ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در ترکیه

مقطع دکتری در ترکیه

هزینه های تحصیل و زندگی مناسب در ترکیه و کیفیت آموزشی بسیار باعث شده است تا دانشجویان زیادی مقطع دکتری در ترکیه را انتخاب نمایند. این کشور همواره پل ارتباطی میان کشورهای اروپایی و آسیایی بوده است که اکثر استانداردهای آموزشی در این کشور مطابق با استانداردهای آموزشی در کشورهای اروپایی است. از طرفی امکان اخذ بورسیه برای دانشجویان مقطع دکتری بیشتر است و دانشجویان به راحتی خواهند توانست تمامی هزینه های تحصیل و زندگی خود را در ترکیه پوشش دهند.

ترکیه کشوری توریستی است و چون این کشور مرز بین قاره آسیا و اروپا به شمار می­ رود اکثر فرهنگ های غربی و شرقی در کنار یکدیگر در این کشور بچشم می­ خورد. از طرفی این کشور در تاریخ خود شاهد پادشاهان بسیاری از جمله پادشان عثمانی و پادشاهان روم شرقی بوده است. همه­ اینها باعث جذب گردشگران زیادی از سایر نقاط جهان به این کشور گریده است. دانشگاه های ترکیه علاقه مند به جذب دانشجویان بین المللی دارد و از همین رو تدریس در دانشگاه های این کشور به چند زبان ارائه می­ گردد. می­ توان گفت مقطع دکتری در ترکیه مقصدی بسیار مناسب برای دانشجویان بین المللی است. دانشجویان قبل از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود برای تحصیل در مقطع دکتری بهتر است با مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نموده و تجارب مفید آنان بهره­ مند گردند.

شرایط مقطع دکتری در ترکیه

هم اکنون دانشجویان بین المللی زیادی در دانشگاه های کشور ترکیه مشغول به تحصیل می­ باشند. این کشور در تلاش است تا با ایجاد نهادهای آموزشی با زبان های خارجی از نیروهای خارجی برای استخدام و انجام کار در این کشور بهره­ مند گردد. مراکز آموزشی عالی در کشور ترکیه تحت نظارت آموزش و پرورش شورای عالی فعالیت می نماید و تمامی این مراکز طبق سیاست های دولت ترکیه عمل می­ نمایند و باعث شده است تا مراکز آموزش عالی بصورت کاملاً مدرن و بین المللی فعالیت نماید.


شروط اخذ پذیرش دکتری در ترکیه:

  • فارغ التحصیلی از دانشگاه معتبر
  • مرتبط بودن رشته لیسانس و فوق لیسانس
  • مقاله بین المللی
  • مدرک زبان خوب
  • معدل بالا
  • پرداختن ساعاتی به صورت ریسرچ زیر نظر استاد راهنما

اینفوگرافیک دکتری در ترکیه

مزایای اخذ پذیرش در مقطع دکتری در ترکیه

تحصیل مقطع دکتری در ترکیه مزایا بی شماری را برای دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در اروپا هستند، ارائه می دهد. مهمترین مزایا تحصیل مقطع دکتری در ترکیه عبارت اند از:

مزایا تحصیل در مقطع دکتری در ترکیهتوضیحات
هزینه تحصیلهزینه تحصیل در ترکیه یکی از اصلی ترین مزیت های تحصیل مقطع دکتری در این کشور می باشد. دانشگاه دولتی ترکیه برای دانشجویان دکتری بسیار مقرون به صرفه هستند.
بورسیه های تحصیلی متعدداتباع کشورهای خارجی که بضاعت مالی کافی برای تحصیل مقطع دکتری در ترکیه را ندارند، می توانند برای اخذ بورسیه های تحصیلی در این کشور اقدام کنند.
موقعیت جغرافیایی ترکیهترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان پلی میان اروپا و آسیا عمل می کند.
دانشگاه های معتبرترکیه دارای دانشگاه های بین المللی است که اغلب در بین برترین دانشگاه های جهان رتبه بندی شده اند.

اخذ مدرک دکتری انفرادی در ترکیه

یکی از متداول ترین روش ها برای دریافت مدرک دکتری در ترکیه، اخذ مدرک دکتری به صورت انفرادی در این کشور می باشد. زیرا دکتری فردی در ترکیه مبتنی بر تحقیقات مستقل است که به تنهایی و زیر نظر یک استاد مجرب انجام می شود. به عبارت دیگر، دکتری انفرادی در ترکیه یک مسیر سنتی است که بیش  از نیمی از دانشجویان دکتری در ترکیه آن را دنبال می کنند. به طور کلی دکتری فردی در ترکیه شامل پایان نامه یا پایان نامه ای است که زیر نظر یک استاد تهیه می شود. البته لازم به ذکر است که، این شکل از مطالعه دکتری در ترکیه از انعطاف پذیری بسیاری برخوردار است. اما نیاز به درجه بالایی از ابتکار و مسئولیت شخصی دارد. در نهایت می توانید انتظار داشته باشید که، طول دوره مدرک دکتری انفرادی 5 تا 6 سال طول بکشد.

اخذ بورسیه دانشجوی در مقطع دکتری در ترکیه

همانطور که اشاره شد، اخذ بورسیه های دانشجویی گوناگون در مقطع دکتری یکی از اصلی ترین مزیت های تحصیل در ترکیه است. دانشجویان بین المللی که بضاعت مالی کافی برای تحصیل مقطع دکتری در ترکیه را ندارند می توانند برای بورسیه های دانشجویی این کشور درخواست دهند. بروسیه دانشجویی در ترکیه برای تمامی دانشجویان مقطع دکتری در این کشور در دسترس است. البته اخذ بروسیه دانشجویی در ترکیه مستلزم رعایت برخی از قوانین است. به طور مثال، اغلب بروسه های دانشجویی در ترکیه بر اساس شایستگی به دانشجویان دکتری ارائه می شود.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست بورسیه دانشجویی در ترکیه را در مقطع دکتری مشاهده فرمایید:

روند درخواست بورسیه دانشجویی در ترکیه

شهریه مقطع دکتری در ترکیه

مقطع دکتری در کشور ترکیه اساسا یک دوره نظام مند و کیفیت گرا است که دانشجویان هم از تحصیلات آکادمیک و تئوری و هم از تحصیلات پژوهش محور بهره مند می شوند. تمامی مراحل تحصیلی در این دوره تا دفاع از رساله دکتری نیز تحت کنترل استاد راهنما قرار دارد. لازم است بدانید که ترکیه نیز از پذیرندگان فرآیند بلونیا بوده و کورس ها، سمینارها و آزمون های سیکل (دوره) دکتری در ترکیه کلا 240 ECTS (واحد) است.

از بهترین دانشگاه های ترکیه برای ادامه تحصیل در مقطع ترکیه نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاهرتبه در رنکینگ تایمز
دانشگاه چانکایا500 – 401
دانشگاه سابانجی500 – 401
دانشگاه بیلکنت600 – 501

اما شهریه ها برای برنامه های دکتری به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی ترکیه ارزانتر است و عزیزان علاقه مند در نمودار زیر می توانند با این هزینه ها هم در دانشگاه های دولتی و هم خصوصی ترکیه آشنا شوند:

هزینه ها در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه

ارزیابی و بررسی مقطع دکتری در ترکیه

روش های تدریس درمقطع دکتری در میان دانشگاه های مختلف در ترکیه با یکدیگر متفاوت است و هر یک از دانشگاه ها در ترکیه روش های مخصوصی برای تدریس در این مقطع تحصیلی به دانشجویان ارائه می­ نمایند. به طوری که برخی از دانشگاه ها در شروع سال های تحصیلی به ارزیابی توانایی های مطالعاتی دانشجویان می­ پردازند و برخی دیگر ممکن است دوره های کارآموزی اجباری را برای دانشجویان در برنامه های تدریس خود داشته باشند. هدف این دانشگاه ها از برگزاری دوره های کارآموزی اجباری اطمینان یافتن از دانش عمومی دانشجویان می­ باشد. دانشجویان عزیزی که قصد تحصیل در این مقطع را در ترکیه دارند می­ توانند جهت آگاهی از روش های تدریس دانشگاه مورد نظر خود با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایند.

در پایان مقطع دکتری در ترکیه هر یک از دانشجویان ملزم به ارائه پایان نامه می ­باشند تا بتوانند مدرک دکترای خود را اخذ نمایند. هیئت داوران پس از بررسی پایان نامه های دانشجویان نتیجه را به سه صورت به آنان اعلام می­ نمایند: در صورتی که پایان نامه دانشجو از کیفیت پایینی برخوردار باشد موجب رد پایان نامه وی خواهد شد و در صورتیکه پایان نامه نقطع ضعف هایی داشته باشد از دانشجو خواسته می­ شود بازنگری نموده و اجازه رفع اشکالات به وی داده خواهد شد و در نهایت پایان نامه هایی که مورد تأیید هیئت داوران قرار می­ گیرد به آنان مدرک دکترای ترکیه تعلق خواهد گرفت.

بهترین دانشگاه های مقطع دکتری در ترکیه

افرادی که قصد دارند در مقطع دکتری در ترکیه تحصیل کنند، می توانند در دانشگاه های مختلفی در این کشور به ادامه تحصیل مشغول شوند. در حال حاضر ترکیه شاید بهترین گزینه آسیایی یا اروپایی برای تحصیل نباید اما دانشگاه های معتبری را نیز در خود جای داده است. در شرایط کنونی می توان به این نکته اشاره کرد که بهترین گزینه های ممکن برای تحصیل در مقطع دکتری عبارتند از:

  • Ibn Haldun university
  • TED University
  • Sabanci University
  • Istanbul Okan University
  • Bilkent University
  • Istanbul Sehir University

همه این دانشگاه ها در مقطع دکتری گزینه های متعددی را پیش روی داوطلبان قرار می دهند. این مزیتی است که این دانشگاه ها نسبت به سایر دانشگاه های این کشور دارند. در چنین شرایطی می توان انتظار داشت که داوطلبان رشته های مختلف در مقطع دکتری بیشتر به این دانشگاه ها توجه داشته باشند.

رشته های پرطرفداری مقطع دکتری در ترکیه

افرادی که می خواهند در مقطع دکتری در ترکیه تحصیل کنند، باید در نظر داشته باشند که تقریبا همه رشته های تحصیل در این کشور در دسترس هستند PHDportal رشته های زیر را به عنوان محبوب ترین ها و البته در دسترس ترین ها در ترکیه برای مقطع دکتری معرفی می کند:

پذیرش در دانشگاه های ترکیه

مدارک لازم جهت پذیرش مقطع دکتری در ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل مقطع دکتری در ترکیه را دارند باید مدارک زیر را به دانشگاه مورد نظر خود ارائه نمایند:

  • ارائه مدارک دیپلم، پیش دانشگاهی، کارشناسی، کارشناسی ارشد به همراه سایر ریز نمرات آنها
  • تکمیل فرم درخواست که باید بصورت آنلاین پر و ارسال شود.
  • ارائه رزومه تحصیلی دانشجو
  • ارائه یک نسخه کپی از پاسپورت معتبر دانشجو
  • ارائه انگیزه نامه دانشجو مبنی بر دلیل ادامه تحصیل در ترکیه
  • ارائه توصیه نامه ای از اساتید دوره­ی کارشناسی ارشد
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل
  • ارائه نمرات زبان ترکی برای دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان ترکی را دارند.
  • ارائه مدارک آزمون های GRE یا GMAT

شرایط کار برای دانشجویان مقطع دکتری ترکیه

امکان یافتن کار برای دانشجویانی که در مقطع دکتری مشغول به تحصیلند بیشتر از سایر دانشجویان در دیگر مقاطع تحصیلی می­ باشد زیرا دانشجویان این دوره دستاوردهای قابل ملاحظه ای را کسب نموده اند و سطح علمی آنان چندین بار مورد ارزیابی قرار گرفته است. اما به طور کلی یافتن کار در ترکیه برای دانشجویان بین المللی کمی دشوار است. اگر چه دانشجویان می­ توانند به انجام کارهای غیر مرتبط با رشته تحصیلیشان در ترکیه بعنوان مثال در بخش گردشگری و یا رستوران ها و هتل ها بصورت پاره وقت به انجام کار بپردازند.

مشاغل دانشجویی بیرون از دانشگاه در ترکیه:

  • مشاغل پستی و دفتری
  • صندوقداری رستوران
  • امور فری لنسر بودن
  • کار دلیوری

در هر صورت دانشجویان برای انجام کار در ترکیه می­ باید مجوز انجام کار در این کشور را اخذ و سپس به انجام کار مشغول شوند. از مهمترین فرصت های شغلی برای دانشجویان مقطع دکتری انجام کار در محیط های دانشگاهی است. دانشجویان این دوره می ­توانند به عنوان دستیار و یا تکنسین های پژوهشی در دانشگاه ها مشغول به فعالیت شوند و در مقابل انجام این کارها حقوق و دستمزد دریافت نمایند.

شرایط اعزام دانشجو به ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل دکتری در ترکیه را دارند در صورتی که با سوالاتی همچون هزینه های تحصیل داروسازی در ترکیه و بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع دکتری روبرو می­ شوند می­توانند با کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نموده و از راهنمایی ها و تجارب مفید آنان بهره مند گردند.

سوالات متداول در خصوص مقطع دکتری در ترکیه

برای مقطع دکتری در ترکیه سوالات زیر مطرح می گردد:

  1. شروط اخذ پذیرش دکتری در ترکیه چیست؟ فارغ التحصیلی از دانشگاه معتبر، مرتبط بودن رشته لیسانس و فوق لیسانس، مقاله بین المللی و معدل بالا بخشی از این شرایط هستند.
  2. مقطع دکتری در ترکیه چند سال به طول می انجامد؟ مقطع دکتری در ترکیه معمولاً 3 تا 5 سال طول خواهد کشید.
  3. مدارک لازم جهت پذیرش مقطع دکتری در ترکیه چیست؟ ارائه مدارک دیپلم، پیش دانشگاهی، کارشناسی، کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات آنها از جمله مدارک مورد نیاز مقطع دکتری است.
  4. هزینه اقامت و زندگی دانشجویان در ترکیه چقدر است؟ به طور متوسط هزینه های اقامت و زندگی دانشجویان در ترکیه 400$ تا 600$ (دلار) در ماه تخمین زده شده است.
5/5 - (4 امتیاز)

31 دیدگاه برای “مقطع دکتری در ترکیه

  1. hamed گفت:

    سلام
    من 33 سالم هست فارغ التحصیل ارشد دانشگاه تهران
    یبار در ازمون YDS شرکت کردم و نمره 39 گرفتم با توجه به شرایط سنی فکر نمیکنم بتونم در آزمون ALES قبول شم با توجه به بیس تجربی
    آیا امکانش هست بدون این 2 آزمون پذیرش بگیرم؟
    مثلا در دانشگاه های جراح پاشا و سابانجی و…
    ممنون میشم جواب رو در ایمیل مطرح کنین
    سپاس

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید با مشاورین ما در تماس باشید تا جزئیات رو به طور کامل در اختیار شما قرار بدن

  2. ولی محمدی گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    من فارغ اانحصیل کارشناسی‌ارشد معماری داخلی هستم خودم کارشناسی آموزش هنرهای تجسمی و در استخدام آموزش پرورش با سنوات۲۷ سال می خواستم دکترای نقاشی بخونم خودم ۳۰ سال بصورت تخصصی طراحی و نقاشی کارمیکنم
    وعناوبن و رتبه در سطح ملی و بین‌المللی هم دارم میشه راهنمایی کنید چگونه ادامه تحصیل کنم .با تشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      رشته مقطع کارشناسی و دکترای شما باید با هم در ارتباط باشند. در این صورت امکان تحصیل در این مقطع رو خواهید داشت

  3. فرینا گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من کارشناسی و کارشناسی ارشدم موسیقی و گرایش نوازندگی جهانی هست
    برای مقطع دکترا امکانش هست راهنمایی بفرمایید

    1. داوری گفت:

      سلام
      ابتدا مقاله تحصیل دکترا در ترکیهرو مطالعه بفرمائید اگر سوالبی بود در خدمتم

  4. الی گفت:

    ایا میتوان بدون داشتن مدرک تاقل و ایلتس دکترا خواند؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید حتما داشته باشید حالا برخی از کشورها مثلا با آیلتس ضعیفتر هم پذیرش میدن ولی بدون اون امکانپذیر نیست

  5. Sezar گفت:

    سلام
    من دانشجوی ارشد ژئوتکنیک هستم
    خواستم بدونم چه به زبان انگلیسی و چه به زبان تورکی چه مدرک زبانی و چه نمره وسطحی نیاز دارم برای گرفتن اپلای و پذیرش؟
    ممنونم

    1. داوری گفت:

      سلام
      مدرک زبان تومر نیاز دارید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  6. داوری گفت:

    سلام
    برای بورس شدن در این مقطع نیاز به مکاتبه با اساتید راهنمای دانشگاه مقصد دارید

  7. کوشان گفت:

    سلام ، دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور کرج هستم با سن ۳۸ سال و البته لیسانس غیر مرتبط (رشته کشاورزی) . آیا ظرف یک سال آینده که دوره ارشدم تمام میشه برای گرفتن پذیرش دکتری رشته روانشناسی در ترکیه منعی برای بنده وجود داره یا خیر؟ چون شنیدم برای پذیرش دکتری در دانشگاه های ترکیه شرایط سنی ، مدرک دانشگاه پیام نور و لیسانس غیر مرتبط مشکلاتی ایجاد میکنه!!! ضمنا مدرک زبان آیلتس ۷ هم دارم. با تشکر از شما.

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      طبیعیه که باید در رشته تحصیلی خودتون مقطع دکتری رو ادامه بدید

  8. نگار گفت:

    با سلام.من ارشد mba میخونم .میخواستم ببینم از طریق تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه میتونم مشغول به کار شوم و از طریق کار در اونجا اقامت ترکیه رو بگیرم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله این امکان وجود داره برای کار در ترکیه این مقاله رو مطالعه نمایید

  9. معصومه گفت:

    سلام و عرض ادب
    میخواستم بدونم برای بورس دکترا،از کجا باید شروع کنم؟تازه میخوام اطلاعات رو جمع کنم،به کمکتون احتیاج دارم
    باتشکر

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما باید به دنیال استاد راهنما از دانشگاه های ترکیه باشید حتما

  10. رامین گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم در مقطع ارشد یا دکتری در رشته حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه های ترکیه وجود داره؟ و شرایط اخذ بورسیه و فاند کامل برا این رشته چگونه هستش؟

    با تشکر از زحماتتون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله وجود داره ولی باید خودتون از طریق اینترنت سرچ کنید

  11. Helina گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    من خانومی ۲۷ساله هستم کارشناسی حقوق و ارشد حقوق ثبت اسناد و املاک دارم. آیا امکان داره دکترای حقوق ثبت را در ترکیه ادامه بدم ؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما دانشگاه هایی که میتونید سوپروایزر پیدا کنید را سرچ کنید

  12. گندم گفت:

    سلام
    محدودیت سنی برای پسا دکترا برای فاند گرفتن در دانشگاه ترکیه وجود دارد؟ ۳۵ سال دارم و بک ماه دیگر وارد ۳۶ سال می شوم. و اینکه اگر بخوام از طریق موسسه ایی اقدام کنم که سریع کارم راه بیافته چقدر هزینه اش می شه؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای ترکبه خیر وجود نداره

  13. رقیه گفت:

    باسلام وخسته نباشید
    من خانومی ۳۶ ساله هستم لیسانس مهندسی مکانیک و فوق لیسانس مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه تهران دارم.میخواستم بپرسم میتونم دکترای مدیریت صنعتی رو در ترکیه ادامه بدم یا باید لیسانس و فوق لیسانس حتما مرتبط باشه؟ممنون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما میتونید رشته ارشد خودتونو در مقطع دکترا پذیرش بگیرید مشکلی نداره

  14. هستی گفت:

    باسلام.با وجود سی و پنج سال سن، در رشته ارشد روانشناسی، و کارشناسی غیر مرتبط،مدرک فنی و حرفه ای نقاشی،داری پنج مقاله داخلی،دو کتاب،دارای مدرک تافل زبان، سابقه ی کار شش ساله آیا امکان تحصیل در مقطع روانشناسی دکتری برای بنده مقدور می باشد؟ ترجیحا به دنبال ساپورت مالی توسط دانشگاه یا استاد از دانشگاههای معتبر استانبول هستم. انتخاب توسط اساتید آیا نیاز به کم تر از سی و پنج سال سن دارد یا خیر؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله شرایطتتون برای اخذ پذیرش دکترا خوب هست فقط باید در ابتدا به دنبال سوپروایزر از دانشگاه های ترکیه باشید و اگر فاند و بورس مد نظرتون هست مقاله بین المللی نگارش کنید

  15. بروانا گفت:

    با سلام. منظور از تحصیل بصورت رایگان در دانشگاه سراسری یا دولتی ترکیه در مقطع دکتری، همان بورسیه میباشد؟
    بعد از اتمام دوره دکتری، آیا اجازه اقامت دائمی به فارغ التحصیلان داده میشود؟
    اگر جواب سوال (اول) بله باشه و همچنین با بورسیه در مقطع دکتری تحصیل کرده باشیم، در آینده بعلت بورسیه آیا مشکلی جهت اقامت دائم در ترکیه پیش می آید؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض خدمت شما هم بورسیه میتونید بشید و هم در دانشگاه های دولتی ثبت نام کنید و به علت بورسیه مشکلی براتون پیش نمی آید

  16. لورا خدایاری گفت:

    سلام.من خانمی 40 ساله هستم که در مقطع دکترای رشته اقتصاد کشاورزی مشغول به تحصیل هستم.دارای همسر و دو فرزندهستم.مایل به مهاجرت به ترکیه و ادامه تحصیل در آنجا هستم.سوالم این است که آیا امکان انتقالی از دانشگاههای ایران به ترکیه وجود دارد؟یا باید پس از اخذ پذیرش از ابتدا شروع بع تحصیل کنم؟آیا امکان اشتغال در دانشگاه اعم از تدریس یا پژوهشگری در آنجا برای من وجود دارد یا خیر؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت برای چه مقطعی مد نظرتون هست اقدام کنید؟ و اینکه امکان انتقالی بستگی به نوع دانشگاه داره در ابتدا شما باید ببینید از چه دانشگاهی میشه براتون پذیرش گرفت برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *