ویزای تحصیلی

تحصیل در مدارس فنی (fache hoche schule) آلمان یا کالجهای فنی حرفه ای

تحصیل در مدارس فنی آلمان

اخذ پذیرش و تحصیل در مدارس فنی (fache hoche schule) آلمان یا کالجهای فنی حرفه ای معمولا همراه با صدور گواهینامه کاری میباشد. با اخذ پذیرش در این دوره ها متقاضی برای پیداکردن کار موفق تر خواهد بود، در حقیقت گرفتن پذیرش از مدارس فنی آلمان یا همان کالجهای آلمان راهیست جهت آماده شدن برای بازار کار عالی برای رشته های فنی مهندسی کشور آلمان. در کشور آلمان دانشگاه ها و یا مدارسی وجود دارد که دارای سطح آموزشی متوسط است اما کمک میکند تا فرد راهی کوتاه را طی کند برای موفقیت در زمینه کار و تحصیل اروپایی. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص این مدارس فنی در آلمان توضیحاتی ارائه شده است.

نظام آموزشی در آلمان در 2024

همواره تحصیل در اروپا و به خصوص در نظام آموزشی آلمان که بهترین کشور اتحادیه اروپا می باشد، مورد درخواست دانش آموزان و دانشجویان ایرانی بوده و سوالاتی در این باره وجود دارد که آیا در سال 2024 تحصیل در مقاطع پایین (قبل از دانشگاه) در کشور آلمان امکان پذیر است یا خیر؟ آیا می توان در رشته مورد علاقه پزشکی یا مهندسی یا رشته های علوم پایه یا انسانی تحصیل کرد یا خیر؟ در ادامه این مقاله به سوالات شما پاسخ می دهیم و سعی می شود به صورت کامل در مورد موضوع اصلی (مدارس فنی آلمان) توضیحات کاملی خدمتتان ارائه گردد.

مقاطع نظام آموزشی آلمان

تحصیل در آلمان از سن 2 سالگی در مهدکودک ها Kindergarten یا Vorschule شروع می شود. بعد از آن در دبستان های آلمان Grundschule به مدت 4 یا 6 سال به تحصیل می پردازند. البته با توجه به اینکه کشور آلمان دارای 16 ایالت می باشد و هر کدام دارای قوانین خاص آموزشی می باشند. این باعث شده که همواره برای بهتر بودن نظام آموزشی در هر ایالت رقابت بالایی وجود داشته باشد. شرایط هر کدام در نوع آموزش متفاوت است اما قانونی که در همه این ایالت ها پابرجاست اجباری بودن ادامه تحصیل برای دانش آموزان در دبستان ها تا دبیرستان و هنرستان تا 16 سالگی است. در طول این دوره ها بسته به مقطع تحصیلی دروس متفاوتی را می گذرانند و آموزش های مختلفی می بینند.

تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در مقاطع دبستان و دبیرستان در آلمان

معمولا دانش آموزان در مقاطع دبستان ها و دبیرستان بیشتر وقتشان را (معمولا از ساعت 8 تا 2 الی 13 بعداز ظهر ) در مدارس به انجام تکالیف و آموزش می پردازند و در ادامه نیز از کلاس های فوق برنامه تا ساعات 4 یا 5 بعدازظهر استفاده می کنند. بیشتر در کنار تحصیل با انجام کارهای عملی خیلی زود پیشرفت می کنند و تمام این آموزش ها بر این اساس می باشد که فرزندان را با محیط کاری هر چه سریع تر آشنا سازند. این همان نظام ایده آل آموزشی است که می تواند برای هر کشوری الگو باشد.

معمولا در اکثر ایالت ها اکثر دانش آموزان سیستم آموزشی متناوب را انتخاب می کنند. در این ساختار دانش آموزان تنها 2 الی 3 روز در هفته به مدرسه می روند و بیشتر به کار می پردازند. این باعث می شود که دانش آموزان که برای آینده خودشان به داشتن موقعیت کاری ایده آل فکر می کنند. در این نظام آموزشی هم به صورت عملی و هم تجربی برای ورود به یک محیط کار آمادگی کامل را دارا باشند. یکی دیگر از مزایای ورود به این ساختار آموزشی کار در شرکت های معتبر و کارخانه ها برای دانش آموزان هست که حتی می توانند به در آمد هم برسند و یک پس اندازی نیز داشته باشند.

تاثیر تحصیل در مدارس فنی آلمان بر میزان درآمد

تاثیر تحصیل در مدارس فنی آلمان بر میزان درآمد

در آلمان حتی کسانی که تنها مدرک دیپلم دبیرستان یا مدارس فنی را دارند هم سطح درآمد خوبی دارند. سطح درآمد ماهانه در آلمان به شرح ذیل است:

سطح درآمد ماهانه در آلمان به یورو در سال 2024توضیحات
€960حداقل درآمد ماهانه دریافتی در کشور آلمان
€3810متوسط درآمد ماهانه دریافتی در کشور آلمان
€17000حداکثر درآمد ماهانه دریافتی در کشور آلمان

البته در میزان درآمد موارد مختلفی از جمله سطح تحصیلات، سابقه کار، سن، جنسیت، حوزه کاری، شهر محل کار در آلمان و غیره بستگی دارد. همان طور که مشاهده می شود یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان درآمد دریافتی در آلمان و سایر کشورهای دنیا میزان تحصیلات افراد است. در آلمان افرادی که مدرک کارشناسی داشته باشند در مقایسه با افرادی که تنها دیپلم مدارس فنی آلمان را دارند 17% بیشتر حقوق دریافت می نمایند. همچنین افرادی که مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشند در مقایسه با دارندگان مدرک کارشناسی 24% بیشتر درآمد دارند. به علاوه کسانی که مدرک دکتری دارند در مقایسه با دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در آلمان، حدود 23% بیشتر حقوق می گیرند. در مجموع 25% مردم آلمان ماهانه کم تر از 2290€ (یورو) حقوق می گیرند.

اطلاعات بیشتر: حقوق ماهیامه کار در آلمان

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

مهم ترین مدارک مورد نیاز عبارت اند از:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه همراه با کپی
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه های آلمان
  • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله همراه با ریز نمرات برای اخذ پذیرش دوره کارشناسی
  • ارائه مدرک کارشناسی همراه با ریز نمرات برای اخذ پذیرش دوره کارشناسی ارشد
  • ارائه مدرک کارشناسی ارشد همراه با ریز نمرات برای اخذ پذیرش دوره دکترا
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • 2 قطعه عکس رنگی
  • گواهی تمکن مالی از بانک به میزان 10000€ (یورو)
  • سوابق کاری
  • رزومه
  • انگیزه نامه

شرایط ویزای کار آلمان برای دارندگان مدرک فنی

در گذشته فقط فارغ التحصیلان و متخصصان دانشگاهی صلاحیت در خواست ویزای کاری آلمان را داشتند اما یکی دو سالی است که دارندگان مدرک فنی و حرفه ای نیز جزء آندسته از متقاضیانی هستند که می توانند برای اخذ ویزای کار آلمان درخواست دهند. منتها همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، آنها علاوه بر برخورداری از مهارت های فنی همچنین بایستی در مشاغلی سر رشته داشته باشند که آن مشاغل جزء مشاغل مورد نیاز آلمان است.

در نمودار پایین می توان با دسته های مختلف متقاضیان اخذ ویزای کار آلمان آشنا شد:

دسته های مختلف متقاضیان اخذ ویزای کار آلمان

ویزایی که شرط اصلی و مهم در بدست آوردن آن نیز داشتن پیشنهاد کار از سوی کارفرمای آلمانی است. ضمنا ویزای کار آلمان 2 سال اعتبار اولیه داشته ولی در صورت درخواست تمدید امکان تمدید دارد.

متقاضیان برای اخذ این ویزا نیز بایستی مدارک زیر را تهیه و به سفارت آلمان تحویل دهند:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • گذرنامه ملی معتبر
  • گواهی اسکان در آلمان
  • بیمه سلامت معتبر
  • قرارداد کاری/ پیشنهاد شغلی
  • تاییدیه از آژانس کار فدرال آلمان
  • رزومه یا CV
  • کلیه مدارک آکادمیک
  • کاور لتر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رسید واریز هزینه ویزای کاری آلمان به مبلغ €75 (یورو)

تحصیل در مدارس فنی آلمان

موسسات علمی کاربردی و تحصیل در مدارس فنی آلمان بیشترین تقاضا را دارند. اما از معایب تحصیل در مدارس فنی آلمان در ارائه مدرک آن ها است که آن چنان معتبر نیست. برای ارائه به یک مرکز دولتی برای کار، مدارک دانشگاه های دولتی آلمان بیشتر مورد تایید است و اما دانشگاه های علمی کاربردی آلمان یا همان fuchhochschule در واقع مراکز آموزشی عملی و تجربی هستند. دانشگاه علوم کاربردی در آلمان رابطه مستقیم با دنیای کار و اشتغال دارند.

در این دانشگاه ها تاکید اصلی بر روی فن‌ آوری، بازرگانی، طراحی و بخش اجتماعی است اما محدودیتی برای بعضی از افراد وجود دارد، آن هم این است که امکان تحصیل در رشته پزشکی یا حقوق و مقطع دکترا تمام رشته ها در دانشگاه های علوم کاربردی وجود ندارد. برای مهاجرت به کشور آلمان و بررسی شرایط خود با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید تا بهترین مسیر را برای طبق شرایط خود برای مهاجرت انتخاب نمائید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *