ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در چین

مقطع دکتری در چین

در طول چند سال اخیر دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل به چین مهاجرت کرده اند. مقطع دکتری در چین برای متقاضیان بین المللی امکان پذیر است. استانداردهای آموزشی در کشور چین در سطح بسیاری بالایی قرار دارد، روش و متد آموزش و تدریس در دانشگاه های این کشور مطابق با استانداردهای علمی دیگر نهادهای پیشرو در دنیا است.

با توجه به نوع انتقال دانش و مهارت به دانشجویان و مزایای در نظر گرفته شده برای متقاضیان تعداد دانشجویان مقطع دکتری در این کشور افزایش یافته است. مقطع دکتری در کشور چین توسط نهادهای معتبر این کشور ارائه می شود. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در نوشتار پیش رو سعی دارند به بررسی مقطع دکتری در چین بپردازند، اگر قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید مقاله پیش رو را با دقت مطالعه نمایید.

  • آیا چین مقصد مناسبی برای تحصیل در مقطع دکترا به شمار می رود؟
  • آیا می توان در مقطع دکترا از بورسیه های تحصیلی استفاده کرد؟
  • شرایط کار پس از تحصیل در مقطع دکترا در چین وجود دارد؟
  • آیا می توان بدون مدرک زبان در این کشور به تحصیل دکتری پرداخت؟
  • آیا امکان آموزش زبان درکشور چین وجود دارد؟
  • بهترین دانشگاه های چین در مقطع دکتری کدامند؟

ساختار مقطع دکتری در چین

اکثر برنامه های دکتری در چین به صورت تمام وقت، سه یا چهار سال برای تحقیق فرصت می دهند. فرصت های پاره وقت برای دانشجویان دکترا در دسترس است، اما عموما این فرصت ها برای دانشجویان بین المللی قابل اجرا نیست. این به این دلیل است که ویزای X1 فقط برای پنج سال اعتبار دارد. برخی از موسسات به اتمام دفاع پایان نامه یک چارچوب زمانی پنج ساله می دهند و برخی دیگر نیاز دارند که در چهار سال تکمیل شود. سال تحصیلی تمام وقت شامل دو ترم است: بهار (مارس-اواسط ژوئیه) و پاییز (اواسط سپتامبر-ژانویه). تعدادی از موسسات به دانشجویان بین المللی این فرصت را می دهند که تاریخ شروع خود را تا پایان سپتامبر به تعویق بیاندازند که مطابق با تاریخ های ترم سنتی دانشگاه های انگلستان است.


به عنوان یک دانشجوی دکترا ممکن است از متقاضیان خواسته شود که یک برنامه آموزشی و تحصیلی را در طی دو یا سه سال اول مدرک تحقیقاتی تکمیل نمایند و به برنامه آموزشی تعیین شده توسط استاد راهنما پایبند باشند. این شامل سخنرانی‌های کلاسی و امتحانات دوره‌ ای است که باید برای تکمیل مدرک دکترا گذرانده شود. در کنار این، شما باید پروژه تحقیقاتی خود را تکمیل کنید. یک پایان نامه دکتری کامل باید روی تحقیق نوشته شود. شما باید از پایان نامه خود در یک امتحان شفاهی دفاع کنید. (دفاع فارغ التحصیلی) در مقابل هیئتی از متخصصان حوزه موضوع تحقیق صورت می پذیرد.

فرآیند پذیرش دکتری در چین

چنان چه به عنوان یک دانشجوی بین المللی مشتاق به مقطع دکتری در این کشور هستید در ابتدا بهتر است از فرآیند پذیرش دانشگاه های چین در مقطع دکتری آگاه شوید. یک دانشجوی بین المللی برای این که به یک برنامه دکتری دسترسی داشته باشد باید مراحل زیر را طی نماید.

فرآیند تحصیل دکتری در چین

شرایط مقطع دکتری در چین

در این کشور بیشتر از 2000 کالج و دانشگاه وجود دارد که امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در آن وجود دارد. در حال حاضر بیش از 30000 دانشجو بین المللی در این کشور مشغول به ادامه تحصیل می باشند. بیشتر دانشجویان خارجی از کشورهای آسیایی، آمریکا، روسیه و فرانسه هستند.

دانشجویانی که قصد ورود به مقطع دکتری در چین را دارند باید دارای سلامت جسمی و روحی، ارائه 2 معرفی نامه از استادان دانشگاه و مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند. همچنین دانشجویان باید حداقل مدرک HSK در سطح 5 تا 8 ارائه نمایند یا در آزمون ورودی حداقل نمره تعیین شده را بدست آورند. متقاضیانی که مدرک تحصیلی زبان چینی ندارند باید پیش از ورود به دانشگاه در دوره های آموزش زبان چینی شرکت نمایند، این دوره ها برای مدت 12 ماه است. متقاضیانی که قصد دارند به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند باید مدرک زبان IELTS یا TOEFL را ارائه نمایند.

بیشتر برنامه های تحصیلی در مقطع دکتری مشابه برنامه های تحصیلی انگلستان است. دانشجویان با انتخاب استاد راهنما موضوع تحقیقاتی خود را در زمینه رشته تحصیلی انتخاب می کنند. در برخی از دانشگاه ها دانشجویان پایان نامه خود را در یک دوره 5 ساله و در برخی از دانشگاه ها در یک دوره 4 ساله تکمیل کرده و دفاع می کنند. اما بهترین دانشگاه های چین برای مقطع دکتری در سال 2024 از نظر نظام رتبه بندی QS عبارتند از:

بهترین دانشگاه های چین جهت تحصیل PhDرتبه
دانشگاه تسینگوآ14
دانشگاه پکینگ12
دانشگاه فودان34
دانشگاه شانگهای جیائو46
دانشگاه ژجیانگ42

تحصیل در چین بدون مدرک زبان

یکی از مزیت های تحصیل در چین آن است که متقاضیان بدون در اختیار داشتن مدرک زبان نیز قادر خواهند بود تا در این کشور به تحصیل بپردازند. البته این بدان معنا نیست که فرد قادر باشد در دوره های اصلی شرکت کند بلکه باید برای ادامه تحصیل خود در چین ابتدا در دوره های زبان شرکت کرده و مدرک زبان خود را به دست آورد.

بنابراین همواره به این نکته توجه داشته باشید که نه تنها در چین بلکه در همه کشورهای جهان برای این که بتوانید بدون مدرک زبان تحصیل کنید، تنها می توانید در دوره های فراگیری زبان شرکت داشته باشید. در بسیاری از موارد به دلیل هزینه های بیش تر فراگیری زبان در خارج از کشور، به افراد توصیه می شود تا مدرک زبان خود را در کشور ایران اخذ کنند. تحصیل در چین بدون مدرک زبان امکان پذیر است چرا که دانشگاه های چین دوره های زبان برگزار می کنند.

تحصیل در چین بدون مدرک زبان

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور چین

متقاضیان مقطع دکتری در چین باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت نمایند، ویزای تحصیلی در این کشور به 2 صورت ارائه می شود. اگر دانشجو قصد دارد در دوره های کمتر از 6 ماه تحصیل کند باید ویزای X2 و اگر قصد دارد در دوره های بیشتر 6 ماه تحصیل کند باید ویزای X1 را دریافت نماید. دانشجویانی که ویزا X1 را دریافت می کنند، باید ظرف 1 ماه از تاریخ ورود به اداره امنیت دولتی مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای دریافت مجوز اقامت انجام دهند. انواع ویزای تحصیلی چین در سال 2023 از این قرار است:

انواع ویزای تحصیلی چین

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر دانشجو باید با تهیه مدارک زیر اقدامات لازم را جهت دریافت ویزا تحصیلی انجام دهد.

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • ارائه نامه اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • انجام آزمایش HIV و ارائه جواب آن
  • تکمیل فرم معاینه های فیزیکی اتباع خارجی
  • ارائه پاسپورت معتبر با داشتن حداقل 6 ماه اعتبار و 2 صفحه خالی
  • ارائه عکس پاسپورتی

هزینه مقطع دکتری در چین

معمولا متقاضیانی که قصد ورود به مقطع دکتری در چین را دارند این سوال را مطرح می کنند که هزینه تحصیل در این کشور به چه صورت است. هزینه تحصیل با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت است، به طور میانگین دانشجویان باید برای مقطع دکتری در چین سالانه مبلغی بین CNY 17000CNY تا 27000CNY (یوان) بپردازند.

اگر قصد تحصیل در رشته های تکنولوژی، علوم، پزشکی، ورزش یا کشاورزی را دارید باید سالیانه CNY18500 تا 45000CNY (یوان) بابت شهریه پرداخت نمایید، شهریه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی متفاوت است. برای اطلاع از شرایط تحصیل در این رشته ها می توانید به مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چین مراجعه نمایید. متقاضیان باید علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی در کشور چین را نیز در نظر بگیرند. در مقایسه هزینه زندگی در کشور چین و ایران، باید بگوییم که هزینه های زندگی در کشور چین بالاتر از ایران است. بخش عمده ای از هزینه های زندگی مربوط به محل اقامت فرد است.

دانشجویانی که قصد اقامت در خوابگاه های دانشجویی را دارند باید ماهانه مبلغ 60$ تا 180$ (دلار) پرداخت نمایند که این هزینه با توجه به امکانات خوابگاه متفاوت است. اما اگر قصد دارید خانه ای در این کشور اجاره کنید باید ماهانه مبلغی بین 200$ تا 300$ (دلار) پرداخت نمایید.

شرایط بورسیه تحصیلی چین

یکی از مزایای مقطع دکتری در چین آن است که افراد در طول تحصیل خود امکان استفاده از بورسیه تحصیلی بخصوص در مقطع دکترا را خواهند داشت. بورسیه های تحصیل در مقطع دکتری به گونه ای تنظیم می شود که فرد بتواند کلیه هزینه های تحصیل خود را از طریق بورسیه دریافت شده بپردازد. رشته تحصیلی و عملکرد فرد می تواند نقش تعیین کننده ای در مبلغ بورسیه دریافتی او داشته باشد.

با مطالعه مقاله فوق اطلاعات مختصری در رابطه با مقطع دکتری در چین به دست آوردید، اگر هم چنان پاسخ سوالات خود را دریافت نکردید می توانید با کارشناسان و وکلاء مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص مقطع دکتری در چین

دوره PHD در چین به دلیل هزینه های مقرون به صرفه مورد توجه بسیاری از دانشجویان خارجی قرار می گیرد. سوالاتی که در این خصوص از جانب متقاضیان مطرح می شود عبارتند از:

  • مقطع دکتری در کشور چین چه مدت به طول می انجامد؟ این دوره تحصیلی در چین 4 تا 5 ساله است.
  • هزینه مقطع دکتری در چین چه مقدار است؟ به طور متوسط دانشجویان باید برای تحصیل دکتری در چین سالانه مبلغی بین CNY17000 تا 27000CNY (یوان) بپردازند.
  • آیا دانشجویان دکتری در چین امکان استفاده از بورسیه تحصیلی را خواهند داشت؟ یکی از دلایل جذابیت چین برای متقاضیان خارجی، امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی است.
  • آیا می توان به زبان انگلیسی در چین تحصیل کرد؟ بسیاری از دوره های آموزشی در کشور چین، به زبان انگلیسی برگزار می شوند.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *