ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در نروژ

تحصیل دندانپزشکی در نروژ

یکی از گزینه های تحصیلی پردرآمد و آینده دار، تحصیل دندانپزشکی در نروژ می باشد که با توجه به علاقه مندان فراوان شرایط خاص خود را داراست. با تحصیل دندانپزشکی در کشور نروژ به راحتی می توان پس از فارغ التحصیلی اقامت اتحادیه اروپا (EU) خود را دریافت و در اروپا زندگی و کار کرد. همچنین، فرد به میانگین درآمد سالیانه در حدود 79800$ تا 276000$ (دلار آمریکا) دست می یابد. کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با اتکاء بر دانش و تجربه چندین ساله خود، آمادگی دارند تا در این زمینه هموطنان عزیز را راهنمائی نمایند.

طول دوره دندانپزشکی در دانشگاه های نروژ 5 سال می باشد که 2 سال اول مربوط به آموزش علوم پزشکی مقدماتی و آموزش های تئوریکی می باشد و در حقیقت 3 سال آخر متعلق به مرحله آموزش بالینی می باشد. در پایان دوره و پس از قبولی در آزمون پایان دوره، دانشجویان وارد فاز کارآموزی به مدت 1 الی 1.5 سال می شوند. شرایط تحصیل رشته داندانپزشکی در نروژ با سایر کشورهای اروپایی کمی متفاوت است.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در نروژ

کیفیت آموزشی برتر ارائه شده توسط دانشگاه های علوم پزشکی نروژ و وجود امکانات آموزشی مدرن و آزمایشگاه های پیشرفته از دلایل عمده رغبت دانشجویان خارجی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور نروژ می باشد. ناگفته نماند که ارائه برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز بر شدت جذابیت نروژ به عنوان یک مقصد تحصیلی برتر می افزاید. فرآیند پذیرش آسان نیز یکی از امتیازات تحصیل در این کشور حوزه اسکاندیناوی می باشد.


علاوه بر موارد فوق، برخورداری از ویزای تحصیلی نروژ به دارنده آن مجوز کار پاره وقت تا 20 ساعت در هفته را فراهم می نماید. همین عامل باعث کمک به دانشجو جهت پوشش مخارج زندگی دانشجوئی می شود. اما امتیازات تحصیل در کشور زیبای نروژ به همین جا ختم نمی شود و شما برای تامین هزینه های تحصیلی خود به گزینه دیگری به نام بورسیه تحصیلی نروژ نیز دسترسی خواهید داشت. این بورسیه ها عمدتا با حمایت مالی دولت نروژ تامین می شود.

اینفوگرافیک تحصیل دندانپزشکی در نروژ

معرفی رشته دندانپزشکی در نروژ

رشته دندانپزشکی در نروژ جزو رشته های پر متقاضی و جذاب برای دانشجویان خارجی محسوب می شود. طول دوره مذکور در دانشگاه های نروژی 5 ساله است و 2 سال ابتدائی تحصیل متعلق به مباحث تئوریکی و مبانی آموزش پزشکی و دندانپزشکی بوده و در ادامه 5 سال بعدی صرفا مربوط به مباحث کاربردی و بالینی می باشد. برخی از مواد درسی موجود در برنامه دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی نروژ به شرح زیر می باشد:

  • جراحی دهان و دندان
  • بیومواد و ارگونومی
  • سر و آناتومی گردن
  • پیشگیری و درمان بیمارهای دهان و دندان و لثه
  • ایمپلنت
  • بیماری های مربوط به حفره های دهان
  • لمینت
  • بهداشت دهان و دندان
  • دندانپزشکی کودکان
  • رادیولوژی و جراحی فک و صورت
  • ارتودنسی
  • پروتزهای دندانی و غیره

دانشگاه های خصوصی و دولتی مختلفی در نروژ به ارائه برنامه های دندانپزشکی در این کشور اروپایی می پردازند. اما در میان این دانشگاه ها می توان به 5 دانشگاه معتبر جهانی اشاره نمود که مدارک اعطائی این دانشگاه ها از نظر وزارت علوم ایران نیز معتبر است.

اسامی این دانشگاه ها به شرح ذیر می باشد:

  • University of Oslo
  • University of Bergen
  • Norwegian University of Science and Technology
  • Norwegian University of Life Sciences
  • University of Tromsø the Arctic University of Norway

شرایط تحصیل دندانپزشکی در نروژ در سال 2024

نروژ عضوی از برنامه مشترک آموزش عالی اروپا (Blogna Process) می باشد و پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی نروژ خیلی ساده نیست. فرد برای اخذ پذیرش از نروژ نیازمند شرایط و مدارکی می باشد تا صلاحیت وی برای تحصیل دندانپزشکی در نروژ محرز گردد. ابتدا، سن وی باید بالای 18 سال باشد و همچنین دارای مدرک دیپلم متوسطه معادل دیپلم دبیرستان های نروژ باشد. شرط اصلی دیگر برای تحصیل در نروژ، اثبات مهارت زبان انگلیسی با ارائه نمره آزمون زبان نروژی یا انگلیسی می باشد.

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی به زبان نروژی در سال 2024 باید مدرک زبان نروژی در سطح B2 و داوطلبان تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی باید مدرک زبان انگلیسی IELTS با حداقل نمره 6.5 را ارائه نمایند. لازم به ذکر است که هر دو دوره آموزش زبان نروژی و انگلیسی در خود کشور نروژ نیز برای متقاضیان برگزار می شود که هزینه شرکت در این دوره ها جدا از هزینه تحصیل در دانشگاه های نروژ می باشد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی نروژ به این شرح است:

  • آخرین مدارک تحصیلی
  • ریزنمرات سال آخر دبیرستان
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • مدرک زبان IELTS با حداقل نمره 6

شرایط تحصیل دندانپزشکی در نروژ

شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل دندانپزشکی در نروژ

پس از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه نروژی، متقاضیان تحصیل دندانپزشکی بایستی خود را برای درخواست ویزای تحصیلی نروژ آماده نمایند. فرآیند درخواست ویزای اقامت دانشجوئی نروژ کاملا آسان است. کلیه دانشجویان خارجی که قصد تحصیل دندانپزشکی در نروژ برای مدت بیش از 3 ماه را دارند، صلاحیت اخذ ویزای اقامت دانشجوئی نروژ را دارند. شرایط و روش های اخذ این نوع ویزا نیز به ملیت فرد متقاضی بستگی دارد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور نروژ عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر بین المللی
  • فرم درخواست ویزای اقامت دانشجوئی نروژ
  • رسید پرداخت هزینه درخواست به مبلغ NOK5300 (کرون نروژ)
  • مدرک اثبات تمکن کافی با اعتبار کل 12000€ (یورو)
  • 2 قطعه عکس 2*2 جدید از نوع پاسپورتی با پس زمینه سفید
  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزش عالی معتبر
  • بیمه سلامت شخصی یا کارت بیمه سلامت اروپایی (EHIC)

بهترین دانشگاه برای تحصیل دندانپزشکی در نروژ

نرخ بیکاری در نروژ در حال حاضر طی سال 2024 حدودا 3.7% می باشد؛ در نتیجه در این کشور فرصت های شغلی زیادی وجود دارد. منتهی دانشجویان رشته دندانپزشکی باید توجه داشته باشند برای تحصیل در این رشته و سپس برای کار در نروژ به عنوان یک دندان پزشک باید به زبان نروژی مسلط باشند. نکته مهم دیگر که آینده شغلی افراد را در نروژ تحت شعاع قرار می دهد، دانشگاهی است که در آن تحصیل کرده اند. بهترین دانشگاه های نروژ عبارت هستند از:

رتبه در رنکینگ ملیبهترین دانشگاه های نروژ برای تحصیل دندانپزشکیشهری که دانشگاه در آن واقع گردیده
1Universitetet i OsloOslo
2Universitetet i BergenBergen
3Universitetet i StavangerStavanger
4Universitetet i StavangerStavanger
5Universitetet i AgderKristiansand
6Handelshøyskolen BIOslo
7Universitetet i Sørøst-NorgeKongsberg
8OsloMetOslo
9Norges HandelshøyskoleBergen
10Høgskolen i ØstfoldHalden

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کشور نروژ

هزینه تحصیل دندانپزشکی در این کشور با یارانه های دولتی تعلق گرفته به دانشجویان خارجی بسیار پایین است. البته ناگفته نماند که متقاضیان تحصیل دندانپزشکی به زبان نروژی از امتیاز تحصیل رایگان در این کشور برخوردار هستند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در کشور نروژ عمدتا به دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. مثلا هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسیار بالاتر از دانشگاه های دولتی می باشد.

میانگین شهریه سالیانه دندانپزشکی در دانشگاه های خصوصی نروژ در حدود 11000€ (یورو) می باشد. البته هزینه زندگی در نروژ بسیار بالا است و این کشور سومین کشور گران قیمت دنیا در سال 2024 شناخته شده است. هزینه زندگی در این کشور ماهیانه NOK18000 (کرون نروژ) برای یک نفر است. البته از آن جایی که حقوق ماهیانه و سطح رفاه اجتماعی نیز در این کشور متقابلا بسیار بالاست همچنان طرفداران زیادی از سرتاسر دنیا دارد. دانشجویان گرامی در نمودار زیر می توانند با میانگین هزینه تحصیلی در معروفترین دانشگاه های پزشکی نروژ در سال 2024 آشنا شوند:

میانگین هزینه تحصیلی در معروفترین دانشگاه های پزشکی نروژ

مقایسه هزینه زندگی در مجارستان و نروژ

نروژ نظام تحصیلی رایگان دارد اما در عین حال در سال 2024 به عنوان یکی از گران ترین کشورهای دنیا برای زندگی شناخته شده است. این در حالی است که نظام تحصیلی مجارستان رایگان نیست اما این کشور به قدری کم هزینه است که تحصیل و زندگی در آن مجموعا٬ از هزینه زندگی در نروژ کمتر خواهد بود. در واقع زندگی در مجارستان کمی از ایران گران تر است و حتی اجاره مسکن در مجارستان در مقایسه با کشور ایران حدود 2% ارزان تر نیز می باشد. برای مقایسه بهتر هزینه زندگی در نروژ و هزینه زندگی در مجارستان جدول ذیل تهیه شده است:

مبحث تحت بررسیمجارستان به یورونروژ به یورو
هزینه ماهیانه زندگی به طور متوسط€500 تا 900€€1400 تا 2200€

از مزایای تحصیل دندانپزشکی همچنین امکان اخذ اقامت پس از تحصیل می باشد. بر این اساس، متقاضیان می توانند برای 3 ماه پس از فراغت از تحصیل به دنبال کار رفته و با دریافت پیشنهاد کاری، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری نروژ تبدیل نمایند و بعد از گذشت 5 سال پیوسته نیز اقامت دائم نروژ را کسب نمایند. متقاضیان تحصیل در نروژ می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

سوالات پرتکرار در خصوص دندانپزشکی در نروژ

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در این کشور با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • آیا امکان ادامه تحصیل دندانپزشکی برای دارندگان مدرک کارشناسی در نروژ وجود دارد؟ در صورت معادل سازی مدرک در این کشور میتوان به ادامه تحصیل پرداخت.
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی چگونه محاسبه می شود؟ هزینه تحصیل دندانپزشکی نیز مانند سایر رشته های تحصیلی کاملا رایگان است.
  • برای تحصیل دندانپزشکی در نروژ به چه پشتوانه مالی نیاز است؟ متقاضیان تحصیل دندانپزشکی، باید حداقل یک سرمایه به ارزش 12000€ (یورو) در اختیار داشته باشد.
  • آیا برای کار در کشورهای دیگر اروپایی پس از تحصیل، نیاز به معادل سازی مدرک وجود دارد؟ افرادی که مدرک دندانپزشکی خود را از دانشگاه های نروژ دریافت کرده باشند، اجازه کار در کشورهای اروپایی را پیدا خواهند کرد.
  • آیا تحصیل دندانپزشکی در این کشور یک دوره آکادمیک است؟ خیر، دانشجویان رشته دندانپزشکی باید در دوره کارآموزی شرکت کنند.
4.5/5 - (6 امتیاز)

4 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در نروژ

  1. فاطمه حیدری گفت:

    سلام وقت بخیر،ایا میشه به عنوان دانشجو انتقالی برای ادامه تحصیل به یکی از دانشگاه های نروژ انتقالی گرفت(دندانپزشکی)؟
    نحوه ورود به دانشگاه چجوری هست؟ازمون داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر در این رشته نمیشه انتقالی گرفت و باید از ابتدا بخونید.
      زبان نروژی برای شما الزامی است بعلاوه آزمونی که به دانشگاه بستگی داره

  2. سارا گفت:

    وقت بخیر من 20 سالمه میخوام برای دندانپزشکی اقدام کنم برای تحصیل دندانپزشکی در نروژ ویزای همراه همزمان هم داره ؟ و اینکه برای تحصیل دندانپزشکی در نروژ دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت ایرانم هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله هم ویزای همراه رو میشه همزمان گرفت اگر شرایطش رو داشته باشید و هم این که دانشگاه ها مورد تایید هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *