ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

اگر متقاضیان تحصیل پزشکی بدنبال تحصیل ارزان و با کیفیت هستند، مطمئنا تحصیل دندانپزشکی در روسیه میتواند گزینه ایده آلی محسوب شود. بنابراین، شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه به دلیل هزینه مقرون به صرفه و اعتبار مدرک تحصیلی در این کشور برای اکثر دانش آموزان و دانشجویان خارجی مطلوب ارزیابی می شود. اصولا، تحصیل در کشور روسیه به واسطه سیاست تخصیص سوبسید دولتی به شهریه های دانشگاهی کاملا در راستای منافع دانشجویان قشر با درآمد متوسط و ضعیف می باشد. علاوه بر این، فرآیند پذیرش ساده و آسان نیز از امتیازات تحصیلی روسیه می باشد.

  • در حال حاضر شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در روسیه چیست؟
  • آیا بدون مدرک زبان هم می توان در دندانپزشکی روسیه پذیرش گرفت؟
  • مدارک لازم برای تحصیل در این رشته تحصیلی چیست؟
  • برنامه دندانپزشکی در روسیه چند سال طول می کشد؟
  • سطح شهریه دانشجویان دندانپزشکی در روسیه چقدر است؟
  • فرآیند اخذ ویزای تحصیلی در روسیه به چه ترتیبی است؟
  • وضعیت کاری و سطح درآمد دندانپزشکان در روسیه چگونه است؟

علاقمندان به تحصیل دندانپزشکی در روسیه می توانند پس از پایان تحصیل خود در دوره های تخصص نیز شرکت کنند و به عنوان یک متخصص وارد بازار کار دندانپزشکی نه تنها در روسیه بلکه در سراسر جهان شوند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با توجه به سابقه خود در اعزام دانشجو به روسیه، می تواند تحصیل دندانپزشکی در روسیه را به شما توصیه کند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه در 2024

رشته دندانپزشکی با عنوان دکتر دهان شناسی یا (Doctor of Stomatology (D.S معروف است و این دوره معمولا در اکثر دانشگاه های روسیه یک دوره تخصصی و 5 ساله می باشد. از این 5 سال دوره تحصیلی، 1 سال مربوط به دوره آمادگی زبان می باشد که برای متقاضیان خارجی اجباری است. لازم است بدانید که تحصیل دندانپزشکی در روسیه هم به زبان انگلیسی و زبان روسی امکان پذیر می باشد. اما مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی روسیه در 2024 به شرح زیر می باشد:

  • انتخاب برنامه و دانشگاه
  • اطلاع درباره بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی
  • آماده سازی مدارک مورد نیاز
  • شرکت در آزمون ورودی
  • دریافت دعوت نامه و درخواست ویزای تحصیلی روسیه

یکی از شرایط تحصیل در این رشته، سن داوطلبان می باشد. سن متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در روسیه نباید بالای 27 سال باشد. از شروط اصلی دیگر در تحصیل رشته دندانپزشکی روسیه ارائه مدرک دیپلم متوسطه می باشد که جمع نمرات داوطلبان در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی بایستی بالای 50% نمرات باشد، همچنین متقاضیان تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی باید مدرک زبان IELTS یا TOEFL خود را قبل از پذیرش اخذ و هنگام درخواست به دانشگاه مورد نظر ارائه نمایند.

BDS (لیسانس دندانپزشکی)/ MDS (فوق لیسانس دندانپزشکی)برنامه های تحصیلی
5 سالمدت تحصیل BDS
3 سالمدت تحصیل MDS
انگلیسی/ روسیزبان آموزش

شهریه ها و هزینه زندگی در روسیه

یکی از امتیازات اصلی و قابل توجه تحصیل دندانپزشکی در روسیه، هزینه تحصیل مقرون به صرفه در کشور روسیه می باشد. دولت روسیه در قبال شهریه های دانشگاهی به دانشجویان خارجی سوبسیدهایی تا 90%-80% می دهد، این به آن معنا است که دانشجویان خارجی در حال تحصیل در کشور روسیه ملزم به پرداخت فقط 20%-10% هزینه واقعی تحصیل دندانپزشکی در کشور روسیه می باشند. شهریه سال تحصیلی از RUB170-RUB430 روبل ($3000-$7500 دلار آمریکا) متغیر است. این هزینه نیز بسته به دانشگاه محل تحصیل، مدرک اساتید و محتوای برنامه های تحصیلی متغیر می باشد. در جدول زیر شهریه برخی از دانشگاه های پزشکی روسیه را در سال 2024 مشاهده می نمائید:

نام دانشگاهعنوان مدرکمدت تحصیلزبان آموزشهزینه (روبل)
دانشگاه فدرال کازانتخصص در دهان پزشکی5 سالانگلیسی و روسی218400RUB
دانشگاه دولتی اول مسکو آی.ام. شفچنکوتخصص مراقبت دندان5 سالانگلیسی و روسی
دانشگاه دولتی اول مسکو آی.ام. شفچنکودندانپزشکی اورتوپدی و دندانپزشکی کودکان2 سالانگلیسی و روسی316000RUB
دانشگاه دولتی لومونوسوف روسیهدندانپرشکی2 سالانگلیسی و روسی721000RUB

از طرف دیگر دانشجویان دندانپزشکی همانند دیگر دانشجویان در کشور روسیه بایستی بودجه کافی برای تامین مخارج زندگی اشان داشته باشند. هزینه ای که فعلا در روسیه 2024 برای هر دانشجو ماهیانه بین 15000 الی RUB 20000 (روبل) معادل 201 الی USD 268 (دلار) می باشد. این هزینه خود از انواع آیتم های هزینه ای مختلف مثل حمل و نقل، اسکان، اجاره خانه و … تشکیل می شود. منتها بیشترین درصد هزینه ای در بین این هزینه ها مربوط به هزینه اسکان یا اجاره خانه می باشد. مخصوصا که دانشجویی بخواهد آپارتمان شخصی در مسکو اجاره کند.

واقعیتی که نمود آماری آن را در نمودار زیر ملاحظه می کنید:

مقایسه هزینه خوابگاه و آپارتمان در روسیه

بورسیه دندانپزشکی در روسیه

دانشگاه های روسیه در تلاش هستند تا دانشجویان را به علم آموزی بیش تر ترغیب کنند. چرا که از این راه می توانند جایگاه خود را در میان دانشگاه های جهان نیز بهبود ببخشند و در نتیجه از این طریق رشد ویژه ای را تجربه خواهند کرد. حال به منظور تقویت سطح علمی دانشجویان خود، بورسیه های تحصیلی را نیز در نظر گرفته اند که صرفا در اختیار دانشجویان برتر این دانشگاه ها قرار می گیرد. بورسیه دندانپزشکی در روسیه به گونه ای است که دانشجویان می توانند تمام یا بخش عمده ای از شهریه دانشجویی خود را در طول تحصیل در روسیه پرداخت کنند. پس در نتیجه بهتر است بدون توجه به امکان دریافت بورسیه دندانپزشکی در روسیه، توان مالی خود را برای تحصیل در این کشور بسنجید و سپس اقدامات لازم جهت اعزام دانشجو به روسیه را انجام دهید.

بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل دندانپزشکی در روسیه

علاوه بر بررسی رتبه بندی بهترین دانشگاه های روسیه در بین کشورهای BRICS رتبه بندی جهانی این دانشگاه ها نیز در نمودار زیر مشخص شده اند:

بهترین دانشگاه های پزشکی روسیه

به لحاظ اعتبار علمی، دانشگاه های پزشکی روسیه از جمله معتبرترین و معروفترین دانشگاه های جهانی می باشند. این دانشگاه ها با ارائه برنامه های تحصیلی با آخرین متدها و استانداردهای بین المللی و برترین کیفیت آموزشی معروف هستند. با اینکه دانشگاه های روسیه به لحاظ سطح کیفی و امکانات آموزشی قابل مقایسه با دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان نمی باشند اما، هزینه مقرون به صرفه و کیفیت مناسب آموزشی از امتیازات این دانشگاه ها می باشد. از برترین دانشگاه های پزشکی روسیه در سال 2024 می توان به موارد زیر اشاره نمود.

دانشگاهرتبه در بین کشورهای BRICS
دانشگاه لومونوسوف مسکو5
دانشگاه نووسیبریک11
دانشگاه دولتی سن پترزبورگ13
دانشگاه دولتی تومسک (TSU)17
دانشگاه فدرال کازان23

شرایط کار حین و پس از تحصیل دندانپزشکی در روسیه

واقعیت این است که هدف دانشجویان خارجی از انجام کار پاره وقت در روسیه تنها تامین بخشی از هزینه های تحصیلی خود در کشور روسیه نیست. بلکه آنها از این طریق می توانند با محیط کاری و شرایط آن آشنا شده و در صورت تمایل حتی برای اقامت پس از فارغ التحصیلی در این کشور مهیا شوند. از همین رو نیز دانشجویان بین المللی رشته دندانپزشکی نیز مجاز هستند تا در این کشور به مدت 20 ساعت در هفته کار بکنند.

منتها آنها با توجه به نوع کار در 2 دسته زیر قرار می گیرند:

شرایط کار حین و پس از تحصیل دندانپزشکی در روسیه

بنابراین دانشجویان رشته دندانپزشکی در روسیه از طریق کار نیمه وقت می توانند ضمن کسب درآمد همچنین یک سابقه کاری نیز به دست آورند. و اما با اینکه در سالیان گذشته دولت روسیه هیچ گونه مجوز اقامت پس از تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار نمی داد ولی از سال 2024 اوضاع تغییر یافته و طبق قانون جدید کشور روسیه دانشجویان به محض فاغ التحصیلی از دانشگاه های روسیه می توانند برای اخذ مجوز اقامت پسا تحصیل خود با هدف جستجوی کار اقدام کنند. این مجوز اقامتی تا 180 روز اعتبار دارد و دانشجویان در طی این مدت می توانند به پیشنهاد کاری خوبی در روسیه دست یابند.

شرایط کاری دندانپزشکان در روسیه

دانشجویان دندانپزشکی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های روسیه دو راه پیش رو خواهند داشت. مسیر اول این است که آنها برای کار و زندگی کشور دیگری را انتخاب بکنند. ولی مسیر دوم این است که آنها یک پیشنهاد کاری از کشور روسیه پیدا کرده و با اخذ ویزای کاری در این کشور به کار دندانپزشکی بپردازند. آنها با تکیه بر تخصص و مهارت خود در کلینیک های دندانپزشکی و یا حتی در بیمارستان ها و آزمایشگاه های مختلف به کار خود ادامه دهند. در حالی که از سطح درآمدی خوبی نیز برخوردار شوند. در حال حاضر متوسط درآمد خالص ماهیانه دندانپزشکان در کشور روسیه در حدود $2880 (دلار) می باشد.

این درحالی است که متوسط درآمد خالص یک کارگر ساده در این کشور ماهانه حدود US$ 1204 (دلار) است:

متوسط درآمد ماهیانه در روسیه

مدارک مورد نیاز برای پذیرش دندانپزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه و دندانپزشکی در این کشور مزایا و امتیازات فراوانی دارد. پذیرش آسان، عدم نیاز به آزمون پذیرش، کیفیت آموزشی بالا، تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه های تحصیل و زندگی مقرون به صرفه مدارک معتبر و غیره از امتیازات ویژه روسیه برای دانشجویان می باشد. اما دانشگاه های پزشکی در زمینه پذیرش متقاضیان اندکی از هم متفاوت هستند. عموما مدارک لازم برای پذیرش دانشجویان خارجی عبارتند از:

  • دیپلم متوسطه با نمره کل دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی بالای 50%
  • ریزنمرات تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • کپی شناسنامه
  • فرم درخواست پذیرش

شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل دندانپزشکی در روسیه

یکی از شرایط اصلی تحصیل در روسیه و اساسا مرحله نهایی از پروسه اخذ پذیرش دانشگاهی از روسیه، درخواست ویزای تحصیلی روسیه می باشد. بر طبق قانون مهاجرتی کشور روسیه، دانشجویانی که قصد تحصیل در روسیه به مدت بیش از 90 روز را دارند می باید برای ورود به کشور روسیه ویزای تحصیلی روسیه را اخذ نمایند و این کار منوط به اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور روسیه می باشد. به عبارت دیگر، متقاضیان پس از دریافت دعوت نامه تحصیلی از وزارت خدمات مهاجرت فدرال فدراسیون روسیه، بایستی نسبت به درخواست ویزای تحصیلی خود اقدام نمایند. برای این منظور، متقاضیان حتما بایستی مدارک زیر را تحویل سفارت روسیه دهند:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست ویزای کاملا تکمیل و امضاء شده
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی 35 mm×45mm با پس زمینه سفید
  • تایید نامه ویزا صادره از سوی دانشگاه یا کالج
  • نامه پذیرش دانشگاه یا کالج
  • تاییدیه پزشکی ایدز (تست HIV)

شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل دندانپزشکی در روسیه

تحصیل دندانپزشکی در روسیه بدون آزمون

تحصیل دندانپزشکی در جهان متقاضیان بسیار زیادی دارد اما بسیاری به دلیل ناتوانی شرکت در آزمون ورودی از تحصیل دندانپزشکی به عنوان رشته مورد علاقه خود باز می مانند. روسیه یکی از کشورهایی است که امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی بدون آزمون را فراهم کرده است. متقاضیان کافی است تحصیل دوره پادفک را تجربه کنند و در این دوره نمره قبولی کسب کنند تا اجازه ورود به دانشگاه را نیز پیدا کنند.

از مهم ترین مزایای تحصیل دندانپزشکی در روسیه علاوه بر بدون آزمون بودن می توان به موارد زیر هم اشاره نمود:

  • آموزش در روسیه همیشه بعنوان یکی از بهترین ها در کل اروپا دیده شده همچنین روسیه همیشه در زمینه آموزش و به طور خاص در زیر گروه پزشکی و مهندسی پیشرو بوده است.
  • تحصیل در روسیه در مقایسه با اکثر نقاط اتحادیه اروپا ارزان است.
  • دانشجویان بین المللی در روسیه مطمئناً از یک محیط چند فرهنگی لذت خواهند برد زیراهزاران دانشجو از کشورهای دیگر در روسیه تحصیل می کنند.
  • دانشگاه های روسیه نیازی به آیلتس یا تافل به عنوان آزمون ورودی ندارند، تا زمانیکه اشخاص شرایط اولیه کشور خود را داشته باشند، در این کشور پذیرفته خواهند شد.
  • اقامت در روسیه بسیار مقرون به صرفه است زیرا اکثرا دانشجویان می توانند خوابگاه دریافت کنند.
  • این کشور برای افراد در بازه سنی 18 تا 25 سال کشور امنی می باشد.
  • نسبت به کشورهای همسایه خود مانند بلاروس و اوکراین دارای دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد.

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی این را دارند تا در زمینه شرایط تحصیل در روسیه و سایر کشورهای اروپایی بهترین مشاوره ها را ارائه دهند.

سوالات کلیدی در خصوص تحصیل دندانپزشکی در روسیه

برای اینکه بتوانیم یک جمع بندی نهایی در خصوص تحصیل دندانپزشکی در روسیه داشته باشیم، بهتر است به سوالات زیر نیز پاسخ دهیم:

  • آیا دانشگاه های پزشکی روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟ در حال حاضر 8 دانشگاه پزشکی و 1 دانشکده دندانپزشکی در کشور روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند.
  • آیا تحصیل دندانپزشکی در روسیه به زبان انگلیسی امکان پذیر است؟ بله اما توصیه بر آن است که از ابتدا به زبان روسی در این رشته تحصیل کنید.
  • طول دوره دندانپزشکی در روسیه چه مدت است؟ در حدود 6 سال که شامل دوره پادفک، تحصیل آکادمیک و دوره کارآموزی می شود.
  • آیا پروسه اخذ پذیرش تحصیلی طولانی است؟ در صورتی که زمان های مورد نیاز برای اقدام را بشناسید، می توانید در یک بازه زمانی کمتر از 6 ماهه به روسیه برسید.
  • میانگین هزینه زندگی دانشجویی در روسیه 2024 چقدر است؟ هزینه ای که فعلا در روسیه 2024 برای هر دانشجو ماهیانه بین 15000 الی RUB 20000 (روبل) معادل 201 الی USD 268 (دلار) می باشد.
  • متوسط درآمد ماهیانه دندانپزشکان در روسیه چقدر است؟ متوسط درآمد خالص ماهیانه دندانپزشکان در کشور روسیه در حدود US$ 2880 (دلار) می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *