ویزای تحصیلی

تحصیل داروسازی در امارات

تحصیل داروسازی در امارات

با توجه به اینکه قبولی رشته داروسازی در ایران کار ساده ای نیست و امارات همسایه ما به شمار می آید بسیاری این کشور را جهت تحصیل این رشته انتخاب می کنند. این تقاضا در سال 2024 به بیشترین میزان خود رسید. تحصیل داروسازی در امارات طرفداران زیادی دارد. یکی از رشته های پرطرفدار تحصیلی که سالانه دانشجویان خارجی زیادی را بخود جذب میکند، داروسازی است. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به برخی پیشرفت ها و چالش ها این پیرامون اشاره خواهیم کرد.

داروسازی در امارات در 2024

در امارات، 4 مرحله اصلی برای هر شخصی که مایل به تحصیل داروسازی در امارات و کار به عنوان داروساز در این کشور می باشد وجود دارد:

مرحلهرویه
اولین مرحلهکسب مهارت در علوم داروسازی از طریق دوره های درجه لیسانس داروسازی
دومین مرحلهوجود یک انجمن ملی
سومین مرحله مربوط به قوانین حرفه ای و اخلاقیات داروسازی
چهارمین مرحله کارورزی

تحصیل داروسازی در امارات در 2024 می تواند گزینه مناسبی برای اعزام دانشجو و پذیرش در دانشگاه های برتر اماراتی محسوب شود. داروسازی در امارات به سرعت در حال پیشرفت است. نقاط قوت زیادی برای تحصیل داروسازی وجود دارد؛ برای مثال، صنعت داروشناسی و داروسازی از اوایل دهه 1980 تحت قانون فدرال امارات قرار گرفته است. داروها در بین اولین محصولات در اختیار مصرف کنندگان می باشد که از نظر ثبت، گواهی تایید و قیمت گذاری تحت نظارت است.


با وجود پیشرفت های حاصله در زمینه داروسازی، چالش های متعددی وجود دارد که داروسازی در امارات با آنها مواجه است. اگرچه تعداد داروشناسان در امارات در حال افزایش است، اما هنوز کمبود داروشناس لازم در پست های خرده فروشی، صنعت، دولت و بخش خصوصی وجود دارد. پس فرصت های کاری برای متقاضیان خارجی کار در بازار کار داروسازی مهیاست.

مهمترین کالج ها جهت تحصیل داروسازی در امارات

از مهمترین کالج های داروسازی در امارات می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کالج داروسازی دوبی
  • دانشکده داروسازی
  • علوم بهداشتی دانشگاه علم و صنعت عجمان

شرایط تحصیل داروسازی در امارات

تحصیل داروسازی و تاسیس کالج های خصوصی در امارات از دو دهه گذشته شروع شده است. این کار در پاسخ به تقاضا برای کار داروشناسان در بیمارستان ها، در آزمایشگاه های تولید داروی بخش خصوصی و صنعت داروسازی درحال توسعه در امارات انجام شد. بنابراین، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مدرسه عالی برای اخذ مدارک داروسازی رهسپار کشورهای همسایه یعنی، اردن و مصر شدند. دو موسسه خصوصی اول تاسیس شده در امارات عبارت بودند از:

  • کالج داروسازی دوبی تاسیس شده در سال 1992
  • دانشکده داروسازی و علوم بهداشتی دانشگاه علم و صنعت عجمان، تاسیس شده در 1996

با این حال، در سال های اخیر هم دو کالج داروسازی دیگر در امارات به جمع کالج های داروسازی این کشور اضافه شده اند:

  • کالج علوم داروشناسی در دانشکده علوم پزشکی و بهداشتی راس الخیمه
  • کالج داروسازی دانشگاه العین در شهر العین

هر دوی این دانشگاه ها در سال 2006 برای دانشجویان دختر و پسر از هر ملیتی تاسیس شد. تحصیل در این دانشکده ها به زبان انگلیسی متداول است.

شرایط تحصیل داروسازی در امارات

دوره های تحصیل داروسازی در امارات

هزینه ها و مخارج بالای استخدام داروسازان و تعداد محدود شهروندان اماراتی در حال تحصیل و کار در رشته داروسازی، باعث شد که دولت امارات به فکر معرفی دو برنامه داروسازی در کالج های عالی صنعتی امارات بیفتد. دیپلم عالی (DipPharm) در کالج زنان دوبی در سال 1997 شروع شد. اخیرا در سال 2003، درجه لیسانس داروسازی (BPharm) به عنوان یک برنامه DipPharm چهار ساله پیشنهاد شد. دانشگاه دالهوزی کانادا، دانشگاه پردوی ایالات متحده و دانشگاه پلی تکنیک انگلستان اولین بار برگزاری دوره لیسانس را در دانشگاه های این کشور برگزار کردند.

برنامه تحصیلی داروسازی به عنوان پروژه گواهی آزمایشی در سال 2008 وارد برنامه های آموزشی امارات شد. هر دو برنامه BPharm و DipPharm منحصرا به شهروندان زن امارات به عنوان مرحله ای به سمت افزایش اشتغال شهروندان اماراتی در رشته داروسازی ارائه شد.

برنامه درسی داروسازی در امارات

کلیه دوره های داروسازی ارائه شده در امارات به زبان انگلیسی تدریس می شود. برنامه درسی شامل مبانی اصلی و علوم بهداشت در سال اول می باشد. دوره های پیشرفته داروسازی شامل شیمی داروسازی و دارویی، سینتیک دارو، داروشناختی، داروسازی کلینیکی و درمان های کاربردی و نیز کارورزی داروسازی، در 3 سال بعدی لیسانس تدریس می شود.

در حال حاضر، درجه لیسانس داروسازی اصلی ترین درجه داروسازی ارائه شده در دانشگاه های امارات می باشد و به طور متوسط 4 سال طول می کشد تا فرد مدرک داروسازی خود را اخذ نماید. تعداد کل واحدهای اخذ شده در دوره تحصیلی لیسانس در حدود 150 الی 22 واحد ساعت به علاوه سابقه کاری لازم (متغییر بین 9-35 هفته) در بیمارستان ها و کلینیک ها می باشد. فعلا، برنامه های دوره تحصیلات تکمیلی در هیچ یک از کالج های داروسازی اماراتی ارائه نمی شود و دانشجویان خارجی فقط می توانند در دوره لیسانس اخذ پذیرش نمایند.

هزینه تحصیل و زندگی در امارات

تحصیل داروسازی در کشور امارات بطور بالقوه ای می تواند علاوه بر اخذ مدرک معتبر بین المللی، فرصت های کاری و زندگی فراوانی برای شما در این کشور فراهم کند. اما مسئله ای که همواره ذهن دانشجویان متقاضی تحصیل داروسازی در امارات را به خود مشغول می کند، هزینه تحصیلی در امارات است. در رابطه با هزینه تحصیل داروسازی در این کشور می توان گفت که هزینه تحصیلی شما به دوره تحصیلی و شهری بستگی دارد که در آنجا ساکن هستید. مثلا تحصیل و زندگی در شهرهایی مثل دوبی، ابوظبی یا شارجه بالاتر از دیگر شهرهای امارات می باشد.

شرحهزینه ها به درهم امارات
هزینه تحصیل50000AED
هزینه اقامت18000AED

آینده شغلی رشته داروسازی در امارات

دانشجویانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های امارات اقامت داشته باشند و مشغول به کار شوند باید به مدت 24 ماه در دوره های کارآموزی شرکت کنند. پس از گذشت این مدت فرد می تواند مجوز کار را دریافت کند و در مراکزی مثل: بیمارستان ها، بخش تحقیقات، انجمن ها، مشاغلی منطبق با قانون و داروخانه ها مشغول به کار شود. میانگین حقوق و دستمزد داروسازی در شهر دبی ماهانه 16600AED (درهم امارات) است، کمترین میزان حقوق پرداخت شده به داروسازان 7980AED (درهم امارات) و بالاترین میزان حقوق پرداخت شده 26100AED (درهم امارات) است. در نمودار زیر حقوق پرداخت شده به داروسازان در شهرهای مختلف امارات نشان داده می شود.

دستمزد ماهانه داروسازان در شهرهای امارات

این مقاله توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در باب تحصیل داروسازی در کشور امارات نگارش شده است. کار در امارات از سایر راه های مهاجرت و اخذ اقامت می باشد که با استقبال قشر زیادی از افراد مواجه شده است.

پرسش های کلیدی درباره رشته داروسازی در امارات

امارات یکی از کشورهایی است که ایرانی ها تمایل دارند در آن به ادامه تحصیل مشغول شوند. در حال حاضر، داروسازی یکی از رشته هایی است که تمایل به تحصیل در آن بالا است. به طور کلی باید به این نکته توجه داشت که انتخاب این رشته در اماارت با چالش هایی همراه خواهد بود. نباید انتظار داشت که افراد به راحتی بتوانند آن را برای خود انتخاب کنند. روند مهاجرت تحصیلی به امارات به ویژه در رشته داروسازی هزینه های زیادی را طلب می کند. به همین دلیل است که باید جزئیات کامل تری در رابطه با آن دانست. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • طول دوره داروسازی در امارات چقدر است؟ این رشته تحصیلی در امارات 4 ساله خواهد بود.
  • روند مهاجرت تحصیلی به امارات برای دانشجویان ایرانی در رشته داروسازی مناسب است؟ درحال حاضر، ایرانی ها می توانند به راحتی پس از دریافت پذیرش، ویزای تحصیلی خود را به دست آورند.
  • رشته داروسازی در امارات گرانقیمت است؟ این کشور هم از نظر هزینه های تحصیل و هم از نظر هزینه های زندگی، بسیار گرانقیمت است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *