ویزای تحصیلی

تحصیل داروسازی در چین

تحصیل داروسازی در چین

از آنجاکه تحصیل داروسازی در چین بر پایه علوم دارویی استوار است، لذا شرط ورود به سطوح بالای این رشته، دارا بودن مدرک لیسانس داروسازی (BS) است. مدیریت داروخانه،‌ تجربه آزمایشگاهی، توزیع دارو از جمله برنامه های درسی است که در رشته داروسازی برای دانشجویان ارائه می گردد و آنان را با مسئولیت های سنتی داروسازی آشنا می سازد. دانشجویانی که در رشته داروسازی در مقاطع تحصیل فوق لیسانس و دکترا مشغول به تحصیل هستند، تمرکز خود را بر روی کشف دارو و پژوهش توسعه دارو منعطف می کنند. امروزه در کشور چین، دانشگاه های داروسازی جهت تحصیل دانشجویان داروسازی بالینی نیز در حال شکل گیری و توسعه است. این مقاله مختص تحصیل داروسازی در چین نوشته شده است که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تاکید بر مطالعه آن دارد.

همان طور که گفته شد کشور چین رشته های داروسازی بالینی را در نظام آموزشی خود قرار داده است. وزارت آموزش و پرورش چین نیز اعطای مدارک حرفه ای همچون (PharmD) در ایالات متحده را برای دانشجویان فارغ التحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته است. هر ساله افراد خارجی زیادی متقاضی تحصیل داروسازی در چین هستند و دلایلی مانند مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل در چین، اعطای بورسیه های مختلف تحصیلی برای دانشجویان خارجی و تعداد بالای دانشگاه های پزشکی این کشور بسیار تاثیرگذار است.

اعزام دانشجو جهت تحصیل داروسازی در چین

تحصیل داروسازی در چین در سال 1906 میلادی در سلسله چینگ راه اندازی شد و شروع به فعالیت نمود. به طوری که اولین دانشگاه داروسازی در کشور در سال 1949 میلادی و پیش از تاسیس جمهوری خلق چین افتتاح گردید. در کشور چین 8 مدرسه و دانشگاه وجود دارد که دوره های تحصیلی داروسازی را به صورت حرفه ای و تخصصی ارائه می دهند.

اولین کالج پزشکی پکن نیز در سال 1955 میلادی آغاز به کار نمود و دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته داروسازی را در مقطع فوق لیسانس مورد پذیرش قرار داد که اکنون به نام مرکز علوم بهداشت دانشگاه پکن شناخته شده است. بالغ بر 257 دانشکده داروسازی در کشور چین وجود دارد که مدرک لیسانس اعطا می نماید. طبق آمارهای سال 2005 میلادی، بالغ بر 6000 دانشجو موفق به اخذ درجه BS و 800 دانشجو نیز موفق به کسب درجه MS در رشته داروسازی شده اند که البته تعداد 290 دانشجو نیز در کشور چین موفق به دریافت مدرک دکترای داروسازی شده اند. اعزام دانشجو به چین در مقاطع مختلف تحصیل به امری رایج در ایران تبدیل شده است.

دانشگاه های چین برای رشته داروسازی

همان طور که گفته شد کشور چین دارای دانشگاه های داروسازی بسیاری است که انواع رشته های تحصیلی را در مقاطع مختلف فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا برای دانشجویان ارائه می نمایند. در این بخش از مقاله، فهرست کاملی از دانشگاه های داروسازی چین نام برده شده است که عبارتند از:

دانشگاه پزشکی چینی پکن، دالیان، نانکائی، لیائونینگ، جیانگسو، ژِنگژو، دانشگاه پزشکی چین، فودان، تیانجین، ووهان چین، گوانگخی، جینژو، هبئی، سوچو، شاندونگ، جینان، گوانگدونگ، گوانگژو، زیجیانگ چین، دانشگاه فناوری شیمیایی شنیانگ، جیلیانگ چین، دانشگاه اوشن چین، دانشگاه شاندونگ، خی آن جیائوتونگ، یانتائی، چونگکینگ، هونان، دانشگاه چنگدو، دانشگاه پزشکی ویفنگ، دانشگاه پزشکی چینی هلونگجیانگ، کالج پزشکی بنگبو، دانشگاه فوژو، دانشگاه پزشکی خینخیانگ، دانشگاه پزشکی گانان، دانشگاه پزشکی چینی شانخی

هزینه تحصیل داروسازی در چین

هزینه تحصیل داروسازی در چین

مبلغ هزینه تحصیل در چین در دانشگاه های مختلف، متغیر است. این هزینه ها در دانشگاه داروسازی چین در مقطع لیسانس بین 2700$ الی 3600$ (دلار) در هر سال تحصیلی است. در دانشگاه گوانگدونگ بایستی بین 2300$ الی 2900$ (دلار) به طور سالیانه پرداخت نمود. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به ترتیب هزینه هایی به مبلغ 3600$ الی 4600$ و 5200$ (دلار) در هر سال تحصیلی در بر خواهد داشت. علاوه بر شهریه، هزینه های دیگری مانند هزینه ثبت نام، مسکن، خوراک، پوشاک، رفت و آمد و غیره برای دانشجویان خارجی وجود دارد.

برای مثال اجاره یک اتاق دو نفره به مبلغ 1000$ (دلار) و اتاق تک نفره 1700$ (دلار) در هر ماه می باشد. هزینه های مربوط به ثبت نام و امور اداری نیز بین 40$ الی 60$ (دلار) می باشد. هزینه های ذکر شده در هر ماه و با توجه به سبک زندگی دانشجویان تحصیل داروسازی در چین، از 300$ الی 370$ (دلار) برآورد می گردد.

بهترین دانشگاه های چین در رشته داروسازی

جدول زیر نشان دهنده رتبه بهترین دانشگاه های چین در سطح دنیا است.

رتبه جهانی QSنام دانشگاه
15Tsinghua University
23Peking University
34Fudan University
47Shanghai Jiao Tong University
53Zhejiang University
93University of Science and Technology of China
124Nanjing University
246Wuhan University
256Tongji University
260Harbin Institute of Technology
263Sun Yat-Sen University
279Beijing Normal University
303Xi’an Jiaotong University
323Southern University of Science and Technology
377Nankai University
387Shanghai University

کار دانشجوئی در چین

دانشجویان بین المللی در کشور چین از فرصت کار نیمه وقت برخوردار هستند. پس دانشجویان مطابق قوانین کشور چین مجاز هستند تا در طی تحصیلات خود کار هم بکنند و همچنین از دوره کارآموزی خود در پردیس های دانشگاهی حقوق هم دریافت کنند، البته به یک شرط که اولا مجوز لازم را از دانشگاه و از مسئولان مهاجرتی چین دریافت کرده باشند. اما فرآیند اخذ مجوز کار دانشجوئی در چین با توجه به تصویر زیر شامل دریافت رضایت نامه از دانشگاه یا شرکت استخدام کننده (برای دوره های کارآموزی) و سپس مراجعه به اداره پلیس جهت اخذ مجوز کار نیمه وقت می باشد:

فرآیند اخذ مجوز کار دانشجوئی در چین

اما پس از فارغ التحصیلی هم دانشجویان خارجی می توانند جهت کار در این کشور اقدام کنند. مطابق قانون کشور چین، این کار مستلزم دریافت ویزای کاری چین یا Z Visa می باشد که دریافت آن مخصوصا برای دانشجویان لیسانس کار دشواری است. چرا که شرایط اصلی درخواست این ویزا عبارتند از:

  • داشتن یک پیشنهاد کاری
  • داشتن حداقل دو سال سابقه کاری

زبان تحصیل داروسازی در چین

برخی دانشگاه های چین برای تحصیل داروسازی در چین، دارای زبان تحصیلی انگلیسی نیز هستند که از جمله آنها می توان به دانشگاه دانشگاه داروسازی ونژو در شهر ژنجیانگ اشاره نمود. میزان شهریه سالانه این دانشگاه برای مقاطع لیسانس در زبان تحصیلی انگلیسی، مبلغی معادل 2900$ (دلار)، فوق لیسانس 4000$ (دلار) و دکتری 5800$ (دلار) می باشد. البته بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی از سوی دانشگاه های چین اعطا می گردد. این بورسیه ها در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس به صورت 100% بوده و تحصیل رایگان محسوب می شود. برخی بورسیه ها نیز تنها 50% هزینه ها را پوشش می دهند. بورسیه های تحصیلی در مقاطع بالاتر نیز مضاف بر این که هزینه های تحصیلی را پوشش می دهد، مبلغ 280$ (دلار) نیز به صورت ماهیانه به دانشجو پرداخت می گردد.

شرایط تحصیل داروسازی در کشور چین

اگرچه مهاجرت تحصیلی به چین در زمینه داروسازی از سوی دانشگاه های خصوصی راحت تر از دانشگاه های دولتی است، اما شهریه ها در دانشگاه های خصوصی بالاتر است. دقت داشته باشید که دانشگاه انتخابی از سوی وزارت علوم ایران تایید شده باشد. زبان تحصیلی برنامه های داروسازی در چین، انگلیسی و چینی است. مدت زمان تحصیل داروسازی در چین در مقطع کارشناسی به صورت 4 الی 5 ساله، مقطع کارشناسی ارشد به صورت دو ساله و مقطع دکترا به صورت 3 الی 4 ساله خواهد بود. دانشجویان در حال تحصیل، در حوزه های آنالیز مواد دارویی، کاربردهای پزشکی داروهای نوین، تحقیق، طراحی، تولید و مدیریت داروهای نوین آموزش داده می شوند.

دوره های داروسازی در چین

گذراندن دروس علوم پایه در دو سال اول تحصیل اجباری است که شامل ریاضیات پیشرفته، آمار احتمال و جبر خطی، فرهنگ چین، زبان چینی، مبانی قانون و مبانی کامپیوتر می گردد. پس از گذراندن این مدت، در نیم سال اول، سال سوم تحصیل، بایستی گرایش مورد نظر خود را انتخاب نموده و در نیم سال دوم دروس زیر را بگذرانند:

  • شیمی غیر آلی
  • شیمی تحلیلی
  • بایوشیمی
  • شیمی فیزیک
  • زیست شناسی مولکولی

دانشجویانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند بر علوم به شرح ذیل تسلط کافی داشته و مهارت لازم را به دست آورده‌اند که عبارتند از:

  • اقلام دارویی
  • فارماکولوژی
  • تجزیه و تحلیل داروسازی
  • فارماکولوژی بالینی
  • سینتیک متابولیسم دارویی
  • بررسی پزشکی مدرن
  • تجزیه و تحلیل طیفی داروسازی
  • کروماتوگرافی داروسازی

تحصیل پزشکی در چین متقاضیان زیادی پیدا کرده است و متاسفانه اطلاعات نادرست در این زمینه نیز به نسبت فزونی یافته است. کسب مشاوره از کارشناسان و مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از طریق مراجعه حضوری یا تماس تلفنی رایگان امکان پذیر خواهد بود. امید است با تکیه بر دانش وکلای این موسسه کلیه مراحل مهاجرتی را طبق شرایط خود پشت سر گذاشته و به اهداف عالیه دست یابید.

سوالات متداول در خصوص تحصیل داروسازی در چین

در رابطه با تحصیل داروسازی در چین سوالاتی پیش می آید که عموم آن ها به شرح زیر است:

  • طول دوره داروسازی در چین چند ساله است؟ دوره تحصیلی در چین 5 تا 6 سال به طول می انجامد.
  • زبان تحصیل داروسازی در چین چیست؟ امکان تحصیل به زبان چینی و انگلیسی در این کشور وجود دارد.
  • آیا مدرک داروسازی چین در ایران معتبر است؟ بسیاری از دانشگاه های چین مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند.
  • هزینه تحصیل داروسازی در چین چه مقدار است؟ هزینه تحصیل داروسازی در چین تا حدود 6000$ (دلار) در سال است.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *