طریق تولد تحصیل خواهد شد:

  • تولد طفل در خاک رومانی از پدر و مادر رومانیان
  • تولد طفل در خارج از قلمرو رومانی چنانچه پدر و یا مادر وی تبعه رومانی باشد.
  • هرگاه طفلی که در قلمرو رومانی از والدین نامعلوم یا بدون تابعیت متولد گردد.

شرایط اخذ تابعیت و اقامت رومانی

تابعیت و اقامت رومانی از طریق سرمایه گذاری

باید قبول کنیم که یکی از سریعترین ولی در عین حال پرهزینه ترین راه ها برای اخذ تابعیت و اقامت رومانی از طریق سرمایه گذاری در این کشور است. روشی که مستقیما به اقامت دائم (PR) و تابعیت رومانیایی ختم نمی شود. بلکه در ابتداء متقاضی بایستی برای اخذ ویزای سرمایه گذار رومانی اقدام کند که یک ویزای اقامت- بلند مدت 1 ساله و قابل تمدید است. سپس با حصول شرایط زیر می تواند برای اخذ تابعیت رومانی اقدام کند:

تابعیت و اقامت رومانی از طریق سرمایه گذاری

پس از آن متقاضی، همسر و فرزندان زیر 18 سالش می توانند تابعیت رومانی را درخواست دهند. و صد البته در این مسیر اثبات مهارت زبان رومانیایی نیز امری الزامی است. اما حالا به شرایط اخذ خود ویزای سرمایه گذار رومانی برمی گردیم. اولا متقاضی بایستی جزء سهامداران یا شرکاء شرکت آنهم در پست های مدیریتی و اجرایی در شرکت های ثبتی در رومانی باشد. دوما متقاضی بایستی مدرک مالکیت قانونی بر دفتر شرکت را ارائه کند. و سوما متقاضی مدرک درآمدی زیر را ارائه دهد:

پست شغلی در شرکتمتوسط درآمد ماهیانه (یورو)
به عنوان شرکاء500€
به عنون سهامداران700€

تابعیت رومانی از طریق فرزند خواندگی

براساس ماده 6 قانون تابعیت و اقامت در این کشور، هرگاه اتباع رومانیان، فردی را که تبعه خارجی و یا بدون تابعیت است به فرزند خواندگی بپذیرند در صورتی که کمتر از 18 سال سن داشته باشد تابعیت و اقامت در رومانی به وی اعطا می گردد. هرگاه یکی از پدر یا مادر خوانده وی تبعه رومانی باشد براساس توافق بین آن ها تابعیت کشور متبوعه به وی داده خواهد شد و چنانجه بین آن ها توافقی صورت نگیرد دادگاه در مورد تابعیت طفل تصمیم گیری خواهد کرد. چنانچه فرزند خوانده به سن 14 سالگی رسیده باشد رضایت وی نیز شرط خواهد بود. چنانچه طفلی توسط پدر یا مادری که مجرد است به فرزند خواندکی پذیرفته شود تابعیت وی به طفل اعطا خواهد شد.

اخذ پاسپورت رومانی با تولد

رومانی تابع نظام خون یعنی jus sanguinis است نه خاک یعنی jus soli؛ این بدان معنا است که طبق قوانین اعطای تابعیت رومانی کسی که از والدین خارجی در خاک رومانی متولد شده باشد، به واسطه تولد خود تابعیت این کشور را اخذ نخواهد نمود. در واقع کشورهای تابع سیستم خاک، که البته ممکن است به طور محدودب برای جلوگیری از بی تابعیت بودن افراد برخی از قوانین نظام خاک را نیز پذیرفته باشند، تابعیت را در صورتی به واسطه تولد به افراد می دهند که حداقل پدر یا مادر آن ها شهروند آن کشور باشد. علاوه بر رومانی از جمله دیگر کشورهای تابع سیستم خون می توان به انگلستان، استرالیا، سوئد، سوئیس، اتریش، آلمان و غیره اشاره نمود. از جمله کشورهایی که در قوانین خود از سیستم خاک تبعیت می کنند می توان ایالات متحده آمریکا، کانادا، برزیل و غیره را نام برد.

کسانی به واسطه تولد خود پاسپورت رومانی را می گیرند که از والدین رومانیایی و در خاک این کشور متولد شده باشند؛ علاوه بر این گروه افراد ذیل نیز شهروند رومانی به حساب می آیند:

  • در خاک رومانی متولد شده باشد و یکی از والدین وی خارجی اما یکی از آن ها رومانیایی باشد.
  • در خارج از خاک رومانی متولد شده باشد و حداقل یکی از والدین وی رومانیایی باشد.

اخذ تابعیت و اقامت رومانی از طریق تقاضا

براساس ماده 9 قانون تابعیت و اقامت در رومانی، موارد تحصیل تابعیت و اقامت در این کشور عبارتند از:

  •  هرگاه طفلی در رومانی متولد گردد و در آنجا نیز اقامت داشته باشد، می تواند تابعیت و اقامت این کشور را اخذ نماید.
  •  شخصی که در رومانی متولد نشده باشد، ولی 5 سال در آنجا اقامت داشته باشد می تواند تابعیت و اقامت در این کشور را کسب نماید.
  •  هرگاه تبعه خارجی با تبعه رومانیان ازدواج نماید پس از 3 سال می تواند تابعیت و اقامت را تحصیل نماید.

علاوه بر شرایط فوق باید دارای شرایط زیر نیز باشد:

  • متقاضی به سن 18 سال رسیده باشد.
  • با آداب و رسوم اتباع رومانی آشنایی داشته باشد.
  • دارای سوابق کیفری نبوده و در هیچ جای دنیا مرتکب جرم و جنایت مهمی نشده باشد.

از دست دادن تابعیت و اقامت رومانی

مواردی که باعث از دست دادن تابعیت و اقامت در این کشور می شوند، ممکن است از افرادی که مرتکب جرایم یا جنایات بسیار مهمی در خارج از کشور شوند که باعث خدشه دار نمودن وجهه کشور رومانی گردند تابعیت و اقامت در رومانیان آن ها سلب گردد. اتباعی که در خارج از کشور به خدمت نیروهای مسلح کشوری درآمده باشند که با دولت این کشور قطع روابط دیپلماتیک نموده و یا در حال جنگ باشند و اشخاصی که بطور غیرقانونی تابعیت و اقامت در این کشور را تحصیل نموده باشند. لازم به توضیح است که سلب تابعیت شوهر هیچگونه تأثیری در تابعیت زن و اولاد وی نخواهد گذاشت.

اهمیت اخذ تابعیت رومانیایی در چیست؟

برای پی بردن به اهمیت تابعیت (شهروندی) رومانی ابتداء بایستی با ارزش و جایگاه پاسپورت رومانی در جهان آشنا شد. کشوری که عضوی از اتحادیه اروپایی (EU) و ناحیه شینگن بوده و پاسپورت آن نیز جزء پاسپورت های خوب دنیاست. در حال حاضر پاسپورت این کشور در بین پاسپورت های مختلف جهان در سال 2023 در جایگاه 17- ام قرار گرفته است. و دارندگان این پاسپورت می توانند بدون اخذ ویزا به 175 کشور جهان سفر کنند. گذشته از این آنها می توانند از دیگر امتیازات اخذ تابعیت (پاسپورت) رومانی به شرح زیر برخوردار شوند:

  • زندگی و کار در هر نقطه از کشور رومانی
  • بهره مندی از انواع خدمات دولتی
  • اخذ تابعیت دوم (پاسپورت دوم)
  • امکان افتتاح همه نوع حساب بانکی
  • امکان معامله املاک مختلف
  • حق رای دادن

تابعیت مضاعف در رومانی

در قانون تابعیت و اقامت در رومانی تابعیت مضاعف به رسمیت شناخته شده است. مثلاً هر گاه از تبعه رومانیان که با تبعه خارجی ازدواج نموده فرزندی متولد شود این طفل براساس اعمال اصل خون تبعه رومانی نیز محسوب خواهد شد. مقاله مورد نظر در مورد تابعیت و اقامت رومانی نگارش شده و سعی بر این داشتیم شما را با قوانین مدنی رومانی برای مهاجرت به رومانی آشنا کنیم. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه کننده خدمات اقامتی و تابعیتی در کشورهای معتبر دنیا برای انواع راه های مهاجرت ر مخاطب مانند مهاجرت تحصیلی به رومانی و یا مهاجرت کاری به رومانی میباشد.

سوالات متداول درباب تابعیت و اقامت رومانی

سوالات و ابهامات درباب شرایط و روش های مهاجرت به کشور رومانی زیاد است و در بخش زیر به چند سوال مهم در اینباره می پردازیم:

  • انواع ویزای رومانی با توجه به مدت اقامت آنها چیست؟ ویزاهای رومانی شامل ویزای اقامت کوتاه و اقامت بلند مدت می باشد.
  • تفاوت این دو ویزای رومانی در چیست؟ هر دو ویزا با اعتبار 90 روزه برای متقاضیان صادر می شود منتها دارندگان ویزای اقامت بلند می توانند ویزای خودشان را تمدید و یا برای اخذ مجوز اقامت رومانی اقدام کنند.
  • شرایط ویزای سرمایه گذار رومانی چیست؟ ویزای سرمایه گذار رومانی یک ویزای اقامت- بلند مدت 1 ساله و قابل تمدید است.
  • شرط اخذ تابعیت رومانی برای سرمایه گذاران خارجی چیست؟ اولا آنها حدود 1 میلیون یورو در بیزینس یا بخش املاک رومانی سرمایه گذاری کرده و ثانیا با ویزای سرمایه گذار رومانی نیز حدود 4 سالی در این کشور زندگی بکنند.
  • شرط اصلی اخذ تابعیت و اقامت رومانی ازطریق ازدواج چیست؟ هر گاه تبعه خارجی با تبعه رومانیان ازدواج کند پس از 3 سال می تواند تابعیت و اقامت را درخواست کند.
  • شرط تابعیت رومانی از طریق تولد چیست؟ فانون تابعیت رومانی نیز بر اساس اصل خون می باشد. و فقط داشتن والدین یا تک والدین رومانیایی موجب اخذ اتوماتیک تابعیت این کشور می گردد.
  • رتبه و امتیاز تابعیت (پاسپورت) رومانی چیست؟ این پاسپورت در جایگاه 17- امی جهان قرار داشته و و دارندگان این پاسپورت می توانند بدون اخذ ویزا به 175 کشور جهان سفر کنند.
3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *