ویزای تحصیلی

تحصیل در امارات

تحصیل در امارات

تحصیل در کشور امارات می تواند یقینا مزایا و امتیازاتی برای شما به عنوان دانشجوی خارجی در پی داشته باشد و شما با تحصیل در امارات علاوه بر اخذ اقامت امارات می توانید از فرصت کار پس از فارغ التحصیلی و کسب درآمد بدون مالیات برخوردار شوید. همچنین، بر طبق رتبه بندی دانشگاههای جهان QS دانشگاه های امارات از بهترین دانشگاه ها در منطقه خلیج فارس می باشند.

  • آیا تحصیل در امارات از نظر مالی مقرون به صرفه است؟
  • هزینه تحصیل در امارات چقدر است؟
  • شرایط علمی دانشگاه های امارات چگونه است؟
  • زبان تحصیل در کشور امارات چیست؟
  • تحصیل در امارات چند سال طول خواهد کشید؟

تحصیل در امارات مخصوصا در دانشگاههای بین المللی آن همانند دانشگاه آمریکایی شارجه (AUS) و دانشگاه آمریکایی در دوبی (AUD) می توان فرصت خوبی برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در خارج باشد تا از این طریق علاوه بر تجربه تحصیل در یک دانشگاه بین المللی با کیفیت بالا، آینده کاری شان را هم تضمین نمایند. درحال حاضر دانشجویان ایرانی زیادی در دانشگاههای امارات تحصیل می کنند و نیز متقاضیان بسیاری برای تحصیل در امارات وجود دارند. کارشناسان خبره مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همه تلاش خود را انجام می دهند تا از بهترین دانشگاه امارات برای شما هموطنان عزیز پذیرش گرفته و اقامت شما را در امارات اخذ نمایند.

مختصری در رابطه با امارات

کشور امارات، معمولا با نام اختصاری UAE، متشکل از هفت ایالت یا امیر نشین می باشد (یک نسخه بسیار کوچکتر از ایالات متحده). همانند ایالات در آمریکا، هر امیرنشین درجه ای از استقلال را دارد، اما همچنین یک دولت فدرال هم وجود دارد. این دولت فدرال به عنوان شورای عالی حکام نامیده می شود، و متشکل از هفت امیر می باشد که مقام شان موروثی بوده و از پدر به ارث رسیده است. از دهه 1950، زمانی که نفت در منطقه کشف شد، اقتصاد امارات دستخوش تغییرات سریع شد. همچنین از طریق صادرات نفت و گاز، این کشور بر روی افزایش ساخت و سازش و نیز صنایع گردشگری متمرکز شد. تا حدی که همین نماهای عظیم از طراحی مدرن در دوبی در بین جاذبه های اصلی گردشگران قرار دارد.


کمافی السابق امارات برای کار و زندگی مهاجران خارجی از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است. چرا که اقتصاد این کشور پس از عربستان سعودی به عنوان دومین اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس شناخته شده و همواره روبه رشد است. هم اکنون بخش های انرژی، تجاری، خدماتی، گردشگری، درمانی، فناوری های نوین و IT در امارات از بازار کار خوبی برخوردار هستند و نرخ بیکاری این کشور با توجه به نمودار زیر در سال 2019 نسبت به سال 2018 کمی بالا است و تاکنون هم نتوانسته به نرخ سال 2016 خود برسد. اما بازهم امارات از این نظر نسبت به سایر کشورهای دنیا عملکرد خوبی دارد:

نرخ بیکاری امارات

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در امارات

در امارات متحده عربی، آموزش و پرورش و تحصیل برای کلیه کودکان اماراتی و همچنین ساکنین و مهاجران خارجی که حداقل 5 سال سن دارند اجباری است. آموزش ابتدایی و متوسطه در مؤسسات دولتی برای هر شهروند امارات تا سن 18 سالگی بصورت رایگان ارائه می شود. سیستم آموزشی امارات متحده عربی یک سیستم چهار لایه است که به صورت زیر می باشد:

  • آموزش در کودکستان: آموزش مهد کودک در امارات متحده عربی در دوران کودکی آغاز می شود؛ این بدان معناست که بچه های 18 ماه تا 2 سال می توانند در آموزشگاه های مهد کودک ثبت نام کنند. با شرکت در این دوره آموزش مهارت های اساسی صحبت به زبان انگلیسی در بین کودکان افزایش می یابد.
  • آموزش در مهد کودک: کودکان 4 تا 5 ساله در مهدکودک پذیرفته می شوند و در این دوره موضوعات مختلفی چون انگلیسی، عربی، ریاضیات، موسیقی و هنر تدریس می شوند. در این سطح دین نیز بخشی از برنامه درسی است و دانش آموزان درمورد دین خود از آموزش های مختلفی بهره مند می شوند.

شرایط تحصیل در مدارس و دبیرستانهای امارات

دوره های دبستان و دبیرستان در امارات در سال 2024 به شرح ذیل است:

  • آموزش ابتدایی: دانش آموزان پذیرفته شده در دبستان عموماً حدود 6 سال دارند. انگلیسی زبان اصلی آموزش در اکثر مدارس ابتدایی است. با این حال، بسیاری از مدارس دیگر به زبان عربی و برخی به زبان های خارجی مانند هندی، فرانسوی و روسی نیز آموزش می دهند.
  • آموزش متوسطه: دانش آموزان پس از اتمام دوره ابتدایی به مدارس متوسطه یا دبیرستان می روند. دو نوع دبیرستان در دبی وجود دارد، مدارس عادی که روی موضوعات آکادمیک تمرکز می کنند و مدارس فنی که بر انتقال مهارت های خاص در دانش آموزان تمرکز می کنند.

امارات دارای چندین دانشگاه معتبر عالی و موسسات آموزش عالی مانند دانشگاه امارات متحده عربی و دانشگاه زاید است که متقاضیان می توانند بعد از اتمام آموزش متوسطه وارد این مراکز تحصیلی عالی شوند.

دانشگاه های کشور امارات

امارات دارای 6 دانشگاه برتر بین المللی می باشد که 3 دانشگاه آن (دانشگاه صنعتی، امارات و زاید) دولتی و 3 دانشگاه دیگر (دانشگاه آمریکایی شارجه، شارجه و دانشگاه خلیف) خصوصی می باشند. دانشگاه های امارات در رتبه بندی دانشگاههای جهان QS هم جایگاه دارند. بزرگترین موسسه آموزش عالی در امارات، “کالج عالی صنعتی” می باشد که دارای 17 پردیس در این کشور است. علاوه بر این، یک تعداد از دانشگاه های رتبه بالا در کشورهای دیگر هم وجود دارند که در امارات پردیس های تابعه دارند. در جدول زیر، دانشگاه های امارات بر طبق رتبه بندی های جهانی و رتبه بندی منطقه عربی و نیز سایر ویژگی ها نشان داده می شود:

شمارهدانشگاهرتبه بندی های جهانیرتبه بندی های منطقه عربیویژگی ها
1دانشگاه امارات متحده عربی3905واقع در شهر العین، قدیمی ترین دانشگاه امارات (تاسیس 1976)، تحصیل بسیاری از رهبران قدرتمند و ذی نفوذ در رشته های مدیریت و بازرگانی
2دانشگاه آمریکایی شارجه (AUS)411 – 4208AUS دوره های آموزشی را بر مبنای مدل آموزش عالی ایالات متحده ارایه می دهد.
3دانشگاه خلیفه451 – 46021این دانشگاه در سال 2007 و بر اساس ساختار آموزش عالی آمریکایی مدلسازی شده است.
4دانشگاه آمریکایی در دوبی (AUD)601 – 65026دارای تاییدیه از آمریکا و امارات برای کلیه برنامه های تحصیلی و برنامه های زبان انگلیسی فشرده در مرکز مهارت زبان انگلیسی (CfEP)
5دانشگاه شارجه701 – 75021هدف از این دانشگاه پیشگامی در خاورمیانه و جهان است و نقش مهمی در توسعه اجتماعی اقتصادی امیرنشین شارجه ایفاء می کند.
6دانشگاه زاید701 – 750از دانشگاه های تازه تاسیس امارات با 6500 دانشجو. شهریه دوره لیسانس این دانشگاه 20000 الی 22000$ (دلار) و شهریه فوق لیسانس 30000$ (دلار) است.

پذیرش تحصیلی و شهریه تحصیل در امارات

جهت تحصیل در امارات، شما باید به صورت آنلاین از دانشگاه مورد علاقه تان در ماه می/ ژوئن و قبل از شروع برنامه تحصیلی ، درخواست پذیرش دهید. برای درخواست، شما معمولا نیازمند تکمیل فرم درخواست، پاسپورت، گواهی های تحصیلی و ریزنمرات از مدارک تحصیلی، توصیه نامه آموزشی و مدرک مهارت زبان انگلیسی می باشید. با وجود اینکه هر دانشگاه شرایط پذیرش خاص خودش را دارد، ولی دانشگاه های دولتی اغلب از دانشجویان انتظار دارند که به زبان عربی و زبان انگلیسی_ به عنوان زبان اصلی در دانشگاه های اماراتی مسلط باشند. اگر غیرانگلیسی زبان باشید، نتایج آزمون IELTS /TOEFL احتمالا لازم است.

شهریه ها در دانشگاه های امارات متفاوت است. موفقیت اقتصادی پیوسته منطقه بدان معناست که تحصیل در امارات می تواند نسبتا گران باشد. با وجود اینکه شهریه ها بطور قابل توجهی متغییر است، اما هزینه ها برای درجه ارشد از حدود (AED48000 (~US$ 13070 تا (AED120000 (~US$ 32670 برای برخی برنامه های ارشد تخصصی، متغیر باشد.

اگر غیر انگلیسی‌ زبان باشید نتایج آزمون IELTS / TOEFL احتمالاً لازم است: آپدیت و اصلاح: اگر غیر عربی زبان باشید نتایج آزمون IELTS / TOEFL برای اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه های امارات قطعاً لازم خواهد بود.

پذیرش تحصیلی و شهریه تحصیل در امارات

برنامه های تحصیل در امارات به زبان انگلیسی

برنامه های لیسانس در موسسات در طیف وسیعی از موضوعات در دسترس است و می توان هم به صورت تمام وقت و هم به صورت پاره وقت در این برنامه های تحصیلی با کیفیت بالا شرکت کرد. دوره های تمام وقت تحصیلی در دانشگاه های این کشور به طور معمول 3 تا 4 سال طول می کشد تا به پایان برسند. دانشگاه های خصوصی و دولتی امارات متحده عربی شرایط پذیرش خود را تعیین می کنند، اما برای پذیرش در یک دوره، دانشجویان و متقاضیان بین المللی معمولاً به گواهینامه یا معادل آن نیاز دارند. اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی تدریس می کنند، بنابراین اگر این زبان، زبان مادری شما نباشد، باید مهارت خود را نیز از طریق آزمون آیلتس یا تافل اثبات کنید.

با وجود این واقعیت که بسیاری از دانشگاه ها و مراکز تحصیلی خصوصی و دولتی امارات متحده عربی به زبان انگلیسی تدریس می کنند، ممکن است دانشجویان نیاز به اثبات تسلط به زبان عربی داشته باشند. اکثر برنامه های کارشناسی ارشد در این کشور به روش مشابه با سایر مناطق جهان ارائه می شوند که دارای مدرک دانشگاهی و فوق لیسانس هستند. برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ارائه مدرک لیسانس الزامی است. همانند مدارک کارشناسی ارشد، برنامه های تحصیلی دکتری ساختار مشابهی را با انگلستان دارند. در این دوره تحصیلی دانشجویان ملزم به انجام تحقیقات مستقل و ارائه پایان نامه هستند. با توجه به رشته تحصیلی متقاضی، برنامه های دکتری به طور معمول 3 تا 4 سال طول می کشد و لازم به ذکر می باشد که برای شرکت در برنامه های تحصیلی دوره دکتری ارائه مدرک فوق لیسانس الزامی است.

شرایط درخواست ویزا جهت تحصیل در امارات

شرایط درخواست ویزای تحصیلی امارات عبارت است از:

  • قبولی در دوره و دانشگاه معتبری در امارات
  • نامه اسپانسری از دانشگاه
  • اعتبارات برای حمایت مالی تان در طی تحصیلاتتان
  • گزارش معاینه پزشکی صریح و آشکار از مرکز پزشکی اماراتی
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی امارات (AED3000 (US$ 820، بعلاوه پس انداز (AED1000 (US$ 270 می باشد.
  • پاسپورت و چهار کپی پاسپورت
  • 12 قطعه عکس
  • به هنگام ورود، 3 کپی پاسپورت به همراه ویزای ورود به امارات
  • نامه پذیرش دانشگاهی
  • مدرک تمکن مالیتان
  • اجاره نامه
  • رسید پرداخت شهریه تحصیلی
  • گواهی لیسانس

همچنین فرد به هنگام ورود به امارات، تحت معاینات پزشکی اجباری قرار خواهد گرفت و که شامل تست HIV، انواع هپاتیت، سل، جذام و سفیلیس می باشد و درصورت مثبت بودن جواب آزمایش، از امارات دیپورت می شود.

مدارک اخذ پذیرش تحصیلی در امارات

فردی که موفق به دریافت نامه موافقت تحصیلی یا پذیرش تحصیلی در دانشگاه های پزشکی امارات شده است، به منزله این نیست که حق ورود به خاک امارات را دارد. چرا که جهت ورود به خاک امارات می بایست ویزای دانشجویی این کشور را بگیرد و در واقع اخذ پذیرش منزله پیش نیاز فرآیند ویزای تحصیلی محسوب می گردد. در صورتی که نامه پذیرش را نداشته باشید، ویزای تحصیلی برای شما صادر نمی گردد. در سال 2024 مدارک اخذ پذیرش تحصیلی در امارات در رشته های پزشکی به قرار زیر است:

  • ارائه چند عکس جدید که در ماه های اخیر گرفته شده باشد.
  • ارائه مدرک فارغ التحصیلی از دوره متوسطه یا دبیرستان (12 ساله) در رشته علوم تجربی
  • اثبات مهارت و دانش زبانی با ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل با نمره حد نصاب
  • ارائه گواهی عدم سوء سابقه یا سابقه کیفری
  • ارائه مدارک شناسایی و هویتی متقاضی مانند کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه گذرنامه یا پاسپورت دارای اعتبار
  • رسید پرداختی هزینه های تحصیلی
  • داشتن بیمه درمان
  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی

شرایط کار ضمن تحصیل در امارات

امارات با رشد اقتصادی عظیم، عمدتا صادرات محور با صادرات منابع طبیعی همانند گاز و نفت کشور ثروتمندی در حاشیه خلیج فارس جای دارد. این کشور بیلیون ها سرمایه مالی را بر روی زیرساخت هایش مخصوصا در امیرنشین های دوبی و ابوظبی خرج کرده است، که هر دو جزو مقاصد گردشگری بوده و حقوق خاص خودشان را دارند. اما در همین کشور ثروتمند قوانین دانشگاهی درباره کار دانشجویی سخت گیرانه است. دانشجویان خارجی حق انجام کار پاره وقت را در امارات ندارند، اما اگر پس از فارغ التحصیلی کاری پیدا کردید، می توانید با تبدیل روادید تحصیلی به ویزای کار در این کشور غنی کار بکنید.

در واقع کشور امارات ابدا کشوری ارزان برای زندگی نیست و با توجه به این‌ که جواز کار دانشجویی برای متقاضیان تحصیل وجود ندارد دانشجویان باید از نظر شرایط مالی تمکن کافی و متناسب با مدت اقامت خود را برای تحصیل و زندگی در این کشور داشته باشید تا دچار مشکلات پس از مهاجرت برای پرداخت هزینه های زندگی نشوند.

مهاجرت به امارات و تحصیل در این کشور به دلیل شرایط و پس زمینه های آموزشی و شغلی روبه رشد و امیدوارکننده می تواند ایده خوبی برای مهاجرت به این کشور محسوب شود. در امارات دانشگاه هایی در سطح بین المللی وجود دارند که انواع دوره های تحصیلی را به دانشجویان ارایه می دهند. برای تحصیل در امارات نیازمند اخذ ویزای تحصیلی این شور می باشید و این کار نیز مستلزم وجود اسپانسر در امارات می باشد. وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کارنامه درخشان در اخذ انواع ویزاهای تحصیلی، می توانند شما عزیزان را در این راه راهنمایی کرده و موفقیت تان را در اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی تضمین نمایند.

سوالاتی درباره تحصیل در امارات

با توجه به نزدیکی امارات به ایران، این کشور مقصد جذابی برای مهاجرت است. سوالاتی در این خصوص مطرح می شود که در زیر به آن ها پاسخ می دهیم.

  • آیا تحصیل در امارات از نظر علمی دارای ارزش است؟ بسیاری از دانشگاه های جهان در حال حاضر نمایندگی از دانشگاه خود را در امارات متحده تاسیس کرده اند.
  • آیا می توان در دوره های زبان در امارات شرکت کرد؟ برای شرکت در این دوره های آموزشی امکان دریافت ویزای تحصیلی وجود ندارد اما با ویزای توریستی امکان پذیر است.
  • بهترین دانشگاه امارات کدام دانشگاه است؟ دانشگاه امارات متحده  عربی با رتبه 390 در رتبه بندی جهانی.
  • شهریه تحصیل در امارات چه مقدار است؟ در حدود 13000$ الی 20000$ (دلار آمریکا) در سال.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *