ویزای تحصیلی

تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین

هزینه های تحصیل در اوکراین نسبتا پایینتر بوده و دانشجویانی که قصد تحصیل در اوکراین را دارند میتوانند راحت تر هزینه های خود را پرداخت کنند. تحصیل در این کشور شرایط خاصی دارد و دانشجویان و متقاضیان برای ورود به دانشگاه های این کشور می بایست در دوره ها و آزمون های خاصی شرکت کنند تا صلاحیت آن ها جهت شرکت در برنامه های تحصیلی دانشگاهی تایید شود. کشور اوکراین یکی از بهترین کشور های دنیا جهت تحصیل در رشته های پزشکی و زمینه های مرتبط می باشد. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با ارائه این مقاله قصد مطلع سازی هموطنان عزیز در زمینه تحصیل در دانشگاه ها و مراکز تحصیلی معتبر کشور اوکراین را دارند.

شرایط تحصیل در کشور اوکراین در 2024

برای ورود به دانشگاه های کشور اوکراین، متقاضیان و دانشجویان بین المللی حتما باید در دوره پادفک شرکت کنند. این دوره های یک ساله، جهت آماده سازی دانشجویان برای ورود به دانشگاه است. در سال 2024 در دوره پادفک به دانشجویان و متقاضیان در زمینه های زبان روسی یا اوکراینی، ریاضیات، فیزیک، مکانیک، شیمی، زیست شناسی و زبان تخصصی پزشکی (مخصوص دانشجویان پزشکی) آموزش های با کیفیت ارائه می شود. لازم به ذکر است که دانشجویان و متقاضیان در دوره پادفک نیز می توانند از خوابگاه های دانشجویی برخوردار شوند. آن ها با پرداخت هزینه های مربوطه در اتاق های شخصی و یا مشترک خوابگاه های دانشگاه مورد نظر ساکن شوند. به یاد داشته باشید که هزینه های شرکت در دوره پادفک به همراه اقامت در خوابگاه های دانشجویی از 3100$ الی 5100$ (دلار آمریکا) است. این مبلغ در دانشگاه های مختلف کشور اوکراین متفاوت است.

دوره های تحصیلی در دانشگاه های کشور اوکراین از شهریور ماه و بهمن ماه شروع می شود. دانشجویان می توانند در دانشگاه های این کشور به صورت ترمی مشغول به تحصیل شوند. ورود به اکثر دانشگاه های کشور اوکراین بدون آزمون ورودی انجام می شود. اما متقاضیان و دانشجویان حتما باید سابقه تحصیلی درخشان و همچنین نمرات بالا داشتن باشند و مدرک زبان معتبر ارائه دهند. در دانشگاه ها و مراکز تحصیلی معتبر کشور اوکراین دانشجویان و متقاضیان می توانند به سه زبان روسی، انگلیسی و اوکراینی مشغول به تحصیل شوند.

دانشگاه ها و بهترین شهرهای اوکراین برای تحصیل

به منظور تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اوکراین لازم است در اولین قدم به بررسی دانشگاه های این کشور بپردازید و بهترین دانشگاه را با توجه به شرایط تحصیلی و شرایط مالی خود انتخاب کنید. برای اطلاع از شرایط تحصیل و مزایای دانشگاه مورد نظر می توانید به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید. در ادامه سعی داریم به معرفی برخی از دانشگاه های این کشور بپردازیم، دانشجویان ایرانی به این نکته توجه داشته باشند برای سال تحصیلی 2023- 2024 هیچ کدام از دانشگاه های اوکراین مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیستند.

  • دانشگاه ملی کارازین
  • دانشگاه ملی کیف اوکراین
  • موسسه پلی تکنیک کیف
  • دانشگاه ایالتی SUMY
  • موسسه پلی تکنیک خارکوف
  • دانشگاه ملی دونتسک
  • دانشگاه ملی تاراس شفچنکو کیف
  • دانشگاه ملی زاپروژیا
  • دانشگاه ملی اقتصاد کیف
  • دانشگاه پزشکی ملی بوگومولتس
  • دانشگاه ملی معدن

شرایط شروع تحصیل در کشور اوکراین

همان طور که در بخش قبلی گفته شد، اصلی ترین مورد ورود و تحصیل در دانشگاه ها و مراکز تحصیلی عالی در کشور اوکراین شرکت در دوره 1 ساله پادفک است. دوره پادفک و یا دوره آموزش زبان روسی و اوکراینی در 2 ترم تحصیلی صورت می گیرد. دانشجویان می توانند در این دوره سطح زبان روسی و یا اوکراینی خود را افزایش دهند. به یاد داشته باشید که ترم اول دوره پادفک شامل آموزش های زبان روسی و اوکراینی است و در ترم دوم دانشجویان و متقاضیان جهت یادگیری زبان مورد نظر خود (روسی یا اوکراینی) حق انتخاب خواهند داشت. دانشجویان و متقاضیان حتما باید زبان تدریس رشته مورد علاقه خود در دانشگاه مورد نظر را بررسی کنند تا در دوره پافک در دوره آموزشی درست شرکت کنند.

دانشجویان برای ورود به دانشگاه های کشور اوکراین باید توان مالی خود را ثابت کنند و مدارک خود را به صورت کامل ارائه دهند. ارائه مدارکی چون مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی کسب شده، مدارک پزشکی و بیمه درمانی، پاسپورت و عکس و همچنین مدارک زبان الزامی است. تحصیل در اوکراین پس از اتمام دوره تحصیلی متوسطه در دانشگاه ها صورت می گیرید که به 3 بخش کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می شود. برنامه های تحصیلی در دانشگاه های کشور اوکراین مطابق با فرآیند بولونیا به دانشجویان و متقاضیان ارائه می شود. با مراجعه به مقاله تابعیت و اقامت در اوکراین و تحصیل دکتری در اوکراین متقاضیان عزیز می توانند از شرایط کسب تابعیت و اقامت در کشور اوکراین آگاه شوند.

شرایط شروع تحصیل در کشور اوکراین

نحوه اخذ پذیرش در اوکراین

دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره های زبان روسی یا اوکراینی در این کشور را دارند، باید حتما در دوره های یکساله پادفک شرکت کنند. این دوره ها علاوه بر دوره آموزش زبان، دوره های آموزش علوم مرتبط با رشته آینده فرد است که در یک بازه زمانی 9 ماهه در یک سال تحصیلی برگزار می شود. دانشجویان خارجی جهت مهاجرت تحصیلی به اوکراین و تحصیل در این کشور، نخست بایستی فرم درخواست دانشگاه را تکمیل نمایند و در گام بعدی به سراغ تهیه مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در اوکراین دیگر بروند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اوکراین به منظور اخذ پذیرش تحصیلی بایستی مدارک زیر را اسکن نموده و از هفته اول آوریل تا نهایتا پایان آگوست این مدارک را به آدرس دانشگاه ارسال نمایند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از اوکراین عبارتند از:

  • فرم درخواست آنلاین تکمیل شده
  • کپی از پاسپورت بین المللی
  • کپی محضری از مدرک دیپلم متوسطه
  • کپی ریزنمرات تحصیلی
  • کپی رسید پرداخت هزینه درخواست
  • کپی شناسنامه
  • کپی گواهی پزشکی

ناگفته نماند که دانشجویان فوق لیسانس، بسته به رشته یا تخصص خود ممکن است که علاوه بر ارائه مدرک لیسانس خود مجبور به ارائه نمره یکی از آزمون های GRE ،GMAT یا LSAT باشند. مضافا اینکه متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در اوکراین نیازمند ارائه نمره مدرک زبان انگلیسی IELTS یا TOEFL به دانشگاه می باشند.

دوره های تحصیل در دانشگاه های اوکراین

تحصیل در دانشگاه های کشور اوکراین همانند اکثر دانشگاه های جهان در 3 دوره اصلی انجام می شود. دانشجویان و متقاضیان برای کسب مدرک لیسانس از دانشگاه های کشور اوکراین باید به مدت 4 سال مشغول به تحصیل شوند. همچنین تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب 2 و 4 سال طول می کشد. دانشجویان باید در نظر داشته باشند که مدت زمان تحصیل در رشته های مختلف یکسان نیست. برای مثال، تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی حداقل شش سال به طول می انجامد.

دانشجویان و متقاضیان بین المللی می توانند علاوه بر زبان های روسی و اوکراینی، دوره های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی نیز سپری کنند. دانشجویان انگلیسی زبان، نیازی به گذراندن دوره پادفک نخواهد داشت. دوره های تحصیلی دانشجویان و متقاضیان مختلف در معتبرترین دانشگاه های کشور اوکراین شامل کلاس های درس، آموزش های تئوری و آموزش های عملی، آموزش های آزمایشگاهی، سمینارها، کنفرانس ها و فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی می شود. تمامی دانشجویان و متقاضیان در صورت داشتن شرایط مورد نیاز می توانند اقدام به کسب بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی کنند و هزینه های دانشجویی خود را کاهش دهند.

هزینه های تحصیل در اوکراین

شهریه های دانشگاهی در دانشگاه های مختلف و رشته های گوناگون متفاوت می باشد. هزینه تحصیل در اوکراین به صورت زیر است:

دوره تحصیلیهزینه تحصیل در دوره (دلار آمریکا)
دوره آماده سازی$1200-$2000
دوره های پزشکی (انگلیسی)$4000-$5000
دوره های پزشکی (روسی و اوکراینی)$2000-$3500
دوره های مهندسی (انگلیسی)$2500-$3500
دوره های مهندسی (روسی و اوکراینی)$1700-$2500
Agro-allied courses in English Language$2000-$3000
Agro-allied courses in Ukrainian and Russian Language$1800-$2500
Social Science / Management Courses in English Language$2200-$3500
Social Science / Management Courses in Ukrainian and Russian Language$1700-$2300
Environmental Science Courses in Ukrainian and Russian Language$1800-$2200
Humanities and Arts Courses in Ukrainian and Russian Language$1700-$2600

هزینه زندگی دانشجویان که شامل خوراک، پوشاک، محل اقامت و استفاده از امکانات می باشد بستگی به محل سکونت و عادات دانشجویان دارد؛ اما به طور کلی، هزینه زندگی دانشجویی در کشور اوکراین به صورت ماهانه از 450$ الی 700$ (دلار آمریکا) در ماه است.

شرایط اخذ ویزا جهت اقامت اوکراین از طریق تحصیل

درصد بالای رضایت دانشجویان خارجی در اوکراین و هزینه نسبتا مناسب زندگی در این کشور، موجب شده است همه ساله افراد از سایر کشورها اقدام به اخذ اقامت اوکراین و زندگی در این کشور نمایند. اقامت موقت در اوکراین تنها به مدت 90 روز جایز می باشد اما افراد دارای ویزای تحصیلی می توانند با ارائه درخواست الحاق به خانواده، فرزندان زیر 18 سال و همسر خود را نیز مقیم اوکراین بدانند. تحصیل در این کشور همچون سایر کشورهای اروپایی نیازمند پروسه چند ماهه اخذ ویزا و مهیا کردن شرایط مطلوب می باشد. اثبات تمکن مالی از اصلی ترین مواردی است که دولت اوکراین بر آن تاکید داشته و فرد طی فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه هدف و دریافت اقامت اوکراین ملزم است مدرکی دال بر توانایی مالی تحصیل در این کشور ارائه دهد؛ سایر مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی به شرح ذیل است:

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه مدارک تحصیلی در مقاطع پایین تر
  • گواهی سلامت پزشکی
  • 8 قطعه عکس سایز گذرنامه
  • آدرس محل سکونت و محل تحصیل
  • نامه حمایت مالی از طرف فردی که هزینه های شخص را متقبل شده است

شما عزیزان اگر به فکر کسب اطلاعات کافی درباره اعزام دانشجو و تحصیل در اوکراین هستید می توانید با هماهنگی های قبلی به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و با مشاوره با مشاوران مجرب موسسه از شرایط ورود به دانشگاه های کشور اوکراین به صورت کامل آگاه و مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *