مهاجرت تحصیلی مجارستان

تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان

موضوعی که به بررسی آن میپردازیم تحصیل در مجارستان است که یکی از بیشترین درخواست ها را در میان کشورهای اروپایی برای تحصیل دارد. از این رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به ارائه توضیحاتی در این خصوص می پردازند. در ابتدا اشاره ای به این شده است که تحصیل یکی از نوین ترین راه های مهاجرت به مجارستان است و می تواند برای افرادی که واقعا شرایط اولیه را دارا باشند، پیشنهاد گردد.

با خواندن این نوشتار نسبت به نحوه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی و همچنین هزینه ها و نحوه اخذ اقامت اطلاعاتی ارائه می گردد. در این مقاله سعی شده تا به سوالات ذیل در مورد کشور مجارستان پاسخ داده شود:

  • شانس موفقیت در رشته پزشکی در مجارستان چقدر است؟
  • هزینه تحصیل در این کشور چقدر بوده و بهترین کالج مجارستان کدام است؟
  • گرانترین و ارزانترین شهرهای مجارستان 2023 کدامند؟
  • دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت ایران در مجارستان کدام است؟
  • تحصیل پزشکی در مجارستان با کشور روسیه چه تفاوت هایی دارد؟
  • آیا دانشجویان بین المللی از حق کار پاره وقت در مجارسیتان برخوردارند؟
  • در صورت تمایل دانشجو آیا مجارستان ویزایی برای اقامت پس از تحصیل دارد؟
در این مطلب میخوانید نمایش

مهاجرت به مجارستان از طریق تحصیل در سال 2023

اخذ اقامت دائم مجارستان به دلایل مختلف بسیار پر طرفدار است و البته اقامت دائم در این کشور به طرق مختلفی قابل اخذ می باشد. یکی از مسیرهای ورود به کشور مجارستان برای اخذ اقامت، تحصیل در این کشور است. هزینه تحصیل در مجارستان در سال 2023 برای دانشجویان ایرانی در اکثر رشته ها سالیانه بین 4000€ تا 8000€ (یورو) است و در ردیف کشورهای کم هزینه و ارزان قیمت حوزه شنگن قرار می گیرد.


در تصویر زیر می توانید به طور شماتیک با انواع دوره های تحصیلی و ریز شهریه های سالیانه آنها در مجارستان آشنا شوید:

انواع دوره های تحصیلی و ریز شهریه های سالیانه در مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان بسیار کم است و مجموع هزینه های ماهیانه زندگی فرد بین 600€ تا 700€ (یورو) خواهد بود؛ در حالی که زندگی در کشور همسایه آن یعنی اتریش علی رغم داشتن تحصیل نسبتا رایگان، بسیار پر هزینه است و تقریبا دو برابر مجارستان می باشد. فاصله بوداپست، پایتخت مجارستان تا وین (پایتخت اتریش) با قطار تنها 2 ساعت است یعنی امکان پیدا کردن کار در این شهر نیز برای دانشجوی مشغول به درس وجود دارد.

اینفوگرافیک تحصیل در مجارستان

مقایسه تحصیل در آلمان با مجارستان

مجارستان پل خوبی برای رسیدن به صنعتی ترین کشور اروپا یعنی آلمان است، در واقع با توجه به رایگان بودن تحصیل در آلمان، متقاضی تحصیل در این کشور از ایران آن قدر زیاد شده که وقت تحصیلی در سفارت آلمان بسیار طولانی مدت شده و عملا بیش از 2 سال به طول می انجامد؛ اما مجارستان راهی کم هزینه برای کوتاه کردن این زمان است. در واقع متقاضیان تحصیل در آلمان به جای این که بیش از 2 سال فقط در صف سفارت باشند، یک پذیرش دوره زبان از یکی از کالج های کشور مجارستان می گیرند. طبق قوانین حقوق بین الملل به دلیل داشتن اقامت بالای 6 ماه در مجارستان، فرد می تواند به سفارت کشورهای ثالث از جمله آلمان در مجارستان رفته و وقت سفارت آلمان در مجارستان کمتر از یک ماه صادر می شود.

شرایط تحصیل در آلمان

شرایط زندگی در مجارستان

البته که هر دانشجویی شاید معیارهای شخصی جهت انتخاب کشور خود داشته باشد. در این سال ها دانشجویان ایرانی زیادی به مجارستان مهاجرت نموده اند که اکثر آنها برای تحصیل در گروه پزشکی به این کشور آمده اند، نکات مورد توجه برای افرادی که جهت تحصیل در مجارستان اقدام می نمایند، عبارتند از:

  • پایتخت مجارستان شهر بوداپست است.
  • مجاری زبان اول و رسمی و فورینت واحد پول آنهاست.
  • بهترین سیستم حمل و نقل عمومی متعلق به این کشور است.
  • این کشور از سال 2007 عضوی از شنگن شده است.
  • مجارستان همسایه کشورهای مهمی از جمله اتریش است.
  • مجارستان در کنار فرانسه و مالتا یکی از سه کشور شنگن است که با پذیرش زبان به ایرانیان ویزا می دهد.
  • هزینه دانشگاه و زندگی در این کشور بسیار پایین تر از سایر کشورهای حوزه شنگن است.
  • تحصیل در اکثر رشته ها و از جمله رشته های گروه پزشکی به زبان انگلیسی است.

وبینار تخصصی مهاجرت بدون مدرک زبان

 

شرایط اخذ پذیرش جهت تحصیل در مجارستان

از شرایط تحصیل در مجارستان، آشنایی با روند اخذ پذیرش از دانشگاه های مجارستان و نیز آشنایی با مدارک و الزامات لازم برای ثبت نام در دانشگاه های مجارستان می باشد. از مهمترین شرایط تحصیل در مجارستان می توان به شرکت در آزمون ورودی یا Entrance Exam و ارائه مدرک مهارت زبان اشاره نمود. در حقیقت، شرط پذیرش در دانشگاه های مجارستان شرکت در آزمون مذکور است. داشتن مدرک زبان و تسلط بر زبان نیز به دلیل تحصیل به زبان انگلیسی در مجارستان جزو شرایط تحصیل در مجارستان محسوب می شود. حداقل نمره آزمون زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های مجارستان شامل آزمون IELTS معادل 6.0 – 5.0 و نمره آزمون TOEFL معادل 80-60 می باشد. اما مدارک مورد نیاز جهت پذیرش مجارستان عبارتند از:

  • فرم درخواست پذیرش دانشگاهی
  • مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطه
  • انگیزه نامه یا SOP به زبان انگلیسی
  • رزومه یا CV به زبان انگلیسی

اعزام دانشجو به مجارستان

بررسی مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مجارستان

اگر چه بحث مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مجارستان بسیار پیچیده است اما کلیات آن در ذیل ذکر شده است:

  • رونوشت مدارک پایان دوره مقطع دبیرستان به انضمام کلیه ریز نمرات و ترجمه دارای اعتبار به همراه داشتن توصیه نامه
  • سابقه و رزومه تحصیلی به زبان انگلیسی
  • مدرک گواهی پزشکی و نامه سلامت اشخاص متقاضی
  • 2 یا 3 عکس که دارای استانداردهای مدرک پاسپورت باشد که بستگی به نوع دانشگاه این اشخاص دارد.
  • رونوشت پاسپورت و رونوشت کلیه اطلاعات شخصی فرد متقاضی و غیره

درخواست این اشخاص باید به صورت به روز و آنلاین باشد و کلیه درخواست هایی که به صورت عادی و دست نوشته می باشد مورد بررسی قرار نمی گیرد. آزمون ورودی این دانشگاه ها در صورتی که در پایتخت این کشور یعنی شهر بوداپست انجام شود میزان هزینه مورد نیاز برای برگزاری اش به میزان 250$ (دلار آمریکا) می باشد. با این توضیح که بعد از برگزاری این آزمون شخص متقاضی به هیچ وجه نمی تواند این مبلغ را پس بگیرد.

تحصیل در کشور مجارستان بدون مدرک زبان

با شرایط روز که خیلی درگیری های ذهنی برای افراد و مشغله کاری و زندگی فرصت زبان آموزی را در این کشور از فرد می گیرد. این دغدغه می تواند شخص را برای همیشه از مهاجرت منصرف نماید، چرا که هم اکنون داشتن یک مدرک زبان از ابزار مورد نیاز ابتدایی مهاجرت است و خیلی از کشورها این مدرک را از متقاضی می خواهند. معدود کشورهایی هستند که فرصت اخذ ویزا و یادگیری زبان را به دانشجویان ایرانی می دهند. البته در اکثر کشورهای دنیا برنامه و دوره های زبان وجود دارد و می توان برای آنها اقدام به پذیرش نمود. اما نکته اصلی موضوع اخذ ویزای تحصیلی است که در اکثر کشورها این امر ممکن نمی شود.

تحصل در مجارستان بدون مدرک زبان

خوشبختانه کشور مجارستان همچنان از کشورهایی است که برای دوره زبان صدور ویزا دارد. در این سالها افراد زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی یا آلمانی به این کشور مهاجرت نموده اند. فرد می تواند بعد از تحصیل فرصت ماندن در اروپا را با استفاده از سایر طرق مهاجرتی و تبدیل ویزا بدست آورد. اخذ پذیرش در دوره های زبان در هر سال برای حداقل 2 بار وجود دارد و شروع ترم ها در ماه های شهریور و بهمن ماه می باشد که بایستی حداقل از 6 ماه قبل برای آن برنامه ریزی نمود. برای اطلاع از ویزای تحصیلی مجارستان مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

دوره زبان در مجارستان

سوالی که برای اغلب متقاضیان تحصیل در مجارستان مطرح می شود این است که هدف از دوره زبان در مجارستان چیست و این دوره ها مخصوص چه کسانی است؟ این دوره که به دوره فونداسیون زبان انگلیسی نیز معروف است ویژه دانشجویانی که علاقه مند تحصیل در کشورهای اروپایی بوده ولی هنوز مدرک زبان خودشان را دریافت نکرده اند و یا سطح مهارت زبان آنها منطبق با حداقل سطح زبان انگلیسی یا آلمانی (سطح B2) نیست.

پس دوره های فونداسیون یا آمادگی زبان بهترین گزینه برای این دسته از متقاضیان است. تا از این طریق ضمن کسب آمادگی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی مثل IELTS و یا TOEFL کلید راهیابی به برترین و معتبرین دانشگاه های مجارستان و اروپا را دریافت کنند.

مشخصات دوره زبان در مجارستان
عنوان دورهسال فونداسیون یا foundation year
روش آموزشیفول تایم
مدت تحصیلحداکثر 1 سال
تعداد واحد آموزشیECTS 60 (واحد)
زبان های آموزشیانگلیسی، آلمانی و مجارستانی
محل تحصیلدانشگاه ها و کالج های مجارستان

ضمنا از بهترین کالج ها و دوره های زبان در کشور مجارستان نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کالجعنوان دورهزبان آموزشی
مدرسه بازرگانی بین المللی بوداپستفونداسیون دانشگاه بین المللیزبان انگلیسی
کالج بین المللی آویسنابرنامه فونداسیون زبان انگلیسی (EFP)زبان انگلیسی
کالج بین المللی آویسنابرنامه فونداسیون زبان آلمانی (GFP)زبان آلمانی
دانشگاه اتووس لوراندکورس فونداسیون انگلیسی (انگلیسی عمومی)زبان انگلیسی
کالج بین المللی بوداپست (BIC)برنامه فونداسیون دانشگاهیزبان انگلیسی

کالج زبان در مجارستان

بسیاری از افراد ترجیح می دهند مدرک زبان خود را در یک کشور خارجی بگیرند تا در زمانشان نیز صرفه جویی شود منتهی در حال حاضر اکثریت کشورها با پذیرش زبان به فرد ویزا نمی دهند. خوشبختانه مجارستان در کنار دو کشور فرانسه و مالتا، تنها کشورهایی در حوزه شنگن هستند که با پذیرش زبان نیز به افراد ویزا می دهند. در حقیقت مجارستان از آن جایی که هنوز عضو کنوانسیون پناهندگی نشده است نگرانی از این بابت ندارد و در حال حاضر نسبت به ویزا دادن به ایرانیان خیلی سخت گیری اعمال نمی کند.

کالج زبان در مجارستان سالیانه بین 6000€ تا 7900€ (یورو) هزینه در بر خواهد داشت که یک سوم زبان خواندن در کشور همسایه یعنی اتریش می باشد. از آن جایی که بسیاری از افراد نمی خواهند از ابتدا نمره آیلتس ارائه دهند، خوشبختانه تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان امکان پذیر است و افراد این فرصت را دارند تا در محیط به یادگیری زبان بپردازند. هزینه زندگی در مجارستان بستگی به منطقه زندگی دارد. غرب و شرق بوداپست متفاوت است. زندگی در منطقه غرب بوداپست ماهیانه 600€ (یورو) و شرق بوداپست 400€ (یورو) است.

اجازه کار دانشجویان در مجارستان

دانشجویان حق دارند در کنار تحصیل 24 ساعت را به طور هفتگی به کار اختصاص داده و مبلغی در حدود 160€ تا 220€ (یورو) در هفته حقوق کسب کنند. در اکثر موارد این حقوق می تواند قسمت عمده هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش دهد، البته دانشجویان در مقطع دکترا می توانند حتی 30 ساعت در هفته نیز کار کنند که عملا می تواند تمام هزینه های زندگی فرد را تامین کند. از آن جایی که هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان پایین است کار دانشجویی علی رغم این که تمام وقت نیست اما بخش زیادی از هزینه های زندگی در این کشور را پوشش می دهد.

تحصیل رشته پزشکی در مجارستان 2023

تحصیل پزشکی در مجارستان

رشته پزشکی در مجارستان، به زبانهای مختلف از جمله انگلیسی تدریس می شوند و از آن جایی که درگیر زبان سوم شدن خصوصا زبان های دشواری چون آلمانی برای اکثر افراد مطلوب نیست، اکثرا ترجیح میدهند یا سراغ کشورهای انگلیسی زبان مثل انگلستان، کانادا و غیره بروند و یا در صورتی که توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند، مجارستان را انتخاب کنند. تحصیل پزشکی در مجارستان همانند همه کشورها مستلزم طی کردن یک دوره یکساله پیش پزشکی و در نهایت قبولی در آزمون ورودی است.

نکات مهم در خصوص تحصیل پزشکی در مجارستان:

  • خوشبختانه ارائه هیچ مدرک زبانی برای اخذ پذیرش در این دوره ها اجباری نیست.
  • در طی این یکسال تحصیلی دروس در کنار زبان انگلیسی به افراد آموزش داده میشود.
  • پس از طی این دوره یکساله، فرد مجوز شرکت در آزمون گروه پزشکی را پیدا میکند.
  • در صورت قبولی بمدت 5 تا 6 سال تحصیل مینماید.

با توجه به اینکه مجارستان از سال 2007 عضو شنگن شده اما همچنان هزینه های زندگی در آن پایین است، طبیعتا تحصیل پزشکی در مجارستان نیز طرفداران زیادی دارد. شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان به این ترتیب میباشد که دوره پزشکی یک دوره 5 ساله (10 ترمی) بوده و هزینه آن معادل 16000€ الی 19000€ (یورو) می باشد. برای قبولی در این رشته تحصیلی داوطلبان بایستی در آزمون ورودی شامل دروس زیست، شیمی و فیزیک شرکت کنند. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های مختلف مجارستان متفاوت است و بالاترین شهریه اخذ شده متعلق به دانشگاه سملوایز میباشد:

نمودار شهریه سالیانه تحصیل پزشکی در مجارستان

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در مجارستان

تعدادی از دانشگاه های مجارستان مود تایید وزارت بهداشت ایران نیز هستند به این معنا که اگر کسی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و غیره این دانشگاه ها قبول شود می توانند پس از مدتی تحصیل، به ایران انتقالی بگیرد. همچنین در صورتی که دوره تحصیلی وی به اتمام رسد این امکان را دارد تا برای کار به عنوان پزشک، داروساز و غیره در ایران کار کند چرا که مدرکش علاوه بر مجارستان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا، مورد قبول ایران هم است. دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در مجارستان تعدادشان در مقایسه با دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم کم تر است. این دانشگاه ها عبارت هستند از:

  • پچ
  • سگد
  • دبرسن
  • سملوایز

مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه

با توجه به پرطرفدار بودن دو کشور روسیه و مجارستان برای تحصیل در ادامه به مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه پرداخته خواهد شد. اگر فرد بخواهد مدرکی که از دانشگاه روسیه اخذ می کند مورد تایید وزارت علوم ایران باشد ناچارا باید تحصیلات خود را به زبان روسی تکمیل نماید در حالی که تحصیل حتی در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و غیره می تواند به زبان انگلیسی باشد. روسیه بر خلاف مجارستان عضو شنگن نیست و داشتن اقامت روسیه هیچ مزیت مثبتی برای فرد به حساب نمی آید اما مجارستان از سال 2007 عضو شنگن شده است. دانشگاه های مجارستان به طور کلی رنکینگ بهتری نسبت به دانشگاه های روسیه برخوردار هستند.

مقایسه تحصیل پزشکی مجارستان و روسیه

مقایسه هزینه تحصیل در مجارستان با برخی کشورها 2023

هزینه تحصیل دوره های پزشکی در کشورهای مختلف در سال 2023 عبارتند از:

نام کشورهزینه شهریه پزشکی (در یک سال)
مجارستان16000€ تا 19000€ (یورو) در سال
ترکیهدر دانشگاه های دولتی کمتر از 1000$ (دلار آمریکا) در سال
روسیه8000$ تا 9000$ (دلار آمریکا) در سال
کانادا15000$ تا 35000$ (دلار کانادا) در سال
انگلستانبیشتر از 20000£ (پوند) در سال

لازم به ذکر است که هزینه های بالا فقط شامل هزینه تحصیل است و هزینه زندگی را شامل نمیشود.

معتبرترین و ارزانترین دانشگاه های مجارستان

در سال های اخیر نظام آموزش عالی مجارستان دچار تغییرات کیفی عدیده ای شده است. و نمود عینی و ملموس آن را نیز می توان در ظهور دانشگاه های معتبری همچون دانشگاه های زیر مشاهده کرد. همان طوری که در جدول زیر نیز مشاهده می شود، این رتبه بندی بر اساس رنکینگ چهارگانه تایمز، شانگهای جیائو تونگ، تاپ یونیورسیتیز و نیز یو.اس. نیوز انجام شده است:

دانشگاه هاTimes Higher Education Ranking (2023)Shanghai Jiao Tong University Ranking (2023)TopUniversities Ranking (2023)U.S. News & World Report Ranking (2023)
دانشگاه سملویس251601672
دانشگاه اوتوس لوراند601601701414
دانشگاه دبرسن801651672
دانشگاه پکس801701
دانشگاه زگد801701551726
دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست9018011020

و بالاخره موضوع مهم بعدی که قصد توضیح داریم در خصوص ارزانترین دانشگاه های کشور مجارستان است. همان طوری که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، در حال حاضر گرانترین دانشگاه مجارستان برای دانشجویان بین المللی دانشگاه دبرسن ولی دانشگاه ارزان این کشور به ترتیب شامل دانشگاه های کوروینوس، دانشگاه پکس و حتی دانشگاه اوتوس لوراند می باشد.

گرانترین و ارزانترین دانشگاه های مجارستان

شرایط سنی تحصیل در مجارستان

خوشبختانه سخت گیری های شدیدی که برای تحصیل در مجارستان از نظر سنی وجود ندارد برای اینکه فردی بتواند در مجارستان به ادامه تحصیل ادامه دهد گزینه های محدودی را پیش رو دارد که می توان گفت در یکی از دوره های زیر می تواند به ادامه تحصیل بپردازد:

  • دوره های زبان
  • مقطع کارشناسی
  • دوره کارشناسی ارشد
  • تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی
  • دوره دکتری
  • دوره های پیش پزشکی

محدودیت های سنی چندانی برای پذیرش در این مقاطع و دوره های تحصیل در مجارستان وجود ندارد و می توان گفت از این نظر، مجارستان یکی از معدود کشورهای حوزه شنگن است که بهترین امکانات را در اختیار دانشجویان ایرانی قرار می دهد.

محدودیت های سنی تحصیل در مجارستان

البته باید به این نکته اشاره داشت افرادی که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در اختیار دارند، با حدود 30 سال سن نیز شانس شرکت در دوره های زبان را خواهند داشت و می توانند از این طریق به مهاجرت به مجارستان فکر کنند. لازم به ذکر است این محدودیت های سنی صرفا برای دریافت ویزای تحصیلی است و متقاضیان بدون محدودیت سنی می توانند در این کشور پذیرش دریافت کنند. این تفاوت یکی از مهم ترین دغدغه های مربوط به اعزام دانشجو به مجارستان است.

دریافت ویزای تحصیلی پرطرفدار مجارستان

 

هزینه زندگی در مجارستان

زندگی در مجارستان در سال 2023 به نسبت بسیاری از کشورهای مطرح اروپایی ارزان تر است. زندگی در مجارستان نسبت به بسیاری کشورها کم هزینه تر خواهد بود و یک نفر برای زندگی در بوداپست ماهیانه بین 400€ (یورو) تا 800€ (یورو) هزینه خواد داشت. البته دانشجویان اگر خانه اشتراکی تهیه کنند یا موفق به ثبت نام در خوابگاه های دانشجویی شوند می توانند هزینه های زندگی خود را قدری کاهش دهند. در جدول ذیل هزینه های زندگی در مجارستان در سال 2023 برای محاسبه دقیق تر کسانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، ارائه شده است:

اقلامقیمت (یورو)
یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت5.51€
یک وعده غذایی در شعب مک دونالد4.41€
یک بطری آب معدنی0.76€
یک کیلوگرم فیله مرغ4.07€
قالب نان سفید 500 گرمی0.65€
یک کیلوگرم برنج سفید1.03€
بلیت یک طرفه وسایل نقلیه عمومی0.96€
بلیت ماهیانه وسایل نقلیه عمومی26.18€
خدمات ماهیانه (آب، برق و غیره) برای یک واحد 85 متری136.65€
بلیت سینما4.82€
اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر336.06€
اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر578.49€

تحصیل مهندسی در مجارستان

هزینه تحصیل در دانشگاه های مجارستان در 2023

در رابطه با هزینه تحصیل در مجارستان در سال 2022 می توان گفت، هزینه های تحصیل در این کشور بسیار کم و مقرون به صرفه می باشد. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه بین المللی فنی و مهندسی بوداپست را دارند باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی سالانه 5700€ (یورو) و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری سالانه بین 6000€ تا 8000€ (یورو) شهریه پرداخت نمایند.

بررسی وضعیت شهریه در مجارستان

لازم به ذکر است که این دانشگاه یکی از معروف ترین و معتبرترین دانشگاه های فنی و حرفه ای در اروپای مرکزی محسوب می شود. برخی دانشگاه ها نیز متوسط شهریه آن ها به شرح ذیل می باشد:

  • فنی و مهندسی میشکولس 5000€ (یورو)
  • کالج بین المللی بوداپست 5000€ (یورو)
  • آلبرت سنت جورجی 4000€ تا 10000€ (یورو)
  • سملوایز بوداپست بین 4900€ تا 7900€ (یورو)
  • پچ 7000€ (یورو)
  • دبرسن 4000€ تا 8000€ (یورو)
  • سنت اشتوان بوداپست 5000€ تا 10000€ (یورو)
  • اتوش لورند بوداپست 5000€ تا 6000€ (یورو)
  • چمپلین بوداپست بین 5000€ تا 6000€ (یورو)
  • مک دانیل بوداپست بین 5000€ تا 6000€ (یورو)
  • سوینبرن بوداپست بین 5000€ تا 6000€ (یورو)

برای اطلاع از بورس های تحصیلی ارائه شده در این کشور می توانید به مقاله شرایط بورس تحصیلی مجارستان مراجعه کنید.

هزینه تحصیل در مجارستان به تومان

واقعیت بدون انکار این است که هزینه تحصیلی در مجارستان برای اغلب دانشجویان خارجی پایین و مقرون به صرفه است. به همین دلیل نیز مجارستان در زمره ارزانترین مقاصد تحصیلی در اروپا به حساب می آید. همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، سطح هزینه تحصیلی در مجارستان با توجه به برنامه تحصیلی دانشجویان کاملا متفاوت است. و اگر بخواهیم این را به صورت تومان بیان کنیم بایستی سطح شهریه های تحصیلی را بر حسب برنامه تحصیلی به صورت زیر بیان کنیم:

  • سطح شهریه تحصیلی رشته های غیرپزشکی: 668080000 الی 274200000 تومان در سال
  • سطح شهریه تحصیلی رشته های پزشکی و دندانپزشکی: 658080000 الی 877440000 تومان در سال

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان

اما هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان چه شرایطی دارد؟ کدام شهر مجارستان برای زندگی ارزان است؟ اینها سوالاتی است که ممکن است اکنون به ذهن متقاضیان تحصیل در مجارستان برسد. بایستی بدانید که هزینه های زندگی در مجارستان بیشتر به جایی بستگی دارد که شما قصد زندگی دارید. مشخصا شهرهای بزرگ مجارستان گران تر از شهرهای کوچک می باشند. جدول زیر هزینه های زندگی در مجارستان را به تفکیک شهرهای مختلف مجارستان نشان می دهد. همانطوری که در جدول زیر نیز مشاهده می نمائید، گرانترین شهر مجارستان شهر میشکول و عنوان ارزانترین شهر مجارستان مشترکا متعلق به دبرسن و گیور می باشد.

آیتم هزینهبوداپستدبرسنگیورمیشکولپچزگد
خوابگاه35000Ft20000Ft20000Ft37000Ft30000Ft25000Ft
آپارتمان شخصی124500Ft88975Ft103115Ft67975Ft70710Ft75780Ft
آپارتمان مشترک55500Ft40275Ft46335Ft31275Ft35355Ft34620Ft
غذا45000Ft40000Ft30000Ft32000Ft40000Ft40000Ft
حمل و نقل عمومی9500Ft3600Ft2200Ft3900Ft3300Ft4000Ft
فیلم، تئاتر و کنسرت2500Ft2000Ft1500Ft2000Ft1700Ft2000Ft
فعالیت ورزشی20000Ft20000Ft15000Ft14000Ft17000Ft15000Ft
هزینه کل300000Ft230000Ft270000Ft200000Ft210000Ft230000Ft

تعیین هزینه زندگی در مجارستان تابعی از عوامل و فاکتورهای مختلف من جمله سبک زندگی خود دانشجو و نیز شهر اقامتش بستگی دارد اما نکته دیگری که نباید از خاطر دور داشت، توزیع درصدی هزینه ها در مجارستان می باشد که نمودار توزیعی زیر نشانگر آن است که هزینه بازار بیشترین درصد از هزینه های دانشجوئی را به خود اختصاص می دهد:

توزیع هزینه های زندگی در مجارستان

انواع اسکان دانشجویی در مجارستان 2023

یافتن محل خوب برای اسکان به عنوان بخشی از تجربه تحصیل در مجارستان محسوب می شود و اگر به دنبال یافتن خانه دانشجویی در مجارستان هستید مطمئن باشید گزینه های زیادی در اختیار شما خواهد بود. در این بین اکثر دانشگاه های مجارستان به دانشجویان بیالمللی خوابگاه می دهند که معمولا گزینه ارزان و ایده آلی است اما گزینه بعدی برای اسکان دانشجویی اجاره آپارتمان به صورت تکی و یا همراه با دوستان است. گزینه سوم نیز هوم استری در مجارستان می باشد که هزینه آنها با همدیگر متفاوت است ولی همان طوری که ملاحظه می شود، بهترین گزینه ممکن برای دانشجویان بین المللی گرفتن خوابگاه دانشجویی است:

  • هزینه اجاره آپارتمان: ماهانه از €206 الی €1000 (یورو)
  • خوابگاه دانشجویی: €230 الی €350 (یورو)

تحصیل رایگان در مجارستان

تحصیل در مجارستان برای دانشجویان خارجی (غیر اروپایی) رایگان نیست و دانشجویان باید هزینه های زندگی خود در این کشور را به طور کامل پرداخت کنند. برای رسیدن به تحصیل رایگان در مجارستان، دانشجویان تنها می توانند از بورسیه های تحصیلی در این کشور استفاده کنند. در این راستا باید توجه داشت که در مقطع کارشناسی در این کشور محدودیت های بسیار زیادی وجود دارد و دانشجویان نمی توانند به راحتی در این کشور به بورسیه دسترسی داشته باشند. برای آشنایی با شرایط تحصیل رایگان در مجارستان در ادامه توضیحاتی ارائه شده است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی مجارستان

گزینه های فاند و بورسیه در مجارستان

متقاضیانی که مایل به درخواست فاند تحصیلی به عنوان دانشجوی مستقل مالی می باشند، می توانند وام هایی را با نرخ بهره پایین از مرکز وام دانشجویی مجارستان اخذ نمایند. شرایط درخواست وام دانشجویی چنین است که متقاضی بایستی اولا دارای اقامت دائم مجارستان بوده یا کارت مهاجرت داشته باشد و در ثانی سن متقاضی زیر 40 سال باشد. پرداخت وام دانشجویی در مجارستان به صورت بازپرداخت مبتنی بر درآمد یا income-based repayment می باشد. این بدان معناست که مقدار اقساط و زمان بازپرداخت آن به درآمد دانشجو بستگی دارد.

علاوه بر دریافت فاند، دانشجویان خارجی با احراز شرایط لازم می توانند متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی در مجارستان نیز باشند. دانشگاه های مجارستان انواع مختلف بورسیه تحصیلی را به دانشجویان ارائه می دهند. اعطای بورسیه تحصیلی مجارستان بر مبنای برتری تحصیلی و یا مبتنی بر نیاز دانشجو می باشد. از انواع بورسیه های تحصیلی در سال 2023 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • Stipendium Hungaricum: بخشی از برنامه سیاست باز جهانی دولت مجارستان می باشد. برنامه مذکور قرارداد همکاری آموزشی دو جانبه بین وزارت استعدادهای انسانی مجارستان و طرفین خارجی می باشد.
  • Erasmus +: برنامه اتحادیه اروپایی برای تحصیل، آموزش، جوانان و ورزش می باشد.
  • بورسیه های دولتی دوجانبه: بر پایه قراردادهای همکاری علمی و آموزشی امضا شده توسط دولت ها
  • برنامه بورسیه گرانت های EEA: اعطایی توسط کشورهایی همانند نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین برای کسب مهارت های جدید و کسب تجربه بین المللی در مجارستان

آشنایی با گرانترین و ارزانترین شهرهای دانشجویی مجارستان

جدا از این همچنین اطلاع از گرانترین و ارزانترین شهرهای مجارستان 2023 نیز برای دانشجویان خارجی حائز اهمیت است و این را می توان با توجه به رقم شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف مجارستان به صورت زیر متوجه شد:

مقایسه شهرهای مجارستان از نظر شاخص هزینه زندگی

تحصیل مهندسی در مجارستان

فارغ از علاقه به تحصیل در دوره های زبان و رشته های پزشکی دانشجویان زیادی نیز برای تحصل در رشته های مهندسی به این کشور می روند. چرا که دانشگاههای این کشور امکان تحصیل در تمامی مقاطع را به زبان های مختلف و از جمله زبان انگلیسی به شما می دهد. نکات مهم در این خصوص عبارتند از:

  • در مقطع کارشناسی در رشته های فنی مهندسی امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.
  • هزینه شهریه در این رشته ها معمولا برای هر ترم 3000€ تا 6000€ (یورو) می باشد.
  • امکان اخذ پذیرش از این دانشگاه ها بعد از گذراندن دوره زبان در مجارستان نیز وجود دارد.

تحصیل رشته مهندسی در مجارستان

مزایای تحصیل در مجارستان در 2023

اخذ ویزای تحصیلی از برنامه های مهاجرتی محسوب می گردد. تحصیل در کشورهای اتحادیه اروپا و معاهده شنگن نیز از مزیت های مختص به خود برخوردار می باشد که امکان تردد در سایر کشورهای دیگر را فراهم می کند. میزان درخواست مهاجرت تحصیلی به مجارستان در سال های اخیر از جانب شهروندان ایرانی افزایش داشته است. می توان از مهم ترین عوامل تاثیر گذار را در این روند را میزان هزینه های پایین تحصیل و زندگی در مجارستان و شرایط نسبی راحت تر اشاره داشت. در سال 2023 همانند قبل، اخذ پذیرش بدون مدرک زبان در دانشگاه ها و کالج های کشور مجارستان نیز از سایر اهم موارد در همین باب می باشد.

مزایای تحصیل در مجارستان

معایب تحصیل در مجارستان

نمی توان انتظار داشت که تحصیل در کشوری مانند مجارستان یا هر کشور دیگری بدون عیب باشد. بدون تردید در مجارستان نیز کمبودهایی برای زندگی وجود دارد که می تواند شرایط زندگی را برای بسیاری از افراد به یک چالش جدی تبدیل کند. در چنین شرایطی انتظار می رود تا افراد با آگاهی کامل نسبت به معایب تحصیل در مجارستان نسبت به این پروسه مهاجرتی اقدام کنند. در تصویر زیر می توان اطلاعاتی در این رابطه به دست آورد.

مزایا و معایب تحصیل در مجارستان

تحصیل در برترین دانشگاه های مجارستان

دانشگاه های مجارستان رنکینگ بالا و شرایط تحصیلی خوبی دارند به عنوان مثال تنها دانشگاه 6 زبانه در کشور مجارستان، دانشگاه فنی مجارستان می باشد. این دانشگاه رشته های فنی و مهندسی را علاوه بر زبان آلمانی و مجاری که زبان های رایج مجارستان است به زبان های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی و روسی نیز ارائه می کند تا دانشجویان قدرت انتخاب بیشتری در زبان و دروس ترم داشته باشند.

بهترین دانشگاه ها و کالج های مجارستان عبارتند از:

  • دانشگاه فنی و مهندسی پوداپست
  • بین المللی بوداپست
  • دانشگاه سملوایز
  • مک دنیل
  • دانشگاه دبرسن
  • دانشگاه چمپلین بوداپست

شروط مهاجرت به مجارستان 2023

مجارستان به غیر از دانشگاه های پزشکی شناخه شده در دنیا، دانشگاه های ممتاز دیگری نیز دارد.

  • اساتید دانشگاه فنی بوداپست تاکنون موفق به کسب 9 جایزه نوبل شده اند.
  • این خود به تنهایی این دانشگاه را در بین دانشگاه های برتر جهان قرار میدهد.

کار پس از تحصیل در مجارستان

کسانی که قصد دارند مهاجرت به مجارستان را از طریق تحصیل پیش ببرند ضروری است پس از پایان تحصیلات خود در دانشگاه های این کشور و پیش از انقضای ویزای تحصیلی مجارستان، شغلی در این کشور پیدا کنند. با کار در مجارستان فرد قادر خواهد بود ویزای تحصیلی را تبدیل به ویزای کاری مجارستان کند که با وجود فرصت های شغلی زیاد در این کشور برای انجام شانس زیادی وجود دارد. در نمودار ذیل نرخ بیکاری در مجارستان و چند کشور دیگر مقایسه شده است:

نرخ بیکاری در مجارستان و چند کشور دیگر

کسانی که قصدشان از تحصیل در یک کشور خارجی، مهاجرت است باید توجه داشته باشند فرصت های شغلی در آن کشور به چه صورت است؛ به عنوان مثال 4 کشور معرفی شده در نمودار بالا شرایط بازار کار بسیار خوبی دارند. لازم به ذکر است که در مجارستان امنیت اجتماعی و اقتصادی زیادی حکمفرماست و واحد پول آن یعنی فورینت جزو پول های معتبر در دنیا به حساب می آید.

در مقاله بالا اطلاعاتی در خصوص تحصیل در مجارستان بیان شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد. علاقه مندان به تحصیل و زندگی در این کشور اروپایی می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر راجع به مهاجرت به مجارستان و بررسی شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل در مجارستان

متقاضیان تحصیل در این کشور موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهند:

  • بهترین دانشگاه های مجارستان کدامند؟ اینها شامل دانشگاه سملویس، پکس، دبرسن و دانشگاه اوتوس لوراند می باشد.
  • هزینه تحصیل در مجارستان چه مقدار است؟ هزینه سالیانه تحصیل را میتوان در حدود 6000€ (یورو) قلمداد کرد.
  • ارزانترین دانشگاه های مجارستان چیست؟ دانشگاه های کوروینوس، دانشگاه پکس و حتی دانشگاه اوتوس لوراند جزء ارزانترین دانشگاه های مجارستان به شمار می روند.
  • هزینه اجاره آپارتمان در مجارستان چقدر است؟ متوسط اجاره آپارتمان شخصی در مجارستان معمولا ماهانه از €206 الی €1000 (یورو) شروع می شود.
  • هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی در مجارستان چقدر است؟ معمولا ماهیانه بین €230 الی €350 (یورو) متغیر است.
  • زبان تحصیل در این کشور چیست؟ زبان رسمی تحصیل مجاری است اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی نیز وجود دارد.
  • آیا امکان تحصیل بدون مدرک زبان نیز وجود دارد؟ افرادی که مدرک زبان معتبر در اختیار ندارند می توانند برای آموختن زبان راهی مجارستان شوند.
  • آیا امکان کار ضمن تحصیل در این کشور وجود دارد؟ دانشجویان اجازه دارند به صورت نیمه وقت مشغول بکار شوند.
  • شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در مجارستان چگونه است؟ دانشجویان می توانند پس از پایان دوره تحصیل در فرصت کاریابی قانونی خود به جستجوی کار پرداخته و در صورت یافتن شغل، در این کشور اقامت بدست آورند.
5/5 - (113 امتیاز)

45 دیدگاه برای “تحصیل در مجارستان

  1. فروش بلبرینگ گفت:

    برای کار چطور میشه اقدام کرد؟ من کارم فروش بلبرینگ هست آیا از نظر صنعتی کشور پیشرفته ایی هست؟ چطور میتونم با نمایندگی های بلبرینگ اونجا ارتباط بگیرم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید از طریق سرمایه گذاری اقدام کنید که مسیر ساده تری هست برای شما
      اگر نه باید یک پیشنهاد کاری داشته باشید

  2. درسا گفت:

    درود.دخترم ۱۷ سالشه میتونم ویزای تحصیلی براشون بگیرم.معدل مهم هست برای تحصیل.چطور میتونم اقدام کنم.میتونه با رشته ریاضی پزشکی بخونه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اول توصیه می کنم شرایط تحصیل رشته پزشکی در مجارستان رو مطالعه بفرمایید.
      بله معدل مهم هست، ایشون باید آزمون ورودی هم بدن.
      توصیه می کنم با شماره 02191003232 تماس بگیرید با مشاورین ما، می تونیم ایشون رو در دوره های پیش پزشکی این کشور هم نام نویسی کنیم که یک سال درس بخونن و بعدش آزمون بدن تا اگر قبول شدن وارد دانشگاه بشن.

  3. ندا گفت:

    با سلام وقت بخیر من 18 سالمه میخوام پزشکی بخوتنم تو دانشگاه سگد میخوام ببینم میتونم چه شرایطی داره ؟ من معدلم 17 هست و زبانم خوبه ولی هنوز مدرک ندارم میخوام ببینم تا کی میتونم مدارکم و ارائه بدم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مشکلی نداره حتی شما می تونید پیش پزشکی رو برید مجارستان بخونید که بتونید توی امتحان ورودی عملکرد بهتری داشته باشید.
      مشکلی برای شرکت در دوره های تحصیل پزشکی در مجارستان ندارید.

  4. مینا بارانی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۳۸ سالمه
    متاهلم یه فرزند ۵ ساله دارم ،هدفم تحصیل در مجارستانه ،میخوام کارشناسی اقدام کنم
    میخواستم بدونم برای تحصیل در مجارستان امکان گرفتن ویزای همراه هست یا خیر
    چقد زمان میبره
    و اینکه نیاز به مدرک زبان داره ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ویزای همراه اگر تمکن مالی کافی داشته باشید، 5 الی 6 ماه بعد می تونید به دستش بیارید. همراه نیاز به مدرک زبان نداره ولی چالش اصلی شما سنتون هست که ممکن هست اجازه نده که ویزای تحصیلی مجارستان رو دریافت کنید.

  5. میلاد علی یاری گفت:

    سلام برای ثبت‌نام در دوره زبان دانشگاه های مجارستان باید هزینه دوره را کامل از ایران واریز کنیم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله

  6. مصطفی گفت:

    سلام.
    ایا برای ویزای مدرک زبان میتونیم همسر و فرزندمونم ببریم؟ و ایا اگر برای مثلا من ویزا صادر بشه امکانش هست که برای همراه صادر نشه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه دوره زبان مجارستان ویزای همراه نداره اگر قصد مهاجرت برای دوره زبان رو داشته باشید و ویزای همراه دریافت کنید می تونید سوئد رو انتخاب کنید.

  7. سیامک گفت:

    بنظرتون مدرک دانشگاه مجارستان مورد. قبول وزارت علوم ایران یا که خیر؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در مجارستان مورد قبول هستند لطفا مقاله بهترین دانشگاه های مجارستان رو مطالعه بفرمائید

  8. رضا جان محمدی گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد تحصیل در مجارستان تشکر می کنم اگه اگه امکانش هست در مورد سرمایه گذاری از طریق اوراق قرضه مجارستان هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله سرمایه گذاری از طریق اوراق قرضه مجارستان رو مطالعه نمایید

  9. Sana گفت:

    برای تحصیل در مجارستان داشتن مدرک زبان مورد نیاز هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر الزامی به داشتن مدرک زبان وجود نداره

  10. علی شفیعی گفت:

    ممنون میشم راجب شرایط اقتصادی مجارستان بهم اطلاعاتی بدید

  11. Reza گفت:

    مرسی از مقاله های بروزتون

  12. Deniz گفت:

    سلام آیا تحصیل به زبان مجاری اجباری توی دانشگاه ها و کالج های مجارستانی؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر میتونید به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل کنید

  13. امیرحسین گفت:

    با تشکر از مقاله خیلی خوبتون

  14. هستی گفت:

    لطفا در مورد صنعت توریسم هم مطلب بگذارید. متشکرم

  15. داود گفت:

    آیا تحصیل در مجارستان تضمین کننده ورود به اتحادیه اروپا است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شما با تحصیل در مجارستان در اتحادیه اروپا هستید

  16. علی رام رادین فر گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد تحصیل در مجارستان تشکر می کنم اگه امکاتش هست در موردمهاجرت به مجارستان از طریق کالج زبان هم مطلب بذارید

  17. صبا گفت:

    خیلی مقاله جامعی بود و استفاده لازم را کردم ممنونم

  18. ارسلان ركني گفت:

    امكان اخذ بورس تحصيلي به چه صورت هست؟؟

  19. صبا صابری گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون

  20. h!va گفت:

    با سلام و عرض ادب
    ایا من با 35 سال سن میتونم برای تحصیل در مجارستان اقدام کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      تحصیل در مجارستان برای چه مقطع و رشته ای مد نظر هست؟

  21. رضاپور گفت:

    با تشکر از مقاله بسیار مفیدتون. بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه می توان در این کشور اقامت داشت؟ و از چه طریقی می توان راح تر اقامت این کشور را دریافت کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در صورتی که به کار برسید بله

  22. ترانه گفت:

    سلام آیا تحصیل پزشکی به زبان مجارستانی هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر شما به زبان انگلیسی تحصیل خواهید کرد

  23. محمد مهدویان گفت:

    مرسی از اطلاعات جامع و کامل …واقعا مفید بود

  24. سام گفت:

    تحصیل در مجارستان بهترین گزینه برای ورود به اروپا است.

  25. پارسا گفت:

    بعد از تحصیل در مجارستان میشه اقامت پس از تحصیل گرفت؟

    1. حدیثه گفت:

      با سلام خواستم بپرسم منمه پدرم در مجارستان اقامت داره و مغازه داره آیا من میتونم ویزای دانشجویی بگیرم و اونجا درس بخونم؟اگه بله شرایطش چیه؟

      1. داوری گفت:

        سلام
        بله این امکان رو دارید اما روزمه تون رو بفرستید تا به صورت دقیق خدمتتون عرض کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *