ویزای تحصیلی

تحصیل در نروژ

تحصیل در نروژ

کشورهای سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند از کشورهای شمال اروپا هستند و در شبه جزیره اسکاندیناوی قرار دارند. کشورهای جزیره اسکاندیناوی از نظر امکانات رفاهی و اقتصادی از برترین کشورهای جهان می باشند. تحصیل در نروژ یکی از روش های مهاجرت به این کشور متمدن می باشد که برای دانشجویان با استعداد انتخاب ایده آلی محسوب می‌ شود. پیش از هرگونه اقدام برای تحصیل در این کشور سوالاتی در ذهن مخاطبان ایجاد می شود که باید به آن پاسخ داد.

  • هزینه تحصیل و زندگی در نروژ چگونه است؟
  • شرایط تحصیل در مقاطع مختلف کشور نروژ به چه صورت است؟
  • امکان استفاده از بورسیه تحصیلی در نروژ وجود دارد؟
  • شرایط کار ضمن تحصیل در کشور نروژ چگونه خواهد بود؟
  • شرایط ویزای همراهان در تحصیل رایگان نروژ چگونه است؟

نروژ کشور سردسیری محسوب می‌ شود اما به دلیل مناظر طبیعی زیبا و فرهنگ اجتماعی عالی سالانه افراد زیادی برای ویزای این کشور درخواست می‌دهند. تحصیل در این کشور در سال 2024 نیز همچنان رایگان است به همین دلیل در مقاله پیش رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص شرایط تحصیل در نروژ در سال 2024 و هزینه های موجود پرداخته اند که امید است مطالعه آن مفید باشد.

مقاطع دانشگاهی نروژ برای دانشجویان خارجی

بزرگترین مزیت تحصیل در کشور نروژ امکان شرکت در کلاس های دانشگاهی به زبان انگلیسی می‌ باشد که در بسیاری از کشورها این امکان فراهم نیست. دیگر مزیت تحصیل در نروژ رایگان بودن شهریه دانشگاه های این کشور است که برای دانشجویان بین المللی نیز استفاده از امکان تحصیل رایگان فراهم است. نروژ به عنوان کشوری که خود را در حال حاضر نماینده حقوق بشر میداند در شرایط صدور ویزا نگاه مثبت تری به ایرانیان جهت زندگی در نروژ دارد.


همچنین با توجه به افزایش میانگین سنی در نروژ برای افرادی که دارای شرایط سنی خوبی هستند ویزا راحت تر صادر می شود. اما مطابق رنکینگ دانشگاه های برتر جهان (QS) برترین دانشگاه های نروژ 2024 عبارتند از::

دانشگاهرنکینگ بین المللی (QS) در سال 2024
دانشگاه اوسلو117
دانشگاه برگن281
دانشگاه علم و فناوری292
دانشگاه آرکتیک نروژ UIT577

اینفوگرافیک تحصیل در نروژ

چگونه به نروژ از طریق تحصیل مهاجرت کنیم؟

این کشور امکان تحصیل رایگان را برای کلیه دانشجویان بین المللی فراهم می کند. و دانشجویان خارجی در این کشور در کمال امنیت و آرامش و با برخورداری از کیفیت بالای زندگی می توانند ادامه تحصیل دهند. گام اول از مهاجرت تحصیلی به کشور نروژ اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر این کشور بوده و گام دوم نیز درخواست ویزای تحصیلی این کشور است. از همین رو متقاضیان با آمادگی قبلی می توانند خودشان را برای مهاجرت به نروژ 2024 مهیا کنند.

پروسه مهاجرت تحصیلی به نروژ

در این میان نبایستی از شروط اصلی برای مهاجرت تحصیلی به نروژ غافل بود. شرایطی که برای همه متقاضیان یکسان بوده و از قرار زیر می باشد:

  • مدارک آکادمیک و ریزنمرات تحصیلی دانشجو (که قبل از ارائه بایستی معادلسازی شود)
  • مدارک علمی مثل رزومه، انگیزه نامه (SOP) و توصیه نامه (LOR)
  • نتایج آزمون ها مثل آزمون مهارت زبان IELTS و یا TOEFL، آزمون GRE و GMAT
  • بیمه سلامت دانشجویی معتبر در کشور نروژ
  • گواهی تمکن مالی کافی برای زندگی در نروژ

ضمن اینکه برای رسیدن به این خواسته، متقاضیان بایستی به 3 فاکتور شامل ددلاین (مهلت) پذیرش، گپ تحصیلی و نیز شرایط سنی نیز توجه داشته باشند.

شرایط تحصیل در نروژ

اقامت تحصیل به نروژ

در همین ابتداء بحث لازم است بدانید که شرایط اقامت تحصیلی دانشجویان در نروژ بسته به ملیت آنها متفاوت است. بر همین اساس، دانشجویان اروپایی برای تحصیل در نروژ نیازی به اخذ مجوز اقامتی ندارند و فقط کافی است در طی 3 ماه پس از ورودشان به این کشور در پلیس محلی ثبت نام (ریجستر) کنند. با این حساب آنها علاوه بر تحصیل در نروژ حتی مجاز به کار در این کشور نیز هستند. اما قضیه دانشجویان بین المللی فرق می کند. این دانشجویان برای تحصیل در نروژ حتما بایستی برای اخذ مجوز یا ویزای تحصیلی اقدام بکنند. برای درخواست این مجوز نیز تامین شرایط زیر الزامی است:

مدارک اصلی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی در نروژ

از مهمترین مزایای اقامت تحصیلی نروژ (یا همان ویزای دانشجویی نروژ) نیز علاوه بر تحصیل فول- تایم در معتبرترین دانشگاه های این کشور همچنین می توان به کار ضمن تحصیل نیز اشاره کرد. بر طبق قوانین این کشور دانشجویان دارنده ویزای تحصیلی نروژ مجاز هستند تا 20 ساعت در هفته کار بکنند. جالب است بدانید که ویزای تحصیلی نروژ فقط مختص تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه های این کشور نیست. و این ویزا در دسته های زیر نیز صادر می شود:

  • ویزای تحصیلی نروژ برای مدارس متوسطه
  • ویزای تحصیلی نروژ برای تحصیلات حرفه ای
  • ویزای تحصیلی نروژ برای هنرستان ها
  • ویزای تحصیلی نروژ برای مدارس مذهبی
  • ویزای تحصیلی نروژ برای مدارس تابستانی دانشگاه

تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی

در دانشگاه های نروژ تحصیل هم به زبان نروژی و هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است. و به همین دلیل نیز اغلب دانشجویان بین المللی نیز برای پذیرش خودشان در نروژ برنامه های تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب می کنند. برای همین نیز ارائه مدرک زبان IELTS برای اثبات دانش زبان انگلیسی توسط این دانشجویان الزامی است. در همین راستا نیز نمره زبان انگلیسی نیز به رشته تحصیلی دانشحو در نروژ بستگی دارد. در لیست زیر با هم به مرور نمرات IELTS لازم برای اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه های نروژ 2024 می پردازیم:

دانشگاهحداقل نمره IELTS
دانشگاه اوسلو6.5
دانشگاه برگن5.0
دانشگاه علم و فناوری نروژ6.5
دانشگاه آرکتیک نروژ6.5

قوانین اعزام دانشجو به نروژ

شرایط تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان

تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان هرگز امکان پذیر نیست و اساسا یکی از شرایط اصلی پذیرش دانشگاهی در کشور نروژ ارائه نمره آزمون زبان نروژی و انگلیسی می باشد. اما اگر شما مدرک زبان انگلیسی یا نروژی ندارید و اکنون به فکر اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ می باشید، پس تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان فقط از طریق شرکت در دوره های آموزش زبان و اخذ مدرک زبان امری امکان پذیر است.

دوره های آموزش زبان نروژی توسط دانشگاه ها و کالج های زبان مختلفی در کشور نروژ برای متقاضیان و علاقه مندان مهاجرت تحصیلی در نروژ برگزار می شود. این دوره ها در واقع دوره های آمادگی جهت شرکت در آزمون زبان است. پس از قبولی در آزمون مذکور به متقاضیان مدرک زبان اعطا می شود. به هر حال، گذراندن حداقل 60 واحد (ECTS) از دانشگاه های نروژی برای تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان الزامی است.

معایب تحصیل در نروژ و ضرورت آموزش زبان نروژی

لازم است بدانید که انگلیسی زبان دوم کشور نروژ است و برای کاریابی در کشور نروژ، شما باید به فکر یادگیری زبان نروژی باشید. مسلما یافتن کار پاره وقت برای دانشجویان خارجی که نیازمند زبان نروژی نباشد کار بس دشوار و سختی است. البته این امر به معنای نبود کار به زبان انگلیسی یا هر زبان غیر نروژی نمی باشد. همین الان نیز برخی هتل ها و رستوران ها برای کار دانشجوئی وجود دارند ممکن است کار در آنها مستلزم تسلط بر زبان نروژی نباشد.

با این حال، اگر شما جزو آن دسته از متقاضیانی هستید که خواستار اقامت پس از تحصیل و کار در کشور نروژ هستید، باید به خاطر داشته باشید که یکی از پیش نیازهای اصلی کار در کشور نروژ تسلط شما بر زبان نروژی است. لازم به یادآوری است که دوره های فشرده آموزش زبان نروژی در مدارس و دانشگاه های نروژ برگزار می شود و متقاضیان می توانند با شرکت در این دوره ها سطح زبان نروژی خود را تقویت نمایند.

مقطع کارشناسی در نروژ

در رشته های غیر پزشکی مقطع لیسانس در کشور نروژ حداقل 3 سال به طول می انجامد. برخی از دانشگاه های کشور نروژ از دانشجویان درخواست می کنند که قبل از ورود به دانشگاه دوره کوتاه یک ساله آموزش زبان نروژی را بگذرانند. اولین مدرک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی در کشور متمدن نروژ ارائه آیلتس با نمره 5 می باشد. ذکر این نکته ضروری است که امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی در نروژ در مقطع کارشناسی امکان پذیر نیست.

در تمام دانشگاه های برتر کشور نروژ مدرک زبان برای تحصیل در تمام رشته های تحصیلی از دانشجویان تقاضا می شود. دیپلم دوره متوسطه همراه با ریز نمرات و ترجمه به زبان انگلیسی دیگر مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه های نروژ می باشد. گاها برای اخذ پذیرش باید دانشجو در کشور خود یک سال در رشته مشابه در دانشگاه تحصیل کرده باشد.

مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

دانشجویان می توانند مانند دوره لیسانس به دو زبان نروژی و انگلیسی نسبت به ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس اقدام کنند با این تفاوت که تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این مقطع رایگان است. مدرک آیلتس زبان انگلیسی با نمره حداقل 6 برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس مورد نیاز است. برای افزایش دانش زبان می ‌توان در دوره‌ های آموزشی زبان که در دانشگاه‌ های نروژ ارائه می‌ شوند به صورت رایگان شرکت کرد. دوره تحصیل در این مقطع تحصیلی بسته به رشته می تواند 1، 2 یا 3 سال به طول بیانجامد. در جدول زیر دوره های کلی کارشناسی ارشد در نروژ ارائه شده است.

نام دورهطول دوره
دوره های حقوق بین الملل9 دوره
دوره های M.A14 دوره
دوره های فلسفه32 دوره
دوره های M.Sc292 دوره

مقطع دکترا (غیر پزشکی) در نروژ

دوره دکترا در نروژ 3 سال به طول می انجامد و ارائه مدرک آیلتس با شرایط زیر نیز لازم است:

  • حداقل هر یک از مهارت ها 6.5 باشد.
  • حداقل نمره کلی 7 باشد.

از آن جا که تحصیل در مقطع دکترا یک فرصت شغلی است، اخذ پذیرش تحصیلی در این مقطع بسیار دشوار است. همه درخواست های اخذ پذیرش در مقطع دکترا در یک سامانه ارسال می شود و مدارک همه متقاضیان نیز به صورت کاملا شفاف در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. پس از بررسی مدارک مشخص می شود که متقاضی توانایی تحصیل دکترا را خواهد داشت یا خیر. دانشجویان مقطع دکترا ماهیانه درآمد خوبی خواهند داشت و می توانند به سادگی هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

مدارک لازم جهت مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل

از مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به نروژ از طریق تجصیل عبارتند از:

  • مدارک هویتی مانند پاسپورت
  • مدارک تحصیلی دانشگاهی ایران همراه با ریز نمرات
  • مدرک زبان (آیلتس) یا تافل
  • تمکن مالی (ارائه تمکن و پرینت مالی) متقاضی نشان دهد هزینه زندگی در نروژ به مدت یک سال را دارد.
  • ارائه بیمه نامه و انگیزه نامه و مدارک سفر و غیره

تحصیل رایگان در نروژ با ویزای همزمان همراهان

کشور نروژ یکی از معدود کشورهای اروپایی است که به صورت تقریبا همزمان، هم به فرد اصلی و همچنین به همراهان فرد تحت شرایطی ویزا اعطا می کند. آن شروط را در زیر بررسی دقیق میکنیم و به پیش نیازهای آن اشاره می کنیم. معمولا همراه فرد می تواند پس از 3 ماه راهی کشور نروژ شود.

  • درخواست وقت سفارت نروژ در ایران به صورت همزمان از ابتدای پروسه
  • ارائه تمکن مالی یا واریز آن به دانشگاه برای نفر اصلی به میزان 12000€ (یورو)
  • ارائه تمکن مالی برای همراه به ازای هر فرد همراه 11000€ (یورو)
  • ارائه مدارک هویتی و فردی و احوال شخصیه همراهان در زمان مصاحبه

تحصیل پزشکی در نروژ 2024

پزشکی و دندانپزشکی در نروژ

دریافت آموزش عالی در مقاطع پزشکی و دندانپزشکی در کشور نروژ به دو صورت دولتی و خصوصی برای دانشجویان امکان پذیر است. دانشجویان رشته های پزشکی در نروژ باید بعد از اتمام تحصیلات باید مدت 18 ماه کارآموزی کنند تا موفق به دریافت مدرک پزشکی شوند. به طور کلی خواندن پزشکی در نروژ نیازمند گذراندن دوره های 6 ساله تحصیلی می باشد. مدرک پزشکی نروژ بسیار معتبر است و فارغ التحصیلان می توانند در تمام بیمارستان های معتبر اروپایی به کار بپردازند.

دانشجویان دندانپزشکی در نروژ در دوره تحصیلات دانشگاهی علاوه بر دروس تخصصی درباره علوم رادیولوژی، زیبایی شناسی و آناتومی گردن نیز می آموزند. آموزش در رشته دندانپزشکی شامل واحدهای نظری و عملی می باشد که به صورت همزمان در واحدهای آموزشی به دانشجویان ارائه می شوند.کار در بیمارستان های دولتی یا کلینیک های خصوصی انتخابی است که فارغ التحصیلان دندان پزشکی بعد از وارد شدن به بازار کار با آن مواجه می‌شوند. برای علاقه‌مندان به تدریس دانشگاهی نیز عنوان استاد در دانشگاه در رشته آموزش عمومی دندان و گزینه‌های درمان فک و دهان وجود دارد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در نروژ 2024

نروژ عضو اتحادیه اروپا می باشد به همین جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌ های این کشور برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساده است. سازمان NUCAS مسئول بررسی فرایند پذیرش در دانشگاه های نروژ در مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس می باشد. به پایان رساندن تحصیلات دبیرستانی و ارائه گواهی دیپلم متوسطه از شرایط لازم برای اخذ پذیرش در سال 2024 در دانشگاه های نروژ است. ویزای کوتاه مدت 90 روزه برای اشخاصی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند کافی نمی باشد. در واقع فرد باید برای ویزای اقامت بلند مدت اقدام کند. دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند برای کار ضمن تحصیل باید جواز کار از اداره مهاجرت نروژ دریافت کنند. مانند همه کشورهای اروپایی، اخذ ویزای تحصیل در کشور نروژ نیز اجباری است.

ویزای تحصیلی نروژ رو دریافت کن

مدارک اخذ ویزای تحصیلی نروژ

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی نروژ در سال 2024 عبارتند از:

  • تکمیل و ارائه فرم درخواست تحصیلی
  • دعوت نامه پذیرش از سوی یک دانشگاه نروژی
  • چهار قطعه عکس پاسپورتی
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر
  • مدارک تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی و عدم ابتلا به بیماری مسری

در رابطه با دریافت ویزای تحصیلی نروژ توجه به دو نکته زیر نیز اجباری است:

  1. فرایند بررسی و صدور ویزای تحصیلی نروژ بین 2 تا 6 ماه با توجه به شرایط متقاضیان زمان خواهد بود.
  2. تمکن مالی مبلغ 15000€ (یورو) است که به حساب دانشگاه واریز می شود و قابلیت برداشت خواهد داشت.

مدارک اخذ ویزا جهت تحصیل در نروژ

آیا تحصیل در نروژ 2024 رایگان است؟

خیلی از دانشجویان و علاقه مندان به تحصیل در نروژ درپی پاسخ این سوال می باشند که آیا امسال هم ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور نروژ رایگان است. در پاسخ باید گفت که امسال نیز همانند سال گذشته تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ رایگان می باشد. اما دانشگاه های خصوصی این کشور از دانشجویان شهریه تحصیلی طلب می کنند. اما فقط هزینه ای که دانشجویان بین المللی در دانشگاه های دولتی باید پرداخت کنند، هزینه عضویت در انجمن دانشجوئی و هزینه ثبت نام در آزمون های پایان ترم می باشد که مبلغ آن در سال 2024 معمولا بین €30 تا €60 است.

پرداخت این مبلغ برای دانشجویان الزامی است چرا که با پرداخت این هزینه دانشجویان بیمه سلامت دریافت می کنند. با این وجود تحصیل در دانشگاه های خصوصی همراه با پرداخت شهریه بوده و سطح شهریه سالانه بسته به مقطع تحصیلی نیز متفاوت است. برای آشنایی با سطح این شهریه ها حتما به نمودار زیر مراجعه کنید:

تحصیل در دانشگاه های خصوصی نروژ

در نمودار زیر متوسط هزینه های تحصیل در برخی از کشورهای ارزان قیمت اروپایی ارائه شده است.

معرفی ارزان ترین مقاصد تحصیلی در اروپا برای دانشجویان بین المللی

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ 2024 به چه صورتی است؟

موضوع مهم دیگر که برای دانشجویان بین المللی محلی از اعراب است، هزینه زندگی در نروژی است که شاخص آن خیلی بالاست. هزینه ای که خود شامل هزینه های مختلفی مثل هزینه اسکان، کتب و ملزومات تحصیلی دیگر، هزینه مواد غذایی و نیز هزینه خدماتی است. با اینکه متوسط هزینه زندگی دانشجویان بین المللی در نروژ کمی بالاتر از بقیه کشورهای اروپایی است ولی در بین کشورهای شمالگان یا کشورهای نوردیک اروپا منطقی به نظر می رسد. ولی بجاش استاندارد زندگی و کیفیت زندگی در این کشور بالاست. در شرایط فعلی نیز متوسط هزینه زندگی دانشجویی در نروژ بین €800 الی €1400 (یورو) متغیر است. جزئیات آن نیز به شرح جدول زیر است:

آیتمهزینه به یورو (در ماه)
اسکان300€ تا €700
غذا250€ تا €400
حمل و نقل55€ تا €72
سایر هزینه ها€50

و همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، گرانترین شهر نروژ با شاخص هزینه زندگی حدود 88.86% شهر اوسلو می باشد:

شاخص هزینه زندگی در شهرهای نروژ

اخذ بورسیه تحصیلی در کشور نروژ

تعریف بورسیه نروژ پوشش هزینه هایی شامل شهریه، کارت حمل و نقل و هزینه های خوابگاه است. بطور کلی بورسیه در نروژ بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و به دانشجویان دارای رزومه تحصیلی ایده آل تعلق می گیرد. دوره‌های بورسیه تحصیلی در نروژ به ISS شهرت دارد که رقابت شدیدی برای دریافت آن ها که به صورت محدود هم ارائه می‌شوند وجود دارد. سه فاکتور تسلط به زبان انگلیسی، کسب معدل بالا در مقطع کارشناسی و انجام فعالیت‌های علمی قابل توجه در اخذ بورسیه تحصیلی ISS موثر است. از جمله بورسیه های عالی نروژ طرح سهمیه پرداخت کمک هزینه برای دانشجویان اروپای شرقی و آسیای مرکزی می باشد.

هدف اصلی نروژ از راه اندازی طرح سهمیه پرداخت کمک هزینه به دانشجویان کشورهای در حال توسعه کمک به رشد و پیشرفت این کشورها می باشد. بورسیه های تحصیلی معمولاً به صورت %40 کمک هزینه و %60 وام دانشجویی بلند مدت پرداخت می شوند. البته حمایت های مالی وابسته به بورسیه حداکثر در یک دوره 4 ساله قابل استفاده است. باید توجه داشت که دانشجویان باید یک سال قبل از ورود به کشور نروژ و شروع به تحصیل در دانشگاه های این کشور برای اخذ بورسیه کمک هزینه اقدام کنند.

در نروژ بورسیه تحصیلی بگیر

کار ضمن تحصیل در نروژ

دانشجویان در مقطع لیسانس و فوق لیسانس حداکثر 20 ساعت و در مقطع دکترا حداکثر 30 ساعت در هفته اجازه کار دارند. حداقل حقوق برای شغل های تمام وقت کارمندی اداری ماهیانه حدود 5000€ (یورو) می باشد. دانشجویان می توانند با درآمد حاصل از کار پاره وقت خود بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کنند. حداقل دستمزد کار ساعتی برای دانشجویان در نروژ 20€ (یورو) تعیین شده است در جدول زیر نکاتی در رابطه با کار دانشجویی در نروژ ارائه شده است.

آیتمشرح
ساعت کاری20 ساعت برای شهروندان خارجی
اجازه کاردانشجویان غیر اروپایی نیاز به دریافت اجازه کار خواهند داشت.
تمدید اجازه کار در نروژتمدید اجازه تحصیل در نروژ به معنی تمدید اجازه کار در نروژ نیست.
زباناگرچه انگلیسی زبانی رایج در نروژ است اما زبان نروژی شانس کاریابی را افزایش میدهد.

نحوه اخذ اقامت در نروژ پس از تحصیل

ویزای تحصیلی در هیچ کشوری جزو سال های اقامت محاسبه نمی شود در نتیجه کسانی که قصد دارند تحصیل را راهی برای مهاجرت قرار دهند باید دنبال راهی باشند تا اقامت خود را تمدید کنند. در سال 2024 قوانین کشور نروژ این امکان را برای دانشجویان فراهم می کند که پس از فارغ التحصیلی درخواست ویزای جستجوی کار دهند. در واقع نروژ بر خلاف آلمان و اتریش ابتدائا ویزای جستجوی کار ندارد و اگر کسی بخواهد در این کشور کار کند یا باید پیشنهاد شغلی داشته باشد که پروسه بسیار سختی است یا ابتدا در نروژ تحصیل کند و 3 ماه قبل از پایان تحصیل خود، درخواست ویزای جستجوی کار بدهد.

با وجود اینکه نظام تحصیلی کشور نروژ رایگان است اما کار ضمن تحصیل نمی‌ تواند به تنهایی پاسخگوی هزینه های زندگی باشد. مگر اینکه همراهان فرد که به صورت همزمان وارد نروژ شده نیز به کار بپردازد. شرایط بازار کار در این کشور بسیار ایده آل بوده و در فوریه 2021 آمار بیکاری تنها 4.3% گزارش شده است. در نتیجه اگر فردی دانش و تخصص بالا داشته باشد و به زبان نروژی یا انگلیسی مسلط باشد قطعا می تواند به راحتی شغلی مناسب با درآمد بالا پیدا کند.

مزایای مهاجرت تحصیلی به نروژ 2024

علاوه بر توسعه یافتگی و سطح بالای درآمد در نروژ، از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • نرخ پایین بیکاری که در سال 2024 زیر 3.7% است.
  • امکان کار ضمن تحصیل تا سقف 20 ساعت در هفته
  • امکان کار پس از تحصیل با اخذ ویزای جستجوی کار
  • اخذ اقامت دائم نروژ پس از 3 سال کار کردن در این کشور

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به نروژ یا اخذ ویزای کار کشور نروژ و تحصیل در این کشور علاقه مندان می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل در نروژ

برای تحصیل دانشجویان در این کشور در سال 2024 اطلاع از موارد زیر حائز اهمیت است:

  • هزینه تحصیل در نروژ به چه میزان است؟ هزینه تمام مقاطع تحصیلی کاملا رایگان است.
  • هزینه زندگی دانشجویی در نروژ 2024 چقدر است؟ در شرایط فعلی نیز متوسط هزینه زندگی دانشجویی در نروژ بین €800 الی €1400 (یورو) متغیر است.
  • زبان تحصیل در این کشور چیست؟ امکان تحصیل به دو زبان نروژی و انگیسی وجود دارد.
  • تمکن مالی لازم برای تحصیل به چه میزان است؟ برای تحصیل در نروژ هر دانشجو به 12000€ (یورو) با نرخ آزاد نیاز خواهد داشت.
  • بهترین دانشگاه نروژ برای اخذ پذیرش چیست؟ دانشگاه اوسلو رتبه 101 جهانی و 1 ملی.
  • امکان استفاده از ویزای همراه برای اعضای خانواده دانشجویان وجود دارد؟ یکی از مزایای تحصیل در نروژ، استفاده از ویزای همراه برای همسر و فرزندان است.
  • شرایط کار دانشجویی در نروژ چیست؟ هر دانشجو بر اساس قوانین میتواند تا سقف 20 ساعت در هفته کار کند.
4.8/5 - (26 امتیاز)

40 دیدگاه برای “تحصیل در نروژ

  1. حمید گفت:

    سلام و عرض ادب
    من کاردانی حسابداری با معدل ۱۲.۹۰ و کارشناسی با معدل ۱۷دارم از دانشگاه ازاد و ایلس نمره ۷ میخواستم بدونم شانسی واسه تحصیل تو نروژ دارم؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرایط سنی شما و گپ تحصیلیتون اگر درست باشه مشکلی نیست

  2. نگین گفت:

    سلام من لیسانس مترجمی زبان فرانسه با معدل 18 دارم امکان تحصیل رایگان برام هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تحصیل در نروژ برای همه رایگاه هست

  3. Narges گفت:

    با سلام من دیپلم فنی حرفه ای دارم با معدل 18.25 درحال خوندن برای فوق دیپلم هستم
    ایا میتونم برای مقطع کارشناسی بورس رایگان بگیرم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به طور کلی تحصیل در نروژ رایگان هست. مقطع کاردانی هم در سیستم بولونیا که نظام آموزش عالی نروژ از اون تبعیت می کنه تعریف نشده است.

  4. اکرم یهقوبی گفت:

    سلام وقت بخیر.
    من کارشناسی ارشد علوم و مهندسی محیط زیست هستم ومتاهل، همسرم وکیل اند و مقطع کارشناسی ارشد حقوق تحصیل می‌کنند.معدلم ۱۵.۷۳ ، سنم ۳۴سال و یک مقاله isi دارم. میخواستم بدون امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری رو در نروژ دارم؟
    به صورت فاند تحصیلی چطور باز هم نمیشه

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید رزومه خودتون رو برای دانشگاه های این کشور ارسال کنید لطفا مقاله بورس تحصیلی دکترا نروژ رو مطالعه کنید و اگر سوالی بود در خدمتتون هستم

  5. عاطفه شریفی گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    من 42 ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد شیمی تجزیه هستم و یک مقاله ISI هم درمجله الزویر چاپ کردم. امکان گرفتن بورس در مقطع دکترا دارم؟
    و کدوم دانشگاه های نروژ مناسب رشته من هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در مورد پذیرش دکتری برای کشورهایی مثل نروژ که امکان اخذ فاند وجود داره درصد شانس شما کمتر از کشورهاییه که در این زمینه فاند نمیدن و مدارک پژوهشی و علمی زیادی میخوان

  6. زهرا صادقی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید. بنده دانشجوی سال آخر میکروبیولوژِی وزرات علوم هستم معدلم هم 17.55 و 21 سالمه. میخواستم بدونم میتونم برای رشته بیوتکنولوژی پزشکی در این کشور اقدام کنم؟ و امکان بورسیه و فاند برام وجود داره؟ چون هزینه برام مهمه. سوال دیگه این که نروژ از نظر رشته هایی مثل ژنتیک و بیوتکنولوژی چه موقعیتی داره و دانشگاه خوب برای این رشته ها داره؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این امکان رو دارید اگر رزومه تون خوب باشه میشه براش پذیرش گرفت

  7. ز.صادقی گفت:

    سلام.من دانشجوی سال آخر میکروبیولوژی علوم هستم، معدلم 17/55هست.21سالمه. برای تحصیل در رشته بیوتکنولوژی در این کشور میتونم اقدام کنم؟ همچنین میتونم برای بورسیه اقدام کنم؟ و شرایط این کشور برای رشته هایی مثل ژنتیک و بیوتکنولوژی به چه صورته؟یعنی دانشگاه های خوب برای این رشته ها داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      کشوری مثل نروژ هزینه های تحصیلش رایگانه به همین خاطر نباید به دنبال بورس در این کشور در مقطع ارشد باشید ولی به طور کل این امکان وجود داره که اونجا بخونید

  8. ناشناس گفت:

    سلام هزینه تحصیل بعد از دیپلم هم تو این کشور رایگانه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله هزینه تحصیل در تمامی مقاطع دانشگاه رایگان خواهد بود

  9. ناشناس گفت:

    سلام سال اخر رشته تجربی هستم‌معدل خوبی(۱۹.۹۰) دارم و میتونم که امسالم معدل خوبی بگیرم مدرک زبان ندارم ولی کلاس زبان رفتم و میرم و میتونم مسلط بشم تا سال اینده
    برای تحصیل دندون پزشکی یا پزشکی میتونم با کار کردن هزینه زندگیمو درارم ؟چون سنم کمه و باید پاره وقت کار کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      امکان کار پاره وقت خواهید داشت اما تحصیل در این کشور و در این رشته به زبان نروژیه

  10. آریانا گفت:

    سلام و عرض ادب
    من سال یازدهم هستم و رشتم ریاضیه میخواستم ببینم تحت چه شرایطس از لحاظ معدل و رتبه کنکور میشه برای تحصیل خارج از کشور اقدام کرد؟
    ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      رتبه کنکور برای مهاجرت تحصیلی خوبه اما ملاک شما باید معدل دیپلم و سال آخرتون باشه

      1. آریانا گفت:

        یعنی فقط با معدل خوب و مدرک زبان میشه راحت اقدام کرد؟

        1. داوری گفت:

          راحت نه ولی امکانپذیره

  11. محمدحسین گفت:

    سلام وقت بخیر بنده دانشجو ارشد رشته بیوشیمی هستم
    رزومه خوبی دارم از لحاظ مقاله و آیلتس با نمره 7
    میخواستم برای دکترا فاند بگیرم امکانش تو نروژ هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر رزومه علمی خوبی داشته باشید این امکان وجود داره ولی کار سختی رو در پیش خواهید داشت

  12. Ghazale abasi گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دانشجو ترم ۷مهندسی علوم دامی دانشگاه تهران(معدل ۱۶) هستم و قصد مهاجرت و ادامه تحصیل دارم میخواستم ببینم برای کشور نروژ میتونم اقدام کنم و شرایطم اوکی یا باید رزومه خاصی داشته باشم اگه شرایطم اوکی که کارای آیلتس انجام بدم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بعد از اخذ مدرک تحصیلی باید برای مقطع بعد از طریق تحصیل اقدام کنید

  13. پریا گفت:

    با عرض سلام وخسته و نباشید
    من لیسانس مترجم زبان دارم با معدل 16 و ایلتس 7 امکان تحصیل رایگان برای من ممکنه
    23 سال سن دارم و مجرد

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کشور نروژ بیشتر در رشته های فنی مهندسی میشه اقدام کرد و برای تحصیل با هزینه رایگان یا کم باید در کشورهای دیگه ای پذیرش بگیرید
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  14. . گفت:

    سلام وقت بخیر
    من کلاس‌ 12 هستم (کنکور دارم) و رشته ادبیات و علوم انسانی میخونم، میشه بفرمایید چطور میتونم در یک کشور خوب ادامه تحصیل بدم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شما باید معدل خوبی در سال آخر تحصیلی داشته باشید تا در اکثر کشورهای خوب دنیا امکان اخذ پذیرش دانشگاه های اون رو بدست بیارید

      1. . گفت:

        جسارتاً یعنی مشکلی با رشته من ندارن؟ آخه اکثر درسهایی که ما می‌خونیم نسخه اسلامی شدست، مثلا روانشناسیمون با توجه به قواعد اسلامی تدوین شده در نتیجه جامعه نیست و شاید بعضا با بعضی کشور ها تفاوت داشته باشه

        1. داوری گفت:

          به طور کلی رشته های علوم انسانی در کشور نروژ شانس کمتری به نسبت دیگر کشورها داره برای اخذ پذیرش
          ولی در مورد کشورهایی که میشه برای پذیرش علو انسانی اقدام کرد به درس های تخصصی رشته شما نگاه میکنن و کاری به این مسائل نداره

  15. حسابدار گفت:

    سلام،وقتتون بخیر.
    با توجه به شرایط بنده امکان گرفتن پذیرش از دانشگاه های نروژ وجود داره یا خیر؟ (منظور من بورس نیست)
    کارشناسی پیوسته حسابداری از دانشگاه آزاد
    23 سال سن
    مجرد
    معدل 16 و آیلتس 7.

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله امکانپذیره البته بیشتر برای رشته های فنی مهندسی کورس های بین المللی وجود داره اما شرایطتون بطور کلی خوبه برای این کشور

  16. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید…برای بورس به جز مدرک آیلتس و مدارک دانشگاهی دوره لیسانس حتما باید فعالیت علمی خاصی انجام بدیم ؟یاا اگر رزومه کاری بفرستیم هم مشکلی ندارد؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله حتما باید سوابق پژوهشی نیز داشته باشید این مقاله را مطالعه بفرمایید :https://emigrationplus.com/بورسیه-تحصیلی-در-نروژ/

  17. هاشمی گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما
    من دختری ۱۲ ساله دارم آیا برای دخترم هم میتوانیم ویزای تحصیلی بگیریم و من و پدرش هم همراهش باشیم اگر میشود شرایطش چیست

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله میتونید برای کشورهای کانادا و انگلیس این اقدامو انجام بدین و نروژ به فرزند شما این پذیرش و ویزا را نمی دهد

  18. محمدرضا گفت:

    نفر همراه اجازه کار داره؟
    برای فرزند زیر 5 سال هم 11000 یورو باید سپرده داشته باشیم؟
    هزنه یور به نرخ نیمایی محاسبه میشه یا بازار آزاد؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما نرخ یورو آزاد هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *