مهاجرت

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

یکی از اهداف مشترک در میان متقاضیان تبدیل اقامت به تابعیت سوئد از جمله خواسته های مهاجرین برای اخذ پاسپورت کشور مورد نظرشان است. کلمه‌ هایی مانند تابعیت، PR، سیتیزن شیپ، شهروندی، اقامت، سیتیزن و غیره را شنیده باشید. قرار است اول با این اصلاحات آشنا شویم تا گرفتار سردرگمی نشویم. راه های اخذ اقامت سوئد را نیز در این مقاله بررسی می کنیم. در ادامه این نوشتار با همکارانمان در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

  • شرایط لازم برای اخذ تابعیت سوئدی چیست؟
  • انواع روش های اخذ تابعیت سوئد کدامند؟
  • شرایط اخذ پاسچورت سوئد از طریق ازدواج چیست؟
  • آیا امکان تابعیت دوگانه در سوئد برای متقاضیان فراهم است؟

شهروندی یا تابعیت سوئد

شهروندی (همان تابعیت) یعنی شخصی که شهروندی و یا citizenship کشوری را می‌گیرد و تبدیل به اهالی آن کشور می‌شود. پس از این او را شهروند، citizen و یا تبعه می‌خوانند و این‌گونه شخص پاسپورت یا شناسنامه آن کشور را دریافت می‌نماید. وقتی مدت مشخصی از اقامت دائم شخصی گذشته باشد می‌تواند برای تابعیت خود اقدام نماید. شخص باید مدت مشخصی را در کشور مقصد زندگی کرده باشد. زبان و تاریخ و قانون آن کشور را بداند. حال بعد از برگزاری مراسم کوتاهی تابعیت را دریافت خواهد کرد.


اقامت (موقت و دائم) سوئد

اقامت به معنی حضور در یک مکان است مثلاً وقتی فرد به مدت یک هفته به کشوری سفر می‌کند به او ویزای گردشگری داده می شود و اقامت فرد از نوع گردشگری است. پس اقامت به معنی مهاجرت نیست. نوع دیگری از اقامت، اقامت دائم است در انگلیسی به آن Permanent residency و یا پی آر (PR) گفته می‌شود. در بعضی کشورها نیز به آن گرین‌کارت گفته می‌شود. این به این معنی است که فرد تا هر موقع که بخواهد می‌تواند در آن کشور بماند و زندگی کند. بعد از گذشت زمان مشخصی از اقامت دائم و حضورتان در آن کشور به مدت مشخص می‌توانید درخواست تابعیت و یا پاسپورت نمایید.

فرق اقامت دائم و تابعیت این است که دولت اجازه سلب اقامت دائم را در هنگام شراط خاص دارد. مانند جرم‌های سنگین. ولی امکان سلب تابعیت از سوی دولت وجود ندارد. به غیر از کشورهای عربی و شیخ نشین و کشورهای کوچکی که هنوز آثاری به جا مانده از کمونیسم در آن‌ها به چشم می‌خورد. براساس قانون بسیاری از کشورها اگر شخصی تابعیت کشوری را داشته باشد، تابعیت دوم بخواهد، باید تابعیت اول را برگرداند.

انواع کارت اقامت سوئد

همانند سایر کشورها و ملل اروپایی، اقامت اتباع خارجی در کشور سوئد اغلب به دو دسته موقتی و دائم دسته بندی می گردد. اتباع خارجی که تمایل مهاجرت به کشور سوئد و اخذ اقامت موقت این کشور را دارند، بایستی از قبل به فکر یافتن شغل و اخذ ویزای کاری قبل از مسافرت به سوئد باشند. برای اخذ این نوع اقامت نیز داشتن پاسپورت، پیشنهاد شغلی، درآمد مکفی و نیز مدرک سلامت، بیمه عمر و تامین اجتماعی پیشنهاد شده توسط کارفرما الزامی است. نمودار زیر به خوبی نشانگر سیر تحول اقامتی در سوئد از اقامت موقت به دائم و از اقامت دائم به تابعیت سوئدی می باشد:

سیر تحول اقامتی در سوئد

لازم است بدانید که این نوع اقامت از نوع اقامت موقتی در سوئد بوده و لازم است هر ساله تمدید شود. اما برای اخذ کارت اقامت دائم سوئد، متقاضی بایستی به مدت 5 سال در سوئد به طور پیوسته زندگی کرده باشد. از آن گذشته متقاضی مذکور همچنین بایستی ثابت کند که او در طی پنج سال گذشته در سوئد کار می کرده است ولو این کار از نوع خود اشتغالی بوده باشد. فقط در این صورت است که می توان صلاحیت خود برای دریافت PR سوئد را به اثبات رساند.

امتیازات اخذ کارت اقامت دائم سوئد

برخی از مزایا و امتیازات PR سوئد بر همگان مشهود است. اکنون به شمارش این امتیازات می پردازیم تا متقاضیان با شرایط PR سوئد آشنا شوند. دارندگان این نوع اقامت سوئد دیگر نیازی به تمدید ویزا جهت زندگی و کار ندارند. ایضا متقاضی با داشتن این نوع اقامت می تواند آزادانه و بدون نیاز به تغییر ویزای اقامت خود، مشاغل خود را تغییر دهد. تحت این نوع قامت اعضای خانواده با استفاده از قوانین الحاق خانواده سوئدی می توانند به مقیم سوئد ملحق شوند. در حالیکه تحت اقامت موقت، اعضای خانواده در صورتی می توانستند به مقیم ملحق شوند که ویزای خاص خود را درخواست دهند. اما از دیگر مزایای این ویزا می توان به موارد ذیل هم اشاره کرد:

امتیازات اخذ کارت اقامت دائم سوئد

اما به خاطر داشته باشید که اقامت دائم به معنای تابعیت نیست. پس اگر مقیمی کشور سوئد را از 2 تا 6 سال ترک کند در آنصورت کارت اقامت وی ابطال می شود. همینطور اگر مقیمی مرتکب جرم سنگینی شود هم امکان دیپورت و هم ابطال کارت اقامت سوئد وجود دارد.

اخذ تابعیت کشور سوئد در 2023

شخصی هنوز اقامت و تابعیت سوئد را نگرفته است. وقتی این شخص مدت مشخصی در این کشور زندگی کند و همچنین شرایطی که خواهیم گفت را داشته باشد، در این صورت این شخص قادر است برای دریافت اقامت و تابعیت سوئد تقاضا کند. موارد و مدارک لازم برای گرفتن اقامت و تابعیت سوئد به طریق درخواست متقاضی در سال 2023 به شرح ذیل است:

  • توانایی احراز هویت خود را داشته باشید
  • حداقل سن شما 18 سال تمام باشد
  • دارای مجوز کارت اقامت سوئد و یا اقامت دائم باشید
  • اقامت در کشور سوئد در مدت زمان مشخص
  • عدم سوء پیشینه در مدت اقامت در سوئد
  • تسلط به زبان سوئدی

مزایای اخذ پاسپورت سوئد

برای آشنایی با مزایای تابعیت سوئدی لیست زیر را مشاهده نمایید:

  • استفاده از حمایت کنسولی سوئد در خارج
  • مسافرت بدون ویزا به بیش از 120 کشور جهان مخصوصا اتحادیه اروپایی
  • امکان کار و زندگی تا آخر عمر در سوئد
  • امکان تملک ملک
  • حق ارث در سوئد
  • امکان دست یابی به حق رای
  • استخدام در پلیس سوئد یا ارتش این کشور
  • امکان استفاده از تحصیل رایگان خود و اعضای خانواده در سوئد
  • بهره گیری از قانون تابعیت دوگانه
  • حق برخورداری از حقوق و مزایای اجتماعی

از دیگر مزایای اخذ پاسپورت سوئد می توان به زندگی در یکی از بهترین کشورهای دنیا با بالاترین سطح رفاه و امنیت اجتماعی و اقتصادی اشاره نمود. البته اگرچه سوئد کشور اسکاندیناوی است و همانند سایر کشورهای این خطه از جمله نروژ، هزینه های زندگی در سوئد هم نسبتا بالا است، ولی به دلیل سطح درآمد مردم این کشور، می توان به قطعیت این گونه اظهار نظر کرد که قدرت خریدشان بالا است. این مسئله در جدول ذیل نشان داده شده است:

حداکثر درآمد ماهانه در سوئد به کرونمیانگین درآمد سالانه در سوئد به کرونحداقل درآمد سالانه در سوئد به کرون
SEK201000SEK45100SEK11400

اخذ تابعیت کشور سوئد از طریق تولد

سوئد برای تابعیت به فرزندان تازه متولد شده تابع قانون خون است. به این صورت که نوزادی در کشورش به دنیا می‌آید، اگر پدر یا مادر نوزاد در زمان تولد تبعه‌ سوئد باشند به نوزاد نیز تابعیت خواهد داد. در غیر این صورت تابعیتی درکار نخواهد بود. اما در صورت ماندن نوزاد در این کشور می‌تواند از روش‌های مختلف تابعیت بگیرد. در اول جولای 2001 میلادی قانون تابعیت و مهاجرت سوئد تغییر کرد. در قانون جدید افراداجازه دارند که تابعیت دوگانه داشته باشند. یعنی دیگر قرار نیست که برای تابعیت کشور سوئد تابعیت اصلی خود را پس بدهید. نوزاد متولد شده بعد از تاریخ 1 آوریل سال 2015 اگر شرایط زیر را داشته باشد به راحتی و اتوماتیک اقامت و تابعیت سوئد را به او خواهند داد.

  • تابعیت سوئدی یکی از والدین در زمان ولادت نوزاد
  • فوت یکی از والدین دارای تابعیت سوئدی در زمان ولادت نوزاد

تابعیت کشور سوئد از طریق خون نیز منتقل خواهد شد. دولت سوئد اعلام کرد: هر نوزادی که یکی از والدینش سوئدی باشد دارای تابعیت سوئدی خواهد شد. این قانون از ابتدای آوریل 2015 اجرایی شد. کشور سوئد عضو کنوانسیون حقوق بشر است و خواستار آن است که شرایط بی‌تابعیتی را از بین ببرد، والدین سوئدی نوزاد به دنیا آمده از کشورهای دیگر به سفارت سوئد آن کشور درخواست پاسپورت سوئدی برای نوزادشان می‌کنند.

متولدین قبل از اول آوریل 2015 که مادرشان تابعیت سوئدی دارد. فرزند چه در سوئد متولد شده باشد و چه خارج از سوئد دارای تابعیت سوئدی خواهد بود. اما اگر پدر سوئدی باشد، نوزاد در خاک سوئد متولد شده باشد، سوئدی محسوب خواهد شد. اما اگر در خاک سوئد متولد نشده باشد تنها در صورتی سوئدی محسوب می‌شود که رابطه ازدواج ثبت شده باشد.

اخذ تابعیت سوئد از طریق فرزند خواندگی

کودکی زیر 12 سال اگر از طرف اتباع کشور سوئد به فرزندخواندگی گرفته شود به طور اتوماتیک به تابعیت سوئد در می‌ آید. این فرزند خواندگی باید طبق قانون سوئد باشد. این کار بعد از 30 ژوئن 1992 ثبت شده باشد کودکانی که این شرایط را ندارند اتوماتیک تابعیت نخواهند گرفت و باید درخواست کتبی بدهند. قوانین برای کسانی که بالای 12 سال تا 18 سال دارند کمی متفاوت است.

اخذ تابعیت سوئد از طریق درخواست متقاضی

در واقع افراد از مسیرهای گوناگون وارد خاک سوئد می‌شوند. پس از اقامت کوتاه مدت، اقامت دائم گرفته و پس از مدت مشخص تابعیت سوئد را می‌گیرند. تبدیل اقامت به تابعیت سوئد این‌چنین است. افراد خارجی اگر شرایط زیر را داشته باشند قادرند برای گرفتن اقامت و تابعیت سوئد درخواست دهند: اقامت دائم داشته باشند به جز اهالی نوردیک. اقامت موقت 5 ساله برای اهالی نوردیک حکم اقامت دائم را دارند. استثنائاتی برای مدت زندگی و شرایط دیگر اقامت دائم کشور سوئد عبارت هستند از:

  • برای پناهجویان یا افرادی که تابعیتشان مشخص نیست، زمان مورد نیاز زندگی در کشور سوئد، تنها 4 سال است.
  • کسانی که چندی پیش تابعیت سوئدی داشته‌ اند.
  • کسانی که زندگی طولانی‌ مدتی در سوئد دارند.
  • افرادی که ازدواجشان با یک تبعه‌ سوئد است.
  • افرادی که برای یک شرکت سوئدی در خارج از سوئد مشغول به کار هستند.
  • افراد تابع نوردیک تنها باید 2 سال در سوئد حضور داشته باشند.

طرق دیگر تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

به غیر مواردی که در بالا ذکر شد که مهم ترین آن ها اخذ تابعیت از طریق تولد است. افراد از راه های دیگر مانند اخذ ویزای های تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و حتی پناهندگی هم امکان احذ اقامت دائم کشور سوئد برای آن ها وجود دارد. پس از آن، افراد با رعایت شرایط خاص می توانند به راحتی اقامت دائم خود را نیز از این راه های به تابعیت تبدیل نمایند.

طرق دیگر تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد از طریق تحصیل

افراد خارجی مانند ایرانی‌ ها که خواهان اقامت و تابعیت سوئد هستند می توانند از طریق ادامه تحصیل به کشور سوئد مهاجرت کنند. پس از اتمام تحصیلات 6 ماه فرصت دارید که استخدام شوید. پس از استخدام، اقامت تحصیلی به اقامت کاری تبدیل خواهد شد. تا زمانی که دارای شغل می‌ باشید می‌توانید در این کشور اقامت نمایید. پس از 5 سال کارکردن و پرداخت مالیات اقامت دائم را درخواست می‌ دهید. پس از اقامت دائم هم مانند موارد بیان شده اقدام کرده و تابعیت سوئد را درخواست می‌ دهید. اگر از اول با عنوان مهاجرت کاری وارد این کشور شده باشید که این مراحل سریع‌تر پیش خواهد رفت.

در صورت داشتن ویزای دانشجویی باید بدانید هدف این ویزا فقط برای امکان تحصیل است. لذا اگر 5 سال هم در سوئد باشید این 5 سال برای تابعیت حساب نمی‌ شود. پس از فارغ‌ التحصیلی باید شرایط لازم اقامت دائم را کسب نموده و پس از اقامت دائم، مدت 5 سال بگذرد. حال اگر اشخاص در سوئد شرکتی به ثبت برسانند و مجبور شوند به خاطر کسب و کارشان در سوئد حضور داشته باشند پس حتما اقامتی که دریافت کرده‌اند چه کاری چه ثبت شرکت و چه سرمایه‌گذاری که نیازمند 5 سال حضورشان در سوئد از بدو دریافت اقامت محاسبه می‌ شود.

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد از طریق کار

یکی دیگر از روش های اخذ تابعیت از طریق کار است که در ادامه به بررسی مراحل مختلف اخذ اقامت کاری و سپس تابعیت خواهیم پرداخت. کارفرمای سوئدی باید یک پیشنهاد کاری کتبی همراه با سمت شغلی و حقوق فرد به اداره مهاجرت ارائه دهد. قرارداد کاری باید شامل مدت زمان کاری باشد چرا که این مدت زمان کاری به طور مستقیم با مدت اعتبار ویزا مرتبط است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز کاری به شرح ذیل است:

  • پاسپورت
  • قرارداد کاری
  • بیانیه و تاییدیه از وزارت کار

هزینه مجوز کار 230$ (دلار) است. هزینه درخواست مجوز برای برخی از مشاغل ممکن است هزینه کمتری داشته باشد. زمان انتظار برای اخذ مجوز کاری به عوامل مختلفی بستگی دارد اما اکثرا برای مهاجرانی که درخواست مجوز کاری می دهند، 3 ماه زمان میبرد. پس از اخذ مجوز کاری، افراد برای دریافت کارت اقامت موقت اقدام می نمایند. فرد با 5 سال کار مداوم و پرداخت بیمه می تواند درخواست اقامت دایم و سپس تابعیت دهد.

دریافت اقامت سوئد از طریق کار

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد از طریق ازدواج

فرض کنید فرد خارجی با یک تبعه‌ سوئد ازدواج کرده و از این ازدواج 3 سال گذشته و در این مدت در سوئد زندگی کرده است. طبق قانون کشور سوئد این شخص می‌تواند به وسیله‌ همسرش اقامت دائم و سپس پاسپورت سوئدی و تابعیت سوئد را بگیرد. البته به شرطی که در این مدت در سوئد زندگی کرده باشند و ازدواجشان صوری نباشد. لازم به ذکر است ازدواج صوری جرم محسوب می شود و در صورتی که دولت سوئد متوجه شود فرد غیر سوئدی را از خاک این کشور اخراج می نماید.

به فرض شخص خارجی با فرد سوئدی ازدواج کند و خود نیز دارای اقامت سوئد باشد، پس از 3 سال قادر است تابعیت سوئد را درخواست کند. با شرط اینکه از 3 سال 2 سال آخرش را با شهروند سوئدی زندگی مشترک داشته باشد، پس تنها مدرک ازدواج کفایت نخواهد کرد و باید زندگی مشترکشان را ثابت کنند. به فرض شخص خارجی با کسی که بعدا تابعیت سوئدی را گرفته است ازدواج می‌کند (مثلا یک پناهنده). باید حداقل 2 سال از اخذ تابعیت همسرش بگذرد تا او دارای تابعیت سوئدی شود.

ولی برای هر کدام از این مثال‌ ها ابتدا باید دارای اقامت ذاتی دائمی باشد، مثلا یک دانشجو قادر نیست با یک تبعه سوئدی ازدواج کند برای تابعیت سوئدی، یا شخص متقاضی ازدواج با فرد سوئدی خارج از خاک سوئد ازدواج کند چون در سوئد اقامت نداشته‌ است، مشمول تابعیت نخواهد بود. مگر اینکه به مدت 10 سال با همسر سوئدی خود زندگی مشترک داشته و زیاد از سوئد دیدن کند.

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد از طریق پناهندگی

در مورد پناهندگی و اقامت و تابعیت سوئد چند نکته اساسی وجود دارد. پناهندگی بعد از جنگ جهانی دوم و برای جلوگیری از آواره شدن مردم از جمله یهودیان به وجود آمد. بعد از جنگ جهانی بین اغلب کشورهای جهان کنوانسیونی تشکیل شد، مردم کشورهای عضو کنوانسیون چنانچه در خطر مالی و جانی بودند می‌ توانستند به دیگر کشورها پناه ببرند. در سال‌ های اخیر مردم برای اقامت و تابعیت سوئد از این مسأله سوء استفاده نموده‌ اند.

مردم از راه‌ های مختلف به کشورها رفته و ادعا می‌کنند در کشور خود در خطرات جانی و روانی هستند از کشور مقصد درخواست اقامت و تابعیت می‌ کنند. یکی از بهترین روش‌ ها برای اقامت و تابعیت سوئد، گرفتن اقامت دانشجویی سوئد است. در کشور سوئد حتی ویزای همراه برای خانواده هم داده خواهد شد، بنابراین این کشور مقصد تعداد زیادی از دانشجویان بین‌ المللی است. البته استفاده از روش پناهندگی در سوئد بسیار خطرناک است و شانس موفقیت خیلی کمی دارد پس به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

انواع راه های اقامت و تابعیت سوئد

در هر یک از حالت‌ های زیر به شرایط تبدیل اقامت به تابعیت سوئد خواهیم پرداخت.

انواع روش هاشرایط لازم
تولدتابعیت سوئدی یکی از والدین
ازدواجتابعیت سوئدی یکی از زوجین + 3 سال اقامت در سوئد
کار و سرمایه گذاری€100000 (یورو) سرمایه اولیه + اقامت 5 ساله در سوئد
تحصیل5 سال اقامت پیوسته در سوئد

قاعده اصلی تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

اگر افراد چند سال در سوئد زندگی کرده‌ باشند و دارای اقامت سوئد باشند، قادرند از دولت سوئد برای تبدیل اقامت به تابعیت سوئد درخواست دهند. در قوانین کشور سوئد این‌گونه است فرد باید دارای اقامت دائم باشد و یا ذاتا با اقامت دائم پس از گذر 5 سال که در سوئد زندگی کرده‌ است، بتواند درخواست تبدیل اقامت به تابعیت سوئد را بدهد. در صورت داشتن اقامت دائم فرد بعد از 5 سال زندگی در سوئد و پرداخت مالیات قادر است برای تابعیت درخواست دهد. برای تبدیل اقامت به تابعیت، شرکت در آزمون شهروندی سوئد و تسلط به زبان سوئدی نیز الزامی است زیرا باید علاقه مندی و آشنایی با قوانین زندگی در سوئد نیز اثبات شود.

قوانین کلی تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

ضمن شرایط تبدیل اقامت به تابعیت سوئد باید به قانون کلی اقامت ذاتی دائمی توجه داشت. دنبال شرایطی بود که باعث کاهش 5 سال گردند. می‌خواهیم در اینجا به شرح شرایط بپردازیم:

  • شخص بالغ با سن بیشتر از 21 سال می‌ باشید.
  • شخص بالغ بین سنین 18 تا 21 سال می‌ باشید.
  • نوجوان یا کودک زیر 18 سال می‌ باشید.

لازم به ذکر است اگر تابعیت سوئد بگیرید، اگر سرپرستی بچه‌های زیر 18 ساله با شما باشد، آن‌ها نیز دارای تابعیت سوئدی می‌ شوند. در ضمن با اقامت‌ های موقت امکان گرفتن تابعیت نیست. مثلاً ویزای توریستی سوئد، اقامت دانشجویی یا بازدید برای تبدیل اقامت به تابعیت بی‌ تاثیرند. زمان اقامت دانشجویی مقطع دکترا چون مهارت حرفه‌ای می‌باشد در محاسبه مدت زمان در سوئد برای تابعیت حساب می‌ شود، اما در مورد ویزاهای دیگر دانشجویی اینگونه نیست. دانشجو باید به طریقی برای حضور در سوئد دنبال امکان قانونی باشد.

تابعیت فرد بالغ در سوئد

شخصی خارجی دارای اقامت دائم سوئد است یا امکان گرفتن اقامت دائم را دارد. بیشتر از 21 سال سن دارد و می‌تواند پس از 5 سال حضور در سوئد تقاضای تابعیت نماید. بعد گرفتن تابعیت، فرزندان زیر 18 سال او نیز که خارج از سوئد متولد شده‌‌ اند هم تابعیت سوئدی خواهند گرفت. با این شرط که سرپرستیشان با این فرد باشد.

اگر فرزندان در سوئد به دنیا بیایند در حالی که والدین سوئدی نباشند، پس از 3 سال حضور در سوئد درخواست تابعیت کنند. در واقع بچه‌ های افراد مقیم زودتر از پدر و مادر تبعه می‌ شوند. اگر سن این بچه‌ ها کمتر از 12 سال باشد والدین یا قیم آن‌ ها تقاضای تابعیت برای بچه‌ ها می‌ کند. اگر بین 12 تا 18 سال باشند والدین همراه با اخذ رضایت‌ نامه از فرزند باید درخواست تابعیت نمایند.

  • 18 تا 21 سال: جوانان در سن 18 تا 21 که دارای کارت اقامت یا اقامت دائم هستند قادر خواهند بود درخواست تابعیت سوئد را بدهند. اشخاصی که تابعیت خارجی دارند باید از شروع 13 سالگی در سوئد زندگی کرده باشند، اشخاص بدون تابعیت هم باید از شروع 15 سالگی در سوئد زندگی کرده باشند.
  • با سن بیش از 21 سال سن: فردی که 4 سال اقامت سوئد را داشته باشد، تابعیت کشور سوئد را خواهد گرفت. به شرط آنکه با توجه به حقوق اتباع بیگانه فرد مطابق با بخش 1 از فصل 4 شناخته شود.

شرایط تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

مواردی که برای دریافت تابعیت سوئدی ضروری هستند:

  • درست بودن و صحت داشتن مدارک هویتی شخص متقاضی
  • داشتن اقامت دائم یا کارت اقامت توسط متقاضی
  • رفتار و عملکرد معقول در سوئد
  • حداقل سن شخص متقاضی 18 سال تمام
  • سابقه زندگی برای مدت معین در کشور سوئد
  • نداشتن سوء سابقه

تابعیت دوگانه در سوئد

تابعیت چندگانه برای افراد مقیم سوئد پذیرفته شده است.دریافت تابعیت دوگانه بدان معنا است که فرد شهروند بیش از یک کشور است. فرض کنید به کشور سومی سفر می‌کنید، قبل از سفر بررسی به عمل آورید که کدام پاسپورت شما شامل حمایت‌های بیشتری از آن کشور سوم است. اگر به کشور اصلی خود با پاسپورت آن کشور سفر کنید ممکن است حمایت دیپلماتیک آن کشور شامل شما نشود. بر این اساس، مزایا معایب تابعیت دوگانه عبارت است از:

مزایامعایب
امکان کار در چندین کشور مختلفعدم تایید تابعیت سوئدی توسط توسط کشور دیگر مورد تبعیت
امکان بهره مندی از مزایای اجتماعی همانند حقوق بازنشستگی و بیمه تامین اجتماعیعدم اجازه برای دریافت حمایت کنسولی سوئد
امکان تملک یا ارث بری املاک و مستقلاتعدم قبول پاسپورت سوئدی در کشور ثالث
امکان مسافرت یا اقامت در چندین کشور مختلفوجود قوانین و مقررات خاص درباره فرزندان دو تابعیتی ها

در این مقاله در مورد تبدیل اقامت به تابعیت بسیار سخن گفتیم و تمام مسیرهای این تبدیل را بازگو کردیم، در صورت هر گونه سوالی ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده‌ پاسخگویی به شما عزیزان هستیم. یکی از بیشترین درخواست ها را ویزای تحصیلی سوئد در بین ویزاهای این کشور دارد.

سوالات پرتکرار در خصوص تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

برای تبدیل اقامت به تابعیت در سوئد اطلاع از پرسش های زیر کمک کننده است:

  • مزایای اخذ تابعیت سوئد چیست؟ برخورداری از تمام خدمات اجتماعی، حق رای و کار تمام وقت، تملک ملک و تحصیل رایگان.
  • شرایط اخذ تابعیت سوئد چیست؟ سن بالای 18 سال، مجوز اقامت، عدم سوء پیشینه در طول دوره اقامت در سوئد از موارد حائز اهمیت است.
  • سیستم اعطای تابعیت سوئد چیست؟ سیستم اعطای تابعیت این کشور بر مبنای اصل خون می باشد. در صورت تابعیت یکی از والدین فرزند می تواند تابعیت سوئد را اخذ کند.
  • قاعده اصلی تبدیل اقامت به تابعیت در سوئد چیست؟ با زندگی در سوئد حداقل 2 سال و حداکثر 5 سال در این کشور می توان با مدنظر قراردهی موارد مهم نسبت به اخذ تابعیت اقدام نمود.
  • تابعیت سوئد از طریق تحصیل امکان پذیر است؟ با اخذ پذیرش و اقامت حداقل 5 ساله در این کشور می توان شرایط تابعیت سوئد را مهیا نمود.
4.9/5 - (14 امتیاز)

27 دیدگاه برای “تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

  1. احسان گفت:

    سلام
    من هشت سال سوئد زندگی میکنمواقامت دائم سوئد دارم میخواستم برای شهروندی اقدام کنم یه مشکل دارم موقع دادن کیس ومشخصات سنم ۱۹سال بود اونجا گفتم ۱۷سال دارم آیا میتونم شهروندی بگیرم .
    کار دارم
    زبان سوئدی بلدم
    هیچ جرمی ندارم
    مالیات هم دادم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این مسئله رو باید با وکلایی که در سوئد کار می کنند پیگیری کنید

  2. شهره موری گفت:

    سلام منوبا ف دی که تبعه سوئد هست ازدوام کردم و الان ۴ سال از ازدواجمون میگذره یکبار برای مصاحبه رفتیم که از حقوق همسرم ایراد گرفتن و من طی این مدت که همسرم به ایران میومدن از ایشون یه پسر ۲سالو نیم دارم که به پسرم اقامت و ده شماره دادن ولی پسرم ایران با خودم زندگی میکنه میتونم از طریق پسرم درخواست کنم برای اقامت

    1. داوری گفت:

      سلام
      وقتی شما از طریق همسر اقدام کردید و به خاطر حقوقشون به شما ایراد گرفتن از طریق فرزند هم نمیشه اقدام کرد و شما باید از طریق همسر با گرفتن یک وکیل این کار رو انجام بدید

  3. یاسمین گفت:

    سلام.من در سال ۱۹۹۳ در شهر اوپسالا متولد شدم و حدودا ۱ سال در آنجا زندگی کردم یعنی تا سال ۱۹۹۵ . اما بعد از آن به ایران برگشتم.در شناسنامه ام متولد سوئد اپسالا درج شده. چه شرایطی جهت اقامت این کشور را باید در نظر گرفت. پدر و مادرم هر دو ایرانی هستند.

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما سیستم تولد در سوئد به صورت سیستم خون هست یعنی یکی از والدن شما باید سوئدی باشه که بتونید تابعیت بگیرید و یا ۸ سال ممتد در آن جا زندگی کنید

  4. طلایی پور گفت:

    یادگیری زبان سوئدی سخت تر از زبان انگلیسی است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله طبیعتا چون ما از بچگی انکلیسی رو خوندیم اما سوئدی خیر و یک زبان کاملا جدیده

  5. ستاره گفت:

    ایران دو تابعیتی رو قبول می ککنه ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      ایران خیر ولی برخی از کشور ها میپذیرن

  6. احمدی گفت:

    سلام تبدیل اقامت به تابعیت سوئد دارای چه شرایطی و داشتن چه حداقل مدارکی است ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      ابتدا مقاله حاضر رو به دقت مطالعه کنید و سپس برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

  7. amir abbas گفت:

    در مورد مطلب جالبتون با موضوع تبدیل اقامت به تابعیت سوئد تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد شرایط کاری این کشور هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله لطفاا مقاله کار در سوئد برای ایرانیان رو مطالعه نمایید

  8. صبا صابری گفت:

    سلام لطفا در مورد ویزای تحصیلی سوئد توضیح دهید؟

    ممنون از مطالب بسیار خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله ما رو در این خصوص مطالعه نمایید

  9. امیرحسین گفت:

    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود.

  10. ارسلان نامدار گفت:

    تبدیل اقامت به تابعیت در سوئد چقدر زمان میبره؟

    1. داوری گفت:

      با سلام
      از زمانی که به کار برسید و اقامت کاری دریافت کنید پس از چند سال براتون اقامت دائم صادر میشه
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

  11. leilakk گفت:

    سلام. در این مورد دقیقا چه مدارکی لازم هست؟ آیا مدرک تحصیلی زبان می‌تونه موثر باشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      قطعا باید زبان سوئدی شما هم خوب شده باشه

  12. قراخانلو گفت:

    آیا تحصیل در سوئد در تبدیل اقامت به تابعیت سوئد نقش داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شما با تحصیل در سوئد وارد این کشور میشید و بعد از اون میتونید برای اقامت دائم و تابعیت اقدام کنید

  13. قراری گفت:

    هزینه درخواست تبدیل اقامت به تابعیت سوئد چند یورو و چنددلار میشود؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفاا در خصوص هزینه ها با ما تماس بگیرید

  14. delvan گفت:

    سلام
    تبدیل اقامت به تابعیت سوئد(Sweden) ایا میتوان از خویشاندان درجه 1 که در این کشور زندگی میکنند کمک گرفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر به این صورت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *