ویزای تحصیلی

تحصیل در دانشگاه گراتس

تحصیل در دانشگاه گراتس

تحصیل در دانشگاه گراتس اتریش با توجه به اینکه جزو دانشگاه های دولتی میباشد و شهریه آن پایین یا تقریبا رایگان است، طرفداران زیادی دارد. در واقع زندگی و تحصیل در اتریش نه تنها کم هزینه است بلکه به دلیل آینده کاری مطمئن و امنیت اقتصادی و اجتماعی حاکم بر این کشور، می تواند انتخاب ایده آلی برای کسانی باشد که قصد دارند از طریق تحصیل مهاجرت کنند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل در دانشگاه گراتس اتریش اطلاعاتی ارائه گردیده است.

  • آیا دانشگاه گراتس از دانشگاه های برتر اتریش است؟
  • هزینه تحصیل در این دانشگاه چقدر است؟
  • آیا می توان پس از تحصیل در این دانشگاه وارد بازار کار شد؟
  • بهترین رشته های تحصیلی در این دانشگاه کدامند؟
  • فرآیند دریافت پذیرش از این دانشگاه چگونه است؟

آشنایی با دانشگاه گراتس اتریش

دانشگاه گراتس اتریش دومین دانشگاه واقع شده در این کشور به لحاظ مساحت و قدمت است. این دانشگاه که درسال 1585 توسط چارلز دوم ساخته شده است پس از این که توسط پاپ تایید شد شروع به فعالیت کرد. در حقیقت دانشگاه گراتس اتریش تا مدت های مدیدی توسط کلیسای کاتولیک کنترل می شد و سرانجام توسط امپراطور جوزف دوم بسته شد. جوزف دوم این دانشگاه را تبدیل به مکانی کرد که کارمندان دولت و پزشکان در آن آموزش می دیدند؛ هر چند در سال 1827 مجددا توسط امپراطور فرانسیس تبدیل به یک دانشگاه به منظور برگزاری دوره های آموزشی برای تعداد زیادی از رشته ها شد. در حال حاضر نیز با توجه به سطح علمی ممتاز و شهریه های بسیار پایینی که این دانشگاه از دانشجویان دریافت می کند به قدری مشهور است که 30000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.

نمودار مقایسه حضور دانشجویان خارجی و دانشجویان اتریشی در دانشگاه گراتس اتریش

دانشگاه گراتس اتریش از 6 دانشکده تشکیل شده است که بزرگ ترین و مشهورترین آن ها دانشکده هنر و دانشکده علوم انسانی و دانشکده علوم طبیعی هستند. سایر دانشکده های دانشگاه گراتس اتریش عبارت هستند از دانشکده حقوق، دانشکده تجارت، اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشکده علوم آموزشی، محیطی و منطقه ای و دانشکده الهیات مسیحیت. لازم به یادآوری است که در سال 2004 دانشکده پزشکی از این دانشگاه جدا گشت و خود مستقلا تبدیل به دانشگاهی جداگانه به نام دانشگاه علوم پزشکی گراتس (Medical University of Graz) شد. البته دانشگاه گراتس رشته های مهندسی ندارد و این گرایش ها نیز در دانشگاه مستقلی به نام تکنولوژی گراتس (Graze University of Technology) تدریس می شوند. هرچند این دانشگاه در نزدیکی دانشگده علوم طبیعی دانشگاه گراتس قرار گرفته است و دانشجویان غالبا در سمینارها و سخنرانی های علمی هر دو دانشگاه شرکت می کنند و نهایتا مدرکی مشترک دریافت می کنند.

نمودار مقایسه حضور دانشجویان خانم و آقا در دانشگاه گراتس اتریش

شهریه مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه گراتس اتریش

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا (non-EU/EEA students) در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی اتریش، علاوه بر ترمی 20€ (یورو) باید به طور متوسط کم تر از 1000€ (یورو) نیز به عنوان شهریه پرداخت نمایند. این شهریه با توجه به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است که در جدول زیر در خصوص دانشگاه گراتس و 2 دانشگاه مشهور دیگر در اتریش بیان شده است:

شهریه ترمی دانشجویان اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپاشهریه ترمی دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا یا حوزه اتقصادی اروپا
University of Vienna0€ (یورو)1453.44€ (یورو)
Graz University0€ (یورو)726.72€ (یورو)
University of Innsbruck0€ (یورو)0€ (یورو)

کار ضمن تحصیل در دانشگاه گراتس

دانشجویانی که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا و سوئیس را دارند، به استثنای کرواسی، می توانند آزادانه در اتریش کار کنند بدون این که نیازی باید مجوز کاری (work permit) اخذ نمایند. سایرین ضروری است پس از ورود به اتریش اجازه اقامت (residence permit) اخذ نمایند و بر مبنای آن پیش از مشغول شدن به کار درخواست اخذ مجوز کار دهند. صرف نظر کشوری که دانشجو تابعیت آن را دارد یکی از اساسی ترین نکات که نقش تعیین کننده ای در امکان یا عدم امکان پیدا کردن شغل در اتریش دارد، تسلط به زبان رسمی اتریش یعنی زبان آلمانی است.

لازم به ذکر است از جمله حوزه های شغلی که فرصت های شغلی متعددی دارند و با تخصص در آن زمینه ها می توان سریع تر شغلی پیدا نمود صنعت، تحقیقات، IT، گردشگری و حوزه خدمات می باشد. دانشجویان در اتریش البته تنها می توانند مشغول به کارهای پاره وقت شوند و اجازه دارند در هفته تا 20 ساعت کار کنند. با توجه به تعداد ساعات کاری، نوع شغل و مهارت های کاری، دانشجو می تواند انتظار داشته باشد ماهیانه بین 300€ تا 400€ (یورو) حقوق به دست آورد.

کار ضمن تحصیل در دانشگاه گراتس

کار پس از تحصیل در دانشگاه گراتس

برای این که دانشجویان بتوانند اقامت خود در اتریش را تمدید نمایند ضروری است پیش از انقضای ویزای تحصیلی خود، با پیدا کردن کار، ویزای کاری اتریش را بدست آورند. به عبارت دقیق تر زمانی که فرد از دانشگاه گراتس اتریش فارغ التحصیل می شود ویزای تحصیلی وی منقضی می گردد منتهی وی می تواند از قبل درخواست دهد تا ویزای وی برای 6 ماه تمدید گردد تا در این مدت دنبال کار بگردد. در صورت پیدا کردن کار وی می تواند ویزای تحصیل خود را به کارت قرمز سفید قرمز یا (RWR Card (Rot Weiss Rot Card تبدیل نماید.

خارجی هایی که در اتریش اقامت کاری قانونی داشته باشند و 10 سال مالیات پرداخت کنند می توانند درخواست دهند تا در نهایت اقامت دائم اتریش یعنی (PR (Permanent Residence اخذ نمایند. پس از اخذ اقامت دائم نیز با کسب حداقل های لازم در آزمون زبان آلمانی و آزمونی راجع به تاریخ، جغرافیا و جامعه اتریش در نهایت برای فرد پاسپورت اتریش صادر می گردد که یکی از معتبرترین پاسپورت های دنیا می باشد.

هزینه زندگی در اتریش

زندگی در اتریش طی سال 2022 با توجه به سبک زندگی و محل اقامت دانشجو ماهیانه بین 900€ تا 1300€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت که با تهیه خوابگاه های دانشجویی یا اجاره اشتراکی منزل به دانشجویان دیگر می توان آن را به ماهی 750€ (یورو) نیز کاهش داد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به تحصیل در دانشگاه گراتس اتریش ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد. علاقه مندان به مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در اتریش یا اخذ ویزای جستجوی کار این کشور می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند تا شرایط آن ها توسط کارشناسان مجموعه بررسی گردد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *