ویزای تحصیلی

تحصیل در دومینیکا

تحصیل در دومینیکا

تحصیل در دومینیکا از راه های رایج برای مهاجرت می باشد و متقاضیان بین المللی می توانند بدون محدودیت در دانشگاه های دومینیکا ادامه تحصیل دهند. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که از طریق مهاجرت تحصیلی به این کشور نمی توانند اقامت دائم در دومینیکا را تجربه کنند.

هزینه تحصیل در دومینیکا از جمله مباحثی است که توجه دانشجویان بین المللی مشتاق به ادامه تحصیل در این کشور را به خود جلب می کند. آمارهای دانشگاهی سال 2024 گویای این واقعیت مهم است که شهریه ها در این کشور نسبت به کیفیت آموزشی ارائه شده نسبتا بالا است. به طوری که میانگین هزینه تحصیل سالانه در مقطع کارشناسی حدود 10700$ (دلار آمریکا)، مقطع کارشناسی ارشد در حدود 22000$ (دلار آمریکا) و شهریه دکتری حدودا 24000$ (دلار آمریکا) می باشد. سوالات مهمی که در زمینه شرایط تحصیل در دومینیکا از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پرسیده می شود عبارتند از:

  • چه تعداد دانشگاه در کشور دومینیکا وجود دارد؟
  • آیا دانشگاه های کشور دومینیکا معتبر هستند؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در دومینیکا به چه صورتی می باشد؟

الزامات تحصیل در دومینیکا در 2023

در طول چند سال اخیر ایرانیان بسیاری برای ادامه تحصیل تصمیم به مهاجرت گرفته اند، برای مهاجرت تحصیلی متقاضیان به پذیرش تحصیلی و ویزا احتیاج دارند. دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر کشور دومینیکا باید مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریز نمرات، مدرک معتبر زبان انگلیسی یا اسپانیایی، گواهی تمکن مالی، پاسپورت و مدارک شناسایی و انگیزه نامه را به دانشگاه مورد نظر ارسال نماید. در این کشور در سال 2023 دانشگاه های معتبری وجود دارد:

  • کالج کاتولیکا
  • دانشگاه پزشکی راس
  • دانشگاه جمهوری دومینیکا
  • دانشگاه شیلی دومینیکا
  • دانشگاه سانتا دومینیگو
  • دانشگاه PUCMM
  • دانشگاه کاتولیک مدری میسترا

در موسسات آموزش عالی دومینیکا دروس تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می شود. اما در برخی از دانشگاه های محلی این کشور دروس به زبان اسپانیایی نیز تحصیل می شود. زبان مکالمه در کشور دومینیکا زبان انگلیسی است اگر قصد دارید پس از فارغ التحصیلی در این کشور اقامت داشته باشید بهتر است زبان آموزشی شما انگلیسی باشد. در دانشگاه های دومینیکا امکان تحصیل در رشته های مختلف وجود دارد اما رشته های پزشکی، دندانپزشکی، فنی و مهندسی، هنر، فلسفه، کسب و کار، کشاورزی و هنر جزء رشته های پرمخاطب محسوب می شوند.

شرایط تحصیل در دومینیکا

کشور دومینیکا از یک نظام آموزش عالی با استاندارد روز جهانی برخوردار است. به طوری که شما می توانید در هر سه دوره کارشناسی (Licenciaturas)، کارشناسی ارشد (Mastrias) و دکتری (Doctoras) دانشگاه های دومینیکا اخذ پذیرش گرفته و در این کشور ادامه تحصیل دهید. مقطع کارشناسی در دومینیکا حدود 4 سال، مقطع کارشناسی ارشد حدود 2 سال و مقطع دکتری در دومینیکا در حدود 5 سال به طول می انجامد.

دانشگاه Universidad Iberoamericana- UNIBE از جمله معتبرترین این دانشگاه ها در سال 2023 است. دانشگاه Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra نیز از قدیمی ترین دانشگاه های جمهوری دومینیکا محسوب می شود که در سال 1962 تاسیس شده است. لازم به یادآوری است که برخی از کالج های دومینیکا همانند Instituto Tecnologico de Santo Domingo یا به اختصار (INTEC) در رشته های فنی تخصص دارند. موسسات خصوصی غیرانتفاعی همانند Universidad Nacional Pedro Henriquez Ureña یا (UNPHU) نیز به ارائه برنامه های متفاوت تحصیلی از هنر و علوم انسانی گرفته تا علوم و فناوری می پردازد.

هزینه تحصیل در دومینیکا در شهرهای مختلف

هزینه تحصیل در دومینیکا نیز همانند اغلب کشورهای پیشرفته جهان، بسته به شهری که دانشجویان در آن سکونت دارند متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر، تمامی دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دومینکا دارند، باید قبل از اعزام دانشجو به دومینیکا با شهرهای مختلف دومینکا آشنا شوند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در طول تحصیل در این کشور مواجه خواهند شد.

در جدول زیر می توانید هزینه تحصیل در شهرهای مختلف دومینیکا را با یکدیگر مقایسه کنید:

شهرهای مختلف دومینیکاهزینه ماهانه تحصیل به XCD (دلار کارائیب شرقی)
روزو1900XCD
پورتسموث1700XCD
برکوا1400XCD
ماریگوت1500XCD
لاپلین1700XCD

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین شهر دومینیکا را برای تحصیل مشاهده فرمایید:

محبوب ترین شهر دومینیکا را برای تحصیل

مقطع کارشناسی در دومینیکا

دوره کارشناسی در دومینیکا اولین مقطع از مقاطع تحصیلی آکادمیک بوده و به مدت 3 الی 4 سال به صورت فول تایم طول می کشد. رشته های تحصیلی در این مقطع تحصیلی در دومینیکا شامل علوم بازرگانی، هنرها، مدیریت، فرهنگ شناسی و فلسفه می باشد. فارغ التحصیلانی که مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده اند، می توانند یا گزینه شغلی انتخاب کرده و وارد بازار کار بین المللی شده و یا به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازند. از مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش در این مقطع تحصیلی می توان به مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی به همراه ریزنمرات تحصیلی، مدرک زبان آیلتس یا تافل، فرم درخواست آنلاین و پاسپورت اشاره کرد.

نام دورهکارشناسی
مدت تحصیل3 الی 4 سال
تعداد برنامه تحصیلی5 برنامه (علوم بازرگانی، هنرها، مدیریت، فرهنگ شناسی و فلسفه)
شهریه سالانهXCD5500 (دلار کارائیب شرقی)

مقطع کارشناسی ارشد در دومینیکا

دوره کارشناسی ارشد یا مستر اولین سطح از دوره تحصیلات تکمیلی در دومینیکا می باشد. این دوره تحصیلی در کشور دومینیکا معمولا 2 سال طول می کشد و شامل گذراندن دروس نظری و نیز دفاع از پایان نامه ارشد می باشد. شرط لازم برای اخذ پذیرش از این دوره داشتن مدرک کارشناسی می باشد. برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های دومینیکا، شما نیازمند گذراندن 36 تا 54 واحد در هر ترم یا 60 تا 90 واحد در هر نیمسال می باشید. این تعداد واحد آموزشی برابر با 12 الی 18 دوره کالج می باشد. لازم به ذکر است که دانشگاه های دومینیکا در این مقطع ممکن است از دانشجویان بخواهند تا نمره آزمون های GRE و GMAT خود را نیز به هنگام درخواست پذیرش ارائه نمایند.

نام دورهکارشناسی ارشد
مدت تحصیل1 تا 2 سال
تعداد برنامهیک برنامه
شهریه سالانهXCD7500 (دلار کارائیب شرقی)

دکتری در دومینیکا

آخرین مقطع از تحصیل در مقاطع مختلف در دومینیکا، مقطع دکتری یا PhD می باشد. در حقیقت، دکتر فلسفه یا همان PhD بالاترین مدرک تحصیلی اعطایی توسط دانشگاه های دومینیکا به دانشجویان می باشد. این مقطع تحصیلی ویژه داوطلبانی است که با موفقیت توانسته اند مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند. کسانی که مایل به تحصیل در دومین سطح از تحصیلات تکمیلی می باشند. دوره دکترا در دومینیکا با گذراندن آزمون های جامع (comprehensive examinations) و نیز دفاع از رساله دکتری (thesis/dissertation) به اتمام می رسد. دارندگان این مدرک می توانند به عنوان استاد در دانشگاه ها و کالج ها مشغول به کار شوند و یا در موسسات و شرکت های دانش بنیاد به عنوان محقق استخدام شوند.

نام دورهدکتری
مدت تحصیل2 تا 4 سال
تعداد برنامه تحصیلی7 برنامه
شهریه سالانهXCD24000 (دلار کارائیب شرقی)

بهترین دانشگاه های دومینیکا برای تحصیل

دومینیکا کشور کوچکی است و تعداد دانشگاه های این کشور به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد. گذشته از اقتصاد مدرن رو به رشد و پر رونق دومینیکا، این کشور همچنین شاهد یکی از رقابتی ترین سیستم های آموزشی در منطقه و غرب می باشد. با توجه به آب و هوای گرم و مرطوب و یک فرهنگ مدرن اما هنوز مذهبی، شکی نیست که دانشجویان هنگام حضور در کالج های دومینیکا تجربه های جالبی را بدست خواهند آورد. این کشور برای زندگی مقرون به صرفه است و ویزای دانشجویی به آسانی در اختیار کسانی قرار می گیرد که دارای سابقه کیفری پاک و سابقه تحصیلی معتبر هستند. برای آن دسته از دانشجویان که مایل به انجام کار پس از تحصیل در دومینیکا هستند می توانند پس از دریافت مدرک از دومینیکا، در این کشور بمانند. در اینجا دانشگاه های اندک این کشور معرفی شده اند.

نام دانشگاهنام شهر
دانشگاه آل سینت دومینیکاروسو
دانشگاه هند غربیروسو
دانشگاه نیو ورلد دومینیکاروسو
دانشگاه بین المللی تحصیلات تکمیلی عالیپورتسموث
کالج دولتی دومینیکااستوک فارم (روسو)
دانشگاه بالزبریجروسو

بهترین دانشگاه های دومینیکا برای تحصیل

روسو از بهترین شهرهای دومینیکا برای تحصیل

روسو پایتخت کشور دومینیکا است و این شهر ترکیبی رنگارنگ از کلبه های غربی هندی، غرفه های شلوغ بازار با گل های سرخ و ساختمان های مدرن است که در شهرهای دومینیکا معروف هستند. آبشارهای روسو دارای کشتی مسافرتی و یک تفرجگاه ساحلی است که در فصل زمستان با حضور بازدیدکنندگان بسیار شلوغ می شود. کلیسای جامع کاتولیک سنت پاتریک در قرن 19، کلیسایی به سبک گوتیک و رومانی، یکی از نشانه های مهم این شهر است. از دیگر نکات برجسته این شهر می توان به موزه دومینیکا و باغ گیاه شناسی دومینیکا اشاره کرد که دارای نمایشگاه های جالب توجه در مورد تجارت برده ها و فرهنگ دومینیکا است.

بسیاری از بازدید کنندگان نیز برای دیدن منظره پانوراما از شهر، به مورن بروس می روند. مورن بروس درست در بالای باغ های گیاه شناسی این شهر واقع شده است. روسو با جمعیت حدود 17000 نفر مطرح ترین شهر تحصیلی دومینکا با دانشگاه های نیو ورلد، دانشگاه آل سینت، دانشگاه بالزبریج، دانشگاه هند غرب و کالج روسو است. تحصیل در این شهر در رشته های فلسفه، حقوق، پزشکی، هنر، فرهنگ، تاریخ و تجارت صورت می گیرد. این شهر در جنوب غربی دومینیکا قرار دارد و یک شهر ساحلی است. این شهر یک مجموعه زیبا از معماری قرن 18 فرانسه است و به اندازه کافی کوچک است که به راحتی می توان کل آن را با پای پیاده کاوش کرد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در دومینیکا

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان شد، کشور دومینیکا از یک نظام آموزش عالی استاندارد همراه با دانشگاه ها و کالج های خصوصی و دولتی متعددی برخوردار است. با وجود اینکه ممکن است سیاست پذیرش دانشجو بین دانشگاه های دومینیکا کمی متفاوت از هم باشد. اما معیارهای کلی پذیرش دانشجویان خارجی در این کشور بدین شرح است:

  • مدرک دیپلم متوسطه
  • ریزنمرات تحصیلی 3 سال آخر دبیرستان
  • ارائه نمرات آزمون های SAT یا ACT
  • گذراندن 16 واحد پیش نیاز در دبیرستان یا پیش دانشگاهی (انگلیسی: 4 واحد، ریاضیات: 3 واحد، تاریخ: 2 .احد، علوم آزمایشگاهی: 2 واحد، دروس عمومی: 4 واحد)

ضمنا با توجه به اینکه تحصیل در دانشگاه های دومینیکا به زبان انگلیسی می باشد. پس مهارت متقاضیان در این زبان با ارائه مدرک زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (IELTS) مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مزایای تحصیل در دومینیکا

تحصیل در دومینیکا برای تمامی افرادی که به دنبال ادامه تحصیل در این کشور هستند، مزیت های بی شماری را به همراه دارد. به عبارت دیگر، دولت دومینکا با همکاری موسسات آموزشی این کشور، امتیازات ویژه ای را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهند. برخی از مهمترین مزایا تحصیل در دومینیکا به شرح زیر می باشد:

مزایای تحصیل در دومینیکاتوضیحات
هزینه تحصیلهزینه تحصیل در دومینیکا به نسبت اغلب کشورهای حوزه کارائیب بسیار پایین تر می باشد.
اقامتگاه دانشجوییاغلب موسسات آموزشی در دومینیکا، برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در دومینیکا هستند، اقامتگاه های رایگانی را ارائه می دهند.
بورسیه دانشجویییکی از اصلی ترین مزیت های تحصیل در دومینیکا امکان استفاده از بورسیه دانشجویی در این کشور می باشد.
دانشگاه های معتبروجود دانشگاه های معتبر بین المللی در دومینیکا مهمترین دلیل برای تحصیل در دومینیکا می باشد.

اقامت پس از تحصیل در کشور دومینیکا

همان طور که در ابتدا مقاله گفته شد متقاضیان با مهاجرت تحصیلی نمی توانند به صورت دائمی در کشور دومینیکا اقامت داشته باشند و باید پس از پایان دوره از این کشور خارج شوند. اما اگر دانشجویی قصد دارد پس از فارغ التحصیلی در این کشور اقامت داشته باشد و زندگی کند باید مشغول به کار شود و یا در بخش های ممکن سرمایه گذاری کند. همچنین در صورتی که فرد با شخصی با تابعیت کشور دومینیکا ازدواج کند (زوجین باید اثبات نمایند که ازدواج آن ها سوری نیست) می تواند پس از گذشت مدتی اقامت دائم دومینیکا را دریافت کند.

میزان هزینه تحصیل در دومینیکا

تحصیل در دانشگاه های کشور دومینیکا منوط به اخذ شهریه از دانشجویان می باشد. دانشگاه های دولتی و خصوصی در دومینیکا شهریه های متفاوتی از دانشجویان اخذ می کنند. این شهریه ها در دومینیکن نیز بر اساس فاکتورهای همانند مقطع تحصیلی، تعداد واحدهای درسی و حتی ملیت دانشجو متفاوت است. جدول زیر گویای آخرین وضعیت شهریه های دانشگاهی سال 2023- 2022 در مقاطع سه گانه تحصیلی می باشد:

مقاطعتعداد واحدهاشهریه سالانه به دلار آمریکا
مقطع کارشناسی180 واحد درسی$10700
مقطع کارشناسی ارشد120 واحد درسی$22000
مقطع دکتری (PhD)120 واحد درسی$24000

در مقاله حاضر تلاش شد تا به همه جوانب و ابعاد هزینه تحصیل در دومینیکا پرداخته شود تا از این طریق دانشجویان بتوانند در تصمیم گیری خود برای انتخاب مقصد تحصیلی مناسب اقدام نمایند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به عنوان یکی از معتبرترین موسسات مهاجرتی در زمینه اعزام دانشجو به خارج و اخذ ویزای تحصیلی، آماده ارائه مشاوره ها و راهنمایی های تخصصی و علمی در زمینه اخذ ویزای تحصیلی دومینیکا نیز می باشد. منتهی لطفا توجه شود که با صرف هزینه های کم تر علاقمندان می توانند به تحصیل در کشورهای سطح یک دنیا مثل اتریش، فرانسه و مجارستان بپردازند، پس شاید انتخاب عجولانه دومینیکا کار درستی نباشد.

سوالات پرتکرار در خصوص هزینه تحصیل در دومینیکا

با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان در خصوص هزینه تحصیل در دومینیکا، در این بخش از مقاله قصد داریم تا به برخی از سوالات شما عزیزان در این زمینه پاسخ دهیم. برخی از مهمترین آنها عبارت اند از:

  • آیا هزینه تحصیل در دومینکا برای اتباع کشورهای ثالث مساعد است؟ هزینه تحصیل در دومینیکا به ویژه برای اتباع کشورهای ثالث که از توانایی مالی محدودی برخوردارند، بسیار بالا است و اغلب آنها نمی توانند این هزینه های را تقبل کنند.
  • هزینه تحصیل در دومینکا در مقایسه با سنت لوسیا چگونه است؟ به طور کلی هزینه تحصیل در کشورهای حوزه کارائیب نسبتا بالا است، اما هزینه تحصیل در دومینکا به نسبت سنت لوسیا پایین تر خواهد بود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *