ویترین

مقایسه هزینه تحصیل در کشورها

مقایسه هزینه تحصیل در کشورها

برای دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، یکی از مهم ترین مسائل، مقایسه هزینه تحصیل در کشورها برای پیش بینی شرایط در آینده است. رسیدن به هر هدفی مستلزم داشتن برنامه و ابزار است و اهداف علمی نیز از این امر مستثنا نیستند. جوانان و دانشجویان زیادی با اهداف گوناگون، خواستار مهاجرت تحصیلی هستند. اما این مهاجرت آنان، نیازمند اسباب و لوازمی است که یکی از مهم ترین آن ها بودجه می باشد. برای تامین هزینه ها لازم است که اولا تخمین صحیحی از هزینه های تحصیل و زندگی در شهر مقصد داشت.

خود این هزینه ها به 2 بخش اصلی تقسیم می شوند:

  1. هزینه های تحصیل (کشورهای غیر رایگان + کشورهای رایگان)
  2. هزینه های زندگی

بنابراین بدین منظور لازم است که هزینه های زندگی در شهرهای مختلف از یکسو و هزینه های تحصیل در برنامه های تحصیلی مختلف از سوی دیگر بررسی و ارزیابی گردد. به طور مثال هزینه های زندگی در اروپای شرقی کمتر از اروپای غربی است یا اروپای شمالی گران تر از اروپای جنوبی است. یا مثلا هزینه های تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان گران تر از دانشگاه های فرانسوی زبان است و یا این که معمولا تحصیل در دانشگاه های آلمانی زبان رایگان است.برای آن هایی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، توصیه می شود که در کنار هر عامل دیگری برای تصمیم گیری، همچنین مقایسه هزینه تحصیل در کشورها را نیز مد نظر داشته باشند. مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمای شما در این امر خواهند بود.

تحصیل در کشورهای مختلف جهان

نظام آموزشی در کشورهای مختلف دنیا، معمولا از استانداردهای خاصی تبعیت می کنند. اصلی ترین استاندارد نظام آموزشی که هم اکنون در عمده کشورهای دنیا حاکم است، بدین قرار است:

  • مقطع یک تا سه ساله پیش از دبستان (با عناوینی مانند مهد کودک و آمادگی)
  • این دوره عمدتا عمومی نیست و اختیاری می باشد.
  • سپس مقطع دوازده ساله تحصیلات عمومی است که معمولا شامل دو مقطع شش ساله ابتدایی و متوسطه می شود.
  • خود مقطع متوسطه نیز غالبا به دو مقطع سه ساله تقسیم می شود.

دوره سه ساله دوم متوسطه معمولا زمانی است که دانش آموزان دست به اولین انتخاب تحصیلی خود می زنند. در این زمان است که بچه ها انتخاب می کنند که آیا مهارت آموزی کنند یا درس بخوانند و اگر می خواهند درس بخوانند، در چه شاخه و رشته ای درس بخوانند. قاعدتا افرادی که در این زمان، رشته های نظری را انتخاب می کنند، در پایان مقطع، می توانند وارد مرحله تحصیلات عالیه شوند.

مقطع عمومی دوره ای است که تقریبا در تمامی کشورها فراگیر و الزامی است. نهایتا مقطع تحصیلات عالیه یا دانشگاهی است که افراد علاقه مند می توانند وارد این دوره شوند. البته برای ورود به این مقطع صرفا علاقه کافی نیست و لازم است که واجد شرایطی نیز بود. این شرایط برای کشورهای مختلف و حتی بعضا دانشگاه های مختلف، متفاوت است. اگر چه مشترکاتی نیز وجود دارد؛ مانند به اتمام رساندن تحصیلات 12 ساله عمومی و ارائه گواهی پایان آن. تحصیل در این مقطع اختیاری است.

شرایط تحصیل ارزان در اروپا

همان طور که می دانید آموزش برای تمامی افراد امری ضروری است که در مراکز آموزش هر کشور برای شهروندان خود به صورت رایگان در مراکز دولتی صورت می گیرد. در این میان یک دسته از کشورهای اروپایی به چشم می آیند که این سیستم آموزش رایگان یا کم هزینه را نیز برای شهروندان خارجی نیز ایجاد کرده اند. اتحادیه اروپا با مساحتی بیش از 10 میلیون کیلومتر مربع و تشکیل شده از 50 کشور می باشد که از سایر مکان های بزرگ در جغرافیا زمین است که در یکسری از کشورهای خود، این فرصت تحصیلی را برای دانشجویان خارجی ایجاد کرده است.

تحصیل ارزان در اروپا بر کیفیت و یکپارچگی آموزش نیست. بیش از نیمی از این موسسات آموزشی رایگان برجسته در جهان ، ریشه در قرون 17 و 18 دارند. با این حال تمام بودجه های دولتی برای تحصیل دانشجویان صرف نمی شود. در این قسمت به 10 کشور که آموزش عالی را برای دانش آموزان فراهم می کند، اشاره می شود:

  • آلمان
  • نروژ
  • سوئد
  • اتریش
  • فنلاند
  • جمهوری چک
  • فرانسه
  • بلژیک
  • یونان
  • اسپانیا

مقایسه هزینه تحصیل در کشورهای مختلف

هزینه تحصیل نیز در کشورهای مختلف و مقاطع مختلف، کاملا متفاوت است. به طور کلی هزینه تحصیل در کشورها را می توان بر اساس سه فاکتور بررسی کرد. الزامی یا اختیاری بودن مقطع تحصیلی: بر طبق یک قاعده اجمالی می توان گفت که هر مقطعی که تحصیل در آن الزامی باشد، رایگان است و هر مقطعی که اختیاری و انتخابی باشد، مستلزم پرداخت هزینه است. البته تاکید می شود که همیشه اینطور نیست ولی عموما این قاعده حاکم می باشد. مثلا در برخی کشورها با توجه به رویکردی که دولت ها به منظور تربیت نیروی کار ماهر و متخصص دارند، تحصیلات دانشگاهی نیز رایگان است مانند کشور نروژ.

بومی یا غیربومی بودن دانشجویان: آن چه در مورد قبلی گفته شد، مربوط به شهروندان خود هر کشور و یا نهایتا خارجی هایی است که اقامت دائم آن کشور را داشته باشند. دانش آموزان و دانشجویان خارجی یا اصطلاحا بین المللی معمولا مشمول این امر نیستند. بر طبق یک قاعده اجمالی، محصلین خارجی در تمامی مقاطع باید هزینه تحصیل خود را پرداخت نمایند. هر چند در اینجا نیز تاکید می کنیم که همیشه این طور نیست. مثلا کشور آلمان دانشجویان خارجی را نیز از پرداخت هزینه تحصیلی معاف می دارد. خصوصی یا عمومی بودن واحد آموزشی: بدون استثنا، تحصیل در واحدهای خصوصی در تمام کشورها و مقاطع مستلزم پرداخت هزینه است. اما واحدهای دولتی این طور نیست و امکان معافیت هایی در برخی کشورها وجود دارد.

بررسی و مقایسه هزینه تحصیل در کشورها

بررسی و مقایسه هزینه تحصیل در کشورها

اکنون به بررسی موارد هزینه دار و مقایسه هزینه تحصیل در کشورها می پردازیم. بر اساس معیارها و شاخص های مختلفی می توان اقدام به مقایسه هزینه تحصیل در کشورها نمود. در اینجا و بر یک مبنای کلی می توان کشورها را از این نظر به سه دسته تقسیم کرد:

  • کشورهای با هزینه بالای تحصیلی
  • دولت های با هزینه پایین تحصیلی
  • کشورهای بدون هزینه تحصیل

با این توضیح اکنون با توجه به جدول زیر می توان به یک آنالیز خوب و جامعی درباره گرانترین مقاصد تحصیلی در جهان دست یافت. همان طوری که در لیست آماری زیر نیز مشاهده می شود استرالیا، سنگاپور و ایالات متحده سه کشوری هستند که هزینه تحصیل در آنها بسیار بالاتر از سایر کشورهای جهان می باشد:

رتبهکشورمیانگین سالیانه هزینه تحصیل (دلار)میانگین سالیانه هزینه زندگی (دلار)کل هزینه سالیانه (دلار)
1استرالیا24081$18012$42093$
2سنگاپور18937$20292$39229$
3ایالات متحده24914$11651$36564$
4بریتانیا21365$13680$35045$
5هنگ کنگ13444$18696$32140$
6کانادا16746$13201$29947$
7فرانسه2470$14300$16700$
8مالزی2453$10488$12941$
9اندونزی4378$8527$12905$
10برزیل5900$12569$18469$

کشورهای با هزینه بالا و پایین تحصیلی

بسیاری کشورهای تراز اول دنیا در آمریکای شمالی، اروپای غربی، بریتانیا و استرالیا در این رده قرار می گیرند. البته همه این کشورها در یک سطح نیستند ولی به طور کلی می توان آن ها را جزء کشورهای با هزینه بالای تحصیلی محسوب کرد. مثلا بریتانیا گران تر از استرالیا و استرالیا گران تر از کانادا است. هزینه تحصیلی در این کشورها سالیانه بالای 10000$ (دلار) تا حدود پنجاه هزار دلار در سال بالغ می گردد. تحصیل در ایتالیا و تحصیل در ترکیه در اروپا تا هند و مالزی در آسیا را می توان در این گروه ارزیابی کرد. هزینه تحصیل در دانشگاه ها معمولا چیزی در حدود 5000$ (دلار) در سال می باشد. در اینجا نیز ضوابط و تفاوت های خُردی وجود دارد.

یکی از مسائلی که در بحث هزینه های تحصیل به آن توجه می‌ شود مبحث دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف لیسانس تا دکترا می‌ باشد. افرادی که متقاضی مهاجرت تحصیلی هستند همواره به دنبال مقصدی می گردند که هم کیفیت دانشگاه‌ های خوبی داشته باشد هم بتوانند با پرداخت هزینه بسیار پایین از بورسیه تحصیلی برخوردار شوند و به صورت رایگان به تحصیل بپردازند. لازم به ذکر است به‌ غیر از کشور ایتالیا که در مقطع لیسانس و فوق‌ لیسانس بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌ المللی ارائه می کند؛ هیچ کشوری در حال حاضر وجود ندارد که برای ایرانیان در مقاطع قبل از دکترا تحصیل با بورسیه و به صورت رایگان انجام بپذیرد. اما کشورهایی مانند ترکیه ، مالزی و هند هستند که افراد با قبولی در آزمون های ورودی می توانند در دانشگاه های دولتی با پرداخت هزینه بسیار پایین به تحصیل بپردازند.

کشورهای بدون هزینه تحصیلی

و اما کشورهای دیگری نیز وجود دارند که بنا بر رویکردهای کلانی که دارند، تحصیل در آن ها اساسا رایگان است و اتفاقا این ها جزء برترین کشورهای دنیا برای تحصیل و زندگی هستند. کشورهایی مانند آلمان، اتریش، فرانسه و نروژ در این گروه قرار دارند. در پایان ذکر چند نکته لازم به نظر می رسد: اول این که تحصیل رایگان برای خارجی ها، منحصر به مقطع دانشگاهی می باشد. اما همواره معافیت هایی برای گروه های خاص مانند مددجویان و پناهجویان وجود دارد. همچنین دریافت بورسیه تحصیلی راه دیگری برای تامین هزینه های تحصیلی است. نهایتا این که تحصیل رایگان یا کم هزینه در هر کشور، به معنای وجود درخواست های فراوان برای آن است پس رقابتی پنهان برای پذیرش در دانشگاه ها پیش می آید.

اگر تمایل به قصد ادامه تحصیل و مهاجرت از طریق تحصیل می باشید می توان گفت هزنیه تحصیل و اخذ ویزای تحصیلی استرالیا بسیار پر هزینه است در حالیه که شما می تواند با اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا و همچنین اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا و یا بورسیه تحصیلی ایتالیا با هزینه بسیار پایین اگر خواهان موفقیت در این امر هستید و یا اصلا خواهان کسب آگاهی بیشتر درباره مقایسه هزینه تحصیل در کشورها هستید، با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار مقایسه هزینه تحصیل در کشورها

مهم ترین سوالاتی که در این رابطه پیش می آید عبارتند از:

  • کم هزینه ترین کشورها برای تحصیل و زندگی کدامند؟ ترکیه، ایتالیا، روسیه، چین، اسپانیا و اوکراین.
  • پر هزینه ترین کشورها برای تحصیل و زندگی کدامند؟ آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان، هلند، نیوزلند و دانمارک.
  • در کدام کشورها می توان با کار دانشجویی هزینه زندگی را پوشش داد؟ در اکثر کشورهایی که اجازه کار به دانشجویان داده شده است این امکان وجود دارد.
  • کم هزینه ترین کشورها از نظر پرداخت شهریه دانشگاهی کدامند؟ ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ترکیه، روسیه، اوکراین، چین و نروژ
  • در کدام کشورها می توان بدون شرکت در آزمون ورودی و با پرداخت هزینه بسیار کم پزشکی تحصیل کرد؟ کشور رومانی و کشور چین
  •  آیا در کشورهای با هزینه تحصیل گران می توان شهریه ها را به‌ صورت اقساطی پرداخت کرد؟ اکثر کشورهای مطرح دنیا مانند انگلستان ، کانادا و آمریکا در پرداخت شهریه سال اول را از دانشجویان به‌ طور کامل و یا اکثر آن را دریافت می‌ کنند اما پس‌ از ورود دانشجو شرایط برای پرداخته الباقی شهریه به‌ صورت اقساط وجود خواهد داشت.
  • آیا شهریه دانشگاه باید در کشور مقصد به دانشگاه پرداخت شود یا از طریق موسسه شما پرداخت شهریه از ایران و قبل‌ از سفر به کشور مقصد امکان پذیر است؟ مؤسسه سفیران سروش سعادت نماینده بسیاری از کالج ها و دانشگاه های واقع در کشورهای انگلیسی‌ زبان و حوزه اتحادیه اروپا می‌ باشد؛ در نتیجه امکان پرداخت شهریه به‌ صورت مستقیم از مبداء ایران فراهم می باشد.
  • آیا ممکن است از دانشگاهی که توسط سفیران برای متقاضی پذیرش می‌ گیرید مورد تأیید وزارت بهداشت و وزارت علوم نباشد و پس از فراغت از تحصیل دچار مشکل بشویم؟ مؤسسه حقوقی مهاجرتی سفیران سروش سعادت با بیش از 9 سال سابقه در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور فقط از طریق دانشگاه های مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران برای متقاضیان جهت پذیرش اقدام می‌کند و از این بابت نگرانی برای متقاضی تحصیل در خارج از کشور به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.
امتیاز دهید

6 دیدگاه برای “مقایسه هزینه تحصیل در کشورها

  1. عرفان گفت:

    سلام من امسال کنکور میدم می خواستم ببینم اگه بخوام در کشور دیگری بورسیه رایگان بگیرم رتبم باید زیر چند باشه؟ البته تجربی می خونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ایتالیا و روسیه کشورهایی هستند که به شما بورسیه می دن و نیازی به رتبه کنکور شما ندارند

  2. آرتین گفت:

    سلام ببخشید من هنوز دانشگاه نرفتم و 3 سال دیگه باید کنکور بدم
    و قصد دارم قبل از 18 سالگی مهاجرت بکنم
    برای تحصیل در آلمان در مقطع متوسطه ی دوم هزینه ها به چه صورت است؟
    و برای تحصیل رایگان باید چه شرایطی داشته باشیم؟
    در ضمن دیپلم زبان انگلیسی هم دارم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید برای پذیرش از دبیرستان های آلمان اقدام کنید و اگر موفق شدید از مدارس دولتی آلمان پذیرش بگیرید، می تونید به صورت رایگان تحصیل کنید

  3. مقیم المان گفت:

    سلام هزینۀ تحصیل در دانشگاه های هنر آلمان و دانشگاه های آزاد و غیر دولتی ایران را مقایسه کنید
    هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی درهرترم در آلمان تقریبا چند میلیون تومانه؟
    ممنون میشم جواب بدید 🌹باتشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شهریه ای در آلمان از شما دریافت نمیشه اما شما باید سالانه مبلغی در حدود 1400 یورو یا کمتر رو به دانشگاه پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *