ویزای تحصیلی

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه خیلی کم هزینه است خصوصا برای کسانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور شوند. تحصیل روانشناسی در ترکیه مزایای زیادی دارد از جمله آن که به زبان انگلیسی هم امکان پذیر است؛ منتهی اگر کسی بخواهد در نهایت به عنوان یک روانشناس در ترکیه فعالیت نماید باید لزوما به زبان ترکی استانبولی هم مسلط باشد. در نتیجه با توجه به این که همان دانشگاه های دولتی ارزان قیمت ترکیه هم از دوره هایی که به زبان ترکی استانبولی برگزار می شود شهریه کم تری می گیرند، پیشنهاد می شود علاقمندان به تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه از همان ابتدا در دوره های ترکی استانبولی شرکت نمایند. به منظور تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی علاقمندان باید ابتدائا حدود یک سال دوره پیش دانشگاهی را در ترکیه بگذرانند.

این دوره که در کالج های مختلف در شهرهایی مثل آنکارا برگزار می شود جهت آماده سازی دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه است. یعنی نه تنها طرفداران رشته روانشناسی، بلکه سایر رشته ها نیز باید این دوره ها را بگذرانند و در نهایت در آزمون YOS یا SAT شرکت نمایند. نمره ای که هر فردی در یکی از این آزمون ها بگیرد نشان می دهد می تواند در چه رشته ها و چه دانشگاه هایی تحصیل نماید. لازم به ذکر است اگر کسی می خواهد رشته روانشناسی را به زبان انگلیسی در ترکیه دنبال کند باید آزمون SAT را انتخاب کند و در صورتی که تمایل به تحصیل به زبان ترکی استانبولی دارد، می بایست به سراغ آزمون YOS برود. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده درباره تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه طی سال 2024 به سوالات ذیل پاسخ داده شد.

هزینه های رشته روانشناسی در ترکیه

برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه همان طور که اشاره شد فرد باید ابتدائا دوره ای در کالج بگذراند و آماده آزمون شود. این دوره شهریه ای معادل 4500$ (دلار آمریکا) دارد و راه را برای تحصیل در دانشگاه های دولتی و فوق العاده ارزان قیمت ترکیه آماده می نماید.

در ترکیه شهریه دانشگاه های دولتی برای رشته روانشناسی معمولا سالانه به صورت ذیل است:

  • برای تحصیل به زبان انگلیسی: سالی 600$ تا 1500$ (دلار آمریکا)
  • برای تحصیل به زبان ترکی استانبولی: سالی 240$ تا 750$ (دلار آمریکا)

این در حالی است که رشته روانشناسی جزو رشته های تقریبا گران قیمت در اکثر کشورهای دنیا است و در همین کشور ترکیه نیز اگر کسی موفق به تحصیل در دانشگاه های دولتی نشود، در دانشگاه های خصوصی باید شهریه زیادی پرداخت کند. شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه متفاوت است اما معمولا از دانشجویان رشته روانشناسی سالانه بیش از 20000$ (دلار آمریکا) شهریه اخذ می نمایند.

هزینه دیگری که باید در ترکیه لحاظ شود هزینه های زندگی است که تقریبا بسیار پایین است و در نمودار ذیل نشان داده شده است:

حدود هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

بهترین دانشگاه ها برای رشته روانشناسی در ترکیه

با توجه به این که نرخ بیکاری در ترکیه بالا است و کارفرمایان ترک ترجیحشان بر استخدام افرادی است که تابعیت این کشور را دارند، دانشجویان خارجی که بخواهند پس از تحصیل در ترکیه اقامت داشته باشند یا به کشور بهتری مهاجرت نمایند باید رزومه خود را قوی کنند. از راه های تقویت رزومه می توان به مشغول شدن به کار دانشجویی ضمن تحصیل، تسلط به بیش از 2 زبان و تحصیل در دانشگاه هایی که رنکینگ خوبی دارند، اشاره نمود.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای رشته روانشناسی عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل رشته روانشناسیTimes Higher Education RankingShanghai Jiao Tong University RankingQS RankingU.S. News Ranking
Cankaya University401
Koc University401465747
Hacettepe University501601801532
Sabanci University501521850
Bilkent University601801551571
Bogazici University601651186
Ozyegin University601
Istanbul University801401801706
Abant Izzet Baysal University1001
Akdeniz University1001
Ankara University1001801801624

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

دوره های مختلف برای رشته روانشناسی در ترکیه

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه با گذراندن دوره های مختلف در این رشته تحصیلی همراه خواهد بود. دوره ها و زمینه های مختلف در رشته روانشناسی در ترکیه عبارت اند از:

دوره های مختلف رشته روانشناسی در ترکیهتوضیحات
روانشناسی بالینیروانشناسی بالینی یکی از پرطرفدارترین رشته های روانشناسی در ترکیه محسوب می شود.
روانشناسی تربیتیروانشناسی تربیتی با دانش آموزان، معلمان و والدین برای بهبود نتایج آموزشی، توسعه راهبرد های یادگیری موثر و رسیدگی به مشکلات یادگیری کار می کنند.
روانشناسی صنعتیبا رشد سریع اقتصاد ترکیه، تقاضای قابل توجهی برای روانشناسان صنعتی و سازمانی وجود دارد.
روانشناسی ورزشیروانشناسی ورزشی به طور کلی یک رشته نوظهور در ترکیه می باشد.
روانشناسی قانونیروانشناسان پزشکی قانونی می توانند در مراحل قانونی شهادت کارشناسی ارائه دهند.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین دوره در رشته روانشناسی در ترکیه را از دیدگاه دانشجویان بین المللی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین دوره در رشته روانشناسی در ترکیه را از دیدگاه دانشجویان بین المللی

کار پس از تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

با این وجود با توجه به بیشتر شدن مراجعه مردم ترکیه به روانشناسان شرایط کاری این گروه بهتر و فرصت های شغلی بیشتری برای شما به وجود آمده است. در جدول ذیل حدود درآمد روانشناسان در ترکیه بیان شده است:

بیشترین میزان درآمد روانشناسان در ترکیه (لیر)متوسط درآمد روانشناسان در ترکیه (لیر)کم ترین میزان درآمد روانشناسان در ترکیه (لیر)
TRY17700TRY11400TRY5720

در ترکیه همچنین 25% روانشناسان کم تر از TRY7720 (لیر) حقوق می گیرند که همچنان نشان دهنده سطح درآمد خوب و قدرت خرید بالای آن ها است. فارغ التحصیلان رشته روانشناسی می توانند در نهایت با یافتن شغل در کلینیک ها و غیره، ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کار ترکیه نمایند و پس از 5 سال اقامت قانونی برای اخذ پاسپورت این کشور اقدام کنند. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اعزام دانشجو به ترکیه می توانند جهت بررسی شدن شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص رشته روانشناسی در ترکیه

در بخش پایانی مقاله بر آن شده ایم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان پاسخ می دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • آیا تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه انتخاب درستی برای دانشجویان بین المللی می باشد؟ با توجه به سطح بالای آموزش در ترکیه تحصیل رشته روانشناسی در این کشور بهترین گزینه برای دانشجویان بین المللی می باشد.
  • طول دوره تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه چقدر است؟ مدت زمان تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه نیز همانند اغلب کشورهای مدرن اروپایی حدود 4 تا 5 سال تحصیلی می باشد.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *