ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در اسکاتلند

مقطع دکتری در اسکاتلند

مقطع دکتری در اسکاتلند همراه با اخذ بورسیه و گرانت بوده و دانشجویان از امتیاز کار حین تحصیل و دریافت حقوق نیز برخوردارند. این مقطع تحصیلی در کشور اسکاتلند معمولا بین 3 الی 4 سال طول کشیده و دانشجویان فقط در صورتی امکان اتمام این دوره و اخذ مدرک خود را پیدا می کنند که بتوانند از رساله پژوهشی خود دفاع کنند. از بهترین دانشگاه اسکاتلند برای تحصیل در این مقطع نیز می توان به دانشگاه ادینبرو اشاره کرد که فعلا در سال 2024 در رده 20 جهانی قرار دارد.

اما برای مقطع دکتری در دانشگاه های اسکاتلند می توان به صورت آنلاین درخواست خود را ارائه داد. این کار بوسیه سامانه پذیرش دانشگاه ها و کالج های انگلستان (UCAS) صورت می پذیرد. و متقاضیان برای اپلای خود علاوه بر ارائه مدارک آکادمیک قبلی خود همچنین نیازمند ارائه مدرک زبان ترجیحا IELTS می باشند. تیم کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین مقاله به تشریح کامل و جزء به جزء مقطع دکتری در اسکاتلند پرداخته و در انتها نیز آماده پاسخگوئی به تمام سوالات شما عزیزان در همین زمینه هستند.

ساختار مقطع دکتری در اسکاتلند

همانند اغلب نقاط جهان، دوره های تحصیلی استاندارد در دانشگاه های اسکاتلند به 3 دوره یا مقطع شامل مقطع کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد و مقطع دکتری تقسیم بندی می شود. در این میان مقطع دکتری یا PhD در اسکاتلند آخرین مقطع بوده و در قالب آن نیز بالاترین و ارزشمندترین مدرک تحصیلی به دانشجویان دکتری اعطاء می شود. تحصیل در مقطع دکتری در اسکاتلند غالبا پژوهش محور بوده و به نگارش رساله تحقیقاتی 100000 کلمه ای منجر می شود.


دانشجویان دکتری برای اتمام این دوره تحصیلی حتما بایستی علاوه بر قبولی در آزمون های پایان دوره همچنین از این رساله خود دفاع کنند. اما مدت تحصیل در این مقطع از قرار ذیل می باشد:

مدت تحصیل در مقطع دکتری در اسکاتلند

شرایط پذیرش مقطع دکتری در اسکاتلند

نحوه پذیرش یا اپلای از دانشگاه های اسکاتلند هیچ تفاوتی با دیگر بخش های بریتانیا ندارد و شامل یک فرآیند ساده می باشد. در حقیقت اخذ پذیرش از اسکاتلند بصورت آنلاین و ازطریق سیستم یکپارچه و واحدی به نام سامانه پذیرش دانشگاه ها و کالج های انگلستان (UCAS) انجام می شود. اما پذیرش دانشجوی دکتری نیز همانند مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد منوط به تامین یکسری شرایط و نیز تهیه برخی مدارک مهم می باشد. برای اخذ پذیرش در این مقطع تحصیلی ارائه مدار زیر جزء ضروریات مهم محسوب می شود:

  • مدرک کارشناسی + ریز نمرات مربوطه
  • مدرک کارشناسی ارشد+ ریز نمرات مربوطه
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS با حداقل نمره 7.0

کار ضمن تحصیل در مقطع دکتری در اسکاتلند

یکی از مهمترین دلایل انتخاب دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع دکتری در اسکاتلند، امکان کار ضمن تحصیل در این کشور می باشد. وزارت کار اسکاتلند با همکاری دانشگاه های این کشور برای افرادی که به دنبال پس انداز مالی در طول تحصیل دکتری در اسکاتلند هستند فرصت های شغلی متعددی را ارائه می دهد. اما لازم به ذکر است که، برای کار ضمن تحصیل در مقطع دکتری در اسکاتلند، دانشجویان باید برخی از قوانین موجود در این زمینه را رعایت کنند. به طور مثال، دانشجویان مقطع دکتری فقط مجاز به 18 ساعت کار در طول هفته در این کشور می باشند.

برای آشنایی بیشتر با فرصت های شغلی متعدد جهت کار ضمن تحصیل در مقطع دکتری در اسکاتلند به موارد زیر توجه فرمایید:

فرصت های شغلی متعدد جهت کار ضمن تحصیل در مقطع دکتری در اسکاتلند

برترین دانشگاه مقطع دکتری در اسکاتلند

همان طوری که در مطالب قبلی هم گفته شد، مقطع دکتری آخرین مقطع تحصیلی در دانشگاه های اسکاتلند محسوب می شود. برای تحصیل در این مقطع نیز دانشگاه های زیادی در اسکاتلند وجود دارد. برخی از این دانشگاه های اسکاتلندی دولتی و برخی هم جزء دانشگاه های خصوصی می باشند. تعداد زیادی از این دانشگاه ها نیز جزء دانشگاه های رتبه برتر جهانی هستند. از برترین و معتبرترین دانشگاه های اسکاتلندی برای تحصیل در مقلطع دکتر می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

دانشگاه اسکاتلندیرتبه جهانی در QS 2024
دانشگاه ادینبرو22
دانشگاه گلاسکو76
دانشگاه سنت اندرو95
دانشگاه آبردین208
دانشگاه دندی319

برترین دانشگاه مقطع دکتری در اسکاتلند

شرایط اخذ ویزای دانشجویان دکتری در اسکاتلند

اصولا اسکاتلند جزئی از قلمرو پادشاهی متحده بریتانیا (UK) محسوب می شود و به همین دلیل متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در اسکاتلند نیز برای درخواست پذیرش و ثبت نام در دانشگاه های اسکاتلندی بایستی سامانه پذیرش دانشگاه ها و کالج های انگلستان (UCAS) مراجعه نمایند. به محض اخذ پذیرش از دانشگاه های اسکاتلندی و دریافت نامه پذیرش از دانشگاه اسکاتلندی یا CAS دانشجویان متقاضی می توانند گام بعدی خود را بردارند. این گام نیز درخواست اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند (ویزای تایر 4) با تحویل مدارک زیر به سفارت بریتانیا می باشد:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای تایر 4 بریتانیا
  • پاسپورت معتبر
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی
  • مدرک زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL و یا مدارک معتبر دیگر)
  • تاییدیه پذیرش از دانشگاه اسکاتلندی یا همان CAS
  • گواهی تمکن مالی کافی ماهیانه حدود £1334 (پوند) برای تحصیل در لندن و حدود £1023 (پوند) برای تحصیل خارج از لندن
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • تاییدیه سلامت پزشکی
  • رسید پرداخت هزینه ویزای تحصیلی بریتانیا (ویزای Tier 4)

هزینه های مقطع دکتری در اسکاتلند

مبحث مهم دیگر درباره قطع دکتری در اسکاتلند، در زمینه هزینه تحصیل در این مقطع است که می توان آن را به دو بخش هزینه تحصیلی و هزینه زندگی در اسکاتلند دسته بندی کرد. کلا هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان مقطع دکتری در اسکاتلند حدود £6000 (پوند) در سال می باشد. این دانشجویان می توانند علاوه بر رانجام کار دانشجویی همچنین از بورسیه ها یا گرانت های اعطایی از طرف دانشگاه یا بخش خصوصی نیز بهره مند شوند.

عزیزان به این نکته هم توجه داشته باشند که برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری نیز امکان تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری انگلستان فراهم است. اما به شرطی که آنها بتوانند از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را برده و برای خود پیشنهاد کاری پیدا کنند. تنها در این صورت است که امکان اخذ ویزای کاری انگلستان برای متقاضیان فراهم می شود. در نهایت با تماس از طریق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید درجریان شرایط دریافت ویزای کاری انگلستان (تایر 2) قرار گیرند.

سوالاتی درباره مقطع دکتری در اسکاتلند

برخی از مهم ترین سوالاتی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • شرایط تحصیل در این مقطع برای دانشجویان ایرانی وجود دارد؟ بله می توان در این زمینه به موفقیت دست پیدا کرد و باید به دنبال بهترین گزینه برای خود بود.
  • آیا می توان به عنوان دانشجوی دکتری در اسکاتلند، از بورسیه تحصیلی استفاده کرد؟ بله این امکان در اسکاتلند برای دانشجویان خارجی وجود دارد.
5/5 - (2 امتیاز)

6 دیدگاه برای “مقطع دکتری در اسکاتلند

  1. علی گفت:

    دانشجویان دکتری که بورسیه تحصیلی گرفته اند، ایا مجاز به کار پاره وقت هستند؟ اگر بله چند ساعت؟ مقدار دستمزد به ازای هر ساعت حدودا چقدره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بورسیه شما ارتباطی با کار نداره و شما مجاز هستید که در اسکاتلند به صورت نیمه وقت (20ساعت) در هفته کار کنید.
      مقدار دستمزد هم به کار شما بستگی داره

  2. نادیا گفت:

    ببخشید گواهی بورسیه و کمک هزینه مالی و … که گفتید از کجا و چجوری باید تهیه و ارائه بشه ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این مدرک در صورتی که ارائه میشه که شما بتونید همچین چیزی رو به دست بیارید. در غیر این صورت امکانپذیر نیست برای شما

  3. Kasra گفت:

    ببخشید با عرض پوزش گواهی تمکن مالی چه مقدار هزینه ای باید داشته باشه

    1. امیر جلالی گفت:

      حداقل 10000 پوند باید توی حساب بانکی شما باشه.
      البته اگر دانشجوی دکترا باشید، می تونید گواهی های مربوط به بورسیه و کمک هزینه های مالی رو ارائه بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *