ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

اصولا از جاذبه های اصلی دانشگاه های کشور ارمنستان در بین دانشجویان بین المللی و ایرانی تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان می باشد. دوره تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان شامل دوره 5 ساله می باشد و این دوره تحت نظارت و مشاوره های اساتید و پزشکان شامل موضوعات کیلینیکی نظری و عملی است. تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان به زبان انگلیسی یا روسی است و به همین دلیل ارائه مدرک زبان معتبر جهت پذیرش از دانشگاه های پزشکی این کشور الزامی است.

دانشگاه های پزشکی ارمنستان در پایتخت ارمنستان، شهر ایروان واقع شده اند که بی تردید زندگی در این شهر هم به دلیل وجود دسترسی آسان به امکانات و هم مقرون به صرفگی هزینه ها برای دانشجویان خارجی مکان مطلوبی می باشد. جهت تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان و اخذ ویزای تحصیلیتان از این کشور، توصیه می شود که موفقیت تحصیلیتان در ارمنستان را با مشاوره های به روز و تخصصی کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت میسر کنید.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان در 2024

تحصیل پزشکی در ارمنستان همچنان مورد توجه است و دندانپزشکی از این قانون مستثنی نمی باشد. کیفیت آموزش عالی در ارمنستان بسیار بالاست به همین دلیل است که ارمنستان دانشجویان خارجی بسیار زیادی را از کشورهای فقیری مثل ترکمنستان، پاکستان، گرجستان و غیره جذب می کند. کیفیت بالای آموزش پیشنهاد شده در ارمنستان در ترکیب با هزینه خیلی مقرون به صرفه، همه ساله دانشگاه های ارمنستان را معروف تر می سازد. تحصیلات در ارمنستان توسط هر دوی موسسات آموزش عالی خصوصی و دولتی ارائه می شود. این موسسات آموزشی تحت مسئولیت وزارتخانه های مختلفی عمل می کنند.

اما اکثریت دانشگاه ها تحت نظارت وزارت آموزش و علوم قرار دارند. ارمنستان با داشتن 65 موسسه آموزش عالی خصوصی و دولتی، کشوری با حدود 3 میلیون جمعیت است. بهبود و توسعه سیستم آموزشی همواره در ارمنستان جزو اولویت ها بوده است. در حال حاضر سیستم آموزش عالی ارمنستان با فرآیند بولونیا مدیریت می شود. سال تحصیلی در 1 ام سپتامبر شروع شده و متشکل از 2 نیمسال یا 17 هفته می باشد.

دوره دندانپزشکی در ارمنستان 5 ساله است و در سال 2024 به زبان انگلیسی، ارمنی یا روسی تدریس می شود. دانشجویان در طی تحصیلاتشان، هم موضوعات کلینیکی نظری و هم عملی را تحصیل می کنند. در دوره دندانپزشکی توجه زیادی به کار مستقل دانشجویان معطوف می شود، که تحت نظارت اساتید و پزشکان انجام می شود.

دلایل تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهایی است که تحصیل در آن امتیازهای زیادی به همراه خواهد داشت. جذابیت این امتیازها برای هر فرد بسته به نیازی که دارد و همچنین در مقایسه با سایر کشورها می تواند متفاوت باشد. مهم ترین امتیازهایی که تحصیل رشته دندانپزشکی در ارمنستان به همراه دارد عبارتند از:

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • اعتبار مناسب مدرک دریافت از دانشگاه های ارمنستان
  • نزدیک بودن این کشور به ایران
  • هزینه های مقرون به صرفه زندگی در ارمنستان
  • کیفیت مناسب آموزش دندانپزشکی در ارمنستان
  • تشابهات فرهنگی نسبتا زیاد با ایران

معرفی بهترین دانشگاه های دندانپزشکی ارمنستان

دانشگاه های زیادی در ارمنستان برای تحصیل در رشته دندانپزشکی وجود دارد.  هر کدام از این دانشگاه ها نیز کیفیت متفاوتی از دیگری را ارائه می کند. به همین دلیل است که باید پیش از هر گونه اقدام، بررسی کرد که کدام دانشگاه با شرایط تحصیلی فرد همخوانی بیشتری دارد.

  • دانشگاه دولتی پزشکی ایروان (ysmu) به عنوان بهترین دانشگاه ارمنستان برای تحصیل در رشته دندانپزشکی شناخته می شود. این دانشگاه در رتبه بندی های جهانی و در رشته دندانپزشکی، رتبه 1765 جهان را در اختیار دارد. باید در نظر داشت که این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست و این یکی از چالش هایی است که باید پیش از دریافت پذیرش به آن توجه کرد.
  • دومین دانشگاه برتر ارمنستان برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، دانشگاه دولتی ایروان است. این دانشگاه از نظر علمی رتبه 1901 جهان در این رشته را به دست آورده است. این دانشگاه نیز مورد تایید وزارت بهداشت در ایران نیست. دانشجویانی که قصد دارند برای کار به ایران بازگردند، نباید این دانشگاه را برای تحصیل خود انتخاب کنند.

فرآیند اخذ پذیرش دندانپزشکی در ارمنستان

دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه پزشکی و در رشته دندانپزشکی بایستی که به منظور درخواست پذیرش از دانشگاه پزشکی در ارمنستان، شرایط و مدارک زیر را تهیه کنند:

  • دیپلم یا مدرک اتمام دوره دبیرستان: هر متقاضی بایستی دارای مدرک معتبری باشد که موید آن باشد که او 12 سال آموزش مدرسه ای را دریافت کرده است تا بدین طریق برای ادامه تحصیلات لیسانس دندانپزشکی مجاز گردد. متقاضیان فوق لیسانس بایستی دانشنامه لیسانس یا فوق لیسانس داشته باشند.
  • سلامت خوب: متقاضیان بایستی گواهی پزشکی تحویل دهند دال بر اینکه آنها جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی به لحاظ عقلی و جسمی در وضعیت سالمی قرار دارند. دانشجویان بایستی این گواهی را همراه با مدارک درخواست تحویل دهند و به هنگام ورود به ارمنستان نیز جهت اخذ روادید اقامتی بایستی گواهی پزشکی دیگری از کلینیک پزشکی محلی اخذ نمایند.
  • انگلیسی روان: از آنجایی که انگلیسی زبان کاری در طول تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان به شمار می رود، بنابراین مهارت در زبان انگلیسی امری اجباری است. متقاضیانی که زبان مادریشان هم انگلیسی نیست، بایستی مدرک زبان معتبری تهیه نمایند.

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان بسته به دوره ورودی دانشگاه پزشکی ارمنستان، می توانند درخواست هایشان را دوبار در سال تحویل دهند. برای ترم زمستان، متقاضیان می توانند درخواستشان را تا نیمه اول سپتامبر تحویل دهند و برای ترم بهار، مهلت زمانی معمولا از اواسط ژانویه تا 5 م فوریه می باشد.

مدارک پذیرش دانشگاه های پزشکی ارمنستان

به منظور پذیرش در دانشگاه های پزشکی ارمنستان، دانشجویان بایستی که مدارک تایید شده زیر را تحویل دهند:

  • درخواست به وزارت آموزش و علوم جمهوری ارمنستان
  • فرم درخواست تهیه شده توسط وزارت خانه
  • گواهی سلامت پزشکی (همراه با فرم گواهی که متقاضی در کشور خود تهیه کرده است و گواهی سلامت دیگر که توسط سازمان های پزشکی ارمنستان برای درخواست روادید اقامت صادر شده است)
  • کپی هایی از کلیه صفحات پاسپورت و گواهی تولد و یا گواهی باپتیسم
  • کپی مدرک نهایی از مقطع تحصیلی آخر
  • 4 قطعه عکس (3×4 cm)
  • CV (تکمیل شده به زبان ارمنی، روسی یا انگلیسی)

اخذ ویزا جهت تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

اخذ ویزا جهت تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

به هنگام اخذ نامه پذیرش یا Acceptance Latter of از موسسه آموزش عالی مربوطه، موسسه مذکور از بخش کنسولی وزارت امور خارجه ارمنستان (MFA) برایتان مجوز ورود تقاضا می کند. بعد از اخذ مجوز ورود از MFA، دانشجویان بایستی در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری ارمنستان ویزای تحصیلی درخواست کنند. برای دانشجویانی که هزینه ویزای تحصیلی ارمنستان را پرداخت کرده اند، ویزای تک- ورود صادر می شود. به منظور اخذ ویزای تحصیلی، شما بایستی مدارک زیر را تحویل دهید:

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی ارمنستان
  • پاسپورت معتبر
  • 3 قطعه عکس پاسپورتی
  • دعوت نامه (درصورت لزوم)
  • نامه همراه
  • نامه پذیرش
  • مدارک تحصیلیتان
  • مدرک تمکن مالی
  • بیمه سلامت معتبر

هزینه زندگی دانشجویان دندانپزشکی در ارمنستان

جمهوری ارمنستان جزو کم هزینه ترین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. قیمت کالاها و خدمات در ارمنستان نصف قیمت کالاها و خدمات کشورهای اروپایی است و همین امر باعث شده است که دانشجویان خارجی ارمنستان را به عنوان مقرون به صرفه ترین مقصد تحصیلی دانسته و دانشگاه های این کشور را برای تحصیل مناسب بدانند. معمولا داشتن پس اندازی معادل 300$ تا 450$ (دلار آمریکا) برای پوشش هزینه های زندگی دانشجویی در ارمنستان کافی می باشد. متقاضیان تحصیل در ارمنستان، البته شرایط کاریابی بعد از تحصیلشان مساعد نیست چون نرخ بیکاری در ارمنستان بالای 20% می باشد. در باب هزینه زندگی در ارمنستان لینک فوق را بخوانید.

شهریه های دانشکده دندانپزشکی ارمنستان

شهریه ها در دانشکده های دندانپزشکی ارمنستان خیلی مقرون به صرفه است که همین امر ارمنستان را به مقصد بسیار جذابی برای دانشجویان خارجی جهت دریافت آموزش کیفیت بالا تبدیل کرده است. شهریه برنامه های لیسانس دندانپزشکی پیشنهاد شده در ارمنستان 2760$ تا 7000$ (دلار آمریکا) در سال است. پس از دریافت نامه پذیرش مربوطه از دانشگاه مربوطه، شهریه ها مستقیما به حساب بانکی دانشگاه واریز می شود. پس شهریه ها یا در شروع تحصیل بطور کامل پرداخت می شود و یا در 2 قسط معین در طول هر سال تحصیلی پرداخت می شود. البته درآمد دندانپزشکان در ارمنستان بالا می باشد و در نهایت جبران شهریه های پرداخت شده خواهد بود:

جزئیات شهریه رشته دندانپزشکی در ارمنستان به شرح زیر است:

دانشگاهشهریه به یورو
دانشگاه دولتی پزشکی ایروان5400€
دانشگاه طب سنتی ارمنستان3800€
دانشگاه دولتی ایروان4600€
دانشگاه پزشکی سنت ترزا3300€

تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان از رشته های جذاب و پرطرفدار در بین دانشجویان ایرانی و خارجی محسوب می شود و همه ساله رقابت سختی بین متقاضیان درجریان است. اگر شما هم متقاضی تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان هستید، توصیه می شود که علاوه بر مطالعه این مقاله از مشاوره های تلفنی یا حضوری موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز برخوردار شوید.

4.3/5 - (15 امتیاز)

5 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

  1. مبین گفت:

    سلام آیا دندان پزشکی ارمنستان آزمون ورودی داره؟ و مدارکش تو ایران اعتبار داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      مدارک دندانپزشکی ارمنستان در ایران مورد تایید وزارت بهداشت نیست متاسفانه

  2. رضا گفت:

    جالب. مرسی

  3. میثم گفت:

    ممنون بابت اطلاعات مفیدتون. بنظرتون برای تحصیل ارمنستان خوبه یا ترکیه. چون میگن ترکیه اعتبار مدرکش بیشتر از ارمنستان با اینکه هزینه تحصیل ارمنستان پایین تره به قول شما

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب کشور ترکیه دارای اعتبار بالاتر و درصد قبولی بالاتری هست برای شناخت تفاوت ها با کارشناسان ارشد ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *