ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در هلند

تحصیل دندانپزشکی در هلند

افراد زیادی بدنبال تحصیل دندانپزشکی در هلند می باشند زیرا اگرچه هلند نظام تحصیلی رایگان ندارد اما دارای دانشگاه های معتبری است. زیرا دولت این کشور سرمایه گذاری های بزرگی در راستای آموزش و سیستم آموزشی کرده است. تحصیل دندانپزشکی در هلند دارای موارد مثبت زیادی می باشد. دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی این کشور در سطح جهانی می باشند و مطالب درسی در این دانشگاه ها با جدید ترین متدها تدریس می شوند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای ارائه اطلاعات درباره تحصیل دندانپزشکی در هلند، نوشتار زیر را برای هموطنان عزیز تهیه کرده اند.


دانشجویان خارجی که برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه های هلند می شوند، می بایست هزینه بیشتری صرف تحصیل کنند. در نظر داشته باشید که دانشگاه های کشور پیشرفته هلند به هیچ وجه رایگان نمی باشند. دانشجویان و متقاضیانی که در هلند مشغول به تحصیل هستند و اهل کشورهای اروپایی یا هلند می باشند، می توانند جهت دریافت وام تحصیلی اقدام کنند. همچنین دانشجویان خارجی دانشگاه های معتبر هلند با داشتن شرایط مناسب و موارد لازم، می توانند متقاضی دریافت کمک های تحصیلی و یا بورسیه شوند.

اینفوگرافیک تحصیل دندانپزشکی در هلند

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در هلند

دانشگاه های زیر از معتبرترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی هلند می باشند:

  • دانشگاه دولتی لایدن
  • دانشگاه آمستردام
  • دانشگاه پزشکی خرونینخن

دوره های تحصیلی در دانشگاه های کشور هلند به صورت زیر می باشند:

دوره تحصیلیطول دوره
دوره لیسانس پزشکی به مدت 3 سال
دوره فوق لیسانس پزشکی به مدت 2 سال
دوره کارورزی نهایی به مدت یکسال

متقاضیان خارجی می توانند طی 3 سال نخست دروس خود را به زبان انگلیسی اخذ کنند. شایان ذکر است که برای ورود به دانشگاه های این کشور در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و غیره مسلط بودن به زبان رسمی این کشور الزامیست. همچنین زبان هلندی راه ارتباطی بین فرد و بیماران خواهد بود.

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه خرونینخن هلند

میزان شهریه در مقطع پزشکی و دندانپزشکی برای شهروندان اتحادیه اروپا و شهروندان خارجی نیز متغیر می باشد. در جدول زیر به میزان شهریه در سال های 2022الی 2023 و 2023 الی 2024 نیز اشاره شده است:

دانشکدهدانشجوسال تحصیلی 2022 – 2023 به یوروسال تحصیلی 2023 – 2024 به یورو
پزشکی و دندانپزشکیEU /EEA€20000€20000
غیر اتحادیه اروپا/ EEA€32000€32000

نمره زبان برای تحصیل دندانپزشکی در هلند

سیستم تحصیل دندانپزشکی در کشور هلند رقابتی می باشد. متقاضیان می بایست از دانش زبان انگلیسی و هلندی در خصوص تحصیل دندانپزشکی برخوردار باشند. نمره زبان انگلیسی در خصوص تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه خرونینخن هلند بدین صورت است:

مدرک نمره
IELTS (دانشگاهی)آیلتس 6.5 (کمتر از 6 در هر بخش)
TOFEL IBT (تست مبتنی بر اینترنت)92 (کمتر از 21 در هر بخش)
TOEFL CBT (تست مبتنی بر رایانه)237 (کمتر از 21 در هر بخش)
TOEFL PBT (آزمون مبتنی بر کاغذ)580 (کمتر از 55 در هر بخش)
کمبریج انگلیسیمهارت C1 پیشرفته یا C2 (که قبلاً با نام های CAE و CPE شناخته می شدند)
آزمون زبان انگلیسی مرکز زبان- مرکز زبان دانشگاه خرونینخنحداقل نمرات C2 یا C1 (یک نمره B2 مجاز است)

هزینه تحصیل دندانپزشکی در هلند

مخارج تحصیل دندانپزشکی در هلند و پزشکی در این کشور و دانشگاه های معتبر هلند برای تمام دانشجویان یکسان نمی باشد. دانشجویانی که تابع کشورهای حوزه اروپا و یا شهروند هلند باشند، شهریه آن ها تقریبا 2100€ (یورو) می باشد. لازم به ذکر است که شهریه دانشجویان و متقاضیان خارجی جهت تحصیل در دوره کارشناسی 6000€ تا 15000€ (یورو) می باشد. این مبلغ در دوره کارشناسی ارشد تا 20000€ (یورو) افزایش می یابد.

دانشگاه های معتبر کشور زیبای هلند، دارای تارنما می باشند. دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های هلند را دارند اما به دلیل بالا بودن مخارج این دانشگاه ها به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی می باشند، می توانند در وب سایت دانشگاه مربوطه از انواع کمک هزینه های تحصیلی پزشکی در هلند آگاه شوند. یکی دیگر از مهم ترین موضوع های مهاجرت تحصیلی به هلند، مخارج زندگی در این کشور می باشد.

دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه های معتبر پزشکی در کشور هلند، مخارج بیشتری خواهند داشت. دانشجویانی که اهل اروپا و هلند نیستند می بایست هر ماه حداقل 80€ (یورو) جهت بیمه پرداخت کنند. هزینه سکونت در هلند نیز بستگی به محل آن دارد اما به طور کلی دانشجویان هر ماه نزدیک به 1500€ (یورو) هزینه زندگی خواهند داشت.

برخی از بهترین دانشگاه های هلند برای تحصیل دندانپزشکی عبارت هستند از:

ردیفبهترین دانشگاه های هلندTimes Higher Education RankingU.S. News & World Report Ranking
1Wageningen University and Research6283
2University of Amsterdam6640
3Leiden University7086
4Erasmus University Rotterdam7268
5University of Groningen8092
6Utrecht University7552
7Maastricht University121189
8Radboud University136103
9Vrije Universiteit Amsterdam11682
10Tilburg University201-250490

کار ضمن تحصیل دندانپزشکی در هلند

یکی از بهترین موارد مثبت تحصیل پزشکی در هلند، این است که دانشجویان محترم می توانند در کنار تحصیل، مشغول به کار پاره وقت شوند. تایم کاری دانشجویان در حال تحصیل در هلند 16 ساعت در هفته می باشد و این زمان بستگی به مقطع تحصیلی دارد. حقوق دانشجویان ساعتی 15€ تا 30€ (یورو) مشخص شده است. کشور هلند همانند سایر کشورهای جهان پس از گذشت مدتی مشخص، به فارغ التحصیلان اجازه کار می دهد. فارغ التحصیلان نیز می توانند پس از سپری کردن چند سال تقاضای دریافت اقامت یا تابعیت کنند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در هلند

تحصیل دندانپزشکی در هلند دارای موارد مختلفی می باشد. مدرک لازم جهت ورود به دانشگاه های پزشکی مدرک کارشناسی مرتبط با رشته های پزشکی می باشد. موارد یادگیری در رشته دندانپزشکی در کشور هلند به صورت زیر می باشد:

  • دندانپزشکی ترمیم
  • جراحی دهان
  • دندانپزشکی کودکان

دروس ارائه شده در رشته دندانپزشکی شامل موارد زیر می باشند:

  • آمار زیستی
  • زیست شناسی مولکولی
  • اکلوژن
  • پریودنتیکس
  • رادیوگرافی دندان ها
  • آناتومی سر و گردن
  • عملیات دندانپزشکی میکروبیولوژی دهان و دندان

مزایای تحصیل رشته دندانپزشکی در هلند

تحصیل در این رشته شامل مزایای زیر میشود:

  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • دریافت مدرک معتبر در سطح جهانی
  • داشتن اجازه کار ضمن تحصیل
  • وجود شرایط و رفاه اقامت
  • مخارج تحصیلی مقرون به صرفه

مزایای تحصیل رشته دندانپزشکی در هلند

مدارک لازم برای اخذ پذیرش دندانپزشکی در هلند

ابتدائا متقاضیان می بایست در دوره های کالج در کشور هلند شرکت کنند که برای آن باید حتما مدرک زبان هلندی یا آیلتس 6 داشته باشند. پس از قبولی در آزمون ورودی، اجازه خواهند داشت تا برای ثبت نام در دانشگاه های هلند در رشته دندانپزشکی اقدام کنند، در این مرحله مدارک خود از جمله کارنامه قبولی در آزمون ورودی را می فرستند تا پذیرش دانشگاه را کسب کنند.

دانشگاه های هلند مدارک متعددی از متقاضیان تقاضا می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • کارنامه قبولی در آزمون ورودی
  • رزومه به زبان انگلیسی یا هلندی
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده از جمله مدرک دیپلم تجربی (12 ساله)
  • ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان
  • آیلتس 6 و در برخی دانشگاه ها 6.5 یا مدرک B2 زبان هلندی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا اصطلاحا application fee
  • توصیه نامه اساتید و معلمین قبلی فرد
  • انگیزه نامه که باید حتما توسط خود دانشجو و در نهایت صداقت نگارش شود.

مرکز آکادمیک دندانپزشکی هلند ACTA

ACTA یک دانشکده دندانپزشکی مستقل است که توسط یک همکاری مشترک بین دانشگاه آمستردام و دانشگاه VU وریج آمستردام به وجود آمده است. ACTA قصد دارد به اجرای مأموریت های هر دو دانشگاه کمک کند. در ACTA تحقیقات علمی صورت می پذیرد، برنامه های آموزشی دندانپزشکی برگزار می شود و در زمینه دندانپزشکی به بیماران خدمات درمانی ارائه می شود. در محافل بین المللی، ACTA در زمینه تدریس و تحقیق جایگاه ویژه ای دارد.

این مرکز آموزشی و درمانی علاوه بر ارائه برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی، دوره های تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی را نیز ارائه می دهد. ACTA تقریباً 500 نیروی کار دارد و هرساله 800 دانشجو در برنامه دندانپزشکی آن ثبت نام می کنند. این مرکز همه روزه تقریبا به 300 بیمار خدمات دندانپزشکی ارائه می دهد. مرکز آکادمیک دندانپزشکی هلند قادر به ارائه برنامه های آموزشی با کیفیت عالی است. این مرکز در دوره کارشناسی ارشد یک برنامه آموزشی دندانپزشکی برگزار می کند.

برنامه کارشناسی ارشد علوم بهداشت دهان و دندان یک برنامه سه ساله است که توسط مرکز علمی دندانپزشکی آمستردام (ACTA) ارائه می شود و دانشجویان این مرکز می توانند در یکی از زمینه های تخصصی اندودنتولوژی، پریودنتولوژی، پروتزهای دهانی و پروتزهای ایمپلنت و دندانپزشکی کودکان آموزش می بینند. دو برنامه آموزشی برای دوره تخصص دندانپزشکی در این مرکز ارائه می شود: تخصص جراحی دهان، فک و صورت و تخصص ارتودنسی.

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص تحصیل در هلند و اقامت پس از تحصیل‌، تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل دندانپزشکی در هلند

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در هلند در طلب پاسخ سوالات خود می باشند:

  • میزان شهریه در مقطع پزشکی و دندانپزشکی چقدر است؟ تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هلند 32000€ (یورو) در سال است.
  • آیا دانشجویان حین تحصیل دندانپزشکی در هلند اجازه کار دارند؟ تایم کاری دانشجویان مشغول به تحصیل در هلند 16 ساعت در هفته می باشد و این زمان بستگی به مقطع تحصیلی دارد. حقوق دانشجویان ساعتی 8€ تا 10€ (یورو) مشخص شده است.

4 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در هلند

  1. سینا گفت:

    سلام
    بعد از اینکه توی ایران مدرک دندانپزشک عمومی دریافت کردم میتونم برای تخصص توی هلند ادامه تحصیل بدم؟
    برای گرفتن تخصص توی هلند چند سال زمان نیازه و شرایطش چیه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تخصص میشه خوند به شرط این که مدرک شما رو تایید کنند.
      دوره تخصص از 3 سال شروع میشه

  2. بیتا گفت:

    با سلام وقت بخیر من 18 ساله دیپلم تجربی با معدل 13 میخوام برای دندان پزشکی هلند اقدام کنم امکان بورسیه گرفتن وجود داره ؟ و اینکه باید به زبان انگلیسی مسلط باشم و یا هلند ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید به زبان انگلیسی و هلندی توی این کشور تحصیل کنید ولی معدلتون پایین هست و نباید به بورسیه امید داشته باشید چون شرایط گرفتن پذیرش هم برای شما سخت هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *