ویزای تحصیلی

دکترا در اتریش

دکترا در اتریش

تحصیل دکترا در اتریش طرفداران فراوانی در بین دانشجویان دارد؛ زیرا تقریبا رایگان است و همچنین می‌توانید بورسیه تحصیلی اخذ نمایید. شهرها و دانشگاه‌ های بسیاری در اتریش وجود دارد که در زمینه‌ های سرمایه فکری و تحقیق، نقش مهمی را ایفا می‌ نمایند. بر طبق گزارش کمیسیون اروپا، کشور اتریش از نظر توسعه و پژوهش در میان کشورهایی اروپایی، رتبه سوم را در اختیار دارد.

  • شرایط اخذ پذیرش دکترای اتریش چیست؟
  • برترین دانشگاه ها برای تحصیل دکترا در کشور اتریش چیست؟
  • هزینه های جانبی این راه چیست؟
  • کار ضمن تحصیل در اتریش و درآمد آن چگونه است؟
  • شرایط کار پس از تحصیل در اتریش چیست؟

این کشور در رشته‌ های علوم انسانی و علوم تجربی و رشته‌ های تخصصی مختلف، گزینه بسیار خوبی برای متقاضیان و محققان در مقطع دکترا است. کشور اتریش بیشترین میزان جایزه نوبل را از سراسر جهان به خود اختصاص داده است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاور دانشجویان بسیاری برای گذراندن دکترا در این کشور بوده است.اینفوگرافیک مقطع دکترا در کشور اتریش

آموزش عالی کشور اتریش در 2023

طی سال 2023 سیستم آموزش عالی اتریش شامل 23 دانشگاه عمومی، 18 موسسه آموزشی (دانشگاه علوم کاربردی) و 13 دانشگاه خصوصی است. موسسات آموزشی تقریبا مستقل هستند و طیف گسترده‌ ای از رشته‌ های تحصیلی پزشکی را ارائه می‌ دهند. طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش 1 یا 2 سال بیشتر از کشورهای دیگر است و به همین دلیل تحصیل در مقطع دکترا در این کشور به مدت 3 سال می‌ باشد. طول دوره تحصیل در سیستم قدیمی بعضی دانشگاه‌ ها، حدود 4 یا 5 سال است. دوره‌ های تحصیل در مقطع دکترا در این کشور شامل 2 مرحله می‌ شود. دانشجویانی که مستقیما بعد از اخذ مدرک کارشناسی مشغول به تحصیل در مقطع دکترا شده‌ اند، حداکثر 2 سال از تاریخ شروع تحصیل واجد شرایط شرکت در آزمون می‌ شوند. دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد را دارند، می بایست یک سال از اغاز تحصیلاتشان گذشته باشد.

دانشگاهرتبه جهانی از نظر رنکینگ آموزش عالی تایمز (2023)رتبه ملی از نظر رنکینگ آموزش عالی تایمز (2023)
دانشگاه وین1241
دانشگاه پزشکی گراتز1682
دانشگاه پزشکی وین1943

در جدول فوق می توان با برترین دانشگاههای اتریش برای تحصیل در مقطع دکترا آشنا شد. دانشجویان مقطع دکترا در زمینه روش تحقیق، آمار و روش‌ های تحقیقاتی خاص و بررسی ادبیات پژوهش، آموزش می‌ بینند. دانشگاه ایسبروک در این رابطه، عملکرد بسیار خوبی دارد. ارائه شفاهی پیش نویس پایان نامه در حضور کمیته آزمون در آزمون دکترا، ابتدا انجام می‌ شود. سپس پاسخگویی در مورد پایان نامه صورت می‌ پذیرد. گذراندن بعضی از واحدهای درسی و به چاپ رساندن مقالات در مجلات معتبر برای دریافت مدرک دکترا الزامی است.


فرآیند بولونیا در اتریش

فرآیند بولونیا درجه سنتی است که توسط آن در یک دوره 3 ساله، کارشناسی ارشد (1 یا 2 سال یا بیشتر) برای دانشجو رقم می‌ زند. پس از آن برای اخذ مدرک دکترا، دانشجو می‌ تواند اقدام کند. کشور اتریش، یکی از امضا کنندگان فرآیند بولونیا است. در برخی دانشگاه های اتریش این امکان وجود دارد که پس از سپری کردن دوره کارشناسی، تحصیل مستقیم دوره های دکترا در برخی دانشگاه اتریش انجام شود.

تحصیل در مقطع دکترا در اتریش

دوره‌ های دکترا در این کشور عمدتا به زبان آلمانی ارائه می‌ گردد، گرچه زبان پژوهشی، انگلیسی است. به همین دلیل متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی در سطح DSH II را در اختیار داشته باشند. ارائه مدرک زبان انگلیسی IELTS یا TOFEL برای پذیرش در صورت عدم نیاز به مدرک زبان آلمانی حائز اهمیت است. متقاضیان باید قبل از سال تحصیلی جدید برای ورود به دانشگاه در ماه سپتامبر، درخواست خود را در دسامبر یا ژانویه ارسال نمایند. مهلت ارائه درخواست در موسسات و دانشگاه‌ های مختلف فرق دارد.

بخشی از روند گزینش برای دریافت بورسیه تحصیلی یا بودجه پژوهشی، شرکت در مصاحبه است. متقاضی باید تمام مدارک را تهیه کرده و ارائه نماید زیرا روند اداری در اتریش بسیار جدی است و متقاضیان باید تمام دستورالعمل‌ ها را رعایت کنند. تقاضی باید تمامی مدارک تحصیلی مانند دیپلم و گواهی‌ های ارسال شده را به عنوان بخشی از پرونده با مهر رسمی ارائه نماید. تمام مدارک مورد نیاز باید توسط مترجم رسمی به زبان آلمانی ترجمه شده باشد، همچنین مدارکی که اصل آنها زبان انگلیسی باشد نیز مورد قبول است.

امتیازات جهت تحصیل دکتری در اتریش

نظام آموزش عالی اتریش و دستاوردهای علمی آن یک خط سیر زمانی 600 ساله ای را طی کرده است و توانسته است که معروفترین دانشمندان و متفکران اروپایی از ولفگانگ آمدوس موزارت تا زیگموند فروید را تربیت کند. امروزه در سال 2021 نیز دانشگاه های کشور اتریش در سطح جهانی از درجه کیفیت بالایی برخوردار بوده و از دانشجویان نخبه بین المللی استقبال می کنند. اما دلایل و امتیازات زیادی وجود دارد که باعث جذب دانشجویان بین المللی برای تحصیل دکتری در اتریش می گردد. برخی از مهم ترین این موارد عبارتند از:

امتیازات تحصیل دکتری در اتریش

مدارک لازم جهت تحصیل دکترا در اتریش

مدارک زیر جهت تحصیل دکترا در کشور اتریش علاوه بر فرم درخواست، مورد نیاز است:

  • مدارک تحصیلی برای متقاضیانی که فارغ التحصیل شده‌ اند
  • کپی از ریز نمرات، برنامه هفتگی و امتیاز ECTS که مربوط به مدارک مقاطع تحصیلی می‌ شود
  • امتیاز ECTS، برنامه هفتگی تا اتمام دوره، طول مدت مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، اطلاعاتی در این 3 مورد ارائه گردد
  • ارائه مدارک زبان آلمانی یا زبان انگلیسی
  • نامه حاوی توضیحاتی در مورد اهداف و علایق خود که چرا متقاضی تحصیل در اتریش در مقطع دکترا هستید و ذکر زمینه های پژوهشی مورد علاقه خود
  • ارائه رزومه یا نمونه کارهای پژوهشی موجود

مدارک لازم جهت تحصیل دکترا در اتریش

شرایط پذیرش تحصیل در اتریش در مقطع دکترا

مشابه با سیستم گزینش کشور انگلستان و با توجه به سیستم گزینش اروپایی بولونیا در کشور اتریش، مقطع دکترا در برخی از دانشگاه‌ های این کشور به طور مستقیم قابل دسترس است. در بعضی از دانشگاه‌ ها، مقطع دکترا به طور مستقیم بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، در دسترس است. پیرو سیستم گزینش بولونیا، در بیشتر موسسات برای ورود به مقطع دکترای 3 ساله، احتیاج به مدرک کارشناسی ارشد است.

تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید در ماه سپتامبر، متقاضیان بایستی درخواست خود را در دسامبر یا ژانویه ارسال نمایند. مهلت ارائه درخواست در موسسات و دانشگاه‌ های مختلف فرق دارد و ممکن است زمان کم یا طولانی برای درخواست در نظر گرفته باشند.

شرکت در مصاحبه، یکی از مراحل پذیرش و گزینش برای دریافت بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه پژوهشی است. روند و پیگیری‌ های اداری در کشور اتریش بسیار جدی و سختگیرانه است. متقاضیان باید تمام مدارک را تهیه نمایند و کلیه دستورالعمل‌ ها را رعایت نمایند. کلیه مدارک تحصیلی متقاضی باید به عنوان قسمتی از پرونده با مهر رسمی برای تحصیل در این کشور در مقطع دکترا ارائه شود. مدارک لازم باید توسط مترجم رسمی به زبان آلمانی ترجمه شود.

زبان تحصیل در اتریش در مقطع دکترا

آموزش در دوره دکترا در کشور اتریش به 2 زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می گردد. برخی دوره ها به زبان انگلیسی هستند که در صورت درخواست استادی که به شما پذیرش می دهد لازم است مدرک زبان انگلیسی معادل آیلتس 7 ارائه کنید اما ممکن است استاد شما حتی نیاز به ارائه مدرک زبان نداشته باشد و تنها دانش زبان شما مورد آزمون قرار بگیرد. برخی دیگر از دوره ها نیز به زبان آلمانی ارائه می گردد که در این موارد نیز لازم است متقاضی، مدرک زبان آلمانی در حد C1 داشته باشد.

هزینه تحصیل دکترا در اتریش

ساختار دانشگاهی این کشور تا سال 2001 به کلی رایگان بود اما اکنون هزینه های تحصیل در اتریش فقط برای دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا رایگان است و در هر ترم حدود 700€ (یورو) برای شهروندان غیر اروپایی می‌ باشد. هزینه تحصیل در مقطع دکترا درکشور اتریش در مورد دانشجویان بین المللی حدود 700€ تا 1500€ (یورو) در هر ترم است. قوانین مختلفی در مورد شهریه در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد. حقوق و درآمد دانشجویان بین المللی به موضوع پایان نامه و دانشگاه منتخب بستگی دارد و دانشجویان دکترا به طور کامل از لحاظ مالی تأمین می‌ شوند. برای حضور در کنفرانس‌ های علمی و کارگاه‌ های آموزشی، حمایت مالی از دانشجویان مقطع دکترا وجود دارد.

فرصتهای شغلی در دوره دکترا در اتریش

با هدف آغاز دوره حرفه‌ ای در دانشگاه‌ ها، مقطع و دوره دکتری همواره به عنوان مدرک تحصیلی برتر در نظر گرفته می‌ شود. فارغ التحصیلان با توانایی‌ های ترویج و انتقال علم، توانایی‌ های تحلیلی و روحیه انتقاد پذیری مورد احتیاج سازمان‌ های دولتی یا خصوصی هستند. این سازمان‌ ها باید چنین مواردی را سیستم خود افزایش دهند. دانشگاه‌ ها به فارغ التحصیل دکترا آموزش می‌ دهد تا به عنوان کارفرما، برای فرصت‌ های محلی و ارتباط با شرکت‌ های بین المللی توانا باشند.

شرایط کار پس از تحصیل در اتریش

همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، پس از فارغ التحصیلی نیز دانشجویان در اتریش حدود یک سال (12 ماه) فرصت دارند شغلی پیدا کنند و ویزای تحصیلی اتریش خود را تبدیل به ویزای کاری کنند. لازم به ذکر است متوسط درآمد فارغ التحصیلان دکترا با توجه به رشته تحصیلی آن ها متفاوت خواهد بود اما در حدود 5000€ (یورو) در ماه می باشد:

ماکسیمم اعتبار اقامتی با ویزای پسا تحصیل درکشورهای مختلف (ماه)

اما پس از یافتن شغل مناسب در اتریش آنها فرصت این را پیدا می کنند که مجوز اقامتی خود را از تحصیلی به کاری تبدیل کنند. اما چگونه؟ برای این کار آنها بایستی با توجه به معیارهای زیر حداقل 70 امتیاز لازم از 100 امتیاز کل را اخذ کنند. تا بدین ترتیب واجد شرایط دریافت کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش باشند:

معیار ارزیابیامتیازات (حداکثر امتیازات)
مدارک و مهارت های خاص40 امتیاز
سوابق کاری (نشان دهنده تخصص متقاضی یا نانگر پست مدیریتی ارشد)20 امتیاز
مهارت های زبانی10 امتیاز
سن و سال20 امتیاز
تحصیلات در اتریش10 امتیاز
کل ماکسیمم امتیازات مجاز100 امتیاز

کار حین و پس از تحصیل در اتریش

دانشجویان در اتریش برخلاف برخی کشورها از جمله ژاپن و امارات متحده عربی، اجازه کار دارند. با توجه به این که نرخ بیکاری در اتریش نیز پایین است و در سال 2023 تنها 4.3% می باشد پیدا کردن کار برای فارغ التحصیلان و دانشجویانی که به زبان آلمانی مسلط هستند دشوار نخواهد بود. البته نکته ای که در خصوص دانشجویان دکترا وجود دارد این است که این افراد اگرچه موقعیت های شغلی به عنوان استاد دانشگاه خواهند داشت در غالب مشاغل سخت تر از سایرین استخدام می شوند چرا که توانایی های آن ها در مقایسه با نیاز بازار کار بیشتر است.

در اتریش دانشجویان اتحادیه اروپا بدون نیاز به اخذ مجوز کاری (work permit) می توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند و ماهانه 300€ تا 500€ (یورو) درآمد داشته باشند. سایر دانشجویان اما برای کار در اتریش نیازمند اخذ مجوزهای مربوطه هستند. پس از فارغ التحصیلی نیز دانشجویان در اتریش حدود یک سال فرصت دارند شغلی پیدا کنند و ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کنند. لازم به ذکر است متوسط درآمد فارغ التحصیلان دکترا با توجه به رشته تحصیلی آن ها متفاوت خواهد بود اما در حدود 5000€ (یورو) در ماه می باشد.

همان طوری که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، متوسط درآمد ساعتی در اتریش برای هر دانشجوی خارجی در حدود €22 (یورو) می باشد که جزء بالترین دستمزدهای کار پاره وقت در اروپا به شمار می رود:

حداقل دستمزد کار پاره وقت در ساعت (یورو) در اتریش

اکثر دانشجویان مقطع دکترا در این کشور همزمان با تحصیل در اتریش می‌توانند در دانشگاه یا شرکت‌ های مرتبط مشغول به کار شوند. همکار محقق یا کمک استاد، شغل‌ هایی هستند که دانشجویان دکترا می‌ توانند به عنوان کار در اتریش با دیگر کارکنان دانشگاه، مشغول به کار شوند و درآمد کسب نمایند.

مهمترین برنامه ها در مقطع دکتری در اتریش

یکی از اصلی ترین مزیت های تحصیل مقطع دکتری در اتریش امکان تحصیل در مهمترین برنامه های تحصیلی در این کشور می باشد. دانشجویان بین المللی که به دنبال گسترش سطح معلومات خود در مقطع دکتری هستند، می توانند از برنامه های کلیدی این مقطع تحصیلی در اتریش بهره مند شوند. یکی از مهمترین برنامه ها در مقطع دکتری در اتریش برنامه دکتری جامعه شناسی در این کشور می باشد. برنامه جامعه شناسی در اتریش به صورت تمام وقت و طی 3 سال به دانشجویان بین المللی آموزش های ویژه ای را در مقطع دکتری ارائه می دهد.

در جدول زیر می توانید مهمترین برنامه ها در مقطع دکتری در اتریش را مشاهده فرمایید:

مهمترین برنامه های دکتری در اتریشطول دورهتوضیحات
دکتری علوم زیست محیطی3 سالیکی از محبوب ترین دوره های تحصیلی در مقطع دکتری در اتریش می باشد، که در طول تحصیل کمک های مالی گسترده ای را به دانشجویان دکتری ارائه می دهد.
دکتری اقتصاد3 سالهدف برنامه دکتری اقتصاد در دانشگاه های اتریش، آماده سازی اقتصاددانان حرفه ای برای مشاغل تحقیقاتی، خدمات دولتی و آموزشی می باشد.
دکتری علوم سیاسی4 سالاین برنامه نظریه سیاسی در دانشگاه های اتریش را با هدف همکاری نزدیک تر با دانشجویان را به اغلب متقاضیان مقطع دکتری ارائه می دهد.
دکتری فلسفه3 سالدکتری فلسه در اغلب دانشگاه های اتریش به منظور آماده سازی دانشجویان برای زندگی آکادمیک، کنفرانس ها و شرکت در پروژه های تحقیقاتی صورت می گیرد.

برای افزایش شانس موفقیت در مقطع دکترا در اتریش می‌ توانید با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نموده و از مشاوره تخصصی استفاده نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص دکترا در اتریش

متقاضیان تحصیل دکتری در این کشور با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • اصلی ترین مزیت تحصیل دکترا چیست؟ تحصیل دکتری در اتریش طرفداران فراوانی در بین دانشجویان دارد. زیرا تحصیل در مقطع دکتری در اتریش کاملا رایگان می باشد، همچنین می ‌توانید بورسیه تحصیلی دریافت کنید.
  • سیستم آموزش عالی اتریش چه شرایطی دارد؟ سیستم آموزش عالی اتریش شامل 23 دانشگاه عمومی، 18 موسسه آموزشی (دانشگاه علوم کاربردی) و 13 دانشگاه خصوصی می باشد. موسسات آموزشی تقریبا مستقل هستند و طیف گسترده‌ ای از رشته‌ های تحصیلی پزشکی را ارائه می‌ نمایند.
  • دکتری در اتریش به چه زبانی است؟ دوره‌ های دکترا در این کشور عمدتا به زبان آلمانی ارائه می‌ شود. گرچه زبان پژوهشی، انگلیسی می باشد. به همین دلیل متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی در سطح DSH II را بگیرد.
  • هزینه تحصیل دکتری در اتریش به چه میزانی است؟ برای هر ترم در حدود 360€ (یورو) برای شهروندان اتریشی و حدود 700€ (یورو) برای شهروندان غیر اروپایی است. هزینه تحصیل در مقطع دکترا در مورد دانشجویان بین المللی حدود 700€ (یورو) در هر ترم خواهد بود.
  • دانشجویان دکتری در اتریش چه مزیتی دارند؟ اکثر دانشجویان مقطع دکتری در این کشور همزمان با تحصیل در اتریش خواهند توانست در دانشگاه یا شرکت‌ های مرتبط کار کنند. همکار محقق یا کمک استاد، شغل‌ هایی هستند که دانشجویان دکتری می‌ توانند به عنوان کار در اتریش با دیگر کارکنان دانشگاه، مشغول به کار شوند و درآمد کسب کنند.
4.8/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه برای “دکترا در اتریش

  1. علی محمد کریمی گفت:

    آیا موسسه سفیران از صفر تا صد پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع دکتری مهندسی برق از دانشگاه لینز کپلر را انجام می دهد و اگر بله تعرفه های خدمات شما چقدر است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در ابتدا تماس بگیرید شرایطتون بررسی شه که رزومه تون قابلیت اخذ پذیرش رو داره یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *