ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

برای ورود به دانشگاه ها و تحصیل دندانپزشکی در کانادا دانشجویان و متقاضیان گرامی باید دانش کافی از شرایط تحصیل در این کشور داشته باشند. این اطلاعات از این جهت مورد نیاز می باشد تا افراد بتوانند در دوره های مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها، اختلالات و شرایط دهان، لثه، بافت ها و استخوان های مجاور و مرتبط با دندان شرکت کنند. در این مقاله سعی داریم در خصوص تحصیل دندانپزشکی در کانادا اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره در این باب با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

اینفوگرافیک تحصیل دندانپزشکی در کانادا

شرایط مهاجرت به کانادا با کشورهای اروپایی مشابه نمی باشد و برای مهاجرت به این کشور پیشرفته باید شرایط خاصی داشت. تحصیلات دندانپزشکی در این کشور برای دانشجویان، بررسی تمام اجزای تشکیل دهنده فک و دندان و شرکت در دوره های عملی و تئوری را امکان پذیر می سازد. در دوره های عملی و تئوری تحصیل دندانپزشکی در کانادا افراد از ساختار و ناهنجاری های دندان و دندان شناسی مطلع خواهند شد.

بطور کلی برای درمان دندان، اعضای یک گروه درمانی شامل افراد زیر می شوند:

  • دندانپزشک
  • دستیاران
  • بهداشت کاران دهان
  • کارشناسان دندان
  • دندان درمان ها

دوره های تحصیل دندانپزشکی در کانادا

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور کانادا شرایط سنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هرچه که سن متقاضیان به 30 سال نزدیک تر شود، شانس اخذ پذیرش به صفر نزدیک تر می شود. قبل از ورود به دانشگاه باید دوره پیش دانشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشت. دوره تحصیلی لیسانس در دانشگاه های کشور کانادا برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا 4 تا 5 سال به طول می انجامد.


در این دوره شاخه دکترای دندان و جراحی دندان تدریس می شود و دانشجویان برای ورود به این دوره باید در دوره پیش دانشگاهی نمرات کافی کسب کنند و همچنین در دانشکده دانشگاه مورد نظر پذیرفته شوند تا بتوانند مشغول به تحصیل دندانپزشکی شوند. دانشجویانی که می خواهند در دوره های بالاتر تحصیل دندانپزشکی در این کشور شرکت کنند، باید شرایط مورد نظر را داشته باشند. داشتن دانش کافی و همچنین کسب نمرات لازم از مهم ترین شروط ورود به دوره های فوق لیسانس و دکترا می باشد. متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کانادا در مقطع دکترا بهتر است مقاله های پژوهشی و تحقیقاتی ارائه دهند تا آسان تر وارد دوره های بعدی تحصیلی شوند.

انواع کورس های تحصیل دندانپزشکی در کانادا

کالج های دندانپزشکی در کانادا انواع مختلف برنامه های تحصیلی را به دانشجویان داخلی و بین المللی ارائه می کنند. که از آنجمله برنامه های می توان به جراحی دندان، دندانپزشکی اطفال، دنتال هایجن و دندانپزشکی اشاره کرد.

در قالب جدول زیر می توان با بهترین دانشگاه ها و برنامه های تحصیل دندانپزشکی در کانادا آشنا شد:

دانشگاهعنوان برنامه تحصیلیرتبه در رنکینگ جهانی QS
دانشگاه تورنتوMSc در دندانپزشکی و PhD در جراحی دندان34
دانشگاه بریتیش کلمبیاPhD در علوم فک و صورت47
دانشگاه مانیتوباارشد در دندانپزشکی کودکان و MSc در رشته اورتودنسی651- 700
دانشگاه آلبرتاPhD در اورتدونسی، MSc در زیست شناسی دهانی، MSc در دنتال هایجین و MSc در پریودونتی110
دانشگاه دالهوزیلیسانس دنتال هایجین12
دانشگاه مک گیللیسانس دندانپزشکی31

در بین انواع رشته ها و گرایشات دندانپزشکی در کانادا نیز شاید یکی از بهترین رشته ها نیز برنامه دنتال هایجین Dental Hygiene یا همان متخصص بهداشت دندان باشد. برنامه ای که دروس ارایه شده در آن بیشتر بر روی علوم دهانی و کلینیکی با تاکید بر تقویت بهداشت و پیشگیری از بیماری ها متمرکز است.

الزامات پذیرش دانشجوی دندانپزشکی در مقاطع مختلف دانشگاه های کانادا

با اینکه ممکن است شرایط و مدارک لازم به منظور پذیرش از کالج های دندانپزشکی کانادا از همدیگر متفاوت باشد. ولی در این بخش ما شما را با برخی شرایط پذیرش معمول در این کالج ها آشنا می کنیم:

  • دوره لیسانس: متقاضیان معمولا بر مبنای CV یا همان رزومه و نیز نمره آزمون DAT شان گزینش می شوند. ضمنما از دانشجویان بین المللی برای اثبات مهارت زبان انگلیسی اشان نمرات یکی از آزمون های IELTS، TOEFL و یا CAEL درخواست می شود.
  • دوره فوق لیسانس: دانشجویان برای پذیرش در این مقطع نیازمند ارایه مدرک کارشناسی با حداقل GPA حدود 3.0 هستند. همچنین آنها جهت اثبات مهارت زبان انگلیسی خودشان نیازمند ارایه مدرک TOEFL با امتیاز حداقل 95 و یا IELTS با امتیاز 7.5  و یا CAEL با حداقل نمره 70 هستند.
  • دوره PhD: برای پذیرش در این مقطع از کالج های دندانپزشکی کانادا متقاضیان علاوه بر ارایه مدرک کارشناسی ارشد با معدل 3.00 از 4.00 همچنین بایستی نمره قبولی در تست آنلاین از طریق CASPer و DAT و نیز مدرک زبان ارایه دهند.

شرایط ورود به رشته دندانپزشکی در کانادا

برای ورود به رشته دندانپزشکی دانشجویان ابتدا باید در دوره های مختلفی شرکت کنند و پس از آن توانایی ورود به رشته های پزشکی خواهند داشت. متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا باید از رزومه تحصیلی بسیار قدرتمندی برخوردار باشند و حداقل 3/4ام از نمرات تعیین شده را دریافت کرده باشد. در بسیاری از موارد دانشجویان پس از اخذ پذیرش اولیه، به یک مصاحبه اختصاصی دعوت می شوند. یکی دیگر از شرایط اولیه ورود به دانشگاه های پزشکی در کانادا، مدرک زبان انگلیسی است.

شرایط کلی آزمون زبان متقاضیان باید در آزمون های مختلف به شرح زیر باشد:

آزمون تافل کاغذیتافل اینترنتی MELABآیلتسCOPE

شرایط کلی
نمره 600حداقل نمره 100حداقل نمره 85نمره 6.5حداقل نمره 86
نمره 22 در مهارت نوشتاریحداقل نمره 80 به شرط هر مهارتنمره 6.0 به شرط هر مهارتنمره 32 در نوشتار و سایر مهارت ها حداقل نمره 22

متقاضیان همچنین باید انگیزه نامه خود را نیز حداکثر در 2 صفحه تنظیم کرده و در اختیار دانشگاه قرار دهند. از سوی دیگر فرد باید متنی تهیه کند که در آن بزرگترین موفقیت علمی خود را تشریح کرده و دلیل اصلی آن را ذکر کند. هزینه درخواست پذیرش از دانشگاه های کشور کانادا در حدود 200$ تا 350$ (دلار کانادا) است که به هیچ عنوان قابلیت استرداد به متقاضی را نخواهد داشت.

شرایط آزمون دندانپزشکی کانادا (DAT)

آزمون پذیرش دندانپزشکی (DAT) جزء شروط اصلی پذیرش دانشجوی این رشته در دانشگاه های کشور کاناداست. آزمون کامپیوتری چند گزینه ای که به زبان انگلیسی برگزار شده و نیز سالانه 3 بار برگزار می شود. آزمونی که به ارزیابی و ارزشیابی توانایی های تحصیلی، درک علمی و نیز قابلیت ادراکی متقاضیان می پردازد.

از جمله دیگر شرایط آزمون DAT برای اخذ پذیرش از کالج های دندانپزشکی کانادا می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

شرایط آزمون DAT برای اخذ پذیرش از کالج های دندانپزشکی کانادا

ضمنا رنج امتیازات این آزمون بین 1 تا 30 امتیاز متغیر است و حداقل نمره قبولی در آزمون DAT بالای 19 است.

مخارج تحصیل دندانپزشکی در کانادا

مخارج تحصیلی کلی رشته دندانپزشکی به طور کلی از 41000$ تا 220000$ (دلار کانادا) می باشد. البته این شهریه نسب به دانشگاه و ایالتی که دانشگاه در آن قرار گرفته و همچنین رتبه دانشگاه متفاوت می باشد. در حقیقت شهریه هر سال تحصیلی برای دانشجویان بین المللی حدود 55802$ (دلار کانادا) است.

در قالب نمودار زیر می توان با متوسط شهریه تحصیلی دانشجویان بین المللی در انواع رشته های دندانپزشکی در کانادا آشنا شد:

متوسط سطح شهریه دندانپزشکی در کانادا به صورت سالیانه

دانشگاه هایی که رشته دندانپزشکی ارائه می دهند عبارتند از:

  • بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه ساسکاچوان
  • وسترن آنتاریو
  • دانشگاه آلبرتا
  • مونترال
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه لاوال

برای مثال هزینه های تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه تورنتو به شرح جدول زیر است:

عنواندانشجویان بومی (دلار کانادا)دانشجویان غیر بومی (دلار کانادا)
شهریه دانشگاه$37080$93700
هزینه های اضافی و احتمالی$1504.86$1504.86
تجهیزات دندانپزشکی$9951$9951
مجموع$48535.86$105155.86

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا

یکی از دانشگاه های تراز اول کانادا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، دانشگاه مک گیل است که امکانات فراوانی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. در رشته دندانپزشکی این دانشگاه رتبه 31 جهان را به خود اختصاص داده است و این مسئله برای بسیاری از علاقمندان به تحصیل در کشور کانادا کافی است که تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل را به عنوان یک اولویت برای خود در نظر داشته باشند.

فرایند پذیرش در این دانشگاه نیز به مانند بسیاری دیگر از دانشگاه های کانادا است و نمی توان انتظار تفاوت بسیار زیادی داشت. دانشجویان برای دریافت پذیرش از این دانشگاه باید مدرک زبان معتبر در دست داشته باشند و مدرک تحصیلی خود را نیز در اختیار داشته باشند.

تخصص دندانپزشکی در کشور کانادا

با عبور از مرحله پزشکی عمومی در کشور کانادا، فرد می تواند وارد دوره های تخصص دندانپزشکی شود و شرایط بهتری برای خود در بازار کار ایجاد کند. باید در نظر داشت که پذیرش در رشته دندانپزشکی در دوره تخصص نیاز به الزامات بیشتری دارد. برای مثال در آزمون آیلتس، اخذ نمره 7 با حداقل نمره 6.5 در هر مهارت الزامی است.

برای تحصیل در دوره های تخصص، انجام تست های پزشکی نیز الزامی است به طوری که دانشجویان باید سلامت جسمانی کامل داشته باشند. در صورتی که فرد به بیماری مبتلا باشد، باید اثبات شود که بیماری او خطری برای بیماران نخواهد داشت. انجام تست های HIV و هپاتیت نیز به همین دلیل برای دانشجویان در دوره های تخصص دندانپزشکی الزامی است.

متقاضیان تحصیل در دوره تخصص باید در نظر داشته باشند که معدل دوره دندانپزشکی عمومی آن ها نقش بسیار زیادی در پذیرش خواهد داشت به طوری که به معدل کمتر از 3.2 به سختی می توان در دانشگاه های برتر کانادا به تحصیل در دوره تخصص مشغول شد. در برخی از تخصص ها محدودیت معدل 3.7 از 4 نیز برای ورود وجود دارد که نشان از شرایط سخت ورود به این دوره ها دارد.

تحصیلاتتو تو کانادا به اتمام برسون

دلایل تحصیل دندانپزشکی در کانادا

کانادا Canada همواره مقصد شماره یک برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین المللی محسوب می شود. کشوری که پیشتاز تحقیق، پژوهش، توسعه و فناوری بوده است. از همین رو نیز تحصیل رشته تخصصی و در عین حال رقابتی مثل دندانپزشکی در کشور کانادا یک گزینه منطقی است. در این بین دلایل مختلفی برای ادامه تحصیل این رشته در دانشگاه های کانادایی وجود دارد که در بخش زیر بدانها اشاره می شود:

دلایل تحصیل دندانپزشکی در کانادا

مزایای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

با اتمام دوره های تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا می توان به راحتی مطب خصوصی تاسیس کرد و یا در مراکز درمانی دولتی مشغول به کار شد. به دلیل بالا رفتن درصد کهنسالان در کشور کانادا، دولت این کشور به دنبال جذب نیروی کار جوان می باشد؛ به همین دلیل این امر می تواند فرصت خوبی برای متقاضیان تحصیل در این کشور باشد. در صورتی که متقاضی بتواند مطب خصوصی تاسیس کند، قادر به جذب نیروی کار مختص به مرکز خود خواهد شد. در کشور پیشرفته کانادا رشته دندانپزشکی با جدید ترین روش های تحصیلی ارائه می شود و تمام کشورهای جهان شاهد پیشرفت روزانه این رشته در کانادا می باشند. دانشجویانی که مایل به افزایش دانش خود هستند، می توانند با شرکت در دوره های اضافه، این کار را انجام دهند.

چرا دندانپزشکان سراسر جهان تحصیل در رشته دندان پزشکی در کانادا را انتخاب می کنند؟ یکی از مهم ترین دلایلی که دندانپزشکان این کشور را انتخاب می کنند، وجود شرایط اجتماعی بسیار مطلوب می باشد. دومین دلیل انتخاب کشور کانادا برای تحصیل دندانپزشکی، وجود مشاغل مناسب با درآمد بالا و همچنین شرایط خوب کاری می باشد. سومین دلیل انتخاب کشور پیشرفته کانادا برای تحصیل دندانپزشکی، ارائه و تدریس درس های مرتبط با این رشته با جدیدترین روش های تحصیلی می باشد.

در برخی از کشورهای دنیا مشغول شدن به کار پاره وقت از سوی دانشجویان نیازمند گرفتن مجوز از دولت است؛ در کانادا تنها برای مشاغل دسته دوم، یعنی کار پاره وقت خارج از محیط دانشگاه، دانشجویان باید کسب اجازه کنند. این دسته از مشاغل همچنین محدود به ساعات مشخصی در هفته هستند در حالی که کار در محیط دانشگاه های کانادا علاوه بر این که نیازی به اخذ اجازه کار یا همان work permit ندارد، به لحاظ ساعات کاری نیز محدودیتی نخواهد داشت.

مشاغل خارج از محیط دانشگاه های کانادا حداکثر به تعداد ساعات ذکر شده در جدول ذیل انجام می شوند:

مقطع تحصیلیحداکثر ساعات کار در هفته
کارشناسیتا 20 ساعت
کارشناسی ارشدتا 20 ساعت
دکتریتا 30 ساعت

درآمد دندانپزشکی در کشور کانادا

درآمد این رشته در سال 2023 بسیار بالا است و متقاضیان آن هر ساله بیشتر می شوند؛ به طوری که فرد با اخد مدرک از معتبرترین دانشگاه های کانادا می تواند در روستاها و شهرهای کوچک این کشور نیز مشغول به کار شود و درآمد فوق العاده ای داشته باشد.

به طور کلی 3 سازمان و انجمن در زمینه دندانپزشکی فعال می باشند:

  • Canadian Dental Association
  • The National Dental Examining Board of Canada
  • DRA Global

همان طوری که در نمودار پایین هم مشاهده می شود، متوسط درآمد سالانه دندانپزشکان در کشور کانادا حدود CAD22800 (دلار کانادا) است و بسته به عوامل مختلفی مثل سابقه کاری و سطح تحصیلات نیز رنج درآمدی آنها از حداقل CAD143000 (دلار) شروع شده و تا حداکثر CAD419000 (دلار کانادا) ادامه می یابد:

میانگین درآمد دندانپزشکان در کانادا

در ضمن همان طوری که در نمودار پایین هم مشاهده می شود، متوسط درآمد دندانپزشکان در کانادا 50% بیشتر از متوسط درآمد دندانسازان بوده و همینطور متوسط درآمد سالانه دندانسازان نیز حدود 3% بیشتر از متوسط درآمد دیگر مشاغل حوزه بهداشت و درمان در کاناداست:

مقایسه درآمد دندانپزشکان با سایر مشاغل خدماتی در کانادا

متوسط درآمد دندانپزشکان در کشور کانادا در جدول زیر ارائه شده است.

شغلدرآمد به دلار کاناداشغلدرآمد به دلار کانادا
متخصص درمان ریشه$212950 سالیانهدندانپزشک$104450 سالیانه
متخصص اورتودنسی$100000 سالیانهبهداشت عمومی دندان$100000 سالیانه
تشخیص و برنامه ریزی درمان$153000 سالیانهجراحی دهان و دندان$119000 سالیانه
کامپوزیت های دندانی$110000 سالیانهدستیار دندانپزشک$36 هر ساعت
دستیار دندانپزشک با مدرک$22.17 هر ساعتدستیار دندانپزشک عادی$20.47 هر ساعت
پذیرش بیمار$20 هر ساعتتکنسین دندانپزشک$19 هر ساعت

هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه آلبرتا کانادا

کسب مجوز کار دندانپزشکی در کانادا

کسب اجازه کار در زمینه دندانپزشکی در کشور کانادا الزامی می باشد زیرا این رشته از مهم ترین رشته های کشور کانادا می باشد و تعداد متقاضیان این رشته نیز بسیار بالا می باشند. چه مدارکی برای کسب مجوز کاری لازم می باشد؟

  • کسب مدرک تحصیلی از دانشگاه های معتبر کشور کانادا
  • کسب مدرک از سازمان های مربوطه و همچنین معادلسازی مدرک تحصیلی متقاضی
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی و یا مدرک زبان فرانسوی معتبر و رسمی

شایان ذکر است که مدارک لازم برای بدست آوردن مجوز کار در کانادا بستگی به استان سکونت و قوانین و مقررات آن دارد. برای مشغول به کار شدن در کشور کانادا در زمینه های مختلف رشته دندانپزشکی باید از 2 تا 4 سال مشغول به تحصیل شد و مدرک دانشگاهی کسب کرد. تحصیلات تکمیلی 3 ساله نیز از مهم ترین فاکتورهای مشغول به کار شدن در کانادا می باشد. بعد از تحصیل، فرد باید از سازمان های مربوطه استان سکونت خود اجازه کار کسب کند. دندانپزشکان در کشور کانادا می توانند درآمد بالایی داشته باشند. به طور کلی درآمد در رشته دندانپزشکی در این کشور بستگی به توانایی ها و میزان دانش فرد دارد اما میانگین درآمد یک دندانپزشک خوب چنانچه گفته شد هر ساله بیش از 200000$ (دلار کانادا) می باشد.

الزامات کار دندانپزشکی در کانادا

وظایف افرادی که به عنوان دندانپزشک در کشور کانادا مشغول به کار می شوند عبارتند از:

  • بررسی دندان،‌ لثه و بافت های اطراف بیمار برای تشخیص بیماری، آسیب، خراب شدگی و ارائه درمان ها و راهکارهای مناسب
  • بازیابی، استخراج و جایگزنی دندان بیمار و خراب شده
  • انجام جراحی دهان، جراحی لثه و درمان های دیگر
  • مشاوره در زمینه بهداشت دهان و دندان
  • نظارت بر بهداشت دهان و دندان، بهداشت کاران دندان، دستیاران دندان و سایر کارمندان

هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه آلبرتا کانادا

در این بخش از مقاله بر آن شده ایم که مثالی دال بر موضوع هزینه ریز هزینه های دندانپزشکی در کانادا در یکی از دانشگاه های رتبه دار ذکر نمائیم. هزینه های دندانپزشکی در دانشگاه آلبرتا بدین صورت می باشد:

موضوع برنامهسال های تحصیلهزینه تحصیل سالانه به دلار کانادا
برنامه DDS (دکتری جراح دهان)دکتری جراح دهان در سال های 1 و 2 و 320.184.44$
دکتری جراح دهان در سال 417.392.96$
برنامه بهداشت دهان و دندانبهداشت دهان و دندان سال 210.258.48$
بهداشت دهان و دندان سال 39.628.96$
برنامه بهداشت دهان و دندان سال 43.282.60$
برنامه ریزی پیشرفته DDS هزینه عملیات بالینی39.577.60$
برنامه MD (دکتری پزشکی)
هزینه تحصیل7.498.56$
دیفرانسیل برنامه4.545.60$
برنامه PGME (تحصیلات تکمیلی پزشکی)هزینه تحصیل968.38$

هزینه های زندگی در کانادا

کانادا یکی از کشورهای پرطرفدار و انگلیسی زبان دنیاست که نسبت به سایر کشورهایی که زبان رسمی آن ها انگلیسی است ارزان قیمت تر می باشد. منتهی کسانی که این کشور را انتخاب می کنند باید توجه داشته باشند که نظام تحصیلی آن رایگان نیست و ماهیانه حدود 800$ تا 1600$ (دلار کانادا) هزینه زندگی در کاناداست.

در جدول ذیل قیمت برخی اقلام در کانادا بیان شده است:

اقلامقیمت (دلار کانادا)
یک وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت$22.00
یک وعده غذایی در شعب مک دونالد$12.00
قالب نان سفید 500 گرمی$3.24
یک کیلوگرم فیله مرغ$14.29
یک کیلوگرم سیب$4.68
بلیت یک طرفه وسایل نقلیه عمومی$3.25
بلیت ماهیانه وسایل نقلیه عمومی$100.00
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه$1639.84
اجاره ماهیانه آپارتمان 1خوابه  حومه شهر$1339.95

فرصت های شغلی پس از تحصیل دندانپزشکی در کانادا

یکی از بزرگترین مزیت های تحصیل دندانپزشکی در کانادا وجود فرصت های شغلی بی شمار پس از فارغ التحصیلی در این رشته تحصیلی می باشد. به عبارت دیگر، دانشگاه های رایگان کانادا با همکاری وزارت کار این کشور، چشم انداز شغلی ایده آلی را برای فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی تضمین می کنند. به این ترتیب دانشجویانی که به دنبال کار در کانادا پس از فار التحصیلی هستند می توانند در شغل مورد نظر خود در رشته دندانپزشکی مشغول به کار شوند. البته لازم به ذکراست که، مدرک دندانپزشکی می تواند راهی برای مشاغل مختلف در چشم انداز مراقبت های بهداشتی کانادا باشد. به طور مثال، بسیاری از فارغ التحصیلان مسیر سنتی عمل بالینی را به عنوان دندانپزشکان عمومی یا تخصصی انتخاب می کنند.

فرآیند پذیرش جهت تحصیل دندانپزشکی در کانادا

آن دسته از متقاضیانی که به دنبال تحصیل در کانادا به ویژه در رشته دندانپزشکی هستند، باید به خوبی با فرآیند پذیرش در این رشته آشنا شوند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در طول فرآیند پذیرش خود در موسسه آموزشی مورد نظر مواجه خواهند شد. اما نگران نباشید، زیرا فرآیند پذیرش در دانشگاه های کانادا به نسبت اغلب موسسات آموزشی معتبر در سراسر جهان بسیار راحت تر خواهد بود. به عبارت دیگر، سیستم آموزشی کانادا سختگیری های خاصی را برای پذیرش دانشجویان به ویژه در رشته دندانپزشکی اتخاذ نکرده است.

بورسیه های ویژه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

برنامه های بورس تحصیلی مختلفی در اختیار دانشحویان بین المللی قرار دارد تا از این طریق بتوانند از بار مالی خود در کشور کانادا کم کنند. در این میان برخی از بورس ها ویژه دانشجویان دندانپزشکی است. که اغلب هم بر مبنای اثبات برتری آکادمیک به این دانشجویان داده می شود. ولی برخی برنامه های بورس هستند که بر پایه نیاز دانشجویان نیز به آنها اعطاء می شود.

برخی از معروفترین این برنامه ها در کانادا عبارتند از:

عنوان برنامه بورسمزایای مالیشاخص اعطای بورس
M.Sc. Dental Specialty Scholarshipاعطای کمک هزینه سالیانه تا حدود CAD 141991.30 (دلار کانادا)کسب نمرات خوب، داشتن توانایی های تحقیقاتی و آثار نوآورانه
Dr S. Wah LEUNG Scholarshipاعطای کمک هزینه به میزان CAD 2436.83 (دلار کانادا)داوطلبان ثبت نامی در برنامه گرجوئیت فول تایم در علوم دندان
British Columbia Society of Paediatric Dentist Prizeاعطای کمک هزینه به میزان CAD 1249.323 (دلار کانادا)متقاضیان علاقه مند رشته دندانپزشکی اطفال
Dr Christopher Wyatt Graduate Award in Dentistryاعطای کمک هزینه به میزان CAD 5371.80 (دلار کانادا)دانشجویان علاقه مند به رشته های پروستودونتیک یا دندانپزشکی ژریاتریک
Dentistry Schulich Scholarshipsاعطای کمک هزینه به میزان CAD 55966 (دلار کانادا) به مدت 4 سالویژه دانشجویان دارای نمرات تحصیلی برتر و نیز دانشجویان نیازمند

کانادا کشوری توسعه یافته و قدرتمند است و مردم آن سطح رفاه بالایی دارند. به همین دلیل است که افراد زیادی در پی آن هستند با تحصیل در کانادا در نهایت اقامت بلند مدت و پاسپورت این کشور ار اخذ نمایند. علاقه مندان به تحصیل در کانادا می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند و راه های مهاجرت به کانادا را جویا شوند.

سوالات متداول درباب تحصیل دندانپزشکی در کانادا

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کانادا سوالات زیر را مطرح می نمایند:

  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا چگونه است؟ قبل از ورود به دانشگاه باید دوره پیش دانشگاهی را با موفقیت پشت سر بگذارند. دوره تحصیلی لیسانس در دانشگاه های کانادا برای دندانپزشکی 4 سال به طول می انجامد.
  • دوره 4 ساله لیسانس برای ورود به رشته های دندانپزشکی شامل چه دروسی می شود؟ در این دوره شاخه دکترای دندان و جراحی دندان تدریس می شود. دانشجویان برای ورود به این دوره باید در دوره پیش دانشگاهی نمرات کافی کسب کنند و در دانشکده دانشگاه مورد نظر پذیرفته شوند.
  • برای ورود به رشته دندانپزشکی از چه نمره ای باید برخوردار بود؟ متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا باید از رزومه تحصیلی بسیار قدرتمندی برخوردار باشند و حداقل 3/4 ام از نمرات تعیین شده را دریافت کرده باشد. در بسیاری از موارد دانشجویان پس از اخذ پذیرش اولیه، به یک مصاحبه اختصاصی دعوت می شوند.
  • آینده شغلی دندانپزشکی در کانادا چگونه است؟ در کشور پیشرفته کانادا رشته دندانپزشکی با جدیدترین روش های تحصیلی ارائه می شود. دانشجویانی که مایل به افزایش دانش خود هستند، می توانند با شرکت در دوره های اضافه، این کار را انجام دهند.
  • آزمون پذیرش دندانپزشکی در کانادا چیست؟ آزمون پذیرش دندانپزشکی (DAT) جزء شروط اصلی پذیرش دانشجوی این رشته در دانشگاه های کشور کاناداست. آزمون کامپیوتری چند گزینه ای که به زبان انگلیسی برگزار شده و نیز سالانه 3 بار برگزار می شود.
  • متوسط درآمد سالانه دندانپزشکان در کانادا چقدر است؟ متوسط درآمد سالانه دندانپزشکان در کشور کانادا حدود CAD 22800 (دلار کانادا) است
4.8/5 - (26 امتیاز)

14 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در کانادا

  1. مژگان گفت:

    سلام برای ورود به اون رشته های علوم پایه آزمون خاصی هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر آزمون نیست

  2. Shana گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا می توان با لیسانس زیست شناسی دانشگاه آزاد برای تحصیل دندانپزشکی کانادا اقدام کرد؟؟
    مدرک لیسانس دانشگاه آزاد برای اونها معتبره؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مدرک دانشگاهی شما معتبر هست ولی باید آزمون پیش از ورود به دانشگاه رو هم بدید و قبول بشید

  3. فریبا گفت:

    سلام خسته نباشید
    30 سالمه و پرستاری خوندم معدل کارشناسیم 16 هست زبان تخصصی رشته خودم رو مسلطم و علاقه به تحصیل دندان پزشکی در کانادا دارم. هزینه هایی که نوشتید تقریبا بالا بود خواستم بدونم آیا میتونم پذیرش تحصیلی بگیرم و اینکه امکان بورسیه تجصیلی دارم یا خیر؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا ساده تر از کشورهای مختلف دیگه هست اما باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به شرایط سنی شما، نمی شه امید زیادی به دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا داشت
      توصیه می کنم شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا رو مورد بررسی قرار بدید

  4. علی گفت:

    سلام عرض ادب
    من خالم بیشتر از شاید ۳۰ سال هست که ونکوور هست ، میگه کانادا اون دوره ۴ سال قبل از دندون و پزشکی رو میشه خوند ولی برای مرحله بعدش برای رشته پزشکی و دندان بسیار بسیار سخت و تقریبا نشدنی هست و یکجوریایی نمیخوان کسی به غیر از کانادایی ها این رشته رو بخونن در صورتی که امریکا و حتی انگلیس هم به این شکل نیست
    ولی رشته های دیگه مثل مدیریت و مهندسی و … به راحتی پذیرش و … دارن ولی رشته های پزشکی و حقوق خیلی سخت و نشدنی …
    امیدوارم پیامم مورد استفادتون واقع شده باشه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به این صورت هم نیست. دانشجویان خارجی سهمیه مشخصی دارند و تعداد کمتری می تونن وارد دانشگاه های کانادا بشن. در صورتی که همه شهروندان کانادایی برای تحصیل در این رشته پذیرش بشن، امتیاز بین المللی این دانشگاه به صورت قابل توجهی کم میشه و توی رتبه بندی جهانی سقوط می کنن

  5. كيوان گفت:

    سلام ، من دانشجوي دكتري زيست شناسي – بيوشيمي هستم ، ايا من هم بايد قبل از دوره دندان پزشكي، ليسانس رو بگذرونم ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام بستگی به مدرک کارشناسی شما داره

  6. محمد پارسا جلالی گفت:

    سلام، من چند هفته پیش وارد 17 سالگی شدم.و الان هم کلاس دهم دهستم و پدر و مادرم میخوان منو برای تحصیل رشته دندانپزشکی به کانادا بفرستن.از لحاظ درسی همیشه از نفرات اول مدرسه و دبیرستان بوده و هستم و الان هم تو دبیرستان نمونه دولتی محصل هستم.
    میخواستم بدونم برای این کار چه ازمون هایی باید بدم وچه کار هایی باید بکنم؟ و اینکه سطح ازمون در چه حده؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید توی آزمون های DMD یا DDS شرکت کنید.
      این آزمون ها معمولا خیلی سخت و خیلی آسون نیستند
      توصیه می کنم حتما با مشاورین ما تماس بگیرید تا دقیق تر شما رو راهنمایی کنند

  7. سارا گفت:

    سلام وقت بخیر

    برای گذراندن اون چهار سال تحصیل ( برای گرفتن لیسانس علوم پایه ) قبل از دندانپزشکی ، ترمی چقدر باید هزینه کرد ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به این بستگی داره که شما در کدام دانشگاه این کشور تحصیل کنید اما هزینه های این رشته معمولا به صورت چشمگیری کمتر از رشته دندانپزشکی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *