ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در لهستان

مقطع دکتری در لهستان

مقطع دکتری در لهستان به دلیل شهریه های خیلی پایین و کیفیت بالای آموزش در لهستان مورد توجه اغلب متقاضیان خارجی قرار دارد. شما برای مقطع دکتری در کشور لهستان باید دارای شرایط خاصی جهت احراز صلاحیت خود باشید. از جمله این شرایط داشتن مدرک فوق لیسانس معتبر مورد تایید سیستم آموزشی لهستان می باشد. ما در این نگارش در پی معرفی کشور لهستان به عنوان یکی از مراکز جذب دانشجویان دکتری در اروپا بوده و نیز شرایط و مقررات تحصیل در کشور لهستان را به صورت کاملی شرح می دهیم.

لهستان مرکز اجتماعی، فرهنگی، تاریخی مهمی با یک سیستم دانشگاهی که در این سنت جلب توجه می کند، در مرکز اروپا چشم نوازی می کند. این کشور دارای دانشگاه های معتبر بین المللی فراوانی است که همه ساله نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی اقدام می نمایند. مقطع دکتری در لهستان 3 الی 4 سال به طول انجامیده و شهریه سالانه این دوره تحصیلی در لهستان در حدود 3000€ الی 6000€ (یورو) در سال است. متقاضیان مقطع دکتری در خارج می توانند شانس خود را با مشاوره های تخصصی و دقیق کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در کشور لهستان امتحان کنند.

دلایل انتخاب دوره دکتری در لهستان 2024

لهستان دارای یکی از قدیمی ترین سیستم های آموزش عالی در جهان، با تاریخی غنی از هنرمندان، موسیقیدان ها، نویسندگان و دانشمندان معروف است. لهستان از جمله کشورهای اروپایی است که به تازگی استقلال خود را دریافت کرده است. این کشور در ایجاد یک اقتصاد و جامعه دینامیک رشد چشمگیری داشته است. این اصلاحات را حتی می توان در سیستم آموزشی لهستان هم مشاهده کرد. به استناد آمارهای موثق، بیشترین تعداد دانشجویان در اروپا متعلق به دانشگاه های لهستانی می باشد و تعداد متقاضیات تحصیل در لهستان هم رو به فزونی است.


مقطع دکتری در لهستان فرصتی را برای اخذ مدرک معتبر بین المللی فراهم نموده و برای شما یک آموزش کیفیت بالایی را تهیه می کند. مرکزیت اروپایی و قرار گیری در چهار راه اروپایی، سنت قدیمی سیستم دانشگاهی لهستان، هزینه تحصیل و زندگی پایین، امکان انجام کار دانشجویی و نیز درخواست بورسیه تحصیلی و مهمتر از همه امکان دریافت اقامت اروپایی از جمله دلایلی است که می تواند توجیه کننده مقطع دکتری در لهستان باشد. شما در جدول زیر می توانید جزییات مقطع دکتری در کشور لهستان را مشاهده نمایید:

تعداد دانشگاه ها434
جوایز نوبل13
دانشجویان بین المللی در 202454734
طول دوره دکتری3 الی 4 سال
شهریه ها€3000-€6000 یورو در سال
سال تحصیلیاکتبر تا سپتامبر

سیستم آموزشی لهستان

دو نوع موسسه آموزش عالی در لهستان وجود دارد. نوع اول همان نوع دانشگاه (uczelina akademicka) است و اینها در واقع دانشگاه های تمام تحقیقاتی بوده که ارائه دهنده برنامه های دکتری (doctor) هستند. نوع دوم، نوع غیر دانشگاهی (uczelina zawadowka) می باشد. اینها مجوز ارائه برنامه دکتری را ندارند و فقط لیسانس و فوق لیسانس در این دسته از موسسات در دسترس علاقه مندان قرار دارد. در لهستان، موسسات نوع دانشگاه در حدود 70% از تحصیلات عالی لهستان را تهیه می کنند. لهستان دارای 19 دانشگاه تحقیقاتی استاندارد با تخصص گسترده می باشد که جزء موسسات دولتی محسوب می شوند. به علاوه، دانشگاه های تخصصی همانند دانشگاه های فناوری، پزشکی و اقتصاد هم وجود دارد.

سیستم آموزشی لهستان

ساختار برنامه دکتری در لهستان

برنامه های دکترا در لهستان نیز مطابق دیگر کشورهای اروپایی مطابق فرآیند بلونیا (Bologna Process) می باشد و معادل با اکثر PhD های بین المللی مثل انگلستان می باشد. لازم به ذکر است که دانشگاه های لهستانی همچنین مجری سیستم انتقال واحد اروپایی (ECTS) نیز هستند که هدف از آن هم تسهیل تبادل بین المللی و اعتبار سنجی مدارک تحصیلی است. برنامه های دکتری فول تایم یا تمام وقت (Studia Stacjonarne) معمولا در لهستان بین 3 الی 4 سال طول می کشد. اما تحصیل پاره وقت دکتری (Studia Nietacjonarne) نیز در لهستان برای متقاضیان مقدور است.

در لهستان، هر دانشجوی دکتری دارای یک مشاور تحصیلی است. مشاور بایستی متخصص در رشته خود بوده و ناظر بر پیشرفت کار تحقیقاتی بوده و راهنمایی های لازم را گوشزد نماید و همچنین در تهیه رساله دکتری نیز به دانشجو کمک نماید. پس رساله تحقیقاتی بایستی قبل از ارایه به تایید استاد مشاور برسد. ساختار برنامه تحصیلی دانشجویان دکتری در لهستان به گونه ای است که آنها بایستی برای مقاطع لیسانس حدود 10 تا 90 ساعت تدریس رسمی ارائه نمایند. این کلاس ها توسط مشاور یا استاد مجرب دیگر مورد ارزیابی قرار می گیرد. همچنین علاوه بر این ها، شما در لهستان بایستی گزارش پیشرفت کار تحقیقاتیتان را هم ارائه نمایید. پس، برای دریافت مدرک دکتری از کشور لهستان، شما بایستی:

  • آزمون های دکتری و سایر شرایط را به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی خود بگذرانید.
  • از رساله تحقیقاتی خود دفاع کنید و آن را ارائه دهید ( شما توسط کمیته ارزیابی با حضور مشاورتان مورد ارزیابی قرار می گیرید)

شرایط اخذ پذیرش مقطع دکتری در لهستان

در مورد فرآیند اخذ پذیرش دکتری در دانشگاه های لهستانی، سیاست واحدی برای پذیرش دانشجویان خارجی وجود ندارد و شرایط و روش های پذیرش ممکن است در بین دانشگاه های مختلف و رشته های گوناگون کمی متفاوت باشد. معمولا برنامه پذیرش دانشجویان برای ورود به مقطع دکتری در لهستان از 31 می هر سال می باشد و شرایط پذیرش PhD شامل تحویل مدارک تحصیلی (لیسانس و فوق لیسانس)، پروپوزال تحقیقاتی، انگیزه نامه، CV و نامه های مرجع می باشد. همچنین، دانشجویان متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی بایستی مدرک مهارت زبان خود را نیز تحویل دهند. بدین ترتیب، مدارک لازم برای تحصیل مقطع دکتری در لهستان به صورت ذیل می باشد:

  • فرم درخواست تکمبل شده
  • پاسپورت معتبر حداقل با اعتبار 3 ساله و دارای 1 صفحه خالی
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی
  • توصیه نامه
  • CV یا رزومه
  • دعوت نامه دانشگاهی از لهستان
  • بیمه سلامت
  • کپی مدارک هویتی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک اثبات تمکن مالی برای اقامت در طول تحصیل
  • تهیه بلیط رفت و برگشت به همراه تاریخ های پرواز مشخص

وضعیت امور مالی دانشجویان دکتری در لهستان

شهریه های تحصیلی در لهستان در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی پایین تر است. مطابق آمارهای دانشگاهی از لهستان، میانگین ماهانه هزینه تحصیل و زندگی در لهستان در حدود 200€ تا 250€ (یورو) شامل اجاره خانه هم می شود. همچنین، شما با تحصیل دکتری در لهستان از فرصت های بورسیه و فاند تحصیلی زیادی برخوردار هستید. تحصیل در دانشگاه های لهستان برای دانشجویان لهستانی و یا دانشجویان اتحادیه اروپایی(یورو) رایگان است. اما دانشجویان خارجی بایستی شهریه سالانه ای بابت هزینه تحصیل خود در لهستان پرداخت کنند. میانگین سالانه شهریه ها در لهستان در حدود 6000€ (یورو) است. دانشجویان دکتری به راحتی و آسانی هر چه تمامتر می توانند هزینه های تحصیلی و زندگی در لهستان را با این بورسیه ها و فاندها تامین کنند. نمونه بورس های تحصیلی مقطع دکتری در سال 2024 عبارتند از:

  • +Erasmus
  • CEEPUS
  • بورسیه های کشورهای شوروی سابق
  • برنامه بورس Fulbright
  • برنامه بورس Visegrad

برای دسترسی به اطلاعات تکمیلی یا اخذ مشاوره های حرفه ای در هر زمینه از مباحث مهاجرتی و اخذ ویزا با کارشناسان و مشاورین تراز اول ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

پرسش های کلیدی درباره مقطع دکتری در لهستان

لهستان کشوری ارزشمند برای تحصیل است. دوره دکتری یکی از مهم ترین مقاطعی است که در این کشور می توان آن را پیگیری کرد. در رابطه با این موضوع پرسش هایی مطرح می شود که می توان آن ها را به صورت کامل بررسی کرد.

  • دوره های مختلف مقطع دکتری در این کشور به چه زبانی برگزار می شوند؟ باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، مقطع دکتری در اکثر رشته های تحصیلی، به زبان انگلیسی ارائه می شود. این یکی از مهم ترین موضوعاتی است که می توان به عنوان برتری انتخاب این مقطع در لهستان به آن اشاره کرد.
  • دوره دکتری در لهستان چقدر به طول می انجامد؟ مقطع دکتری در این کشور یک دوره آموزشی 3 ساله است. دانشجویان خارجی باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورت طولانی تر شدن این موضوع، ممکن است با مشکل تمدید ویزای خود روبرو شوند.
  • آیا مقطع دکتری در این کشور دارای اعتبار است؟ بله! دانشگاه های لهستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در سطح جهانی نیز شناخته شده هستند. مدرک دریافتی از دانشگاه های این کشور نیز از درجه اعتبار بالایی برخوردار است.
4.5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “مقطع دکتری در لهستان

  1. با سلام و تشکر از ارائه خدمات عالی در زمینه اطلاعات تحصیل و زندگی در کشور لهستان خواهشمند است در خصوص اخذ بورسیه در دوره دکترای p.h.d برای دانشجویان کشور ایران اطلاعاتی را برایم ارسال بفرمایید. آیا در کل برای خارجی ها امکان اخذ بورسیه وحود دارد ؟ با تشکر فراوان . محمدرضا ولی نژاد

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در رابطه با دریافت بورسیه باید مستقیما با استاد راهنمای خودتون مذاکره کنید.
      در نظر داشته باشید که بودجه در اختیار استاد راهنمای شما هست نه دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *