ویزای تحصیلی

تحصیل داروسازی در اوکراین

تحصیل داروسازی در اوکراین

زمانیکه از تحصیل در یک کشور اروپایی صحبت می کنیم، داشتن اطلاعات کافی و جدید درباره هدف موردنظر کار ما را بسیار آسان خواهد کرد. تحصیل داروسازی در اوکراین از جمله مواردی است که توجه افراد علاقه مند به این رشته را به خود جلب می کند و مورد توجه متقاضیان قرار میگیرد. از دلایل عمده آن می توان به بالا بودن سطح علمی دانشگاه های علوم پزشکی در اوکراین و همچنین پایین بودن مخارج زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی مشابه در این زمینه اشاره کرد.

حضور 1300 دانشجوی بین المللی در یکی از دانشگاه های شهر خارکف این کشور خود گویای این مطلب می باشد. همچنین بسیاری از افراد از طریق دریافت ویزای تحصیلی و پس از آن گذران سال های متمادی در این کشور، اقدام به اخذ اقامت دائم در اوکراین می کنند که بحث پیرامون آن در این مقال نمی گنجد. در این نگارش که با تلاش کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به تحریر درآمده سعی شده است اطلاعات جامع و مفیدی در باب تحصیل در این رشته پرطرفدار در کشور اوکراین به شما عزیزان ارائه گردد.

  • شرایط تحصیل در اوکراین چیست؟
  • آیا دانشگاه های اوکراین مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟
  • هزینه تحصیل داروسازی در اوکراین چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های اوکراین در رشته داروسازی کدامند؟
  • فرایند دریافت پذیرش از دانشگاه های اوکراین چیست؟
  • تحصیل داروسازی در اوکراین چه مزیت هایی دارد؟

تحصیل داروسازی در اوکراین

برای شروع به تحصیل در اوکراین، اگر فرد متقاضی تنها به یکی از سه زبان روسی، اوکراینی و انگلیسی مسلط باشد کفایت می کند. دانشگاه های اوکراین آزمونی از فرد برای سنجش توانایی او بر هر یک از زبان ها به عمل نمی آورند. حداقل سن برای حضور در هر یک از دانشگاه های داروسازی 18 و حداکثر سن 30 سال تعیین شده است. حداقل معدل کسب شده موردنظر توسط شخص در نظام آموزشی متوسط 15 بوده و فرد ملزم به ارائه مدرکی دال بر پشت سر گذاشتن 12 کلاس درسی تا زمان کسب دیپلم می باشد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که دیپلم کسب شده می تواند در هر رشته ای باشد و الزامی بر ارائه دیپلم تجربی وجود ندارد. دروس ارائه شده در دوره کارشناسی داروسازی همگی در بستری از زیست شناسی و پزشکی گنجانده شده اند.

در ادامه چند نمونه از واحدهای درسی ارائه شده را مرور می کنیم:

  • فارماکوکینتیک
  • فارماکودینامیک
  • شیمی آلی
  • ژنتیک
  • گیاه شناسی

ورود به دانشگاه داروسازی اوکراین بدون آزمون امکان پذیر است. اما باید توجه داشته باشیم که فرد باید نمره قبولی در آزمون پایان دوره ای که پس از اتمام کلاس های آموزشی در این زمینه برگزار می گردد را کسب نماید؛ این آزمون معمولا در یکی از ماه های ژوئن یا آگوست به عمل می آید. علاقه مندان به تحصیل به زبان روسی یا اوکراینی ملزم به گذراندن دوره ای 6 تا 10 ماهه تحت عنوان پادفک می باشند که در تحصیل در دوره پادفک اوکراین به تفصیل آن را شرح داده ایم.

مزایای رشته داروسازی در اوکراین

برخی از مهم ترین مزایای تحصیل رشته داروسازی در اوکراین عبارتند از:

  • بدون آزمون ورودی: بدون نیاز به حضور در آزمون ورودی می توان در این کشور پذیرش دریافت کرد. دانش آموزان باید حداقل استاندارد 12 ساله را با نمره 50% در ترکیب PCB پاس کرده باشند. محدودیت سنی برای پذیرش 24 سال است.
  • هزینه های کمتر: شهریه دانشگاه های اوکراینی قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست.
  • آموزش با کیفیت: دوره های داروسازی معتبر بین المللی در این کشور رواج دارد
  • آموزش متوسط انگلیسی: آموزش به زبان انگلیسی انجام می شود.
  • برنامه های تبادل دانشجوی دوجانبه: برنامه های تبادل دانشجو که به دانشجویان اجازه می دهد در اوکراین با مؤسسات یا دانشگاه های شریک در اتحادیه اروپا یا خارج از آن ارتباط تحصیلی و کاری برقرار کنند.
  • تعطیلات آموزشی مشاغل تابستانی: فرصت های کارآموزی در کشورهایی مانند انگلستان، سوئد و غیره
  • شرکت در سمینارها: فرصت های شرکت در سمینارها/ سمپوزیوم ها/ کارهای پروژه در سایر کشورهای اروپایی
  • اساتید مدعو: غنی سازی آموزش از طریق اساتید مدعو از کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، انگلستان، اروپا، هند.
  • شانس اقامت در یک کشور خارجی: یک حرفه داروسازی را می توان در هر نقطه از جهان با شانس بیشتری برای اقامت در کشور اروپایی دنبال کرد.

در باب خوابگاه های دانشجویی اوکراین لینک فوق را بخوانید.

معایب رشته داروسازی در اوکراین

از جمله معایبی که تحصیل داروسازی در اوکراین به همراه خواهد داشت عبارتند از:

  • موانع زبانی: زبان های اوکراینی و روسی در اوکراین غالب هستند. اما این ربطی به دوره های ارائه شده توسط دانشگاه های اوکراین برای دانشجویان خارجی انگلیسی زبان ندارد. دانش آموزان می توانند انگلیسی را به عنوان زبان خود برای دستورالعمل ها و سایر مکاتبات انتخاب کنند. با این حال، اگر دانش آموزی پس از برنامه تحصیلی تصمیم به اقامت در اوکراین بگیرد، یادگیری زبان محلی برای ارتباط بهتر با مردم بومی مفید است.
  • فرهنگ: تغییر فرهنگی هنگام مهاجرت از کشوری به کشور دیگر امری مسلم است و انطباق با فرهنگ و شیوه زندگی جدید به زمان نیاز دارد. با این حال، مردم در اوکراین بسیار دوستانه و رفتار می کنند اما تفاوت های فرهنگی زیادی با ایران وجود دارد.
  • آب و هوا: آب و هوا در اوکراین به طور کلی سردتر از ایران است و ممکن است کمی طول بکشد تا با آن سازگار شوید. با این حال، همه خوابگاه ها و دانشگاه ها مجهز به تجهیزات گرمایشی هستند تا مطمئن شوند که آب و هوا مانعی برای اقامت یا تحصیل دانشجویان در اوکراین نمی کند.
  • درگیری های نظامی
  • عدم اعتبار مدرک دریافتی در ایران

مدارک لازم برای دریافت پذیرش داروسازی در اوکراین

افرادی که می خواهند پذیرش خود را در رشته داروسازی در اوکراین به دست آورند، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • اصل و کپی گذنامه
  • مدرک اصلی در مقطع دیپلم (باید 12 ساله باشد)
  • ریز نمرات تحصیلی
  • گواهی سلامت جسمانی در برابر بیماری HIV
  • مدرک زبان (در برخی از دانشگاه ها)

منبع: studyinukraine

هزینه تحصیل داروسازی در اوکراین

تحصیل در دانشگاه های معتبر اوکراین علاوه بر افزایش سطح علمی دانشجویان از مزیت های دیگری از جمله محفوظ بودن اعتبار مدرک علمی این کشور در بسیاری از کشورهای جهان برخوردار می باشد. کشور اوکراین از سال 2005 قرارداد Bologna Process را به رسمیت می شناسد که در نتیجه آن مدرک علمی کسب شده در دانشگاه های این کشور برای 26 کشور اروپایی دیگر معتبر خواهد بود.

تحصیل به زبان غیر بومی در هر کشور بیشتر از حد استاندارد هزینه در پی خواهد داشت و اوکراین نیز از این قائده مستثنی نمی باشد؛ هزینه تحصیل سالانه برای دانشجویان داروسازی به زبان انگلیسی در اوکراین 4400$ (دلار) و تحصیل به زبان اوکراینی یا روسی به طور میانگین 3650$ (دلار) می باشد. باید خاطر نشان کرد مبالغ ذکر شده مختص به سال اول تحصیل می باشند و به مراتب این هزینه کاهش یافته و در سال های بالاتر روندی نزولی دارد. همراه داشتن کارت دانشجویی در اوکراین مزایای خاص خود را داشته و برای مثال دانشجو مشمول تخفیف شرکت های هواپیمایی اوکراین می شود. اغلب کتاب های دانشجویی مورد نیاز در کتابخانه های هر دانشگاه موجود می باشند. همچنین محصولات غذایی در اوکراین ارزان قیمت بوده و دانشجو برای تهیه آن ها متقبل هزینه قابل توجهی نخواهد شد.

هزینه تحصیل داروسازی در اوکراین

برترین دانشگاه های اوکراین در رشته داروسازی

هزینه اقامت در شهرهای اصلی و بزرگی چون کیف و خارکف نسبت به دیگر شهرهای اوکراین بیشتر می باشد اما با توجه به قرارگیری دانشگاه های برتر رشته داروسازی در این شهرها می توان چنین پنداشت که زندگی در این شهرها مقرون به صرفه می باشد. علاوه بر این از دیگر مزیت های حضور در دانشگاه های طراز اول، برگزاری کلاس هایی از قبیل آشنایی با داروسازی گیاهی در مناطق تحقیقاتی رشد گیاهان دارویی در شهرهایی چون اودسا (Odesa) می باشد. در ادامه به معرفی فهرستی از رتبه بندی معتبرترین دانشگاه های داروسازی در اوکراین می پردازیم:

شهرنام دانشگاهرتبه دانشگاه
کیفKyiv Bohomolets University (nmuofficial)1
لویوLviv Danylo Halytsky Medical University2
خارکیفNational University of Pharmacy3
خارکیفKharkiv National Medical University4
دنیپروDnipro Medical Academy5

همچنین دانشگاه علوم پزشکی اودسا (onmedu.edu.ua) نیز از دیگر دانشگاه های معتبر در ارائه مدرک داروسازی به دانشجویان این رشته در اوکراین می باشد.

شرایط کار پس از تحصیل داروسازان در اوکراین

افرادی که مدرک تحصیلی خود را در اوکراین دریافت کرده اند، این فرصت را خواهند داشت که به عنوان داروساز در این کشور کار کنند. داروسازان می توانند مدرک تحصیلی خود را در مقطع کارشناسی به دست آورده و وارد بازار کار شوند. در این صورت آن ها باید در شرایطی کار کنند که یک فرد متخصص بر کار آن ها نظارت داشته باشد. افرادی که مدرک کارشناسی ارشد در این رشته را بدست آورده اند، این فرصت را خواهند داشت که در این کشور به عنوان یک داروساز مستقل فعالیت داشته باشد.

درآمد داروسازان در اوکراین به نسبت بسیاری از مشاغل دیگر بالاتر است. متوسط درآمد یک داروساز در اوکراین در حدود 28800UAH (هریونیای اوکراین) است. متوسط درآمد به دلار را می توان در حدود 730$ (دلار) در ماه دانست. بیشینه درآمدی یک داروساز در این کشور به 45500UAH (هریونیای اوکراین) می رسد. این سطح درآمد می تواند یک زندگی بسیار عالی در اوکراین را برای فرد رقم بزند.

منبع: salaryexplorer

جهت کسب جزئیات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق راه های ارتباطی با همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات پر تکرار در خصوص تحصیل داروسازی در اوکراین

در رابطه با تحصیل داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی در اوکراین همواره سوالاتی مطرح می شود که باید به آن ها به صورت مجزا پاسخ داده شود. برخی از مهم ترین سوالات در این رابطه عبارتند از:

  • آیا دانشگاه های پزشکی اوکراین برای تحصیل داروسازی مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟ خیر در حال حاضر دانشگاه های اوکراین به تایید وزارت بهداشت ایران نرسیده اند.
  • آیا پس از تحصیل داروسازی در اوکراین می توان برای مقاطع بالاتر به کشورهای دیگری مهاجرت کرد؟ بله، دانشگاه های اوکراین در رشته های پزشکی مورد تایید بسیاری از کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا هستند.
  • آیا می توان پس از تحصیل داروسازی در اوکراین مشغول به کار شد؟ بله در صورت تسلط به زبان اوکراینی یا روسی.
  • زبان تحصیل داروسازی در اوکراین چیست؟ انگلیسی، روسی و اوکراینی
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *