ویزای تحصیلی

تحصیل رایگان در کویت

تحصیل رایگان در کویت

با توجه به افزایش تعداد درخواست ایرانیان در سال های اخیر برای تحصیل و زندگی در خارج از کشور، تحصیل رایگان در کویت مورد توجه است. با توجه به سطح رفاه اجتماعی بالای موجود در بین شهروندان این کشور و تغییرات مثبت اعمال شده در راستای جهت دهی نظام آموزش کویت به سوی پیشرفت و ترقی در زمینه های گوناگون، تحصیل در این کشور بسیار ایده آل به نظر رسیده و می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. درصد افراد باسواد در کویت در دهه اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بوده که از تاثیر بسیار زیاد پیشرفت های موجود در ارائه آموزش با جدیدترین تکنولوژی ها و امکانات روز دنیا در این کشور نمی توان چشم پوشی کرد.

کشور کویت دارای بازار اقتصادی باثبات و خوبی است به گونه ای که دینار کویت KWD یکی از با ارزش ترین واحدهای پول جهانی شناخته شده و درصد اندکی از ساکنین این کشور دارای دغدغه های مالی می باشند. عدم وجود محدودیت جهت پذیرش دانشجویان بین المللی در مقاطع مختلف و همچنین رشته های گوناگون، موجب شده است تا افراد بسیاری به اخذ ویزای تحصیلی کویت و تحصیل در دانشگاه های مدرن این کشور مبادرت ورزند؛ در راستای این همین امر ما کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش برآن شده ایم تا اطلاعاتی جامع و کامل پیرامون ضوابط و قوانین پذیرش در دانشگاه های کویت و چگونگی تحصیل رایگان در آن، به شما عزیزان ارائه دهیم.

  • هزینه تحصیل در رشته های مختلف در این کشور چقدر است؟
  • آیا می توان به صورت رایگان در این کشور تحصیل کرد؟
  • فرایند پذیرش در این کشور چگونه است؟
  • فرایند دریافت اقامت پس از تحصیل در کویت چگونه است؟
  • بهترین راه برای تحصیل در کویت چیست؟

شرایط آموزش در کویت

سرزمین کویت در غرب آسیا واقع شده و با درنظر گرفتن مساحت بیش از 17000 کیلومتر مربعی آن می توان انتظار داشت که دانشگاه های متعددی در سطح شهرهای این کشور، علاوه بر موسسات آموزش عالی پرشمار به آموزش افراد بپردازند. وضعیت اقتصادی مطلوب کویت که بر پایه صادرات عمده نفت و گاز بنا شده است، موجب شده تا دولت این کشور نیاز چندانی به اخذ شهریه های گزاف از دانشجویان در دانشگاه های دولتی جهت تامین هزینه ها نداشته باشد. بنابراین همانگونه که انتظار می رود، بورسیه هایی با عنوان حذف شهریه که دارای مدت زمان محدود می باشند جهت تسهیل در هزینه های زندگی دانشجویان کویتی به آنان ارائه می گردد که در اینصورت فرد قادر خواهد بود تا اتمام زمان اعتبار بورسیه اخذ شده به صورت رایگان به تحصیل در دانشگاه های این کشور بپردازد.


شرایط تحصیل رایگان در مقاطع پایین تر از دانشگاه نیز برای شهروندان این کشور فراهم بوده و ساکنین شهرهای گوناگون کویت قادر خواهند بود از شرایط تحصیل رایگان فرزندان 6 تا 14 خود تا پایان دوره متوسطه بهره مند گردند؛ شایان ذکر است که تمامی موارد مذکور برای مهاجرینی که اقدام به دریافت اقامت این کشور آسیایی می کنند نیز صادق بوده و افراد خارجی ساکن کویت نیز از چنین مزیت هایی برخوردار خواهند شد. درصد سواد افراد در کشور کویت دارای وضعیت قابل قبولی بوده و این سرزمین پس از کشورهای آذربایجان، قطر و ترکیه دارای جایگاه مناسبی در بین کشورهای آسیایی می باشد.

رشد نرخ باسوادی در کویت

پروسه تحصیل در کشور کویت 2024

متقاضیان خارجی و بین المللی که قصد تحصیل در کشور کویت را دارند باید بدانند که تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه های این کشور وجود دارد و محدودیتی برای متقاضیان خارجی در نظر گرفته نشده است. برای تحصیل در این کشور لازم است فرد دارای مدرک دیپلم 12 ساله باشد. زبان تحصیل در دانشگاه های کویت زبان عربی و زبان انگلیسی می باشد و برای ادامه تحصیل در این کشور لازم است فرد دارای مدرک زبان معتبر باشد.

در دانشگاه های کویت طول مدت تحصیل در مقطع لیسانس 3 سال، فوق لیسانس 2 سال و دکتری 5 سال می باشد. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که برای تحصیل در کویت لازم است از موسسه امنیت اجتماعی این کشور گواهی امنیت اجتماعی دریافت کنند، همچنین لازم است سند معادل سازی و تطبیق ارائه شود. برای معادل سازی مدرک تحصیلی لازم است متقاضی اقدامات زیر را انجام دهد.

  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات، برای ترجمه مدارک تحصیلی خود از موسسات معتبر کمک بگیرید.
  • دریافت فرم مربوط به معادل سازی مدارک تحصیلی و تکمیل آن (طول مدت ارزیابی اولیه مدارک 30 روزه می باشد)
  • پس از ارزیابی مدارک بر اساس مدارک تحصیلی و سواد علمی دانشجو شرایطی برای فرد در نظر گرفته می شود، در برخی از دانشگاه ها از متقاضی درخواست می شود تا در مصاحبه حضوری شرکت نماید.

معرفی محبوب ترین رشته های تحصیلی در کویت

از جمله محبوب ترین رشته های تحصیلی در کویت می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • رشته مهندسی نفت و گاز در کویت
  • رشته مهندسی شیمی در کویت
  • رشته پزشکی در کویت
  • رشته پرستاری در کویت
  • رشته مهندسی عمران در کویت
  • رشته مهندسی برق و الکترونیک در کویت
  • رشته دندانپزشکی در کویت
  • رشته حقوق در کویت
  • رشته قلب و عروق در کویت
  • رشته هتلداری در کویت

مهم ترین برای محبوبیت رشته های مذکور در کویت بازار کار خوبی است که در انتظار فارغ التحصیلان می باشد. البته باید توجه داشت که اخذ ویزای کاری کویت، حتی از سوی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مذکور بسیار دشوار است. به همین دلیل است که افراد با تحصیل در کویت زندگی خود در این کشور را آغاز می نمایند. چرا که هم فرصت خوبی برای تسلط پیدا کردن به زبان عربی است و هم با مزیت خوبی در دید کارفرمایان در کویت به حساب می آید.

دانشگاه های معتبر کویت

برای تحصیل در کویت لازم است فرد در اولین قدم پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را کسب نماید، به این منظور لازم است فرد دانشگاه های معتبر در این کشور را بشناسد، دانشگاه های این کشور 56% از رشته های تحصیلی غیر مهندسی و 75% از رشته های تحصیلی فنی و مهندسی را پوشش می دهند. دانشگاه های معتبر در کشور کویت عبارتند از:

  • دانشگاه کویت
  • علوم و فناوری خلیج
  • دانشگاه آمریکایی کویت
  • کالج استرالیایی کویت
  • مدیریت ماستریخت
  • دانشگاه آزاد عرب
  • دانشگاه بین المللی حقوق کویت
  • کالج باکس هیل کویت
  • کالج فنی کویت
  • الجونکوین

متقاضیان ایرانی باید به این نکته توجه داشته باشند که هیچ یک از دانشگاه های کشور کویت مورد تایید وزارت بهداشت نمی باشند. متقاضیانی که قصد تحصیل در کشورهای حوزه خلیج فارس را دارند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله معرفی دانشگاه های امارات را مطالعه کنند.

انواع بورسیه های تحصیلی جهت تحصیل رایگان در کویت

اگرچه هزینه های تحصیل و زندگی در کشور کویت مقرون به صرفه بوده و تحصیل در این کشور نسبت به وضعیت مشابه در کشورهای همسایه ای چون عربستان صعودی دارای مزیت های فراوانی می باشد، یکی از جذاب ترین بخش های اخذ پذیرش از دانشگاه های کویت انواع بورسیه های ارائه شده از سوی دولت و موسسات خصوصی معتبر این کشور می باشد. علاقه مندان قادر خواهند بود با ارائه مدارک خود و دریافت این بورسیه ها طی مدت 3 سال تحصیل در مقطع کارشناسی، مدت زمان 2 ساله تحصیل در دوره و کارشناسی ارشد و همچنین 5 سال زمان لازم جهت اخذ مدرک دکتری، هزینه های بسیار پایین تری را در مقایسه با ارقام پیش بینی و ثبت شده پرداخت نمایند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که دانشگاه های ارائه دهنده دروس رشته هایی چون پزشکی و دندانپزشکی مشمول این ضوابط نمی گردند.

بورسیه تحصیل Edoofa مختص دانشجویان نخبه و بااستعدادی است که در صورتی که توانایی آن ها در بررسی علوم و ارائه مقالات معتبر برای دولت کویت محرز گردد، با دریافت این بورسیه از پرداخت شهریه های دوره تحصیلی خود معاف بوده و همچنین از مزایایی چون امکان آموزش مجازی و کسب درآمد از این طریق برخوردار خواهند بود. همچنین دانشگاه گلف کویت با درنظر گرفتن بورسیه ای تحت عنوان GUST به طور کامل به تامین مالی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته و امکان تحصیل رایگان را برای آنان فراهم آورده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تنها افرادی مجاز به استتفاده از این شرایط خواهند بود که موفق شده باشند حداقل 90% نمرات ممکن را در ترم های پیشین کسب کرده باشند. بورسیه های دانشگاه بریستول نیز از دیگر مواردی است که امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارجی فراهم آورده است.

انواع بورسیه های تحصیلی جهت تحصیل رایگان در کویت

بررسی چگونگی تحصیل رایگان در کویت

اگرچه دانشگاه های کویت همچنان در بین موسسات آموزش عالی و دانشگاه های برتر جهان جای ثابتی ندارند و تنها دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران دانشگاه جامعه الکویت این کشور می باشد، مزایای فراوانی چون امکان 10 ساعت کار در هفته برای دانشجویان و هزینه های پایین زندگی موجب شده است تا افراد زیادی مهاجرت تحصیلی به کویت را در دستور کار خود قرار دهند. طبق ارزیابی های انجام شده مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در این کشور مرفه و اخذ ویزای تحصیلی کویت به شرح ذیل می باشد:

  • نامه پذیرش از دانشگاه مقصد
  • مدرک دیپلم 12 ساله ترجمه شده همراه با ریز نمرات
  • مدرک زبان معتبر عربی یا انگلیسی
  • فیش رسید هزینه های اخذ ویزا
  • گواهی امنیت اجتماعی
  • پاسپورت معتبر

مزایای تحصیل در کویت

علاوه بر بورسیه های متعدد ارائه شده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می توان به شمار رشته های تحصیلی ارائه شده در شاخه های مهندسی، علوم تجربی، حقوق، علوم انسانی، هنر و تجارت اشاره کرد. از دیگر مزایای تحصیل رایگان در کویت می توان به سطح بالای کیفیت ارائه آموزش در این کشور و همچنین امنیت موجود در شهرهای آن اشاره کرد. سهولت در حمل و نقل از دیگر نقاط مثبت این کشور است. جهت اخذ اطلاعات بیشتر پیرامون چگونگی تحصیل رایگان در کویت همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

پرسش های کلیدی درباره تحصیل در کویت

در حال حاضر باید به این نکته اشاره کرد که کویت یکی از بهترین کشورهای آسیایی برای زندگی است. در چنین شرایطی است که ممکن است افراد زیادی تمایل داشته باشند تا آن را برای زندگی خود انتخاب کنند. محدودیت هایی در این کشور برای تحصیل وجود دارد که باید آن را بررسی کرد. مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه ممکن است مطرح شوند عبارتند از:

  • آیا امکان تحصیل رایگان در کویت وجود دارد؟ در شرایط کنونی، امکان تحصیل در این کشور به صورت کاملا رایگان وجود ندارد. ممکن است در برخی از دانشگاه های این کشور، امکان دریافت بورسیه وجود داشته باشد.
  • هزینه های تحصیل در این کشور بالا است؟ بله کویت یکی از پر هزینه ترین کشورهای جهان در این زمینه به حساب می آید.
  • آیا تحصیل در کویت می تواند امتیازهای زیادی به همراه داشته باشد؟ باید به این نکته اشاره کرد که دانشگاه های قطر از نظر علمی شرایط بسیار خوبی ندارند. این مسئله آینده علمی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.
5/5 - (2 امتیاز)

22 دیدگاه برای “تحصیل رایگان در کویت

  1. ارسالی گفت:

    من ارشدبیوشیمی هستم ودرازمایشگاه تشخیص طبی هستم نمونه گیری خون بزرگسال وکودک وپذیرش وصل سرم و بخش های فنی ۸سال سابقه کاری دارم و کارهای پژوهشی ومقاله هم دارم کاری میشه پیداکرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر. ورود شهروندان ایرانی به کویت ممنوع هست

  2. محسن گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد رشته عمران هستم
    در حال نوشتن رساله هستم
    میخواستم بپرسم دوره فوق دکترا عمران در کویت پذیرش دارند

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در حال حاضر مهاجرت ایرانی ها به کویت ممکن نیست

  3. باباگلی گفت:

    با سلام . اینجانب حدود 15 ساله که در زمینه طب سنتی مشغول به کار هستم و در مطب ها زیر نظر پزشک کار کردم و در اعمالی چون انواع ماساژ ، انواع حجامت ، زالو درمانی ، طب سوزنی و فصد مهارت دارم ..
    آیا در این زمینه کاری میتونم انجام بدم و در کشورهایی مثل کویت و مشابه آن جای کار هست ..‌
    در ضمن خودم لیسانس روان شناسی دارم

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این زمینه یا هر زمینه دیگری بخواین کار کنید ابتدا باید کارفرما و کفیل داشته باشید

    2. سمیه زند گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بنده کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم و دارای سابقه کاری در قوه قضاییه به مدت ۱۹ سال دارم
      ایا امکان اخذ ویزای تحصیلی برای بنده وجود دارد

      1. امیر جلالی گفت:

        سلام
        برای کویت شرایط بسیار سخت هست اما در کشورهای دیگه شانس خوبی خواهید داشت

  4. م.ر گفت:

    کفیل عرب دقیقا چیکارمیکنه
    تمکن مالی میخواد یانه

    1. داوری گفت:

      کفیل مسئولیت حضور شما در اون کشور رو برعهده میگیره

  5. میثم گفت:

    سلام من دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی نرم افزار کامبیوتر هستم ٫ آیا امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کویت به صورت رایگان وجود داره؟
    بعد از اتمام تحصیل میتونم ساکن کویت و مشغول به کار بشم؟
    هزینه مهاجرت به اونجا حدودا چقدر هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید

  6. المیرااا گفت:

    با سلام من کارشناسی ارشد مدیریت مالی دارم میخوام در مقطع دکترا ادامه تحصیل بدم ایا امکانش هست در کویت بورسیه بشم…وبعد همونجا مشغول به کار بشم…..ایا در مقطع دکترا تحصیلات رابگان هست
    ممنون میشم جوال بدین

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  7. عاطفه قاسم نژاد گفت:

    ایا امکان تحصیل در مقطع کارشناسی بدون مدرک زبان وجود دارد ؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میشه در مقطع کارشناسی تحصیل کنید اما در هر صورت قبل از اون اگر مدرک زبان نداشته باشید باید دوره زبان رو بگذرونبد

  8. مهدی گفت:

    سلام و عرض ادب،امکان دریافت ویزای تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در کویت هست؟و اینکه شهریه دانشگاه ها حدودا چقدره سالانه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در قطر نیاز به دعوتنامه کاری و کفیل خواهید داشت.

  9. Rgh گفت:

    من دانشجوی رشته عمران هستم امکان مهاجرت به کویت وجود دارد و اینکه بعد از اتمام تحصیل میتوان در کشور کویت مشغول به کار شد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کشور کویت باید ابتدا یک کارفرما و کفیل برای کار داشته باشید

      1. سعدی گفت:

        سلام و وقت بخیر. من امسال لیسانس رشته فقه و حقوق را در دانشگاه دولتی با معدل۱۹/۴۰ تمام میکنم و جزو استعداد درخشان دانشگاه هستم،
        آیا دانشگاه کویت برای ارشد این رشته من یا گرایش های که میتونم شرکت بکنم برای بورسیه میکنه؟
        و شرایطش چی هست

        1. داوری گفت:

          سلام
          دانشگاه های کویت بورس نمیده و شانس ویزا شدن هم در این کشورکمه
          چرا این کشور رو انتخاب کردید؟ دانشگاه های قوی که نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *