ویزای تحصیلی

تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند

تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند

تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند هزینه های نسبتا زیادی دربردارد به همین دلیل در مقایسه با سایر کشورها، ایسلند طرفداران کم تری دارد. در واقع پس از سوئیس، ایسلند گران ترین کشور دنیا است که نه تنها نظام تحصیلی رایگان ندارد بلکه به لحاظ هزینه های زندگی نیز ارقام قابل توجهی را متوجه دانشجویان می کند. البته تحصیل در ایسلند مزایایی هم دارد که از آن جمله می توان به امنیت بالای اجتماعی و اقتصادی، اجازه کار ضمن تحصیل، دانشگاه های مدرن و دارای جایگاه علمی خوب در سطح جهانی، نرخ بیکاری پایین و غیره اشاره نمود. این مزایا سبب شده از آن جایی که در سال 2021 بهترین راه مهاجرت به ایسلند از طریق تحصیل است، علاقمندان به رشته روانشناسی این مسیر را رمز ورود خود به کشور زیبا اما سردسیر ایسلند قرار دهند.

چرا که اخذ ویزای کاری ایسلند به طور مستقیم بسیار دشوار است و این مسئله برای متخصصین حوزه هایی مثل پزشکی، روانشناسی، دندانپزشکی و غیره سخت تر هم می شود؛ زیرا باید مدرک خود را معادل سازی نمایند. پس بهتر است علاقمندان به فعالیت در حوزه روانشناسی در ایسلند از همان ابتدا مدرک خود را از یکی از دانشگاه های این کشور اخذ کنند تا دشواری های معادل سازی را نداشته باشند. منتهی به منظور تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند، ضروری است متقاضیان ابتدائا در آزمون ورودی قبول شوند و به این منظور باید دوره های پیش پزشکی را بگذرانند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در ایسلند به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند طی سال تحصیلی 2022-2021 چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های ایسلند به منظور تحصیل رشته روانشناسی کدام اند؟

هزینه های تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند

تحصیل در دانشگاه های دولتی برخی از کشورها رایگان است از جمله آلمان، نروژ، فنلاند و غیره. منتهی برخی از این کشورها از جمله آلمان و نروژ تحصیلات رایگان را برای تمامی دانشجویان، صرف نظر از کشوری که تابعیت آن را دارند، فراهم می نمایند. اما برخی دیگر مثل فنلاند، سوئد و غیره نظام تحصیلی را فقط برای شهروندان خود و سایر کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا (EU/EEA students) رایگان نموده اند. ایسلند نیز در دسته دوم قرار می گیرد؛ پس اگر فردی ایرانی بخواهد رشته روانشناسی را در دانشگاه های دولتی یا خصوصی این کشور بخواند باید شهریه پرداخت کند. با این وجود در صورت قبولی در دانشگاه های دولتی ایسلند حتی دانشجویان بین المللی نیز شهریه کمی پرداخت می کنند که برای دانشجویان رشته روانشناسی معمولا سالانه 1000€ تا 5000€ (یورو) است.

به شهریه گفته شده باید مبلغ هزینه های ثبت نام را نیز اضافه نمود که در دانشگاه های ایسلند معمولا ترمی 100€ تا 250€ (یورو) است. در ضمن دانشجویان باید از قبل هزینه های زندگی در کشور نسبتا پرهزینه ایسلند را نیز فراهم کرده باشند و به عنوان یکی از مدارک، گواهی تمکن مالی بانک را تقدیم سفارت ایسلند کنند. زندگی در ایسلند معمولا ماهانه بین 1300€ تا 1700€ (یورو) هزینه دارد که مبلغ دقیق آن بستگی به شهر محل اقامت و سبک زندگی هر فرد دارد. علاوه بر هزینه زندگی در ایسلند، هزینه اجاره بها در این کشور نیز بسیار بالاست که در نمودار زیر شرح آن ارائه شده است.

میانگین اجاره بهای ماهانه مسکن در ایسلند

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند

ایسلند کشوری جزیره و کوچک است که کم تر از 500 هزار نفر (356991 نفر) جمعیت دارد. به تناسب مقیاس کوچک و جمعیت کم، دانشگاه هایی که در ایسلند وجود دارند نیز از کشورهایی مثل ایتالیا، هلند، انگلیس، آمریکا، کانادا، دانمارک، فرانسه، اتریش و غیره به مراتب کم تر می باشد. با این وجود 2 دانشگاه در ایسلند واقع شده اند که فارغ التحصیل شدن از آن ها برای علاقمندان به فعالیت در عرصه روانشناسی مزیت بزرگی محسوب می شود. این دانشگاه ها عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های ایسلند برای رشته روانشناسیTimes Higher Education Ranking 2021Shanghai Jiao Tong University Ranking 2021
Reykjavík University301501
University of Iceland401501

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایسلند

پس از اخذ پذیرش از کالج پیش پزشکی یا قبولی در دانشگاه و اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در رشته روانشناسی، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی ایسلند می رسد. مهم ترین مدارک به این منظور عبارت هستند از:

  • پاسپورت
  • فرم درخواست اخذ ویزای تحصیلی ایسلند
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در ایسلند
  • بیمه معتبر در ایسلند و ارائه کارت بیمه مربوطه
  • گواهی تمکن مالی بانکی مبنی بر توانایی دانشجو یا والدین وی در پرداخت ماهانه ISK180550 (کرون ایسلند) یعنی معادل ماهی 1434€ (یورو)

کار ضمن تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند

کار ضمن تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند

دانشجویان اروپایی بدون محدودیت می توانند ضمن تحصیل رشته روانشناسی و سایر رشته های تحصیلی در ایسلند مشغول به کار باشند. اما برای دانشجویان بین المللی محدودیت وجود دارد به این ترتیب که تنها تا سقف 20 ساعت در هفته اجازه کار در ایسلند را دارند. در ضمن نباید فراموش کرد برخلاف رشته هایی مثل حقوق، مهندسی کامپیوتر، نرم افزار و غیره، کسانی که مشغول به تحصیل در رشته روانشناسی هستند، اجازه کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را ندارد و تا زمانی که مدرک و مجوزهای لازم را اخذ ننموده اند نمی توانند به عنوان روانشناس در ایسلند فعالیت نمایند. اما مشاغل دیگری وجود دارد که افراد می توانند مشغول به آن ها شوند و از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • کار در هتل ها، رستوران ها، کافی شاپ ها و غیره
  • کار داخل محیط دانشگاه به عنوان عکاس دانشگاه، مسئول سئوی سایت و غیره با توجه به توانمندی های دانشجو

کار پس از تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند

پس از اتمام تحصیلات دانشجویان عضو EEA و EFTA می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا تا 3 ماه همچنان در ایسلند اقامت داشته باشند. اما سایر دانشجویان باید پیش از اتمام ویزای تحصیلی ایسلند درخواست دهند تا مجوز اقامتشان جهت کاریابی تمدید شود. البته رشته روانشناسی در ایسلند فرصت های شغلی زیادی دارد و سطح درآمد آن نیز بالا است و به طور متوسط ISK969000 (کرون ایسلند) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد راجع به تحصیل رشته روانشناسی در ایسلند، مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایسلند و غیره توضیحاتی ارائه شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *