ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در کانادا

مقطع دکتری در کانادا

مقطع دکتری در کانادا به سبب وجود دانشگاه های معتبر، کیفیت بالای تحصیل، انگلیسی زبان بودن، امکان اخذ اقامت و غیره مورد توجه متقاضیان می باشد. سیستم تحصیل در این مقطع در کشور کانادا بر پایه تحقیق، پژوهش و کار بر روی موضوعات نوین می باشد که از منظر علمی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و مطابق با استانداردهای برتر جهانی می باشد. امکان همراهی و همکاری با اساتید و محققین برتر جهان، تعداد دانشجویان بین المللی کشور کانادا را با افزایش 30% همراه کرده است.

برای تحصیل دکتری در کشور کانادا شرایط و قوانینی تعریف شده است که در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده به آن می پردازیم و به چند سوال پاسخ داده خواهد شد:

  • شرایط تحصیل مقطع دکتری در کانادا چیست؟
  • آیا پذیرش دکتری در کشور کانادا از شرایط خاصی تبعیت می کند؟
  • روند پذیرش تحصیل دکتری در کانادا چیست؟
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در کانادا چیست؟

اینفوگرافیک دکتری در کانادا

شرایط تحصیل مقطع  دکتری در کانادا

دانشجویانی که شرایط اولیه را دارا باشند می توانند درخواست خود را برای ورود به برنامه دکتری در کانادا ارائه دهند که این نحوه درخواست می تواند متفاوت باشد. بهترین راه این است که شما تحصیلات ارشد را داخل کانادا گذرانده باشید. چرا که هم مدرک شما از لحاظ اعتبار بالا بوده هم اینکه حضور شما در آن کشور باعث می شود خیلی راحت تر با استاد راهنما ارتباط بگیرید. به همین خاطر اکثر دانشجویان بلافاصله بعد از مقطع لیسانس جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وارد کانادا می شوند. حال اگر شما نتوانید شرایط حضور را ایجاد نمائید اولین قدم این است که متناسب با پروپوزال خود برنامه مورد نظر را در بین برنامه های دانشگاه های کانادا یافت کنید. سپس با سرپرست آن قسمت ارتباط برقرار کنید و از رزومه خود برای ورود به این برنامه و پروژه تحقیقاتی صحبت فرمائید.

دانشجویان باید توانایی ارتباط گرفتن با آن استاد راهنما را دارا باشند. چرا که در برخی دانشگاه ها نیز جهت پذیرش نهایی از سوی اساتید مربوطه با دانشجو مصاحبه ای را انجام می دهند که برخی دانشجویان به دلیل عدم دانش زبان کافی از پس آن برنمی آیند و یا به شیوه مکاتبه آگاهی ندارند که می توانند از تیم متخصص و مشاوره در این زمینه یاری بگیرند. طول دوره دکتری در کانادا تقریبا 3 الی 4 سال در کانادا به طول می انجامد. دانشجو پس از اینکه پروسه تحقیقاتی خود را تکمیل نمود باید از آن دفاع نماید تا بتواند به مدرک دکتری نائل شود.


اخذ پذیرش مقطع دکتری در کانادا

جهت تحصیل مقطع دکتری در کانادا باید در ابتدای امر به اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور فکر کرد. برای اخذ پذیرش دکتری از دانشگاه های مطرح کانادا، باید استاد راهنما و موضوع پژوهشی و تحقیقاتی فرد انتخاب شده و در راستای آن اقدامات انجام شود. متقاضی باید رزومه و تجربیات خود را اعم از مدارک تحصیلی، جوایز، کتب یا آثار چاپ شده و غیره همراه با 2 یا 3 توصیه نامه از اساتید، مدرک زبان، رزومه کاری و مدارکی که دانشگاه از فرد طلب می کند جهت اخذ پذیرش برای دانشگاه ارسال نماید. داشتن مقالات بین المللی، شرکت در کنفرانس یا سمینارهای بین المللی، داشتن توصیه نامه و ارتباط با اساتید شانس افراد را جهت اخذ پذیرش و حتی دریافت بورسیه تحصیلی افزایش می دهد.

بطور کلی مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در مقطع دکتری از کانادا عبارتند از:

  • مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات (حداقل معدل 16)
  • 2 یا 3 توصیه نامه از اساتید قبلی
  • مدرک زبان انگلیسی (حداقل آیلتس 6.5)*
  • انگیزه نامه (SOP)
  • داشتن مدرک GMAT (برای رشته های مدیریت، حسابداری و مالی)
  • مدرک GRE با نمره 700

*توجه نمایید برخی از دانشگاه های فرانسوی زبان در استان های کبک یا نیوبرانزویک خواستار مدرک زبان فرانسه می باشند.

شرایط اعزام دانشجو به کانادا

هزینه تحصیل مقطع دکتری در کانادا

هزینه تحصیل دکتری در کانادا بسته به استان محل تحصیل و دانشگاه متقاضی متفاوت می باشد اما در حالت کلی هزینه تحصیل در این مقطع بین 10000$ تا 20000$ (دلار کانادا) محاسبه شده است. علاوه بر هزینه تحصیل، دانشجویان باید بین 1000$ تا 1300$ (دلار کانادا) به صورت ماهیانه بابت هزینه زندگی در کانادا در نظر بگیرند. دانشجویان می توانند برای کاهش هزینه های خود در کشور کانادا از بورسیه های تحصیلی استفاده نمایند، به طور مثال بورسیه ونیه، بورسیه دکتری Trudeau، جوایز تحقیقات دکتری IDRC و بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا برخی از کمک هزینه های کشور کانادا به دانشجویان مشغول به تحصیل می باشند که شرایط خاص خود را دارند.

هزینه تحصیل مقطع دکتری در کانادا

علاوه بر این دانشجویان می توانند با کار به عنوان دستیار تحقیق و پژوهش در محیط دانشگاه های این کشور، بخشی از هزینه های خود را جبران نمایند. برای آشنایی با بورسیه های تحصیلی در این کشور می توانید مقاله بورسیه تحصیلی در کانادا را مورد مطالعه قرار دهید. دانشجویان در مقطع دکتری امکان کار به صورت پاره وقت تا سقف 20 ساعت در هفته را خواهند داشت. اما در برخی از دانشگاه ها به علت توصیه بر تمرکز افراد بر روی پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی، امکان کار بیش از 10 ساعت به دانشجویان داده نمی شود. اخذ بورسیه تحصیلی و کار پاره وقت، کمک فراوانی به دانشجویان در تامین هزینه های تحصیل و زندگی خواهد کرد.

شهریه تحصیل دکتری در کانادا

اگر دانشجو موفق به دریافت بورس یا فاند نشود باید با پرداخت شهریه درس بخواند تا بعد از ورودش بتواند از کمک هزینه های تحصیلی استفاده نماید. دانشجویان بین المللی که از کشورهای ضعیف تر به جهت پشتوانه مالی برای تحصیل به آمریکا یا کانادا می روند از حمایت های مالی و یا وام های دانشجویی هم می توانند بهره مند شوند تا از پرداخت هزینه های سنگین بکاهند. در حالتی که قرار باشد با هزینه های خود درس بخوانید دانشگاه های دولتی کانادا دارای شهریه های متفاوتی در مقطع دکتری هستند که حدود سالیانه 10000$ تا 20000$ (دلار کانادا) هم می رسند. البته راه حل هایی برای کم کردن هزینه ها وجود دارد که در ادامه می خوانید.

کشور کانادا به واسطه مهاجرپذیر بودن و نیاز به نیروی انسانی بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های خود را برای کار جذب می نماید، این کشور بیش از 10 دانشگاه در بین 100 دانشگاه برتر دنیا دارد و از لحاظ علمی دارای جامعه ای تحصیل کرده است که از این حیث رکورددار است. حدود 50% جمعیت کانادا دارای مدارک دانشگاهی هستند.

ارائه رساله مقطع دکتری کانادا

از معیارهای اصلی اخذ مدرک دکترای کانادایی اصالت و کیفیت پایان نامه خواهد بود. معمولا قبل از نگارش نسخه نهایی 1 نسخه از پایان نامه خود را به سرپرست خود ارائه نموده تا نظر نهایی را برای دفاع از پایان نامه اعلام کند. هنگامی که پایان نامه خود را به مراجع مشخص ارسال کردید، کمیته امتحانات که متشکل از حداقل یک متخصص خارجی برای خواندن و اعلام نظر آن منصوب خواهد شد. سپس دکتر و سرپرست شما نحوه دفاع از پایان نامه را تعلیم خواهد داد. پس از اتمام تحصیل در هر مقطع تحصیلی بسیاری از دانشجویان مصمم به اخذ اقامت دائم کانادا هستند که آمار هم نشان می دهد تعداد کثیری از این دانشجویان وارد بازار کار در کانادا شده و بعد از 1 الی 2 سال به اقامت دائم این کشور دست یافته اند.

مزایای تحصیل مقطع دکتری در کانادا

تحصیل مقطع دکتری در کانادا برای افرادی که به دنبال تحصیل در قاره آمریکا هستند، بهترین گزینه است زیرا تحصیل مقطع دکترا در کانادا برای تمامی دانشجویان بین المللی مزایا بی شماری به همراه دارد.

مهمترین مزایا تحصیل مقطع دکترا در کانادا عبارت اند از:

مزایا تحصیل مقطع دکتری در کاناداتوضیحات
مدارک معتبر بین المللیفارغ التحصیلان دکتری از دانشگاه های معتبر کانادا، به دلیل مدارک با ارزش بین المللی این کشور از جایگاه بالایی برخوردارند.
تنوع آموزشیکانادا انواع جالبی از موسسات آموزش عالی را برای دانشجویان دکتری ارائه می دهد. دانشجویان دکتری می توانند دانشگاه ها، کالج ها و پلی تکنیک های مختلفی را بسته به اهدافی که دارید انتخاب کنند.
تحصیل کرده ترین کشور جهانطبق آمار به دست آمده کانادا تحصیل کرده ترین کشور جهان می باشد. زیرا بیش از نیمی از ساکنان کانادا دارای مدرک دانشگاهی هستند.

چالش هاس اساسی تحصیل مقطع دکتری در کانادا

تحصیل مقطع دکتری در کانادا در کنار مزایا بسیاری که برای اتباع خارجی به همراه دارد، دارای چالش های محدودی نیز در زمیه های مختلف می باشد. مهمترین چالش های تحصیل مقطع دکتری در کانادا عبارت اند از:

چالش هاس اساسی تحصیل مقطع دکتری در کاناداتوضیحات
شرایط پذیرششرایط پذیرش برای تحصیل مقطع دکتری در کانادا به نسبت اغلب کشورهای اروپایی دشوار تر است.
روند درخواست ویزاروند درخواست ویزای تحصیلی کانادا برای تحصیل در مقطع دکترا، دارای بوروکراسی های اداری گسترده ای در حوزه های گوناگون می باشد.
شهریه بالادر کنار کیفیت بالای تحصیلی در کانادا، دانشگاه های این کشور نیز شهریه نسبتا بالایی را ازدانشجویان بین المللی دریافت می کنند.

دانشگاه های برتر در مقطع دکتری در کانادا

یکی از مهمترین دلایلی که اتباع کشورهای خارجی تحصیل مقطع دکتری در کانادا را برای آینده خود انتخاب می کنند، وجود دانشگاه های معتبر در این کشور می باشد. علاوه بر این، دانشگاه های رایگان کانادا نیز تاثیر بسزایی بر استقبال دانشجویان مقطع دکتری در کانادا داشته است. برخی از این دانشگاه ها در جدول زیر ارائه شده اند:

دانشگاه های برتر در مقطع دکتری در کانادارتبه جهانی دانشگاهخصوصیات دانشگاه
دانشگاه مک گیل32دانشگاه مک گیل یک موسسه آموزشی عالی معنبر و به عنوان هفتمین دانشگاه قدیمی کانادا شناخته می شود.
دانشگاه مک مستر151دانشگاه مک مستر که در منطقه انتاریو کانادا واقع شده، اغلب از دانشجویان پزشکی از سراسر جهان استقبال می کند.
دانشگاه بریتیش کلمبیا45دانشگاه بریتیش کلمبیا یک موسسه تحقیقاتی باز واقع در بریتیش کلمبیا کانادا است، که در سال 1907 تاسیس شد.
دانشگاه تورنتو33دانشگاه تورنتو یکی مهمترین موسسات کانادا در زمینه یادگیری و تحقیق بوده است.

به طور معمول پیش از اقدام جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا نیاز است رزومه و شرایط متقاضی برای مهاجرت به کشور کانادا مورد بررسی قرار گیرد تا بهترین گزینه انتخاب شود و ریسک های پروسه به حداقل برسد. جهت بررسی شرایط خود پیشنهاد می کنیم با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط بگیرید.

سوالات پرتکرار در خصوص مقطع دکتری در کانادا

سوالات پرتکرار در خصوص مقطع دکتری در کانادا عبارتند از:

  • آیا گذراندن دوره دکترا در کانادا به صورت نیمه وقت امکان پذیر هست؟ بله، دانشجویان در کانادا نیاز نیست به صورت تمام وقت در دانشگاه ها تحصیل کنند. در بیشتر دانشگاه ها به دانشجویان این امکان داده می شود که به عنوان دانشجوی نیمه وقت ثبت نام کنند. دکترا به صورت نیمه وقت اغلب به جای 3 سال، 5 یا 6 سال به طول می انجامد.
  • دانشجویان دکترا در کانادا در مقابل دانشجویان دکترا در آمریکا چقدر هزینه پرداخت می کنند؟ میانگین شهریه در ایالات متحده 28000$ تا 40000$ (دلار) در سال و متوسط شهریه در کانادا 8000$ تا 20000$ (دلار کانادا) در سال می باشد.
  • آیا اجازه کار دانشجویی در حین دکترا وجود دارد؟ شما می توانید در کانادا به عنوان دانشجوی دکترای بین المللی بالای 20 ساعت در هفته تا زمانی که مجوز تحصیل معتبر برای مدرک خود داشته باشید، مشغول به کار شوید.
  • آیا برای تحصیل در دکترا مدرک زبان آیلتس نیاز است؟ به دلیل اینکه پذیرش دکترا همراه با پذیرش از استاد راهنما (سوپروایزر) می باشد ممکن است سوپروایزر با توجه به تسلط زبان فرد، بدون مدرک زبان به او پذیرش دهد اما به صورت عمومی دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل دکترا هستند، باید نمره آیلتس 6.5 یا بالاتر را همراه با سوابق پژوهشی قوی نشان دهند.
  • آیا پذیرش دکترا آسان می باشد؟ عمدتا به دلیل اینکه اساتید راهنما اولویت پذیرش دکترا را به دانشجویان ارشد خودشان در دانشگاه می دهند پیدا کردن سوپروایزر دشواری هایی دارد. اما خود مقطع دکترا و تحصیل در این مقطع آسان بوده و ما به افراد پیشنهاد میکنم هرچه سوابق پژوهشی قوی تری داشته باشند شانسشان برای پذیرش در این مقطع راحت تر خواهد شد.
5/5 - (1 امتیاز)

14 دیدگاه برای “مقطع دکتری در کانادا

  1. نگار گفت:

    سلام
    من لیسانس زیست سلولی از دانشگاه گیلان با معدل 17.5، فوق لیسانس از دانشگاه تربیت مدرس با معدل 19 و دکتری از دانشگاه تربیت مدرس با معدل 18.7 دارم. یک سال سابقه فرصت مطالعاتی در دانشگاه ETH زوریخ هم دارم. نمره زبان ILETS من 7 هست. یک مقاله Q1 و یک مقاله Q3 دارم. دو تا هم مدرک فنی حرفه ای دارم و سنم 32 هست. می خوام مجددا کانادا دکتری بخونم. اگر دلایل محکمی داشته باشم آیا امکان پذیرش من به شکل فول فاند هست؟
    خیلی ممنون میشم اگر پاسخ بدین

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله روزمه علمی خوب دلیلی محکمی برای اخذ پذیرش در مقطع دکتراست

  2. حسین گفت:

    سلام
    من در رشته مهندسی مواد در لیسانس معدل 11.2 از دانشگاه شریف و در ارشد 15.98 از دانشگاه علم وصنعت دارم و 46سال دارم در حال اماده کردن یک مقاله isi هستم واز زمان اخرین مدرک من 3 سال گذشته بوده در زمینه رشته خودم به کار فنی زیادی تسلط دارم ایا می تونم از دانشگاههای کانادا پذیرش بگیرم
    با تشکر

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای کشور کانادا سن و گپ تحصیلی خیلی مهم می باشد و ۴۶ سال برای ویزای تحصیلی ریسک دارد ولی در کل برای دکترا باید با دانشگاه های کانادا برای پیدا کردن سوپروایزر مکاتبه کنید ولی برای اروپا شانس خوبی دارید برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

  3. محمد گفت:

    با سلام
    من کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان دارم فقط متاسفانه معدلم یکم پائین
    معدلم ۱۴/۷۳
    به نظرتون میتونم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا اقدام کنم؟
    البته اینم بگم الان دارم برای آیلتس میخونم و هدفم نمره ۷ آیلتس

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله میتونید ولی ابتدا باید شروع کنید به جستجو استاز راهنما یا سوپروایزر از دانشگاه های کانادا

  4. سینا گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان، من و خانمم هردو ارشد روانشناسی بالینی با معدل بالای 18 از دانشگاه تبریز هستیم، با یک مقاله علمی و با حد اقل 4 سال سابقه کار رسمی در بهداشت و چندین سال کار بالینی در کلینیک. میخواهیم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کشور کانادا اقدام کنیم ،بنظر شما چقدر شانس داریم؟ بودجه مالیمان هم حدود صد میلیونه. خیلی ممنون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما ابتدا باید به دنبال سوپروایزر باشید که این موضوع هم باید از طریق سایت های دانشگاه به اساتید ایمیل بزنید

  5. سونیا گفت:

    آیا میشه با ارشد معماری در کانادا رشته دکترا مدیریت پروژه خوند?

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خیر بهتره معماری بخونید

      1. سونیا گفت:

        سلام اگر نخواب معماری بخونم چی!بخوان شاخه مدیریت پروژه پیش برم

        1. رهنما گفت:

          سلام و احترام
          جهت تحصیل در رشته مورد نظر باید خودتان با اساتید این رشته در دانشگاه های مورد نظر خود مکاتبه نموده و پذیرش دریافت نمایید. اخذ پذیرش وابسته به رزومه و پرزنت شما میباشد.

  6. سونیا گفت:

    سلام من کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد تهران معدل 16.80ویک مقاله خارجی میتوانم برای دکترا مدیریت پروژه کانادا اقدام کنم نمره زبان هفت دارم.شما میتوانید برای من بورسیه دکترا بگیرید

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما آیا تا به امروز تونستید استاد راهنما از دانشگاه های کانادا پیدا کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *