مهاجرت

پاسپورت روسیه

پاسپورت روسیه

شرایط پاسپورت روسیه و روش های درخواست آن موضوعی است که چند وقتی است نقل محافل مهاجرتی شده و متقاضیان سوالات بسیاری پیرامون این موضوع دارند. اینکه ارزش و اعتبار پاسپورت کشور روسیه در سطح جهانی چقدر است؟ با این نوع پاسپورت به چند کشور جهان می توان آزادانه مسافرت کرد؟ آیا دارندگان پاسپورت روس می توانند بدون ویزا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) مسافرت کنند؟ آیا با تولد فرزند در روسیه می توان به طور اتوماتیک شهروندی روسیه را گرفت؟ اصلا امتیازات داشتن پاسپورت از کشور روسیه چیست؟ اینها بخشی از سوالات علاقه مندان مهاجرت به روسیه 2024 می باشد که گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد پاسخ به آنها را دارند.

  • شرایط دریافت اقامت روسیه چیست؟
  • بهترین مسیرهای دریافت پاسپورت روسیه کدام است؟
  • معایب دریافت پاسپورت روسیه چیست؟
  • مزایای دریافت پاسپورت روسیه چیست؟
  • آیا روسیه تابعیت دوگانه را می پذیرد؟

شرایط روسیه 2024

روسیه یا فدراسیون روسیه با اینکه کشوری عضو اتحادیه اروپا (EU) محسوب نشده ولی کشوری در اروپای شرقی بوده و جزء قاره اروپا است. این کشور علاوه بر اینکه بزرگترین کشور جهان محسوب می شود همچنین به عنوان یکی از پرنفوذترین و قدرتمندترین کشورهای جهان نیز به حساب می آید. از شهرهای مهم این کشور زیبا اما سردسیر می توان به شهر مسکو پایتخت آن، سن پترزبورگ با شکوه و دیدنی، نووسیبریک، یکاترینبورگ، نیژی نوگورود، کازان و چلیابینسک را نام برد. در مورد اقتصاد روسیه جالب است بدانید که این کشور یک اقتصاد مختلط درآمد متوسط به بالا همراه با منابع طبیعی عظیم مخصوصا نفت و گاز محسوب می شود.


اقتصاد فدراسیون روسیه از لحاظ GDP اسمی یازدهمین اقتصاد جهان به حساب آمده و از نظر شاخص قدرت خرید (PPP) به عنوان ششمین کشور جهان محسوب می شود. نرخ بیکاری در روسیه 2024 هم اکنون حدود 5.0% گزارش می شود. اما متوسط درآمد ماهیانه کارگران در روسیه پایین تر از متوسط اروپایی و حدود 1150$ (دلار) می باشد. این در حالی است که میانگین درآمدی در کشوری مثل آلمان حدود 3767$ (دلار) می باشد. ارقامی که زمین تا آسمان با هم فرق کرده و نشانگر اقتصاد قوی آلمان و اقتصاد ضعیف روسیه است:

مقایسه درآمد متوسط ماهیانه در روسیه و آلمان

روش های مهاجرت به روسیه

برای مهاجرت به روسیه همانند هر کشور دیگری روش های مختلفی در کار است. منتهی انتخاب این روش ها اغلب به هدف اشخاص بستگی دارد. ممکن است هدف متقاضیان از سفر به روسیه جهت گردشگری، کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج و غیره باشد. کلا افراد برای زندگی در روسیه نیازمند اخذ ویزای اقامت این کشور هستند. به همین منظور افراد جهت مهاجرت به روسیه و اقامت در این کشور به دو نوع ویزای اقامت روسیه دسترسی دارند:

انواع ویزای اقامت روسیه

طبق قوانین جدید روسیه، افراد خارجی برای اخذ اقامت کشور روسیه بایستی دانش زبان روسی، تاریخ و قوانین این کشور را به اثبات برسانند. اثبات دانش مذکور نیز فقط و فقط از طریق ارائه مدارک صادره از طرف مقامات روسی ذیربط می باشد. معمولا ویزای اقامت موقت روسیه با اهدف مختلف کاری، تحصیلی و … توسط سرویس مهاجرت فدرال و با مدت اعتبار 3 ساله صادر می شود. اما شرایط اخذ اقامت دائم روسیه در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار آسان است و این کار مستلزم داشتن اقامت موقت به مدت 2 سال می باشد. افراد فقط از طریق سرمایه گذاری حداقل 100000$ (دلاری) می توانند متقاضی اخذ اقامت سرمایه گذار روسیه باشند. مدارک لازم برای درخواست اقامت روسیه 2024 عبارتند از:

  • فرم درخواست
  • چهار قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک درآمدی
  • گواهی سلامت
  • مدرک تمکن مالی

تابعیت ذاتی در روسیه در 2024

در سال 2024 تابعیت ذاتی بر اساس نظام و سیستم های خاک و خون اعطا می گردد. اما سیستم خاک و خون چیست؟ سیستم خون نوعی از تابعیت است که در آن چنانچه یکی از والدین تابعیت این کشور را دارا باشد، فرزند او نیز جزو اتباع روسیه به شمار می رود. سیستم خاک نیز بدین صورت است که اگر فردی در خاک و قلمروی روسیه به دنیا آمده باشد، با صرف نظر از این که پدر یا مادر او از اتباع چه کشوری باشند، تابعیت کشور روسیه به او تعلق می گیرد و جزو اتباع روسیه محسوب می شود.

البته روسیه سیستم خون را پذیرفته است یعنی در سال 2024 کسی که حداقل یکی از والدین وی روسی باشند صرف نظر از محل تولد خود، تابعیت روسیه را می گیرد. روسیه تنها در شرایطی بر اساس نظام خاک به نوزادان تابعیت اعطا می نماید که تابعیت و هویت والدین نوزاد مشخص نباشد و در خاک روسیه متولد شده باشد.

شرایط پاسپورت روسیه

پاسپورت کشور روسیه دفترچه صادره توسط وزارت امور داخله فدراسیون روسیه به اتباع روسی جهت مسافرت های بین المللی است. قبل از هر چیز باید بدانید که پاسپورت مورد بحث با عنوان پاسپورت خارجی جدا از پاسپورت داخلی روسیه است که مدرک شناسایی اجباری جهت مسافرت در داخل خود کشور روسیه است. پاسپورتی که فعلا برای متقاضیان صادر می شود از نوع پاسپورت بیومتریک بوده و توسط وزارت امور داخله صادر می شود. اولین بار هم پاسپورت به صورت تعریف متداول آن در روسیه به سال 1997 و به صورت دستی صادر شده است. کلا مدت اعتبار و هزینه پاسپورت روسی از این قرار است:

نوع پاسپورتمدت اعتبارهزینه
بیومتریک10 ساله75$ (دلار)
غیر بیومتریک5 ساله30$ (دلار)

اما ارزش پاسپورت روسی تا حدی است که طبق رنکینگ بین المللی پاسپورت های جهان Passportindex، پاسپورت کشور روسیه در رتبه 25 جهانی قرار داشته و با آن می توان به کلا 38 کشور جهان آزادانه مسافرت کرد. علاوه بر این اتباع روسی از حق کار بدون اخذ ویزای کاری، حق بهره مندی از تحصیل رایگان، دسترسی به مراقبت های درمانی دولتی، حق رای دادن و شرکت در انتخابات ملی و محلی و … برخوردار هستند.

شرایط پاسپورت روسیه

نحوه اخذ پاسپورت کشور روسیه

مطابق قانون، به منظور اخذ تابعیت روسیه شهروندان خارجی بایستی قبل از درخواست شهروندی روسیه صلاحیت اخذ اقامت این کشور را داشته باشند. بر طبق قانون شهروندی روسیه مصوب سال 2002 که جایگزین قانون قبلی شده، کسب تابعیت روسی از طرق زیر امکان پذیر است:

  • در صورتی که تابعیت والدین روسی باشد
  • از طریق قبول تابعیت
  • از طریق احیاء تابعیت

اما اخذ تابعیت روسی و دریافت پاسپورت این کشور از طریق قبول تابعیت (روش های کار، سرمایه گذاری و ازدواج) فقط در صورتی ممکن است که شخص به مدت حداقل 5 سال در کشور روسیه مقیم دائم باشد. همچنین فرد متقاضی نباید سوء پیشینه ای داشته باشد و علاوه بر داشتن درآمد کافی مسلط به زبان روسی هم باشد.

طرح آسان اخذ پاسپورت روسیه ویژه متخصصان

اصولا قانون جدید روسیه در اعطای تابعیت روسی به شدت طرفدار متخصصان و کارگران ماهر خارجی است. افرادی که در مشاغل خاص کار کرده و یا در روسیه اقدام به سرمایه گذاری می کنند. در حقیقت شیوه درخواست تابعیت روسی برای این دسته از متقاضیان راحت شده است. این طرح به عنوان طرح آسان اخذ پاسپورت روسی و شامل 74 شغل شامل دکترها، مدیران کل، روسای شرکت ها، پرستاران، ماماها، متخصصان آزمایشگاهی، مهندسان، ریاضیدان ها و غیره می باشد. تحت این برنامه، دیگر متقاضیان نیازی به اخذ اقامت موقت نداشته و مستقیما اقامت دائمی روسیه را دریافت و پس از حدود 5 سال اقامت در این کشور به پاسپورت روسی خود دست می یابند. به عبارتی دیگر تحت این برنامه کلا مدت 2 سال از اقامت آنها برای دست یابی به شهروندی روسیه کاهش می یابد:

نمودار شهروندی روسیه

امکان تبدیل اقامت به تابعیت در روسیه

روسیه در خصوص اعطای تابعیت به محض تولد تابع سیستم خون است یعنی نوزادانی با تولد خود پاسپورت این کشور را اخذ میکنند که مشمول یکی از موارد ذیل باشند:

  • پدر یا مادر نوزاد تابعیت روسیه را داشته باشند.
  • هیچ کدام از والدین نوزاد تابعیت روسیه را نداشته باشند اما حین تولد نوزاد اقامت دائم داشته باشند و طفل نیز در خاک روسیه متولد شده باشد و هیچ تابعیت دیگری نیز نداشته باشد.
  • نوزاد رها شده در خاک روسیه باشد به شرطی که بیش از 6 ماه بگذرد و والدین ناشناس بمانند.

علاوه بر اعطای تابعیت به محض تولد، از راه های دیگر نیز میتوان پاسپورت روسیه را بدست آورد. برخلاف برخی از کشورهای دنیا که برای خارجی ها به هیچ عنوان پاسپورت صادر نمیکنند، با زندگی در روسیه و رعایت شرایطی امکان اخذ پاسپورت این کشور وجود خواهد داشت. در صورتی که متقاضی دارای شرایط ذیل باشد معمولا با درخواست اخذ تابعیت وی موافقت خواهد شد:

  • اقامت قانونی روسی برای بیش از 5 سال
  • داشتن رفتار مطابق قانون روسیه
  • داشتن منبع درآمد قانونی مکفی
  • تسلط داشتن به زبان روسی

البته در برخی از شرایط رییس جمهور روسیه میتواند به افراد تابعیت روسیه را بدهد بی آنکه شروط بالا وجود داشته باشد مثل زمانی که در 3 ژانویه سال 2013 ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به یک بازیگر فرانسوی تحت اصل 89 قانون اساسی روسیه تابعیت این کشور را اعطا نمود. لازم به ذکر است کسانی که ترک تابعیت روسیه نموده باشند تحت شرایطی که در بالا ذکر شد میتوانند مجددا پاسپورت این کشور را به دست آورند با این تفاوت که اینبار شرط اقامت در روسیه کاهش پیدا میکند و تنها 3 سال میباشد. البته با قانونی امسال تصویب شد چون روسیه دوتابعیتی بودن را میپذیرد دیگر موارد کمتری از ترک تابعیت روسیه وجود خواهد داشت.

تفاوت میان تابعیت و اقامت دائم روسیه

تفاوت چندانی میان تابعیت و اقامت روسیه به صورت دائمی وجود ندارد. اقامت دائم روسیه گامی برای دریافت تابعیت کشور روسیه تلقی می گردد. تفاوت اصلی و اساسی در این 2 مورد، بهره مندی از مزایای زندگی در این کشور است. برای مثال فردی که دارای اقامت دائم روسیه است، می تواند از مزایایی مانند کار در روسیه بدون دریافت مجوز، تردد آزادانه در روسیه و خارج از روسیه، استفاده از خدمات اجتماعی، راه اندازی و ایجاد کسب و کار و غیره بهره مند گردد.

اما شخصی که تبعه این کشور است، علاوه بر استفاده از مزیت های فوق الذکر، مجاز به برخورداری از مزایایی همچون حق رای در انتخابات روسیه، وظیفه خدمت در ارتش روسیه، زندگی در خارج از کشور به صورت نامحدود، حق اشتغال در نهادها و ارگان های دولتی فدراسیون روسیه و همچنین عدم قابلیت اخراج از روسیه می باشد. نکته ای که در این میان وجود دارد، این است اقامت موقت ARWYP از راه استفاده از سهمیه نیز برای افراد مهاجر وجود دارد. بدین صورت که هر ساله در ماه ژانویه، سهمیه ای برای دریافت اقامت موقت از سوی دولت برای خارجیان در نظر گرفته می شود. این سهمیه ها در شهرهای روسیه، متفاوت است.

جهت اخذ هر گونه اطلاعات مفید و تکمیلی درباب شرایط زندگی و اقامت ایرانیان در روسیه 2024 حتما با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات متداول درباب پاسپورت روسیه

پرسش هایی که اغلب علاقه مندان و متقاضیان مهاجرت به روسیه 2024 دارند عبارت است از:

  • آیا از طریق اقامت روسیه می توان شهروندی این کشور را دریافت کرد؟ بله، کاملا این امر امکان پذیر است و شرط آن اقامت دائم 5 ساله در کشور روسیه است.
  • هزینه پاسپورت کشور روسیه چقدر است؟ در حال حاضر هزینه پاسپورت بیومتریک روسیه حدود 75$ (دلار) می باشد.
  • پاسپورت روسیه چند سال اعتبار دارد؟ این پاسپورت 10 ساله است.
  • روش های اخذ شهروندی روسیه چیست؟ از طریق تولد در خاک روسیه، در صورتی که تابعیت والدین روسی باشد، از طریق قبول تابعیت، از طریق احیاء تابعیت
  • حداقل سرمایه لازم برای اخذ اقامت دائم روسیه چقدر است؟ متقاضیان فقط از طریق سرمایه گذاری حداقل 100000$ (دلاری) در اقتصاد روسیه می توانند متقاضی اخذ اقامت سرمایه گذار روسیه در سال 2024 باشند.
  • طرح آسان اخذ تابعیت روسیه مخصوص متخصصان خارجی چیست؟ تحت این برنامه اقامت موقت حذف شده و کلا مدت 2 سال از اقامت آنها برای دست یابی به شهروندی روسیه کاهش می یابد
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *