ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در بلغارستان

مقطع دکتری در بلغارستان

مقطع دکتری در بلغارستان به دلیل شرایط آسان پذیرش و هزینه تحصیل ارزان می تواند برای متقاضیان تحصیل در اروپا یک ایده بسیار جذاب باشد. در واقع مقطع دکتری در بلغارستان یک برنامه آموزشی کاملا پژوهشی و دانشجو محور بوده و در بلغارستان 4 سال طول می کشد. این دوه تحصیلی در بلغارستان مطابق استاندارد آموزش عالی اروپایی و شامل 120 ECTS می باشد. دانشجویان زمانی می توانند به مدرک دکتری در بلغارستان دست یابند که علاوه بر قبولی در آزمون جامع همچنین بتوانند در پایان دوره از رساله تحقیقاتی خود دفاع کنند.

  • امتیازات تحصیل در بلغارستان در دوره دکتری چیست؟
  • چه مدارکی برای ورود مقطع دکتری در کشور بلغارستان مورد نیاز است؟
  • هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان دکتری در بلغارستان چقدر می باشد؟
  • شرایط و نحوه درخواست و دریافت ویزای تحصیلی بلغارستان چیست؟

پاسخ تمامی سوالات خود را در مقاله حاضر یافته و علاوه بر این در جریان آخرین اطلاعات و شرایط اقامت تحصیلی در اروپا قرار خواهید گرفت. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به عنوان یکی از معتبرترین موسسات مهاجرتی ایران آماده ارائه مشاوره تخصصی اخذ ویزا و اقامت اروپایی به هموطنان گرامی می باشد.

دلایل و زمینه های تحصیل در بلغارستان

علی رغم اینکه طی سالهای اخیر بلغارستان به عنوان یک مقصد تحصیلی خیلی محبوب شناخته نمی شود، اما دانشجویان تحصیل در بلغارستان را به سبب کیفیت آموزشی و نیز هزینه های ارزان آن انتخاب می کنند. از طرف دیگر، با تحصیل در بلغارستان می توان به راحتی اقامت اروپایی را اخذ کرد. چرا که بلغارستان از سال 2007 به عنوان عضوی از اتحادیه اروپایی (EU) شناخته شده و مدارک آموزش عالی بلغارستان در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) کاملا مورد تایید می باشد. علاوه بر این تحصیل در بلغارستان زمینه برای کار دانشجویی و ایجاد یک رزومه قوی برای ورود به بازار کار اروپایی را نیز برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند.


بنابراین مهاجرت به بلغارستان از طریق تحصیل می تواند بهترین ایده برای دست یابی به اقامت اروپایی و ورود به بازار کار جهانی محسوب شود. از طرفی اختمال بسیار بالای الحاق به منطقه شنگن برای این کشور وجود دارد. پیرو مذاکرات صورت گرفته در ژانویه 2024 کرواسی توانست به عضویت شنگن درآید. بلغارستان نیز منجمله کشور هایی است که در صف پیوستن به این منطقه قرار دارد و دیر یا زود به منطقه شنگن ملحق میشود. از این رو بازه یک الی ۲ سال آینده بهترین زمان برای ورود و اخذ اقامت این کشور است. بالطبع مقطع دکتری در این کشور یکی از عاقلانه ترین انتخاب ها برای اخذ ویزای تخصیلی بلغارستان و کسب اقامت و نهایتا بهروری از مزایای سهولت رفت و آمد پس از پیوستن به شنگن است.

اینفوگرافیک دکتری در بلغارستان

شرایط اعزام دانشجو به بلغارستان در 2024

مقاطع تحصیلی مختلف در بلغارستان در 2024

سیستم آموزش عالی در کشور بلغارستان از اصول و استانداردهای ناحیه آموزش عالی اروپا (EAHE) تبعیت کرده و ساختار برنامه های آموزش عالی این کشور بر طبق فرآیند بلونیا (Bologna process) سازماندهی شده است. بنابراین از لحاظ اعتبار مدارک دانشگاهی هیچ جای نگرانی نیست. اگر مایل به اطلاع درباره انواع موسسات آموزش عالی در بلغارستان هستید، باید بدانید که بلغارستان دارای 3 نوع موسسه آموزش عالی است. دانشگاه ها، کالج ها و مدارس عالی تخصصی انواع موسسات آموزش عالی بلغارستان می باشند. متقاضیان محترم برای اطلاع از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در کشور بلغارستان 2024 می توانند جدول زیر را ملاحظه نمایند:

دانشگاه گروه ب (خوب) بلغاریدانشگاه گروه ج (متوسط)
صوفیا (صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد)اقتصاد ملی و جهانی (صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد)
فنی صوفیا (صرفا رشته های مهندسی)صوفیا (صرفا در مقطع دکتری)
معماری و مهندسی عمران گدوسیسنت کریل و سنت متدودیوس ولیکو تورنوف (صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد)
فناوری شیمی و متالورژیمعدن و زمین شناسی سنت ایوان ریلسکی
فنی گابوروف (صرفا رشته های مهندسی)پایسی هلیندارسکی

لازم است بدانید که موسسات آموزش عالی (HEI) بلغارستان انواع برنامه های تحصیلی خود را در قالب 3 مقطع تحصیلی زیر به متقاضیان ارائه می نمایند:

  • مرحله اول سطح دانشگاهی یا مقطع لیسانس (Bakalavr) به مدت 3 سال
  • مرحله دوم سطح دانشگاهی یا مقطع فوق لیسانس (Magister) به مدت 2 سال
  • مرحله سوم سطح دانشگاهی یا مقطع دکتری (Doctor) به مدت 4 سال

مقاطع مختلف تحصیلی در بلغارستان

شرایط مقطع دکتری در بلغارستان

شرط اصلی و اساسی درخواست پذیرش دکتری در بلغارستان داشتن مدرک فوق لیسانس از دانشگاه معتبر می باشد. مدرک زبان انگلیسی نیز از دیگر شرایط پذیرش آکادمیک می باشد. درست است که دانشگاه های بلغارستان ملاک و معیار خاصی درباره نمره مدرک زبان انگلیسی ندارند. اما پذیرش های دکتری در بلغارستان همانند دیگر کشورهای اروپایی معمولا مستلزم ارائه نمره زبان بالا می باشد. پس اغلب دانشگاه های بلغارستان از متقاضیان مقطع دکتری انتظار ارائه نمره TOEFL حداقل 80 یا IELTS حداقل 6.5 دارند.

شرایط و الزامات مقطع دکتری در بلغارستانتوضیحات
نوع مدرک اعطاییPhD
انواع برنامه آموزشیتمام وقت، نیمه وقت و از راه دور
مدت تحصیلتمام وقت 3 سال و نیمه وقت 4 سال
هزینه ثبت نام200€ (یورو)
Tfee یا هزینه ارزیابی (پیش نویس) رساله دکتری600€ (یورو)
شهریه سالانه4500€ (یورو)

لازم به یادآوری است که معمولا شهریه دانشجویان دکتری در بلغارستان با توجه به دانشگاه و نوع برنامه تحصیلی آنها متفاوت می باشد. معمولا شهریه سالانه برنامه های دکتری تمام وقت در بلغارستان حدود 4500€ (یورو) و شهریه برنامه های نیمه وقت در حدود 3500€ (یورو) است. اما هزینه زندگی در بلغارستان ماهانه در حدود350€ الی 550€ (یورو) می باشد.

مدارک لازم جهت پذیرش مقطع دکتری در بلغارستان

دانشجویان دکتری پس از اخذ پذیرش بایستی با تهیه مدارک ذیل آماده دریافت ویزای دانشجویی بلغارستان گردند:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده (شامل اطلاعات شخصی و نیز سطح مهارت زبان خارجه)
  • کپی مدرک کارشناسی ارشد
  • گواهی پزشکی صادره در حداقل یک ماه اخیر
  • لیستی از مقالات علمی منتشره

کلیه مدارک ارسالی می بایست قبل از ارسال به دانشگاه ترجمه رسمی شده و به تایید سفارت یا کنسولگری بلغارستان برسد لازم به ذکر است که به درخواست های متقاضیان کمتر از یک ماه رسیدگی و از طریق ایمیل به اطلاع متقاضیان مقطع دکتری در بلغارستان رسانده می شود. در صورت اخذ نامه پذیرش دانشگاهی داوطلبان می بایست برای اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان (نوع D) طبق دستورالعمل اعلامی توسط دانشگاه اقدام نمایند.

برترین دانشگاه ها در مقطع دکتری در بلغارستان

یکی از اصلی ترین دلایلی که دانشجویان بین المللی تحصیل مقطع دکتری در بلغارستان را برای آینده تحصیلی خود انتخاب می کنند، وجود دانشگاه های معتبر در این کشور است. برترین دانشگاه های بلغارستان بریا دانشجویان بین المللی عبارت اند از:

برترین دانشگاه های بلغارستان در مقطع دکتریخصوصیات
دانشگاه جدید بلغارستاناین دانشگاه در سال 1992 شهر وارنا بلغارستنان تاسیس شد، که دارای پردیس های مختلفی در رشته های گوناگون می باشد.
دانشگاه آمریکایی بلغارستاناین دانشگاه آمریکایی بلغارستان آموزش های با کیفیتی را در مقطع دکتری به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد.
دانشگاه مدیریت بلغارستانیکی از معتبرترین موسسات آموزشی در اروپا می باشد که سالانه بورسیه های متعددی را به دانشجویان مستعد ارائه می دهد.
دانشگاه بین المللی صوفیهاولین مدرسه عالی بلغارستانی که در این کشور تشکسل شد، دانشگاه بین المللی صوفیه بوده است.

در نمودار زیر می توانید شهریه برترین دانشگاه های بلغارستان را مشاهده فرمایید:

شهریه برترین دانشگاه های بلغارستان

زبان مقطع دکتری در بلغارستان

یکی از اصلی ترین چالش های مقطع دکتری در بلغارستان زبان تحصیل در این کشور بریا دانشجویان بین المللی می باشد. اما نگران نباشید، زیرا دانشگاه های بلغارستان به ویژه در مقطع دکتری، بیش از سال تجربه در زمینه آموزش زبان های بین المللی مانند انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی دارند. علاوه بر این، برخی از دانشگاه های بلغارستان در مقطع دکتری، کلاس هایی را ارائه می دهند که به زبان انگلیسی تدریس می شوند. که از طریق مشارکت با دانشگاه های خارج از کشور مدرک های مضاعف را ارائه می دهند. البته برخی از دانشگاه های بلغارستان نیز برنامه هایی را ارائه می دهند که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

شرایط دریافت ویزای مقطع دکتری در بلغارستان

پس از اخذ پذیرش تحصیلی از موسسه آموزش عالی (HEI)، متقاضیان مقطع دکتری در بلغارستان جهت ورود و اقامت قانونی در این کشور نیازمند اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان هستند. ویزای تحصیلی بلغارستان صرفا با تهیه مدارک ذیل و ارائه آنها به سفارت بلغارستان امکانپذیر است:

  • پاسپورت یا مدرک مسافرتی خارجی
  • 2 فتوکپی از صفحات مدرک مسافرتی یا همان پاسپورت
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید به اندازه سانتی متر
  • فرم درخواست ویزای کاملا تکمیل شده
  • اصل مدرک دیپلم متوسطه
  • بلیط پرواز رزرو شده
  • نامه پذیرش دانشگاهی
  • اصل رسید پرداخت شهریه و دو کپی از آن
  • مدرک اثبات تمکن مالی با ارائه صورت حساب بانکی
  • بیمه سلامت صادره از شرکت بیمه معتبر با پوشش حداقل 30000€ (یورو)

لازم به ذکر است که هزینه اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان بسته به ملیت متقاضیان بین 100€ تا 120€ (یورو) بوده و زمان رسیدگی به درخواست ها در حدود 15 الی 20 روز کاری است. جهت مشاوره و اخذ راهنمائی پیرامون اعزام دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری به بلغارستان با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط مستمر باشید.

سوالات متداول در باب مقطع دکتری در بلغارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات مقطع دکترا در بلغارستان می باشیم:

  • مدارک لازم جهت تحصیل مقطع دکتری در بلغارستان چیست؟ فرم درخواست پذیرش تکمیل شده (شامل اطلاعات شخصی و نیز سطح مهارت زبان خارجه) ، کپی مدرک کارشناسی ارشد ، گواهی پزشکی صادره در حداقل یک ماه اخیر و لیستی از مقالات علمی منتشره
  • شرایط دریافت ویزا جهت مقطع دکتری در بلغارستان چیست؟ پاسپورت یا مدرک مسافرتی خارجی ، 2 فتوکپی از صفحات مدرک مسافرتی یا همان پاسپورت ، 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید به اندازه سانتی متر ، فرم درخواست ویزای کاملا تکمیل شده ، اصل مدرک دیپلم متوسطه ، بلیط پرواز رزرو شده ، نامه پذیرش دانشگاهی ، اصل رسید پرداخت شهریه و دو کپی از آن ، مدرک اثبات تمکن مالی با ارائه صورت حساب بانکی و بیمه سلامت صادره از شرکت بیمه معتبر با پوشش حداقل 30000€ (یورو)
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *