ویزای تحصیلی

تحصیل داروسازی در فرانسه

تحصیل داروسازی در فرانسه

یکی از رشته های پرطرفدار برای تحصیل و کار در کشور فرانسه، تحصیل داروسازی در فرانسه می باشد که مورد توجه بسیاری از افراد قرار دهد. در فرانسه، برای انجام کار به عنوان یک داروساز، باید مدرک دکترای داروساز یا diplome d’état de Docteur en Pharmacie را داشت. مدرک داروسازی مدرکی است که پس از 6 الی 9 سال تحصیل داروسازی به دانشجو اعطاء می شود. هر دانشگاهی در فرانسه به دانشکده هایی موسوم به (Unité de Formation et de Recherche (UFR تقسیم می شود. در حال حاضر 24 دانشکده داروسازی یا UFR در فرانسه مشغول آموزش دانشجویان می باشند.

  • شرایط تحصیل داروسازی در فرانسه چیست؟
  • هزینه تحصیل داروسازی در فرانسه چقدر است؟
  • آیا تحصیل داروسازی در فرانسه برای ایرانیان رایگان است؟
  • مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در فرانسه چیست؟
  • بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل داروسازی کدام اند؟

از شرایط پذیرش دانشجویان خارجی در رشته داروسازی می توان به قبولی در آزمون ورودی و نیز ارائه مدرک زبان فرانسوی در سطح B2 اشاره کرد. اما با وجود سختی های تحصیل داروسازی و مدت طولانی در اتمام دوره و نیز اخذ مدرک دانشگاهی، فارغ التحصیلان می توانند با توجه به نیاز بازار کار اتحادیه اروپا (EU)، در کشور فرانسه دوره انترنی خود را به اتمام رسانده و با دریافت پیشنهاد کار اقامت فرانسه اخذ نمایند. در مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، اطلاعاتی در خصوص تحصیل داروسازی در فرانسه در سال 2024 ارائه شده است.

اینفوگرافیک تحصیل داروسازی در فرانسه

برنامه داروسازی در فرانسه در سال 2024

تحصیل در رشته های پزشکی از جمله تحصیل داروسازی در فرانسه در سال 2024 به 3 سیکل (PCEM، DCEM و رزیدنسی پزشکی عمومی) تقسیم می شود که منجر به اخذ مدرک دکتر پزشکی می گردد. سیکل اول یا PCEM: Premier Cycle d’études Medicales دو سال طول می کشد. در پایان سال اول از دانشجویان آزمون رقابتی گرفته می شود و تنها در حدود 15% تا 20% از دانشجویان سال اولی وارد سال دوم می شوند. 2 سال اول برای دانشجویان پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری در سیستم تحصیل پزشکی در فرانسه مشترک است.

سیکل دوم یا DCEM :Deuxième Cycle des Etudes Médicales چهار سال طول می کشد. برای رفتن به سیکل سوم، دانشجویان سال چهارمی بایستی سیکل دوم را با موفقیت به اتمام رسانیده و آزمون های دوره نظری را گذرانده، دوره های انترنی را طی کرده و در سمینارهای مورد نیاز شرکت جویند. سیکل سوم شامل 2 برنامه تحصیلی، داروسازی عمومی یا تخصص های دیگر است، که هر 2 منجر به اخذ مدرک diplome d’état de Docteur en Pharmacie یا مدرک دکتر داروسازی با عنوان PharmD می گردد.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل داروسازی در فرانسه

فرانسه با نرخ بیکاری 7.3% در سال 2024 یکی از مورد علاقه ترین مقاصد برای دانشجویان از سرتاسر دنیا است. چرا که علاوه بر داشتن شرایط اقتصادی ایده آل، نظام تحصیلی تقریبا رایگان دارد. منتهی کسانی که قصد دارند به واسطه تحصیل در فرانسه به این کشور مهاجرت کنند باید توجه داشته باشند ضروری است پیش از انقضای ویزای تحصیلی خود پس از فارغ التحصیلی، شغلی در فرانسه پیدا کنند. البته فارغ التحصیلان رشته داروسازی در صورت تسلط داشتن به زبان فرانسوی به راحتی می توانند شغلی در این کشور پیدا کنند، علی الخصوص وقتی در دانشگاه های برتر فرانسه تحصیل کرده باشند. برخی از بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل داروسازی عبارت هستند از:

ردیفبهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل داروسازیQS Ranking 2024U.S. News & World Report Ranking 2024
1Sorbonne University8343
2University of Paris Sud68
3Aix-Marseille University511171
4Université Grenoble Alpes342205
5University of Montpellier511204
6Sciences Po242
7Université Côte d’Azur601729
8University of Bordeaux425261
9University of Strasbourg398247

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل داروسازی در فرانسه

درخواست پذیرش برای تحصیل داروسازی در فرانسه

شیوه پذیرش برای تحصیل در دانشگاه های داروسازی فرانسه به فاکتورهای مختلفی از جمله ملیت متقاضی و برنامه تحصیلی و دانشگاه مورد علاقه بستگی دارد. شرط پذیرش از دانشکده های داروسازی فرانسه بسیار ساده است. اولین قدم در قبولی در آزمون ورودی دانشکده داروسازی است و از آنجایی که تحصیل داروسازی به زبان فرانسوی به دانشجویان ارائه می شود پس، شرط دوم ارائه مدرک زبان فرانسه است. شرط زبان برای ورود به دانشکده داروسازی به شرح ذیل می باشد:

مدرک زبان فرانسهحداقل سطح مورد قبول
TCF یا TEFB2

پس از اخذ پذیرش فرانسه، متقاضیان باید در یک دوره پیش پزشکی شرکت نمایند. لازم به ذکر است که ظرفیت دانشکده های داروسازی فرانسه برای جذب متقاضیان نیز متغیر می باشد و دانشجویان باید به این نکته توجه نمایند. بر این اساس، مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه های فرانسه به شرح زیر می باشد:

  • مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطه
  • 2 توصیه نامه
  • حداقل 2 نامه ارجاع تحصیلی از اساتیدی که قبلا به شما آموزش داده اند
  • انگیزه نامه یا SOP
  • آزمون زیان فرانسه در سطح B2

شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل داروسازی در فرانسه

اخذ ویزای تحصیلی فرانسه رابطه مستقیمی با ملیت متقاضی دارد. متقاضیان از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) نیازی به اخذ ویزای تحصیلی فرانسه ندارند. در حالی که متقاضیان خارجی غیر اروپایی برای تحصیل در فرانسه نیازمند اخذ ویزای تحصیلی فرانسه هستند. لازم به یادآوری است که شرط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اخذ نامه پذیرش و ارائه مدرک زبان فرانسوی است. متولی رسیدگی به درخواست متقاضیان نیز کنسولگری فرانسه یا کمپوس فرانس (Campus France) می باشد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی فرانسه در سال 2024

مطابق قوانین مهاجرتی فرانسه، دو نوع ویزای تحصیلی کوتاه مدت (3 ماه) و بلند مدت (بیش از 3 ماه) وجود دارد. متقاضیان تحصیل در فرانسه برای مدت بیش از 3 ماه، نیازمند اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با اعتبار یک ساله می باشند. در طی سال اول تحصیلات، دانشجویان خارجی تنها ملزم به ارائه ویزای خودشان به عنوان مدرک اقامت خود هستند. اما از سال دوم، دانشجویان باید برای درخواست ویزای اقامت فرانسه (Carte de Séjour) اقدام نمایند. متقاضیان ایرانی می توانند از طریق پورتال Etudes En France برای ویزای تحصیلی فرانسه ثبت نام نمایند.

شرایط و مدارک لازم جهت درخواست ویزای تحصیلی فرانسه به شرح زیر می باشد:

  • حداقل 18 سال سن
  • انتخاب دانشگاه و برنامه تحصیلی از قبل
  • نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه
  • پاسپورت معتبر با اعتبار چندین ماهه
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • عکس پاسپورتی
  • مدرک سکونتی معتبر
  • مدرک تمکن مالی متقاضی با ارائه صورت حساب بانکی تا 615€ (یورو) در هر ماه
  • بیمه درمانی بین الملل یا کارت سلامت معتبر

هزینه تحصیل داروسازی در فرانسه

برنامه های داروسازی مختلف در فرانسه دارای شهریه های متفاوتی هستند. این هزینه ها عمدتا به دانشگاه و برنامه تحصیلی متقاضی بستگی دارد. بر اساس آمارهای منتشره از 2024-2024، تحصیل داروسازی در فرانسه کاملا رایگان نیست البته از آنجایی که شهریه دانشگاه های دولتی بسیار پایین است اصطلاحا گفته میشود نظام تحصیلی فرانسه رایگان است. هزینه تحصیل در فرانسه به تفکیک مقاطع مختلف به شرح زیر میباشد:

مقطع تحصیلیمیانگین شهریه سالیانه به یورو
برنامه های لیسانس€170
برنامه های فوق لیسانس€243
برنامه های دکترا (PhD)€380

دانشجویان بین المللی برای تحصیل داروسازی در فرانسه باید انتظار هزینه هایی ما بین 8500€ تا 16500€ (یورو) در سال را به زبان انگلیسی داشته باشند. در مقطع کارشناسی ارشد نیز شهریه هر سال تحصیل در حدود 10000€ (یورو) در سال است. هزینه زندگی در فرانسه با توجه به محل تحصیل متفاوت است، مثلا هزینه زندگی در پاریس مسلما بالاتر از شهر کوچکی مثل رن است. یک دانشجوی خارجی تقریبا در ماه نیازمند حدودا 1000€ (یورو) میباشد.

بورسیه برای تحصیل داروسازی در فرانسه

برخورداری از بورسیه تحصیلی برای داروسازی در فراسنه از مزایا تحصیل می باشد. بیشتر بورسیه ها توسط دولت یا دانشگاه ها اعطاء می گردد. بورسه تحصیلی برای داروسازی در فراسنه شرایط مختص به خود را دارد که می توان به شرایط سنی زیر 28 سال اشاره کرد. بورسیه داروسازی در فرانسه در قالب کمک هزینه مالی بین 1600€ الی 5000€ (یورو) می باشد. این بورسیه ها می تواند هزینه های تحصیل داروسازی در فرانسه را پوشش دهد که به شرح زیر می باشند:

  • بورسیه اراسموس
  • بورسیه ایفل
  • بورسیه موسسه گرنوبل فناوری

کار در فرانسه برای دانشجویان خارجی

دانشجویان خارجی نباید دغدغه کار پس از فارغ التحصیلی را در فرانسه داشته باشند. چرا که دانشجویان (مخصوصا دانشجویان ارشد و دکتری) حق کار در فرانسه را تحت قانون خاصی دارند. این حق ویژه به عنوان طرح (autorisation proviso ire de sejour (APS شناخته می شود. این طرح به دانش آموختگان ارشد و دکتری اجازه اقامت در فرانسه برای مدت یک سال پس از اتمام تحصیلاتشان را فراهم می کند. در طی این دوره متقاضیان می توانند تا 60% از معادل دوره تمام وقت را بدون هیچ مجوزی کار کنند. امتیاز دیگر این طرح برای دانشجویان خارجی این است که دانشجویان می توانند این مجوز را حتی تمدید بکنند. این در صورتی امکان پذیر است که متقاضی کاری مرتبط با رشته تخصصی خود پیدا بکند که درآمد حاصله از آن شغل بیشتر از حداقل دستمزد فرانسه باشد.

شرایط کار داروسازان در فرانسه 2024

قبل از هر چیزی بایستی بدانید که گام اول برای ورود به بازار کار رشته داروسازی در کشور فرانسه اخذ مجوز کار از این کشور می باشد. در وهله دوم متقاضیان بایستی به دنبال یافتن پیشنهاد شغلی مناسب باشند. در گام سوم آنها می توانند به ویزای کاری فرانسه دست یابند. اما در این بین بد نیست بدانید که رنج درآمدی داروسازان در فرانسه از حداقل €30300 (یورو) شروع شده و تا حداکثر €99200 (یورو) در سال نیز می رسد.

همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، میانگین درآمد سالانه این دسته از شاغلین در فرانسه در حدود €63200 (یورو) می باشد:

رنج درآمد داروسازان در فرانسه

در واقع داروسازان فرانسوی درآمد بیشتری نسبت به داروسازان در دیگر کشورها از جمله کشور ایتالیا دریافت می کنند و این را می توان از طریق نمودار زیر متوجه شد:

مقایسه درآمد داروسازان فرانسوی و ایتالیایی

در این میان با توجه به نمودار زیر نیز می توان با بهترین شهرهای فرانسه برای کار و درآمد از طریق داروسازی پی برد:

بهترین شهرهای فرانسه برای کار و درآمد از طریق داروسازی

تمدید اقامت پس از تحصیل در فرانسه

ویزای تحصیلی در گروه ویزاهای بلند مدت قرار می گیرد اما تعداد سال های تحصیل در محاسبه سال های لازم برای اخذ اقامت دائم و پاسپورت فرانسه محاسبه نمی شود. در واقع کسانی که بخواهند در نهایت شهروند فرانسه محسوب شوند لازم است اقامت خود را پس از تحصیل تمدید نمایند. بدین منظور دانشجویان داروسازی لازم است پس از فارغ التحصیلی در فرانسه شغلی پیدا کنند. برای پیدا کردن کار در فرانسه نیز از آن جایی که در سال 2024 آمار بیکاری 7.3% است٬ فرد باید به زبان فرانسوی تسلط داشته باشد.

چطور میشه در فرانسه کار پیدا کرد؟

در واقع فرانسه یکی از کشورهایی است که دانستن زبان انگلیسی به تنها منجر به استخدام شدن نمی شود. با پیدا کردن شغل فرد می تواند اقامت خود را تمدید نماید و ویزای کاری اخذ کند. متقاضیان تحصیل در فرانسه در سال 2024 می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل داروسازی در فرانسه

متقاضیان تحصیل داروسازی در فرانسه در سال 2024 معمولا به پرسش های زیر اشاره می نمایند:

  • آیا تحصیل داروسازی در فرانسه آزمون ورودی دارد؟ بله، افراد باید در آزمون ورودی که به زبان فرانسوی است با موفقیت قبول شوند.
  • مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در فرانسه چیست؟ ارائه مدارک تحصیلی پیشین، ارائه 2 توصیه نامه، ارائه 2 نامه ارجاعی از استاد، انگیزه نامه و مدرک زبان انگلیسی و فرانسوی
  • شرایط تحصیل داروسازی در فرانسه چیست؟ سن 18 سال، اخذ پذیرش از دانشگاه، گواهی تمکن مالی، بیمه درمانی.
  • بهترین کشور برای تحصیل داروسازی چیست؟ کشورهای انگلیسی زبان با شرایط اقامتی ایده ال نظیر کانادا یکی از بهترین گزینه ها در این خصوص میباشد.
  • هزینه تحصیل داروسازی در فرانسه چقدر است؟ میانگین هزینه ها میزان 8500€ الی 16500€ (یورو) می باشد.
4.6/5 - (36 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل داروسازی در فرانسه

  1. مهسا گفت:

    سلام وقت بخیر
    24 ساله هستم و کارشناسی داروسازی از یکی از دانشگاه های معتبر. زبان انگلیسی در حد ایتلس 5.5 هستم و ب2 فرانسه هم دارم آیا میتونم با توجه به شرایطم در مقطع ارشد در رشته داروسازی تحصیل کنم ؟؟؟ شرایط اخد بورسیه و تحصیل رایگان هم امکان پذیر هست؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید اقدام کنید برای دوره های بالاتر و مشکلی از این بابت نیست.
      فقط در مورد تحصیل رایگان نمیشه به شما قول داد که به این امکان دست پیدا می کند در شرایط کنونی باید به این نکته اشاره کرد که بیشترین شانس برای تحصیل رایگان، در تحصیل داروسازی در ایتالیا ممکن هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *