ویترین

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری

یکی از سوالات و ابهامات دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در خارج از کشور نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در سال 2023 است. چراکه اولا به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب ایران اکثر دانشجویان در فکر اخذ اقامت کاری خود پس از اتمام تحصیلات در خارج هستند. ثانیا آشنایی دانشجویان با شرایط زندگی و نیز سابقه کاری آنها در کشورهای محل تحصیل عاملی است که باعث تمایل بیشتر آنها به تبدیل ویزا می گردد. در حال حاضر، امکان تبدیل ویزا در بسیاری از کشورهای معروف مثل کانادا، آمریکا، انگلستان، آلمان و … امری امکان پذیر است. به خاطر اهمیت فراوان این موضوع ما در این مقاله به بررسی و تحلیل ابعاد مختلف این موضوع در کشورهای مختلف می پردازیم.

  • شرط اصلی و مهم برای تبدیل ویزاهای تحصیلی به کاری چیست؟
  • بهترین کشور برای اقامت پس از تحصیل کدام کشور می باشد؟
  • آیا تبدیل اقامت تحصیلی به کاری در استرالیا امتیاز محور می باشد؟
  • آیا فرآیند تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری فرآیند آسانی است؟
  • شرایط این نوع تبدیل ویزا در سال 2023 چیست؟

برای دسترسی به اطلاعات جامع و تکمیل آگاهی خود هم درباب شرایط تحصیلی و هم شرایط کاری کشورهای مختلف جهان با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری

برای اکثر دانشجویان ایرانی تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این دانشجویان در این مورد سوالات زیادی دارند. اما اهمیت اصلی این کار برای دانشجویان امکان دسترسی به بازار کار کشورهای مختلف و اقامت در این کشورها پس از فارغ التحصیلی است. در این رابطه، اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی فرصتی هر چند موقتی به نام ویزای کار پسا تحصیل (Post study work visa) به دانشجویان جهت کاریابی و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری اعطاء می کنند. در واقع، این ویزا واسط بین ویزای تحصیلی و ویزای کاری بوده و یافتن پیشنهاد کاری یا جاب آفر هم حلقه وصل کننده این دو ویزا به هم است:

نمودار اخذ ویزای ویزای کاری

این بازه زمانی بین ویزای اقامت تحصیلی و اقامت کاری در کشورهای مختلف با مجوزها و عناوین مختلفی معروف است که به برخی از این مجوزها در لیست زیر اشاره می شود:

کشورعنوان ویزا یا مجوزشرایط
استرالیاویزای فارغ التحصیلی موقتی (سابکلس 485)امکان کار، زندگی و تحصیل در استرالیا با مدت اعتبار 2 تا 4 سال
کاناداویزای کار پس از تحصیل (PGWP)این ویزا در حین تحصیل و نه در پایان دوره تحصیلی به دانشجویان بین المللی اعطاء می شود و ماکسیمم تا 3 سال معتبر است.
آمریکاویزای F1این ویزا همانند ویزای کار پساتحصیل به شمار رفته و به دانشجو امکان اقامت تا ماکسیموم 12 ماه پس از تحصیل را می دهد.
آلمانتمدید ویزای اقامت تحصیلیبا امکان اقامت آلمان جهت کاریابی تا 18 ماه
انگلستانویزای کار پساتحصیل (PSW)مجوزی برای اقامت و کار قانونی تا 24 ماه پس از تحصیل

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری آلمان

آلمان از شرایط کاری و بازار کار بسیار مطلوبی مخصوصا برای تحصیلکردگان دانشگاهی برخوردار است که به فکر اقامت پس از تحصیل در این کشور هستند. در حال حاضر مشاغل تخصصی و علمی مثل مهندسی، پزشکی، ریاضی، کامپیوتر، فیزیک، شیمی از جمله رشته های مورد نیاز این کشور است. نرخ بیکاری پایین و سطح درآمدی بالا آلمان را به قطب کاری در اروپا تبدیل کرده است که همانند آهن ربایی دانشجویان را پس از تحصیل به آلمان می کشاند. از جمله تمهیدات دولت آلمان برای دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های این کشور که قصد تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری را دارند، تمدید ویزای اقامت تحصیلی می باشد. با این کار دانشجویان می توانند تا 18 ماه در کشور آلمان به کاریابی مشغول شوند. پس از دریافت پیشنهاد کار است که دانشجویان می توانند برای اخذ ویزای کار آلمان اقدام نمایند.

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری آلمان

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری کانادا

کانادا کشوری آرمانی و بسیار خوب برای ادامه تحصل و حتی اقامت کاری دانشجویان ایرانی محسوب می شود. دانشجویان ایرانی در کانادا هم حین تحصیل و هم پس از اتمام دوره تحصیلی خود حق کار دارند و این حق یک حق مشروع در کشور کانادا محسوب می شود. علاوه بر امتیازات تحصیلی فراوان دولت کانادا به دانشجویان فارغ التحصیل ایرانی در کانادا ویزای کار پساتحصیل (PGWP) اعطاء می کند تا آنها بتوانند بسته به شرایط تحصیلی خود تا حداکثر 3 سال در کانادا کار کنند. عیب اصلی این نوع ویزا این است که فقط ویزایی برای کار حین تحصیل به حساب می آید. پس دانشجویان در کانادا بایستی از مدتها قبل به فکر تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری کانادا (PR) با توجه به فاکتورهای امتیازآور ذیل تحت سیستم Express Entry باشند:

فاکتورهای امتیازآورامتیازات
تحصیلات25 امتیاز
توانایی در زبان انگلیسی یا فرانسه28 امتیاز
سابقه کاری مرتبط15 امتیاز
سن12 امتیاز
پیشنهاد شغلی از نوآ اسکوتیا10 امتیاز
تطبیق پذیری10 امتیاز
کل فاکتورها100 امتیاز
امتیاز مورد نیاز67 امتیاز

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری انگلستان

انگلستان بعد از کشور آلمان دومین اقتصاد برتر قاره اروپا محسوب می شود. بازار کار این کشور بسیار تخصص گرا بوده و به کارگران ماهر توجه خاصی دارد. از همین رو متخصصان در زمینه های فنی و مهندسی، فناوری های اطلاعات و ارتباطات و بخش درمان همواره در صدر توجه کارفرمایان انگلیسی قرار دارد. هم اکنون نرخ بیکاری در این کشور حدود 3.9% بوده و میانگین درآمد ملی در کشور انگلستان نیز 3871$ (دلار) است که به مراتب بالاتر از میانگین درآمدی در کشور رقیب خود یعنی آلمان با 3697$ (دلار) است. این سطح درآمدی برای دانشجویان بسیارخوب و وسوسه انگیز است.

مقایسه درآمد انگلیس و آلمان

دانشجویان بین المللی از جمله هموطنان ایرانی پس از اتمام تحصیلات خود در انگلستان و با یافتن پیشنهاد کاری در این کشور می توانند ویزای تحصیلی Tier4 را به ویزای کاری Tier2 تبدیل کنند. منتها قبل از این کار آنها بایستی ابتداء بتوانند ویزای کار پساتحصیل (PSW) را دریافت کنند تا بتوانند برای مدت مشابه با دوره تحصیل خود اقامت موقت انگلستان را دریافت و در این کشور کاریابی و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. به محض یافتن پیشنهاد شغلی و تشکیل پرونده مهاجرتی، متقاضیان بایستی حداقل 70 امتیاز از تست امتیازی Tier2 بدین صورت کسب کنند تا صلاحیت دریافت آنرا پیدا بکنند:

شروطامتیازات
داشتن گواهی اسپانسری معتبر (COS) یا همان پیشنهاد کاری30
دریافت حقوق مناسب از کار مورد بحث20
تامین شرایط زبان انگلیسی10
برخورداری از تمکن خوب10

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری استرالیا

استرالیا از جمله کشورهای پیشتاز در عرصه کار و تحصیل است. دانشجویان ایرانی می توانند در استرالیا چه حین تحصیل و چه پس از تحصیل کار کرده و کسب درآمد بکنند. پس به استرالیا سرزمین رویاهای واقعی دانشجویان ایرانی خوش آمدید. آیا می دانستید که میانگین درآمدی در استرالیا 2023 حتی از انگلستان و آلمان در اروپا نیز بالاتر است. برای پی بردن به اهمیت این موضوع فقط به نمودار زیر توجه نمائید تا این واقعیت بیشتر برای شما ملموس باشد:

نمودار مقایسه درآمد ماهیانه

دانشجویان ایرانی در استرالیا پس از اتمام تحصیلات خود به راحتی می توانند با استفاده از ویزای فارغ التحصیلی موقتی (سابکلس 485) از 2 تا 4 سال در این کشور زندگی و کار کنند. در همین حین نیز آنها می توانند با یافتن پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای استرالیایی برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای اقامت کاری در استرالیا موسوم به ویزای مستقل مهارتی (سابکس 189) استفاده کنند.

امتیازبندی جهت تبدیل ویزای تحصیلی به کاری استرالیا

بجز یافتن پیشنهاد شغلی متقاضیان بایستی شرایط دیگری مثل سن، مدرک تحصیلی، سابقه کاری و مدرک مهارت زبان را تامین کنند تا امتیاز حداقل 65 را دریافت کرده و برای اخذ ویزای مستقل مهارتی به شرح زیر آماده شوند:

مدارک تحصیلیامتیاز
مدارک مورد تایید معادل دکترای استرالیا20
مدارک مورد تایید معادل لیسانس استرالیا15
مدارک مورد تایید معادل فوق دیپلم استرالیا10
مدارک پایان دوره مورد تایید معادل با تخصص10
تحصیل در استرالیاامتیاز
تحصیل در مناطق کم جمعیت استرالیا5
تحصیل حداقل در یک مقطع تحصیلی در استرالیا (دیپلم یا مدرک بازرگانی) از مؤسسات آموزشی استرالیا5
دانش در یکی از زبان‌های خاصامتیاز
امتیاز فارسی زبان ها یا سایر زبانهای خارجه5
مدرک مهارت زبان انگلیسیامتیاز
قابل قبول0
خوب10
عالی20
مدرک تحصیلات تخصصیامتیاز
مدرک کارشناسی ارشد پژوهش محور یا phD از مؤسسات تحصیلی استرالیا؛ حداقل شامل 2 سال دانشگاهی5
اسپانسرامتیاز
داشتن اسپانسر ایالتی یا فامیلی5 یا 10
سنامتیاز
18 تا 24 سال25
25 تا 32 سال30
33 تا 39 سال25
40 تا 44 سال15
تجربه کاری در استرالیاامتیاز
کمتر از یکسال0
1 تا 2 سال5
3 تا 4 سال10
5 تا 7 سال15
8 تا 10 سال20
سابقه کاری در خارج از استرالیاامتیاز
کمتر از 3 سال0
3 تا 4 سال5
5 تا 7 سال10
8 تا 10 سال15
همسرامتیاز
امتیاز تاهل5

تبدیل ویزای دانشجویان به کار در آمریکا

بی تردید تحصیل در آمریکا یکی از آرزوهایی ایده آل هر دانشجوی ایرانی است تا از این طریق مدرک آکادمیک خود را از معتبرترین دانشگاه های جهان دریافت کند اما این فقط یکی از آرزوهای آنها است و آرزوی مهم دیگر آنها کار پس از اتمام تحصیلات در قدرت اول اقتصادی جهان می باشد. هم اکنون بازار کار آمریکا برای کاریابی فارغ التحصیلان در وضعیت بسیار خوبی نسبت به اروپا قرار دارد. میانگین درآمدی در ایالات متحده (5030$) اینبار بالاتر از هر 3 کشور آلمان، انگلستان و استرالیا میباشد و این یعنی ایالات متحده بهترین کشور برای کار دانشجویان پس از فارغ التحصیلی است:

مقایسه درآمد ماهیانه

دانشجویان در آمریکا نسبت به دیگر کشورها جهت اقامت پس از تحصیل دردسر کمتری دارند چراکه ویزای تحصیلی آمریکا یا همان F1 VISA همانند ویزای کار پساتحصیل در کشورهای رقیب عمل کرده و به دانشجوی خارجی امکان اقامت تا ماکسیموم 12 ماه پس از تحصیل را میدهد. دانشجو در طی این بازه زمانی فرصت آنرا خواهد داشت تا با یافتن جاب آفر سریعا نسبت به تبدیل ویزای F1 به ویزای H1B اقدام نمایند. داشتن مدرک حداقل کارشناسی و نیز درآمد قابل قبول از جمله شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آمریکا است. اما از جمله مدارک لازم برای این کار میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • کپی مدرک دانشگاهی و کارنامه تحصیلی
  • کپی های فرم های قبلی I-20
  • کپی مدرک مجوز استخدام (EDA) در صورت کار در آمریکا از طریق آموزش عملی اختیاری (OPT)
  • کپی های سوابق ورود و خروج I-94، صفحه بیوگرافیک پاسپورت و مهر ویزای F-1

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در کلیه مراحل مهاجرت تحصیلی چه قبل و چه بعد از تحصیل و چه جهت اخذ ویزای تحصیلی و جه برای دریافت ویزای کاری همگام و همراه دانشجویان گرامی است.

سوالات متداول درباب تبدیل ویزای تحصیلی به کار

این سوالات که برای اغلب دانشجویان و فارغ التحصیلان نیز پیش می آید عبارتند از:

  • ویزای کاری پساتحصیل چیست؟ ویزای کار پس از تحصیل (Post study work visa) در اکثر کشورهای اروپایی به دانشجویان جهت کاریابی و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری اعطاء می شود.
  • حداقل امتیاز لازم برای تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا چقدر است؟ دانشجویان فارغ التحصیل برای اخذ PR کانادا در سال 2023 به حداقل 67 امتیاز نیازمند هستند.
  • نحوه تبدیل ویزای تحصیلی دانشجویان ایرانی در استرالیا به ویزای کاری چگونه است؟ دانشجویان ایرانی در استرالیا پس از اتمام تحصیلات خود به راحتی می توانند با استفاده از ویزای فارغ التحصیلی موقتی (سابکلس 485) از 2 تا 4 سال در این کشور زندگی و کار کنند.
  • حداقل امتیاز لازم برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در انگلستان برای تبدیل ویزای Tier4 به ویزای Tier2 چقدر می باشد؟ حداقل امتیاز لازم برای انجام این تبدیل حدود 70 امتیاز از طریق معیارهای معین است.
امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری

  1. میلاد گفت:

    درود خدمتتون

    اگر بتونم ویزای تحصیلی یک دانشگاه در آمریکا رو بگیرم. میتونم با ورود ب آمریکا و حتی نگزراندن یک ترم در اون دانشگاه، ویزای تحصیلیم رو ب کاری تبدیل کنم!؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      روی کاغذ میشه و مانعی نداره اما در حقیقت خیلی سخت ممکن می شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *