ویزای تحصیلی

تحصیل در اسکاتلند

تحصیل در اسکاتلند

تحصیل در اسکاتلند موضوعی است که در صدر توجه متقاضیان تحصیل در خارج قرار دارد و آنها در این رابطه با سوالات زیادی روبه رو هستند. اینکه آیا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اسکاتلند نیازی به قبولی در آزمون ورودی است؟ شرایط مدرک زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های اسکاتلندی به چه صورتی است؟ آیا هزینه تحصیلی در اسکاتلند ارزش ادامه تحصیل در آن را دارد؟ شرایط ویزای تحصیلی اسکاتلند پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپایی (EU) به چه صورتی است؟ آیا امکان کار دانشجویی یا اخذ بورس از اسکاتلند برای دانشجویان ایرانی فراهم است؟ اصولا مزایای تحصیل در موسسات آموزش عالی اسکاتلند چیست؟

در همین ابتداء باید گفت که اسکاتلند دارای یک نظام آموزشی برتر در سطح جهانی و دانشگاه های رتبه برتر بین المللی است و بیشتر به خاطر تربیت دانشمندان و متفکران خلاق معروف است. اینها گواه بر این است که چرا هر ساله بیش از 50000 دانشجو از 180 کشور مختلف جهان از جمله ایران خودمان اسکاتلند را برای ادامه تحصیلات آکادمیک خود انتخاب می کنند. پس شما هم با اخذ مشاوره های دقیق و کامل از وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید برای اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های اسکاتلند 2024 دلگرم شوید.

چرا تحصیل در اسکاتلند؟

اسکاتلند کشوری جزء 4 کشور تشکیل دهنده بریتانیا در شمال اروپاست. این کشور یکی از کشورهای توسعه یافته و صنعتی اروپاست که در قاره سبز با سطح درآمدی بسیار بالا مشخص می شود. همپای اقتصاد این کشور، نظام آموزش عالی این کشور نیز در سطح ملی و بین المللی خیلی ترقی کرده است.


طبق رنکینگ معتبر Times در سال 2024 برترین دانشگاه های این کشور در سطح ملی و بین المللی عبارتند از:

رتبه جهانیرتبه ملیدانشگاهشهر
301دانشگاه ادینبروادینبرو
862دانشگاه گلاسکوگلاسکو
1583دانشگاه ابردینابردین
201- 2504دانشگاه دندیدندی
201- 2504دانشگاه سنت اندروسنت اندرو

اما علاوه بر وجود دانشگاه های تاپ، تحصیل در اسکاتلند به سبب وجود دلایل زیر مطلوب دانشجویان بین المللی است:

چرا تحصیل در اسکاتلند

کمی درباره نظام آموزشی اسکاتلند

اسکاتلند Scotland نیز همانند دیگر کشورهای پیشرفته اروپایی از یک نظام آموزشی مترقی و کاملا مدرنی برخوردار است. سیستم آموزشی این کشور در قالب سه بخش شامل مدارس اسکاتلندی، کالج هی اسکاتلند و دانشگاه های اسکاتلند قابل تشخیص است. مدارس این کشور هم به صورت دولتی و هم خصوصی بوده و آموزش رایگان را برای تمام کودکان اسکاتلندی سنین 3 تا 18 سال فراهم می کند. بعد از اتمام تحصیلات متوسطه دانش آموزان می توانند وارد کالج ها و یا دانشگاه های این کشور شوند. کالج ها بیشتر به جنبه حرفه ای ولی دانشگاه های اسکاتلند بطور سنتی به تحقیقات و آموزش تئوریک می پردازند.

موسسات آموزشیمدرک یا درجه اعطایی
کالج هاگواهی ملی عالی (1 سال) و دیپلم ملی عالی (2 سال)
دانشگاه هامدرک کارشناسی (3 تا 4 سال)، مدرک کارشناسی ارشد (2 سال) و مدرک دکتری (4 تا 5 سال)

منبع: سایت scotland

مزایا و معایب تحصیل در اسکاتلند

اعزام دانشجو به اسکاتلند نیز همانند اغلب کشورهای مدرن اروپایی دارای مزایا و معایب متعددی برای اتباع کشورهای خارجی می باشد. بنابراین توصیه می شود که قبل از ورود به اسکاتلند به خوبی با مزایا و معایب تحصیل در اسکاتلند آشنا شوید. تحصیل در اسکاتلند در کنار مزایا متعددی که در زمینه های مختلف در اختیار دانشجویان قرار می دهد، دارای چالش های محدودی نیز در حوزه های گوناگون می باشد. اما نگران نباشید، زیرا مزیت های تحصیل در اسکاتلند گسترده تر از معایب تحصیل در این کشور می باشد.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست اتباع کشورهای خارجی برای تحصیل در اسکاتلند را مشاهده فرمایید:

روند درخواست اتباع کشورهای خارجی برای تحصیل در اسکاتلند

شرایط تحصیل کارشناسی در اسکاتلند

همانند اکثر کشورهای اروپایی، بریتانیا از جمله اسکاتلند از سیستم اروپایی واحدهای آموزشی ( ECTS) بهره می گیرد. بنابراین کورس اول آموزش آکادمیک در اسکاتلند، دوره کارشناسی می باشد و دانشجویان می توانند پس از پذیرش در دانشگاه مربوطه در رشته دلخواه خود در اسکاتلند به راحتی ادامه تحصیل دهند. منتها برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اسکاتلندی ارائه مدرک دیپلم و ریزنمرات تحصیلی، انگیزه نامه، مدرک زبان، توصیه نامه الزامی است. متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت خدمات پذیرش کالج و دانشگاه ها (UCAS) نسبت به تکمیل فرم درخواست پذیرش خود و نیز انتخاب حداقل 5 رشته محل اقدام کنند.

شرط مدرک زبان در اسکاتلند

از همین رو ارائه مدرک IELTS با نمره کل 6.0 به بالا برای تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های اسکاتلند (BA, BAcc, Beng, BSc) الزامی است.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در اسکاتلند

کارشناسی ارشد در دانشگاه های اسکاتلند یک دوره یا کورس 2 ساله است و دانشجویان متقاضی می توانند برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه موردنظرشان درخواست پذیرش دهند. اما قبل از پذیرش بایستی با شرایط و مدارک پذیرش از دانشگاه های اسکاتلند آشنا باشند. از میان رشته های تحصیلی پرطرفدار می توانید به انتخاب رشته مدیریت سیستم اطلاعاتی در اسکاتلند فکر کنید.

بر طبق اعلام سایت خدمات پذیرش کالج و دانشگاه ها (UCAS)، متقاضیان برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در اسکاتلند نیازمند ارائه مدارک زیر هستند:

  • مدارک هویتی مثل پاسپورت، عکس جدید، شناسنامه و کارت ملی
  • مدرک کارشناسی
  • مدرک زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه
  • رزومه شخصی
  • تاییدیه از اساتید قبلی

لازم به یادآوری است که برای اخذ پذیرش در کورس ارشد دانشگاه های اسکاتلند (شامل MA, MSc)، ارائه مدرک زبان IELTS با نمره بالای 6.0 الزامی است.

شرایط تحصیل دکتری در اسکاتلند

دوره دکترا PhD آخرین کورس تحصیلی در دانشگاه های اسکاتلند محسوب می شود که کاملا پژوهش- محور می باشد و دوره تحصیلی زمانی به اتمام می رسد که دانشجوی دکترا بتواند از رساله تحقیقاتی خود دفاع کند. این دسته از دانشجویان برای پذیرش خود در مقطع دکترا علاوه بر ارائه مدرک ارشدشان همچنین نیازمند ارائه مدارک هویتی، مدرک زبان و مدارک دیگری نیز هستند. لازم به یادآوری است که برای اخذ پذیرش در کورس دکترا دانشگاه های اسکاتلند (شامل ,MPhil, PhD, DBA, DProf, MRes)، ارائه مدرک زبان IELTS با نمره بالای 6.5 ضروری است.

انواع بورسیه های تحصیل در اسکاتلند

مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز تحصیل در اسکاتلند

همه افرادی که انگلیسی زبان نیستند، باید یک مدرک معتبر زبان انگلیسی را ارائه دهند. دلیل اصلی این امر آن است که آن ها اطمینان حاصل فرمایند که دانشجویان قادر خواهند بود در دوره های آموزشی دانشگاه شرکت کنند. بسیاری از دانشگاه های کشور اسکاتلند این فرصت را در اختیار متقاضیان تحصیل قرار می دهند که آن ها بتوانند پیش از شروع دوران آموزشی خود در دانشگاه، در کلاس های زبان دانشگاه شرکت کرده و خود را آماده شرکت در کلاس های آموزشی کنند.

رشته و مقطع تحصیلی هر فرد نفش بسیار مهمی در نمره مورد نظر دانشگاه بازی می کند. در صورتی که فردی در مقاطع قبلی مانند دبیرستان، دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود در دوره های آموزشی به زبان انگلیسی شرکت کرده باشند، نیازی به تایید تسلط خود به این زبان نخواهند داشت و می توانند تنها با فراهم آوردن سایر مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از اسکاتلند، مراحل قانونی را پشت سر بگذارند.

کلیه مدارک زیر مورد پذیرش دانشگاه های کشور اسکاتلند هستند:

  • IELTS
  • CAE
  • CPE
  • TOEFL iBT
  • IGCSE
  • PTE

تحصیل در اسکاتلند بدون مدرک زبان

واقعیت غیرقابل انکار این است که شما برای تحصیل موفق در اسکاتلند نیاز به مهارت زبانی قوی ای دارید. مطابق سایت elabedu.eu، اگر قصدتان تحصیل در کشور اسکاتلند است پس امتیاز آزمون IELTS شما حتما بایستی 7 تا 7.5 و یا امتیاز آزمون TOEFL اتان هم بایستی بالای 109 باشید. اما دانشجویان خارجی از کشورهای انگلیسی زبان مثل نیوزلند یا استرالیا و غیره در معدود مواردی می توانند بدون مدرک IELTS نیز پذیرش بگیرند. مثلا آنها می توانند از دانشگاه رابرت گوردون (rgu.ac.uk) بدون آزمون آیلتس پذیرش بگیرند. این دانشگاه جزء دانشگاه هایی در اسکاتلند به شمار می رود که بدون مدرک آیلتس پذیرش می گیرد. منتها فقط از دانشجویان کشورهای انگلیسی زبان که به لیست این کشورها در جدول زیر اشاره می شود:

جدول کشورهای انگلیسی زبان

شرط معدل برای تحصیل در اسکاتلند

یکی دیگر از شروط اصلی برای اخذ پذیرش Apply و تحصیل در کالج ها و دانشگاه های اسکاتلند، ارایه ریزنمرات با معدل GPA بالا می باشد. منتها ممکن است شرط معدل از کالج یا دانشگاهی به کالج و دانشگاه دیگر متغیر باشد که قبل از پذیرش بایستی بدان توجه کرد. در ادامه و در قالب جدول زیر به بررسی و مقایسه مقدار GPA لازم در برخی از دانشگاه های معروف اسکاتلند 2024 می پردازیم:

دانشگاهمعدل کل GPA دوره متوسطه
University of the West of Scotland2.8
Abertay University3.0
University of Glasgow3.0
University of Stirling3.0
The University of Edinburgh3.3
University of St Andrews3.6
University of Strathclyde3.0
University of Aberdeen3.0
University of Dundeeزیر 65% برای دانشجویان ایرانی

انواع بورسیه های تحصیل در اسکاتلند

امسال نیز برنامه های بورسیه مختلفی برای تحصیل در بریتانیا (اسکاتلند) در اختیار دانشجویان خارجی قرار دارد. از آنجمله می توان به برنامه های زیر اشاره نمود:

  • بورس های بریتیش چونینگ: برنامه مذکور برنامه بورسیه جهانی دولت بریتانیا است که توسط FCO و سازمان های شریک تامین مالی می شود. این برنامه ساپورت مالی کاملی از دانشجویان ارشد واجد شرایطی فراهم می کند که در بریتانیا ادامه تحصیل می دهند.
  • برنامه فلوشیپ و بورسیه مشترک المنافع (CSFP): که در خدمت دانشجویانی از کشورهای مشترک المنافع با بریتانیا قرار دارد.
  • بورسیه های سالتیر: این بورسیه ها فقط در اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد از کانادا، چین، هند، ژاپن، پاکستان و ایالات متحده می باشد. شرط دیگر این بورسیه تحصیلی این است که دانشجویان بایستی در یکی از رشته های علوم، فناوری، بهداشت و علوم پزشکی ادامه تحصیل دهند.
  • گرانت های انجمن سلطنتی: انجمن سلطنتی نیز گرانت های مختلفی برای فلوشیپ های پژوهشی علمی مثل فلوشیپ های پست دکترا و گرانت هایی برای همکاری با صنعت در نظر گرفته است.
  • پاداش های فول برایت: این برنامه پاداش های متنوعی برای اتباع آمریکایی که مایل به تحصیل در بریتانیا هستند ارائه می دهد. پاداش های مورد اشاره شامل پاداش های پسا فارغ التحصیلی، پاداش ها برای اساتید و محققان جهت تحصیل یا انجام تحقیقات در بریتانیا می باشد.

اطلاعات بیشتر: بورسیه تحصیلی در اسکاتلند

هزینه تحصیل در اسکاتلند 2024

و حالا به اصل قضیه یعنی هزینه تحصیل و زندگی در اسکاتلند می رسیم. موضوعی که مطمئنا در کانون توجه اغلب متقاضیان تحصیل در اسکاتلند نیز می باشد. در این مورد حتما بایستی به این نکته عنایت داشته باشید که سطح شهریه ها بسته به ملیت و نیز دوره تحصیلی دانشجویان کاملا متفاوت است. همان طوری که در جدول زیر هم مشاهده می کنید، سطح شهریه ها برای دانشجویان بین المللی به مراتب بیشتر از دانشجویان اسکاتلندی و نیز دانشجویان مابقی کشور بریتانیا (UK) می باشد:

شهریه سالیانه مقطع فوق لیسانس (پوند)شهریه سالیانه مقطع لیسانس (پوند)وضعیت شهریه
5000GBP  الی GBP15000GBP1820دانشجویان اسکاتلندی
5000GBP الی GBP15000برای 3 سال اول معمولا GBP9250دانشجویان از بقیه مناطق بریتانیا
15000GBP الی GBP3000010000 الی GBP26000دانشجویان بین المللی

علاوه بر این دانشجویان بایستی بخشی از فاند خودشان را برای هزینه زندگی در اسکاتلند نگه دارند. هزینه ای که مشتمل بر انواع آیتم های زندگی مثل اجاره خانه، حمل و نقل، خورد و خوراک، خواروبار و … می باشد و مدیریت آن نیز رابطه مستقیمی با سبک زندگی خود دانشجو دارد. در حال حاضر متوسط هزینه زندگی هر دانشجوی خارجی در اسکاتلند در حدود £700 الی £1100 (پوند) می باشد که در مقایسه با بقیه مناطق انگلستان هزینه مقرون به صرفه ای است.

برخی از آیتم های هزینه زندگی در اسکاتلند از این قرار است:

آیتم های هزینه زندگی در اسکاتلند

حالا با توجه به نمودار آماری زیر می توان گفت که بیشترین بودجه هر دانشجوی خارجی در اسکاتلند 2024 مشترکا صرف  خواروبار و اجاره خانه می شود:

توزیع درصدی هزینه زندگی در اسکاتلند

شرایط کار دانشجویی در اسکاتلند

علاوه بر درخواست بورسیه تحصیلی، دانشجویان بین المللی در کشور اسکاتلند می توانند حین تحصیل به کار دانشجویی هم بپردازند. مطابق قوانین کشور بریتانیای واحد کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در این کشور مجز هستند تا در هر هفته ماکسیمم تا 20 ساعت به کار بپردازند. اما نوع کار دانشجویی در اسکاتلند از نوع کارهای پاره وقت می باشد که از آنجمله می توان به کار در کتابخانه ها، کار در رستوران ها، کار در فروشگاه ها و سینماها و سایر اشاره کرد.

در جدول زیر می توان با سطح درآمد ساعتی حاصل از کار در اسکاتلند (بریتانیا) آشنا شد:

درآمد ساعتی به پوندگروه سنی
£6.5618 تا 20 سال
£8.3621 تا 22 سال
£8.9123 سال به بالا

شرایط و جاذبه های اقامت پس از تحصیل در اسکاتلند

یکی از امتیازات مهم تحصیل در اسکاتلند، امکان اقامت، کار و زندگی پس از فارغ التحصیلی است. اقامت در کشوری با یک اقتصاد درآمد بالا و کیفیت برتر زندگی که مردمان دوست داشتنی آن نیز جذابیت این اقامت را دو چندان می کند. کشوری که از یک بازار کاری ایده آل برخوردار بوده و بر طبق گزارش آماری سایت Skill Development Scotland، نرخ بیکاری آن تا ژانویه 2024 در حدود 4.1% قرار دارد. همچنین به استناد داده های Salary Explorer، متوسط درآمد ناخالص ماهیانه در این کشور نیز در حدود GBP8330 (پوند) معادل 10527 $ (دلار) می باشد که یک درآمد خوبی محسوب می شود.

در قالب جدول زیر نیز می توان با پردرآمدترین مشاغل اسکاتلند آشنا شد:

متوسط درآمد سالانه به پوندمشاغل
GBP370000جراحان/ پزشکان
GBP311000قضات
GBP252000وکلا
GBP237000مدیران بانکی
GBP222000مدیران اجرایی
GBP207000مدیران مالی
GBP200000دندانپزشکان
GBP178000اساتید دانشگاه
GBP148000خلبانان
GBP133000مدیران بازاریابی

فلذا دانشجویان برای دسترسی به بازار کاری اسکاتلند نیازمند تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری این کشور هستند. و برای این امر نیز آنها در ابتداء بایستی برای اخذ ویزای اقامت پسا تحصیل با اعتبار 24 ماه اقدام کنند. بعد از یافتن پیشنهاد شغلی است که می توانند به اقامت کاری اسکاتلند 2024 دست یابند.

ویزای دانشجویی برای تحصیلی اسکاتلند

موضوع آخری که بایستی درباره شرایط تحصیل در اسکاتلند بدانید، جزئیات مربوط به اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند می باشد. قبل از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپایی موسوم به طرح BREXIT، ویزایی که به دانشجویان بین المللی اعطاء می شد ویزای تحصیلی انگلستان یا Tier 4 visa بود. اما شرایط خود این ویزا و نحوه دریافت آن کمی فرق کرده و هم اکنون به دانشجویان بین المللی که پذیرش خود را از دانشگاه های بریتانیا گرفته اند، ویزایی به نام ویزای مسیر دانشجوئی یا Student Route Visa صادر می شود. در واقع از 5 اکتبر سال 2024 به اینطرق ویزای مسیر دانشجوئی به جای ویزای تایر 4 برای دانشجویان فول تایم اعطاء می شود. اخذ این ویزا نیز منوط به کسب امتیاز لازم از سیستم مهاجرت امتیاز محور جدید می باشد که در شرایط کنونی حداقل امتیاز لازم 70 امتیاز می باشد.

معیارهای امتیاز دهی در این سیستم نیز شرایط و مدارکی است که متقاضیان به سفارت بریتانیا ارائه می دهند. مهمترین شرایط اخذ ویزی مسیر دانشجوئی بریتانیا 2024 از این قرار است:

  • فرم درخواست ویزای مسیر دانشجوئی بریتانیا
  • نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج بریتانیایی (CAS)
  • مدرک تحصیلی معتبر بعلاوه کارنامه تحصیلی
  • پاسپورت بین المللی معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • تاییدیه سلامت پزشکی
  • مدرک عدم سوء پیشینه
  • مدرک تمکن مالی مناسب جهت اقامت و تحصیل در اسکاتلند
  • رسید پرداخت هزینه ویزای مسیر دانشجوئی به مبلغ £348 (پوند)

برای دریافت مشاوره های بیشتر پیرامون شرایط پذیرش از بهترین دانشگاه های بریتانیا 2024 با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات مکرر در باب شرایط تحصیل در اسکاتلند

در رابطه با موضوع این مقاله نیز سوالات متعددی توسط متقاضیان مطرح است که در ادامه به بررسی و پاسخ به آنها می پردازیم:

  • برترین دانشگاه حال حاضر اسکاتلند چیست؟ دانشگاه ادینبرو بهترین دانشگاه ملی اسکاتلند به حساب می آید.
  • نحوه اپلای از دانشگاه های اسکاتلند چیست؟ دانشجویان برای ارائه درخواستشان بایستی به وب سایت خدمات پذیرش کالج و دانشگاه ها انگلستان  (UCAS)مراجعه کرده فرم درخواستشان را تکمیل و مدارک لازمه را بصورت اسکن شده ارسال کنند.
  •  شرط اصلی و مهم برای پذیرش از دانشگاه های اسکاتلند چیست؟ بسته به مقطع، برنامه تحصیلی و دانشگاه انتخابی متفاوت می باشد. ولی وجه اشتراک همه آنها درخوست مدرک تحصیلی معتبر و نیز مدرک مهارت زبان انگلیسی IELTS و یا TOEFL می باشد.
  • شرط اصلی برای درخواست ویزای تحصیلی بریتانیا چیست؟ ارائه نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج بریتانیایی (CAS) شرط اصلی برای درخواست این ویزای بریتانیا به حساب می آید.
  • در شرایط فعلی هزینه درخواست ویزای تحصیلی بریتانیا چقدر است؟ هزینه ویزای مسیر دانشجوئی به مبلغ £348 (پوند) می باشد.
  • سطح شهریه دانشجویان خارجی در اسکاتلند چقدر است؟ بسته به برنامه تحصیلی اشان سالیانه از 10000 الی GBP 30000 (پوند) متغیر است.
  • متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اسکاتلند چقدر است؟ هزینه زندگی هر دانشجوی خارجی در اسکاتلند ماهیانه در حدود 700 الی £ 1100 (پوند) می باشد.
  • آیا دانشجویان خارجی حق کار پاره وقت در اسکاتلند را دارند؟ بله، طبق قانون آنها در اسکاتلند مجازند تا 20 ساعت در هفته را کار بکنند.
5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه برای “تحصیل در اسکاتلند

  1. امید گفت:

    سلام.
    من 39 سالمه. کارشناسی نرم افزار دارم با معدل 18.
    میخوام برای ارشد مهندسی کامپیوتر و تمام گرایش های زیر شاخه اش اپلای کنم برای اسکاتلند.
    آیا سنم مشکل ساز هست؟
    و آیلتسم رو هنوز نگرفتم اما توی ماک نمرات 7 داشتم.
    میتونم نظرتون رو راجب به چیزایی که گفتم بدونم؟
    تشکر.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما برای این که پذیرش بگیرید شاید با مشکلی روبرو نشید ولی در مسیر دریافت ویزا با مشکل ممکن هست روبرو بشید.
      در صورتی که سابقه کاری مناسب داشته باشید، می تونید اقدام کنید از این طریق و در غیر این صورت بهتر هست کشورهای دیگه رو مد نظر قرار بدید

  2. فریناز گفت:

    سلام
    من ۲۵ ساله هستم.کارشناسی ارشد ژنتیک از دانشگاه دولتی.معدل کارشناسی ۱۷.۹۷ و شاگرد اول و در مقطع ارشد هم شاگرد اول با معدل ۱۸.۱۴
    برای phd یا مستر مجدد میخوام و فول فاند بگیرم.
    برای اسکاتلند نمره آیلتس چند باید باشه؟
    پس از سپری شدن چند سال امکان گرفتن اقامت دائم هست؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما شرایط شما بسیار خوب هست برای مقطع دکترا باید با دانشگاه های مد نظرتون با اساتید لینک بشید و ایمیل بزنید و رزومه خود را برایشان ارسال کرده تا به عنوان استاد راهنما شما را قبول کنند سپس درخواست فاند یا بورس را از استاد بخواین و اکثرا فاند یا بورس با خواندن یک ترم در دانشگاه براتون اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *