ویزای تحصیلی

تحصیل رایگان در چین

تحصیل رایگان در چین

در جهان امروزی، افراد خواستار ادامه تحصیل به صورت رایگان در سایر کشورها هستند. از این رو تحصیل رایگان در چین می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. این کشور کلیه شرایط لازم را برای متقاضیان تحصیل رایگان فراهم نموده است. از جمله زمینه هایی که تحصیل رایگان در چین را سبب می گردد، ارائه بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی از سوی دولت چین و دانشگاه های این کشور است. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری را در خصوص چگونگی تحصیل رایگان در کشور چین به دست آورید، مقاله نوشته شده توسط محققان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را دنبال کنید. از آنجا که این موسسه تجربه بسیار ارزنده و زیادی در زمینه انواع مسیرهای مهاجرتی دارد، اطلاعاتی را که در اختیار می گذارد کاملا به روز و مطابق با قوانین کشور مربوطه می باشد.

  • آیا می توانیم در چین به صورت رایگان تحصیل کنیم؟
  • شرایط تحصیل رایگان در چین چیست؟
  • آیا تحصیل رایگان در چین از طریق بورسیه تحصیلی به دست می آید؟
  • هزینه های تحصیل در چین چقدر است؟
  • چه کسی می تواند از بورسیه تحصیلی چین استفاده کند؟

هزینه تحصیلی در کشور چین

تحصیل در چین کاملا رایگان نیست بلکه ارزان است. مخصوصا اگر چین را با کشورهای اروپایی دیگر مقایسه کنیم. اما دانشجویان در چین با استفاده از امکان دریافت بورسیه تحصیلی و انجام کار دانشجوئی می توانند این تحصیل ارزان را به تحصیل رایگان در چین تبدیل کنند. آمارهای سال 2023 نشان می دهد که معمولا متوسط شهریه سالانه دانشگاه های چینی 2500 الی 10000$ (دلار) در سال می باشد. علاوه بر این هزینه زندگی در چین نیز در سطح ارزانی قرار داشته و بطور متوسط بین 600$ تا 1000$ (دلار) می باشد. همانطور که در نمودار زیر درباره توزیع هزینه های زندگی دانشجوئی در چین ملاحظه می کنید، بالاترین هزینه های دانشجویان در این کشور مربوط به هزینه خرید از بازار (خواروبار) می باشد:

توزیع هزینه های زندگی در چین

شرایط تحصیل رایگان در چین

برنامه های مختلف و متعددی به منظور تحصیل رایگان در چین وجود دارد. همان طور که گفته شد یکی از برنامه های مذکور، ارائه بورسیه های تحصیلی است که امکانات و شرایط ویژه ای را برای دانشجو به همراه دارد. بورسیه های تحصیلی که از سوی دانشگاه های کشور چین برای دانشجویان بین المللی و خارجی ارائه می گردد، شامل هزینه هایی مانند شهریه تحصیلی، اقامت و مسکن، هزینه زندگی در چین، هزینه های بیمه درمانی و پزشکی فرد دانشجو و غیره می باشد که می توانند تحصیل رایگان در چین را برای دانشجویان به ارمغان بیاورند. سایر برنامه که 6 برنامه جهته ارائه بورسیه دولتی می باشد، به شرح زیر است:

  • برنامه دوجانبه
  • برنامه دانشگاه چینی
  • دیورا بزرگ
  • برنامه EU
  • برنامه AUN

بورس جهت تحصیل رایگان در چین

بورسیه های تحصیلی دانشجویان بین المللی که واجد شرایط تحصیلی هستند، از سوی انجمن کنفوسیوس چین به آنان تعلق می گیرد. پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در چین از طریق همین بورسیه ها امکان پذیر می باشد. مضاف بر این، در بورسیه های تحصیلی، مبلغی به صورت ماهیانه برای دانشجوی موفق در نظر گرفته شده است. همان طور که گفته شد عناوین مختلفی در بورسیه های تحصیلی وجود دارد که زمینه ساز تحصیل رایگان در چین می باشد. برخی از آن ها را در ذیل شرح می دهیم:

  • هزینه های مربوط به پرداخت شهریه تحصیلی در دانشگاه انتخابی
  • هزینه مربوط به خرید کتب و جزوات درسی در طول سال تحصیلی
  • امکان استفاده از خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان بین المللی به صورت رایگان (تخصیص حقوق ماهیانه برای دانشجو)
  • هزینه های مربوط به حفاظت پزشکی و بیمه های درمانی دانشجو

شرایط و مدارک اخذ بورس تحصیلی‌ در چین

دانشجویان بین المللی برای دریافت بورسیه های تحصیلی در چین به منظور تحصیل رایگان در چین، بایستی شرایط لازم را داشته باشند. قوانین و شرایطی که برای دریافت بورسیه تحصیلی از سوی دولت چین و دانشگاه های این کشور برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده است، به شرح زیر می باشد:

  • تفاوتی ندارد که فرد متقاضی از چه ملیتی باشد.
  • چنانچه فرد متقاضی تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه های کشور چین به پایان رسانیده باشد، برای دریافت بورسیه تحصیلی، نباید بیشتر از یک سال از تاریخ مدرک تحصیلی او گذشته باشد. در غیر این صورت بورسیه به وی تعلق نمی گیرد.
  • شرایط سنی از جمله قوانین دریافت بورسیه تحصیلی است. برای مثال متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نباید بیشتر از 30 سال و متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا نباید بیشتر از 35 سال داشته باشند.
  • افراد متقاضی بایستی فرم درخواست بورسیه تحصیلی را تکمیل و ارائه نمایند.
  • ارائه اصل و کپی پاسپورت دارای اعتبار حداقل 2 سال
  • ارائه کپی مدارک تحصیلی
  • CV فردی و تحصیلی – پژوهشی
  • ارائه توصیه نامه از حداقل 2 استاد دانشگاه
  • تکمیل و ارائه فرم ثبت نام

کمک هزینه ها جهت تحصیل رایگان در چین

کمک هزینه ها جهت تحصیل رایگان در چین

برخی کمک هزینه هایی برای دانشجویان بین المللی از سوی دولت چین و دانشگاه های این کشور ارائه می گردد به صورت زیر است: کمک هزینه تحصیلی دولتی شاندونگ، پکن، لیائونینگ، شانگهای، یونان، هیلونگجیانگ، ایالتی جیلین، جیانگ سو جزمین، لیائونینگ، ایالتی سیچوان، گوانگزی برای دانشجویان آسیایی، دولتی شهردار وابسته به شهرداری چونگ کینگ، هیلونگجیانگ، دانشجویان سال اول دانشگاه پکن، دولتی جیانگشی، دولتی سین کیانگ، دولتی منطقه مستقل نینگشیا هوی، دانشجویان بین المللی ممتاز موسسه تکنولوژی هاربین، دانشگاه های نانجینگ، دانشجویان خارجی، دانشگاه ژجیانگ، مربی چینی خارج از کشور، دانشکده زبان و فرهنگ چینی پکن، دانشجویان خارجی، دانشگاه مطالعات خارجی گوانگدونگ، دانشگاه اقیانوس ژجیانگ، رئیس جمهور برای دانشجویان بین المللی SWUFE.

تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد در چین

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در چین از 3 تا 4 سال تحصیلی می باشد. اکثریت دوره ها به زبان انگلیسی است. ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل و مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی مرتبط با رشته مورد تقاضا از الزامات است. معدل مدرک تحصیلی بایستی 14 به بالا باشد. هزینه تحصیلی در این مقطع بین 3000$ الی 4000$ (دلار) در هر سال خواهد بود. آن دسته از متقاضیان که سن آن ها کمتر از 25 سال است، شانس بالاتری جهت دریافت ویزا خواهند داشت.

در صورتی که تمایل به تحصیل رایگان در چین در مقطع کارشناسی ارشد می باشید، بایستی مدرک کارشناسی مرتبط با رشته مورد تقاضا را در دست داشته و معدل کسب شده از 14 به بالا باشد ارائه توصیه نامه الزامی است. زبان تحصیلی در این مقطع به صورت چینی و انگلیسی بوده و بین یک الی دو سال طول می کشد. افرادی که سن آنها نهایتا 35 سال است، شانس بیشتری برای پذیرش تحصیلی در چین دارند. هزینه تحصیل در این مقطع نیز تقریبا بین 4000$ الی 5000$ (دلار) می باشد.

تحصیل دکترا در چین

زبان تحصیلی در این مقطع، انگلیسی می باشد اما برخی دانشگاه نیز دروس تحصیلی را به زبان چینی نیز ارائه می نمایند. تحصیل در مقطع دکترا در دو دوره صورت می گیرد. دوره اول مربوط به گذراندن دروس و واحدهای رشته مورد نظر و دوره دوم نیز ارائه پایان نامه تحت نظر استاد راهنما می باشد. مدت زمان تحصیل در این مقطع 3 سال بوده و شهریه ای که اخذ می گردد تقریبا 5000$ (دلار) به صورت سالیانه خواهد بود.

هزینه های زندگی در کشور چین

یکی از دلایل اصلی انتخاب چین به عنوان مقصد تحصیلی ، مسکن و هزینه های زندگی مقرون به صرفه در مقایسه با کشورهایی مانند بریتانیا یا ایالات متحده آمریکا است. هزینه زندگی در چین برای دانشجویان مقرون به صرفه است زیرا بسته به بودجه، دانشگاه و سبک زندگی خود، فرصت انتخاب از بین شهرهای متعدد را خواهید داشت

موقعیت آپارتمان و شهر تاثیر زیادی در هزینه های شما دارد. یکی دیگر از گزینه های عالی برای کاهش هزینه های زندگی در چین، زندگی با یک خانواده چینی در طول تحصیل است. هزینه زندگی در چین بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید متفاوت است و هزینه غذا، اجاره ماهانه، آب و برق و حمل و نقل در شهرهای بزرگتر کمی بالاتر است. به عنوان مثال، در شهرهای بزرگ شهری، هزینه های ماهانه شما می تواند حدود 850$ (دلار) باشد، در حالی که در شهرهای کوچکتر هزینه ها تا 350$ (دلار آمریکا) قابل تقلیل است. با استفاده از خدمات عالی سیستم حمل و نقل عمومی چین که فقط حدود 20$ (دلار) در ماه هزینه دارد، از تخفیف دانشجویی خود استفاده کنید.

اگر در این زمینه و یا به طور کلی مهاجرت به چین از طرق مختلف و مهاجرت به سایر کشورها نیاز به مشورت دارید، با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و کسب مشاوره نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل رایگان در چین

به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل در چین سوالاتی در خصوص تحصیل در این کشور پیش می آید که عبارتند از:

  • هزینه تحصیل در چین چه مقدار است؟ متوسط شهریه سالانه دانشگاه های چینی 2500$ الی 10000$ (دلار) در سال می باشد.
  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در چین وجود دارد؟ بورسیه های تحصیلی در چین محدود است و طبق رزومه تحصیلی دانشجویان ارائه می شود.
  • آیا امکان شرکت در دوره زبان چینی در این کشور وجود دارد؟ یکی از فرصت های مناسب برای مهاجرت تحصیلی به چین، امکان شرکت در دوره زبان است.
  • آیا ایرانیان شانس دریافت بورسیه تحصیلی در کشور چین را خواهند داشت؟ ملیت افراد نقشی در شانس دریافت بورسیه نخواهد داشت.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *