ویزای تحصیلی

تحصیل تخصص در اسپانیا

تحصیل تخصص در اسپانیا

تحصیل تخصص در اسپانیا با عنوان دوره رزیدنسی بهداشت عمومی و پزشکی پیشگیرانه شناخته می شود و پس از اخذ مدرک کارشناسی عمومی قابل دسترس است. این دوره در اسپانیا ویژه فارغ التحصیلان پزشکی است که 6 سال آموزش دانشگاهی خود را طی کرده و موفق به کسب مدرک لیسانس پزشکی شده اند. لازم است بدانید که دوره مذکور نهایتا 4 ساله و در محل بیمارستان های آموزشی کشور اسپانیا انجام می شود. با این حال ممکن است در این اثنا سوالاتی درباره شرایط تحصیل این دوره برای پزشکان محترم پیش آید که برخی از آنها عبارتند از:

  • آیا برای پذیرش رزیدنسی اسپانیا بایستی در آزمون خاصی شرکت نمود؟
  • شرایط و الزامات ضروری برای شرکت در دوره تخصص یا رزیدنسی اسپانیا چیست؟
  • مدت تحصیل رزیدنت ها در اسپانیا چقدر می باشد؟
  • شرایط بازار کار برای پزشکان در اسپانیا چطور است؟

شرایط تحصیل رشته پزشکی در کشور اسپانیا با وجود کیفیت بالا و هزینه پایین بسیار مطلوب بوده و به همین خاطر است که هر سال دانشجویان ایرانی زیادی درپی ادامه تحصیل در این رشته پرطرفدار عازم اسپانیا می شوند. در اینباره کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کمال افتخار آماده اند تا متقاضیان تحصیل پزشکی و رزیدنسی در اسپانیا را در تمامی مراحل مهاجرتی خود از مرحله پذیرش اولیه تا مرحله اخذ ویزای تحصیلی راهنمائی نموده و مشاوره های حرفه ای به آنها ارائه نمایند.

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا

در واقع تحصیل تخصص پزشکی در کشور اسپانیا با عنوان دوره یا سیستم رزیدنسی شناخته می شود که هدف از آن آموزش جهت تحقیق، به کار گیری و ارتقای فعالیت ها و راهبردهای افزایش سطح سلامت، نظارت بر بهداشت عمومی، شناسائی نیازهای بهداشتی و نیز برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی خدمات مراقبت بهداشتی است. کلیه رزیدنت ها در اسپانیا حتما بایستی جزء فارغ التحصیلان پزشکی عمومی (دوره 6 ساله) باشند که برای قبولی و پذیرش در دوره رزیدنسی یا تخصص بایستی از عهده آزمون پذیرش ملی (MIR) برآیند. در حقیقت گزینش داوطلبان تحصیل پزشکی در اسپانیا به صورت تخصصی از طریق همین آزمون انجام می شود. نکته مهم جهت یادآوری به فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی (IMG ها) از جمله متقاضیان ایرانی اینکه 96% سهمیه های تحصیل تخصص در اسپانیا متعلق به پزشکان اسپانیایی و اروپایی و فقط 4% متعلق به پزشکان خارجی است:

نمودار توزیع سهمیه تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا

بر این اساس، شرایط تحصیل تخصص در اسپانیا 2023 برای پزشکان ایرانی بسیار رقابتی و سخت می باشد. اما درباره مدت دوره آموزشی باید بگوئیم که مدت رزیدنسی در اسپانیا حدود 4 سال بوده و شامل آموزش در بیمارستان ها و کیلینیک های ارائه دهنده خدمات پزشکی مورد تایید می باشد. برنامه درسی رزیدنت ها در اسپانیا شامل 4 مرحله از قرار زیر می باشد:

برنامه درسی رزیدنت ها در اسپانیا

شرایط آموزشی تخصص پزشکی در اسپانیا

آموزش تئوریکی در مرحله اول یا A تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا ضروری است. این دروس تئوریکی در برنامه سال اول کارشناسی ارشد بهداشت عمومی (MPH) گنجانده شده است. در واقع MPH شامل کلاس هایی در زمینه ایپدمولوژی، سیاست بهداشتی، اقتصاد، مدیریت، بهداشت عمومی شواهد محور، روش ها در بهداشت عمومی، بیو استاتیک و مفاهیم بهداشت عمومی مدرن می باشد. در پایان دوره کارشناسی ارشد بهداشت عمومی، رزیدنت بایستی تز داده و از آن دفاع کند.

همچنین دوره آموزش بیمارستانی در پزشکی پیشگیرانه طی 4 تا 12 ماه الزامی است. بعلاوه در پایان دوره آموزشی، رزیدنت بایستی مهارت های متنوعی را در زمینه هایی مثل ارتقاء سطح بهداشت، اپیدمولوژی، مدیریت بهداشت محیط) کسب کند. علاوه بر شرایط آموزشی مورد بحث، دوره آموزش خارج از اسپانیا نیز برای رزیدنت ها فراهم است. رزیدنت ها در اسپانیا معمولا 4 ماه از سال را مجاز به گذراندن فرصت مطالعاتی در کشورهای خارجی هستند. اما این فرصت نبایستی بیش از 12 ماه در طول 4 سال دوره رزیدنتی باشد.

پذیرش جهت تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا

پذیرش جهت تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا

هر ساله در روزهای نخست ماه سپتامبر، وزارت بهداشت اسپانیا در مجله رسمی دولتی برنامه های تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا جهت رزیدنت شدن را منتشر می کند. فرآیند گزینش داوطلبان از طریق آزمونی به عنوان آزمون MIR انجام می شود که مخفف Medico Interno Residente یا دکتر رزیدنت داخلی است. معمولا آزمون مذکور در اکثر شهرهای بزرگ اسپانیا برگزار می شود. تاریخ آزمون معمولا در فوریه هر سال بوده و فارغ التحصیلان منتخب دوره آموزشی خود را روزهای آخر ماه می شروع می کنند که تقریبا یکسال پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه پزشکی است. در جدول زیر می توان با برخی از برنامه های مربوط به تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا در سال جدید آشنا شد:

برنامهتعداد پذیرش
جراحی پلاستیک ترمیمی40
متخصص آلرژی61
متخصص احیاء و آنیستسیولوژی344
عروق شناسی و جراح رگ35
کاردیولوژی168
جراح قلب و عروق24
آنالیز کیلینیکی88
بیوشیمی کیلینیکی43
نوروفیزیولوژی کیلینیکی40
فارماکولوژی کیلینیکی16
سیستم گوارشی161
اندوکرینولوژی و تغذیه81
پزشکی خانواده19
جراحی گوارشی198
هماتولوژی123
پزشکی داخلی33
جراحی اعصاب45
جراحی دهان و فک32

ویزای تحصیلی اسپانیا 2023

افرادی که مایل به تحصیل تخصص در اسپانیا هستند پس از اخذ پذیرش از این کشور می توانند برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا درخواست دهند. ویزایی با مدت اعتبار طولانی که معمولا برای دانشجویان خارجی در یک برنامه فول- تایم صادر می شود. طبق قوانین کشور اسپانیا نیز متقاضیان برای درخواست ویزای تحصیلی این کشور بایستی مجموعه مدارک زیر را تهیه کنند:

  • فرم درخواست ویزای تایپ D اسپانیا
  • پاسپورت ملی
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی تمکن مالی کافی به میزان ماهیانه €540 (یورو)
  • گواهی اسکان
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیمه مسافرتی
  • رضایت نامه از والدین برای افراد زیر 18 سال
  • رسید پرداخت هزینه ویزا به مبلغ €80 (یورو)

فرصت کار پس از دوره رزیدنسی اسپانیا

در اسپانیا فرصت های کاری بسیار زیادی در اختیار پزشکان متخصص هم در بیمارستان های دولتی و هم خصوصی وجود دارد. اصولا ساعت کاری پزشکان در اسپانیا همانند سایر مشاغل ملی این کشور بوده و شامل 40 ساعت در هفته می باشد. در رابطه با جایگاه شغل پزشکی در اسپانیا نیز باید دانست که پزشکی یکی از بهترین مشاغل کشور اسپانیا بوده که میانگین درآمدی آن حتی بسیار بالاتر از میانگین درآمدی مشاغل ملی می باشد. با اینکه میانگین خالص درآمدی در کشور اسپانیا در حدود 2816€ (یورو) می باشد اما میانگین حقوق پزشکان در اسپانیا دو برابر آن و حدود 4879€ (یورو) می باشد. نمودار زیر به وضوح نشانگر این اختلاف فاحش درآمدی است:

نمودار مقایسه میانگین درآمدی پزشکان با درآمد ملی در اسپانیا

فرصت های کاری در اسپانیا برای پزشکان زیاد است و برخی از مشاغل مورد نیاز اسپانیا پیش روی پزشکان برای کاریابی عبارتند از:

  • پزشک متخصص در بیمارستان ها
  • متخصص کنترل عفونت و اپیدمولوژیست بیمارستانی
  • کارشناس فنی در بخش بهداشت عمومی
  • کارشناس در مراکز اپیدمولوژی
  • متخصص در آژانس های تحقیقاتی و مراکز ارزیابی فنی
  • کارشناس مدیریت بهداشتی
  • استاد دانشگاه یا کالج پزشکی در داخل و خارج اسپانیا

در پایان توصیه می شود که برای اطلاع از نحوه کاریابی و روش های مربوطه در کشور اسپانیا و یا شرایط اخذ ویزای کاری اسپانیا با کارشناسان و مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات مهم در مورد تحصیل تخصص در اسپانیا

تعداد متقاضیان تحصیل پزشکی و تخصص پزشکی در اسپانیا بی شمار است و برای آنها نیز سوالاتی در خصوص این موضوع پیش می آید که ما در این بخش به برخی از این سوالات و پاسخ آنها اشاره می کنیم:

  • دوره تخصص در اسپانیا چند سال طول می کشد؟ دوره مذکور نهایتا 4 ساله و در محل بیمارستان های آموزشی کشور اسپانیا انجام می شود.
  • مهمترین شرط پذیرش و تحصیل تخصص در اسپانیا چیست؟ مهمترین شرط گزینش داوطلبان قبولی در آزمونی به عنوان آزمون MIR می باشد.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا چقدر است؟ هزینه ویزای مذکور به مبلغ EUR 80 (یورو) می باشد.
  • پزشکان متخصص در اسپانیا در چه بخش هایی درصد استخدامی بالایی دارند؟ آنها در بیمارستان های عمومی و خصوصی، کلینیک ها و مطب ها و همچنین در دانشگاه ها به عنوان استاد می توانند استخدام شوند.
  • متوسط درآمد پزشکان در اسپانیا چقدر است؟ میانگین حقوق پزشکان در اسپانیا دو برابر متوسط درآمد ملی و در حدود 4879€ (یورو) می باشد.
  • شرط اصلی اخذ ویزای کاری اسپانیا توسط متخصصان پزشکی چیست؟ یافتن پیشنهاد کاری در اسپانیا از شروط اصلی این کار محسوب می شود.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *