ویزای تحصیلی

تحصیل داروسازی در رومانی

تحصیل داروسازی در رومانی

تحصیل داروسازی در رومانی به دلیل هزینه های مقرون به صرفه و اعتبار بالای مدرک دریافتی برای بسیاری از افراد می تواند یک برگ برنده باشد. البته باید توجه داشت که رومانی کشور نسبتا کوچکی است که اگرچه از سال 07 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است، هنوز در گروه کشورهای در حال توسعه به حساب می آید. در حال حاضر تحصیل در همسایه های رومانی یعنی کشورهای مجارستان و اوکراین، طرفداران بیشتری دارد. چرا که این دو کشور به لحاظ شرایط اقتصادی در مقایسه با رومانی وضعیت بهتری دارند. البته از جمله مزایای رومانی این است که هزینه تحصیل و زندگی در آن حتی از مجارستان نیز کمی پایین تر است؛ منتهی ارزش اقامتی کشوری مثل مجارستان به دلیل حضور در حوزه شنگن بسیار بیشتر است اما مسیر ورودی دشوارتری نیز دارد.

در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل داروسازی در رومانی به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • متوسط هزینه تحصیل در رومانی چقدراست؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی کدام اند؟
  • آیا مدارک پزشکی در رومانی مورد تایید وزارت بهداشت است؟
  • آیا می توان پس از تحصیل در رومانی کار کرد؟
  • برترین دانشگاه های پزشکی در رومانی کدامند؟
  • شرایط دریافت ویزای تحصیلی رومانی چیست؟

تحصیل داروسازی در رومانی بدون آزمون ورودی

به منظور تحصیل در رشته های داروسازی، پزشکی، دندانپزشکی و غیره علاقه مندان نیازی به شرکت در  آزمون ورودی دانشگاه های رومانی چه به زبان رسمی این کشور و چه به زبان انگلیسی نخواهند داشت. اگر دانشجویی تمایل به ادامه تحصیل در رومانی به زبان رومانیایی را داشته باشد، می تواند در کالج های یک ساله آموزش زبان شرکت کند و در صورت اخذ مدرک زبان، وارد دانشگاه شود. از طرف دیگر، امکان تحصیل در دوره های زبان انگلیسی نیز در این کشور وجود دارد.

دانشجویان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی در رومانی می توانند به راحتی برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کرده و راهی این کشور شوند. تحصیل داروسازی در کشور رومانی 5 سال به طول خواهد انجامید که مدتی مشابه با سایر کشورهای اروپایی است. دانشجویان در پایان این دوره آموزشی، آماده ورود به بازار کار رومانی می شوند.

اینفوگرافیک تحصیل داروسازی در رومانی

هزینه تحصیل داروسازی در رومانی

همان طور که پیش تر اشاره کوتاهی شد، از جمله مزایای انتخاب رومانی برای تحصیل و زندگی شهریه پایین دانشگاه ها و هزینه کم زندگی در این کشور است. برای تحصیل در رومانی علاقه مندان باید سالیانه بین RON14000 تا RON30000 (لئوی رومانی) پرداخت کنند؛ رقمی که حدودا معادل سالیانه 3200€ تا 5000€ (یورو) می شود. البته شهریه در رومانی همانند سایر کشورهای دیگر با توجه به رشته انتخابی افراد و مقطع تحصیلی آن ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال تحصیل در رشته داروسازی در رومانی پرهزینه تر است و با توجه به دانشگاه محل تحصیل، سالیانه 5000€ (یورو) خواهد بود.

در نمودار زیر، هزینه تحصیل داروسازی در برخی از کشورهای دنیا ارائه شده است:

هزینه تحصیل داروسازی در کشورهای مختلف جهان

البته باید توجه داشت که تحصیل در دانشگاه های دولتی رومانی به زبان رومانیایی برای دانشجویان بومی و همچنین دانشجویان اتحادیه اروپا (EU) و حوزه اقتصادی اروپا (EEA) رایگان است. چرا که اصل 32 قانون اساسی رومانی دسترسی به تحصیل رایگان را یکی از حقوق ملت این کشور دانسته است. در مقایسه با رومانی تحصیل در مجارستان اندکی پرهزینه تر است و شهریه دانشگاه های این کشور سالیانه بین 1000€ تا 8000€ (یورو) می باشد.

شانس تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در رومانی

البته شانس تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در مجارستان بالاتر است چرا که اقتصاد قدرتمندتری دارد و نرخ بیکاری آن پایین تر می باشد:

نام کشورنرخ بیکاری در سال 2023
مجارستان%4.3
رومانی%5.6

مجارستان همچنین همسایه کشور اتریش است و نتیجتا به دلیل موقعیت جغرافیایی آن کارآفرینان بیشتری را از اتریش جذب می کند. در مجارستان همچنین شانس بالایی برای اخذ ویزا تنها با پذیرش گرفتن از دوره های کالج زبان وجود دارد؛ این در حالی است که چنین امکانی در خصوص کشور رومانی وجود ندارد. علاوه بر شهریه، هزینه زندگی در رومانی نیز قدری پایین تر از مجارستان است؛ این موضوع به خوبی در نمودار ذیل نشان داده شده است:

مقایسه هزینه ماهیانه زندگی در مجارستان و رومانی

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل داروسازی در رومانی

پس از گذراندن دوره پیش پزشکی و شرکت در آزمون، افراد با توجه به نمره ای که کسب کرده اند می توانند از دانشگاه های مختلفی پذیرش بگیرند. قاعدتا همانند تمامی کشورها، تحصیل در دانشگاه هایی که رنکنیگ جهانی و ملی بهتری دارند، فرصت های شغلی بیشتری را پیش روی افراد قرار خواهد داد. بهترین دانشگاه های رومانی برای تحصیل داروسازی عبارت هستند از:

ردیفبهترین دانشگاه های پزشکی رومانیU.S. News & World Report Ranking 2023
1دانشگاه پزشکی و داروسازی کرول داویلا281
2دانشگاه پزشکی و داروسازی گریگور تی پوپا514
3دانشگاه پزشکی و داروسازی ویکتور بیبز556
4دانشگاه پزشکی و داروسازی ایولیو هاتیگانو572

اخذ ویزا برای تحصیل در رومانی

متقاضیان باید ابتدائا از یک کالج یا دانشگاه در رومانی پذیرش بگیرند و سپس بر مبنای آن درخواست دهند تا برای آن ها ویزای تحصیلی رومانی صادر شود. به منظور اخذ این ویزا مدارک متعددی مورد نیاز است که برخی از مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش کالج یا دانشگاه در رومانی
  • نامه پذیرش وزارت آموزش و پرورش رومانی
  • پرداخت شهریه دانشگاه یا کالج در سال اول
  • گواهی تمکن مالی در حدود 2000€ (یورو) می باشد
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • بیمه درمانی معتبر در رومانی برای کل مدت تحصیل
  • رضایتنامه والدین یا سرپرست در صورتی که متقاضی تحصیل در رومانی زیر سن قانونی باشد
  • گواهی رزرو بلیط رفت
  • گواهی اقامت موقت در رومانی

درخواست اخذ ویزای تحصیلی رومانی باید به سفارتخانه یا کنسولگری های این کشور در کشور محل اقامت فرد تقدیم گردد. پس از اخذ ویزای تحصیلی رومانی، مدارکی که برای عبور از بخش کنترل پاسپورت در فرودگاه این کشور مورد نیاز است عبارت می باشند از:

  • پاسپورت معتبر
  • کپی نامه پذیرش رسمی
  • حداقل 2500$ (دلار آمریکا) یعنی حدودا 1800€ (یورو) پول نقد

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل داروسازی در رومانی

اخذ اقامت کشور رومانی

دانشجویان خارجی پس از مدرک تحصیلی خود می توانند به مدت 6 ماه در کشور رومانی اقامت موقت داشته باشند. این اقامت به منظور کاریابی در این کشور در اختیار شهروندان خارجی قرار می گیرد. در صورتی که فردی موفق به کاریابی در رومانی شود، می تواند اقامت بلند مدتی در این کشور بدست آورد. این اقامت بلند مدت در نهایت به اقامت دائم و اخذ پاسپورت خواهد انجامید.

به منظور اخذ اجازه اقامت رومانی، ارائه مدارک ذیل پس از ورود به این کشور ضروری است:

  • فرم درخواست که باید از اداره مهاجرت رومانی گرفته شود
  • نامه ای از دانشگاه محل تحصیل مبنی بر پرداخت شهریه برای 1 سال جلوتر
  • کپی نامه قبولی وزارت آموزش و پرورش رومانی
  • گواهی پزشکی از موسسات دولتی یا خصوصی در رومانی که اثبات کند دانشجوی خارجی هیچ بیماری ای که جامعه رومانی را با خظر مواجه کند، ندارد
  • گواهی بیمه سلامت برای افراد بالای 26 سال
  • قرارداد اجاره یا خرید منزل یا رزرو خوابگاه در رومانی
  • کپی صفحه اول پاسپورت
  • نامه تمکن مالی بانک که نشان دهنده توانایی فرد برای پرداخت هزینه های زندگی در رومانی برای 1 سال اول باشد که معادل حدودا 2000€ (یورو) می باشد
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • رسید پرداخت مالیات های اقامت

زندگی در رومانی بسیار ارزان قیمت است و این موضوع در نموداری که در این مقاله ترسیم شده به خوبی بررسی شد. نرخ تورم در رومانی نیز در  سال 2023 تنها 5.6% گزارش شده است یعنی مردم رومانی با افزایش مداوم قیمت ها روبه رو نخواهند بود. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل داروسازی در رومانی طی سال 2023 اطلاعاتی ارائه گردید.

سوالات پر تکرار در خصوص تحصیل داروسازی در رومانی

برخی از مهم ترین سوالاتی که می توان در خصوص تحصیل در رشته داروسازی مطرح کرد عبارتند از:

  • آیا تحصیل داروسازی در رومانی بدون آزمون ورودی ممکن است؟ یکی از مهم ترین مزایای تحصیل داروسازی در رومانی، امکان تحصیل بدون آزمون ورودی است.
  • هزینه تحصیل داروسازی در در رومانی چه مقدار است؟ در حدود 5000€ (یورو)
  • تحصیل داروسازی در رومانی چند سال به طول می انجامد؟ 5 سال تحصیلی
  • آیا دانشگاه های پزشکی در رومانی مورد تایید وزارت بهداشت ایران است؟ 4 دانشگاه در رومانی مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.
امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “تحصیل داروسازی در رومانی

  1. مونا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۳۵ سالمه – هدفم تحصیل داروسازی در رومانی هست
    شنیدم امکان بورس شدن وجود داره
    و اینکه برلی تحصیل داروسازی در رومانی نیاز به اخذ مدرک زبان نیست
    ایا این موضوع حقیقت داره
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر اینطور نیست. شما باید در نظر داشته باشید که مدرک زبان قطعا نیاز خواهید داشت ولی مثل کشورهای پیشرفته نمره بالا نمی خواهید.
      باید تماس بگیرید با مشاورین ما تا ببنند چطور میشه این حدود 15 سال گپ تحصیلی رو تکمیل کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *