ویزای تحصیلی

تحصیل در تاجیکستان

تحصیل در تاجیکستان

تاجیکستان از کشورهای آسیای میانه است و با توجه به پیشرفت های این کشور هر ساله برخی دانشجویان جهت ادامه تحصیل در تاجیکستان اقدام می­ نمایند. از دیگر دلایل انتخاب دانشگاه های این کشور هزینه های تحصیلی پایین است و علاوه بر این برخی دانشگاه های تاجیکستان مورد تأیید وزارت علوم ایران هستند. سیستم آموزشی دانشگاه های تاجیکستان بسیار با کیفیت بوده و از استانداردهای جهانی آموزش برخوردار هستند. تدریس در دانشگاه های این کشور به زبان های روسی و تاجیکی ارائه داده می­شود و دانشجویان بین المللی که با زبان های ذکر شده آشنایی ندارند، امکان شرکت در دوره های زبان روسی و تاجیکی را داشته و پس از آن می­توانند جهت ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود در این کشور اقدام نمایند.

دانش ­آموزان در تاجیکستان از سن 6 سالگی شروع به تحصیل می­نمایند و طول مقطع ابتدایی در این کشور 4 سال است. پس از آن دانش­ آموزان باید به تحصیل در مقطع متوسطه بپردازند. تحصیل تا پایان کلاس یازدهم در این کشور بصورت اجباری است. مدارس این کشور همانند اکثر کشورها به دو صورت خصوصی و دولتی فعالیت می­نمایند. تحصیل در مدارس دولتی بصورت رایگان است، اما در مدارس خصوصی با پرداخت شهریه امکان پذیر است. پس از پایان تحصیلات متوسطه دانش­ آموزان می­توانند برای ورود به دانشگاه های این کشور اقدام نمایند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تیمی خبره در زمینه مهاجرتی همواره آماده پاسخگویی به سوالات عزیزان در زمینه های مهاجرتی هستند.

شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به تاجیکستان

بطور کلی تاجیکستان دارای 24 موسسه آموزش تحصیلات عالی است و اکثر این دانشگاه های به امکانات پیشرفته و مدرن آموزشی مجهز هستند. از جمله مهم ترین شرایط تحصیل پزشکی در این کشور محدودیت سنی دانشجویان است و دانشگاه های این کشور دانشجویان 17-31 سال را پذیرش می نمایند. پذیرش در دانشگاه های این کشور با ارائه درخواست دانشجویان امکان پذیر است. بدین طریق که دانشجویان با ارسال مدارک تحصیلی خود درخواست تحصیل خود را به دانشگاه های تاجیکستان ارائه می­نمایند.


شناخت بهترین شهرهای تاجیکستان برای تحصیل

فاصله تاجیکستان تا ایران زیاد نیست علاوه بر این فرهنگ این کشور به فرهنگ ایران نزدیک است به همین دلیل می تواند یکی از گزینه های دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل باشد. در این کشور دانشگاه های متعدد دولتی و خصوصی وجود دارد که بیشتر آن ها در شهر دوشنبه واقع شده اند در این به معرفی بهترین شهرهای تاجیکستان برای تحصیل میپردازیم.

  • شهر دوشنبه: این شهر به عنوان پایتخت کشور تاجیکستان شناخته می شود، این شهر دارای فرهنگ و سنت های شبیه به ایران است. وجود آثار تاریخی در این شهر موجب شده که هر ساله توریست های زیادی به این شهر سفر کنند. بیشتر دانشگاه ها و مراکز آموزشی در شهر دوشنبه واقع شده است و در واقع می توان گفت مرکز آموزشی در کشور تاجیکستان این شهر است. دانشگاه های معتبر تاجیکستان که در شهر دوشنبه جای گرفته اند عبارتند از: دانشگاه ملی تاجیکستان، دانشگاه علوم پزشکی تاجیکستان، دانشگاه صنعتی تاجیکستان، دانشگاه روسی تاجیکستان، دانشگاه ایالتی مسکو، دانشگاه بازرگانی تاجیکستان و دانشگاه ایالتی کورگانتپا.
  • شهر خجند: دومین شهر بزرگ تاجیکستان بعد از شهر دوشنبه خجند است، زبان های گفتاری در این شهر فارسی، روسی و ازبکی است. این شهر یکی از مراکز کوهنوردی است که هر ساله کوهنوردان زیادی را به خود جذب می کند. در این شهر نیز دانشگاه های معتبر تاجیکستان قرار گرفته اند که می توان به موسسه پلی تکنیک خجند از دانشگاه فنی تاجیکستان، دانشگاه دولتی تاجیکستان در حقوق، سیاست و تجارت و دانشگاه ایالتی خجند بابوجون غفوروف اشاره کرد.
  • شهر کولاب: این شهر به عنوان چهارمین شهر بزرگ در کشور تاجیکستان محسوب می شود و یکی از قدیمی ترین شهرهای تاجیکستان است. این شهر در فاصله 203 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوشنبه جای گرفته است. دانشگاه دولتی کولاب تاجیکستان که از دانشگاه های معتبر این کشور است در این شهر واقع شده.

اطلاعات بیشتر در باب رشته بیهوشی در تاجیکستان

مدارک پذیرش جهت تحصیل در تاجیکستان در 2024

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان در سال 2024 می­ توانند با ارائه مدارک زیر نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی در تاجیکستان اقدام نمایند:

  • مدارک تحصیلی پیشین بهمراه ریزنمرات آنها
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش تحصیلی
  • ارائه مدارکی که توانایی فرد را برای تأمین هزینه های تحصیل و زندگی در تاجیکستان بیان می­نماید
  • ارائه مدرک زبان
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک تحصیلی
  • تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان

دانشگاه های تاجیکستان رشته های متعددی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ارائه می نمایند. تدریس در مقطع کارشناسی به زبان های روسی و تاجیکی ارائه می­گردد و دانشجویان باید از تسلط به زبان های فوق برخوردار باشند. اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس به زبان انگلیسی نیز صورت می­گیرد و دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند، باید دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 5/6 باشند.

اطلاعات بیشتر در باب مقطع دکتری در تاجیکستان

مدارک پذیرش جهت تحصیل در تاجیکستان

مزایای تحصیل در تاجیکستان

سالانه دانشجویان زیادی با اخذ ویزای تحصیلی تاجیکستان به این کشور سفر می­ نمایند. تحصیل در این کشور با مزایای زیر همراه است:

  • برخورداری از امنیت اجتماعی بالا
  • دانشگاه های با کیفیت و استانداردهای جهانی
  • هزینه های پایین تحصیل و زندگی
  • امکان تحصیل در دانشگاه ها بدون شرکت در آزمون های ورودی
  • مورد تأیید بودن دانشگاه های تاجیکستان توسط وزارت علوم (شش دانشگاه در مقطع کارشناسی)
  • امکان انتقال دانشجو به ایران در برخی از موارد

هزینه مهاجرت به تاجیکستان از طریق تحصیل

تحصیل در تاجیکستان رایگان نیست اما بسیار ارزان قیمت است چرا که هم دانشگاه های این کشور شهریه پایینی دریافت می کنند و هم هزینه های زندگی در تاجیکستان پایین است. شهریه دانشگاه های تاجیکستان با توجه به نوع آن ها (دولتی یا خصوصی)، رشته انتخابی دانشجو (حقوق، مهندسی برق، پزشکی و غیره) و مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)، سالیانه حدود 1000$ تا 8000$ (دلار آمریکا) است. البته تحصیل در برخی از دانشگاه های تاجیکستان در رشته هایی مثل الهیات، زبان شناسی و غیره ارزان قیمت تر نیز خواهد بود. زندگی در تاجیکستان نیز ماهیانه بین 200$ تا 300$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت یعنی حدودا 20% از کشور مجارستان ارزان تر است.

اطلاعات بیشتر در باب مقطع کارشناسی در تاجیکستان

البته باید توجه داشت که در تاجیکستان فرصت های شغلی ای که نیاز به مهارت های فوق تخصصی داشته باشد بسیار کم است به همین دلیل است که افراد کم درآمد معمولا اصلا به دانشگاه نمی روند. طبقه مرفه تر تاجیکستان نیز که موفق می شوند هزینه های دانشگاه را بپردازند غالبا پس از اتمام تحصیلات خود تاجیکستان را ترک می کنند. این در حالی است که کسانی که بتوانند کمی بیشتر هزینه کنند و یکی از کشورهای ترکیه یا مجارستان را انتخاب نمایند، آینده شغلی بهتری خواهند داشت. علی الخصوص در مجارستان که از سال 2007 عضوی از حوزه شنگن است و نرخ بیکاری آن نیز در سال 2024 تنها 3.4% است. البته زندگی در مجارستان ماهیانه بین 400€ تا 550€ (یورو) هزینه دارد و شهریه دانشگاه های آن نیز سالیانه بین 2000€ تا €9000 (یورو) است.

دانشگاه های تاجیکستان

برای کسانی که قصد دارند پس از تحصیل در تاجیکستان به کشورهای دیگری مثل گرجستان، روسیه، ترکیه و غیره مهاجرت کنند اهمیت زیادی دارد که از دانشگاه های برتر این کشور فارغ التحصیل شوند. البته این دانشگاه ها همان طور که در جدول ذیل نشان داده شده است رنکینگ جهانی خوبی ندارند؛ در واقع یکی از دلایل محبوب نبودن تحصیل در تاجیکستان برای دانشجویان بین المللی همین مسئله است.

رنکینگ ملیرنکینگ جهانینام دانشگاه به زبان روسی و انگلیسی
114238Tajik Technical University /Донишгоҳи техникии Тоҷикистон академик М С Осимӣ
214379Russian-Tajik Slavonic University /Российско-Таджикский Славянский университет
314483Tajik National University
415524Tajik State Pedagogical University
515974Tajik State Medical University Avicenna

البته فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های فوق حتی برای کسانی که قصد دارند در تاجیکستان بمانند نیز نقطه مثبتی به حساب می آید. منتهی همان طور که گفته شد شوربختانه در بازار کار این کشور حتی امروزه نیز فرصت های شغلی خیلی زیادی برای افراد متخصص وجود ندارد؛ البته پزشکان، دندانپزشکان و غیره می توانند به راحتی پس از تحصیل در تاجیکستان در همان کشور مشغول به کار شوند. علی رغم نبودن فرصت های شغلی که به مهارت های بالا نیاز دارد، نرخ بیکاری در تاجیکستان پایین تر آفریقای جنوبی یا یونان است و در نمودار ذیل مشخص شده است:

مقایسه نرخ بیکاری در تاجیکستان و چندی از کشورهای دیگر

ویزای تحصیلی تاجیکستان

دانشجویانی که موفق به اخذ دعوتنامه تحصیلی از دانشگاه های تاجیکستان شده اند، با ارائه مدارک زیر به سفارت این کشور می­توانند ویزای تحصیلی اخذ نموده و به این کشور سفر نمایند:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • دعوتنامه تحصیلی
  • مدارک تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • گواهی پزشکی مبنی بر سلامت دانشجو
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • پرداخت هزینه ویزا

دانشجویان عزیز بهتر است، قبل از هر گونه اقدام برای مهاجرت تحصیلی به دیگر کشورها با مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نموده و از شرایط و اعزام دانشجو به اتریش نیز آگاهی یابند.

3/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در تاجیکستان

  1. فاطمه توکلی گفت:

    سلام وقت بخیر
    در خصوص پذیرش فوق لیسانس روانشناسی در دانشگاه ملی تاجیکستان معلومات می خواستم. اینکه رشته روانشناسی در این دانشگاه چه گرایش هایی داره ؟ و همچنین هزینه هر ترم چقدر میشه؟
    تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در این خصوص به سایت دانشگاه و لیست گرایش ها و رشته ها مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *