ویزای تحصیلی

تحصیل رایگان در اسکاتلند

تحصیل رایگان در اسکاتلند

تحصیل رایگان در اسکاتلند به علت سطح کیفی بالای دانشگاه ها، موسسات عالی و همچنین ثبات اقتصادی آن، از موضوعاتی است که افراد زیادی را راغب می گرداند. اسکاتلند یکی از بزرگ ترین کشورهای منطقه بریتانیا بوده و کنار هم قرار گرفتن شهرهای مدرن این سرزمین با جدیدترین امکانات تکنولوژی و روستاهای بکری که طبیعت بی نظیری را برای افراد به ارمغان می آورد، از خصوصیات منحصر به فرد این کشور است. در سال های اخیر تعداد دانشجویان بین المللی که مشغول به تحصیل در دانشگاه های اسکاتلند می باشند از مرز 50000 نفر عبور کرده که رقم قابل توجهی است.

در ادامه این نگارش که به یاری اعضای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگاشته شده است، به رفع ابهاماتی پیرامون چگونگی تحصیل در اسکاتلند و هزینه آن خواهیم پرداخت.

  • هزینه تحصیل در اسکاتلند چقدر است؟
  • آیا می توان از اسکاتلند به عنوان مقصد ارزان برای تحصیل یاد کرد؟
  • فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های اسکاتلند چگونه است؟
  • آیا می توان در این کشور به سادگی بورسیه دریافت کرد؟
  • هزینه زندگی در این کشور برای دانشجویان خارجی چقدر است؟

شرایط تحصیل در اسکاتلند

تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه برای شهروندان اسکاتلند و افرادی که موفق به اخذ تابعیت این کشور شده اند رایگان می باشد. اسکاتلند دارای 14 دانشگاه معتبر می باشد که با افزودن موسسات آموزشی به آن رقمی نزدیک به 20 مرکز حاصل می شود. اسکاتاند دارای سطح علمی و آموزشی بالایی بوده و همچنین تحصیل در دانشگاه های این کشور مقرون به صرفه می باشد.

در ادامه به بررسی 6 دانشگاه برتر اسکاتلند و موقعیت جغرافیایی هر یک از آن ها می پردازیم:

شهرنام دانشگاهرتبه
سنت اندروزUniversity of St Andrews1
گلاسگوUniversity of Glasgow2
داندیUniversity of Dundee3
ادینبورگ (پایتخت)University of Edinburgh4
آبردینUniversity of Aberdeen5
ادینبورگHeriot Watt University6

هر یک از دانشگاه های ذکر شده دارای سابقه درخشان در پرورش دانشجویان رشته های گوناگون می باشند. برای نمونه دانشگاه St Andrews از نظر قدمت سومین دانشگاه در بریتانیا بوده و رشته های علوم انسانی چون فلسفه و وکالت از پر طرفدارترین شاخه ها در این دانشگاه می باشند. دانشگاه شهر گلاسکو در رتبه بندی اعلام شده در سال 2024 جزء 100 دانشگاه برتر جهان بوده و اغلب در رشته های مهندسی چون هوا و فضا و کامپیوتر به ارائه خدمت می پردازد. باید خاطر نشان کرد که امکان تحصیل برای دانشجویان بین المللی در این دانشگاه ها فراهم بوده و همچنین اکثر آن ها آزمونی از فرد متقاضی به عمل نمی آورند.

اخذ بورسیه برای تحصیل رایگان در اسکاتلند

نرخ اشتغال فارغ التحصیلان در اسکاتلند، بالاترین عدد را در بین تمامی کشورهای بریتانیا دارا می باشد. همچنین به علت فراهم بودن شرایط کار برای دانشجویان، موازی با تحصیل آن ها، اغلب افراد مشکلی برای پرداخت هزینه های مقرون به صرفه تحصیل در اسکاتلند نخواهند داشت. اکثر دوره های ارائه شده توسط آموزش و پرورش این کشور به زبان انگلیسی بوده و تسلط بر زبان از اولویت هایی است که شخص متقاضی باید آن را در نظر داشته باشد. ویزای Tier 4 از دیگر ملزومات تحصیل در دانشگاه های اسکاتلند می باشد؛ متقاضیان بین المللی می بایست جهت دریافت آن 6 ماه پیش از مهاجرت اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز جهت دریافت این ویزای تحصیلی به شرح ذیل است:

  • اثبات تمکن مالی و توانایی پرداخت حداقل یکسال هزینه تحصیل و زندگی در اسکاتلند
  • پاسپورت شخص
  • ارائه گواهی سلامت
  • ذکر مدت زمان درخواستی و دانشگاه مقصد در فرم مربوطه

لازم به ذکر است که اتباع کشورهای همسایه چون سوئیس و نروژ الزامی برای اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند ندارند. توزیع دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در اسکاتلند به طور یکنواخت صورت نگرفته و اغلب آن ها در دو شهر گلاسگو و ادینبورگ تمرکز دارند. هزینه تحصیل سالانه در مقطع کارشناسی دانشگاه های این دو شهر به طور میانگین 22000€ (یورو) می باشد. تحصیل در مقطع ارشناسی ارشد به طبع شهریه بیشتری می طلبد و سقف آن 50000€ (یورو) می باشد. همچنین دولت، دانشگاه ها و موسسات بورسیه های تحصیلی گوناگونی را برای افراد در نظر گرفته اند که به فراخور وضعیت هر شخص می تواند متفاوت باشد.

گروه های هدفنام بورسیه
دانشجویان کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلیChevening Scholarships
دانشجویان مقطع کارشناسی کشورهای حوزه بریتانیاCommonwealth Scholarships
دانشجویان علاقه مند به شرکت در دوره های علمیRoyal Society Grants
دانشجویان آمریکایی و آفریفایی مقطع کارشناسیTullow Scholarships

اخذ بورسیه برای تحصیل رایگان در اسکاتلند

شرایط تحصیل رایگان در اسکاتلند

تحصیل در اسکاتلند به صورت رایگان در مقاطع ابتدایی و دبیرستان در کشورهای اروپایی بسیار متداول بوده و اسکاتلند نیز از این قاعده پیروی می کند اما برای تحصیل رایگان در دانشگاه های این کشور تنها دو راه موجود می باشد: 1. داشتن تابعیت و پاسپورت اسکاتلند 2. شهروندان سایر کشورهای اتحادیه اروپا که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند. افراد واجد این شرایط تحت حمایت موسسه Student Awards Agency for Scotland قرار می گیرند و ملزم به پرداخت شهریه نمی باشند. در مرتبه بعدی متقاضیان اهل کشورهای انگلستان، ولز و ایرلند جای دارند که حداقل هزینه را متحمل می شوند و تحت عنوان RUK می باشند. در آخر دانشجویان بین المللی سایر کشورها ملزم به پرداخت هزینه کامل می باشند؛ مگر در صورتی که موفق به اخذ یکی از انواع بورسیه های تحصیلی ذکر شده گردند.

هزینه زندگی در اسکاتلند

علی رغم سطح کیفی بسیار بالای آموزش در اسکاتلند، تحصیل در این کشور مقرون به صرفه تر از سایر مناطق بریتانیا می باشد. خدمات رفاهی و بهداشتی ارائه شده در این کشور دارای کیفیت قابل توجهی می باشد. دانشجویان مقیم اسکاتلند باید برای انتخاب محل سکونت خود به این نکته توجه داشته باشند که حمل و نقل در آن منطقه به راحتی صورت پذیرد. هزینه حمل و نقل نیز معقول بوده و به عنوان نمونه بلیط یک طرفه مترو 2.5€ (یورو) می باشد. هزینه مسکن اندکی بیش از سایر مخارج است. هر متر مربع آپارتمان در شهرهای اصلی چون گلاسگو 5400€ (یورو) بوده و به طور میانگین اجاره یک آپارتمان دو خوابه در چنین شهرهایی 1600€ (یورو) هزینه بر خواهد بود. با این تفاسیر پیرامون چگونگی تحصیل رایگان در اسکاتلند، همچنان مباحثی برای جستجو باقیست که همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، پاسخگوی آن ها خواهند بود.

سوالات متداول در خصوص تحصیل رایگان در اسکاتلند

در بخش پایانی مقاله قصد داریم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص تحصیل رایگان در اسکاتلند پاسخ دهیم. مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • آیا تحصیل رایگان در اسکاتلند انتخاب درستی برای اتباع کشورهای خارجی می باشد؟ تحصیل رایگان در اسکاتلند برای کشورهای ثالث یا غیر اروپایی که بضاعت مالی کافی برای تحصیل در اروپا را ندارند بهترین گزینه می باشد.
  • آیا برای تحصیل رایگان در اسکاتلند به مجوز اقامت این کشور نیاز داریم؟ به طور کلی تمامی متقاضیان تحصیل در اسکاتلند باید پس از پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود برای دریافت مجوز اقامت اسکاتلند اقدام نمایند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *