ویزای تحصیلی

تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک

تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک

تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک پرطرفدار نیست چرا که اخذ ویزای برخی کشورهای اروپایی دیگر از جمله فرانسه، دانمارک، هلند و غیره ساده تر می باشد. در ضمن بلژیک مزیت ویژه و منحصر به فردی هم ندارد؛ زیرا نظام تحصیلی آن هم برخلاف آلمان، اتریش، فرانسه و نروژ رایگان نیست. در واقع نه تنها دانشگاه های بلژیک رایگان نیستند بلکه از دانشجویان بین المللی یعنی کسانی که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا یا سوئیس را ندارند، شهریه به مراتب بیشتری هم اخذ می نمایند. با این وجود بلژیک هم کشوری توسعه یافته است و تحصیل روانشناسی در دانشگاه های آن طرفداران خاص خود را دارد. بلژیک کشوری است که اروپای غربی واقع گردیده و از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب شرقی با لوکزامبورگ و از جنوب غربی با فرانسه همسایه است و حدودا 11.5 میلیون نفر جمعیت دارد.

امکان تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک به زبان انگلیسی هم وجود دارد؛ هرچند زبان های رسمی این کشور هلندی، فرانسوی و آلمانی است. در نتیجه اگر کسی بخواهد پس از فارغ التحصیل شدن به عنوان روانشناس در این کشور فعالیت نماید باید علاوه بر زبان انگلیسی، لزوما به یکی از زبان های رسمی این کشور هم ملسط باشد. با توجه به این که بلژیک کشوری توسعه یافته و ثروتمند است و نظام آموزشی و بهداشتی بسیار خوبی هم دارد، اخذ اقامت آن ارزشمند است. منتهی با توجه به دشواری کاریابی در بلژیک از سوی کسانی که رشته روانشناسی را در ایران خوانده اند، علاقمندان به فعالیت در این حوزه بهتر است تحصیلات خود را در دانشگاه های بلژیک به انجام برسانند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده درباره تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک و هزینه های موجود در سال 2021 توضیحاتی ارائه شده است.

هزینه های تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک

برای تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک متقاضیان باید ابتدائا در آزمون ورودی دانشکده پزشکی مورد نظر خود قبول شوند. در نتیجه همانند علاقمندان به تحصیل در رشته های دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و غیره، کسی که بخواهد در رشته روانشناسی هم تحصیل کند باید ابتدائا دوره های پیش پزشکی در بلژیک را بگذراند. شهریه دوره پیش پزشکی در بلژیک با توجه به نوع کالج معمولا رقمی در حدود 8000€ تا 16000€ (یورو) می باشد. شهریه دانشگاه های بلژیک هم برای رشته روانشناسی بسیار متفاوت است؛ مثلا در دانشگاه KU Leuven در حالی که شهریه رشته های علوم انسانی سالانه حدودا 8350€ (یورو) می باشد، شهریه رشته هایی مثل روانشناسی به 9000€ (یورو) در سال هم می رسد. علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در بلژیک نیز باید مد نظر افراد باشد که در شهرهای دانشجویی این کشور به شرح ذیل است:

نام شهرهای دانشجویی بلژیکحدود هزینه های زندگی به یورو
Antwerpبین 780€ تا 1230€
Brusselsبین 890€ تا 1300€
Gentبین 750€ تا 1200€
Leuvenبین 800€ تا 1300€
Liegeبین 700€ تا 1100€

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک

نرخ بیکاری در بلژیک زیر 7% است و کاریابی برای فارغ التحصیلان روانشناسی دشوار نخواهد بود. البته به شرطی که حداقل به یکی از زبان های رسمی بلژیک مسلط بوده و از دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشند که جایگاه خوبی در بلژیک و دنیا داشته باشد. چرا که در استخدام افراد، چه در بلژیک و چه در سایر کشورهای دنیا، همواره اولویت با افراد محلی است. پس دانشجویان خارجی به منظور استخدام شدن و تمدید اقامت خود در بلژیک باید رزومه بهتری در مقایسه با افراد بلژیکی و سایر اروپایی های جویای شغل داشته باشد. یکی از راه های قوی کردن رزومه هم تحصیل در دانشگاه های برتر بلژیک است که در سال 2021 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل در رشته رواشناسیTimes Higher Education Ranking 2021Shanghai Jiao Tong Uniersity Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News & world Report Ranking 2021
KU Leuven45978456
Ghent University1036613587
UCLouvain164151189139
University of Antwerp170301238214
Institute for European Studies – Universite Libre de Bruxelles201101250190
Vrije Universiteit Brussel (VUB)251301200259
Hasselt University351601456789
University of Liège351201451358
Université de Mons651489

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک

مدارک لازم برای تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر که در هر دانشگاهی به مدارک و حداقل های متفاوتی نیاز است، نوبت به ویزای تحصیلی بلژیک می رسد. البته بلژیک در غالب موارد برای همراه دانشجو ویزا صادر نمی کند؛ شانس اخذ ویزای همراه در کشورهایی مثل هلند، سوئد و دانمارک بیشتر می باشد. مهم ترین مدارک به منظور اخذ ویزای تحصیلی بلژیک در سال 2021 عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش از دانشگاهی در بلژیک
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن به زبان انگلیسی
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • بیمه معتبر در اتحادیه اروپا با پوشش حداقل 30000€ (یورو)
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در بلژیک
  • فرم تکمیل شده و امضا شده درخواست اخذ ویزای تحصیلی بلژیک
  • تمکن مالی
  • پرداخت شهریه سال اول دانشگاه و ارائه رسید
  • پرداخت هزینه سفارت بلژیک یا همان visa fee که برای ویزای تحصیلی این کشور 35.5€ (یورو) است.

کار در بلژیک به عنوان یک روانشناس

دانشجویان در بلژیک طی دوران تحصیل خود به صورت پاره وقت و تا سقف 20 ساعت در هفته و پس از فارغ التحصیلی به صورت تمام وقت اجازه کار در بلژیک را دارند. منتهی کار به عنوان روانشناس حین تحصیل در بلژیک امکان ندارد؛ چرا که فرد هنوز مجوزهای لازم را اخذ نکرده است. این در حالی است که دانشجویان برخی رشته ها از جمله مهندسی کامپیوتر می توانند در زمینه رشته تحصیلی خود در بلژیک حین تحصیل مشغول به کار شوند. پس از فارغ التحصیلی کار به عنوان روانشناس امکان پذیر است و درآمد خوبی هم دارد. درآمد روانشناسان در بلژیک ماهانه 8770€ (یورو) به طور میانگین است اما به 13400€ (یورو) هم می تواند برسد.

دراین مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راجع به تحصیل رشته روانشناسی در بلژیک، هزینه های زندگی و غیره توضیحاتی ارائه نموده است. با این امید که مطالب ارائه شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد، شما قادر خواهید بود به منظور کسب اطلاعات بیش تر با کارشناسان ما در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *