ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا 2024 یکی از موضوعات داغ برای علاقه مندان به تحصیل میباشد و متقاضیان باید قبل از هر اقدامی شرایط لازم را بدانند. از این رو موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را جهت پاسخگویی به سوالات مطرح شده در این زمینه ارائه نموده است.

  • رمز ورود به رشته دندانپزشکی در ایتالیا چیست؟
  • آزمون ورودی رشته دندانپزشکی در ایتالیا چگونه برگزار می شود؟
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته دندانپزشکی در ایتالیا وجود دارد؟
  • شهریه دانشگاه های پزشکی در ایتالیا چگونه است؟
  • ارزانترین و گرانترین دانشگاه ایتالیا برای تحصیل دندانپزشکی چیست؟
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای رشته های پزشکی وجود دارد؟

اینفوگرافیک تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

رشته های پزشکی در خارج از کشور، دندانپزشکی و داروسازی همیشه رشته های برتر برای تحصیل در دانشگاه ها بوده و هر ساله دانشجویان بسیاری جهت تحصیل در ایتالیا و در این رشته ها مهاجرت می کنند. دندانپزشکانی که مدرک تحصیلی خود را در کشور ایتالیا دریافت کرده باشند، قادر خواهند بود به راحتی در سایر کشورهای اروپایی نیز مشغول به کار حرفه ای شوند.

در این مطلب میخوانید نمایش

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا در سال 2024

بهترین دانشکده های دندانپزشکی را می توان در برخی از دانشگاه های معتبر کشور ایتالیا یافت. این کشور نیز همانند سایر کشورهای اروپایی دارای دانشکده های دندانپزشکی می باشد که هر 2 دوره آموزشی و کلینیکال را برای آماده سازی دانشجویان دندانپزشکی جهت اخذ مدارک تخصصی این رشته ارائه می دهند. این دانشگاه ها در سال های اخیر تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین المللی را در رشته دندانپزشکی پذیرفته اند و اکثر دانشجویان برای مقطع کارشناسی این رشته اقدام می کنند.


علاوه بر این دوره، در سال 2024 در صورتی که دانشجویان مایل به گذراندن دوره های آماده سازی برای کار به عنوان دستیار دندانپزشکان باشند، می توانند در دوره های 18 ماهه تا 2 ساله کالج های دندانپزشکی این کشور شرکت نمایند که آنها را به عنوان دستیار دندانپزشک تعلیم می دهند و در این کشور و سایر کشورهای اتحادیه اروپا به راحتی می توانند جذب بازار کار شوند. همچنین دوره های 3 تا 4 ساله ای نیز ارائه می شوند که دانشجویان پس از گذراندن این دوره ها می توانند به عنوان متخصصین بهداشت دهان و دندان در کلینیک های دندانپزشکی مشغول به فعالیت شوند. بنابراین می توان گفت دوره های تحصیلی برای علاقه مندان به رشته دندانپزشکی در این کشور بسیار متنوع است. در لیست زیر شرایط تحصیل این رشته محبوب را با هم مرور می کنیم:

  • درجه یا مدرک پیشنهادی: درجه ارشد تک سیکلی در دندانپزشکی
  • مدت تحصیل: 6 سال
  • زبان برنامه: انگلیسی و ایتالیایی
  • حداقل معیار پذیرش: مدرک دیپلم متوسطه
  • فرآیند پذیرش: آزمون پذیرش از طریق MUR یا آزمون ورودی دانشگاه

ساختار دوره دندانپزشکی در ایتالیا

همان طوری که در جدول زیر نیز مشاهده می شود از 6 بخش زیر تشکیل شده است:

سالدروس آموزشی
کورس های سال اولشیمی، بیولوژی کاربردی، هیستولوژی و آناتومی 1، روش های کمی، روشهای علمی، روشهای رفتاری و تفکر بحرانی، زبان، کورس آموزشی درباره سلامت و بهداشت در کار
کورس های سال دومعکسبرداری و رادیوتراپی تشخیصی، مبانی دندانپزشکی، بیوشیمی و بیولوژی، پاتولوزی عمومی و اونکولوژی، فیزیولئژی و آناتومی پاتولوژیکال
کورس های سال سوممتریال های دندان و تکنولوژی های دیجیتال پروتتیک، علوم پزشکی 1، میکروبیولوژی و بهداشت، پاتولوژی دهان و درماتولوژی، متریال دندان و فناوری های پروستیتیک و آزمایشگاهی، فارماکولوژی
کورس های سال چهارمعلوم پزشکی 2، ژناتولوژی، نورولوژی و روانپزشکی، علوم دهان و دندان، جراحی دهان و پزشکی قانونی
کورس های سال پنجمپروستودنتیس دندان، ایمپلانتولوژی، اورتودنسی، دندانپزشکی اطفال، پریودونتولوژی، دندانپزشکی احیایی و پاتولوژی و تراپی فک- آرواره ای
کورس های سال ششمتست پایانی، تراپی دهان و دندان 1 و 2

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

دندانپزشکی Dentistry در ایتالیا جزء معروفترین و رقابتی ترین رشته های تحصیلی است. تحصیل رشته ای که امکان تحصیل آن به زبان انگلیسی در بهترین دانشگاه های ایتالیایی برای دانشجویان بین المللی میسر است. گذشته از این ایتالیا مقصدی ارزان و مقرون صرفه ای برای تحصیل دندانپزشکی در اروپا به حساب می آید. غالبا نیز رشته دندانپزشکی در ایتالیا حدود 5 الی 6 سالی طول می کشد.  و شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاه های معروفی مثل دانشگاه سینا و دانشگاه رم از قرار زیر می باشد:

شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه های دندانپزشکی ایتالیا

دانشگاه های دندانپزشکی ایتالیا

برای تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا گزینه های مختلفی وجود دارد. و این از جمله مزایای تحصیل در کشور ایتالیاست. منتها برای انتخاب بهترین دانشگاه دندانپزشکی ایتالیا می توان از رنکینگ های معتبر بین المللی کمک گرفت. یکی از این رنکینگ ها، رنکینگ شانگهای است. که معیار رتبه بندی آن نیز بر اساس فاکتورهایی مثل دستاوردهای آکادمیکی، ضریب اشتغال فارغ التحصیلان، پر.سه تحصیلی، امکانات پژوهشی، نسبت دانشجو به دانشکده، استنادهای علمی و چشم انداز بین المللی می باشد.

دانشگاهرتبه جهانی در رشته دندانپزشکی
دانشگاه بولونیا76- 100
دانشگاه میلان101- 150
دانشگاه پیزا101- 150
دانشگاه تریسته101- 150
دانشگاه ناپل101- 150
دانشگاه سینا101- 150

اغلب دانشگاه های دندانپزشکی ایتالیا نیز برای پذیرش دانشجو شرایط خاص خودشان را دارند. مثلا دانشگاه سیه نا University of Siena برنامه پزشکی و دندانپزشکی خودش را به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می دهد. و برای پذیرش از این دانشگاه نیز ارایه شرایط زیر الزامی است:

  • مدرک دیپلم متوسطه رشته تجربی
  • قبولی در آزمون ورودی IMAT
  • ارایه مدرک مهارت زبان انگلیسی (IELTS و یا TOEFL)

اعتبار مدرک دندانپزشکی در ایتالیا

مدرک دندانپزشکی ایتالیا علاه بر سراسر اتحادیه اروپا (EU) همچنین در کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان و کانادا و خیلی از کشورهای دیگر جهان معتبر است. همچنین این مدرک آکادمیک در ایران نیز معتبر است. منتها مدرک دانشگاهی که فقط توسط دانشگاه های ایتالیایی مورد تایید وزارت بهداشت بشرح زیر صادر شده اند:

1Alma Master Studiorum University of Bologna
2Amedeo Avogadro University of Eastern Piedmont
3دانشگاه کاتولیک قلب مقدس
4Magna Graecia University of Catanzaro
5دانشگاه پلی تکنیک مارچه
6دانشگاه پروجا
7Sant’Anna School of Advanced Studies – Pisa
8دانشگاه ساپینزا روم
9دانشگاه کاتولیکا دل ساکرو کوره
10دانشگاه لا آگیلا
11دنشگاه باری
12دانشگاه برشیا
13دانشگاه کاگلیاری ایتالیا
14دانشگاه کالابریا
15دانشگاه کامرینو
16دانشگاه کاتانیا
17دانشگاه چیتی پسکارا
18دانشگاه دگلی استودی دی اودینه
19دانشگاه پریدمونت شرقی
20دانشگاه فررا
21دانشگاه فلورانس ایتالیا
22دانشگاه جنوا
23دانشگاه اینسوبریا
24دانشگاه مسینا
25دانشگاه میلان
26دانشگاه مودنا و امیلیا
27دانشگاه ناپلز فدریکو دوم
28دانشگاه پادوآ
29دانشگاه پالرمو
30دانشگاه پارما
31دانشگاه پیزا
32دانشگاه پاویا
32دانشگاه رم (تور ورگاتا)
32دانشگاه سالرنو
33دانشگاه ساساری
34دانشگاه سیه نا
35دانشگاه تریسته
36دانشگاه تورین
37دانشگاه ویتا سلوته سن رافائل
38دانشگاه میلان بیکوکا

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

ایتالیا میان برخی از افراد به اشتباه به عنوان کشوری که دارای نظام تحصیلی رایگان است شناخته می شود در صورتی که برخلاف فرانسه، نروژ و غیره تحصیل در ایتالیا رایگان نیست؛ اما بسیار ارزان قیمت است. در واقع کسانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی ایتالیا بشوند، علاوه بر این که شهریه بسیار پایینی باید به این دانشگاه ها بپردازند، شانس خوبی نیز برای اخذ بورسیه های تحصیلی دارند. به عبارت دقیق تر و مطابق سایت Shiksha.com در سال 2024 شهریه سالیانه دانشگاه های دولتی ایتالیا با توجه به رشته تحصیلی افراد تا 12000€ (یورو) است. بر خلاف دانشگاه های دولتی ایتالیا، دانشگاه های خصوصی این کشور پرهزینه اند و شهریه سالیانه آن ها ممکن است به 35000€ (یورو) نیز برسد. برخی از ارزان قیمت ترین دانشگاه های ایتالیا عبارت هستند از:

  • Mediterranean University of Reggio Calabria
  • University of Camerino
  • Free University of Bozen-Bolzano
  • University of Pisa

همان طوری که در مطالب فوق هم بیان شد، شهریه اخذ شده از دانشجویان خارجی مایل به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بسته به نوع دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. بر اساس آمار سایت Medlink Students متوسط شهریه سالیانه دندانپزشکی حدود EUR 4500 (یورو) در اکثر دانشگاه های پزشکی مخصوصا در دانشگاه سیه نا می باشد. در نمودار زیر نیز می توان با گرانترین و ارزانترین دانشگاه ایتالیا جهت تحصیل دندانپزشکی آشنا شد:

میانگین هزینه تحصیل سالیانه در ارزانترین و گرانترین دانشگاه ایتالیا برای تحصیل دندانپزشکی

هزینه زندگی دانشجویان دندانپزشکی در ایتالیا

ایتالیا برای دانشجویان دندانپزشکی نه تنها از نظر شهریه تحصیلی بلکه از لحاظ هزینه زندگی نیز مقصد مقرون به صرفه ای است. هزینه ای که بیش از هر عامل دیگری به علایق شخصی و نیز لایف استایل هر دانشجویی در ایتالیا بستگی دارد. مطابق آخرین آمارهای سایت Shiksha.com متوسط هزینه زندگی دانشجوی بین المللی دندانپزشکی در ایتالیا سالیانه حدود EUR 8400 (یورو) است. نکته بعدی اینکه هزینه زندگی دانشجویان در کشور ایتالیا از آیتم های مختلفی تشکیل شده است که به صورت زیر برآورد می شود:

  • هزینه اسکان دانشجویی: 600 الی EUR 1200 (یورو) در سال
  • هزینه غذایی: EUR 3600 (یورو)
  • مخارج شخصی: EUR 3600 (یورو)

همان طوری که در جدول زیر هم ملاحظه می شود، سطح این هزینه ها شهر به شهر متفاوت است:

شهرهزینه اسکان ماهانهحمل و نقل ماهانهغذا در رستوران ارزانسرگرمی (بلیط سینما)
رم700 تا EUR 1200 (یورو)351510
میلان600 الی EUR 1100391510
بولونیا500 الی EUR 80025159

همان طوری که در جدول فوق نیز مشاهده می شود، گرانترین شهر دانشجویی در ایتالیا شهر رم و ارزانترین شهر دانشجویی در این کشور نیز دانشگاه بولونیا می باشد. و نکته مهم بعدی هم اینکه همان طوری که در جدول فوق نیز مشاهده شد، بیشترین هزینه دانشجویان دندانپزشکی در ایتالیا 2024 صرف اجاره خانه می شود.

تحصیل رایگان دندانپزشکی در ایتالیا

طبق قوانین نظام آموزش عالی ایتالیا، تحصیل دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا توام با پرداخت شهریه تحصیلی است. از همین رو دانشجویان بایستی از قبل به فکر تامین بودجه لازم باشند. اما در این بین آنها با استفاده از گزینه های متنوعی همچون انتخاب دانشگاه های ارزان، اسکان در خوابگاه دانشجویی دولتی و یا هوم ایستی، انجام کار دانشجویی (کارهای پاره وقت) در کشور ایتالیا و نیز درخواست بورس تحصیلی به دو صورت زیر می توانند هزینه تحصیلی خودشان را تقلیل داده و یا اصلا به صورت رایگانی به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بپردازند:

بورسیه تحصیلی دندانپزشکی در ایتالیا

دوره های تحصیل تخصص دندانپزشکی در ایتالیا

اگر فرد علاقه مند به اخذ مدارک تخصصی در گرایش های مختلف دندانپزشکی مانند جراحی فک و صورت و یا تخصص ارتودنسی است باید ابتدا یک دوره 4 ساله علوم پایه را بگذراند و سپس در آزمون ورودی دوره های دندانپزشکی در این کشور شرکت کند و در صورت قبولی برای شرکت در دوره های 4 ساله کارشناسی دندانپزشکی اقدام نماید. سپس یک دوره انترنی یک الی 2 ساله را بگذراند. در حین تحصیل در 2 سال آخر دوره دندانپزشکی که اصطلاحا به دوره انترنی معروف است. دانشجویان در کلینیک های دندانپزشکی زیر نظر اساتید این رشته با بیماران تعامل داشته و دروس تئوری که گذرانده اند را به صورت عملی تمرین خواهند کرد تا برای کار در محیط کلینیک ها آماده شوند. در نهایت بعد از دریافت مدرک کارشناسی دندانپزشکی متقاضیان می توانند برای دوره های تخصص دندانپزشکی در آزمون های ورودی این رشته ها شرکت نمایند.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی

رشته دندان پزشکی رشته ای است که متقاضیان زیادی دارد و در خود کشور ایتالیا دارد همچنین متقاضیان بسیاری هستند که تمایل به ادامه تحصیل در این رشته پزشکی دارند. اگر فردی تمایل داشته باشد در این کشور به زبان ایتالیایی تحصیل خود را ادامه دهد، باید بتواند مدارکی را نشان دهد که اثبات نماید به این زبان مسلط است. پذیرش در دوره های پیش پزشکی این امکان را به فرد می دهد که در این کشور با زبان ایتالیایی آشنا شود و بعد بتواند در آزمون پزشکی (آلفاتست) شرکت کند و در صورت موفق شدن در این آزمون می تواند وارد دانشگاه هایی که به زبان ایتالیایی دروس پزشکی را ارائه می دهند، شود.

همواره باید توجه داشت که اخذ پذیرش در رشته پزشکی به زبان ایتالیایی در این کشور آسان تر است. صندلی های بیشتری در دانشگاه های ایتالیا برای علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی در این کشور برای ایتالیایی زبان ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر نکات ذکر شده، امکان کاریابی برای پزشکان ایتالیایی زبان در این کشور بسیار بیشتر است. مطابق سایت Gianberry.com فعلا سه دانشگاه زیر در کشور ایتالیا برنامه های دندانپزشکی خودشان را به زبان انگلیسی ارایه می دهند:

دانشگاهنوع دانشگاهمدت تحصیل
دانشگاه ساپینزای رومدولتی6 سال
دانشگه سیه نا
دانشگاه یونیکامیلوسخصوصی6 سال

تحصیل رشته پرطرفدار پزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

رشته دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است و برای این امر باید بتوان مدرک زبان انگلیسی با شرایط مقتضی را ارائه داد. می توان در دوره های پیش پزشکی در ایتالیا شرکت نمود و یا این که از همان اول برای آزمون ورودی که در دانشگاه های دندانپزشکی برگزار می شود، شرکت کرد. در سال های اخیر دانشگاه های زیادی در ایتالیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای متقاضیان فراهم نموده اند. مدرک زبانی که ارائه می شود باید در حداقل در سطح نمره 6 آزمون آیلتس باشد و باید دانش کافی را برای پذیرش و قبولی در آزمون های مربوطه داشت.

برخی دوره های انگلیسی زبان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

لازم به ذکر است اگر نمره آیلتس کم تری ارائه شود، می توان قبل از ورود به دانشگاه دوره های زبان انگلیسی را در این کشور گذراند و بعد از اتمام این دوره وارد دانشگاه ها شد. اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی کشور ایتالیا به زبان انگلیسی بسیار دشوار است و تنها افرادی با رزومه های قدرتمند می توانند پذیرش تحصیلی دریافت کنند. آزمون های مورد تایید زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا عبارتند از:

  • TOEFEL حداقل نمره 78
  • IELTS حداقل نمره 6
  • Tolimo حداقل نمره 600
  • FCE حداقل نمره 169

اخذ نمرات اعلام شده برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا در سال 2023 نیز الزامی است.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان

برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان چند گزینه پیش رو است. اگر فرد قبلا یک دوره ای به زبان ایتالیا در این کشور تحصیل کرده دیگر لزومی به ارائه مدرک زبان ندارد. همچنین اگر بتواند اثبات کند که قبلا در یک کشور انگلیسی زبان تحصیل نموده، دیگر لزومی به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارد و یا در صورتی که اثبات کند زبان مادری وی انگلیسی است. در صورت عدم وجود یکی از شرایط بالا بهتر است که مدرک زبان برای اخذ ویزای تحصیل ایتالیا ارائه شود. چرا که حتی اگر دانشگاهی بدون مدرک زبان پذیرش دهد٬ سفارت بدون مدرک زبان برای کسی ویزا صادر نمی کند.

ویزای تحصیلی ایتالیا رو در کمترین زمان دریافت کن

آزمون IMAT در ایتالیا

آزمون IMAT مخفف International Medical Admission Test یک آزمون بین المللی است که همه علاقمندان به تحصیل پزشکی در ایتالیا باید در این آزمون شرکت کنند. این آزمون شباهت فراوانی به کنکور ورودی دانشگاه در کشور ایران دارد با این تفاوت که برای هر سوال 5 گزینه وجود دارد. IMAT یک آزمون کاغذی است که در آن 60 سوال مطرح شده است و هر فرد برای پاسخ به آن 100 دقیقه فرصت خواهد داشت. این آزمون هر ساله در هفته دوم سپتامبر برگزار می گردد و دانشجو می بایست بصورت حضوری در مراکزی که آزمون برگزار می گردد از قبل ثبت نام نموده و شرکت نمایند.

سوالات مربوط به آزمون IMAT به شرح زیر است:

  • قسمت اول شامل 12 سوال اطلاعات عمومی و 10 سوال استدلال منطقی (تست هوش)
  • قسمت دوم شامل 18 سوال زیست شناسی
  • قسمت سوم شامل 12 سوال شیمی
  • قسمت چهارم شامل 8 سوال فیزیک و ریاضی

هر فرد باید در رقابت با سایرین، نمره بیشتری دریافت کند که در جدول زیر ارائه شده است.

نوع پاسخدرستغلطبدون پاسخ
نمره1.50.4-0

یکی از معایب آزمون آیمت، عدم برگزاری آن در ایران است. تمامی علاقمندان به شرکت در این آزمون باید برای اخذ نمره کافی به یکی از 20 کشور برگزار کننده آن سفر داشته باشند.

شرایط ویژه آزمون IMAT

برای شرکت در دوره های دندانپزشکی در کشور ایتالیا شرکت در آزمون IMAT همواره الزامی نیست و تنها برخی از دانشگاه های این کشور شرکت در این آزمون را الزامی کرده اند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ارائه نمره این آزمون می تواند باعث سهولت اخذ پذیرش از دانشگاه های دیگر در این کشور شود. شرکت در این آزمون برای این دانشگاه ها با محاسبه ظرفیت (غیر اتحادیه اروپا) الزامی است:

نام دانشگاهظرفیت پذیرش
تورینو30
میلان15
میلان بیکوکا15
پاویا30
پادوا10
بلونیا15
تورورگاتا10
ساپینزا10
ناپولی فدریکوی دوم15
دوئیجی وان ویتلدی (مورد تایید وزارت بهداشت نیست)40
باری30
مسینا30
سیه نا (صرفا برای رشته دندانپزشکی)15

دانشگاه دوئیجی وان ویتلدی یک دانشگاه خصوصی بوده و شهریه ای حدود 7000€ (یورو) داراست. این دانشگاه از بورسیه های درون دانشگاهی برخوردار است.

اجازه کار در حین تحصیل در ایتالیا

در کشور ایتالیا متقاضیانی که به بهانه تحصیل وارد این کشور شده اند و اقامت خود را به دست آورده اند در این کشور اجازه کار در حین تحصیل دارند.

مقطع تحصیلیاجازه کار قانونی
مقطع لیسانس20 ساعت
مقطع فوق لیسانس20 ساعت
دکترا30 ساعت

دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی نیز می توانند بعد از اتمام تحصیلات خود در دوره های عملی و کارورزی شرکت نماید و در طول این دوره ها در بعضی مواقع می توان حقوق نیز دریافت نمود و در پایان این دوره چنانچه کارفرما از شما رضایت کامل را داشته باشد و با شما قراردادی را منعقد نماید می توان درخواست تمدید اقامت را داد. همچنین این کشور بعد از اتمام تحصیلات اجازه می دهد در این کشور حضور داشت و در جستجوی کار بود و در صورت یافتن کار می توان اقامت خود را تمدید نمود.

شرایط کار در ایتالیا در طی سال های اخیر نسبت به سال های قبل بهتر شده است و اقتصاد ایتالیا توانسته است خود را به رتبه هشتم برساند. میزان درآمد هر فرد در کشور ایتالیا در سال 2024 برای کار نیمه وقت ساعتی 8€ تا 21€ (یورو) است. البته آمار بیکاری در ایتالیا حدود 11% است و پیدا کردن کار برای کسانی اتفاق می افتد که به زبان ایتالیایی مسلط باشند. منتهی چون هزینه زندگی در ایتالیا خیلی پایین است تحصیل پزشکی در ایتالیا نیز بسیار پرطرفدار است.

چطور میشه دغدغه های کار در ایتالیارو برطرف کرد؟

دروس تخصصی رشته دندانپزشکی در ایتالیا

دانشجویانی که مایل به دریافت مدرک دندانپزشکی هستند می بایست در نظر داشته باشند دروسی را به صورت تخصصی به آن ها آموزش داده خواهد شد. این دروس شامل موارد زیر می باشد:

  • آمار تخصصی
  • بیولوژی سلولی
  • مولکولی
  • میکروبیولوژی دهان و دندان
  • آناتومی سر و گردن
  • رادیوگرافی دندانی
  • اکولوژی
  • کلینیک دندانپزشکی

تحصیل دندانپزشکی با استفاده از بورسیه در ایتالیا

یکی از مزایای تحصیل در کشور ایتالیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی می باشد که این کشور به متقاضیانی که امکان پرداخت هزینه تحصیل خود را ندارند، ارائه می دهد. این کشور به کشورهای جهان سوم که ثابت نمایند نمی توانند هزینه های تحصیل خود را پوشش دهند انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی را ارائه می دهد. انواع بورسیه های تحصیلی در کشور ایتالیا عبارتند از:

  1. بورسیه تحصیلی استانی در ایتالیا: پوشش هزینه تحصیل، خوابگاه و پرداخت مبلغی به صورت نقد
  2. بورسیه تحصیلی طلایی در ایتالیا: پوشش بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجویان خارجی
  3. بورسیه تحصیلی نقره ای در ایتالیا: یک کمک هزینه نقدی با توجه به شرایط مالی دانشجو

باید اشاره داشت که دریافت بورسیه های طلایی و نقره ای در ایتالیا کار بسیار دشواری است.

تحصیل دندانپزشکی با استفاده از بورسیه در ایتالیا

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در دانشگاه های ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در هر دانشگاه متغیر می باشد. به صورت کلی می توان به مدارک زیر اشاره نمود:

  • اصل و ترجمه مدرک شناسایی معتبر مانند پاسپورت
  • اصل و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم، پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات)
  • مدرک زبان معتبر مانند آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6
  • در صورت وجود، ارائه مدرک زبان ایتالیایی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک

جهت پذیرش تحصیلی از ایتالیا، ترجمه رسمی لازم نیست اما برای صرفه جویی در هزینه ها بهتر است انجام شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

اگرچه ایتالیا با ارائه بورسیه های مختلف کشوری ارزان قیمت برای تحصیل به حساب می آید اما در سال 2024 ویزای همراه صادر نمی کند. در واقع اگر کسانی که می خواهند به ایتالیا بروند متاهل هستند باید هر دو برای تحصیل اقدام کنند یا کلا مقصد خود را به کشورهایی که ویزای همراه صادر می کنند مثل سوئد و دانمارک تغییر دهند. مدارک لازم برای اخذ ویزای ایتالیا متعددند و مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای ورود با مراجعه به سایت Vistoperitalia.esteri.it
  • نامه پذیرش دانشگاه یا کالجی در ایتالیا
  • کپی برابر اصل پاسپورت
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی تمکن مالی (نامه بانک) که مطابق سایت Education Abroad، حداقل مبلغ آن برای سال تحصیلی 2024 در حدود EUR 448.07 (یورو) و کلا EUR 5824.91 (یورو) در سال می باشد.
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • Cv یا رزومه
  • Sop یا انگیزه نامه
  • مدرکی دال بر اینکه خانه یا خوابگاهی در ایتالیا تهیه شده است
  • گواهی واکسیناسیون برای یک سری کشورهای خاص از جمله گینه و کنگو
  • هزینه درخواست به مبلغ 50 تا US$ 70 (دلار) بسته به ملیت دانشجویان

نکته مهم و مورد تاکید دیگر درباب مدت زمان رسیدگی به درخواست این ویزای ایتالیاست که معمولا بین 1 تا حداکثر 3 هفته طول میکشد تا سفارت به درخواست متقاضیان پاسخ دهد.

قوانین مهاجرت به کشور جذاب ایتالیا در سال 2023

مجوز اقامت برای ویزای دانشجویی ایتالیا

دانشجویانی که دارای ویزای دانشجویی ایتالیا هستند در طی 8 روز کاری فرصت خواهند داشت تا با مراجعه به اداره پست محلی برای اخذ مجوز اقامتی (permesso di soggiorno) درخواست ارائه دهند. در همین جا آنها فرم های درخواست مربوطه را دریافت کرده، آنها را تکمیل و به همراه مدارک زیر به مسئول مربوطه ارائه می کنند:

  • کپی از پاسپورت ملی (مخصوصا از صفحه بیو دیتا و صفحات مهر ویزا)
  • کپی از بیمه سلامت
  • کپی نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیایی

شرایط کار دندانپزشکی در ایتالیا

همانند اغلب کشورهای اروپایی در ایتالیا نیز رشته دندانپزشکی جزء رشته مشاغل پر درآمد محسوب می شود و شانس استخدام فارغ التحصیلان دندانپزشکی در این کشور خیلی بالاست. در حال حاضر مطابق گزارش به روز سایت Explorer Salary، متوسط درآمد دندانپزشکان در کشور ایتالیا در حدود 8730 € (یورو) می باشد. این در حالی است که حداقل سطح درآمدی دندانپزشکان در این کشور در حدود 4020€(یورو) و حداکثر سطح درآمدی آنها نیز در حدود 13900 € (یورو) می باشد:

میانگین درآمد دندانپزشکان در ایتالیا

در بین خود دندانپزشکان نیز بیشترین درصد افزایش حقوق به ترتیب مربوط به اورتودنتیست ها (28%)، پریدودنتیست ها (20%)، اندودنتیست ها (19%) و پروستدودونتیست ها (19%) می باشد. نکته مهم دیگر که با توجه به نمودار زیر می توان نتیجه گرفت که بهترین شهر ایتالیا برای کار دندانپزشکی شهر میلان است. چرا که متوسط درآمد دندانپزشکان در این شهر به حدود €9970 (یورو) می رسد:

مقایسه شهرهای ایتالیا براساس سطح درآمد دندانپزشکان (یورو)

دریافت اقامت دائم و اخذ تابعیت در ایتالیا

افرادی که برای تبدیل شدن به پزشک راهی ایتالیا می شوند، معمولا علاقمند هستند تا برای زندگی در ایتالیا اقامت بدست آورند. در بسیاری از موارد کشور ایتالیا شرایطی مشابه به کشور ایران دارد و همین مسئله سبب آسودگی خاطر بسیاری از افراد می شود. راه های فراوانی وجود دارد که به کمک آن امکان اخذ اقامت دائم ایتالیا ممکن می شود. بسته به شیوه مهاجرت به ایتالیا، شیوه متفاوتی برای اخذ اقامت در این کشور وجود خواهد داشت. در جدول زیر شرایط اخذ اقامت در کشور ایتالیا بیان شده است

نوع اقامتمدت زمان
اجازه اقامت تحصیلیتا پایان دوره تحصیل
اجازه کاریابیتا یک سال پس از اخذ مدرک
اقامت کاریتا پایان قرارداد کاری با قابلیت تمدید
اقامت دائم از طریق کار5 سال
اقامت از طریق اجاره ملک رسمی در شهرداری2 سال
اقامت دائم بدون محدودیت

متقاضیان تحصیل در ایتالیا 2024 می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا 2024 پرسش های زیر را بهمراه دارد:

  • آیا برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا باید در آزمون ورودی شرکت کرد؟ افرادی که قصد تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا را دارند باید در آزمون IMAT یا آلفا تست شرکت کنند.
  • امکان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد؟ تعداد محدودی از دانشگاه های پزشکی در کشور ایتالیا، دوره های دندانپزشکی به زبان انگلیسی برگزار می کنند.
  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی چیست؟ متقاضیان تحصیل در این رشته به زبان ایتالیایی باید در آزمون آلفا تست شرکت کنند.
  • طول دوره دندانپزشکی در کشور ایتالیا چند ساله است؟ 6 سال به طول خواهد انجامید.
  • متوسط شهریه تحصیل این رشته محبوب در ایتالیا چقدر است؟ متوسط شهریه سالیانه دندانپزشکی حدود EUR4500 (یورو) در اکثر دانشگاه های پزشکی مخصوصا در دانشگاه سیه نا می باشد.
  • آیا دانشجویان رشته دندانپزشکی اجازه کار ضمن تحصیل را خواهند داشت؟ رشته تحصیلی افراد خللی در اجازه کار آن ها به عنوان دانشجو ایجاد نمی کند و دانشجویان رشته دندانپزشکی نیز می توانند در ایتالیا به صورت نیمه وقت کار کنند.
5/5 - (55 امتیاز)

62 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

  1. ریحانه گفت:

    درود ببخشید دوره دندانپزشکی به ایتالیایی لیسانسه یا دکتری؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دوره لیسانس 5 ساله و پیوسته هست. شما بعد از این 5 سال پزشک خواهید شد و اگر تمایل داشته باشید می تونید در دوره تخصص شرکت کنید.
      در اکثر کشورهای جهان همین روال وجود داره

  2. آیسا محبی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی داروسازی ام الان می خوام برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا اقدام کنم
    معادل سازی ممکن هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر باید آزمون ورودی شرکت کنید و بعد اقدام کنید

  3. ثنا گفت:

    سلام من یه سوالی داشتم من امسال فارغ التحصیل شدم دیپلم گرفتم میخوام واسه رشته دندان به زبان ایتالیایی اقدام کنم یعنی واسه سال ۲۰۲۳ ولی میگن اصل مدرک دیپلم واسه سفارت لازمه که اصل مدرک ۱ سال طول میکشه بیاد ایا با گواهی موقت دیپلم میشه الفاتست شرکت کنم؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای شرکت در آزمون مشکلی نخواهید داشت

  4. Ali گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده دانشجو سال سوم دانشگاه yerevan state medical university کشور ارمنستان هستم میخواستم بدونم که ایا امکان انتقالی همراه با تطبیق واحد کامل به یکی از دانشگاه های تایید کشور ایتالیا است؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این موضوع رو باید با دانشگاه درمیون بذارید ولی در کل باید از ابتدا خیلی از دروس رو مطالعه کنید

  5. علی گفت:

    سلام دیپلم تجربی هستم اما مدرک زبانم تا فور کرنر ۱۴ هست
    برای تحصیل در رشته دندانپزشکی ایتالیا کافی هست یا خیر؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این دوره های زبان که شما تحصیل کردید مقدمه ای هست برای این که شما بتونید در آزمون تافل یا آیلتس شرکت کنید و نمره کافی رو به دست بیارید

  6. سارا گفت:

    سلام
    من دیپلم انسانی هستم میخواستم دندون ایتالیا بخونم .امکانش هس یا به مشکل میخورم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مشکلی نیست فقط باید آزمون ورودی نمره خوب بگیرید

  7. ريحاني گفت:

    عرض سلام و تشكر از پاسخگويي شما
    لطفا بفرماييد دانشجوي سال دوم دندانپزشكي مورد تاييد در مجارستان چگونه ميتواند به يكي از دانشگاههاي مورد تاييد ايتاليا منتقل شود ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این یک توافق بین دانشگاهی هست. باید ببینید از طریق دانشگاه شما میشه به یک دانشگاه ایتالیایی انتقالی گرفت یا نه. این مسئله رو نمیشه به راحتی تایید یا رد کرد

  8. مریم گفت:

    سلام
    ببخشید من تحقیق کردم با بورس استانی تحصیل در ایتالیا، تحصیل میتونه به رایگان برسه. مگر اینکه بورس استانی برای غیر اروپایی ها نباشه.
    بورس استانی برای غیر اروپایی ها نیست؟

    الان شرط تمکن 500 هستش یا 900؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید از بورسیه استفاده کنید.
      تمکن مالی ایتالیا در حدود 600 یورو در ماه هست

  9. مهراد گفت:

    جراحی فک و صورت در ایتالیا جزو گرایش های دندان پزشکی است یا پزشکی ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در شاخه دندانپزشکی هست

  10. حسین گفت:

    سلام وقت بخیر.هزینه ثبت نام در آزمون آیمت و سفر ب ایتالیا جهت شرکت در آزمون حدودا چقدر میشه؟قبل از شرکت و قبولی در آزمون آیمت ویزا میدن؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای این که آزمون آیمت بدید می تونید برید ترکیه که هزینه هاتون خیلی کمتر بشه.

  11. اناهیتا گفت:

    سلام چند تا دانشگاه به زبان انگلیسی برای دندان پزشکی در ایتالیا وجود داره ؟ و اینکه حداقل نمره قبولی imat اونا چه قدره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      دو تا دانشگاه به زبان انگلیسی وجود داره در مورد آزمون هم پیشنهاد میکنم مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا رو کامل مطالعه نمایید تا ابهامی برای شما باقی نمونه

  12. حسام گفت:

    سلام،شرایط تحصیل تخصص دندانپزشکی در ایتالیا رو هم توضیح دادین در سایتتون؟من مدرک عمومی رو دارم

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر اما در مورد تحصیل تخصص پزشکی در هلند رو میتونید مطالعه نمایید

  13. فاطیما گفت:

    سلام وقت بخیر
    من در پایه یازدهم هستم رشته ریاضی اما قصد خوندن دندون پزشکی در ایتالیا رو دارم
    حتما باید رشتم تجربی باشه؟ اگر اره میخوام سال آخر رو تغییر رشته بزنم
    و اینکه حداقل نمره ایمت برای قبولی چقدره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      نه ریاضی هم میشه برای دندان در ایتالیا اقدام کرد
      در خصوص آزمون IMAT این مقاله رو مطالعه کنید

  14. مهيا گفت:

    سلام من ٣٣ سالم هست و كارشناسي كامپيوتر دارم
    ايا ميتونم واسه تحصيل رشته دندانپزشكي در ايتاليا اقدام كنم؟ شانس قبولي دارم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید اقدام کنید اما یک مقدار ریسک خواهید داشت

  15. بهار گفت:

    در کدام دانشگاه ایتالیا میشه دندان به زبان اینگلیسی خواند؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      دانشگاه سیه نا

  16. عاطفه گفت:

    سلام من 28سالم هستش و فارغ اتحصیل رشته کارشناسی هوشبری هستم.میخواستم بدونم امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا با توجه به سنم وجودداره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این امکان وجود داره و میتونید دندانپزشکی بخونید
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  17. دنتیست گفت:

    سلام و تشکر به خاطر توضیحات کامل شما.من قصد دارم در آینده(چن سال بعد که فارغ اتحصیل شدم) برای oral biology phd آمریکا یا اروپا اقدام کنم.به نظر شما کدوم فاند میدن و اینکه کدوم کشور بهتره من زبانشون رو بیاموزم

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در کل بیشتر کورس ها در مقطع PHD به زبان انگلیسی هم ارائه میشن به همین خاطر بهتره که زبان انگلیسی تون رو تقویت کنید ضمن اینکه هم در امریکا و هم در اروپا میشه برای فاند گرفتن اقدام کرد منتها بستگی به رزومه شما داره در انتها که چه دانشگاهی حاضر به این کار بشه

  18. ن.ع گفت:

    سلام.آزمون آیمت به زبان انگلیسی یا ایتالیایی هستش؟ و اینکه برای سال تحصیلیی جدید چه تاریخی آزمون آیمت هست و برای سال تحصیلی ۲۰۲۱ میرسه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      آزمون آیمت به زبان انگلیسی هست و در شهریور هر سال برگزار میشه
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  19. Hamed گفت:

    سلام من متولد ۷۴ هستم و لیسانس دارم و الان سرباز هستم و مهر ۱۴۰۰ سربازیم تموم میشه و در حال حاضر دارم ایتالیایی می خونم که بعد سربازی برای دندانپزشکی ایتالیا اقدام کنم، چند تا سوال دارم؟
    حتما آزمون ورودی رو باید بدم یا نه نمره زبان ایتالیایی کفایت می کنه؟
    با توجه به سنم مشکلی وجود نداره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا باید حتما آزمون ورودی بدید و همینطور مدرک زبان ایتالیایی داشته باشید
      اما سنتون برای این قضیه مشکلی نداره

    2. عرفان گفت:

      سلام وقت بخیر فقط یه دانشگاه به زبان انگلیسی دندانپزشکیو ارائه میده ؟

      1. داوری گفت:

        سلام
        بله همینطوره

  20. شاهين گفت:

    سلام خسته نباشيد.
    اگر در ايتاليا براي رشته دندانپزشكي نتونيم در آزمون قبول شويم ديپورت ميشيم از كشور ايتاليا يا اينكه يه دورهايو بايد بگذرونيم و دوباره بايد امتحان بديم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در صورتی که نتونید در آزمون قبول بشید ناچار به بازگشت خواهید شد

  21. گیتی گفت:

    سلام پسرم الان داره مسکو دندانپزشکی می خونه
    آیا راه حلی وجود داره که بره کشوری مثل ایتالیا و یا جای دیگه بورسیه بگیره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      راه حلش اینه که باید با دانشگاه کشور مقصد مکاتبه کنه و ببینه که انتقالی می پذیرن یا خیر

  22. گیتی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    پسر من الان داره روسیه دندانپزشکی می خونه
    آیا میتونه انتقالی بگیره به کشوری مثل ایتالیا یا جای دیگه
    اینجا شهریه ها خیلی بالا هست می خوام اگر بشه بورسیه استفاده کنه

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      تنها راهش مکاتبه آقا پسر شما با دانشگاهیه که می خواد ازش انتقالی بگیره تا ببینه اون دانشگاه می پذیره یا خیر

  23. mani گفت:

    بسیار از مقاله خوبتون ممنونم

  24. Saba گفت:

    Salam
    Khastam tashkor konam az saiteton
    Mamnun

  25. sohrab گفت:

    ممنون از اطلاعاتتون حتما بابت مشاوره حضوری وقت می گیرم

  26. مونا متقی گفت:

    ازمون دندانپزشکی نسبت به ایران راحت تره؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ارادت
      خیر، برای قبولی در آزمون هر کشوری سختی هایی وجود دارد که نیاز است در این خصوص پیش از اقدام حتما اطلاعات دریافت نمایید.

  27. ali ram گفت:

    بابت مقاله خوبتون تشکر میکنم اگه میشه راجه به رشته پزشکی در این کشور هم مطلب بذارید

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض ارادت
      مقاله تحصیل پزشکی در ایتالیا راهنمای خوبی برای شما میباشد.

  28. داودی گفت:

    آیا پذیرش پزشکی به راحتی انجام پذیره

    1. رهنما گفت:

      سلام و احترام
      اخذ پذیرش پزشکی نیز شرایط خاص خود را داراست که پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از آن مقاله تحصیل پزشکی در ایتالیا را مطالعه نمایید.

  29. ترنم گفت:

    خواهر من شرکت کرد در آزمون پزشکی ایتالیا کاملا سخت بود و از طریق شما به مجارستان رفت و قبول شد اکنون آلمان داره رایگان میخونه مرسی ازتون

    1. رهنما گفت:

      عرض احترام
      باعث خرسندی ماست

  30. احمد گفت:

    گرفتن پذیرش چه مدت طول میکشه

    1. رهنما گفت:

      سلام و احترام
      اخذ پذیرش بسته به رزومه شما بین یکماه تا 3 ماه زمان نیاز دارد.

      1. پارسا گفت:

        سلام وقت شما بخیر
        من ارشد بیوشیمی بالینی رو دارم ، امسال ۲۴ سالمه
        میخواستم بدونم با وجود اینکه سال بعد ۲۵ ساله میشیم امکان پذیرش در دندان پزشکی ایتالیا رو دارم ؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          بله شما قادر خواهید بود توی این دوره شرکت کنید. فقط قبل از اون باید برای شرکت در آزمون آماده بشید.

  31. بیژن گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *