ویزای تحصیلی

تحصیل رایگان در سوئیس

تحصیل رایگان در سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای مرفه در جهان است و تحصیل رایگان در سوئیس موضوعی است که اکثر متقاضیان تحصیل در دانشگاه های سوئیس به آن می ­اندیشند. هزینه های تحصیل در کشور سوئیس در مقایسه با کشور انگلستان بسیار مناسب تر است و دانشجویان در این کشور اجازه انجام کار در حین تحصیل را نیز خواهند داشت و از این طریق می­توانند برخی از هزینه های زندگی خود را در این کشور پوشش دهند. کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده راهنمایی و مشاوره به دانشجویان عزیزی که تحصیل در دانشگاه های سوئیس را انتخاب نموده اند، هستند. یکی از مزایای تحصیل در کشور سوئیس این است که دانشجویان پس از اتمام تحصیلاتشان در این کشور می ­توانند اقامت و تابعیت سوئیس را اخذ نمایند.

تحصیل رایگان در سوئیس تنها با اخذ بورسیه های تحصیلی از دانشگاه های این کشور امکان پذیر است. اکثر بورسیه های تحصیلی سوئیس متعلق به دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکترا می ­باشد و تنها دانشجویانی که دارای رزومه های قوی تحصیلی و علمی هستند می­ توانند برای دریافت این بورسیه ها اقدام نمایند. علاوه بر بورسیه های فوق دولت سوئیس با هدف ترویج پژوهش های بین المللی کمک هزینه های مختلفی را به دانشجویان خارجی اعطا می­ نماید. اکثر بورسیه های تحصیلی سوئیس هزینه هایی از جمله شهریه های دانشجویان هزینه های حمل و نقل، بیمه های درمانی، هزینه های اقامت دانشجویان را پوشش می ­دهند. میزان ساعات کاری برای دانشجویان در سوئیس بسته به مقطع تحصیلی آنان متفاوت است.

  • آیا تحصیل در سوئیس رایگان است؟
  • آیا می توان از بورسیه تحصیلی در کشور سوئیس استفاده کرد؟
  • آیا کیفیت آموزش در سوئیس بالا است؟
  • چگونه می توان تحصیل رایگان در سوئیس را تجربه کرد؟

نظام آموزش عالی سوئیس جزء بهترین های اروپا

شک نکنید که سیستم آموزش عالی کشور سوئیس در قاره اروپا جزء برترین نظام های آموزشی است. دانشگاه های دولتی و خصوصی سوئیس در بین همه دانشجویان بین المللی معروف بوده و نیازی به تعریف ندارد. چراکه رتبه های برتر این دانشگاه ها در سطح بین المللی نشان از جایگاه علمی و پژوهشی برتر آنها دارد. تحصیل در دانشگاه های سوئیسی به زبان انگلیسی و آلمانی و در 3 مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا امکان پذیر بوده و ایضا دانشجویان هم از فرصت اخذ بورسیه تحصیلی و هم کار دانشجوئی در سوئیس برخوردارند تا شرایط تحصیل رایگان در سوئیس را برای خود فراهم کنند. از بهترین دانشگاه های سوئیسی در سال 2023 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دانشگاه هارتبه در رنکینگ THE 2023رتبه در رنکینگ QS 2023رتبه در رنکینگ ARWU 2023
موسسه فنی فدرال زوریخ11918
اکول پلی تکنیک فدرال لوزان371279
دانشگاه زوریخ907061
دانشگاه بازل سوئیس9413887
دانشگاه برن سوئیس113119101-150

هزینه های تحصیل در سوئیس 2023

اکثر دانشگاه‌های سوئیس نمودارهای میانگین هزینه‌های ماهانه را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تا بتوانند هزینه‌های تحصیل را از قبل پیش‌بینی کنند. اطلاعات زیر (به فرانک سوئیس) و بطور میانگین است چرا که هزینه ها بسته به لایف استایل افراد متفاوت است. مخارج اغلب در بخش‌های زیر پرداخت و محاسبه می‌شوند:

  • هزینه درخواست و دوره
  • اسکان و غذا تفریح و رفت و آمد

تقریباً تمام دوره های تحصیلات تکمیلی که در سوئیس تدریس می شوند به عمدتا به زبان مادری یعنی آلمانی  و همچنین فرانسوی، ایتالیایی و رومانش هستند. دانشجویان خارجی بیشتر متقاضی شرکت در برنامه های کارشناسی ارشد یا دوره های پژوهشی هستند. نزدیک به یک سوم دانشجویان در مقطع مستر از خارج از کشور اپلای میکنند در حالی که نیمی از دانشجویان دکترا و دوره های تحقیقاتی از کشورهای خارج از سوئیس می آیند. شهریه برای دانشگاه های دولتی بسته به رشته تحصیلی بین CHF1200 تا CHF2500 (فرانک سوئیس) در هر ترم متغیر است. با این حال، هزینه های دانشگاه های خصوصی نسبتاً بسیار بالاتر است و به راحتی می تواند به طور متوسط ​​9500 CHF (فرانک سوئیس) یا بیشتر در هر ترم برسد. بسته به عملکرد تحصیلی و فعالیت دانشجو، بورسیه‌های متنوعی در سیستم آموزشی این کشور موجود است که میتواند به متقاضی تعلق بگیرد.  هزینه های زندگی در سوئیس از 2000€ یورو تا 2500€ در ماه متغییر است و همچنان تاکید داریم که بسته به سبک زندگی میتواند کمتر یا بیشتر شود.

شرایط اخذ بورسیه جهت تحصیل رایگان در سوئیس

دانشجویان در صورتی می­ توانند به تحصیل رایگان در سوئیس دست یابند که دارای شرایط لازم برای اخذ بورس تحصیلی سوئیس باشند. داشتن رزومه ای قوی برای اخذ این بورسیه ها و معدل بالا در دوره های تحصیلی قبلی از جمله شرایطی است که دانشجویان باید برای اخذ این بورس ها دارا باشند. بورسیه های تحصیلی در دوران کارشناسی کمتر است و اکثر این دانشجویان سعی می ­کنند در این مقطع به انجام کار ضمن تحصیل در سوئیس بپردازند.

دولت سوئیس علاقمند به تبادل دانشجو و همکاری و پژوهش با دیگر کشورهای جهان می­ باشد. از همین رو برنامه های تبادل دانشجو در دانشگاه های سوئیس اجرا می­ گردد و بورس ها و کمک هزینه های بسیاری به دانشجویان خارجی اعطا می ­شود. دانشجویان با استفاده از این بورس ها و کمک هزینه های امکان تحصیل رایگان در سوئیس را خواهند داشت. علاقمندان به تحصیل پزشکی در سوئیس براحتی می­ توانند این بورس ها و کمک هزینه های تحصیلی را دریافت نمایند.

انواع بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در سوئیس

همانطور که می­ دانید بورسیه های تحصیلی در سوئیس انواع مختلفی دارد که برخی از آنها همه هزینه های تحصیلی و دانشجویی و برخی دیگر تنها بخشی از هزینه های تحصیل وزندگی دانشجویان را تأمین می­ کنند. ما در این بخش برخی از این بورس های و کمک هزینه ها را معرفی می­ نمائیم. بورس تحصیلی ETH سوئیس: این بورسیه به دانشجویان ممتاز بین المللی و محلی در دانشگاه های زوریخ و ETH که در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند تعلق دارد. این بورسیه خود به دو دسته تقسیم می­ گردد: بورس ESOP که شامل تمامی هزینه های زندگی و شهریه های تحصیلی دانشجویان است و بورس تحصیلی MSP که بخشی از هزینه های دانشجویان را تأمین می­ نماید.

کمک های مالی دانشگاه لوزان برای دانشجویان خارجی: این کمک هزینه ها نیز متعلق به دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد است. ارزش این کمک هزینه معادل 1600CHF (فرانک) می­ باشد که بصورت ماهانه به دانشجویان پرداخت می­ گردد. فرصت های مطالعاتی EPFL سوئیس: دانشگاه EPFL سوئیس نیز کمک هزینه هایی را به دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخت می­نماید. این کمک هزینه های به ارزش 16000CHF (فرانک) و یک اتاق جهت اقامت دانشجو در مدت زمان تحصیل وی می ­باشد. البته تنها دانشجویانی می­ توانند از این بورسیه بهره­ مند گردند که دارای سوابق علمی برجسته ای باشند.

کمک هزینه های تحصیلی در سوئیس

هر یک از موسسات تحصیلات تکمیلی در سوئیس با هدف حمایت دانشجویان کم بضاعت، کم هزینه هایی را به دانشجویان ارائه می­ نماید. این کمک هزینه ها گاهی همانند بورسیه تحصیلی تمامی شهریه ها و هزینه های زندگی دانشجویان را در بر می­ گیرد و گاهی همانند کمک هزینه های تحصیلی مقداری جزئی از مخارج دانشجویان را تأمین می­ نماید. اکثراً این کمک هزینه ها برای دانشجویان دوره دکترا می ­باشد. دانشجویان با مراجعه به سایت های دانشگاه مورد نظر خود در سوئیس می­ توانند از جزئیات و نحوه دریافت این کمک هزینه ها آگاه شوند. البته بهتر این است که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به سوئیس مقاله مهاجرت تحصیلی به سوئیس و مقاله تحصیل در سوئیس را نیز مطالعه نمایید تا به اطلاعات تکمیلی در این خصوص دست یابید.

بورسیه های دولتی جهت تحصیل رایگان در سوئیس

بورسیه های دولتی جهت تحصیل رایگان در سوئیس

دولت سوئیس بورس هایی را برای دانشجویان خارجی فراهم آورده است که به قرار زیر می­ باشند: بورسیه هنر که شامل مدارس موسیقی و دانشگاه های هنر در سوئیس می­ باشد. بورسیه تحصیلی دانشگاهی سوئیس که شامل تمامی دانشجویان در دانشگاه ها است. بورسیه تحصیلی عالیه سوئیس، این بورسیه برای تمامی دانشجویان مقطع دکترا که درحال پژوهش و تحقیقات هستند می باشد و تمامی هزینه ها از جمله شهریه تحصیلی، اقامت دانشجویان، خورد و خوراک و حمل و نقل و غیره را پوشش می­ دهد.

بورسیه های اختصاصی جهت تحصیل رایگان در سوئیس

بورس های تحصیلی داخلی متفاوتی در دانشگاه های سوئیس وجود دارد که اطلاعات کامل آن از طریق دپارتمان مرکزی خارجه برای تمامی دانشگاه های سوئیس در اختیار دانشجویان گذاشته می ­شود. دولت سوئیس دانشجویان ممتاز و برجسته ای را که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند به دو طریق بورس می ­نماید: بورسیه عالیه و طرح ایجاد فرصت که این نوع بروسی تمامی هزینه های تحصیل وزندگی دانشجویان را تأمین خواهد نمود. بورسیه تحصیلی تکمیلی برتر که این نوع بورس کمک هزینه هایی را بصورت ماهانه به دانشجویان پرداخت می­ نماید.

بورسیه تحصیلی موسسات آموزش عالی سوئیس

هر ساله دولت سوئیس بورسیه های متعددی را در اختیار دانشجویان در دانشگاه های مختلف این کشور ارائه می­ دهد. این بورس ها شامل هزینه های تحصیلی دانشجویان بعالوه پرداخت 1800CHF (فرانک) ماهانه به دانشجویان است. دانشجویان می­ توانند برای اخذ این بورس درخواست خود را به مسئول مربوطه در این زمینه در دانشگاه خود در سوئیس ارائه نمایند. البته معمولاً این بورسیه ها به دانشجویان برجسته دانشگاه ها بدون در نظر داشتن وضعیت مالی آنان اعطا می­ گردد.

کمک هزینه تحصیلی دانشگاه ژنو در مقطع فوق لیسانس

دانشگاه ژنو در سوئیس نیز بورسیه ها و کمک هزینه هایی را به دانشجویان ارائه می ­نماید تا از این طریق دانشجویان بتوانند به تحصیل رایگان در سوئیس بپردازند. این کمک هزینه های به دانشجویان ممتاز و برتر در رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه ژنو تعلق می­ گیرد که ارزش آنها معادل 10000CHF الی 15000CHF (فرانک) در هر سال تحصیلی می ­باشد.

بورسیه تحصیلی MBA در دانشگاه IMD: این دانشگاه نیز بورس هایی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل رایگان در سوئیس را دارند ارائه می ­نماید. این بورس و کمک هزینه ها به قرار زیر است: بورسیه تحصیلی Jim Alert این بورسیه مخصوص دانشجویان کشورهای محروم آفریقای جنوبی، اروپای مرکزی و اروپای شرقی می­ باشد. ارزش بورسیه های فوق در حدود 25000CHF الی 50000CHF (فرانک) در هر سال تحصیلی می­ باشد. کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دانشجویان در زمینه چگونگی اخذ بورسیه و تحصیل رایگان در سوئیس راهنمایی می­ نمایند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل در سوئیس

سوالاتی که در خصوص تحصیل رایگان در سوئیس در ذهن مخاطبان ایجاد می شود، عبارتند از:

  • بهترین دانشگاه های سوئیس کدامند؟ موسسه فنی فدرال زوریخ در جمع ده دانشگاه برتر جهان قرار دارد.
  • آیا تحصیل در سوئیس رایگان است؟ خیر، برای تحصیل در سوئیس، دانشجویان باید شهریه کامل را پرداخت کنند.
  • آیا امکان استفاده از بورسیه تحصیلی در سوئیس وجود دارد؟ بورسیه های تحصیلی در سوئیس تنها در اختیار دانشجویان نخبه قرار می گیرد.
  • آیا هزینه تحصیل در سوئیس بالاست؟ خیر، اما هزینه های زندگی در این کشور به نسبت گران است.
4.3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *